Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta laskea ruokakuluja. Juustoihin menee jo viikottain 10€. Sipsiin ja karkkiin kans 10€. Viinit ja kaljat 30€. Tossa ei vielä edes mitään ruokaa ja olis jo 200€/kk.
Tässähän on puhuttu ruokakuluista. Käsittääkseni sipsit, karkit, viinit ja kaljat eivät ole ruokaa, joten miksi lasket ne ruokakuluihin? Eihän bensaa, sähköä tai puhelinliittymääkään lasketa ruokakuluihin.
Miten niin ei ole ruokakuluja? Kaikki mikä nautitaan suun kautta, on ostettu kaupasta ja sisältää kaloreita lasketaan kyllä ruokakuluiksi.
Lasketaan myös ne kalorittomat mehut yms!
Tottakai. En tiedä paljonko kaloreita on vaikka puolikkaassa buranassa mutta olen sen laskenut näihin ruokabudjetteihin kuten vessapaperit ja muut saippuat, kun en jaksa alkaa kauppakuitteja erittelemään. Katson vaan pankkisovelluksesta, että mikä summa mennyt kauppoihin ja ostoksiin. Vuodessa noin tuhat euroa mikä tekee alle satkun kuussa. Vaatteita en ole ostanut vuosikausiin.
Ei tainnutkaan olla Babylon 5 tuttu kaikille.
Tänään on leipomispäivä, nuoriso pyysi että tehtäisiin pakastimeen pikkupitsoja (ja syödään tänään sitten myös pitsaa). Samalla sitten teen sämpylöitä, ja jos joku oikein nätisti pyytää, niin voidaan tehdä lisää suklaakeksejäkin. Jonkun pitää vaan pilkkoa suklaata.
Niihin pitsoihin menee yllättävän paljon juustoraastetta - ei se 4,5kg juustoa meillä oikeasti kovin montaa viikkoa happane (mut ei se kaikki mee tohon pitsaan 🤣). Uuttaa pitsakastikettakin pitää keitellä.
5dl nestemäärään tehty pitsataikina: 0,30€ jauhot, hiiva 0,23€, suola 0,05€, ruokaöljy 0,15€= 75 senttiä (pyöristettynä).
Pitsakastike: tomaattimurska 0,35€, suola 0,05€, öljy 0,05€, mausteet 0,05€, valkospuli+oregano ilmaisia= 0,50€, riittää kahteen eri pitsanleipomiskertaan.
Eli pohja+tomaattikastike 1€. Sitten päälliset: 2pkt mozzarellaa (nää ei muuten olleet siinä juustoinventaarissa, kun nää on pakastimesta) 2€, kebabsuikaleet 1,50€, metwursti 3,5€, keittokinkku 1,95€, sienet - ilmaisia. eli päällisille hintaa noin 9€. En ole ihan varma, meneekö noi kaikki, mut enpähän laske alakanttiin ainakaan.
Sitten vielä juusto, mozzarellan lisäksi menee kaikki juustonjämät ja varmaan vähän kermajuustoakin.... 3€?
Eli koko satsin hinta maksimissaan 13€. Sillä saa 10 roiskeläppää tai atrian pitsaa, mut ne ei enää kelpaa. Jos tekisi ihan vaan kasvispitsaa, sieniä, kesäkurpitsaa, paprikaa, niin täytteiden osuus taitaisi olla parin euron luokkaa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Kanaa syön 300g paketin viikossa hinta max. 3€. Lisäksi kalkkunapakettileikkele 200g 1,5€ kestää yli viikon. Kalaa en voi syödä ja punaisesta lihasta en välitä. Muuten syön monipuolisesti maitotuotteita ja kasviksia ja kuituja. Lihoihin mulla menee siis 16,50€/kk ja lopuilla rahoilla sit halpis leipää, banaania, kasviksia, pastaa, margariinia ja juustoa yms. Tavallista, edullista ja ravitsevaa ruokaa. Perusmausteet mulla käytössä, en tartte mitään luksus BBQ-kastikkeita tai vastaavaa. Myös perus jäävuorisalaatti riittää salaatin pohjaksi.
Keittoa aina lounaaksi jääkaapissa. Iso satsi ei montaa euroa maksa ja riittää useammaksi päiväksi. Teen siis etätöitä kotona ja saatan ottaa leipää lisäksi.
Nyt on porkkana-kaali-soijarouhe (tulinen). Talvella peruna-purjo-sosekeitto on parasta. Mutta ihan kalakeitot, nakkikeitto ja muutkin menee. Oon tehnyt jopa kaupan pakaste kasvispussista herkkukeittoa lisäämällä kattilaan vaan vettä ja mausteita.
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi voivat keittää pastaa ja syödä leipää. Keitettyjä kananmunia on myös aina jääkaapissa jos haluaa lisätä annokseensa tai leivän päälle.
4 hengen taloudessa menee alle 300€ ruokaan, mutta lapset saavat ilmaisen kouluruoan. Mies ottaa edellisillan ruokaa mukaan tai jos ei jää ylimääräistä niin ottaa evääksi myös keittoa ja leivät. Ravintoloissa ei käydä ollenkaan, ei ole ollenkaan meidän perheen juttu eikä lapsiakaan edes Mäkki kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Keittoa aina lounaaksi jääkaapissa. Iso satsi ei montaa euroa maksa ja riittää useammaksi päiväksi. Teen siis etätöitä kotona ja saatan ottaa leipää lisäksi.
Nyt on porkkana-kaali-soijarouhe (tulinen). Talvella peruna-purjo-sosekeitto on parasta. Mutta ihan kalakeitot, nakkikeitto ja muutkin menee. Oon tehnyt jopa kaupan pakaste kasvispussista herkkukeittoa lisäämällä kattilaan vaan vettä ja mausteita.
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi voivat keittää pastaa ja syödä leipää. Keitettyjä kananmunia on myös aina jääkaapissa jos haluaa lisätä annokseensa tai leivän päälle.
4 hengen taloudessa menee alle 300€ ruokaan, mut
Pakastekasviksiin vettä lisäämällä "herkkukeittoa"? Et ole tosissas :)
Vierailija kirjoitti:
4 hengen taloudessa menee alle 300€ ruokaan, mut
Voi onnetonta, ravinnotonta köyhää ruokaa, eikä maksa paljon. Voi lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Mikä kenellekin on herkkua. Itse pidän kasviksista ja chilistä. Karkkia tai sipsiä en puolestaan syö ikinä ja ajatuskin etoo. Lihaa syön pelkästään siksi, että sillä saa vaihtelua ja monipuolisuutta ruokavalioon, muuten en söisi kuollutta eläintä vain maun vuoksi. Ei maistu mun mielestä millekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Mikä tekee perunamuussista, nakkikastiketta, kanasta, riisistä, sushista, keitoista, keitetyistä kananmunista, leivistä ja kasvispyöryköitä ravinnotonta ja köyhää ruokaa? Kuulostaa ihan tavalliselta itsetehdyllä ruoalta. Ei sentään mitään Atrian einespitsoja lapsille syötetä.
Meillä myös lapsi saattaa itse ottaa ja syödä välipalaksi porkkanan. Aivan kauhean köyhää ja ravinnotonta eikä soveliasta ollenkaan lapselle. Hyi hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi voivat keittää pastaa ja syödä leipää. Keitettyjä kananmunia on myös aina jääkaapissa jos haluaa
Toki kasvikset on hyviä, mutta ei keitto ole sellaista, että kasviksiin lisätään vettä. Se on vain kasviksia vedessä.
Lihasta en maininnut mitään, sen keksit omasta päästäsi.
Tuttuni jääkaappi on aina täynnä vanhaa ruokaa eli jätettä tulee ja paljon. Eon siis mädäntynyt salaatit jääkaappiin ja kahden viikon takaiset pastat vielä kaapissa ja maidon päiväys oli ennen kesää jne. Yleensä myös aina 4 avattua ketsuppipulloa jääkaapissa.
Ja siis ihan luvalla olen jääkaappia tinkinyt, kun ystäväni pyysi minua etsimään sieltä hänelle Oivariinia ja tuomaan olohuoneeseen. Ai niin ja Oivariiniakin oli 2 avattua pakattua. Jos lattialle myös tippui ruokaa niin sitä ei jakseta heti siivota pois jne. Karkkeja löytyy sohvalta ja lattialta.
Ehkä tää on jonkinlaista välinpitämättömyyttä vain? Ei vaan kiinnosta ruoka eikä raha niin paljoa. Ja järjestelmällisyys toki vähän hukassa muutenkin kun pyykkejä on jatkauvasti kuivumassa myös olohuoneen tuolillla ja sohvalla jne. Ei ole saanut ostetuksi pyykkitelinettäja kaikki tavarat aina hukassa.
Keitto on yksinkertaisimmillaan sitä ettei tartte pilkko, kuoria tai pestä mitään. Eli valmis kasvispussi vaan veteen ja liemikuutio joukkoon. Tai peruna-sipulipakaste veteen ja purjoa ja suolaa ja soseutetaan. Itse heitän kattilaan kaikkea mitä löydän kaapista eli usein kaalia, perunaa, porkkanaa, sipulia jne. Ja kaikki vaan soseeksi. Kyllä terveellinen ja maukas ruoka lämmittää myös mieltä. Mulla paljon myös kuivattuja yrttejä, valkosipulimaustetta, aasialaisia mausteita ja chiliä ja muuta käytössä vaikka kuinka paljon.
Kaupasta saa myös niitä 1,30€ maksavia herkkusienikeittoja, katkarapukeittoja ja ranskalaisia sipulikeittoja mihin lisätää vain vesi ja tulee 1l valmista keittoa eli neljälle hengelle ruokaa. Parempaa kuin nuudelit.
Eihän suomalaisten perinneruokaan eli hernekeittoon tule muuta kuin vesi, suola, herneet ja muutama pala sian lihaa. Jotkut käyttää tosin myös silavaa.
Samoin kalakeittoon tulee vettä, suolaa, perunaa ja kalaa.
Kasviskeittoon tulee kasviksia.
Keittoruoan kanssa on tarkoitus nauttia myös 1-2 leipää margariinilla.
Ruokajuomana aina vesi tai maito. Janojuomana aina vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Mitä sinä syötät lapsillesi jos kotiruoka on onnetonta ja köyhää ja säälit lapsia lapsiparoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Arvostelet toisen keittoa kysymättä edes mitä mausteita siihen keittoon laitoit, että kasviksista sai tehtyä herkkukeittoa?
Kuivatun tatin kilohinta on 200€/kg Suomessa. Selkeästi ne jotka haukkuu sienestäjiä niin on itse köyhiä ja harmissaan kun ei ole varaa sieniin :D Toki ovat myös laiskoja eivätkä ole siksi menestyneet elämässään, niin eivät jaksa edes lähteä metsäretkelle :D Itse siis syön ja kerään sieniä myös myytäväksi vaikka ei tosiaan tarvitsisi :) Mulla itsekseen pyörivät bisnekset ja toimeentulo taattu loppuelämäkseni, mutta tulen Suomen-kotiini kesäksi ja syksyksi nimenomaan rakkaan sienestysharrastuksen takia, jonka opin jo lapsena.
Te jotka haukutte ravintoköyhäksi tiettyjä ruokia, opetelkaa käyttämään Fineliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illallinen on sitten jotain mitä milloinkin. Eilen oli perunamuussia ja nakkikastiketta. Tänään varmaan kanaa ja riisiä. Huomenna oli suunnitteilla tehdä kurkkumakeja. Viikonlopuksi teen ison satsin kasvispyöryköitä niin mies ja lapset voivat niitä lämmitellä omien aikataulujen mukaan kun itse lähden työmatkalle. Lisäksi voivat keittää pastaa ja syödä leipää. Keitettyjä kananmunia on myös aina jääkaapissa jos haluaa
Keittoa ei synny, vaikka olis mitä mausteita, jos se on sitä, että kasvikset uivat vedessä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka haukutte ravintoköyhäksi tiettyjä ruokia, opetelkaa käyttämään Fineliä.
ihan järjenkäyttökin kyllä riittäisi
Good eating to you!
Kiusa se on pienikin kiusa