Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19170)
En ole syönyt 30 vuoteen lihaa. Itselleni on aivan sama lasketaanko makkara tai kananugget ja kalapihvi lihaksi vai ei. Tuskin varmaan paneroitua sipulirenkaitakaan lasketaan sipulikai tai kasvikseksi. Syön toki välillä ihan ranskalaisiakin mutta tuskinpa niitäkään perunaksi lasketaan. Ruokaan ei voi myöskään lisätä mausteita kuten suolaa ja chilimaustetta koska se on heti pois siitä täystuotteesta, eli se pihvi ei olekaan enää 100% lihaa jos siihen lisätään jotain muuta kuten vaikka yrttimaustetta.
Eihän salaattiakaan ole enää salaattia jos siihen lisää salaattikastiketta. Miksi makkarakasn olisi lihaa?
Kävin tänään tyhjentämässä kasvimaalta sen, mitä siellä vielä oli jäljellä, eli maissit. Perunoita on vielä yhdeksi ruuanlaittokerraksi, mutta sitten se on siinä. Valkosipuleille pitää ensi viikolla raivata kasvupaikka yhdestä kasvulaatikosta, täytynee vähän entrata sitä laatikkoa ensin, ehkä vain kasaan tiiliä sinne keikkuvan reunan ulkopuolelle.
Tämä vuosi oli aika heikko kasvimaan tuotannon suhteen. Monta syytä, en päässyt kylvämään tai istuttamaan kasveja kuin kesäkuun puolivälissä, ja se on liian myöhään. Siinä vaiheessa lehtokotilot ovat jo vauhdissa ja pienet taimet eivät vaan pärjää. En myöskään ehtinyt niitä kotiloita kauheasti torjua (tuhka maassa kasvien ympärillä olisi voinut riittää), joten kaikki "salattikasvit" oli menetetty jo heinäkuun puolella. Edes mangoldi ei jaksanut kasvaa uudestaan!
No, herneitä, papuja, porkkanaa, perunaa, lisää papuja ja nuo maissit. Yrttejä. Niin valkosipulit!
Valkosipulia on taas vuoden tarpeiksi, meillä käytetään sitä paljon. Marjoja tuli enemmän kuin ehdin kerätä, vielä jäljellä olisi pihlajanmarjaa ja aroniaa. Raparperia riitti myös. Sieniä on metsissä edelleen, mustikkaa keräsin piirakantäytteeksi, sitä on pari hyllyllistä pystypakastimessa.
No, aina on uusi kesä.
Seuraava rasti onkin sitten verannan raivaus kesän jäljiltä vihannesten säilytyspaikaksi. Nyt siellä on puhtaita mattoja rullalla kahden talon verran, sekä kesä- että talvikengät, kierrätykseen vietävää rikkinäistä tai käytöstä poistettua elektroniikkaa, pari pussillista muoviroskaa ja kartonkikeräykseen menevät myös.
Säilytän viileään/kylmään vuodenaikaan puolikylmällä verannalla kaaleja, kurpitsoita, omenoita ja kaupasta ostettuja kasviksia, tomaatteja, kurkkua, salaatteja ja muita, porkkanaa, lanttua, punajuurta. Olen säilyttänyt mansikka/hevihävikkilaatikoita, joihin saan laitettua noi vihannekset, ja ne laatikot sitten verannan hyllylle. Halloween-kurpitsat säilyy maaliskuulle asti. Heikoiten juureksista säilyy lantut, niitä ei kannata jemmailla pitkään. Perunat säilytän vanhassa kylmäkassissa valolta suojattuna. Verannan kaapissa on sitten hillohyllyt, ja joitain etikka/suolaliemisäilykkeitä, suurimman osan niistä vien siskon pottukellariin, jossa on taatusti tasaisesti riittävän viileää. Verannalla myös säilyy kaupasta ostetut mehutetrat, siellä on ketsuppi/ruokaöljy/kananmuna/jne kotivaravarastot. Tuo veranta mahdollistaa sen, että sopivan tarjouksen tullessa voin ihan huoletta ostaa kymmenen pulloa ketsuppia euron pullo tai 9 rasiallista kananmunia, aina löytyy tilaa säilyttää. Säilytystilat mahdollistaa omavaraisuutta ja pienessä ruokabudjetissa pysymistä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ruokaan 1000-1200€/kk. Syön aika paljon ulkona. Tyyppipäivän kulut: aamiainen kotona 6€, lounas ulkona 15€, päiväkahvi kahvilassa 9€, päivällinen kotona 16€, iltapala 6€.
Joka kolmas päivä illalla ravintolassa 20-30€.
Mitä sun 6 euron aamupalaan ja 6€ iltapalaan kuuluu?
Vaikka ostaisi R-kioskilta joka päivä kahvin ja täytetyn ruisleivän niin se maksaa 3,90€. Siihen vielä luomubanaani päälle 0,20€ niin maksaa 4,10€. Miten kukaan saa tuhlattua 6€ sekä aamupalaan että iltapalan. Ehkä huoltoasemalta Nocco, take away kahvi karkkipussi, suklaalevy ja donitsi? Kyllä opettelisin keittämään kahvit kotona ja tekemään mieluummin itse ne ruisleivät ja syömään sen luomu banaanin. Maksaisi 0,60€.
Tuossa on. Isnesideaa. Jos sossu maksaa sähköt muutenkin, niin ostaa leipomistarvikkeet, eli saat 11 eurolla tehtyä suunnilleen 5 kuivakakkua. Siihen päälle osta vielä sellofaaniin 1€ ja käy myymässä kakut siinä paikallisen kaupan edessä, mieluiten joku Prisma ja viikonloppuna. Toki vaikka kirkon tai kirjaston edusta köy myös. Tai vaikka päiväkodin piha lastenhakuaikoihin. Pyydät 1 kakusta vaikka 5€. 50€-12€=38€ jäät voitolle muutaman tunnin duunista. On laillista eikä verotttajaa eikä sossua kiinnosta. Ei vaikuta tuloihin mitenkään. Toln 38€ extrarahaa voi sitten käyttää miten haluaa kuten mausteisiin ja öljyyn ja kuivakaapit täydennykseen. Tai vaikka uusiin sukkiin ja elokuvalippuun.
Äh toi 38€ oli maksettu jos käsintehty kakku olisi myyty 10€/kpl. Jos 5€ x 5 niin on 25€ eli voittoa tulisi vain 13€ mutta kyllä silläkin saa parin päivän ruoat. Mutta helpompi ehkä vaan valittaa ja surra omaa huonoa rahatilannetta ja yksipuolista ruokavaliota. Hölmöä olisi yrittää tehdä itse mitään tilanteelle. Pienissä liiketoiminnassa on käytännössä 0% riskiä. Jos kakku ei mene kaupaksi niin voit syödä sen itse eikä mikään raaka-aine mene hukkaan ja saat ravintoa.
Voi voi, nyt ei kunnian kukko laula. Tässä vähän alustavasti vilkuilin miten on kolmannes vuotta mennyt. Kohtahan syyskuu jo loppuu. Mullahan oli ajatuksena ensinnäkin vähentää ulkona syömistä, lisätä kalaa ja kasviksia... ja mitähän vielä. Noh, noita kahta viimeistä vielä ruodin tarkemmin.
Ravintolassa olen syönyt tänä vuonna 60 kertaa. Kotiin olen ostanut ruokaa keskimäärin 122 eurolla per kuukausi.
Kunhan ehdin, käyn kirjanpitoni läåi tarkemmin.
Kampin Pimu
Savo tilassa olen syönyt viimeksi muutama vuosi sitten. Ostin 1 kasvishampurilaisen Mcdonaldsista. En osta myöskään ei eksiä kaupassa. Joskus olen ostanut jonkun punajuurisalaatin alennuksesta, mutta sika harvinaista se kyllä on. Nuoruudessa taisin syödä jokaisen arkijuomana ravintolassa, enää ei todellakaan kiinnosta ja elämän ilonaiheet on ihan toisaalla. Myöskään eläimiä sn halua, ne ovat vain extra kuluerä. Luonnossa oleiluata tykkää. Suunnilleen satku menee kuussa mitta vähemmällä pärjäisi.
Hyvä ystäväni säästi sillä että laihdutti. Sai kuulemma myös paljon energiaa samalla elämäänsä ja tosiaan rahaa säästyi aiempaa enemmän. Eli laihdutus voisi olla keino myös säästää rahaa. Oiwnempikokoisena myös peruskallritarve on pienempi eli pienempi määrä ruokaa riittää.
Ravintolassa olen syönyt viimeksi muutama vuosi sitten. Ostin 1 kasvishampurilaisen Mcdonaldsista. En osta myöskään eineksiä kaupassa. Joskus olen ostanut jonkun punajuurisalaatin alennuksesta, mutta aika harvinaista se kyllä on. Nuoruudessa taisin syödä jokaisen arkilounaan ravintolassa, enää ei todellakaan kiinnosta ja elämän ilonaiheet on ihan toisaalla. Myöskään eläimiä sn halua, ne ovat vain extra kuluerä. Luonnossa oleiluata tykkää. Suunnilleen satku menee kuussa mitta vähemmällä pärjäisi.
Hyvä ystäväni säästi sillä että laihdutti. Sai kuulemma myös paljon energiaa samalla elämäänsä ja tosiaan rahaa säästyi aiempaa enemmän. Eli laihdutus voisi olla keino myös säästää rahaa. Oiwnempikokoisena myös peruskallritarve on pienempi eli pienempi määrä ruokaa riittää.
Kukaan ei uskalla ostaa ventovieraalta kaupustelijalta mitään ruokatuottetta jostain Prisman parkkipaikalta tai mistään vastaavasta paikasta. Ostaisitko itse?
Parempia liikeideoita, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt 30 vuoteen lihaa. Itselleni on aivan sama lasketaanko makkara tai kananugget ja kalapihvi lihaksi vai ei. Tuskin varmaan paneroitua sipulirenkaitakaan lasketaan sipulikai tai kasvikseksi. Syön toki välillä ihan ranskalaisiakin mutta tuskinpa niitäkään perunaksi lasketaan. Ruokaan ei voi myöskään lisätä mausteita kuten suolaa ja chilimaustetta koska se on heti pois siitä täystuotteesta, eli se pihvi ei olekaan enää 100% lihaa jos siihen lisätään jotain muuta kuten vaikka yrttimaustetta.
No hehheh
Pimun innoittamana kävin kurkkaamassa omia ostostietoja. S-ryhmään on mennyt 310€, K-kauppoihin noin 270€ (en vielä katsonut onko tossa jotain ei-ruokia mukana). S-ryhmän ostoissa on mukana kaksi ulkona syöntikertaa. Kuukautta on vielä yksi päivä jäljellä, saa nähdä, onko jotain pakollista ostettavaa vielä. 580€ viidelle hengelle alle 120€/kk/hlö. Ei paha - ja tuossa on kuitenkin mukana opiskelijan syömisiä, kun on käynyt pari viikonloppua kotona (lasken hänet puolikkaana mukaan, jos on enemmistön viikonlopuista ollut kotona, nyt ei).
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei uskalla ostaa ventovieraalta kaupustelijalta mitään ruokatuottetta jostain Prisman parkkipaikalta tai mistään vastaavasta paikasta. Ostaisitko itse?
Ostetaan marjoja ja sieniäkin ihan ventovoeraalta. Kerää sitten niitä ja myy, ei tartte olla edes sitä niin kutsuttua alkuarvoa. Senkus vaan omistat kengät ja muovipusseja tai korin ja kampsut metsään jos ei leipominen kiinnosta.
Äh, kolmannesvuotta. Tarkoitin tietysti kolme neljännestä. Mut joo, kunhan ehdin paneutua asiaan tarkemmin. Mut noin alustavasti, kuta kuinkin kuten viime vuonna kun ottaa hintojen nousun huomioon.
Alkuvuosi meni paremmin mutta aina sama juttu kun kesä koittaa. Ei millään malta pysyä kotona hellan ääressä ja ulkona kun vipeltää... pitää sitä syödäkin.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut lapsen joulumyyjäisissä kyllä jonkun toisen random-lapsen tai aikuisen tekemiä kuivakakkuja ja maksanut 15€ per kakku. Oli kirjoitettu käsin pieni lappu, mitä aineksia kakku sisälsi. Mikä tässä on ongelma? Olen myös syönyt kylässä jo kun toisen tekemiä ruokia eikä hajuakaan kuinka vanhoja tuotteita on ruoissa käytetty tai onko niitä edes säilytetty oikein. Kuivakakku nyt on yksi turvallisimmista tuotteista kun ei tarvitse olla kylmässä ja säilyy hyvin.
Ske, miten säilytät valkosipulit? Mulla kaupan valkosipulit tuppaa versomaan jääkaapissakin
Kampin Pimu
Kampin Pimu kirjoitti:
Ske, miten säilytät valkosipulit? Mulla kaupan valkosipulit tuppaa versomaan jääkaapissakin
Valkosipulia nimenomaan EI saa säilyttää kylmässä. Olet varmaan nähnyt niitä hienoja valkosipulilettejä Välimeren maiden ravintoloissa? Joo, suomalaisesta valkosipulista ei saa niitä lettejä tehtyä (Suomessa kasvaa parhaiten ns. hardneck- tyyppinen valkosipuli, ja kovaniska-nimitys on ihan kuvaava). Mutta siitä saa hyvän käsityksen siitä, miten sitä valkosipulia pitää säilyttää.
Tämä seuraava toimii minulla: Valkosipulit pitää antaa kuivaa nostamisen jälkeen niiden varsien kanssa lämpimässä (huoneenlämpö). Sitten vasta niistä katkotaan varret. Itse säilytän ne sen jälkeen Bioskan biojäteastiassa, teräksisessä kannellisessa astiassa, kannessa on reikiä. Siinä oli alunperin aktiivihiilisuodatin (koska se oli tarkoitettu biojätteelle, ja kannellisessa astiassa biojäte alkaa löyhkätä, vaikka tossa kannessa olikin niitä reikiä). Ei toiminut meillä biojätteelle, mutta laitoin pohjalle sanomalehden palan, lykkäsin valkosipulit sinne, jätin sen suodatinosan pois ja hyvin säilyy valkosipulit kokonaisina toista vuotta. Eli kuivassa ja huoneenlämmössä, ei missään tapauksessa muovipussissa! Kynnet alkavat kuivua/nahistua noin vuosi noston jälkeen, mutta ovat edelleen syömäkelpoisia. Nostamisen jälkeen, siinä vaiheessa kun katkon varret, käyn noi sipulit yksitellen läpi, ja valkkaan suurimmat ja muhkeimmat uudelleen istutettavaksi, ja lopuista katson jollain tavalla vaurioituneet ekana syötäväksi. Esimerkiksi jos joku koira on käynyt pureskelemassa niitä 🙈
Alkavat ne tuossakin välillä itää, mutta sillä ei ole sinänsä mitään merkitystä, koska sen idunkin voi käyttää ruuanlaitossa. Valkosipulin lehdetkin ovat syötäviä, mutta se kova varsi ei... (hmmm voisikohan sitä käyttää sitruunaruohon tapaan liemen maustamiseen, sit vaan lopussa onkii pois?) Muovipussissa jääkaapissa valkosipuli homehtuu herkästi. Opiskelija ottaa mielummin kotoa valkosipulia mukaan, koska kaupan valkosipulit säilyy huonommin. Mä luulen (en tiedä) että niitä on säilytetty kylmässä ja se aiheuttaa sitä pilaantumista.
Eli suht avonainen ei-muovinen astia huoneenlämmössä? olisi ehkä kaupan valkosipuleillekin paras vaihtoehto?
Tänks! Mä olen laittanut ne verkkopussissaan vihanneslokeroon. Täytyypä katsella jotain sopivaa nättiä astiaa niille.
Just kävin Tallinnassa ja juttelin parin rouvan kanssa ja he olivat muun muassa ostaeet joltain torilta tiettyjä valkosipuleita ja kehuivat sekä makua että säilyvyyttä. Kuulemma kovakuorisia ovat mutta hyvin säilyviä tosiaan. Enkä tietenkään muista miltä torilta tai mitä lajiketta vaikka senkin he mainitsivat.
Kampin Pimu
Mulla menee ruokaan 1000-1200€/kk. Syön aika paljon ulkona. Tyyppipäivän kulut: aamiainen kotona 6€, lounas ulkona 15€, päiväkahvi kahvilassa 9€, päivällinen kotona 16€, iltapala 6€.
Joka kolmas päivä illalla ravintolassa 20-30€.