Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18387)
Vierailija kirjoitti:
100 € /kk kauppaan ehkä voi onnistua
- Jos syö todella vähän, erittäin pieniä annoksia ja melko askeettisesti.
- Jos on todella omavarainen, esim kasvikset omasta maasta tyyliin perunoita kellarissa iso määrä, pakastimet täynnä marjoja ja sieniä ja jos esim on metsästäjä/kalastaja voi olla hirvenlihaa/kalaa iso määrä pakkasessa. Tekee kaiken pitkälti itse esim leipoo paljon.
- Saa ruokaa ruokajonosta ja käy siellä usein.
- Edellisinä kuukausina ostanut ison määrän ruokaa varastoon ja pakastimeen (tähän meneekin jo isompi määrä rahaa) ja niitä käyttää jolloin 100€ voi sinä kuukautena riittää.
Itselläni meni 100€/kk ruokaan aikoinaan ammattikouluopiskeluaikana, mutta siitä on aikaa 15 vuotta, sain ilmaisen lounaan koulussa sekä menin aina viikonloppuisin vanhempien luokse. En pärjäisi tuollasella rahalla mitenkään nykyään vaikka olisin yksinas
Tuohon edellisinä kuukausina ostanut ruokaa puuttuisin - sitä ruokaa ostetaan varastoon silloin kun sitä saa erittäin edullisesti. Varastoa kerrytetään jatkuvasti ja ostetaan sesongin mukaisia tuotteita. Aina ei tarvitse olla kaikkea. Tuohon ei mene isompaa määrää rahaa.
Ihan helposti onnistuu 1aikuinen +1lapsi.
Jos haen hävikkiruokaa työpaikalta laskin että ruokakulut ovat noin 15e per viikko. Tää on asennekysymys. Hengissä pysyy ja ihan normi ruokaa pystyy syömään tolla budjetilla. Leipänä ruisleipä ilman päällisiä tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 € /kk kauppaan ehkä voi onnistua
- Jos syö todella vähän, erittäin pieniä annoksia ja melko askeettisesti.
- Jos on todella omavarainen, esim kasvikset omasta maasta tyyliin perunoita kellarissa iso määrä, pakastimet täynnä marjoja ja sieniä ja jos esim on metsästäjä/kalastaja voi olla hirvenlihaa/kalaa iso määrä pakkasessa. Tekee kaiken pitkälti itse esim leipoo paljon.
- Saa ruokaa ruokajonosta ja käy siellä usein.
- Edellisinä kuukausina ostanut ison määrän ruokaa varastoon ja pakastimeen (tähän meneekin jo isompi määrä rahaa) ja niitä käyttää jolloin 100€ voi sinä kuukautena riittää.
Itselläni meni 100€/kk ruokaan aikoinaan ammattikouluopiskeluaikana, mutta siitä on aikaa 15 vuotta, sain ilmaisen lounaan koulussa sekä menin aina viikonloppuisin vanhempien luokse. En pärjäisi tuollasella
Kannattaa aina ostaa kun edullisesti saa ja laittaa pakkaseen. Itse ostin juuri 2kg jauhelihaa 8e/kilo ja broileria kilon 9 eurolla, possun jotain lihaa 6,99€/kg.
Jauhelihasta tuli 5 x 400g joista yhden käytin 2 päivän makaronilaatikkoon. 4 x400 g on vielä jäljellä 8 päivän ruokiin kahdelle (esim perunamoussakaan, kaalilaatikkoon, keittoihin, shepherd'spiehen).
Broileri oli kallista mutta tein ison kana-nuudelikeiton (6 annosta) ja vielä jäi 2x 2 filettä pakkaseen.
Possusta haudutin pulledporkia. Söimme sitä itsetehtyjen pitaleipien välissä, lisänä coleslaw. Siitä jäi vielä 800g jäljelle minkä pakastin 200g annoksina. Noista annoksista tulee vaikka wokkia 8 annosta.
Eli 4 kiloa lihaa/40 annosta yht 32€, annokselle tulee hintaa 80cnt (lihan osuus). Lihaa ei tarvita paljoa kun lisää edullisia kasviksia joukkoon. Kyllä useimmilla on tuohon varaa
'Kannattaa aina ostaa kun edullisesti saa ja laittaa pakkaseen. Itse ostin juuri 2kg jauhelihaa 8e/kilo ja broileria kilon 9 eurolla, possun jotain lihaa 6,99€/kg.'
Pidän noita hintoja vielä aika kovina. Omat mittapuuni minkä katson edulliseksi - kokonainen broileri (1,5 kg) 5 euroa raakana tai 8 euroa kypsänä. Lohi alle 10 euro kilo. Possun lapa ja etuselkä alle 5 euroa kg. Jauhelihan ostan punalaputettuna tai jauhan itse lihamyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
'Kannattaa aina ostaa kun edullisesti saa ja laittaa pakkaseen. Itse ostin juuri 2kg jauhelihaa 8e/kilo ja broileria kilon 9 eurolla, possun jotain lihaa 6,99€/kg.'
Pidän noita hintoja vielä aika kovina. Omat mittapuuni minkä katson edulliseksi - kokonainen broileri (1,5 kg) 5 euroa raakana tai 8 euroa kypsänä. Lohi alle 10 euro kilo. Possun lapa ja etuselkä alle 5 euroa kg. Jauhelihan ostan punalaputettuna tai jauhan itse lihamyllyllä.
Joo, on kallista vaikka onkin kaikki tarjouksista. Mutta halvinta mitä oman kylän kaupoista saa, siitä nuo hinnat. Ja jauheliha 10% nautaa, sika-nautaa toki saa halvemmalla. Punalaputettuihin osun hyvin harvoin.
Mutta noistakin siis saa tehtyä hyvin edullista ruokaa, 80cnt lihan osus per annos (100g liha-annos). 150g annoskoollakin vain 1,20e
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä?
Kysymys oli ruoasta.
Katso uudelleen kysymys.
Ketään ei kiinnosta sun vastaus.
Kaikenlaisia paskapaviaani-räkäluikkupersreikäidioottijonneja täällä pyöriikin.
Leipäjonossa kävisin sen 2 kertaa viikossa, kun sellainen mahdollisuus on tuossa noin 15 minuutin kävelymatkan päässä. Katsoisin, mitä sieltä saa ja niitä täydentäviä ruokaostoksia. Puuro olisi ehdoton edullisuutensa vuoksi, samaten siihen kuuluva voisilmä. Pitää nälän pitkään. Oletettavasti myös nukkuisin paljon enemmän vuorokaudesta, koska silloin kehon kulutus on pienimmillään.
Ilta-aikana "raidaisin" kauppojen hävikkipisteet muun muassa hedelmistä ja vihanneksista. Kaikkea syön, joten voisi löytää jotain uutta hyvää syötävää samalla. Pakastealtaista halpatuotteet mukaan, ja niitäkin käyttäisin vain murto-osan kerrallaan, eikä kokonaista pussia kerralla. Illallinen olisi päivän suurin ateria, että nukuttaa paremmin. Sitruuna tai pullo sitruunalientä kuuluisi myös ostoksiini, sillä pakkasen jääpalat vesilasiin lisäämällä toisi sitruunan kera vaikutelman, jossa voisi melkein ajatella hörppivänsä drinkkiä. Vedellä täyttäisin muutenkin itseäni tietyin ajoin, joten miksipä en tekisi siitäkin rutiinista hieman juhlallisempaa.
Terveellistä puolta täydentäisin ainakin joskus itse kerätyillä marjoilla, mikäli vuodenaika on sopiva.
Tämä ketju on hyvä pitää tallessa. Täältä saa vinkkejä tulevaisuudessa, kun ajat käyvät koviksi.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: kaurapuuro mustikoilla, viili puolukalla tai herukkasekoituksella leseillä ja pähkinöillä
Välipala: joku tarjoushedelmä
Ruoka: tänään mausteinen linssitomaattipinaattikastike pakastevihanneksia ja jyvälisäkettä
Iltapala: leipä tai pari juustolla, sama viili kuin aamulla ja joku tarjoushedelmä
Aamu-, ilta- ja välipala on aika lailla samoja joka päivä, mutta ruoka vaihtelee. 120 euroa menee ruokakauppaan sovelluksen mukaan ja siinä on myös siivousaineita ja hygieniatuotteita. Kalaa yritän syödä kerran viikossa, mutta muuten liha jää koko ajan vähemmälle makusyistä.
Vaikka olen 59-kiloinen nainen, laihtuisin näin vähän syömällä ihan hirveästi. Toki urheilen melkein joka päivä, eli se lisää kulutusta ja ruokahalua. Jos tuohon lisäisi toisen lämpimän ruoan, niin ok. En pystyisi olemaan aamupalasta (syön sen klo 6.45) iltapäivään (?) syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: kaurapuuro mustikoilla, viili puolukalla tai herukkasekoituksella leseillä ja pähkinöillä
Välipala: joku tarjoushedelmä
Ruoka: tänään mausteinen linssitomaattipinaattikastike pakastevihanneksia ja jyvälisäkettä
Iltapala: leipä tai pari juustolla, sama viili kuin aamulla ja joku tarjoushedelmä
Aamu-, ilta- ja välipala on aika lailla samoja joka päivä, mutta ruoka vaihtelee. 120 euroa menee ruokakauppaan sovelluksen mukaan ja siinä on myös siivousaineita ja hygieniatuotteita. Kalaa yritän syödä kerran viikossa, mutta muuten liha jää koko ajan vähemmälle makusyistä.
Vaikka olen 59-kiloinen nainen, laihtuisin näin vähän syömällä ihan hirveästi. Toki urheilen melkein joka päivä, eli se lisää kulutusta ja ruokahalua. Jos tuohon lisäisi toisen lämpimän ruoan, niin ok. En pystyisi olemaan aamupalasta (syön sen klo 6.45
Eihän suurin osa ihmisistä tule mitenkään toimeen tuollaisella syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Kannattaa jatkaa ruuan itse tekemistä ja opetella lisää, mitä kannattaisi syödä selvitäkseen edullisesti ja terveenä. Äkkiä sen oppii, ja jos on pakastin, voi selvitä helpommalla ja halvemmalla.
Lihapilttejä..purkki tyydyttää pienen lapsen energiantarpeen, ei aikuisen. Jos tykkäät, voit aika helposti tehdä itsekin.
En tiedä onko tämä "syökää kakkuja"- tasoinen ohje, mutta kokeiltavaksi:
6 porkkanaa, 10 perunaa, kuori ja keitä. Paloittele vähän jäähtyneet pienehköiksi paloiksi (jos tuli muusia, ei haittaa)
400 g jauhelihaa, paista, suolaa, mausta (esim.valkosipulinkynsi, mustapippuri jauhe, provencale, paprika)
Sipuli, kuori, paloittele, paista
Pari pussia pakasteherneitä, paista tai keitä
Yhdistä aineet keskenään. Laita vielä kermaa ja kiehauta.
Säilyy jääkaapissa muutaman päivän, voi myös pakastaa annoksissa jos on pakastelokero/jääkaappipakastin.
Makumaailma on aikuiselle mukavampi ja kilohinta edullisempi.
Jalostaisin myös broiler-reseptiä:
Sopiva pkt (1/2 kg- 1 kg) broilerin rintafileitä, paista ja leikkaa silpuksi jos haluat.
Purkki hunajaa, siitä sekaan sen verran kuin hyvältä tuntuu.
Muuten se olikin hyvä ohje! Laajenna vähän itse tehdyn ruuan osuutta, ja mausta myös itse. Jos niin teet, riittää rahat ehkä myös banaaniin tai omenaan.
Pikkuhiljaa ostaa kuorimaveitsen ja pienen ja ison veitsen paloitteluun. Joku leikkuulautakin olisi hyvä. Kattila, jos ei jo ole. Kirppariltakin löytyy. Ruuanlaiton iloa!👍
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa..
Aamupalani puuro 7c siivu kaurasydän leipää 20c paistettu muna 20c tofua ja gotlersiivu + tomaatti ja kurkku. Alla levite ja purjoa uskon että €urolla syön aamupalani.
Lounas tänään kanankoipi + ranskalaiset pöhöttimessä + salaatti kana 1€ ranet ja salaatti 1€ = 2€
Iltapalaksi 2 siivua leipää 40c 1 muna + samat kuin aamulla arvelisin 1,50
Ehkä syön ennen iltapalaa jotain pientä ja siihen menee 50c
Tälläinen on 5€ päivä ja tänään on aika kallis lounas, joskus otamme 59c hernekeitto purkin puoliksi, sinapin ja sipulisilpun kera jolloin lounas on 30c jos kylkeen vielä leipä niin €urolla saa lounaan.
500 g kuivattuja herneitä (n 1 euro), sipulisilppu ja esim. vähän palvikylkeä sekaan. Liota ja keitä pussin ohjeen mukaan. Selviät halvemmalla.
Meillä ruokamenot varsin pienet. Kaksi aikuista, lapset jo pois kotoa. Mies metsästää, pakastin täynnä hirvenlihaa ja lintuja. Kalastamme, pakkasessa kuhaa ja siikoja. Marjastamme, sienestämme, noita myös pakkasessa. Samoin kasvatamme itse kasvimaalla perunat, porkkanat sun muut. Kaupasta tarvitsee jauhoja, leipää, suolaa, sokeria ja kahvia. Ja kananmunia nyt kun kesäkanat menivät talviasuntoonsa kanalaan.
Satanen ei riitä viikoksi mulle ja koiralle
Aamupalapuurotyyppi söi tänään
Aamupalalla kaurapuuroa ja marjoja sekä teetä
Välipalaksi pakkasesta kaksi sämpylää pakkasesta, välissä jahtimakkarasiivut/ sämppäri (paikallisessa prismassa 0.99e/250g eli 3.96e/kg) ja maustekurkkua ja jääteetä
Ruokana makkarakeitto/ -pata ja näkkileipää levitteenä
Iltapalalla pakkasesta ruispala jahtimakkaralla ja appelsiini, töllön ääressä vielä pari porkkanaa
Rikkinäin puhelin..siis tämä ketju.
Me pärjätään kyllä suunnilleen 500e/kk viisi henkilöä. Voi olla että 500-700e, mutta on myös välillä 500e tai ihan himpun verran päälle. Hyödynnän tarjouksia ja ostan kaikki lihat ja kalat alesta. Ihan broileripullatkin ostin eilen, maksoi varmaan 1e, näistä teen tänään kastikkeen kaurakerman kanssa ja lisäksi itse tehtyä perunamuussia ja mahdollisesti porkkanaraastetta lisukkeena. Ruokajuomana lapsillekin aina vesi. Maitoa ei tarvi kenenkään juoda litratolkulla, siitä on enemmän jo haittaa siinä vaiheessa kun ruoan syöminen jää vähemmälle ja lisää esim limaisuutta ja pitkittää flunssia jos juo tosi paljon.
Leivät tosin saadaana välilä ilmaiseksi, mutta ei aina. Tosiaan S-marketin ilta-alet on hyviä ja lähikaupassakin aina -50% tuotteita. Pyrin ne maidotkin ostamaan alesta, jos mahdollista. Säilyy useamman päivän parasta ennen päivämäärän jälkeen. Myös Matsmartista tilasin juuri kauramaitoja lähes 20kpl joissa päivämäärä mennyt viime kuun lopussa, maksoivat joitakin euroja. Nekin säilyy vielä varmasti vuoden loppuun ja niitä voi käyttää ruoanlaittoon myös.
Peruna on edullista ja ravintoarvoiltaan parempaa kuin pasta, jonka senkin tosin ostan täysjyväisenä aina, vaikka vähän kalliimpaa. Meillä yksi kasvissyöjä, joten aika vähän syödään lihaa ylipäänsä. Esim leivän päällä ei käytetä koskaan leikkeleitä, paitsi joskus harvoin hävikkinä saatan ostaa. Kananmunia syödään jonkin verran. Lapsille parempi tehdä kunnon ruoka, kuin että söisivät vähän väliä jotain kalliita välipaloja. Ikinä en osta pienillekään mitään ylikalliita smoothieita tms. Tehdään itse jos tehdään. Luonnonjogurttia, banaania ja itse kerättyjä mustikoita. Mehuja ei juoda. Hedelmiä sen sijaan lapset syövät paljon, niitä saa edullisesti.
Jonkin verran leivotaan itse. Esim pinaattipannari, riisipuuro tms hyvä ja halpa päivällisateria.
Olen nyt parina päivänä katsellut terveysdokkareita ja aika selvää on, että lisäämällä kasvisproteiineja, saa samalla kuitua joka pitää yllä suoliston hyvää faunaa. ( bakteerit, hiivat,yms.)
Herneitä Rainbow 1€/ 1 kg josta tulee 2,4kg keittoa eli 10 annosta a 10c erittäin hyvää ja terveellistä. Voi laittaa lihaa maun mukaan sekaan. Esim 400g jauhelihaa ja annoksen hinta silloin n 50 c
Pavut, on halpoja ihan kaupoissakin< 1€ / 240g ja kuivattuina onnistuin ostamaan 3€/ kg josta keittämällä saa 2,4 kg a 30c/ 240g joka on normi purkkikoko.
Ostin aikoinaan ison painekattilan ja sillä tulee kuivatut pavut kypsiksi n 25 min keittämisellä , samoin hernekeitto tulee nopeammin kuin tavallisella kattilalla.
Lisäksi jatkan soijarouheella ja härkäpapurouheella liharuokia, tänään teen spagettikastikkeen ja sekaan laitan 240g pakastettuja Kidney papuja. Minua kiinnostaa syödä terveellisesti, ja edullisesti.
Arkkupakastin vie sähköä n 1 kWh/ vrk joten tarjouksista tulee moninkertaisesti säästöä, kuten myös itse valmistamalla isoja satseja. Minulla sähkö maksaa 10c/kWh pakastin siis vie 3€/ kk
Aamupuurotyyppi tänään aamulla sitä samaa
Kävin vanhemmilla, ruokana uunilohta ja perunoita, lisukkeena salaattia jossa kurkkua, tomaattia ja paprikaa sekä leipää, jälkkärinä pannukakkua ja mansikkahilloa (pakkasivat mulle mukaan lohta ja perunoita sekä leipää, ruispaloja ja pannukakkua)
Välipalana ruispala ja jahtimakkaraa maustekurkulla
Iltapalalla pannukakkua mansikkahillolla
Onnistuu..minulla ainakin. Päivässä kaksi jogurttia a' 0.35 e, yksi omena, yksi banaani. Kahvia vain aamuisin, joten yksi paketti kestää pitkään. Toisinaan pari riisipiirakkaa a ' 0.36 e...pari satsumaa. Mehutiiviste, josta saa litratolkulla mehua, joten riittää viikoiksi. Enkä ole hirveän pieni, 166 cm ja 52 kg.
Mee töihin!