Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19168)
Suppilovahvero/kosteikkovahverokausi on parhaimmillaan. Molemmat ovat suositeltavia ruokasieniä, ja erittäin satoisia. (ennen oli käytössä termi kauppasienet, mutta nykyään lainsäädäntö ei sellaista tunne, vaan on nuo ruokaviraston luettelon suositeltavat ruokasienet; siellä on erikseen maininta, että suppilovahveroiden seassa voi olla kosteikkovahveroita)
En ole itse koskaan myyntiin asti kerännyt sieniä, ihan jo on riittävästi hommaa, että saa tälle omalle porukalle kerättyä tarpeeksi.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ei suppilovahveroilla saa vuoden tienestäjä. Senhän nyt jokainen sienestäjä tietää paitsi ei nämä mielikuvituksellaan elävät.
Mutta ihmettelit, että mitähän sieniä muka vielä löytyy. Kyllä niitä löytyy.
Tienaako niillä, en tiedä. Toiset tienaa käpyjä keräämällä. Toiset tienaa keräämällä lihansyöjäkasveja. Ota siitä nyt sitten selvää.
Mekin keräämme sienet ja marjat. Marjat on varmoja joka kesä. Herkkutatit on aina epävarmempaa, tänä vuonna ei löytynyt lainkaan. Suppiksia käymme vielä hakemassa. Ajomatkat on reilut 10 km per kerta ja 5-6 kertaa metsässä käymme. Mustikkaa ja puolukkaa tulee molempia n 15 kg > kaupasta noin 225€ viinimarjoja 10 kg > 50€ sieniä ehkä 50€ edestä. Haukimassaa 7,5 kg fileestä ( 120€) , kuhaa jonkin verran. Bensojen jälkeen jää ehkä 400€ säästöä.
Mutta tämä on harrastus ja samalla saa liikuntaa ja raitista ilmaa. Joka aamu puurossa ja myslissä on mustikoita ja tänään teimme 20 kaalikäärylettä joita syödään puolukkasurvoksen kanssa. Rahaa 2 aikuiselta menee ruokaan meillä ehkä 300€ kk gluteeniton ja minulla myös maidoton ruokavalio on vähän kalliimpaa.
Lihaa 20 kääryleeseen meni 350g jota jatkettiin soijarouheella, annos on 2 käärylettä ja annoksella hintaa n 1€ perunoiden ja kastikkeen kanssa n 1,5€
Kirjoitin ylläolevan, ihan esimerkkinä , ettei sitä määräänsä enempää kannata metsästä kerätä. Jos joku väittää elävänsä sienillä ja marjoilla ja kasvispöperöillä. Niin aika proteiiniköyhää on. Meillä kulutetaan vähärasvaista lihaa n 80g viikossa 6 vrk 1 vrk kalaa joten viikossa kuluu lihaa 480g/ hlö Lihan protiineja korvataan syömällä lähes joka aterialla papuja tai soijaa. Länsirannikolla ihmiset elävät pidempään kuin itäsuomessa. Virallinen selitys on että rannikolla syödään enemmän kalaa. Tämä voidaan kääntää niin että rannikolla syödään vähemmän rasvaista lihaa. Itäsuomessa kalakukkoonkin lisätään sianihraa ja voita joka ruokaan. Minulla on hyvät veriarvot ja normaali verenpaine 117/ 78
Jotain siis olen tehnyt oikein ;)
S k e kirjoitti:
Tienaako niillä, en tiedä. Toiset tienaa käpyjä keräämällä. Toiset tienaa keräämällä lihansyöjäkasveja. Ota siitä nyt sitten selvää.
En ihmetellyt mitä sieniä vaan kauppasieniä. Ei suppilovahveroilla saa vuoden tienestiä parissa päivässä jos kukaan noista enää mitään maksaa. Thaikutkin myy torilla omia keräämiään.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
En ihmetellyt mitä sieniä vaan kauppasieniä. Ei suppilovahveroilla saa vuoden tienestiä parissa päivässä jos kukaan noista enää mitään maksaa. Thaikutkin myy torilla omia keräämiään.
Anteeksi, ihmettelit, mitä kauppasieniä vielä löytyy. My bad.
Kauppasieniähän ei siis enää olekaan. On vain suositeltavia ruokasieniä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin ylläolevan, ihan esimerkkinä , ettei sitä määräänsä enempää kannata metsästä kerätä. Jos joku väittää elävänsä sienillä ja marjoilla ja kasvispöperöillä. Niin aika proteiiniköyhää on. Meillä kulutetaan vähärasvaista lihaa n 80g viikossa 6 vrk 1 vrk kalaa joten viikossa kuluu lihaa 480g/ hlö Lihan protiineja korvataan syömällä lähes joka aterialla papuja tai soijaa. Länsirannikolla ihmiset elävät pidempään kuin itäsuomessa. Virallinen selitys on että rannikolla syödään enemmän kalaa. Tämä voidaan kääntää niin että rannikolla syödään vähemmän rasvaista lihaa. Itäsuomessa kalakukkoonkin lisätään sianihraa ja voita joka ruokaan. Minulla on hyvät veriarvot ja normaali verenpaine 117/ 78
Jotain siis olen tehnyt oikein ;)
Jaa'a. Olisiko myös perimällä vaikutusta.
Minulla on itä-suomalaiset geenit, ja sillä pohjois-karjalalaisella ruokavaliolla lapsuuteni elänyt (perunaa, voita, läskiä ja lihaa, kalaa ehkä kerran kuussa, kasviksia mitä kasvimaalla ja marjapuskissa kasvoi). Nyt keski-ikäisenä kolesterolit erinomaiset ja verenpaineet matalat (110/65). Jotain siis olen tehnyt oikein?
Nuo sipuli- ja sitruunaongelmat ovat minulle tuntemattomia. Mulla on parin sadan litran pakastin, sellainen näillä palstoilla paljon parjattu käytettynä ostettu jo yli 25 vuotta sitten. Olen kyllä jo muutaman vuoden pelännyt, ettei varmaan enää monta vuotta toimi.
Sipuleita ostin alkuvuodesta 4 - 5 kiloa hävikkikaupasta pilkkahintaan. Viikon verran iltapuhteina niitä kuorin, silppusin ja pakastin telkkarin katselu (tai ainakin kuuntelun) lomassa. Ne on jo syöty, joten hain nyt Cittarin tarjouksesta pari kiloa punasipuleita samaan käsittelyyn.
Luomusitruunoita kaveri toi Kreikasta tuliaisena isohkon pussillisen. Pesin ne ja telkkarin seurassa raastoin ensin kuoret ja sitten puristin mehut. Kuoriraasteen pakkasin minikokoisiin pakastepusseihin ja mehun laitoin jääpalapusseihin, sitten sinne pakastimeen.
Opettelin tuon pakastimen ahkeran käytön jo nuorena ja se on säästänyt paljon eikä ruokahävikkiä tule kuin jotain pientä ja harvoin.
Omenaraastetta aiemmin pakastin puuroja yms. varten. En enää, sillä lähikaupan ilta-alesta (puoleen hintaan) ja tarjouksista muualtakin olen mättänyt sinne lähinnä lihatuotteita.
Omenat ja sienet olen jo monta vuotta kuivattanut. Eivät enää täytä mun pakastinta ja menevät paljon pienenpään tilaan. Mulla oli aiemmin itse tehty iso kuivuri, mutta alesta löysin kolmella kympillä pienemmän kasvikuivurin, ostin kaksi. Ahkerasti ovat tänäkin syksynä hurisseet.
Pienet määrät voi kuivattaa ilman kuivuriakin, mutta mulla noita omppuja on taas joululahjoiksi ja omaan käyttöön jää ihan päivittäin syötäväksi koko vuodeksi. Omenasorvi on muuten aivan nerokas kapistus.
Kyllä. Geeneilleen ei kukaan mitään voi. Elintavoille voi tehdä paljonkin ja ruoka on yksi suurimpia terveystekiöitä. Samaten liikunta ja ylipainon välttäminen. Tuo satasella kuussa ruokaan ei taida olla terveellisin tapa, halpaa hiilaria ja rasvaa. Monet syövät taitavat olla geeneistä riippumattomia, esim suolistosyöpä taitaa olla kuituköyhän ruokavalion riskitekiä. Korkeat veren rasva-arvot yhdistetään sydän ja verisuoni sairauksiin. >On surullista että osalla ihmisistä , rahat ei riitä terveelliseen ruokavalioon.
Mullakin oli iso pakastin, jonne keräsin marjoja ja mehuja ja sieniä ja leipiä ja hirvipaistia. Sitten vaan tajusin, kuolinsiivousta veljelle tehdessäni ja hänen samoja aineksia sisältänyttä täpötäyttä pakastintaan läpikäydessä, ettei niitä pari-kolme vuotta vanhoja koskaan tule yksin asuessa syötyä, kun kuitenkin käyn kaupassa pari kertaa viikossa ja heivasin omat ruuat ja oman pakastimen. Sen verran otin uusimpia talteen, mitä jääkaapin pakasteosaan sopi. Ensi kesänä voi sitten taas kerätä uusia, jos tuntuu ettei pärjää ilman varastoja.
Ihminen pärjää loppujen lopuksi aika vähällä. Myös ruuan suhteen.
-winner-
Kurpitsat varmaan halpenevat halloweenin jälkeen nii ajattelin tehdä kurpitsa-puolukka-hilloketta. Keltainen, pitkulainen kurpitsa kuoritaan, pehmeä keskus poistetaan ja hedelmäliha pilkotaan 2X2cm kuutioiksi. Punnitaan ja otetaan myös yhtä paljon puolukoita (tai survottuja) ja yhtä paljon sokeria. Seos keitetään kunnes kuutiot ovat läpikuultavia. Voi laittaa myös mausteita, vähän mustapippuria, kanelia, piparkakkumaustetta. Olen tarjonnut liharuokien ohessa, oikein hyvää.
Kurpitsaa ostin viime vuonna Prismasta 0,10€/kg hinnalla. Mutta sitten asiaan. Maalla kasvaneella olen tottunut syömään itsekssvatettua ja viljeltyä juureksia ja kasviksia ja itseongittua kalaa ja itsetehtyä leipää ja muutenkin kokkaamaan aina itse. Naapurilta sai kananmunia ja tuoretta hirvenlihaa pilkkahinnalla. Nykyisin olen kasvissyöjä ja se on varmaan suurin syy miksi minulla ei mene edes 100€:kk ruokaan. Syön kasvisproteiinia ja normaalisti toki pähkinöitä ja öljyjä. Maitoa, kananmunia ja juustoja käytän välillä. Vitamiinit purkista tukee terveellistä ruokavaliota. Hoikka ja hyväihoinen ihminen olen. Kaikinpuolin terve. Minulle myös kelpaa satokauden tuotteet eli talvella minun ei väkisin tarvitse ostaa kallista melonia tai mansikoita. Mustikka ja sienimetsässä käyn pari kertaa vuodessa ja aina saanut pakkaseenkin jotain. Ronkeli en ruoanlaitossa ole vaikka mausteista tykkään. Tossa ehkä suurimmat syyt miksi edullinen ruokavalio itselläni onnistuu. Niin, ja ei ole allergioita! Ps. Lempiruokani on kaali, mutta syön sitä vain päivinä kun ei ole menoja, sillä se turvottaa ja tuottaa hajuttomia mutta äänekkäitä pieruja.
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsat varmaan halpenevat halloweenin jälkeen nii ajattelin tehdä kurpitsa-puolukka-hilloketta. Keltainen, pitkulainen kurpitsa kuoritaan, pehmeä keskus poistetaan ja hedelmäliha pilkotaan 2X2cm kuutioiksi. Punnitaan ja otetaan myös yhtä paljon puolukoita (tai survottuja) ja yhtä paljon sokeria. Seos keitetään kunnes kuutiot ovat läpikuultavia. Voi laittaa myös mausteita, vähän mustapippuria, kanelia, piparkakkumaustetta. Olen tarjonnut liharuokien ohessa, oikein hyvää.
Joku hilloke nyt ei paljoa säästä ruokakuluissa, koska ei ole edes pakollista tai täytä paljoakaan. Sokeri myös epäterveellistä. Itse käyttäisin tuonkin vaivan siihen että raastaisin porkkanaa lautaselleni tai voiteluaineet halpis ruisleipäni tuorejuustolevitteellä ja lisäisin pari ohutta kurkkuviipaletta.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli iso pakastin, jonne keräsin marjoja ja mehuja ja sieniä ja leipiä ja hirvipaistia. Sitten vaan tajusin, kuolinsiivousta veljelle tehdessäni ja hänen samoja aineksia sisältänyttä täpötäyttä pakastintaan läpikäydessä, ettei niitä pari-kolme vuotta vanhoja koskaan tule yksin asuessa syötyä, kun kuitenkin käyn kaupassa pari kertaa viikossa ja heivasin omat ruuat ja oman pakastimen. Sen verran otin uusimpia talteen, mitä jääkaapin pakasteosaan sopi. Ensi kesänä voi sitten taas kerätä uusia, jos tuntuu ettei pärjää ilman varastoja.
-winner-
Otan osaa veljesi kuolemaan. Itse käyn kaupassa vain max. kerran viikossa kaupassa ja tyhjennän aina jääkaapin ja pakastimen ennen kuin kauppaan taas menen. Eli sinänsä minulla ei tuota ongelmaa ole vaikka sinkku olenkin. Jos ruokaa sattuisi olemaan paljon ylimääräistä ostettuna hyvistä tarjouksista ja pakastin/jääkaappi olisi jo aika täynnä, eikä ruokaa voisi muuten säilöä, niin kutsuisin kaverit kylään syömään. Ohjeistuksella, että minä tarjoan ruoat niin tuokaa te mukananne juomat. Alkoholijuomat on harvoin alennuksessa.
Jos rahat lopussa niin keskityn perusruokaan. Keitettyjä perunoita, uunijuureksia, makaronilaatikkoa, itsetehtyjä pinaattilettuja, keittoja jne. Jos extraa laittaa ruokaan niin ostan spessumpaa eli vaikka jalapenosäilykkeitä, kalliimpaa kasvista, juustoa, oliiveita, sipulirenkaita jne. Vaikka nekin toki edullisinta merkkiä kilohinnaltaan.
Tarjouksesta aina kalat ja lihat tai sitten käytän aina edullista soijarouhetta. Toki myös lisään jauhelihaan yleensä papuja niin tulee riittoisampi ja täyttävämpi kastike, joka kestää pidempään eri lisukkeiden kanssa. Esimerkkeinä riisi, peruna ja tortillat.
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Ei ole varmaan ollut helpompia asioita tuo veljen asunnon läpikäyminen. Otan osaa, näin kaukana ja jälkikäteen.
Yksin asuminen (ja syöminen) on haastavampaa kuin tällaisen ison hunnilauman kanssa. Minä voin ostaa pakastimeen 10kg punalaputettua jauhelihaa, ja tiedän, että se tulee käytettyä muutamassa kuukaudessa, ennenkuin pakkanen ehtii eltaannuttaa sitä. Tai tehdä 14 purkkia mansikkahilloa, koska se tulee talven aikana syötyä moneen kertaan. Tätini, maailman järjestelmällisimpiä ihmisiä, pitää excel-taulukkoa pakastimensa sisällöstä! Vanha kirjanpitäjä kun on. Hän osaa sanoa tarkalleen, montako jäätelötötteröä hänellä on pakastimessaan, tai montako annosta lentävää jaakoppia sieltä löytyy. Hän on myös erittäin järjestelmällinen syöjä, joka aamu syö samanlaisen aamupalan, joka ilta samaan aikaan iltapalaksi jotain herkkua (siksi ne jäätelötkin).
Minä en osaa tuommoista järjestelmällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Geeneilleen ei kukaan mitään voi. Elintavoille voi tehdä paljonkin ja ruoka on yksi suurimpia terveystekiöitä. Samaten liikunta ja ylipainon välttäminen. Tuo satasella kuussa ruokaan ei taida olla terveellisin tapa, halpaa hiilaria ja rasvaa. Monet syövät taitavat olla geeneistä riippumattomia, esim suolistosyöpä taitaa olla kuituköyhän ruokavalion riskitekiä. Korkeat veren rasva-arvot yhdistetään sydän ja verisuoni sairauksiin. >On surullista että osalla ihmisistä , rahat ei riitä terveelliseen ruokavalioon.
Mikä maksaa terveellisessä ruokavaliossa? Nyt en tajua. Ja ei, jotkut proteiinirahkat ei korvaa terveellistä kotiruokaa, joka myös tulee halvemmaksi
Mitähän sieniä rouva miehineen poimi jotka vielä kauppasieneksi kelpasi?