Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19076)

Vierailija
8941/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä jankkaa, ettei kasvisten keittäminen maustetussa vedessä tee siitä keittoa. Olisitko ystävällinen meille tyhmemmille siis, ja kertoisit että mikä siitä kasviskeitosta sitten tekee sen keiton? Mitä siinä pitää olla? Älä jankkaa vaan valista ja perustele tietosi.

Maistuu varmaan ihan p.askalta tuollainen. Pakastevihannesten keittäminen ja liemen syöminen. Eikö se liemi pidä heittää pois kun siinä voi olla niitä bakteereja.MIkset soseuta niitä keittämisen jälkeen. Taida olla pikkasen yksinkertanen, no sitä ne ulkomaalaisten pakasteiden bakteerit tekee aivoille.

Kai keitot voi soseuttaa tai olla soseuttamatta, mutta miten se vaikuttaa siihen onko se keitto vai ei? Toki jos soseutat niin monet tarkemtaa, että kyseessä on sosekeitto. Ja jos haluaa käyttää paljon chiliä ja pippuria keitossaan niin voi tarkentaa että vaikka tulinen kasvissosekeitto.

Monet myös sulattaa pakastetuotteen ennen käyttää. Itse monesti vain kypsennän pakastekasvikset mikrossa ja maustan ja syön haarukalla. Miksi olisi vaarallista tehdä pakastekasviksista keittoa? Oonko mä vaan tosi tyhmä kun en takua tän jonkun kirjoittajan logiikkaa sitten ollenkaan.

Vierailija
8942/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ulkomaalaiset marjat käsketään keittämään ennen käyttöä jäisinä esim. Puuroon tai smoothieeseen. Eli ulkomaalaiset marjat kannattaa kiehauttaa, jonka jälkeen voit säilyttää jääkaapissa ja käyttää normaaliin tapaan. Tai kiisseliin sopii mainiosti.

Keittoihin myydään lukuisia erilaisia pakaste kasvispusseja, joissa valmiiksi pesty ja pilkottu se peruna, porkkana, selleri, sipuli ja palsternakka. Heitetään vain kattilaan ja maustetaan millä haluaa. Monille perusmauste on suola. On myös muita mausteita. Vaikka curry tai kurkuma tai inkivääri tai pippuri. Osa saattaa laittaa vaikka lorauksen sweet chili kastiketta tai tomaattimurskaa. Jotkut heittää soijarouhetta tai kanaa joukkoon. 

Oma suosikkikeitto on perinteinen peruna-purjo sosekeitto ja sienikeitot. Lapsi kehuu aina koulun kasvissosekeittoa ja on kaupasta pyytänyt niitä Saarioisten valmis kasvissosekeittoja, mutta yhden hinnalla saan ison kattilallisen tehtyä niin ollaan tehty mieluummin itse ja pakastettu annosrasioihin pakkaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8943/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun paikkakuntani kalleimmassa ja palkituimmista ravintolassa on vain 4 eri lounasvaihtoehtona. Yksi kasviskeitto, yksi salaatti, yksi liha-annos (esim. ankka/kalaa) ja risotto. En ole ikinä käynyt kun ei ole varaa, mutta ruokalista löytyy netistä. Taitaa olla aika normaali tapa Suomessa että lounaalla monesti syödään keittoa tai salaattia pääruokana. Hienoissa 3 ruokalajin illallisella keitto tai salaattihan on yleensä vain alkupala, mutta sitä on myös tarkoitus vain syödä se 4 lusikallista ja herätellä nälkää ennen pääruokaa. Pääruokana keittoannos on paljon suurempi, että vie kokonaan nälän. Ja keiton tai salaatin kanssa tarjolla lähes aina leipä tai sämpylä.

Vierailija
8944/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä jankkaa, ettei kasvisten keittäminen maustetussa vedessä tee siitä keittoa. Olisitko ystävällinen meille tyhmemmille siis, ja kertoisit että mikä siitä kasviskeitosta sitten tekee sen keiton? Mitä siinä pitää olla? Älä jankkaa vaan valista ja perustele tietosi.

Maistuu varmaan ihan p.askalta tuollainen. Pakastevihannesten keittäminen ja liemen syöminen. Eikö se liemi pidä heittää pois kun siinä voi olla niitä bakteereja.MIkset soseuta niitä keittämisen jälkeen. Taida olla pikkasen yksinkertanen, no sitä ne ulkomaalaisten pakasteiden bakteerit tekee aivoille.

Kai keitot voi soseuttaa tai olla soseuttamatta, mutta miten se vaikuttaa siihen onko se keitto vai ei? Toki jos soseutat niin monet tarkemtaa, että kyseessä on sosekeitto. Ja jos haluaa käyttää paljon chiliä ja pippuria keitossaan

Ei se vaarallista olekaan, kysehän on siitä, että keitto ei ole sitä,että kasvikset uitetaan vedessä.

Vierailija
8945/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai keitot voi soseuttaa tai olla soseuttamatta, mutta miten se vaikuttaa siihen onko se keitto vai ei? Toki jos soseutat niin monet tarkemtaa, että kyseessä on sosekeitto. Ja jos hal

Kerro nyt sitten että missä ne kasvikset pitää uittaa, että siihen kattilaan se keitto ilmestyy? Vieressäni paljon mausteita ja kasvis, liha ja kanakuutioita paketit myös. Nälkiintynyt perheeni odottaa jo lusikat kädessä tyhjät keittokulhot edessään ja kysyy, että missä se kasviskeitto viipyy. Leivät, margariini ja perhepakkaus kermajuustoa on jo katettu pöytään. Miten nyt saan niitä pakastekasviksista sen kasviskeiton tehtyä? Jankkaat mutta et perustele

Vierailija
8946/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai keitot voi soseuttaa tai olla soseuttamatta, mutta miten se vaikuttaa siihen onko se keitto vai ei? Toki jos soseutat niin monet tarkemtaa, että kyseessä on sosekeitto. Ja jos hal

Ei se vaarallista olekaan, kysehän on siitä, että keitto ei ole sitä,että kasvikset uitetaan vedessä.

Jokuhan tuossa juuri mainitsi että keitetään eikä uiteta ja sitäkin alapeukutettiin. Kuinkahan moni kommentoijista ei ole koskaan tehnyt ruokaa.

Vierailija
8947/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamuisin ja iltaisin lautasellisen kaurapuuroa, jonka seassa on itse kerättyjä marjoja ja auringonkukan/pellavansiemeniä ja loraus öljyä. 

Päivällä ruuaksi jotakin näistä:

- kasvissosekeittoa/perunavelliä jonka kanssa raejuustoa

- nokkoskeittoa/pinaattikeittoa jonka kanssa kananmunaa

- hernekeittoa (itse tehty kuivista herneistä)

Näiden hinnaksi itse tehtynä tulee noin 1 - 1,5 e /annos.  Syön kahdesti päivässä lämpimän ruuan eli 2-3 euroa tulee niistä.

Idätän herneistä myös versoja ja mung-pavuista ituja ja satunnaisesti kalastan ja teen esim. kalasoppaa. Kerään ja kuivaan myös nokkosta. Omenoita saan naapurista ja kuivaan talveksi.

Vierailija
8948/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Kotitalouskoulussa opetettiin, että keitto syödään lusikalla, muhennos ja pata haarukalla. Tuossahan ne liemipohjaisten ruokien vaihtoehdot on. Jos keitossa ei ole lientä niin, että osaset pääsevät vapaasti uiskentelemaan siinä liemessä, niin se on muhennos tai pata. Pakastekasvikset+mausteet+vesi tuottaa todennäköisesti joko keittoa tai muhennosta, mutta voi siitä pataruuankin tehdä.

Itse teen kasviskeiton yleensä siten, että kuumennan kattilan pohjalla öljyn, mausteet ja kuullotan valkosipulin. Sen jälkeen lisään kasvikset, joko pakastekasvikset tai tuoreet pilkottuina, ja annan niiden muhia siinä kuumassa öljyssä hetken. Sitten lisään vettä, kunnes koostumus on suurinpiirtein haluamani. Tässä vaiheessa voin vielä laittaa sekaan liemikuution, jos olen onnistunut löytämään sellaisia, joita voin turvallisesti syödä. Loppuvaiheessa voin sose

No, tuossa oli ne vaihtoehdot, joilla tavoilla minä soppani keitän. Vaihtoehtoja on paljon enemmänkin, nuudelikeitot, chowderit sun muut.

Miten sä sitten teet vaikka mainitsemasi mehukeiton ellei kylmäsuurustus?

Vierailija
8949/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillaillukaan ei taida olla grillausta vaikka laittaisi ne makkarat ja grillijuustoa siihen kuumalle grilliparilalle. Kun keittokaan ei valmistu niin että lisätään kasvikset, vettä ja mausteita. Elämä kuulostaa kyllä hyvin hankalalta. 

Toki voithan sä kuullottaa ne kasvikset pienessä määrässä öljyä siinä kattilassa ennen kuin lisäät sen veden jos haluat tehdä jotain lisävaiheita, mutta se ei ole pakollista. 

Vierailija
8950/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että juureksista tehty keitto olisi makoisampaa ja tulee edullisemmaksi kuin joku kamala kuumaan veteen liotettu "pakastevihannespussikeitto." Vaikka eihän kumpikaan mitään nälkää vie, alkuruokiahan ne keitot ovat ilman suurustamista esim. juustolla. Jos pohjalla on esim. koskenlaskijaa niin sen energiamäärä riittää pitämään nälänkin loitolla. Eikä se kalliiksi tule.

Vierailija
8951/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aamuisin ja iltaisin lautasellisen kaurapuuroa, jonka seassa on itse kerättyjä marjoja ja auringonkukan/pellavansiemeniä ja loraus öljyä. 

Näiden hinnaksi itse tehtynä tulee noin 1 - 1,5 e /annos.  Syön kahdesti päivässä lämpimän ruuan eli 2-3 euroa tulee niistä.

Idätän herneistä myös versoja ja mung-pavuista ituja ja satunnaisesti kalastan ja teen esim. kalasoppaa. Kerään ja kuivaan myös nokkosta. Omenoita saan naapurista ja kuivaan talveksi.

Mistä aineksista sinä oikein kokkaat, jos saat perunavellistä, nokkoskeitosta tai hernekeitosta noin kalliin aterian aikaiseksi?

8952/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Kotitalouskoulussa opetettiin, että keitto syödään lusikalla, muhennos ja pata haarukalla. Tuossahan ne liemipohjaisten ruokien vaihtoehdot on. Jos keitossa ei ole lientä niin, että osaset pääsevät vapaasti uiskentelemaan siinä liemessä, niin se on muhennos tai pata. Pakastekasvikset+mausteet+vesi tuottaa todennäköisesti joko keittoa tai muhennosta, mutta voi siitä pataruuankin tehdä.

Itse teen kasviskeiton yleensä siten, että kuumennan kattilan pohjalla öljyn, mausteet ja kuullotan valkosipulin. Sen jälkeen lisään kasvikset, joko pakastekasvikset tai tuoreet pilkottuina, ja annan niiden muhia siinä kuumassa öljyssä hetken. Sitten lisään vettä, kunnes koostumus on suurinpiirtein haluamani. Tässä vaiheessa voin vielä laittaa sekaan liemikuution, jos olen onnistunut löytämään sellaisia, joita voin

Miten sä sitten teet vaikka mainitsemasi mehukeiton ellei kylmäsuurustus?

Kuumennan mehun kiehuvaksi, ja sillä aikaa sekoitan pienessä kannellisessa lasipurkissa sopivan määrän perunajauhoja ja vettä. Kun se mehu kiehuu, lisään tuon perunajauho-vesiseoksen siihen mehuun, ja kun se kiisseli/keitto/soppa kuplii kerran tai kaksi, niin otan pois levyltä. Onko tuo nyt sitten kylmäsuurustus? Toiset tekee niin, että sekoittaa sen perunajauhon siihen mehuun ja kuumentaa sitten kiehuvaksi.

Sulla on varmaan tärkeä olo, kun huomaat viesteissä epäjohdonmukaisuuksia, kirjoitusvirheitä tai ajatusvirheitä - ja vielä pahempaa, jos joku unohtaa jotain!

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
8953/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä proteiinin saannista huolehtimisesta tekee jonkun uskonnon? Kuuluu ihan perusravinteisiin, joita kehon on saatava ihan virallisten ravintosuositusten mukaankin kuten lautasmallissakin on. Säästäähän siinä ruokakuluissa jos ei suositusten mukaan kiinnosta syödä. Ei voi silti haukkua muita sen perusteella, jos osa haluaa huolehtia enemmän ruokavalionsa monipuolisuudesta, kyllä siihen proteiinikin kuuluu kohtuullisissa määrissä vaikka kuinka asiaa kääntelee ja vääntelee.

Kyllähän se aikamoiset mittasuhteet on saanut nykyaikana. Tavallinen pulliainen, joka käy vähän salilla, ja harrastaa "tavoitteellisesti" :) tarvitsee siis proteiinia jotenkin enemmän kuin muut. En usko siihen pätkääkään. Seuraan silloin tällöin mm. Zoe-podcastia ja näyttää kyllä vahvasti siltä, että proteiinin tarvetta on vahvasti liioiteltu. Sitten kun siihen liitetään vielä tämä "bro science" mukaan, niin melkein joka toinen kuvittelee, että proteiinin saantia pitää jotenkin "tarkkailla". Ei tarvitse. Ruokavalion monipuolisuudella tarkoitetaan jotain ihan muuta, kuin proteiinimäärien laskemista. Munuaissairaudet on, yllätys yllätys, hurjassa nousussa ympäri maailman ja yksi iso syy siihen on juurikin proteiini. 

Vierailija
8954/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että juureksista tehty keitto olisi makoisampaa ja tulee edullisemmaksi kuin joku kamala kuumaan veteen liotettu "pakastevihannespussikeitto." Vaikka eihän kumpikaan mitään nälkää vie, alkuruokiahan ne keitot ovat ilman suurustamista esim. juustolla. Jos pohjalla on esim. koskenlaskijaa niin sen energiamäärä riittää pitämään nälänkin loitolla. Eikä se kalliiksi tule.

Mistä sä nyt löysit tuon pakastevihannespussikeiton ja liottaa keittämisen sijaan? Mitä ihmeen väliä sillä on tehdäänkö kasviskeitto pakastekasviksista? Hävikkiä vähemmän. Itse ainakin pakastan niitä tuorekasviksia miten en muutamassa päivässä tule käyttäneeksi. Mausteeksi voin laittaa myös kermaa tai sulatejuustoa.

Vierailija
8955/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt on ihan pakko kommentoida. Olen lukenut koko ketjua alusta saakka ja tää on kyllä paras ketju vauvalla tällä hetkellä. Olen huomannut, että täällä on näitä perunaa, ruisleipää ja kasviksia syöviä ja tyytyväisen oloisia ihmisiä ja sitten on näitä proteiiniuskovaisia. Ensin mainitut kertoo pennilleen ruokamenonsa ja proteiiniuskovaiset ei. Me emme tarvitse proteiinia paljoakaan. Proteiini rasittaa munuaisia ja vaikuttaa insuliiniaineenvaihduntaan epäsuotuisasti. Minäkin luulin joskus, että proteiinia pitää saada joka aterialla, mielellään lihasta tai kalasta, mutta näin ei taida olla. Nykyisin käytän lihaa vain mausteena ruuassa. Syön joka päivä papuja, linssejä tai herneitä. (Soijarouhetta en pysty syömään, enkä oikein käsitä, miksi sellainen ruuan kaltainen valmiste on keksitty). Energia lisääntyi ja unet parani. Kaikessa ruuassa on proteiinia. Esim. vehnässä sitä on paljonkin. Proteiini on myös se kallis menoerä siinä ruokalasku

Ei ole sisäfileeseen ollut varaa oikein koskaan, mutta kyseessä on kolmen hengen ruokakunta. Kuten sanoin, en ole tarkkaan laskenut näitä asioita ja ketjua seuraan vain huvin vuoksi, mutta osuuskaupan sovelluksessa on käyrä laskenut aika hurjasti. Ainoa muutos, jonka olen tehnyt on tuo lihan ja maitotuotteiden tietoinen vähennys. 

Vierailija
8956/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa joka päivä oli päivällinen keitto. Olin siellä siis 2 viikkoa. Ja iltapala syötiin jo klo 19 eikä sen jälkeen saanut enää mitään ruokaa. Aina piti olla se +12h syömättä yön yli. Ja hyvin pienet annokset esim. 1 riisipiirakka tai sämpylä iltapalaksi. Lounaskeiton lisäksi jälkiruokana saattoi olla myös puuro. Vaikka juuri aamupalalla oli jo se kaurapuuro. Joka aamu sai pienen puuron ja 1 leivän. Välipaloja ei ollut paitsi lounaan jälkeen usein yksi kahvi ja keksi. Mutta ei mulla nälkä tullut. Ärsytti vaan että se kiinteä ruoka lounaalla oli aina pakastekasviksia. Siis niitä oli vaan haudutettu lisukkeeksi. Ens kerralla jos joudun sairaalaan pidemmäksi aikaan otan oman tabascon ja sweet chili kastikkeen mukaan. Ja pippuria.

Vierailija
8957/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä aineksista sinä oikein kokkaat, jos saat perunavellistä, nokkoskeitosta tai hernekeitosta noin kalliin aterian aikaiseksi?

Eiväthän ne kasvikset paljoa maksa. Hintaa tulee raejuustosta, kermasta, kananmunista. Hernekeiton sekaan voi laittaa lihaa. 

Vierailija
8958/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni noissa pakaste kasviskeittopusseissa on aina joukossa täyttävää peruna ja lanttua ja porkkanaa ainakin. Kaikki maustaa omalla tavalla. Jotkut laittaa lorauksen kermaa jos on. Jonkun tarvitsee laihduttaa ja siksi syö kevyttä kaalikeittoa joka päivä mutta saattaa juoda ruokajuomana maitoa ja ottaa kylkeen margariinilla voidellun leivän, jossa päällä vielä juustoa ja kurkkua.

Jos teen sosekeittoa niin heitän sinne itse kaiken mahdollisen turhan jääkaapista. Eli voi olla juuston palasta tai eiliset paistetut perunat ja vaikka aamun loppupuurojen jämät ja olkkarin pöydällä olevan sipsikulhon loput :D

En myöskään orjallisesti noudata tuotteiden sääntöjä, että pakaste wok-kasviksia saisi käyttää vain wokkeihin. Ihan pokkana olen tehnyt niistä aasialaisia keittoja ja pataa ja jopa grillannut kasvisnyyttinä mökillä. Mitäs sitten?

Käytän myös susheissa puuroriisiä enkä osta kallista sushiriisi-nimistä pakettia. Ei minua haittaa ollenkaan :D

Vierailija
8959/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S k e kirjoitti:

Itse teen kasviskeiton yleensä siten, että kuumennan kattilan pohjalla öljyn, mausteet ja kuullotan valkosipulin. Sen jälkeen lisään kasvikset, joko pakastekasvikset tai tuoreet pilkottuina, ja annan niiden muhia siinä kuumassa öljyssä hetken. Sitten lisään vettä, kunnes koostumus on suurinpiirtein haluamani. Tässä vaiheessa voin vielä laittaa sekaan liemikuution, jos

Kuumennan mehun kiehuvaksi, ja sillä aikaa sekoitan pienessä kannellisessa lasipurkissa sopivan määrän perunajauhoja ja vettä. Kun se mehu kiehuu, lisään tuon perunajauho-vesiseoksen siihen mehuun, ja kun se kiisseli/keitto/soppa kuplii kerran tai kaksi, niin otan pois levyltä. Onko tuo nyt sitten kylmäsuurustus? Toiset tekee niin, että sekoittaa sen perunajauhon siihen mehuun ja kuumentaa sitten kiehuvaksi.

Sulla on varmaan tärkeä olo, kun huomaat viesteissä epäjohdonmukaisuuksia, kirjoitusvirheitä tai ajatusvirheitä - ja vielä pahempaa, jos joku unohtaa jotain!

No jos lähdet retostelemaan kotitalouskoululla niin olettaisi edes perustermien olevan hallussa. Ellet kiinnittänyt huomiota aiemmin niin minä vain kysyin enkä negannut, nyt tähän pakko laittaa alapeukku. Sori siitä mutta taisit sitä kyllä pyytääkin.

Vierailija
8960/19076 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni perheen aikuiset ovat kasvissyöjiä ja lapset saavat liharuokaa sitten koulussa, mutta ei heidän ruokalasku ole yhtään vähemmän kuin sekasyöjien. Panostavat laatuun ja ostavat kalliitakin tuotteita ja esimerkiksi laittavat salaatin joukkoon granaattiomenan siemeniä ja ostavat kasvismätiä. Monesti myös ostavat jotain valmista falafellia tai härkistä tai hernistä tms. Ovat kyllä urheilullisia, energisiä ja terveitä koko perhe että ei siinä, mutta paljon vähemmän menisi rahaa ruokaan jos söisi tarjouskanaa ja halpis sika-nautaa.