Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19170)

Vierailija
9581/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin köyhä työtön (ei ole koulutusta mihinkään) mutta teen silti vapaaehtoistyötä, josta saan usein myös ilmaista ruokaa. Olen myös tutustunut erääseen naiseen, jolla on kotona useampi omenapuu. Saan häneltä joka syksy monta pussillista luomuomenia ilmaiseksi. Tunnen myös erään kalastajan, jolta saan ilmaukseni pakastimesta kalaa kun köyn kylässä. Eräs ihana ystävä tuo aina mukanaan kasvia, keksejä, mansikoita jne. Kun tulee kylään kahville. Syön mielestäni varsin erinomaisesti olosuhteisiin nähden ja rahaa menee suunnilleen 30€ kauppaan kuukaudessa. Talvea varten on myös säilötty omenahilloa, halvoista kurkuista tehtyjä etikkakurkkuja jne. Ja on minulla varaa tehdä viikonloppuisin se omenapiirakka. Tulee halvemmaksi koko piirakka kuin että ostaisi viikonloppuherkuksi 1 suklaapatulan. Lisäksi omenapiirakka on täyttävänsä ja mukava vierasherkku kyläilijöille.

Juu, säästäähän siinä ruokamenoissa kun saa ilmaiseksi ruokatarvikkeita sieltä täältä. Tottakai on silloin varaa moneen muuhun. Kaikilla ei ole tämmöisiä ihania ihmisiä. Vapaaehtoistyö on ainakin ennen ollut riskaabelia jos saa työttömyyskorvausta. En tiedä nykyään.

Mutta ei tämä saamasi ole minulta pois, hyvä kun joku auttaa. 

Vierailija
9582/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, että miten joku pitää jotain itseleivottua kuivakakun extra herkkuna ruoan päälle. Siis kuinka paljon jengi ahmii ruokaa? Kyllä mun varsa kertoo välittömästi, kun se on täynnä. En mitenkään jaksaisi syödä enemmän nälkääni. Eli se on joko se normaali pasta-annos kasviksineen tai pieni annos pastaa kasviksilla JA se kuivakakkuviipale.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9583/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin köyhä työtön (ei ole koulutusta mihinkään) mutta teen silti vapaaehtoistyötä, josta saan usein myös ilmaista ruokaa. Olen myös tutustunut erääseen naiseen, jolla on kotona useampi omenapuu. Saan häneltä joka syksy monta pussillista luomuomenia ilmaiseksi. Tunnen myös erään kalastajan, jolta saan ilmaukseni pakastimesta kalaa kun köyn kylässä. Eräs ihana ystävä tuo aina mukanaan kasvia, keksejä, mansikoita jne. Kun tulee kylään kahville. Syön mielestäni varsin erinomaisesti olosuhteisiin nähden ja rahaa menee suunnilleen 30€ kauppaan kuukaudessa. Talvea varten on myös säilötty omenahilloa, halvoista kurkuista tehtyjä etikkakurkkuja jne. Ja on minulla varaa tehdä viikonloppuisin se omenapiirakka. Tulee halvemmaksi koko piirakka kuin että ostaisi viikonloppuherkuksi 1 suklaapatulan. Lisäksi omenapiirakka on täyttävänsä ja mukava vierasherkku kyläilijöille.

Miksi itse et voisi olla myös ystävällinen muille ihmisille ja löytää myös niitä ihania ja auttavaisia ystäviä? Jos olet ikävä ihminen, niin harvoin sinua kukaan sitten haluaa auttaa ja tuoda vaikka ilmaisia kasviksia omalta pihamaalta tai auttaa vaikka pihatöissä tai tarjota kyytiä kauppaan jne. Sitä varten ystävät ovat. He auttavat ja tukevat sekä ovat tukena miettimässä ratkaisuja siihen elämään, että miten siitä köyhyydestä nousisi vähintäänkin keskiluokkaiseksi.

Vierailija
9584/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettutaikinan tarvikkeet mulla aina kotona. Paitsi maitoa en käytä edes kahvissa, mutta mulla sellaista Xtran maitojauhetta 1,89€ joka on kestänyt jo kuukausia. Eli korvaan sen maidon vedellä, johon oon heittänyt tota maitojauhetta joukkoon. Myös vieraille tarjoan kahvin tai teen kanssa tuota maitojauhetta tai kasvisrasvasekoitetta tai mitä tuo jauhe nyt onkaan. Kananmunia käytän muutenkin, välillä syön keitettynä lisukkeena tai leivän päällä. Ja joskus käytän leipomiseen ja joskus teen munakkaita. Teen myös esimerkiksi pyöryköitä munasta ja korppujauhosta. Kasvispullia, tonnikalapyöryköitä, lihapullia jne.

Vehnöjauhoa, sokeria, suolaa ja leivinjauhetta on myös aina kuivakaapissa. Ja margariinia jääkaapissa.

Vierailija
9585/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset liho jos syö herkkuja normaalin ruoan päälle extrana?

Itse en siis syö karkkia, sipsiä, kakkua tai muutakaan, ja olen siis aina painanut saman verran (48kg) mutta voisin kuvitella, että jossain vaiheessa lihoisin jos söisin viikottain jotain sokerista tai rasvaista herkkua normaaliruoan päälle? Tietenkään sokerittomasta mehusta itsetehty mehujääpuikko viikonloppuherkuksi tuskin näkyy vielä vyötäröllä, mutta jonkun kakkupalan luulisi alkavan näkyä painossa jonkun ajan jälkeen jos ei sitten myös extra liiku sen herkun eteen?

Vierailija
9586/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tehdä 2 kuivakakkua (yhdestä kakusta riittää 15 annosta) eli leipoa yhteensä 30 kakkupalaa niin vaatiihan se alkupääomasijoitusta. Joudut ostamaan kananmunat 1,95€, vehnäjauhopaketin 0,89€, sokeripaketin 1,15€, leivinjauhe 0,85€, margariini 0,35€ ja haluamasi mauste esim. Kaneli 0,69€. Eli ostokset maksavat 5,88€, joista toki jää reilusti kaikkia aineksia yli.  Eli ensi kerralla sinulla onkin jo kaikki ainekset valmiina korkeintaan tarvitset jonkun lisäyksen kuten lisää kananmunia. Niin niitä kuiva-aineksia vain kertyy kaapin pohjalle.

5,88€ euroa siis kuivakakkujen raaka-aineet, mikä tekee 1 kahvikakkupalan hinnaksi 0,19€. Viikonloppuherkuksi tuon verran pitäisi jopa köyhällä pitäisi olla varaa. Ja siis kakkupalat voi pakastaa myös yksittäisinä jos pakastimeen mahtuu. Mutta säilyy myös huoneenlämmössä jopa kuukausia.

Vierailija
9587/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tänään menossa kauppaan täyttämään kesän työttömyyden ( ja sen aiheuttaman viime kuukauden siirrettyjen laskujen maksamisen) aiheuttaman kuivakaapin tyhjenemisen.

Kiinnostavaa nähdä mitä tuo tulee maksamaan. Jos muistan niin laitan myöhemmin tänään listan ja hinnan ostoksista. 

Kiinnostavaa? Etkö ole selvittänyt tuotteiden hintoja etukäteen vaikka sinulla on ollut aikaa kun olet ollut koko kesän työtön

Toki vain suunnilleen tiesin, olen innokas Foodien seuraaja ja kaupassakin katson tarkkaan kilohintoja.

Ja enpä missään sanonut ettei olisi listaa. Sen keksit ihan itse. 

Vierailija
9588/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en siis syö karkkia, sipsiä, kakkua tai muutakaan, ja olen siis aina painanut saman verran (48kg) mutta voisin kuvitella, että jossain vaiheessa lihoisin jos söisin viikottain jotain sokerista tai rasvaista herkkua normaaliruoan päälle? Tietenkään sokerittomasta mehusta itsetehty mehujääpuikko viikonloppuherkuksi tuskin näkyy vielä vyötäröllä, mutta jonkun kakkupalan luulisi alkavan näkyä painossa jonkun ajan jälkeen jos ei sitten myös extra liiku sen herkun eteen?

Ei liho. Kun katsot ympärillesi, näet kaikkialla vain laihoja ihmisiä ?

Vierailija
9589/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei köyhällä olisi varaa ostaa leipomiseen tarvittavia aineksia? Ei kaikkeen tarvitse jotain kallista vispikermaa tai erikoisuuksia. Lisäksi ei se sossu tai Kela anna sulle joka päivä 3€ käteen ruokaan. Kyllä yleensä saa kerralla sen 600€ tms. Josta voi kerralla panostaa niihin raaka-aineisiin. Ei kaupassa tarvitse käydä joka päivä ostamalla 3€:lla ruokaa. Voi käydä vaikka 2 kertaa kuukaudessa ja ostaa kerralla 50€:lla tarvikkeita. Kyllä sillä rahalla saa kananmunia ja margariinia ostettua. Täähän on ihan perus matikkaa ja sijoittamista. Ei köyhällä ole varaa ostaa mitään kalliita einesjuttuja tai jotain Atrian 1,15€:n pitsaa kun samalla hinnalla saisi pellillisen kun itse tekee. Pitää vaan säästää se alkupääoma eli tässä tapauksessa raaka-ainerahat. Alkupääoman saat vaikka keräämällä sieniä ja myymällä ne paikallisessa Face-ryhmässä.

Vierailija
9590/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liho. Kun katsot ympärillesi, näet kaikkialla vain laihoja ihmisiä ?

En ole kiinnittänyt huomiota ihmisten painoon. Itse en vaan halua syödä mitään epäterveellistä ja liikun paljon, mutta olen ollut aina samanpainoinen. Niin ihan mielenkiinnosta vaan kyselin, että luulisi järjellä, että jos syö extrana kaikkia herkkuja, niin eikö se jossain vaiheessa sitten näy painossa. Mutta taisin olla väärässä. Ehkä ihmiset ei vaan liho vaikka söisi normaalikokoisten annoksien päälle vielä lisäherkkuja eikä liikkuisi ollenkaan.

Vierailija
9591/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa ja hyvä jos joissain kaupassa myydään tuotteita desilitroittain tai grammoittain. Kas, kun täällä joutuu aina ostamaan kokonaisen pakkauksen. 

Koko pussi porkkanaa, koko paketti tomusokeria, koko pusdi hienoa sokeria, koko purkki leivinjauhetta ja vanilliinisokeria, mausteita, koko paketti voita, leivontamargariinia tai ölyä tms. Koko kenno munia jne. Ja nämähän taas maksavatkin ihan eri kuin nämä esitetyt määrät. Ensin siis täytyy ostaa kotiin ne kakki tarvittavat tuoteet. Näistä suuri osa on juuri sillä hetkellä tarpeettomia ostaa sile ihmiselle kun puuttuu pussista rahaa sekä ruokaa kaapista. 

Onko tämä niin vaikeaa ymmärtää, että silloin kun rahaa on hyvin vähän ei väkerretä porkkana- eikä muitakaan kakkuja. Taannoinhan oli ketju, jossa köyhiä ohjeistettiin leipomaan tiikerikakkua. Ja kantamaan ilmaisia pakastimia selässään monia kilometrejä ja muuta relevanttia. 

En tunne ketään, jolla ei olisi kotona vehnäjauhoa, sokeria tai leivinjauhetta. Ne kestää ikuisuuden tai ainakin vuosia vaikka lähes joka päivä niitä käyttäisi. Mihin köyhän ne rahat pitäisi sitten käyttää jos ei leipomis-ruoanteko aineisiin? Pelkkään soaghettiin ja ketsuppiin? Kyllä sekin maksaa. Ja pelkästä vehnäjauhosta ja vedestä voi itse tehdä pastaa tai tortilloja tai leipää tai mitä nyt haluakaan.

Vierailija
9592/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa ja hyvä jos joissain kaupassa myydään tuotteita desilitroittain tai grammoittain. Kas, kun täällä joutuu aina ostamaan kokonaisen pakkauksen. 

Koko pussi porkkanaa, koko paketti tomusokeria, koko pusdi hienoa sokeria, koko purkki leivinjauhetta ja vanilliinisokeria, mausteita, koko paketti voita, leivontamargariinia tai ölyä tms. Koko kenno munia jne. Ja nämähän taas maksavatkin ihan eri kuin nämä esitetyt määrät. Ensin siis täytyy ostaa kotiin ne kakki tarvittavat tuoteet. Näistä suuri osa on juuri sillä hetkellä tarpeettomia ostaa sile ihmiselle kun puuttuu pussista rahaa sekä ruokaa kaapista. 

Onko tämä niin vaikeaa ymmärtää, että silloin kun rahaa on hyvin vähän ei väkerretä porkkana- eikä muitakaan kakkuja. Taannoinhan oli ketju, jossa köyhiä ohjeistettiin leipomaan tiikerikakkua. Ja kantamaan ilmaisia pakastimia selässään monia kilometrejä ja muuta relevanttia. 

Yleensä niitä totteita käytetään muuhunkin kuin yhteen reseptiin, porkkana tavallinen lisuke, munilla useita käyttötarkoituksia kuten myös margariinilla tai öljyllä. Sokeria myös yleensä kaikilla kaapissa jne. Eli ellet elä eineksestä einekseen niin väkisinkin kaappiin kertyy jotain.

Vierailija
9593/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanakakku, kuivakakku, suklaahippukeksit tai kauralastut EIVÄT ole ravitsemuksellisesti tärkeitä. Monelle ihmiselle kuitenkin tuollainen pieni herkuttelu arjenkin keskellä tekee ehdottoman hyvää mielenterveydelle. Suomessa suurin syy ennenaikaiseen eläköitymiseen on mielenterveydelliset syyt. Kaikenlainen ehdottomuus tekee pahaa ihmisen mielenterveydelle, joten terveellisen ruokavalion lisänä päivittäinenkään kakkupala ei tee muuta kuin hyvää.

Eri asia on, jos se onkin päivittäinen kakku!

Mut joo, niukalla budjetilla elävien ruuan pitää olla mautonta, väritöntä, tylsää ja ikävää, jotta se muistuttaisi koko ajan siitä, että se on halpaa. Mausteita ei saa ostaa eikä käyttää, koska silloin olisi vaarana se, että ruoka olisi maukasta!

Vierailija
9594/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä syön aamu ruisleivän kalkkunaleikkeleellä ja ilta kaurapuuron mustikoilla. Lisäksi syön joka päivä 1 porkkanan, 1 omena/banaani, 1 monivitamiiniporetabletti ja 2 kuppia kahvia maidolla. 

Lounas on yleensä keitto ja päivällinen pasta/riisi/peruna-annos. Syön aina 2 päivää samoja ruokia.

En käy töissä tai kilpaurheilu. Ihan huvin tulen toimeen 100€:lla mutta olen budjetoinut 150€ mutta aina jää siis rahaa yli vaikka lintujakin ruokin.

Vierailija
9595/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanakakku, kuivakakku, suklaahippukeksit tai kauralastut EIVÄT ole ravitsemuksellisesti tärkeitä. Monelle ihmiselle kuitenkin tuollainen pieni herkuttelu arjenkin keskellä tekee ehdottoman hyvää mielenterveydelle. Suomessa suurin syy ennenaikaiseen eläköitymiseen on mielenterveydelliset syyt. Kaikenlainen ehdottomuus tekee pahaa ihmisen mielenterveydelle, joten terveellisen ruokavalion lisänä päivittäinenkään kakkupala ei tee muuta kuin hyvää.

Mut joo, niukalla budjetilla elävien ruuan pitää olla mautonta, väritöntä, tylsää ja ikävää, jotta se muistuttaisi koko ajan siitä, että se on halpaa. Mausteita ei saa ostaa eikä käyttää, koska silloin olisi vaarana se, että ruoka olisi maukasta!

Ei kukaan jää enennaikaiselle eläkkeelle mielenterveyssyistä sen takia, että ei saa päivittäin jotain kakkupalasta. Kolesterolit ja ylipaino voi kyllä päivittäisellä kakunmussuttamisella paukkua ja voihan ne lyhentää työvuosia, kun ei pidetä kunnollisesta ruokavaliosta huolta.

Vierailija
9596/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä nämä kuivakaappiostokset. Tonnikala oli heräteostos, meillä oli viime viikolla töissä hyvää tonnikalapaistosta, ja meinaan koittaa sitä. 

Tumma makaroni 2 pss 0,99

dijonsinappi 1,99

tomaattimurska 6 prk 5,34

Hieno merisuola 1,09

Oliivit, paprikatäyte 4 prk 3,44

säilykepunajuuret 0,79

puolikarkeavehnäjauho 2 kg 0.,89

kookosmaito 2 prk 2,38

ruishiutale 600 g 1,39

kaurahiutale 1 kg 1,29

puuroriisi 1kg 1,79

voileipäkurkku (suolakurkku) 800g 2,09

Seesamnäkkileipä 2,50g 1,59

kuivahiiva 10 pkt 2,25

väkiviinaetikka 1,38

Sitruunamehu 2 prk 1,50

sokeri 1 kg 1,49

auringonkukansiemet 400g 1,49

Punaiset linssit ( kuivatut) 400 g 2,09

mustapippuri kokonainen 1,56

kaneli 0,98

tonnikala 2 prk 2,78

kananmunat 30 kpl 3,99

rapsiöljy 2,75

kahvi 7,69

kuivaherne 2 pss 2,30

Kikherne 500 g 2,85

Neljän viljan hiutale 700g 1,19

Yhteensåä: 59,86 euroa

Vierailija
9597/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lettutaikinan tarvikkeet mulla aina kotona. Paitsi maitoa en käytä edes kahvissa

En mäkään, mutta turkkilaista jugurttia löytyy lähes aina, niin laitan sitä lettuihin, vohveleihin ja pannareihin.

Vierailija
9598/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jo pelkästään vehnäjauhossa on proteiinia 13g/100g. Monet heittää kuivakakkuunsa myös kaapin pohjalta avatut luumut tai taatelit tai rusinat tms."

Ei kukaan syö kuivakakkua minkään proteiinin takia, saa syödä ison palan jotta tulee tuo 13 g proteiinia ja samalla syö myös epäterveellistä rasvaa ja sokeria ison kasan. Kuivakakut kuuluu ainakin itselläni juhlapöydän syömisiin eikä mihinkään arkiruokailuihin, jos oma terveys kiinnostaa yhtään.

Köyhällä ei ole kaapin pohjalla luumuja, taateleita eikä usein rusinoitakaan. Kuin ehkä jouluna. Jospa olisikin kuivakaappi, josta löytyisi miloin mitäkin, simsalabim. Ja pitäähän nekin ensin ostaa ensin sinne ei ne sinne  itsekseen ilmesty. Köyhä ei myöskään syö nälkäänsä kuivakakkua vaan esim. perunaa. Oli kuivakakku sitten jonkun mielestä miten proteiinipitoista hyvänsä 

&nb

Kertoisitko paljon sinulla on rahaa ruokaan kuukaudessa ja mitä kaupasta ostat? Itse olen köyhä mutta kyllä mulla on varaa muuhunkin kuin perunaan. Ostan ihan juustoakin ja kananmunaa kaupasta. Jopa lihaa vaikka suosin kasviksia. Tykkään myös leipoa eikä se ole kallis harrastus kun on vielä käytännöllinen ja hyödyllinen. Terve olen ja 80€ meni taas viime kuussa ruokaan. Ostan jopa vissyä kaupasta!

Vierailija
9599/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö joka päivä yhtään mitään, palaakaan.

En kärsi siitä lainkaan.

Vierailija
9600/19170 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan jää enennaikaiselle eläkkeelle mielenterveyssyistä sen takia, että ei saa päivittäin jotain kakkupalasta. Kolesterolit ja ylipaino voi kyllä päivittäisellä kakunmussuttamisella paukkua ja voihan ne lyhentää työvuosia, kun ei pidetä kunnollisesta ruokavaliosta huolta.

Ja mitä minä juuri kirjoitinkaan... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme