Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joidenkin alkoholistien maksa sairastuu nuorena ja joidenkin ei vanhanakaan?

Vierailija
18.06.2024 |

Esim. se tangoprinssi Sjöberg kuoli joskus kolmekymppisenä maksakirroosiin mutta tiedän alkoholisteja jotka on juoneet kirkkaita eikä maksa ole poksahtanut vielä seitsemänkymppisenäkään.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät geenit.

Vierailija
2/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon 50 kymppinen nainen ja melkein koko ikäni juonut alkoholia reippaasti viikonloppuisin. Maksa-ja muut arvot aina ollut työterveydessä loistavalla tasolla. Ihmettelevät kun kerron rehellisesti mun alkoholin määrää viikossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen pelkkä alkoholi vaikuta vaan myös muu ruokavalio. Siemenöljyt ja Alko oli eläinkokeissa haitallisin mahdollinen yhdistelmä, naudan rasva ja Alko vähiten maksaa kuormittava kombo. Sian rasva ja alkoholi asettui näiden kahden välimaastoon. 

Myös geenit ja muu kemikaalikuorma vaikuttaa asiaan. Sokeritauti ja insuliiniresistenssi kuormittavat maksaa myös 

Vierailija
4/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisko ne jotain lääkkeitä varmistamaan että maksa poksahtaa. Kyllähän se alkoholia suht kivasti polttaa.

Vierailija
5/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samasta syystä kuin että toinen on pitkä ja toinen pätkä. Yhdellä tummat hiukset ja toisella vaaleat. Jne.

Vierailija
6/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lihava alkoholisti niin maksa kärsii jo siitä ylipainosta. Siihen sitten vielä viinaa niin maksa poksahtaa

Vierailija
7/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut juo joka päivä ja jotkut vaan viikonloppuisin? Onko taukoja joilllakin ja muuten terveelliset elämäntavat :D

Vierailija
8/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasioissa emme ole samalla lähtöviivalla.

Vierailija
9/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, miksi, miksi miksi,    miksi Suomessa on niiin paljon tyhmiä ihmisiä vielä tänä päivänä.?????? 

Vierailija
10/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla toiselle tulee samalla ruokavaliolla ja elämäntavoilla diabetes ja toiselle ei mitään terveysongelmia. Geenit vaikuttavat näissä paljon, mutta kukaan ei valitettavasti tiedä mihin ryhmään omalla kohdallaan kuuluu kunnes on liian myöhäistä. Osa kestää alkoholia monin verroin paremmin kuin joku toinen. Alkoholiton dieetti sen sijaan ei ole vaarallinen kellekään, joten se on siksi turvallinen valinta kaikille jos ei kaipaa jännitystä maksan poksahtamisesta omaan elämäänsä.

Vierailija
11/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppujuojien maksa ehtii palautua ennen seuraavaa känniä. Mut jos juo joka päivä niin maksalla ei ole aikaa parantua

Vierailija
12/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon 50 kymppinen nainen ja melkein koko ikäni juonut alkoholia reippaasti viikonloppuisin. Maksa-ja muut arvot aina ollut työterveydessä loistavalla tasolla. Ihmettelevät kun kerron rehellisesti mun alkoholin määrää viikossa

Aikamoista, jos maksa-arvot on priimaa vielä 500-vuotiaana. Onnittelut!

Vierailija
13/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni muukin asia vaikuttaa kuin pelkkä viina, esim. lääkkeillä on oma vaikutuksensa. Esim. särkylääkkeiden popsiminen krapulassa on todella haitallista maksalle.

Vierailija
14/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain geneettistä siinä täytyy olla. Itse pelästyin kun jouduin menemään verikokeisiin, kun olen juonut noin 20 vuotta alkoholia arkisin 6-10 annosta ja viikonloppuisin enemmän. Joka päivä siis juonut. Olen pienikokoinen, keski-ikäinen nainen. Mutta yllätys yllätys, maksa-arvot, kuten kaikki muutkin veriarvot, oli täysin ok :D Ilmeisesti mulla on hyvät alkoholistigeenit, kun kroppa jaksaa.

Vierailija
15/15 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain geneettistä siinä täytyy olla. Itse pelästyin kun jouduin menemään verikokeisiin, kun olen juonut noin 20 vuotta alkoholia arkisin 6-10 annosta ja viikonloppuisin enemmän. Joka päivä siis juonut. Olen pienikokoinen, keski-ikäinen nainen. Mutta yllätys yllätys, maksa-arvot, kuten kaikki muutkin veriarvot, oli täysin ok :D Ilmeisesti mulla on hyvät alkoholistigeenit, kun kroppa jaksaa.

Alkoholi aiheuttaa monenlaista tuhoa elimistössä ja aivoissa, pelkkien maksa-arvojen perusteella ei kannata omaa viinankestoa terveysnäkökulmasta arvioida. Päivittäisellä alkoholinkäytöllä päätyy kyllä erittäin todennäköisesti ennenaikaiseen hautaan, vaikka maksa sen kestäisikin. Alkoholi ja siitä muodostuvat myrkyt tunkeutuvat kehon joka soluun.