Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19170)

Vierailija
9661/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä broileriteurastamoiden/lihanleikkaamoiden työntekijöillä on enemmän haimasyöpää kuin väestössä keskimäärin. Jotain vikaa ainakin jenkkikanoissa on....

Minä olen töissä Veikkauksella mutta en lottoa enkä osta itse arpoja. Puolisoni taas töissä myyjänä, mutta ei ole ikinä ostanut kyseisestä puljusta mitään. Miksi lihanleikkaajia söisi enemmän lihaa? Eihän suutarin lapsellakaan ole kenkiä, tuli mieleen hauska sanonta. Mutta ei todellakaan työpaikka vaikuta mitenkään siihen, mitä ruokaa syö.

Vierailija
9662/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä broileriteurastamoiden/lihanleikkaamoiden työntekijöillä on enemmän haimasyöpää kuin väestössä keskimäärin. Jotain vikaa ainakin jenkkikanoissa on....

Minä olen töissä Veikkauksella mutta en lottoa enkä osta itse arpoja. Puolisoni taas töissä myyjänä, mutta ei ole ikinä ostanut kyseisestä puljusta mitään. Miksi lihanleikkaajia söisi enemmän lihaa? Eihän suutarin lapsellakaan ole kenkiä, tuli mieleen hauska sanonta. Mutta ei todellakaan työpaikka vaikuta mitenkään siihen, mitä ruokaa syö.

Mutta joka tapauksessa tilastollinen havainto on tuo. Tällä hetkellä selvitetään, että mitkä tekijät eroavat ko. työntekijöitä muusta väestöstä. Sen jälkeen voidaan ryhtyä selvittämään, että mikä näistä tekijöistä voi olla vaikuttamassa siihen kohonneeseen haimasyöpäriskiin. Ja siis eroa oli kana vs. muu lihantuotanto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9663/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joka tapauksessa tilastollinen havainto on tuo. Tällä hetkellä selvitetään, että mitkä tekijät eroavat ko. työntekijöitä muusta väestöstä. Sen jälkeen voidaan ryhtyä selvittämään, että mikä näistä tekijöistä voi olla vaikuttamassa siihen kohonneeseen haimasyöpäriskiin. Ja

Voisin tappo-veri ammatin puolesta arvailla, että kyseistä työtä tekevät ronskimmista henkilöt kuten esimerkiksi ylipainoiset ja tupakoivat henkilöt. Ehkä myös alkoholi maistuu ja saatetaan asua itsekin vähän sontakasa olosuhteissa. Kyllähän hermomyrkyt ja bakteerien keskellä asuminen syöpää aiheuttaa.

Voin kuulostaa rasistiselta, mutta jotenkin epäilen, Että nuoret, liikunnalliset  ja hoikat kasvissyöjänaiset hakeutuisivat teurastamolle töihin. He taitavat elää myös muita pidempään.

Vierailija
9664/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joka tapauksessa tilastollinen havainto on tuo. Tällä hetkellä selvitetään, että mitkä tekijät eroavat ko. työntekijöitä muusta väestöstä. Sen jälkeen voidaan ryhtyä selvittämään, että mikä näistä tekijöistä voi olla vaikut

Mielikuvat jyllää :)

Vierailija
9665/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisin tappo-veri ammatin puolesta arvailla, että kyseistä työtä tekevät ronskimmista henkilöt kuten esimerkiksi ylipainoiset ja tupakoivat henkilöt. Ehkä myös alkoholi maistuu ja saatetaan asua itsekin vähän sontakasa olosuhteissa. Kyllähän hermomyrkyt ja bakteerien keskellä asuminen syöpää aiheuttaa.

Voin kuulostaa rasistiselta, mutta jotenkin epäilen, Että nuoret, liikunnalliset ja hoikat kasvissyöjänaiset hakeutuisivat teurastamolle töihin. He taitavat elää myös muita pidempään."

Jestas taas näitä viestejä. Jos muuta työtä ei ole tarjolla, niin luulisi kelpaavan näille nirppanokka nuorille naisillekin, USA:ssa kun ei mikään kela tai sossu elätä laiskoja. Tuollaiseen työhön hakeudutaan koska tarvitaan rahaa elämiseen, työ siinä missä mikä muukin. Vaatiihan tuo toki jonkinlaisia hermoja nähdä ruhoja, niin ihmekös jos nämä nirppanokat yökkäilee eikä jaksa fyysistä työtä.

Vierailija
9666/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joka tapauksessa tilastollinen havainto on tuo. Tällä hetkellä selvitetään, että mitkä tekijät eroavat ko. työntekijöitä muusta väestöstä. Sen jälkeen voidaan ryhtyä selvittämään, että mikä näistä tekijöistä voi olla vaikut

Voisin tappo-veri ammatin puolesta arvailla, että kyseistä työtä tekevät ronskimmista henkilöt kuten esimerkiksi ylipainoiset ja tupakoivat henkilöt. Ehkä myös alkoholi maistuu ja saatetaan asua itsekin vähän sontakasa olosuhteissa. Kyllähän hermomyrkyt ja bakteerien keskellä asuminen syöpää aiheuttaa.

Lisääntynyt riski on kuitenkin vain siipikarjateurastamoilla, ei muilla vastaavan toimialan työpaikoilla. Miksi dikojen tai nautojen leikkuu ei aiheuta riskiä? Koska luulisi niiden olevan ihan yhtä houkuttelevia.

Mutta toisaalta, naudoilla on USAssa lintuinfluenssaa 🤣 että eiköhän tuo ero tasoitu piakkoin...

Vierailija
9667/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aihe ei sinänsä liity miten syödä satasella kuussa teemaan muuta kuin sitä kautta, että kananliha on halvempaa kuin nauta.

Vierailija
9668/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aihe ei sinänsä liity miten syödä satasella kuussa teemaan muuta kuin sitä kautta, että kananliha on halvempaa kuin nauta.

Mutta nauta pitää pidenpään nälän poissa.

9669/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä, tykkään itse enemmän porosta ja hirvestä kuin naudasta tai possusta, ja kanaahan en voi syödä ollenkaan. Onneksi maha kestää nykyään kananmunia, mutta aika kauan meni ilman niitäkin.

Kuukausi on vaihtunut, ja eilen ei kyllä tullut ostettua muuta kuin kissanhiekkaa. Sitä EN lue syötäviin asioihin, pica-oireitakaan ei ole ollut. Ruokaan Meni siis 580€/5hlö/kk, pyöristettynä 120€/henki.

Ei taaskaan satasella kuussa päästy, mutta ihan ookoo mun mielestä.

Tämän kuun kulutus on alkanut - tosin ei ruuan osalta, ostin tankillisen bensaa. Loppuviikolle onkin kerääntynyt jo jonkin verran ostettavaa, kirjoitan ostoslistaa sitä mukaa, kuin tulee mieleen. Ja nuoriso täydentää sitä aina välillä. Heillä on ihan kohtuullisia toiveita, ja joku yksittäinen sipsipussi- tai fetajuusto- toive on helppo toteuttaa. Ja kaupan kanelipullat on kuulemma parempia kuin mun tekemät... (jotain noinkin päin!)

Kiusa se on pienikin kiusa

9670/19170 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa Sken kirjoituksesta mieleeni, että mulla on vielä pääsiäisen hamstraamisesta kilon karitsanpaisti pakkasessa. Kunhan ilmat tästä vielä hieman viilenevät, on paistin aika!

Mä muuten en pysty syömään niitä pussitettuja pieniä kanelipullia, saan niistä vatsavaivoja. Outo juttu.

Kampin Pimu

9671/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilinen päivä meni, kuten päivät yleensä. Aamupalalla viimeinen ruispala pussista, hain seuraavan pussillisen sulamaan. Ruispalojen välissä keitettyä kananmunaa, puolison evääksi keitetystä kananmunista pari halkesi keitettäessä, niin laitan ne oman leivän väliin sitten. Teetä sokerilla. Alle 0,50€.

Lounaana perunamuusin rippeet jääkaapista ja puolet tonnikalanjämistä, kasviksia samoin jääkaapin uumenista. Kaalia+paprikaa paistettuna. Alle 0,50€.

Iltapäivälla joinkin automaattikaakaota toimistolla, pari palaveria niin kaakao mukavasti lämmittää ja piristää. Ilmainen.

Päiväruuaksi jauhelihakeitto punalaputetusta jauhelihasta, omia perunoita kasvimaalta, ja tarjousvihanneksia (porkkanaa, punajuurta, kesäkurpitsaa, kaalia) pakastimesta papuja ja valkosipulin itusilmujen varsia. Mausteeksi huuhtelin "tyhjän" ketsuppipullon, lihaliemikuution ja viherjauhetta sekä muut perusmausteet. Jauheliha 1,93€+lihaliemikuutio 0,07€, kasvikset noin 0,60€ (porkkana 0,59€/kg, muut 0,99€/kg tai 1€/kg), mausteet 0,10€. Kattilallinen keittoa 2,70€, siitä söi eilen 5 henkilöä ja sitä jäi vielä yli 3-4 annosta 0,35€/annos. Sopan kanssa ruisleipää, toisilla siinä leivän päällä myös juustoa, siitä vielä 0,15-0,30€ lisää annoshintaan, eli joka tapauksessa alle euron soppa-annos.

Noiden lisäksi söin vielä muutaman ananas-konvehdin, löysin hyllystä viime jouluna ostetun rasian! Pitää syödä alta pois, että voi ostaa uusia joulukonvehteja. Olisiko 0,50€?

Omalta osaltani alle kolmen euron päivä, eikä muillakaan perheenjäsenillä kovin paljon kalliimpi päivä ollut, puolisolla oli eväsleipien välissä grillimakkara viipaleina (0,75€) jolloin hänen eväänsä maksoivat noin 1,20€. Koululounaista en laske meille kuluja, kotona ollut söi viikonlopun possuwokkia ja makaroneja. Lisäksi meni jukurttia, paahtoleipää, juustoa ja keittokinkkua leivän päälle, valkohomejuustoa, omenoita, ketsuppia, omenamehua jne. En usko, että kenenkään perheenjäsenen ruokakulut olisivat eilen ylittäneet 3,5€. Tänään vastaavanlainen päivä, iltaruokana perinteinen saunapäivän ruoka eli uunimakkaraa, lounaana sitä eilistä jauhelihakeittoa.

Huomenna varmaan jotain pitsan tapaista, jääkaapissa on avattu paketti chorizoa ja sieniä.

Vierailija
9672/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laske kuin sen miten paljon ostan ruokaa kuukaudessa euromääräisesti. Se on ihan sama miten paljon grammoina tai sentteinä se tekee päivässä. Koska kaupoissa myydään vain kokonaisia pakkauksia tai kappaleita. Eilen ostin osan tarvittavista, meni hiukan yli 25 euroa. Huomenna menen ilta-aleen, sen näkee sitten mitä löytyy vai löytyykö mitään. Sen jälkeen ostan taas loppuja tarvittavia sekä täydennän kuivakaappia. 

Veikkaan, että tällä viikolla menee ainakin 50 euroa. Mitään ylimääräistä siinä ei ole. En usko, että pärjään loppukuuta toisella 50 eurolla. Pitkä kuukausi. Yli satasen siis menee. 

Vierailija
9673/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat arkirutiinit aina. Olen sairauseläkkeellä kotona ja pääsen taksilla kauppaan kerran viikossa maanantaisin. Ostan siis kerralla salaattiainekset ja pastat, en pääse ilta-aleihin, mutta kaupan tarjoukset hyödynnän. Samaa päivällistä syön 2-3 päivää putkeen.

Ma-pe:

Aamupuuro, margariinilla ja kanelilla. Marjoja joskus. Pikakahvi maidolla. Hinta 0,20€.

Lounassalaatti: jäävuorisalaatti, kurkku, porkkanaa, tomaattia, purjo, auringonkukansiemeniä, pieni määrä kalkkunaleikkelettä silputtuna ja salaattijuustoa. Lisäksi öljyä ja balsamicokastiketta. Lisäksi 1 ruisleipä. Hinta 0,80€.

Välipala: omena tai banaani ja pikakahvi maidolla 0,25€.

Päivällinen: pastaa, riisiä tai perunaa. Lisäksi lihapullia/kalapuikkoja/tonnikalaa/soijasuikalekastiketta/jauhelihakastiketta/nakkeja/kanaa tms. Lisänä pakastekasviksia tai salaattia. Syön lautasmallin mukaan. 1€.

Välipala: keksi ja monivitamiineporetabletti-mehu. 0,10€

Iltapala: leipä ja munakas 0,20€

Viikonloppuisin syön jäljellä olevat ruoat pois ja monesti teen jonkun keiton, jonne voin heittää esimerkiksi ylimääräiset porkkanat ja perunat ja purjot tai muuta ns. nahistunutta jääkaapista.

2,55€ on aika lähellä päivässä ruokakulujani. Viikossa tuo on siis 17,85 ja kuukaudessa 71,40€. Minulla ei ole ruokabudjettia mutta tietty ruokarytmi ja rutiini auttaa mielenterveyshaasteissa ja kaupassakäynnissä. Paino mulla normaali.

Vierailija
9674/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaisesti tavallista kotiruokaa syömällä varmaan pääsee tohon 100€ mutta mun luonteella se ei onnistu. Siks oon kehitellyt sellaisen rytmin, että joka toinen päivä syön lähinnä pelkkää pastaa ketsupilla, leipiä maksamakkaralla ja kaurapuuroa. Ja joka toinen päivä herkuttelen sipulirenkailla, kananuggeteilla ja ranskanperunoilla tai syön vaikka pekonia + kananmunaa ja italiansalaattia. Toki kasviksia pitäisi syödä enemmän mutta ei sinkkuna jaksa kotiruokaa laittaa. En oo laskenut ruokakuluja, mutta tollalailla joka toinen päivä pihistellen ja joka toinen päivä nautiskellen niin ainakin tasoittaa ruokamenoja. Viikonloppuun kuuluu alkoholia, chilipähkinöitä, makkaraa, suklaata ja tortillasipsejä. Karkista en tykkää. Pitäis varmaan käydä mittauttamassa verenpaineet, taidan syödä vähän liikaa piilosuolaa ja piilorasvaa, tiedän. Painoa ehkä vähän kertynyt kilo tai pari ylimääräistä.

Vierailija
9675/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee viikonloppuna vieraita mutta rahaa ei oikein ole ylimääräistä. Olen suunnitellut juhlamenun niin, että vaikuttaa mahdollisimman arvokkaalta ja hienolta mutta oikeasti on halpaa.

Mennään miehen kanssa lauantaina koko päiväksi sienimetsään vaikka ei ikinä olla käyty. Tavoitteena kuitenkin saada ämpärillinen sieniä.

Eli meidän menu sunnuntaille:

Alkupalaksi kolmio-voileipiä. Täytteenä majoneesi-kasvistäyte.

Pääruolana Itsetehty perunamuusi ja sienistä sienipihvejä. Keitettyjä kasviksia. Leipiä voisi laittaa myös tarjolle.

Jälkiruoaksi itsetehty omenapiirakka ja jäätelöä.

Arvioisin että 10€ rahaa riittää. Syöjiä on 8. Yksi ruokailija on myös kasvissyöjä niin tämä menu sopii kaikille. Mitä mieltä ootte? Miehen mielestä ainakin ihan ok.

Vierailija
9676/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeeta syödä juhlaillallisella alkupalaksi joku kolmioleipä. Mieluummin ei mitään alkupalaa ja pääruoalle vaikka lisäksi fetajuusto-salaattia tai muuta lisuketta. Vaikka punajuurisalaattia, joka on toki työläistä tehdä itse. No vaikka kaali-porkkanaraastetta.

9677/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee viikonloppuna vieraita mutta rahaa ei oikein ole ylimääräistä. Olen suunnitellut juhlamenun niin, että vaikuttaa mahdollisimman arvokkaalta ja hienolta mutta oikeasti on halpaa.

Mennään miehen kanssa lauantaina koko päiväksi sienimetsään vaikka ei ikinä olla käyty. Tavoitteena kuitenkin saada ämpärillinen sieniä.

Eli meidän menu sunnuntaille:

Alkupalaksi kolmio-voileipiä. Täytteenä majoneesi-kasvistäyte.

Pääruolana Itsetehty perunamuusi ja sienistä sienipihvejä. Keitettyjä kasviksia. Leipiä voisi laittaa myös tarjolle.

Jälkiruoaksi itsetehty omenapiirakka ja jäätelöä.

Arvioisin että 10€ rahaa riittää. Syöjiä on 8. Yksi ruokailija on myös kasvissyöjä niin tämä menu sopii kaikille. Mitä mieltä ootte? Miehen mielestä ainakin ihan ok.

No jos nyt ihan vakavasti ja rehellisesti puhutaan, niin ei. Ei noin. Oletettavasti tämä on trollausmielessä tehty, mutta leikitään nyt sitten.

Menu sinänsä on ookoo, mutta jos ei ole koskaan lokakuussa käynyt sienessä (tai muutenkaan ikinä), niin ihan turha kuvitella löytävänsä sienipihvien verran hyviä syötäviä sieniä. Ja sitäpaitsi: Oletko koskaan tehnyt sienipihvejä ylipäätään mistään sienistä? IKINÄ ei lähdetä ekaa kertaa ikinä sienestämään sillä idealla, että sitten tarjoillaan niitä sieniä vieraille 🙈 Ei koskaan.

Vaihda sienet papupihveihin, tähän tapaan: https://www.martat.fi/reseptit/maukkaat-papupihvit/#:~:text=Valmistusoh…

Tai https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kikhernepihvit   K-ruuan reseptit ovat yllättävän toimivia, ja kun katsoo kommenteista vinkkiä, niin tietää, kannattaako tehdä vai ei, ja pitääkö jotain vähän muokata. Noiden kanssa voisi tehdä uunijuureksia, koska se uuni on joka tapauksessa kuuma kun paistat omenapiirakan.

Itse tekisin ehkä kuitenkin näitä kasvispihvejä: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/helpot-kasvispihvit  - tuplaa vain reseptin, niin saa riittävästi pihvejä 8 hengelle.

Oikeasti arvokkaan ja hienon menun saa toteutettua kasvisversiona todella halvalla, mutta se edellyttää kyllä kokkaustaitoja. En nyt oikein tiedä, onko majoneesitäytteiset kolmioleivät arvokkaan oloisia. Omenapiirakka ja jäätelö on aina jees!

9678/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasaisesti tavallista kotiruokaa syömällä varmaan pääsee tohon 100€ mutta mun luonteella se ei onnistu. Siks oon kehitellyt sellaisen rytmin, että joka toinen päivä syön lähinnä pelkkää pastaa ketsupilla, leipiä maksamakkaralla ja kaurapuuroa. Ja joka toinen päivä herkuttelen sipulirenkailla, kananuggeteilla ja ranskanperunoilla tai syön vaikka pekonia + kananmunaa ja italiansalaattia. Toki kasviksia pitäisi syödä enemmän mutta ei sinkkuna jaksa kotiruokaa laittaa. En oo laskenut ruokakuluja, mutta tollalailla joka toinen päivä pihistellen ja joka toinen päivä nautiskellen niin ainakin tasoittaa ruokamenoja. Viikonloppuun kuuluu alkoholia, chilipähkinöitä, makkaraa, suklaata ja tortillasipsejä. Karkista en tykkää. Pitäis varmaan käydä mittauttamassa verenpaineet, taidan syödä vähän liikaa piilosuolaa ja piilorasvaa, tiedän. Painoa ehkä vähän kertynyt kilo tai pari ylimääräistä.

Hyvä, rehellinen ja realistinen ruokavalio. En sano terveellinen, mutta realistinen.

9679/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoinen kasvismenu 8:lle.

Alkupalana itse tehtyä hummusta, kasvistikkuja ja paahdettuja leipätikkuja.

Pääruokana perunamuusi, kukkakaaligratiini ja vihersalaatti hasselpähkinämurusilla (en laittaisi fetaa, kun gratiinissa on jo juustoa), ruuan kanssa tarjolla patonkia ja hummusta.

Jälkiruuaksi omenapiirakka ja vaniljajäätelö.

Vierailija
9680/19170 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vaihtoehtoinen kasvismenu 8:lle.

Alkupalana itse tehtyä hummusta, kasvistikkuja ja paahdettuja leipätikkuja.

Pääruokana perunamuusi, kukkakaaligratiini ja vihersalaatti hasselpähkinämurusilla (en laittaisi fetaa, kun gratiinissa on jo juustoa), ruuan kanssa tarjolla patonkia ja hummusta.

Jälkiruuaksi omenapiirakka ja vaniljajäätelö.

Kirjoittaja jo päättänyt mennä sieneen puolisonsa kanssa lauantaina ja valmistaa sienipihvejä. Ja nyt se koko syysmenun kokokohta on poistettu koko menusta? Aikamoista aliarviointia, vaikka ensimmäistä kertaa sienimetsään menisikin.

Osaan itsekin tehdä jauhelihapihvejä vaikka en punaista lihaa syö. Osaan tehdä myös tonnikalapihvejä ja kasvispihvejä ja mitä vaan pihvejä tai lettuja. Perusidea on aina sama. Munaa, mausteita ja korppujauhoja. Sen lisäksi mitä haluaa ja vaikka juustoraastetta. Ei tarvitse olla huippukokki valmistaakseen sienipihvejä.

Eli älä muuta alkuperäistä suunnitelmasi Sken epäluulojen takia! Sienipihviin ei tarvitse montakaan tattia löytää, voit jatkaa niitä sienipihvejä tosiaan vaikka juustolla tai kasviksilla jos saalis jää lähes olemattomaksi. Tai tehdä löytämästäsi sienistä sienipihvejä ja erikseen tehdä myös kasvispihvejä. Ja leipien tarjoilu ruokapöydässä on aina hyvä idea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä