Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
No jos lähdet retostelemaan kotitalouskoululla niin olettaisi edes perustermien olevan hallussa. Ellet kiinnittänyt huomiota aiemmin niin minä vain kysyin enkä negannut, nyt tähän pakko laittaa alapeukku. Sori siitä mutta taisit sitä kyllä pyytääkin.
Kaksi asiaa. Ensinnäkin, sanoin, että kävin ko. koulun 80-luvulla. Joitain asioita nyt vaan saattaa unohtua neljässä vuosikymmenessä, vaikka kuinka olisi fiksu. Toiseksi, jos olet vähänkään lukenut ketjua, niin minun viesteihinkin kohdistuu jatkuvaa nälvimistä, ja myös muita kirjoittajia syytetään minuksi ja sätitään siitä. Vaikka olenkin paksunahkainen, niin aina ei jaksa huumorintaju riittää, ja saattaa tulla virhearviointeja minulle(kin).
Anteeksi, että epäilin sinua. Alapeukkuja en laske, koska niitä tulee joka tapauksessa, koska olen jonkun/joidenkuiden silmätikkuna.
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Taas yksi mielenkiintoinen päivä takana. Koiraa pissattaessa keräsin kourallisen kantarellejä, nyt näyttää rouskutkin nousevan jo. Suolasieniä voisi tehdä.
Hesanreissulta tarttui mukaan (ostin ihan rahalla siis) halpaa spagettia - oli aivan pakko 🤣 ihan ei kymmentä kiloa olisi läppärilaukkuun mahtunut, mutta muutama pussi kyllä. Tuli ihan ikävä aikaa ennen koronaa! Hellettä oli Hesassakin, en kyllä mennyt testaamaan, oliko se rautatieaseman metroasema jo auki.
Huomenna on varmaan pitsapäivä, tosin pepperonia ei ole, leivotaan sitten sienipitsoja. Sain myös lisää kurkkuja, kurkkusalaattia voisi tehdä, kun alkaa isot lasitölkit olla jo lopussa, kurkkusalaatti on helppo purkittaa pieniinkin tölkkeihin.
Tässä Sken spagettireissussa kiteytyy hyvin helsinkiläiskauppojen ja maakuntakauppojen ero. Viimeksihän spagettia ei ollut! Hylly tyhjänä. Olen huomannut, että kauppiaat mielummin myyvät eioota kuin tilaavat niin paljon, että jää jaeltavaksi hyväntekeväisyyteen tai edes ilta-aleen. Ei ollenkaan kannata luottaa siihen, että kun henkselit paukkuen menee kauppaan iltayhdeksän jälkeen hakemaan halpaa ruokaa, että sitä olisi. Ei vaan ole. Uskokaa pois.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä jankkaa, ettei kasvisten keittäminen maustetussa vedessä tee siitä keittoa. Olisitko ystävällinen meille tyhmemmille siis, ja kertoisit että mikä siitä kasviskeitosta sitten tekee sen keiton? Mitä siinä pitää olla? Älä jankkaa vaan valista ja perustele tietosi.
Mäkin haluan tietää vedettöman keiton reseptin!
Kampin Pimu
Mä kävin eilen kaupassa ja ostin 1kg perunaa 1€, 1kg porkkanaa 0,70€, 1kg kaalia 1,5€ ja 1kg sipulia 1,5€. Jos teen noista keittoa ja keitossa pitää olla 1/3-osa vettä eli puolesta puolet, sillain että just kiehuu, niin noista 4,70€ tulee joku 6 litraa keittoa eli jos annoskoko on ainakin kaikissa valmiskeitossa 300g niin tosta tulee 20 annosta. Eli yhden annoksen hinnaksi tulee 0,23€. Ei paha lounashinta. Leipä margariinilla maksaa 0,05€ lisää. Sitten vaikka maitoa juomaks ja puolikas banaani jälkkäriks tai pari pähkinää.
Vierailija kirjoitti:
Syön aamuisin ja iltaisin lautasellisen kaurapuuroa, jonka seassa on itse kerättyjä marjoja ja auringonkukan/pellavansiemeniä ja loraus öljyä.
Päivällä ruuaksi jotakin näistä:
- kasvissosekeittoa/perunavelliä jonka kanssa raejuustoa
- nokkoskeittoa/pinaattikeittoa jonka kanssa kananmunaa
- hernekeittoa (itse tehty kuivista herneistä)
Näiden hinnaksi itse tehtynä tulee noin 1 - 1,5 e /annos. Syön kahdesti päivässä lämpimän ruuan eli 2-3 euroa tulee niistä.Idätän herneistä myös versoja ja mung-pavuista ituja ja satunnaisesti kalastan ja teen esim. kalasoppaa. Kerään ja kuivaan myös nokkosta. Omenoita saan naapurista ja kuivaan talveksi.
Itseäni häiritsisi tällaisessa ruokavaliossa kiinteän ruoan puute, puuroa, velliä ja keittoa, tulee mieleen hampaattoman vanhuksen tai pikkuvauvan ruokavalio. Ruuan tekstuuri jää aika yksipuoliseksi ja värimaailmakin on harmaa-vihertävä. Toki jos itse tykkää niin mikäs siinä.
Kuka muistaa kaalikeittodieetin tai painonvartijoiden nollakeiton? Nämä keitothan nimenomaan koostuu kasviksista ja vesiliemestä, kun energiapitoisuus halutaan pitää mahdollisimman matalana, jotta tapahtuu laihtumista. Yleensä täyteläisempiin ja energiapitoisempiin keittoihin lisätään kookosmaitoa, kermaa, koskenlaskijaa yms. Vesipohjaiset keitot on kyllä sellaisenaan aika heppoista syötävää, lisukkeet täytyy ainakin aterialla olla kunnossa.
S k e kirjoitti:
No jos lähdet retostelemaan kotitalouskoululla niin olettaisi edes perustermien olevan hallussa. Ellet kiinnittänyt huomiota aiemmin niin minä vain kysyin enkä negannut, nyt tähän pakko laittaa alapeukku. Sori siitä mutta taisit sitä kyllä pyytääkin.
Kaksi asiaa. Ensinnäkin, sanoin, että kävin ko. koulun 80-luvulla. Joitain asioita nyt vaan saattaa unohtua neljässä vuosikymmenessä, vaikka kuinka olisi fiksu. Toiseksi, jos olet vähänkään lukenut ketjua, niin minun viesteihinkin kohdistuu jatkuvaa nälvimistä, ja myös muita kirjoittajia syytetään minuksi ja sätitään siitä. Vaikka olenkin paksunahkainen, niin aina ei jaksa huumorintaju riittää, ja saattaa tulla virhearviointeja minulle(kin).
Anteeksi, että epäilin sinua. Alapeukkuja en laske, koska niitä tulee joka tapauksessa, koska olen jonkun/joidenkuiden silmätikkuna.
No, olen kyllä lukenut tätä ketjua siksi rohkeninkin täydentää vastaustasi. Mikä (vastauksesi) siis oli hyvä kuten taisin heti mainitakin. Mutta silti, ei niitä kaukaisiakaan oppeja unohda ainakaan jos niitä käyttää.
Leivottiin 16 pikkupitsaa, sellaisia atrian mikropizzojen kokoisia (ne on vähän pienempiä kuin saarioisten roiskeläpät). Muutama ehkä ehtii pakastimeen astikin. Sämpylöitä tuli 24 kpl, niitä noin sinuhen/vaasan sämpylöiden kokoisia, joskin vähän tiiviimpiä. Viikon verran noilla taas pärjää. Pitsat alle euron kappale, sämpylät jotain viiden sentin kappalehintaa? Paistamiseen kulunut sähkö yhteensä muutamia senttejä, enimmillään alle euron joka tapauksessa, eli sämpylöille ei saa edes kymmenen sentin kappalehintaa sähköineenkään.
Viikonloppuna pitää tehdä inventaario pakastimiin, ettei ole jossain korin takanurkassa piilottelemassa mitään. Kerään kaikki pikkunyssäkät ja jämät samaan koriin, niin voi sieltä sitten ottaa vaikka pitsapäälliseksi tai suolaisen piirakan täytteeksi, tänään löytyi ne mozzarellat.
Mun on aivan pakko päästä jossain vaiheessa johonkin vaikka Ison Omenan Prismaan illalla kurkkimaan, että mitä siellä oikein on enää iltaisin jäljellä ;-) Hgin keskustan kaupat on vähän niinkuin nyt jo nähty. Aikoinaan (ennen koronaa) kävin töissä Forssassa ja siellä kutomon Citymarketissa oli kyllä tosi hyviä tarjouksia. Cittareissahan ne kai riippuu kauppiaastakin (ja käyttötavara- ja elintarvikepuoli on eri kauppiailla).
Mutta nyt lähden koiran kanssa sienestämään, jotta on taas viikonloppuna jotain, jota perata.
Kiusa se on pienikin kiusa
Minä olen pieniruokainen, pienikokoinen sinkkunainen. Ruokakauppaan menee kuussa n 70-100€. Ostan vähän kun syön vähän.
N47
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin eilen kaupassa ja ostin 1kg perunaa 1€, 1kg porkkanaa 0,70€, 1kg kaalia 1,5€ ja 1kg sipulia 1,5€. Jos teen noista keittoa ja keitossa pitää olla 1/3-osa vettä eli puolesta puolet, sillain että just kiehuu, niin noista 4,70€ tulee joku 6 litraa keittoa eli jos annoskoko on ainakin kaikissa valmiskeitossa 300g niin tosta tulee 20 annosta. Eli yhden annoksen hinnaksi tulee 0,23€. Ei paha lounashinta. Leipä margariinilla maksaa 0,05€ lisää. Sitten vaikka maitoa juomaks ja puolikas banaani jälkkäriks tai pari pähkinää.
No, jos tykkää 200 kalorin lounaista. Mulle toi olis ehkä 10% päivän energian tarpeesta ja olen pienikokoinen nainen.
Kampin Pimu kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Taas yksi mielenkiintoinen päivä takana. Koiraa pissattaessa keräsin kourallisen kantarellejä, nyt näyttää rouskutkin nousevan jo. Suolasieniä voisi tehdä.
Hesanreissulta tarttui mukaan (ostin ihan rahalla siis) halpaa spagettia - oli aivan pakko 🤣 ihan ei kymmentä kiloa olisi läppärilaukkuun mahtunut, mutta muutama pussi kyllä. Tuli ihan ikävä aikaa ennen koronaa! Hellettä oli Hesassakin, en kyllä mennyt testaamaan, oliko se rautatieaseman metroasema jo auki.
Huomenna on varmaan pitsapäivä, tosin pepperonia ei ole, leivotaan sitten sienipitsoja. Sain myös lisää kurkkuja, kurkkusalaattia voisi tehdä, kun alkaa isot lasitölkit olla jo lopussa, kurkkusalaatti on helppo purkittaa pieniinkin tölkkeihin.
Tässä Sken spagettireissussa kiteytyy hyvin helsinkiläiskauppojen ja maakuntakauppojen ero. Viimeksihän spagettia ei ollut! Hylly tyhjänä. Olen huomannut, et
???????????????????????????????????????????????????
S k e kirjoitti:
Leivottiin 16 pikkupitsaa, sellaisia atrian mikropizzojen kokoisia (ne on vähän pienempiä kuin saarioisten roiskeläpät). Muutama ehkä ehtii pakastimeen astikin. Sämpylöitä tuli 24 kpl, niitä noin sinuhen/vaasan sämpylöiden kokoisia, joskin vähän tiiviimpiä. Viikon verran noilla taas pärjää. Pitsat alle euron kappale, sämpylät jotain viiden sentin kappalehintaa? Paistamiseen kulunut sähkö yhteensä muutamia senttejä, enimmillään alle euron joka tapauksessa, eli sämpylöille ei saa edes kymmenen sentin kappalehintaa sähköineenkään.
Viikonloppuna pitää tehdä inventaario pakastimiin, ettei ole jossain korin takanurkassa piilottelemassa mitään. Kerään kaikki pikkunyssäkät ja jämät samaan koriin, niin voi sieltä sitten ottaa vaikka pitsapäälliseksi tai suolaisen piirakan täytteeksi, tänään löytyi ne mozzarellat.
Mun on aivan pakko päästä jossain vaiheessa johonkin vaikka Ison Omenan Prismaan illalla kurkkimaan, että
Sun mielikuvitusmaailmassa tapahtuu paljon, ja sitten ryntäät tänne selittämään mitä olet tehnyt, siellä mielikuvitusmaailmassasi.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Mun on aivan pakko päästä jossain vaiheessa johonkin vaikka
Sun mielikuvitusmaailmassa tapahtuu paljon, ja sitten ryntäät tänne selittämään mitä olet tehnyt, siellä mielikuvitusmaailmassasi.
Sun maailmassa ei paljoa taida tapahtua. Mee vaikka vaihteeksi joskus ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni perheen aikuiset ovat kasvissyöjiä ja lapset saavat liharuokaa sitten koulussa, mutta ei heidän ruokalasku ole yhtään vähemmän kuin sekasyöjien. Panostavat laatuun ja ostavat kalliitakin tuotteita ja esimerkiksi laittavat salaatin joukkoon granaattiomenan siemeniä ja ostavat kasvismätiä. Monesti myös ostavat jotain valmista falafellia tai härkistä tai hernistä tms. Ovat kyllä urheilullisia, energisiä ja terveitä koko perhe että ei siinä, mutta paljon vähemmän menisi rahaa ruokaan jos söisi tarjouskanaa ja halpis sika-nautaa.
Koulussa ei lihaa saa. "Tarjouskanat" ja sika-nauta on ravintopitoista ruokaa, mitä lapset tarvii.
Ai ei saa lihaa? Itse olen ladannut puhelimeen oman lapsen kouluruokalistat ja mm. Tänään oli ruokana savulohikiusausta ja värikästä hernesalaattia. Eilen joo oli perunoiden lisäksi kasvispäivä eli vegepuikkoja, kastiketta ja kurkku-porkkanasalaattia mutta ti oli pasta bolognesea ja tomaatti-kurkkusalaattia. Maanantaina oli broileripyöryköitä, currykastiketta, perunaa, tomaatti-persikkasalaattia. Lisäksi aina tarjolla maitoa ja näkkileipää.
Eikö se liha tee lapsesta mitenkään vahvempaa, fiksumpaa tai terveempää. Salaatilla ja kasviksilla isompi ja parempi vaikutus ihan jo pelkästään älyyn tai huolestuttavasti kasvavaan ylipainoon kun ollaan vaan nokka kiinni ruudussa ja itketään jos vanhempi pakottaa kävelylle ja peli keskeytyy. Meillä ei onneksi ole näin, mutta olen kuullut ja nähnyt, että tällaista tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos tykkää 200 kalorin lounaista. Mulle toi olis ehkä 10% päivän energian tarpeesta ja olen pienikokoinen nainen.
Itselleni taas riittäisi ihan keittolounas ja leipää. Ruokajuomana joisin vettä mutta tossa oli vielä maitoa ja jotain banaania tai pähkinää. Eli itse puolestaan söisin taas vähemmän kuin esimerkkitapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien tarvitse pärjätä 0,27€ lounaalla. Toki maito ja puolikas banaani olisi vielä 0,15€ lisää. Toki kyllä jos pitäis päättää, että syötkö tuon aterian 0,43€ vai nuudelipaketin niin ottaisin ton keiton, leivän, maidon ja puolikkaan banaanin kyllä. Ehkä päivällinen on sitten tukevampi jos kaipaa raskasta ruokaa? Ei jokaisen aterian tarvitse olla raskas pasta-annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parista lepäpalasta ja margariinistä sekä 2-3dl maitoa tulee jo tuo 200 kaloria.
Iso banaaninpuolikaskin sisältää aika paljon kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni lounas on aina sama. Kaksi ruisleipäviipaletta, jossa välissä on tuorejuustoa, kalkkunaleikkelettä ja kurkkua. Lisäksi pähkinää tai rusinaa tai porkkanaa naposteluun lounaan jälkeen. Juomana ilmaista vettä ja kahvia. En ole kuollut nälkään vaan paino pysynyt samana kaikki vuodet ja hyvä niin. Meillä ei töissä ole lounasruokalavaihtoehtoa ja einekset liian kallista. Lisäksi keittiöremppa meneillään niin en voi valmistaa ruokia vaan leipää ja mikropuuroa menee. Toki lämmitän kasvikset ja pastan myös vaan mikrossa kotona mutta töihin aina ruisleivät. Mahtuu hyvin läppärilaukkuun.
Mutta ei mua haittaa vaikka muut tarvitsee pihviä ja juustoa joka aterialla. Syökööt vaan, kunhan minä en sitä maksa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän yleensä syöt sitten lounaalla? Joka päivä pitsan? Aikoinaan kävin ravintoloissa myös lounailla mutta eipä ne annokset isoja sielläkään ole. Salaattina pelkkää raastetta ja lisäksi pieni nokare riisiä ja vähän jotain kastiketta. Joissain kalliissa paikoissa on varmaan vieläkin pienemmät annokset.
Koulussa ei lihaa saa. "Tarjouskanat" ja sika-nauta on ravintopitoista ruokaa, mitä lapset tarvii.