Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19169)
Mutta kun kukaan ei valita. Kyse on vain faktasta, että en ole koskaan kuullut kenenkään tavoittelevan 100 euron kk kuluja ruokaan. Mulle on selvää, että se maksaa enemmän, koska lounaat muualla kuin kotona ja miljoona muuta syytä. Mä haluaisin oikeasti tietää, että miksi pitää tavoitella noin pientä ruoakabudjettia. Se on mielestäni täysin mielipuolista ellei kyse ole köyhyydstä tai sairaasta nuukuudesta.
Monet tekevät hybriditöitä ja silti syövät ulkona lounaan. Katsos kun isolla osalla työssäkäyviä on ihan hyvät palkat.
Osa mainostelee syövänsä nakkeja, makkaraa ja eineslihapullia. Saahan noita halvalla, mutta itse en kyllä noita kunnolliseksi ja terveelliseksi ruuaksi laske, enkä söisi kuin pakon edessä. Maksaahan se kunnollinen liha tai kana enemmän, mutta jää rutkasti saamatta myös e-koodeja, kamaraa (=sian nahkaa), suolaa jne. Prosessoituja lihatuotteihan pitäisi muutenkin välttää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä myös varattu saman verran kaikille sitä kallista osaa ruoasta, esimerkiksi halloumijuustoa tai kalapuikkoja tms. Jotka laitan valmiiksi lautasille ruokailijoille. Laitan myös kasviksen tai salaatin valmiiksi. Syövät voivat itse sitten päättää että paljonko sitä perunaa/riisiä tai pastaa siihen lisäksi ottavat ja leipää.
Ei niin, että joku päättäisi syödä pelkkää makkaraa tai kanapihvejä, ja joku jäisi kokonaan ilman. 4 lasta kuuluu perheeseen eikä mene 100€ yhdeltä henkilöltä, alle päästään reilusti.
Hyvä että säännöt kotona. Varsinkin teinit ku ottelevat, että se koko kinkkuleikkelepsketti on tarkoitettu pelkästään hänelle 1 päivän naposteluun. Kunnolliset ruoka-ajat ja säännöt kotona! Leivällä ja pastalla voi ihan hyvin tyydyttää sitä loputon nälkää tai mennä itse töihin ja ansaita sitä extra-herkkurahaa.
Omissa häissä pääruokana oli sienipastaa itsekerätyistä kanttarelleista ja kaupan spaghetista ja leivän päälle yhtenä vaihtoehtona oli sienivoita ja lisäksi oltiin tehty sienipiirakoita. Tuli todella halvaksi kaikki ruoat mutta kehuja tuli vierailta sitäkin enemmän. Lisäksi oli salaattipiste ja lapsille kaupan valmiit ranskalaiset ja nakit, jota halutessaan myös muut saivat ottaa.
Ja meillä oli siis ihanat syys-teemaiset häät :)
Vierailija kirjoitti:
Monet tekevät hybriditöitä ja silti syövät ulkona lounaan. Katsos kun isolla osalla työssäkäyviä on ihan hyvät palkat.
Itse asun maalla, enkä ole kiinnostunut ajamaan lähimpään lounasravintolaan 30km per suunta. En nauti hälystä enkä toisen tekemästä ruoasta niin paljoa. Kun itse grillaan tuoretta kalaa tai syön itsepyytämää hirveä niin tiedän mitä syön. Ja palkkani ei tosiaan ole hyvä (brutto 4100€), mutta pärjään kun menot on pienet.
Vierailija kirjoitti:
Omissa häissä pääruokana oli sienipastaa itsekerätyistä kanttarelleista ja kaupan spaghetista ja leivän päälle yhtenä vaihtoehtona oli sienivoita ja lisäksi oltiin tehty sienipiirakoita. Tuli todella halvaksi kaikki ruoat mutta kehuja tuli vierailta sitäkin enemmän. Lisäksi oli salaattipiste ja lapsille kaupan valmiit ranskalaiset ja nakit, jota halutessaan myös muut saivat ottaa.
Mitä ruokaa sieniallergisille oli varattu tai ihmisille jotka eivät pidä sienistä? Ne ranskalaiset ja nakit?
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun kukaan ei valita. Kyse on vain faktasta, että en ole koskaan kuullut kenenkään tavoittelevan 100 euron kk kuluja ruokaan. Mulle on selvää, että se maksaa enemmän, koska lounaat muualla kuin kotona ja miljoona muuta syytä. Mä haluaisin oikeasti tietää, että miksi pitää tavoitella noin pientä ruoakabudjettia. Se on mielestäni täysin mielipuolista ellei kyse ole köyhyydstä tai sairaasta nuukuudesta.
Aika monilla on myös unelmia esimerkiksi se oma kesämökki ja vene tai koko perheen vuoden kestävä maailmanympärysmatka jne. Itse mielelläni pihistan ruoasta jos se edesauttaa unelmieni toteuttamista. Kalat voi itsekin onkos tai pilkkiä ja sienet kerätä. Ei niistä tarvitse maksaa mitään 20€/kg.
Ja monella on ihan noita samoja unelmia, mutta käyttävät silti ruokaan selvästi enemmän rahaa ja säästävät samalla. Ihmeellistä eikö totta.
Ja suurin osa asuu kaupungeissa, joten lounasvaihtoehtoja riittää. Ja saa sitä tuoretta kalaa ja riistaakin, jos kalastusta/metsästystä harrastaa. Tai ostaa ihan omalla rahalla kyseisiä tuotteita. Sitä jokaisen rahan käyttöä kun te 100 euron sankarit ette pysty määräilemään.
Kummallista jos normaalina työssäkäyvänä ihmisenä pitää pihistää ruuasta. Kyllä palkkatuloista pitäisi jotain jäädä säästöön muutenkin, ilman että tarvitsee pihistellä ruokavaliosta. Ellei sitten ole jotain peli- tai alkoholiriippuvuutta johon valuu suurin osa palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa sieniallergisille oli varattu tai ihmisille jotka eivät pidä sienistä? Ne ranskalaiset ja nakit?
Juu, ranskalaiset ja nakit, erilaisia leipiä ja erilaisia voita/tuorejuustoja, salaattipiste missä eri vaihtoehtoja ja lisukkeita. Ja tietenkin jälkkärikakut ja keksit ja muut. Ja on se kumma jos aikuinen ei voi kantarellia tai pastaa syödä, mutta onneksi oma lähipiiri tykkää. Oltiin myös hääkutsuille selkeästi merkitty systeemi ja kutsussa oli myös mainittu, että sienipastaa nauttiessamme eli kyllä lukutaitoinen ihminen osaa sitten itse käydä vaikka McDonaldsilla ennen häiden alkua ja häiden jälkeen jos epäilee, ettei ruoka maistu.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista jos normaalina työssäkäyvänä ihmisenä pitää pihistää ruuasta. Kyllä palkkatuloista pitäisi jotain jäädä säästöön muutenkin, ilman että tarvitsee pihistellä ruokavaliosta. Ellei sitten ole jotain peli- tai alkoholiriippuvuutta johon valuu suurin osa palkasta.
Jep, tai lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokakuluista säästää kuukaudessa vaikka 50-200 e pihistelemällä, niin kyllä tästä vielä aika pitkä matka on mihinkään veneen ostoon tai maailmanympärysmatkaan. Saa tosiaan vuosikausia pihistellä, jos nyt ei puhuta jostain soutuveneen ostosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokakuluista säästää kuukaudessa vaikka 50-200 e pihistelemällä, niin kyllä tästä vielä aika pitkä matka on mihinkään veneen ostoon tai maailmanympärysmatkaan. Saa tosiaan vuosikausia pihistellä, jos nyt ei puhuta jostain soutuveneen ostosta.
Ei ruoka ole varmasti ainoa, mistä pihistää. Voi pihistää myös kampaajakäynneistä, vaatehankinnoista, pesuaineiden brändistä, sähkö- ja vesilaskussa, käydä vain ilmaistapahtumissa jne. Kovin on kapeakatseista elämistä kun ei edes nenäänsä pidemmälle näe tai pysty asioita suunnittelemaan. Kun eihän se onnistu eikä se mitään auta jne. Saan itse säästöön 1 500€/kk mutta jos söisin joka päivä ravintoloissa, tilaisin suoratoistopalveluja, kävisin leffoissa ja ostaisin uusia vaatteita vain vaihtelun vuoksi niin saisin säästöön 0€. Nämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruoka ole varmasti ainoa, mistä pihistää. Voi pihistää myös kampaajakäynneistä, vaatehankinnoista, pesuaineiden brändistä, sähkö- ja vesilaskussa, käydä vain ilmaistapahtumissa jne. Kovin on kapeakatseista elämistä kun ei edes nenäänsä pidemmälle näe tai pysty asioita suunnittelemaan. Kun eihän se onnistu eikä se mitään auta jne. Saan itse säästöön 1 500€/kk mutta jos söisin joka päivä ravintoloissa, tilaisin suoratoistopalveluja, kävisin leffoissa ja ostaisin uusia vaatteita vain vaihtelun vuoksi niin saisin säästöön 0€. Nämä on valintoja.
Ja mulla ei nettopalkka ole edes 1500 euroa :D
Niin ja piti vielä lisätä, että pelkästään 5 vuotta turhassa säästämällä niin säästöön olen saanut 90 000€ huomaamatta. En ole jäänyt kaipaamaan lounasravintolassa ja uusia vaatteita enkä mitään muutakaan. En ole jäänyt mistään paitsi.
Välillä näissä säästömanioissa kannattaa miettiä, että kannattaako se ainutkertainen elämä tai nuoruus viettää kaurapuuroa syöden ja kulahtaneissa vaatteissa ilmaistapahtumissa kulkien. Ei elämä ole mikään kilpailu kuka pihistelee arjen kuluissa eniten.
Tuossa tilanteessa kannattaa suosiolla jäädä kotiin etätöihin. Ei mene matkakuluja ja säästyy joka päivät lounasravintolarahar. Kotona voit syödä halpaa ruokaa eikä työkaverit ole nauramassa sinulle jos otat töihin evääksi hernekeittoa ja sämpylää.