Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19168)

Vierailija
11581/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että täällä palstalla pyörii joku autisti, joka ottaa jatkuvasti sanoja irti lauseenrakenteesta eikä sisäistä kokonaisuuksia. Jos syö porkkanaa ja naurista, niin se ei tarkoita etteikö söisi kuukauden aikana yhtään mitään muuta. Ja koska vettä ei erikseen mainittu, niin ei varmaan ole ikinä vettä juonut. Ja ei, en ole autisteja vastaan, itsellänikin sellainen kaverina, mutta onhan se välillä aika huvittavaa se keskustelu. Jatkuvasti kuulemma erimielisyyksiä pomojen kanssa, koska se kokonaisuuden ymmärtäminen tuottaa ongelmia ja kommunikaatiovaikeuksia. Tartutaan epäolennaisuuksiin, joilla ei ole merkitystä.

Yhtälailla täällä lasketaan autistisesti senttihinnat päivän jokaiselle suupalalle jouluruokailuja myöten, mutta kuukauden kokonaishinnasta ja muista ostoksista ei yleensä ole puhetta. Ei nämä yhden päivän ruokaesimerkit tai muutamat halvat porkkanat ja kaalit ole kuin pieni siivu kokonaiskuluista. Voihan sitä näiden lisäksi ostaa vaikka 300 eurolla ruokaa, mitä ei tänne kerro mutta kyllä nämä esimerkit kyseenalaistetaan ihan syystäkin jos väittää syövänsä pelkkää 50 stn porkkanaa päivästä toiseen.

Vierailija
11582/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön kyllä aina niitä edullisia kasviksia, halpaa pastaa ja perunaa ja vain vähän lihaa. Ympäri vuoden. Ei ole mitään sellaista tilannetta, että söisin noin vain 3 päivää viikossa, ja 4 muuta päivää söisin pekonia ja karkkia ja ostaisin Saarioisen lasagneja. Kyllä tietynlainen ruokailutapa kulkee läpi elämän, tuskin kasvissyöjätkään viikonloppuisin sitten ahmi kaksinkäsin poronkäristystä ja unohda niitä kasviksia. Jos on hankala hahmottaa syömisiään, niin suosittelen aloittamaan siitä lautasmallista. Puolet aina niitä kauden edullisia kasviksia tai pakasteena jos kilohinta halvempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11583/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rosolli on kyllä ehkä maailman hölmöintä ostaa kaupasta valmiina 9€/kg hintaan. Itse kuution porkkanat puolikeitettynä etikkaliemeen ja purkkeihin jo hyvissä ajoin ennen joulua kun kilohinta alle 1€/kg. Samoin teen punajuurille tai ostan valmiita kuutiolta säilykkeenä. Suolakurkkuja meillä aina säilykkeenä. Noi vaan yhdistää keskenään ja tadaa, rosolli on valmis. Miksi kukaan maksaisi viikko sitten palautusta porkkanakuutioista 9€/kg, enemmän kuin kananfileestä ja tuoreesta lohesta?

Kyllä minä olen ostanut tuota valmiiksi kuutioitua rosollia kaupasta, lisään siihen tosin omenaa mukaan. Rosolli kuuluu jouluun, mutta ei ole niin hyvää, että sitä alkaisin varta vasten itse tekemään alkaen ihan niiden porkkainoiden keittämisestä. Ei ole kaiken vaivan väärti se. Sen muutaman euron voi sitten helposti säästää jossain muualla, jos se nyt on niin iso raha olevinaan jouluna. 

P.s. etikkaporkkanat kuulostavat todella vastenmielisiltä. En ikinä moisia huolisi omaan rosolliini. 

Vierailija
11584/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että täällä palstalla pyörii joku autisti, joka ottaa jatkuvasti sanoja irti lauseenrakenteesta eikä sisäistä kokonaisuuksia. Jos syö porkkanaa ja naurista, niin se ei tarkoita etteikö söisi kuukauden aikana yhtään mitään muuta. Ja koska vettä ei erikseen mainittu, niin ei varmaan ole ikinä vettä juonut. Ja ei, en ole autisteja vastaan, itsellänikin sellainen kaverina, mutta onhan se välillä aika huvittavaa se keskustelu. Jatkuvasti kuulemma erimielisyyksiä pomojen kanssa, koska se kokonaisuuden ymmärtäminen tuottaa ongelmia ja kommunikaatiovaikeuksia. Tartutaan epäolennaisuuksiin, joilla ei ole merkitystä.

Yhtälailla täällä lasketaan autistisesti senttihinnat päivän jokaiselle suupalalle jouluruokailuja myöten, mutta kuukauden kokonaishinnasta ja muista ostoksista ei yleensä ole puhetta. Ei nämä yhden päivän ruokaesimerkit tai muutamat halvat porkkanat ja kaali

Ymmärtäminen, tajuatko, että ei yhteen viestiin jaksa tuupata koko ostoshistoriaa kerta toisensa jälkeen? Alehamsteri listaa nykyään myös kumuloituvan hinnan, eli koko kuukauden kustannukset ovat näkyvillä. Winnerin ostokset on helppo ynnätä yhteen. Kampin Pimu ei raportoi kovin säännöllisesti, ske laittoi jossain vaiheessa aina kuun vaihteessa edellisen kuukauden ostosten määrän.

Vierailija
11585/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on päivitelty miehen ostaneen 3€ turhan rosollin, kun raaka-aineet oli jo kotona ja ostettu kilohinnaltaan paljon edullisemmin. Jos kaksi kertaa viikossa tekee tuollaisia päähänpistoja kaupassa, se tekee viikossa jo 6€ extraa ruokabudjettiin. Se on jo 24€ kuukaudessa. Eikä mikään 300g eines rosolli ole täyttävää eikä hyvänmakuista. Siitä leimahtaa semmoinen paha haju kun sen vakuumin avaa, ja porkkanakuutiot on mössöä. Toki jos haluaa helpolla päästä ja ostaa valmista, niin se on sitten oma valinta. Mutta edullisesti syömistä se ei ole eikä mitenkään suunnitelmallista. Ja sehän ruokailussa maksaa, kun koitetaan vaan päästä helpolla. Miksi kukaan edes ostaisi rosollia marraskuussa? Jos tekee mieli keitettyä porkkanaa/rosollia niin olisi soittanut vaimolle kaupasta, että laitatko porkkanat ja ne punajuuret keitinveteen.

Vierailija
11586/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on päivitelty miehen ostaneen 3€ turhan rosollin, kun raaka-aineet oli jo kotona ja ostettu kilohinnaltaan paljon edullisemmin. Jos kaksi kertaa viikossa tekee tuollaisia päähänpistoja kaupassa, se tekee viikossa jo 6€ extraa ruokabudjettiin. Se on jo 24€ kuukaudessa. Eikä mikään 300g eines rosolli ole täyttävää eikä hyvänmakuista. Siitä leimahtaa semmoinen paha haju kun sen vakuumin avaa, ja porkkanakuutiot on mössöä. Toki jos haluaa helpolla päästä ja ostaa valmista, niin se on sitten oma valinta. Mutta edullisesti syömistä se ei ole eikä mitenkään suunnitelmallista. Ja sehän ruokailussa maksaa, kun koitetaan vaan päästä helpolla. Miksi kukaan edes ostaisi rosollia marraskuussa? Jos tekee mieli keitettyä porkkanaa/rosollia niin olisi soittanut vaimolle kaupasta, että laitatko porkkanat ja ne punajuuret keitinveteen.

Jos käy töissä ja tuntipalkka on edes tes minimi 10-12 e/h niin nämä kuukauden rosollirasiat on parin tunnin työllä kuitattu. Pienituloisenakaan talous ei kaadu 24 euron heräteostoksiin, ei sitten millään.

Vierailija
11587/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innoittamana teen tänään parhaillaan rosollia ja todella hidashan tämä on valmistaa, jos pitäisi nopeasti saada aterian kylkeen. Punajuurten keitto on varsinkin hidasta ja vie aikaa ja sähköä, saati että juurekset on kuumia heti keittämisen jälkeen ja vaati jähdyttelyä. Parhaimmillaan rosolli on muutenkin hieman maustuneena kuin suoraan pilkottuna.

Vierailija
11588/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kiireettömänä päivänä kun porkkanat tarjouksessa niin pilkkoa niitä valmiiksi vaikka kuutioiksi ja viipaleiksi ja tikuiksi pakkaseen. On nopea heittää sitten suoraan pannulle. Tai voihan ne valmiiksi esikypsentääkin ja sitten vain yhdistellä ne porkkanakuutiot ja rosollit jos haluaa rosollin nopeasti pöytään. Mutta edelleen se vaatii sitä suunnitelmallisuutta. Kaikilla sitä ei yksinkertaisesti ole vaan yhtäkkiä vaan mietin että nyt tekisi mieli kalakeittoa ja sitten ei sitä tarjouskalaa olekaan saatavilla, jos ei ole valmiiksi sitä vaikka kuutioinut pakkaseen. Yksineläjillä usein toki pieni pakastinlokero kerrostalossa, eli sitten pitää säilöä muulla tavoin tai suunnitella ja syödä silloin sitä lohta/keittoa kun tarjouksesta saa.

11589/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toisaan ole raportoinut kovin säännöllisesti ruokamenojani. Mä pidän ihan ehtaa kirjanpitoa kaikista menoista, siis ihan sentilleen eikä ruokamenoistani puutu mitään. Ei sentin senttiä, eikä mulla ole mitään "herkkutiliä" jolla kikkailisin. Kirjapitoni on aina ajan tasalla ja laitan tähän nyt tammi-marraskuun ruokamenot. Tänään on vielä marraskuu mutta ei ole tarvetta käydä kaupassa joten:

Koko vuoden kotiruokameot 1-11/2024 on 1.382,54. Per kuukausi se tekee 125,69.

Ravintoloissa olen syönyt tänä vuonna 73 kertaa. Ei nyt siis onnistunut mun ajatus ulkona syönnin vähentämisstä. Viime vuonna se taisi olla 79 kertaa jos oikein muistan. Laskettuaini vuoden 2023 ruokamenot, luvuista suoraan näki missä voisin helpoiten säästää eli ravintolasyömisestä ja mitä pitäisi kotiruokavaliossa kohentaa. Ne olivat kala ja kasvikset. Näppituntumalta sanoisin, että ainakin kalan syöntiä olen lisännyt. Lasken vuoden päätyttyä sitten joutessani tarkemmin nämä eri raaka-aineiden osuudet.

Tässä loppuvuonna ei enää paljoa voi pelastaa... 

Kampin Pimu

Vierailija
11590/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta kuulostaa, että joku on käynyt vuoden aikana 70 kertaa ravintolassa. Olen lapseton sinkku ja tasan 2 kertaa olen vuoden aikana tilannut pitsan kotiin. Ulkona en ole syönyt kertaakaan, edes pikaruokalassa.

Vierailija
11591/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kiireettömänä päivänä kun porkkanat tarjouksessa niin pilkkoa niitä valmiiksi vaikka kuutioiksi ja viipaleiksi ja tikuiksi pakkaseen. On nopea heittää sitten suoraan pannulle. Tai voihan ne valmiiksi esikypsentääkin ja sitten vain yhdistellä ne porkkanakuutiot ja rosollit jos haluaa rosollin nopeasti pöytään. Mutta edelleen se vaatii sitä suunnitelmallisuutta. Kaikilla sitä ei yksinkertaisesti ole vaan yhtäkkiä vaan mietin että nyt tekisi mieli kalakeittoa ja sitten ei sitä tarjouskalaa olekaan saatavilla, jos ei ole valmiiksi sitä vaikka kuutioinut pakkaseen. Yksineläjillä usein toki pieni pakastinlokero kerrostalossa, eli sitten pitää säilöä muulla tavoin tai suunnitella ja syödä silloin sitä lohta/keittoa kun tarjouksesta saa.

Ei kaikilla ole välttämättä arjessa näitä kiireettömiä päiviä tai muut asiat menee sen porkkananpilkkomisen edelle vapaapäivinä. Tässä ketjussa osa ehkä elää vähän omassa kuplassaan seuraavien viikkojen ateriat suunniteltuina jouluun asti, mutta hyvin monella arki on myös melko spontaania, mikä ei nyt suoraan tarkoita että rahaa tuhlataan tarkoituksella kaikkeen turhaan, vaan että ateriat suunnitellaan enemmän sen mukaan mitä normaalia ruokaa tekee mieli syödä eikä sen mukaan mikä on kaikista halvinta vatsantäytettä. Porkkanaa saa pakasteesta valmiiksi pilkottuna, esikypsennettynä ja pakastettuna ja monella tämä ajansäästö menee sen pienen rahasumman edelle mitä porkkananpilkkomiseen kuluu.

Varsinkin jos perheenjäseniä on useampia, niin yksi ihminen ei voi aina päättää kaikkien puolesta mitä syödään mihinkin kellonaikaan. Sillä miehellä ja lapsellakin on kuitenkin oma tahto ja omaa rahaa käytettävissään, joskus saattaa tarttua vaikka suklaapatukka kaupasta mukaan ja mikä meteli siitä syntyykään?

11592/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjalta kuulostaa, että joku on käynyt vuoden aikana 70 kertaa ravintolassa. Olen lapseton sinkku ja tasan 2 kertaa olen vuoden aikana tilannut pitsan kotiin. Ulkona en ole syönyt kertaakaan, edes pikaruokalassa.

Niinno, nyt on tätä vuotta kulunut 48 viikkoa. Toi 73 kertaa ulkona syömistä tekee siis 1,52 kertaa viikossa eli vähemmän kuin kaksi kertaa viikossa. Ennen korona-aikaa ja ennen etätöitä luku oli vielä hurjempi! Kaikki on suhteellista.

Kampin Pimu

Vierailija
11593/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset päättävät mitä kotona syödään eli terveellistä kotiruokaa ja runsaasti kasviksia. Lapsi ei todellakaan saa kaupassa päättää, että haluaa nyt suklaapatukan tai tänään syödään pakastepitsaa. Karkkipäivä on erikseen ja siihen on varattu se oma herkku. Pitsaa tehdään kyllä välillä viikonloppuna itse, ja jokainen osallistuu oman pitsan tekemiseen. Ei meillä ainakaan toimi niin, että kaikki syövät mitä milloinkin huvittaa ja ostavat kaupasta oman ruoan itselleen. Toiveita voi esittää yhteiselle päivällisille, mutta niitä ei tarvitse samantien toteuttaa.

Vierailija
11594/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampin Pimu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinno, nyt on tätä vuotta kulunut 48 viikkoa. Toi 73 kertaa ulkona syömistä tekee siis 1,52 kertaa viikossa eli vähemmän kuin kaksi kertaa viikossa. Ennen korona-aikaa ja ennen etätöitä luku oli vielä hurjempi! Kaikki on suhteellista.

Tässä ketjussa on suhteellisuudentaju välillä vähän hukassa. Jos tekee liikkuvaa asiantuntijatyötä (ske taisi olla tämäntyyppinen) niin välillä joutuu arjessa turvautumaan ulkona syömiseen eikä omat eväät ole aina mahdollisia.

Itse taas tiedän että voin lämmittää omat eväät aina työpaikan taukotilassa, joten en käy juuri koskaan syömässä lounasruokaloissa. Ulkona syöminen jää muutamiin kertoihin vuodessa erityishetkissä, kuten automatka toiselle puolen Suomea tai oma syntymäpäivä. En silti oleta että kaikkien muidenkin pitäisi syödä näin, huonostihan ravintoloilla menisi tällä kulutuksella.

Vierailija
11595/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuiset päättävät mitä kotona syödään eli terveellistä kotiruokaa ja runsaasti kasviksia. Lapsi ei todellakaan saa kaupassa päättää, että haluaa nyt suklaapatukan tai tänään syödään pakastepitsaa. Karkkipäivä on erikseen ja siihen on varattu se oma herkku. Pitsaa tehdään kyllä välillä viikonloppuna itse, ja jokainen osallistuu oman pitsan tekemiseen. Ei meillä ainakaan toimi niin, että kaikki syövät mitä milloinkin huvittaa ja ostavat kaupasta oman ruoan itselleen. Toiveita voi esittää yhteiselle päivällisille, mutta niitä ei tarvitse samantien toteuttaa.

Voi tulla yllätyksenä mutta kyllä se mies tai lapsi (ainakin kouluikäisenä) osaa itsekin siellä kaupassa käydä ominpäin eikä välttämättä raportoi kaikkia ostoksia näille kotona oleville ruokapoliiseille.

Kuljen joka arkiaamu yhden ammattikoulun ohi ja lauma opiskelijoita kulkee aina ostoksille lähimpään kauppaan ostamaan paistopistetuotteita ja energiajuomia ym. Kotona tätä ruokavaliota tuskin mainostellaan, vaan sanotaan että päivällä on syöty kouluruoka.

Vierailija
11596/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla yllätyksenä mutta kyllä se mies tai lapsi (ainakin kouluikäisenä) osaa itsekin siellä kaupassa käydä ominpäin eikä välttämättä raportoi kaikkia ostoksia näille kotona oleville ruokapoliiseille.

Kuljen joka arkiaamu yhden ammattikoulun ohi ja lauma opiskelijoita kulkee aina ost

Meillä mies tekee yötöitä eli nukkuu päivät eli aika harvoin käy itsekseen kaupassa. Lapsi 12v. Ei ole vielä omin päin kaupassa käynyt. Lähin kauppa 3km päässä eikä häntä kiinnosta kaupat. Eli varmaan tapauskohtaista. Itse teen etätöitä niin pystyn paremmin suunnittelemaan ruoat ja ne valmistamaan. Käyn monesti myös lapsen ollessa koulussa ja miehen nukkuessa niin itsekseni kaupassa kauppalistan kanssa.

Vierailija
11597/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt 12 v lapsen pitäisi jo ominpäinkin osata kaupassa käydä, melkein teini-ikäisen? Omassa lapsuudessa oli ainakin ihan normaalia, että viikkorahoilla käytiin joskus satunnaisesti kaupassa jo ala-asteen ensimmäisellä luokalla, jotkut jäätelöt tai pienen karkkipussin saattoi ostaa kaverin kanssa aikaa viettäessä ja tämä oli ihan maaseudulla. Normaaliin lapsuuteen ainakin kuuluu opetella rahankäyttöä ja kaupassa asiointia, oppii laskemaan mihin rahat riittää ja mihin ei.

Vierailija
11598/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt 12 v lapsen pitäisi jo ominpäinkin osata kaupassa käydä, melkein teini-ikäisen? Omassa lapsuudessa oli ainakin ihan normaalia, että viikkorahoilla käytiin joskus satunnaisesti kaupassa jo ala-asteen ensimmäisellä luokalla, jotkut jäätelöt tai pienen karkkipussin saattoi ostaa kaverin kanssa aikaa viettäessä ja tämä oli ihan maaseudulla. Normaaliin lapsuuteen ainakin kuuluu opetella rahankäyttöä ja kaupassa asiointia, oppii laskemaan mihin rahat riittää ja mihin ei.

Mielenkiinnosta, mistä se lapsi saa rahaa jos ei tee edes kotitöitä tms.? Ja Jos asuu maalla ja lähin kauppa 10km päässä niin yksinkö sinne kävelee, vaikka ei halua mitään kaupasta? Jos kotona on aina äidin tekemää ruokaa, itsetehtyyn pitsaan ainekset ja karkkipäiväksikin varattu herkkua niin miksi ihmeessä menisi pyörimään kauppaan kun mitään ei ole vailla?

Vierailija
11599/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta hassulta, että täällä oletetaan, että kaikki 12-vuotiaat menee koulun jälkeen kauppaan ostamaan karkkia salaa. Eri asia, jos vanhempi lähettää kauppaan ostamaan maitopurkin ja sanoo, että osta lopuilla mitä haluat. Tai syntymäpäivänä mennään lapsen kanssa kauppaan ja sanotaan, että saat valita itsellesi synttärilahjan ja maksimibudjetti on 50€. Kyllä se kasvatus lähtee kotoa, ja moni lapsi haluaa säästää ne 2€ viikkorahat mieluummin vaikka pleikkapeliin, eikä ostaa niillä karkkia, mitä muutenkin saisi lauantaisin. Jokseenkin huvittava oletus, että kaikki lapset pyörisivät kaupassa jos kotonakin on ruokaa.

11600/19168 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh deer.

Oli sitten eilen työpaikan pikkujoulut - aika monella varmaan oli. Ei ollut avoin baari, mutta ruuan kanssa oli näköjään reipas viinitarjoilu. Ei kiesus, ei sovi minulle tuollainen riekkuminen ja ryyppäminen enää 🤕  

Hauskaa oli, ja karaokeakin tuli laulettua - mutta kenen fiksu idea oli se G&T, kun en edes ginistä tykkää? Syytän osastopäällikköä.

Mutta hieman hitaampaa on tänään ollut täällä. Ruokanakin oli sellaista helpompaa, eilisiä kananuggetteja nuorisolle (mitkä oli jääneet eiliseltä yli), perunamunakasta perunoista, jotka olin jo aikaisemmin kuorinut ja viipaloinut jääkaappiin odottamaan - osasin hieman ennakoida, että voi olla väsy olo tänään! (laitan ne veteen ja kannelliseen rasiaan, niin säilyvät hyvin), spagettia ja pakasteparsakaalia. Aamupalana oli ruisleipä kylmäsavulohella (molemmat punalaputettuja) ja päivän mittaan olen napostellut luumuja, miniluumutomaatteja ja pari joulutorttua (tuliaisia pikkujouluista - miten ne säilyivät ehjinä, on myös aika mysteeri). Tai siis söin perunamunakasta ja parsakaali odottelee lautasella.

Voin ihan rehellisesti sanoa, että en TODELLAKAAN kykenisi syömään juuri nyt rosollia. Ilman sipulia ja silliäkään. Jouluksi voisin tehdäkin, kun aineksia on jo valmiina odottelemassa.

Huomenna tarkistan kuukauden menot, taisi jäädä lokakuukin raportoimatta tuossa välissä. Tässä kuussa on ollut ainakin yksi itse maksettu ulkona syönti, työmaaruokalassa läntisellä Uudellamaalla oli uunimakkaraa ja perunamuusia. Olisko ollut yksi subiheti alkukuusta, vai olikohan se lokakuun puolella? No se näkyy noista appeista tai nettipankista. Ei jaksa nyt, menen kutomaan sukkaa ja laitan television päälle taustamusiikiksi, kunhan olen kuorruttanut tuon parsakaalin voilla ja suolalla.

Ravitsemussuositukset hiiteen.

Kiusa se on pienikin kiusa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi