Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19170)
S k e kirjoitti:
Tuo kahdeksalle hengelle tarjottavaa tekevä ei ole koskaan kerännyt sieniä. Kai vielä suosittelet ottamaan metsään mukaan tekoälyn kirjoittaman sienikirjan?
En usko, että olet koskaan itse käynyt esimerkiksi pyydystämässä tonnikalaa ja tehnyt siitä sitten niitä tonnikalapihvejä, olet sen tonnikalat ostanut joko kalatiskiltä, pakasteena tai purkista.
Nykyään saa puhelimeen ladattua useita eri ilmaisia sienten tunnistus appeja. On myös kymmeniä sieni Facebook-ryhmiä ja kirjastosta saa ilmaiseksi lainattua sienikirjoja. Tässä on monta päivää vielä opetellaan niiden sienten tunnistuksia. Enkä itsekään kerää kuin helposti tunnistettavia tatteja (maistan aina ettei maistu pahalta eli ole sappitatti), sekä kantarelleja ja suppilovahveroita. Ja aina on saalista löytynyt.
Ja heillä oli varattuna koko lauantai metsään! Aivan varmasti 2 henkilöä löytävät edes jotakin noista kolmesta helposti tunnistettavista sienistä ämpäreihinsä. En epäile hetkeäkään, etteikö sienipihveistä tule herkullisia ja täyttäviä.
Ja kuinka vaikeaa voi olla niiden sienten valmistus sen jälkeen kun ne metsästä löytää? Vähän niin kuin Ske vertasit tonnikalan pyydystämiseen, no peset niistä roskat pois ja tatit paloittelee pannulle. Ei siinä ole sen kummoisempaa. Toki ei kannata kovin matoista tatteja kotiin kantaa mutta nyt sadekelin myötä uusia mahdottomia nousee pintaan päivittäin.
Ja kantarelleissa tai suppiksissa en ole ikinä matoja nähnytkään. Roskat vaan pois ja pannulle.
Alehamsterin aloitus lokakuulle:
kultamuna vapaa m15, salakis kreikkalainen jugurtti 500 g, mustamakkara 696 g, perinneruisleipä 750 g, kana-caesar ciabatta, tomaatti-pesto possufilepihvi 230 g, nakkiperunamuussi 700 g, nämä 60 %, yht. 13,13 e.
tarjous/normaalihinta: jääsalaatti, miniluumutomaatti rs, banaani 747 g, nämä yht. 2,63 e. Kaikki yht. 15,76 e.
Muuta: n. 1 kg maa-artisokkaa, n. 20 kg omenia, ilmaisia omasta pihasta.
S k e kirjoitti:
Tuo kahdeksalle hengelle tarjottavaa tekevä ei ole koskaan kerännyt sieniä. Kai vielä suosittelet ottamaan metsään mukaan tekoälyn kirjoittaman sienikirjan?
En usko, että olet koskaan itse käynyt esimerkiksi pyydystämässä tonnikalaa ja tehnyt siitä sitten niitä tonnikalapihvejä, olet sen tonnikalat ostanut joko kalatiskiltä, pakasteena tai purkista.
Ehdotankin että menun laatija menisikin Prismaan ostamaan ne kiinalaiset viljellyt jumbo herkkusienet ja tekisi niistä ne sienipihvit? Mun mielestä kiva idea mennä itse syksyllä metsään hakemaan suomalaista luomua ilmaiseksi puolison kanssa vapaapäivänä. Siitä saa myös keskustelua aikaan ruokapöydässä, että miten muilla on sienestys tänä syksynä sujunut jne.
Pirkka kantarellit suolaliemessä 184g/110g säilyke maksaa 2,95€. Kilohinta 26,82€/kg. Alkuperämaa on Kiina.
Kyllä itsekin lähtisin sienimetsään lauantaina jos muutenkin vapaapäivä ja ulkoilla nyt pitää päivittäin muutenkin. Ja mikä parasta jos vieraille saa saalista myös ruokaa laitettua. Eipä siinä mitään menetä. Toki joku varasuunnitelma on aina hyvä olla, esimerkiksi ne kasvispihvit jos mitään ei löydykään.
Lihapilteillä jne ei kyllä säästä yhtään mitään..samalla rahalla saat jo kilon kaurahiutaleita ja vaikka porkkanoita..kannattaa katsoa myös kilohintoja..
En kyllä uskaltaisi syödä jonkun täysin ummikon keräämiä sieniä, niin ettei sienimetsässä ole ennen käyty. Seurauksena voi olla ruokamyrkytys pilaantuneista sienistä tai pahimmassa tapauksessa kerätty myrkyllisiä sieniä, jolloin voi jo hengenlähtö olla lähellä. Miksi edes kutsua vieraita, jos ei pysty tarjoamaan oikeasti turvallista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä uskaltaisi syödä jonkun täysin ummikon keräämiä sieniä, niin ettei sienimetsässä ole ennen käyty. Seurauksena voi olla ruokamyrkytys pilaantuneista sienistä tai pahimmassa tapauksessa kerätty myrkyllisiä sieniä, jolloin voi jo hengenlähtö olla lähellä. Miksi edes kutsua vieraita, jos ei pysty tarjoamaan oikeasti turvallista ruokaa?
Sienet on täysin turvallista ruokaa, tietenkin metsästä poimitaan vain ne sienet jotka tunnistaa. Kotona ne tulee käsiteltyä vielä uudestaan eli tarkastettuajo toistamiseen. Monet myös mielellään kuvaa sienisaaliinsa eli voihan ne sienet vielä kuvata sanomalehden päällä mitä vieraille tarjoaa. Onpahan sitten todisteita mitä ylpeänä näyttää.
Itsehän en uskaltaisi syödä kylässä sitten mitään. Pitäisi koko ajan miettiä, onko tämä liha ollut liian pitkään huoneenlämmössä tai milloin on viimeinen käyttöpäivä. Sama kaikkien tuotteiden kanssa. Edes kahvia ei voisi juoda koska varmasti se on hamstrattu Koronan aikaan ja parasta ennen päivä oli jo vuosi sitten. Entä kauankohan tuo salaatinkastikepurkki on ollut avattuna? Entä onkohan ruokaa edes valmistettu puhtain käsin vai kakkasilla/tupakan jälkeen vaan alettu käsin tekemään? Kannattaa ehkä vaan pysyä sitten kotona ja valmistaa rukka aina itse.
Itse kyllä luotan kylään mennessä ystäviini sen verran, että uskallan maistaa kaikkea ja viedä tuliaisena myös itsetehtyä hilloa. Toki omenat nyt oli vähän edellisen päivän satoa ja madonreikiåkin oli, mutta eihän niitä myt soseutettuna hillossa näy tai maista sokerin joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuottaako sinulle vaikeuksia tunnistaa kantarelli, suppilovahvero tai tatti? No ei ole muillekaan vaikeaa. Haperoita tai muita sieniä en ole metsässä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottaako sinulle vaikeuksia tunnistaa kantarelli, suppilovahvero tai tatti? No ei ole muillekaan vaikeaa. Haperoita tai muita sieniä en ole metsässä nähnytkään.
Ei tuota. Mutta miksi vieraiden täytyy olla jonain koekaniinina, kun kerätään ja käsitellään täysin vieraita raaka-aineita eikä ole mitään takuuta, että sienten keräys edes onnistuu, saati ruuanlaitto niistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota. Mutta miksi vieraiden täytyy olla jonain koekaniinina, kun kerätään ja käsitellään täysin vieraita raaka-aineita eikä ole mitään takuuta, että sienten keräys edes onnistuu, saati ruuanlaitto niistä?
Netti on pullollaan ohjeita. Ei sienestys eikä niistä ruokaa laittaminen ole mitään tähtitiedettä. Ruskean kastikkeen valmistaminen on paljon vaikeampaa. Maalaisjärkeä voi käyttää. Ihan kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Ankeeta syödä juhlaillallisella alkupalaksi joku kolmioleipä. Mieluummin ei mitään alkupalaa ja pääruoalle vaikka lisäksi fetajuusto-salaattia tai muuta lisuketta. Vaikka punajuurisalaattia, joka on toki työläistä tehdä itse. No vaikka kaali-porkkanaraastetta.
Nuo salaatit ja raasteet ovat liian arkisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ankeeta syödä juhlaillallisella alkupalaksi joku kolmioleipä. Mieluummin ei mitään alkupalaa ja pääruoalle vaikka lisäksi fetajuusto-salaattia tai muuta lisuketta. Vaikka punajuurisalaattia, joka on toki työläistä tehdä itse. No vaikka kaali-porkkanaraastetta.
Nuo salaatit ja raasteet ovat liian arkisia!
No ei ole. Lisukkeet on aina plussaa ja tuo väriä ja vaihtoehtoja sekä monipuolisuutta kattaukseen. Pelkät peruna ja sisäfilepihvejä se vasta tylsää olisikin. Sienipilvien ja värikkäät salaattitarjoilu sopii ihanasti syksyn teemaan.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menu sinänsä on ookoo, mutta jos ei ole koskaan lokakuussa käynyt sienessä (tai muutenkaan ikinä), niin ihan turha kuvitella löytävänsä sienipihvien verran hyviä syötäviä sieniä. Ja sitäpaitsi: Oletko koskaan tehnyt sienipihvejä ylipäätään mistään sienistä? IKINÄ ei lähdetä ekaa kertaa ikinä sienestämään sillä idealla, että sitten tarjoillaan niitä sieniä vieraille 🙈 Ei koskaan.
Opettele ensin tunnistamaan myrkylliset sienet
Poimi vain sieniä jotka tunnistat
Syö vain itse poimimiasi sieniä.
Juhlanpitäjä tässä: Olemme siis muuttaneet vastikään toisesta maasta takaisin Suomeen ja vaikka ei ollakkaan sienessä vielä ehtineet käydä, niin kyllä sienten tunnistuksen osaan. Olemme myös koulutettuja, joten osaamme kyllä hakea tietoa sekä lajien tunnistukseen että reseptien valmistamiseen.
Menu on siis tämä: Ei alkupaloja, säästyy samalla lisätiskiltä ja turhalta säädöltä. Eli perunamuussi, sienipihvit, keitetyt pakastekasvikset, kaali-porkkanaraaste ja pienellä lettupannulla tehdyt munakkaat. Juomana tarjolla vesi, maito ja mehu. Seuraavana päivänä kuitenkin työpäivä. Jälkkäri on edelleen se omenapiirakka ja jäätelö.
Tarkoitus tosiaan päästä helpolla ja halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 euron budjetilla kuukaudessa ei pysty ostamaan juustoa, lihaa tai vastaavaa pitkin kuukautta ja lisäksi muuta monipuolista ruokaa.
Todellakin pystyy. Mulla ainakin 1kg kermajuustoa kestää kuukauden. Syön 2 juustoviipaletta päivässä, en vedä mitään puolta pakettia kerralla. Myös lihaa ei tarvitse joka päivä syödä. 3,5 makkaraa on määrällisesti viikossa maksimi suositukset punaiselle lihalle. Eli se 1 makkarapaketti tai jauhelihapaketti pitäisi olla ihan riittävä viikoksi. Sellainen maksaa alle 2€ eli kuukaudessa 8€. Kannattaa kiinnittää huomiota myös ruokamääriin. Herne on halpaa ja proteiinipitoista jos on huolissaan proteiinista.
Kai sä nyt kuitenkin tajuat, että 100g makkaraa ei ole 100g lihaa. Makkara sisältää lihaa, mutta ei makkara ole lihaa.
Kai sä nyt kuitenkin tajuat, ettei lihassa proteiinia on jotain 20%, makkarassakin on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menu sinänsä on ookoo, mutta jos ei ole koskaan lokakuussa käynyt sienessä (tai muutenkaan ikinä), niin ihan turha kuvitella löytävänsä sienipihvien verran hyviä syötäviä sieniä. Ja sitäpaitsi: Oletko koskaan tehnyt sienipihvejä ylipäätään mistään sienistä? IKINÄ ei lähdetä ekaa kertaa ikinä sienestämään sillä idealla, että sitten tarjoillaan niitä sieniä vieraille 🙈 Ei koskaan.
Opettele ensin tunnistamaan myrkylliset sienet
Poimi vain sieniä jotka tunnistat
Syö vain itse poimimiasi sieniä.
Kyllä itse syön kenen vaan poimimia sieniä mielelläni. Voin jopa itse putsata ne ja valmistaa ruokaa, jos joku vaan niitä jaksaisi kerätä. Näen itsekin onko kyseessä kantarelli vai suppilovahvero. Ja jos on valmistettu vaikka valmis keitto tai muu sieniruoka niin mielelläni söisin. Ei minulla ole ennakkoluuloja muidenkaan ruokailussa käytettävien raaka-aineiden kanssa. Useammin jostain muusta saa vatsanväänteitä, kuten pilaantuneesta kastikkeista tai pöydällä säilytetyistä majoneeseista tms. Salaatista tai lihasta.
Tätä minä vaan:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sienikirjassa-hengenvaarallinen-vir…
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-13906779/Google-showing…
Kantarellit ja suppilovahverot nyt ovat niitä helpommin tunnistettavia sieniä, ja niitä tuolla mettissä lähinnä nyt enää kasvaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Alehamsterin aloitus lokakuulle:
kultamuna vapaa m15, salakis kreikkalainen jugurtti 500 g, mustamakkara 696 g, perinneruisleipä 750 g, kana-caesar ciabatta, tomaatti-pesto possufilepihvi 230 g, nakkiperunamuussi 700 g, nämä 60 %, yht. 13,13 e.
tarjous/normaalihinta: jääsalaatti, miniluumutomaatti rs, banaani 747 g, nämä yht. 2,63 e. Kaikki yht. 15,76 e.
Muuta: n. 1 kg maa-artisokkaa, n. 20 kg omenia, ilmaisia omasta pihasta.
Taas maalainen raapi päätään, että miten siihen ciabattaan on leivottu se caesar-salaatti sekaan, ennenkuin tajusin, että se on varmaan jonkinlainen täytetty leipä. Sulla taisi olla pikkasen arvokkaampia ostoksia tällä kertaa, usein on -60% ostoksissa se "kappalehinta" ollut lähellä 1,5€, nyt lähempänä 2€ (joo, mulla on ongelma, mä lasken ja lasken).
Miten kasvatat maa-artisokkaa, onko se sulla jotenkin eristettynä? Toiset sanoo, että se leviää? En ole kokeillut, kun se ei viihdy savimaassa, mutta nyt mulla olisi projekti tiedossa, ja sen yhteydessä saisin ehkä tehtyä maa-artisokallekin kasvupaikan.