Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19169)

Vierailija
9981/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, katsoin yhden tyypin esimerkin 4,5 kuukautta kestäneestä maailmanympärysmatkasta, ja sen summa oli n. 26 500 euroa. Saa siinä säästää, kun työ yksin tyyppi sanoi haaveilevansa koko perheen koko vuoden matkasta. LOL. Kunhan on kaurapuuroa syönyt parikymmentä vuotta, niin ehkä sitten. Tosin lapset on jo kasvanee isoiksi ja itsellä ehkä jo vanhuuden vaivoja...

Vierailija
9982/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja piti vielä lisätä, että pelkästään 5 vuotta turhassa säästämällä niin säästöön olen saanut 90 000€ huomaamatta. En ole jäänyt kaipaamaan lounasravintolassa ja uusia vaatteita enkä mitään muutakaan. En ole jäänyt mistään paitsi.

Kovapalkkaisena on vähän turha huudella muille näistä säästämismahdollisuuksista. Jos on 90 000 e löysää rahaa laittaa sivuun palkasta, niin on melkoisen etuoikeutetussa asemassa hyvin moneen muuhun verrattuna. Lähinnä suoranaista pilkkaa oikeasti pienituloisille, kuten hyvin moni viesti tässä ketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9983/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä näissä säästömanioissa kannattaa miettiä, että kannattaako se ainutkertainen elämä tai nuoruus viettää kaurapuuroa syöden ja kulahtaneissa vaatteissa ilmaistapahtumissa kulkien. Ei elämä ole mikään kilpailu kuka pihistelee arjen kuluissa eniten.

Kaurapuuro on hyvää ja terveellistä, enkä itse ainakaan muista tippaakaan, mitä söin tasan vuosi sitten tai edes kuukausi sitten. Kyllä se ruoka menee nielusta sisään ja pöntöstä ulos. Ja itselleni on täysin sama onko vaatteeni kulahtaneet ja kyseessä ilmainen kesäkonserti tai museo tai muu ilmaistapahtuma. Vai onko mulla päällä uudet 100€ maksavat housut ja 30€ paita. Enemmän mua kiinnostaa rakkaat ihmiset ympärillä.

Vierailija
9984/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja piti vielä lisätä, että pelkästään 5 vuotta turhassa säästämällä niin säästöön olen saanut 90 000€ huomaamatta. En ole jäänyt kaipaamaan lounasravintolassa ja uusia vaatteita enkä mitään muutakaan. En ole jäänyt mistään paitsi.

Kovapalkkaisena on vähän turha huudella muille näistä säästämismahdollisuuksista. Jos on 90 000 e löysää rahaa laittaa sivuun palkasta, niin on melkoisen etuoikeutetussa asemassa hyvin moneen muuhun verrattuna. Lähinnä suoranaista pilkkaa oikeasti pienituloisille, kuten hyvin moni viesti tässä ketjussa.

Kaikki pystyy säästämään vaikka tulot olisi 400€. Kyllä se asenne ratkaisee, kuka saa säästettyä ja kenestä rikas ja menestynyt tulee. Pitää kai sitä jotain sen eteen tehdäkin että rahaa saa säästöön. Kuten luopua monista asioista tai korvata ne erilaisilla asioilla. Ongelmanratkaisukykyö toivoisin suomalaisilta enemmän. Ovat tottuneet, että kaikki tarjoillaan lusikalla ja valittaminen on ok.

Vierailija
9985/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämänsä Susanna Koski taas löytänyt ketjuun. No mutta, jotkut halvemmatkin shampanjat ovat ihan juotavia.

Vierailija
9986/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa mennä edes satasta kuussa, mä syön riisiä suolalla ja carrylla, makarooneja, kananmunia. Pinaattikeittoa ja hernekeittoa, paitsi hernekeitto on hintavaa verrattuna mitä ennen sai 5 purkkia eurolla. Kaurapuuroa ja felixin perunamuusia vei ja jauhepussi.

Vierailija
9987/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää nyt ne hernekeitot itse. Tulee sata kertaa halvemmaksi kun joku kaupan eines.

Perunamuussi kans itse tekoon eikä mitään kamalaa jauhopussia.

9988/19169 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ole oman elämäni susannakoski, niin mulla ei nyt ole irrottaa säästöistä tonneja kuussa sijoituksiin. Meillä ei ole kauheasti ylimääräistä rahaa käytössä, sen verran kuitenkin, että pärjätään päivästä toiseen, kuusta toiseen. Se tarkoittaa sitä, että mitä pienemmillä kuluilla pärjätään (niin ruuan kuin muidenkin ostosten suhteen), niin sitä enemmän meillä on pelivaraa, jos jotain yllättävää sattuu.

Meillä menee hieman enemmän kuin satanen kuussa ruokaan per perheenjäsen. Saisin summan pienemmäksi, jos olisi ihan pakko. Silloin jäisi pois nuorten arvostamat "luksukset" kuten satunnaiset sipsipussit tai kokispullot, ja jääkaapissa olisi se kaupan kolmanneksi halvin ketsuppi, ei kahta eri tuotetta.

Tänään oli aamupalana minulle tietenkin leipää ja teetä, nuorisolle valinnan mukaan riisipiirakoita (-30%, noita en leivo itse, kun en saa kuitenkaan tehtyä yhtä hyviä kuin mummo aikoinaan), mannapuuroa ja mandariineja/banaaneja. Paahtoleipää ei ole mennyt pitkään aikaan, varmaan kohta alkaa sitten paahtiskausi? Lounaana mulla oli hedelmäsalaattia (banaania, mandariinia, hunajaa) ja hedelmäpommijukurtti - ei todellakaan tyypillinen lounas, mutta tolla mentiin. Koululaisilla kouluruoka, en ole edes kysynyt, että mitä se oli. Puolisolla oli tietenkin eväät myös, ruisleipää ja kananmunia.

Päiväruokaa tehdessä ei oikein mielikuvitus lentänyt, työpäivä venyi vähän liikaa. Jauhelihan tiristessä pannulla pohdin vielä ankarasti, että mitä tekisin, mutta nuoriso sitten ehdotti kermakastiketta. Jääkaapissa oli riisiä: paistettua riisiä maissin, herneiden ja valkosipulinversojen kanssa. Tomaatteja (xtra-tomaatteja, pihvitomaattikokoisia). Aamupalat maksoivat noin 0,50€/hlö, lounaani noin 1€, puolison eväät noin 1,5€. Päiväruoka noin 6,50€, eli noin 1,30€/hlö. Tuosta nyt tulee päivän kustannuksiksi 2 tai 3 euroa per nokka. Sit jos joku syö mikropopkornia tai pari voileipää ja useammankin viipaleen juustoa, niin silti jää keskiarvoksi alle 3,5€/hlö tällekin päivälle. Ei nyt mikään gourmet-päivä, mutta kaikilla on kuulemma maha täynnä. Kasviksista jäi varmaan osa perheestä alle sen puolen kilon, mutta en jaksa siitä murehtia.

Ruuanlaitto on siirtynyt puuhellalle, samalla talokin sitten lämpenee.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
9989/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko peruukin sossusta?

Vierailija
9990/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä näissä säästömanioissa kannattaa miettiä, että kannattaako se ainutkertainen elämä tai nuoruus viettää kaurapuuroa syöden ja kulahtaneissa vaatteissa ilmaistapahtumissa kulkien. Ei elämä ole mikään kilpailu kuka pihistelee arjen kuluissa eniten.

Tarviiko sitä kisailla turhassa kulutuksessakaan vaikka rahaa olisikin.

Vierailija
9991/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siistiin vaatetukseen ainakin ihmisten ilmoilla kannattaa panostaa ja käyttää niitä reikäisiä ja nukkaisia rytkyjä vain kotona. Työhaastatteluun tai ensitreffeille jos ilmestyy resupetterinä, niin voi työpaikka ja parisuhde jäädä saamatta.

Vierailija
9992/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo normaalilta kuulosta jos vetää kaurapuuroa jotta saisi sen saman rahan säästettyä jonnekin sijoituksiin. Eihän se ole elämän tarkoitus. Naurattaa joskus lukea näiden nuorten kehuskelua kuinka he sijoittavat. Kuule, minä alotin sen jo 70-luvulla teininä. Ei se sijoittaminen ole mitään rakettitiedettä. Silti olen aina käyttänyt rahaa ruokaan jopa keskimääräistä enemmän koska yksinkertaisesti hyvä ruoka on ihmisen nautinto.Ja elämästä pitää nauttia muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
9993/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siistiin vaatetukseen ainakin ihmisten ilmoilla kannattaa panostaa ja käyttää niitä reikäisiä ja nukkaisia rytkyjä vain kotona. Työhaastatteluun tai ensitreffeille jos ilmestyy resupetterinä, niin voi työpaikka ja parisuhde jäädä saamatta.

Jännä että sinulle tulee turhasta kulutuksesta ensimmäisenä mieleen siistit vaatteet. Itselle turhaa kulutusta edustaa esimerkiksi pikamuoti - vaatteet mitkä eivät kestä ensimmäistäkään pesua siistinä, temuilu, pikaruokamätöt ja vaikka rakennekynnet tai toimivan elektroniikan jatkuva uusiminen.

Vierailija
9994/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo normaalilta kuulosta jos vetää kaurapuuroa jotta saisi sen saman rahan säästettyä jonnekin sijoituksiin. Eihän se ole elämän tarkoitus. Naurattaa joskus lukea näiden nuorten kehuskelua kuinka he sijoittavat. Kuule, minä alotin sen jo 70-luvulla teininä. Ei se sijoittaminen ole mitään rakettitiedettä. Silti olen aina käyttänyt rahaa ruokaan jopa keskimääräistä enemmän koska yksinkertaisesti hyvä ruoka on ihmisen nautinto.Ja elämästä pitää nauttia muutenhan tässä ei ole mitään järkeä.

Toisille, kuten minulle, ruoka on (enimmäkseen) pelkkää polttoainetta.

Vierailija
9995/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossahan oli säästetty vuosia ja oltu käyttämättä turhaa rahaa. Ei kai hyvien säästöjä saa melkein kukaan vuodessa aikaiseksi. Elämäntavalla on erittäin suuri merkitys.

Vierailija
9996/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että sinulle tulee turhasta kulutuksesta ensimmäisenä mieleen siistit vaatteet. Itselle turhaa kulutusta edustaa esimerkiksi pikamuoti - vaatteet mitk

Ei tässä puhuttu aiemmin mistään turhasta kuluttamisesta, vaan vaatehankintojen vähentämisestä rahan säästämiseksi. Jos niitä ei ole huvikseen ennenkään shoppaillut, niin hankala vaatekuluista on enempää leikata, kun vaatteet ja kengät kuluu ajan mittaan käytössä. Jos taas polttaa 500 euroa huvikseen vaatteisiin joka kk, niin helppohan tästä on kulutus lopettaa, kun kaapit on täynnä uuuta vaatetta vuosikausiksi. Jollain toisella taas voi olla yhdet ainoat kengät, jotka on hajoamispisteessä.

Vierailija
9997/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos wi kelpaa omana itsenään niin harmi. Ja itse sopisin kyllä ensitreffit muutenkin jonnekin lenkkipolulle ja metsään, en todellakaan minnekään kalliiseen kahvilaan. Mutta tottahan toki minulla on juhlavaatteet olemassa ja priimakunnossa onkin, kun sitä tulee käytettyä niin harvoin eli pesuvåli on pari kertaa vuodessa. Eipä nukkaannut tai kulu niin nopeaa. Ja todellakin köytän kotona nuhjuisia vaatteita, kunhan ovat mukavat ja löysät päällä.

Vierailija
9998/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen enemmän huolissani nuorten ylipainosta - ja aikuistenkin. Jättäkää nyt jo ne turhat hampurilaiset ja kana wingsit. Syökää pastasalaatteja (ilman majoneesia) ja keittoja sekä vähärasvaista proteiinia kuten soijasuikaleita tai kanan jauhelihaa kera kasvisten. Eikä sitä kasvisruokaakaan tarvitse kuorruttaa rasvalla ja santsailla! Tuntuu ihan pahalta sellainen ylensyöminen tai sipseillä rouskuttelu jatkuvasti

Vierailija
9999/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että sinulle tulee turhasta kulutuksesta ensimmäisenä mieleen siistit vaatteet. Itselle turhaa kul

Ei tässä puhuttu aiemmin mistään turhasta kuluttamisesta, vaan vaatehankintojen vähentämisestä rahan säästämiseksi. Jos niitä ei ole huvikseen ennenkään shoppaillut, niin hankala vaatekuluista on enempää leikata, kun vaatteet ja kengät kuluu ajan mittaan käytössä. Jos taas polttaa 500 euroa huvikseen vaatteisiin joka kk, niin helppohan tästä on kulutus lopettaa, kun kaapit on täynnä uuuta vaatetta vuosikausiksi. Jollain toisella taas voi olla yhdet ainoat kengät, jotka on hajoamispisteessä.

Siis näinhän aiemmin: 'Ei ruoka ole varmasti ainoa, mistä pihistää. Voi pihistää myös kampaajakäynneistä, vaatehankinnoista, pesuaineiden brändistä, sähkö- ja vesilaskussa, käydä vain ilmaistapahtumissa jne. Kovin on kapeakatseista elämistä kun ei edes nenäänsä pidemmälle näe tai pysty asioita suunnittelemaan. Kun eihän se onnistu eikä se mitään auta jne. Saan itse säästöön 1 500€/kk mutta jos söisin joka päivä ravintoloissa, tilaisin suoratoistopalveluja, kävisin leffoissa ja ostaisin uusia vaatteita vain vaihtelun vuoksi niin saisin säästöön 0€. Nämä on valintoja.'

Vierailija
10000/19169 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa häissä pääruokana oli sienipastaa itsekerätyistä kanttarelleista ja kaupan spaghetista ja leivän päälle yhtenä vaihtoehtona oli sienivoita ja lisäksi oltiin tehty sienipiirakoita. Tuli todella halvaksi kaikki ruoat mutta kehuja tuli vierailta sitäkin enemmän. Lisäksi oli salaattipiste ja lapsille kaupan valmiit ranskalaiset ja nakit, jota halutessaan myös muut saivat ottaa.

Ja meillä oli siis ihanat syys-teemaiset häät :)

Painajainen. Sieniä, sieniä ja lisää sieniä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi