Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoa aina lounaaksi jääkaapissa. Iso satsi ei montaa euroa maksa ja riittää useammaksi päiväksi. Teen siis etätöitä kotona ja saatan ottaa leipää lisäksi.
Nyt on porkkana-kaali-soijarouhe (tulinen). Talvella peruna-purjo-sosekeitto on parasta. Mutta ihan kalakeitot, nakkikeitto ja muutkin menee. Oon tehnyt jopa kaupan pakaste kasvispussista herkkukeittoa lisäämällä kattilaan vaan vettä ja mausteita.
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi voivat keittää pastaa ja syödä leipää. Keitettyj
Keittoa ei synny, vaikka olis mitä mausteita, jos se on sitä, että kasvikset uivat vedessä.
Ne keitetään siinä nesteessä. Ellei tehdä Gazpachoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haukutte ravintoköyhäksi tiettyjä ruokia, opetelkaa käyttämään Fineliä.
ihan järjenkäyttökin kyllä riittäisi
Ei riitä, koska osalla on tiettyjä päähänpinttymiä ja vääriä uskomuksia joistakin ruoka-aineista. Moni väittää täällä mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoa aina lounaaksi jääkaapissa. Iso satsi ei montaa euroa maksa ja riittää useammaksi päiväksi. Teen siis etätöitä kotona ja saatan ottaa leipää lisäksi.
Nyt on porkkana-kaali-soijarouhe (tulinen). Talvella peruna-purjo-sosekeitto on parasta. Mutta ihan kalakeitot, nakkikeitto ja muutkin menee. Oon tehnyt jopa kaupan pakaste kasvispussista herkkukeittoa lisäämällä kattilaan vaan vettä ja mausteita.
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi voivat keittää pastaa ja syödä leipää. Keitettyj
Mikäköhän keiton idea mahtaa olla, ellei siinä ole vettä ja sitä syödä lusikalla? Mikä sitten keitosta keiton jos ei ne kasvikset ja mausteet ja vesi?
Joo, miksi kasviskeitto ei ole keitto? Jos laittaa mausteita ja pakastekasviksia ja vettä kattilaan.
Eikö hernekeitto ole keitto jos siinä on herneitä, vettä ja suolaa? Mitä siinä pitäisi olla, että se lasketaan keitoksi? Perunaa joukossa?
Olen jotenkin hämmentynyt. Itse olen syönyt keittoa ihan myös vain kaatamalla valmiin kuivajauhepussin kattilaan ja lisäämällä vettä. En oikein keksi, että mitä muuta sinne pitäisi lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Pirkan luomu kasvishwrnekeitpssa ei ole muuta kuin vettä, herneitä ja suolaa. Hinta oli 1,5€ lähikaupassa. Tölkistä saa valmista keittoa 6,5dl ja kaloreita on ainoastaan 53kcal/100g. Proteiinia 4,3g/100g. Suolaa on 0,67g/100g kun taas siinä Saarioisen mikropitsassa on suolaa 1,1g/100g.
Itseäni siis kiinnostaa ruokavaliossani suolan määrä ei niinkään mikään rasvan tai proteiinin. Koko suku on ollut hoikka paljon urheileva, mutta sydän ja verisuonitauteihin on kaikki kuolleet. Joudun kiinnittämään erityistä huomiota suolan määrään ja ilävä kyllä melkein kaikissa ei eksistä on suolaa aivan älyttömän paljon. Siksi koitan syödä mahdollisimman paljon itsetehtyä ja puhdasta ruokaa. Käytän paljon yrttimaustetta ja valkosipulia ruoanlaitossa.
En pysty edes ravintolassa tai kylässä oikeastaan syömään melkein mitään kun alkaa yskittää se suolan maku, joka puskee ruoan läpi. Siis todella paljon suolaa ihmiset vissiin käyttää,
Niinpä, pelleilyä on hyljeksiä sellaista, mitä elimistö tarvitsee toimiakseen. (esim. suola, rasva, kalorit)
Johan sen olet huomannut jo suvustasi, mutta ei vain kellot soi.
Oi pitääkin tehdä lapsuuteni lempiruokaa eli makaronivelliä. Makaronia, maitoa ja ripaus vehnäjauhoa. Lisäksi ripaus suolaa ja sokeria. Nam Nam. Ja ei todellakaan tarvitse mitään ketsuppeja tai lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi vo
Kasvisten keittäminen maustetussa vedessä ei tee siitä keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haukutte ravintoköyhäksi tiettyjä ruokia, opetelkaa käyttämään Fineliä.
ihan järjenkäyttökin kyllä riittäisi
Ei riitä, koska osalla on tiettyjä päähänpinttymiä ja vääriä uskomuksia joistakin ruoka-aineista. Moni väittää täällä mitä sattuu.
Niin kuin, että keitto syntyy kasvikset vedessä :)
Lihaa ja proteiinia rakastavat, niin teillekin tiedoksi, että Saarioisten kasvispitsassa on enemmän proteiinia kuin saman brändin (tai vaikka Atrian) kinkkupitsassa :D
Vierailija kirjoitti:
Lihaa ja proteiinia rakastavat, niin teillekin tiedoksi, että Saarioisten kasvispitsassa on enemmän proteiinia kuin saman brändin (tai vaikka Atrian) kinkkupitsassa :D
Ruokaa rakastavat eivät syö kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatun tatin kilohinta on 200€/kg Suomessa. Selkeästi ne jotka haukkuu sienestäjiä niin on itse köyhiä ja harmissaan kun ei ole varaa sieniin :D Toki ovat myös laiskoja eivätkä ole siksi menestyneet elämässään, niin eivät jaksa edes lähteä metsäretkelle :D Itse siis syön ja kerään sieniä myös myytäväksi vaikka ei tosiaan tarvitsisi :) Mulla itsekseen pyörivät bisnekset ja toimeentulo taattu loppuelämäkseni, mutta tulen Suomen-kotiini kesäksi ja syksyksi nimenomaan rakkaan sienestysharrastuksen takia, jonka opin jo lapsena.
Tavallinen palstatatti trolliloinen sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkan luomu kasvishwrnekeitpssa ei ole muuta kuin vettä, herneitä ja suolaa. Hinta oli 1,5€ lähikaupassa. Tölkistä saa valmista keittoa 6,5dl ja kaloreita on ainoastaan 53kcal/100g. Proteiinia 4,3g/100g. Suolaa on 0,67g/100g kun taas siinä Saarioisen mikropitsassa on suolaa 1,1g/100g.
Itseäni siis kiinnostaa ruokavaliossani suolan määrä ei niinkään mikään rasvan tai proteiinin. Koko suku on ollut hoikka paljon urheileva, mutta sydän ja verisuonitauteihin on kaikki kuolleet. Joudun kiinnittämään erityistä huomiota suolan määrään ja ilävä kyllä melkein kaikissa ei eksistä on suolaa aivan älyttömän paljon. Siksi koitan syödä mahdollisimman paljon itsetehtyä ja puhdasta ruokaa. Käytän paljon yrttimaustetta ja valkosipulia ruoanlaitossa.
En pysty edes ravintolassa tai kylässä oikeastaan syömään melkein mitään kun alkaa yskittää se suolan maku, joka puskee ruoan läpi. Si
Ei ole varmaan suosituksia keksitty huvikseen. Että liika suola ja sokeri on pahasta. Kyllä sitä tulee huomaamattakin joka ruoasta. Jopa siinä 1 omenassa on kaloreita, proteiinia ja suolaa.
Välinpitämättömyys tappaa. Ei terveellisesti syöminen. En itsekään diabeetikkona vetäisi joka päivä karkkia koska miksipä ei. Ylipaino on myös on sairautta. Ei mitenkään terveen ihmisen mielen ja vartalon malli.
Joku täällä jankkaa, ettei kasvisten keittäminen maustetussa vedessä tee siitä keittoa. Olisitko ystävällinen meille tyhmemmille siis, ja kertoisit että mikä siitä kasviskeitosta sitten tekee sen keiton? Mitä siinä pitää olla? Älä jankkaa vaan valista ja perustele tietosi.
Kyllä ihmetyttää näitä lukiessa että kuinka tyhmiä ihmiset kykenevät olemaan tai sellaisiksi heittäytymään. Onko se sitten huomiontarve esimerkiksi tuossa täysin järjettömässä 'tuo ei ole keittoa' jankkauksessa. Säälittävää yhtä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä jankkaa, ettei kasvisten keittäminen maustetussa vedessä tee siitä keittoa. Olisitko ystävällinen meille tyhmemmille siis, ja kertoisit että mikä siitä kasviskeitosta sitten tekee sen keiton? Mitä siinä pitää olla? Älä jankkaa vaan valista ja perustele tietosi.
Maistuu varmaan ihan p.askalta tuollainen. Pakastevihannesten keittäminen ja liemen syöminen. Eikö se liemi pidä heittää pois kun siinä voi olla niitä bakteereja.MIkset soseuta niitä keittämisen jälkeen. Taida olla pikkasen yksinkertanen, no sitä ne ulkomaalaisten pakasteiden bakteerit tekee aivoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu varmaan ihan p.askalta tuollainen. Pakastevihannesten keittäminen ja liemen syöminen. Eikö se liemi pidä heittää pois kun siinä voi olla niitä bakteereja.MIkset soseuta niitä keittämisen jälkeen. Taida olla pikkasen yksinkertanen, no sitä ne ulkomaalaisten pakasteiden bakteerit tekee aivoille.
Bakteerit kuolevat siinä keittäessä. Kuolleesta bakteerista ei ole haittaa.
Kotitalouskoulussa opetettiin, että keitto syödään lusikalla, muhennos ja pata haarukalla. Tuossahan ne liemipohjaisten ruokien vaihtoehdot on. Jos keitossa ei ole lientä niin, että osaset pääsevät vapaasti uiskentelemaan siinä liemessä, niin se on muhennos tai pata. Pakastekasvikset+mausteet+vesi tuottaa todennäköisesti joko keittoa tai muhennosta, mutta voi siitä pataruuankin tehdä.
Itse teen kasviskeiton yleensä siten, että kuumennan kattilan pohjalla öljyn, mausteet ja kuullotan valkosipulin. Sen jälkeen lisään kasvikset, joko pakastekasvikset tai tuoreet pilkottuina, ja annan niiden muhia siinä kuumassa öljyssä hetken. Sitten lisään vettä, kunnes koostumus on suurinpiirtein haluamani. Tässä vaiheessa voin vielä laittaa sekaan liemikuution, jos olen onnistunut löytämään sellaisia, joita voin turvallisesti syödä. Loppuvaiheessa voin soseuttaa kasvikset, jolloin tuloksena on kasvissosekeitto. Jos en soseuta, niin on vain kasviskeitto.
Eri asia on sitten jauhosuuruksella tehty keitto, se aloitetaan aina sulattamalla kattilan pohjalla voita, johon lisätään jauhoja, nämä kypsennetään (muttei ruskisteta - ruskistusta tarvitaan ruskean kastikkeen ja rouxin teossa), sitten lisään joko maitoa tai vettä ja sekoitan jauhot siihen nesteeseen tasaiseksi. Jos käytän vettä, niin loppuvaiheessa lisään sitten reippaasti kermaa. Esimerkiksi pinaattikeiton teen näin.
Hernerokka on sitten ihan eri asia taas! Jos joku ei tiedä, miten sitä keitetään, niin käyköön ostamassa kaupasta pussillinen kuivaherneitä, siinä on pussissa ohje.
Mehukeitto sitten taas on jo neljäs eri asia 🤣
Kyllä huomaa, että olen kotitalousopinnot käynyt 80-luvun puolella... Ei taideta mehukeitosta enää edes laitoskeittiöpuolella puhua lainkaan?
Kiusa se on pienikin kiusa
S k e kirjoitti:
Kotitalouskoulussa opetettiin, että keitto syödään lusikalla, muhennos ja pata haarukalla. Tuossahan ne liemipohjaisten ruokien vaihtoehdot on. Jos keitossa ei ole lientä niin, että osaset pääsevät vapaasti uiskentelemaan siinä liemessä, niin se on muhennos tai pata. Pakastekasvikset+mausteet+vesi tuottaa todennäköisesti joko keittoa tai muhennosta, mutta voi siitä pataruuankin tehdä.
Itse teen kasviskeiton yleensä siten, että kuumennan kattilan pohjalla öljyn, mausteet ja kuullotan valkosipulin. Sen jälkeen lisään kasvikset, joko pakastekasvikset tai tuoreet pilkottuina, ja annan niiden muhia siinä kuumassa öljyssä hetken. Sitten lisään vettä, kunnes koostumus on suurinpiirtein haluamani. Tässä vaiheessa voin vielä laittaa sekaan liemikuution, jos olen onnistunut löytämään sellaisia, joita voin turvallisesti syödä. Loppuvaiheessa voin soseuttaa kasvikset, jolloin tuloksena on kasvissosekeitto. Jos en soseuta, niin on vain kasviskeitto.<
Muuten hyvä, mutta minusta tuosta puuttui kylmäsuurustus vaihtoehtona?
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Itse teen kasviskeiton yleensä siten, että kuumennan kattilan pohjalla öljyn, mausteet ja kuullotan valkosipulin. Sen jälkeen lisään kasvikset, joko pakastekasvikset tai tuoreet pilkottuina, ja annan niiden muhia siinä kuumassa öljyssä hetken. Sitten lisään vettä, kunnes koostumus on suurinpiirtein haluamani. Tässä vaiheessa voin vielä laittaa sekaan liemikuution, jos olen onnistunut löytämään sellaisia, joita voin turvallisesti syödä. Loppuvaiheessa voin soseuttaa kasvikset, jolloin tuloksena on kasvissosekeit
Muuten hyvä, mutta minusta tuosta puuttui kylmäsuurustus vaihtoehtona?
No, tuossa oli ne vaihtoehdot, joilla tavoilla minä soppani keitän. Vaihtoehtoja on paljon enemmänkin, nuudelikeitot, chowderit sun muut.
Kiusa se on pienikin kiusa
En pysty edes ravintolassa tai kylässä oikeastaan syömään melkein mitään kun alkaa yskittää se suolan maku, joka puskee ruoan läpi. Siis todella paljon suolaa ihmiset vissiin käyttää, ja se on itselleni aivan liikaa. Kuulemma aika nopeasti sitä tottuun vähempisuolaiseen ruokavalioon, mutta nykyisin tuntuu että trendi on tv-kokeilla vaan että laittakaa paljon voita ja suolaa vaan joka ruokaan. Aivan käsittämätöntä pelleilyä mielestäni terveydellä.