Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalit entisajantyöt nähdään tässä ketjussa jonain huippu-urheiluna? Onko ihmiset näin vieraantuneet todellisuudesta? Kyllä kuka vain kykenee kantamaan vesiämpäreitä ja ruokkimaan eläimiä (tilakokohan oli silloin pieni, ei ollut mitään tehotuotantoa), jos omaa toimivat raajat ja selkä on kunnossa, normaali peruskunto riittää. Hyvin harva samoilla lähtökohdilla nousee kuitenkaan huippu-urheilijaksi, kun vaatimukset tuohon on oikeasti aivan erit kuin se, että jaksaa kantaa ämpärillä vettä.
Mitä ketun väliä huippu-urheilulla on tässä ketjussa. Jos tässä nyt sitten joku sellainen alvariinsa kirjoittaa tänne kuitenkin, niin kerro ihmeessä lajisi ja meriittisi kuten kysytty muutamaankin kertaan.
Miksi tässä ketjussa ei nähdä muita ihmisiä kuin huippu-urheilijoita ja taviksia, jotka ei saisi treenata ja syödä tavoitteellisesti? Kyllä noiden väliinkiin mahtuu vaikka minkälaista liikkujaa, osa enemmän tavoitteellisesti ja osa vähemmän. Ei tämä ketju ole varattu huippu-urheilulle, vaan 100 e/kk syömiselle.
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä trenssi nykyajan höpötyksiä ja tiktokkeja ja treenivideoita, koska minä en ainakaan halua käydä monta kertaa viikossa treenaamassa salilla ja olla kaupassa ostamassa jatkuvasti tuoretta lihaa tai vastaavaa. Vietän aikaa maalla letkeästi oleilen ja syön paljon kasviksia. Punaista lihaa en ollenkaan mutta kanaa ja kalaa toisinaan. Maitoa käytän ruoanlaitossa ja kahvissa. Juustoa leivän päällä.
Olen täysin terve enkä muista milloin minulle viimeksi oli edes flunssa. Allerginen en ole millekään enkä käytä mitään lääkkeitä. Alkoholia joskus ja kahvia menee 1 kuppi päivässä. Mehuja/linuja en juo mutta vettä taas paljon.
Ja minun ihannekuva on kyllä enemmän sellainen iloinen, pieni keijukainen, kuin joku salimörssäri, joka haluaa muokata vartaloaan proteiinin avulla joksikin michelin-ukoksi. Mutta kauneus on katsojan silmässä eli minun puolestani kaikki saavat muokata vartaloaan miksi haluavat :) Itselleni terveys
Vanhuksena tämä on sitten vastassa kun kehosta häviää lihasmassaa ja liikuntakyky on olematon. Ihmiskeho ja sen lihakset koostuu proteiinista, halusi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi normaalit entisajantyöt nähdään tässä ketjussa jonain huippu-urheiluna? Onko ihmiset näin vieraantuneet todellisuudesta? Kyllä kuka vain kykenee kantamaan vesiämpäreitä ja ruokkimaan eläimiä (tilakokohan oli silloin pieni, ei ollut mitään tehotuotantoa), jos omaa toimivat raajat ja selkä on kunnossa, normaali peruskunto riittää. Hyvin harva samoilla lähtökohdilla nousee kuitenkaan huippu-urheilijaksi, kun vaatimukset tuohon on oikeasti aivan erit kuin se, että jaksaa kantaa ämpärillä vettä.
Mitä ketun väliä huippu-urheilulla on tässä ketjussa. Jos tässä nyt sitten joku sellainen alvariinsa kirjoittaa tänne kuitenkin, niin kerro ihmeessä lajisi ja meriittisi kuten kysytty muutamaankin kertaan.
Pitäisköhän sun opetella lukemaan?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ketjussa ei nähdä muita ihmisiä kuin huippu-urheilijoita ja taviksia, jotka ei saisi treenata ja syödä tavoitteellisesti? Kyllä noiden väliinkiin mahtuu vaikka minkälaista liikkujaa, osa enemmän tavoitteellisesti ja osa vähemmän. Ei tämä ketju ole varattu huippu-urheilulle, vaan 100 e/kk syömiselle.
En tiedä. Lähes joka kerta, kun tavallinen ihminen, joka pärjää noin satasella kuussa, tulee kertomaan omasta tavastaan pärjätä sillä satasen ruokabudjetilla, tulee heti joku huutamaan perään, että joojoo! Sohvalla istuva 40-kiloinen vanhus pärjää kyllä, mutta ei punttisalilla viisi kertaa viikossa treenaava huippu-urheilija!!! Että ei me kaikki olla toimistorottia, jotka ei liiku lainkaan!!!
Niin, se toimistorotta kuitenkin voi olla 75-kiloinen, seitsemän päivää viikossa lenkillä käyvä, pihaa haravoiva, uintia omaksi ilokseen harrastava ja elämäänsä tyytyväinen ihminen, jonka elämäntapa suojaa osteoporoosilta JA liikuntavammoilta*. Ne oman elämänsä triathlonistit kyllä jaksavat muistuttaa koko ajan omasta erinomaisuudestaan ja proteiinirikkaasta ruokavaliostaan, johon ei koskaan kukaan voi päästä satasen tai edes 200€/kk budjetilla. No miksi ne käy sitten täällä lukemassa? Ja vielä enemmän miksi ne kirjoittaa tänne, kun heillä ei edes tavoitteena ole edullinen syöminen?
*eli en minä
Mun tavoitteena on pysyä terveenä vähintään isovanhempieni eliniän eli tuonna 90- vuotiaaksi asti. Dementia varmaan iskee ennen lopullista sieniveitsen tylsymistä, niin siinäpä sitten hoitajat saa juosta vikkeläjalkaisen mutta mittään muistamattoman sienestäjän perässä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä trenssi nykyajan höpötyksiä ja tiktokkeja ja treenivideoita, koska minä en ainakaan halua käydä monta kertaa viikossa treenaamassa salilla ja olla kaupassa ostamassa jatkuvasti tuoretta lihaa tai vastaavaa. Vietän aikaa maalla letkeästi oleilen ja syön paljon kasviksia. Punaista lihaa en ollenkaan mutta kanaa ja kalaa toisinaan. Maitoa käytän ruoanlaitossa ja kahvissa. Juustoa leivän päällä.
Olen täysin terve enkä muista milloin minulle viimeksi oli edes flunssa. Allerginen en ole millekään enkä käytä mitään lääkkeitä. Alkoholia joskus ja kahvia menee 1 kuppi päivässä. Mehuja/linuja en juo mutta vettä taas paljon.
Ja minun ihannekuva on kyllä enemmän sellainen iloinen, pieni keijukainen, kuin joku salimörssäri, joka haluaa muokata vartaloaan proteiinin avulla joksikin michelin-ukoksi. Mutta kauneus on katsojan silmässä eli minun puolestani kaikki saavat muokata vartaloaan miksi haluavat :) Itselleni terveys
Ketään ei kiinnosta sun ihannekuvasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minun ihannekuva on kyllä enemmän sellainen iloinen, pieni keijukainen, kuin joku salimörssäri, joka haluaa muokata vartaloaan proteiinin avulla joksikin michelin-ukoksi. Mutta kauneus on katsojan silmässä eli minun puolestani kaikki saavat muo
Miksi kommentoit sitten jos ei kiinnosta? Kyllä täällä saa vapaasti ihannoida huippu-urheilijoita, niin jos joku tykkää siroista ja pienistä naisista niin mitä pahaa siinä on. Jos pitäisi valita, että olisinko pieni ja siro niin olisin itsekin. Enkä tällainen aika tasapötkö vähän löllyvä normaalipainoinen perustavallinen nainen vartaloltani. Huippu-urheilijaksi ei ole kiinnostusta edes tähdätä kun en ole kiinnostunut salitreeneistä tai tarkoista ruokavalioista.
Martoilla on noita 10 hengen reseptejä, loput pakkaseen. Vaikka santsaa, on ainakin yhden viikon työlounaat tai kotipäivälliset.
https://www.martat.fi/pohjois-karjala/paattyneet-hankkeet/maistuvat-kyl…
Sienihulluus tarttuu :D En aiemmin ollut tippaakaan kiinnostunut sienestämisestä tai ole juuri syönyt sieniä, mutta nyt ollaan perheen kanssa innoissaan joka viikonloppu käyty metsässä etsimässä niitä. Siis ihana harrastus ja niin ihana fiilis kun löytyy sieniä. Sieni papitkin on ladattu ja ollaan lainattu kirjastosta sienikirjoja ja opiskeltu niitä. On myös yhteinen harrastus niitä putsailla kotona ja tehdä yhdessä ruokaa niistä. Ihania muistoja jää varmasti myös lapsille, jotka voivat muistella myöhemmin yhteisiä retkiä ja viedä sitten joskus myös omat lapset retkelle sienimetsään.
Sitä en tiedä paljonko ollaan rahallisesti säästetty kun ollaan itse poimittu sienet ja niistä tehty sienikastiketta, risottoa, keittoa ja sienisalaattia. Mutta aivan varmasti jonkin verran. On myös saatu pakkaseen juhlapyhiä varten valmiiksi kuutioidut metsäsienet sienisalaattia varten. Metsään päästään kotiovelta ihan 15-20 minuutissa eli ei olla tarvittu autoa. Myös ulkoiluvaatteita ei ole tarvinnut ostaa sienestystä varten. Jopa ämpärit oli kotona valmiiksi :D Syksyllä on nykyään jotenkin ihan eri merkitys, eikä tarvitse vaan surra kesän loppumista ja odotella kauhuissaan loskaräntäkelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minun ihannekuva on kyllä enemmän sellainen iloinen, pieni keijukainen, kuin joku salimörssäri, joka haluaa muokata vartaloaan proteiinin avulla joksikin michelin-ukoksi. Mutta kauneus on katsojan silmässä eli minun puolestani kaikki saavat muo
Onko sinulla esittää faktaa, että kasvissyöjät tai sirot ja pienet ihmiset kuolee vanhempina aiemmin ja kadottaa liikuntakykynsä ja kaikki lihaksensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten pieni ja siro kirjoittaja ei saa proteiinia ollenkaan? Jokaisessa ruoassa sitä on, ja sanoi syövänsä kanaa, kalaa, maitoa ja juustoa esimerkiksi. Myös palkokasveissa, soijasuikaleita, soijarouheesta ja herneissä on aika paljon proteiinia. Ja jos syö kanaa ja juo maitoa niin varmaan syö myös kananmunaa. Jos ei syö punaista lihaa niin se ei tarkoittaa, ettei ruokavaliosta saa yhtään proteiinia ja vanhana kaikki lihakset on kadonnut?
Jos on pienikokoinen niin se ei auta että ahtaa tuplaproteiinit ja kalorit päivittäin. Eihän se kerryttä kuin leveyttä. Jos olet 157cm pitkä ja siro niin ei susta tule 185cm pitkää lihaskimppua vaikka kuinka söisit kaksi lehmää päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun maailmassasi ei ilmeisesti ole muita vaihtoehtoja kuin pienen keijukainen ja michelin tyyppinen salimörssäri 🙄. Tosi rajoittunut ajatusmaailma sulla. Onneksi meillä oikeassa maailmassa elävillä on läjäpäin monia eri välimuotoja noiden kahden ääripään lisäksi. Ja miten iloisuus muka liittyy fyysiseen pienuuteen? Ei mitenkään. Kaksi aivan eri asiaa 🤦🏻.
Vaikuttaa siltä, että moni täällä olettaa, että proteiini on sama asia kuin lihas. Ei kasviskaan ole sama kuin älykkäät aivot. Kyllä sitä pitää itse opiskella, että niistä vitamiineista olisi hyötyä aivotoiminnassa. Ei proteiini tee sinusta huippu-urheilijaa, jollet treenaa aktiivisesti lihaksia päivittäin ja tee myös aktiivisesti mielikuvaharjoituksia ennen kisasuorituksiasi. Myös lahjakkuutta tarvitaan monissa lajeissa sekä kokemusta ja pitkäjänteistä harjoittelua.
Tulee jotenkin väkisin sellainen kuva, että ihmiset ajettelevat olevansa vahvoja ja lihaksikkaat automaattisesti jos syövät paljon lihatuotteita - vaikka liikkuisi vain perussuoritusten mukaan esimerkiksi 10 000 askelta päivässä ja muutamat hikitreenit siihen päälle. Ihan kuin se proteiini toisi jotain extralihaksia sinne vartalon sopukoihin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyppihön puhui vain itsestään, omista tavoistaan, ihanteistaan, terveydestään, ruokavaliostaan ja raha-asioistaan. Ei tainnut kertaakaan mainita kaikkia maailman muita ihmisiä tai ottaa siihen mitenkään kantaa? Miten oletat, että hänen mielestään kaikki muu olisi jotenkin väärin? Aika yksinkertaista luetun ymmärtämistä. Jos minä kerron, että olen ortodoksi ja uskon Jumalaan, se ei tarkoita, että kaikki muut maailman uskonnot olisi vääriä. T. Eri
Itse olen myös hoikka ja pieni ja viihdyn näin enkä haluaisi olla isompikokoisempi. En edes halua isoja lihaksia ja siksi syönkin paljon kasviksia ja välttelen rasvaisia herkkuja - en välttele kuitenkaan rasvaa kuten sopivassa määrin paistoöljyä, oliiviöljyä salaatissa tai vaikka avocadoja - mutta ei minua haittaa vaikka puolisoni olisi minua paljon isompi tai ystäväni tai kuka tahansa. Ei minua kiinnosta minkä kokoisia kukin on, kunhan viihtyvät omassa kehossaan ja elävät sitä parasta elämää ja ovat ystävällisiä muille ihmisille.
Jos ei ole tyytyväinen kehoonsa niin sitten jokainen varmaan ymmärtää, että pitää tehdä muutoksia. Hommata lisää rasvaa, vähentää rasvaa, lisätä proteiinia ja treeniä tai hommata enemmän kalsiumia tai vitamiineja tai kuituja tai mitä ikinä. Eikä se peilikuva kerro aina kaikkea. Pitää olla energiaa ja sisäisestä suoliston kunnosta kertovat muun muassa se kakka.
Jos on väsynyt eikä kakka ole ihanteellisen muotoinen ja mallinen niin keho voi viestittää, ettei ruokavalio ole itselleen se optimaalinen. Silloin ehkä tarvitsee tehdä muutoksia elämäänsä ja ruokavalioonsa. Satkulla terveellisesti kuussa syöminen on ihan mahdollista, mutta ilman mitään työtä mikään ei onnistu. Ei kenestäkään kasva professoria tai urheilijaa ilman mitään työtä. Myös ruokasuunnittelu vaatii työtä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös hoikka ja pieni ja viihdyn näin enkä haluaisi olla isompikokoisempi. En edes halua isoja lihaksia ja siksi syönkin paljon kasviksia ja välttelen rasvaisia herkkuja - en välttele kuitenkaan rasvaa kuten sopivassa määrin paistoöljyä, oliiviöljyä salaatissa tai vaikka avocadoja - mutta ei minua haittaa vaikka puolisoni olisi minua paljon isompi tai ystäväni tai kuka tahansa. Ei minua kiinnosta minkä kokoisia kukin on, kunhan viihtyvät omassa kehossaan ja elävät sitä parasta elämää ja ovat ystävällisiä muille ihmisille.
Jos ei ole tyytyväinen kehoonsa niin sitten jokainen varmaan ymmärtää, että pitää tehdä muutoksia. Hommata lisää rasvaa, vähentää rasvaa, lisätä proteiinia ja treeniä tai hommata enemmän kalsiumia tai vitamiineja tai kuituja tai mitä ikinä. Eikä se peilikuva kerro aina kaikkea. Pitää olla energiaa ja sisäisestä suoliston kunnosta kertovat muun muassa se kakka.
Jos on väsynyt eikä kakka
Isoja lihaksia ei saa syömällä, se on ihan turha ja hölmö pelko. Isot lihakset vaativat paljon, hyvin paljon nousujohdanteisia lihaskuntoharjoitteita. Ei niitä vahingossa kukaan tule saaneeksi.
Ohis
Proteiini ei ole mitenkään kallista. Kalliimpaa on äyriäiset, einesruoka ja sokeri/rasva herkut. Lisäksi käsityö vaikuttaa sen hintaan esim. Tilattu synttärikakku tai voileipäkakku on tietenkin kalliimpaa kuin itsetehdyt letut.
Edullisia proteiinin lähteitä on lukuisia, on aivan sama syötkö soijasuikaleita tai kasvishernekeittoa vai syötkö jauhelihakeittoa.
Vehnäjauhossa ja kaurahiutaleissa myös yllättävän paljon proteiinia. Ja tietysti maidossa ja kananmunassa.
Itse valitsen edullisia proteiininlähteitå ja tykkään maustaa ruokani. Meidän perheen suosikkeja on itsetehdyt pinaattiletut ja soijasuikaleet kookosmaidossa. Syödään toki monipuolisesti kaikkea mahdollista ja mitä saa edullisesti milloinkin kaupasta. Ostetaan tietysti myös kanaa, lihaa ja kalaakin. Kasvikset kuuluvat joka aterialle ja jääkapissa on aina valmiiksi rasiassa porkkanatikkuja pikkunaposteluun.
Kyllä satasen ruokabudjettiin saa mainiosti mahdutettua kaikki ravintoaineet ja makrot. Se että jaksaako joku arjessa laskea kaikkia mikromakroja on toinen juttu. Meillä saatetaan arkena leipoa ihan kaurakeksejä välipalaherkuksi ja kahvin kanssa. Aikamoista, eikä mitenkään vastaa terveellisyyden perikuvaa. Mut ei haittaa.
Mä oon kuin Ske mutta voisin iältäni olla ennemmin hänen lapsensa. Vertailin tässä yks päivä kaverin kanssa ruokamenoja ja oltiin molemmat hämmästyneitä että hänen ruokansa maksoi 450€/kk kun itselläni 80€/kk. Kunmallakaan ei eläimiä ja ihan normaalipainoisia ollaan. Kumpikaan ei syödä vanhempien luona tai ravintoloissa.
Suurin ero oli, että itellä ei mene mitään roskiin eli olen selkeästi suunnitellut ruoat paremmin tai ainakin käyttänyt eka ne ns. Vanhimmat ruoat pois. Kaverilla myös yksipuolisesti aina sama ruokavalio eli osti käytännössä aina samoja kalliita juttuja kuten jotain kallista leipää ja jogurttia ja vegesipsejä ja jotain erikoislevitettä ja vastaavia. Itse vaihtelen eri merkkejä ja testailen myös uusia edullisia juttuja. Mul ei oo mitään tiettyjä maneereja ja ostan mielelläni usein sen kilohinnaltaan halvimman tuotteen. Sovellan myös keittiössä eli en tee ruokia tiettyjen reseptien mukaan. Teen kans kerralla isoja annoksia niin riittää useammaksi päiväksi.
Enpä omaa budjettiani tiedä, mutta viisihenkinen perhe on ja ruokakauppa budjetti noin 380€/kk. Tuohon sisltyy kaikki siivous- sun muut hygieniatarvikkeet. Toki perheen lapset saavat joka arkipäivä lämpimän aterian koulussa.
Mä rupesin tässä miettimään, että onko kouluissa tarjolla ikinä mitään sieniruokaa vai onko liian kallista herkkua koululaisille tarjottavaksi veronmaksajien rahoilla? Tai et jos vanhemmat vaikka liikuntakyvyttömiä työttömiä niin kuka opettaa lapset kans syömään sieniä eikä aina vaan sitä pelkkää puuroa ja spaghettia ja jauhelihakastiketta?
Ja minun ihannekuva on kyllä enemmän sellainen iloinen, pieni keijukainen, kuin joku salimörssäri, joka haluaa muokata vartaloaan proteiinin avulla joksikin michelin-ukoksi. Mutta kauneus on katsojan silmässä eli minun puolestani kaikki saavat muokata vartaloaan miksi haluavat :) Itselleni terveys ja stressitön elämä on tärkeintä. Ja koska en ole ikinä lähtenyt mihinkään humputuksiin tai kukutushysteriaan mukaan, niin ei ole ikinä tarvinnut murehtia raha-asioitakaan. Rahaa on aina säästössä eikä ole huolta elämässä :) Vaikka niinkin ikävästi kävisi, että joskus vakavasti sairastuisi. Olen siihen varautunut ja siksipä nautin nyt stressittömästä ja mukavasta elämästäni.