Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18387)

Vierailija
841/18387 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupuurotyyppi tässä.

Tämä ei ole oma valinta vaan se, että kaikista hakemuksista huolimatta olen liian vanha työllistymään, 50+. Neljä vuotta sitten möin asuntoni ja maksoin lainani pois, nyt maksan kuukaudessa vastikkeen, puhelimen, bussikortin ja laitan sähkölaskua varten tietyn summan sivuun. Harrastukset maksaa pakolliset (jäsenmaksut) n 60e vuodessa ja toinen n 10e kuukaudessa, näistä en halua luopua koska pitävät mut järjissäni. Näiden jälkeen sitä mitä jää, ns syön. Välillä hyvin, toisin en mutta onneksi olen siinä kunnossa että pystyn liikkumaan metsässä ja keräämään niiden sadon, kerään vastaan tulevat palpat missä liikunkin ja onneksi yksi harrastus on sellainen mistä saan aktiivisena kotiin viemisiä ruoan muodossa. Lisäksi aina kun käyn vanhemmillani (bussikortilla, n kahden viikon välein), laittavat mulle aina jotain matkaan. Lisäksi olen ns hintahaukka, seuraan tarkasti tarjoukset yms läpi, käytössäni on kauppakeskus jossa CM, Prisma, lidl ja Tokmanni. 

Kun rahaa on niin koetan täyttää varastoja sekä ruoka- että hygienia- yms puolella ja mulla on aina ns pikkuraha siihen jos tulee joku ylihyvä tarjous vastaan niin voin ostaa siitä edes jotain.

Tänään

Aamupalalla puuroa ja marjoja, teetä

Välipala näkkäriä, appelsiini ja jääteetä

Ruokana makkarapataa (teen sopan aina tosi vähäiseen liemeen kun en tykkää litkusta) ja sämpylää levitteellä

Iltapalalla pizzapala pakkasesta ja poppareita 

Vierailija
842/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa yksittäisten tuotteiden laskemisessa ei oteta mielestäni huomioon sitä, että ruoat pilaantuvat tai muuten tulee hävikkiä. En minä ainakaan jätä mitään 15 cl maitoa tölkin pohjalle vaan käytän kaiken samaan ruokaan, kun kerran nyt sitä tekemässä olen. Mutta kukin laskee tavallaan,. Lopputulos on käytännössä sama, mutta hyvin eri tulokulmasta katsottuna.

Tai sitten huolehditaan siitä, että ruuat eivät pääse pilaantumaan. Maito ei päivässä eikä kahdessa nykyään happane (kaksi-kolme viikkoa yli parasta ennen- päiväyksen menee hyvin). Jos tekee lettuja, niin silloin käytän siihen sen avatun maitotölkin ja käytän lettutaikinaan myös sen tilkan vesi-maitoseosta, joka tulee tölkin huuhtelusta - viidenneksen maidosta voi korvata vedellä, eikä se vaikuta vielä lopputuotteen koostumukseen näissä raskaan taikinan leivonnaisissa. Meillä suurin hävik

Miksi sun mies ei itse tee eväitään? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä mystiset levitteet ovat? Voisiko ihan kirjoittaa että mitä siihen leivän päälle laitetaan? Levite voi olla maksamakkarasta pestoon, joten aika oleellista hinnan kannalta.

Vierailija
844/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta siinä on eroa, että syökö satasella yksineläjä vai 400 e/ perhe 4 henkilöä. Periaatteessa sama raha jokaiselta, mutta käytännössä yksineläjällä tulee kalliimmaksi. Isot pakkaukset ovat halvempia, lapset syö koulussa, joka päivä voi tehdä uuden tuoreen ruuan yms. On siis enemmän liukumavaraa perheillä.

Itseasiassa tekeekö 1 aterian 4 henkiselle perheelle vai 4 annosta yksineläjälle tulee ihan saman hintaiseksi.

Eilen tein 4 annoksen makaronilaatikon 3,30 eurolla. Syödään miehen kanssa 2 pv, yksin söisin 2 päivää ja pakastaisin 2 annosta seuraavaan kertaan. Hinta pysyy samana

Ei todellakaan kannata tehdä yksittäisiä annoksia joka päivä, sehän on kallista ja voi tulla hävikkiä.

Vierailija
845/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa yksittäisten tuotteiden laskemisessa ei oteta mielestäni huomioon sitä, että ruoat pilaantuvat tai muuten tulee hävikkiä. En minä ainakaan jätä mitään 15 cl maitoa tölkin pohjalle vaan käytän kaiken samaan ruokaan, kun kerran nyt sitä tekemässä olen. Mutta kukin laskee tavallaan,. Lopputulos on käytännössä sama, mutta hyvin eri tulokulmasta katsottuna.

Tai sitten huolehditaan siitä, että ruuat eivät pääse pilaantumaan. Maito ei päivässä eikä kahdessa nykyään happane (kaksi-kolme viikkoa yli parasta ennen- päiväyksen menee hyvin). Jos tekee lettuja, niin silloin käytän siihen sen avatun maitotölkin ja käytän lettutaikinaan myös sen tilkan vesi-maitoseosta, joka tulee tölkin huuhtelusta - viidenneksen maidosta voi korvata vedellä, eikä se vaikuta vielä lopputuotteen koostumukseen näissä ra

Miksi sun mies ei itse tee eväitään? 

Koska mä nyt satun olemaan menossa keittiöön muutenkin. Mun itsenäisyyteen, omanarvontuntoon, arvoasemaan tai somenäkyvyyteen ei vaikuta piirun vertaa se, teenkö miehelle eväät töihin vai en.

Vierailija
846/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä mystiset levitteet ovat? Voisiko ihan kirjoittaa että mitä siihen leivän päälle laitetaan? Levite voi olla maksamakkarasta pestoon, joten aika oleellista hinnan kannalta.

Itse kun mainitsen sanan levite, tarkoitan sillä sitä rasva/rasvatyyppistä rasiassa tai paketissa myytävää, suoraan leivän päälle levitettävää ainetta. Se voi olla voita, margariinia, kookosrasvaa, pekoninpaistorasvaa tai mitä nyt kukin sellaisena käyttää, itse käytän yleensä Rainbow'n halvinta oranssia rasiamargariinia. Se nyt varmaan vaihtuu coopin versioon, täytyy katsoa, sopiiko se mun makuhermoon vai etsinkö jonkun muun levitteen.

Kaikki muut mainitsen ihan "nimeltä", peston teen itse, joten se on ihan äärihalpaa, joskaan ei tuon levitteen hintaista sentään (villiyrttejä ja kasvimaan satoa, lahjaksi saatua oliiviöljyä tai kaupan halvinta ruokaöljyä tai jonkun öljysäilykkeen öljyä, omakasvatettuja chilejä, valkosipuleita ja yrttejä, jääkaapin perukoilta omatekoisia säilykkeitä, pippuria, suolaa, ehkä muita mausteita ja jos sattuu olemaan, niin hävikkikasviksina ostetuista sitruunoista/limeteistä mehua. Hummus on itsetehtyä kikherne(kaupasta)/härkäpapu(itsekasvatettu, siemenet nyysitty naapurin pellolta puinnin jälkeen), punajuurta tai porkkanaa jne. Jos käytän leivän päälle maksamakkaraa tai maksapateeta, niin mainitsen sen, tai mätitahnan, tai tuorejuuston.

Levite on se sana, jota laitoskeittiöillä käytetään, ja siellä oppini saaneena käytän sitä sanaa edelleen.

Vierailija
847/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta siinä on eroa, että syökö satasella yksineläjä vai 400 e/ perhe 4 henkilöä. Periaatteessa sama raha jokaiselta, mutta käytännössä yksineläjällä tulee kalliimmaksi. Isot pakkaukset ovat halvempia, lapset syö koulussa, joka päivä voi tehdä uuden tuoreen ruuan yms. On siis enemmän liukumavaraa perheillä.

Toisaalta yksinelävällä on enemmän liikkumavaraa siinä, mitä syö, miten ja milloin. Lapsiperheessä on aina oltava suurinpiirtein tiettyyn aikaan suurinpiirtein tietty määrä ruokaa, ja hävikin estämiseksi ja siis rahan säästämiseksi sen ruuan on oltava sellaista, että nelihenkisessä perheessä kaikki sitä syövät tai kaikki saavat ainakin jotain syödäkseen. Yksineläjä voi tehdä juuri sitä ruokaa mitä haluaa, eikä tarvitse sekuntiakaan miettiä, kelpaako se muille.

Suuret pakkaukset eivät aina ole halvimpia - kilohinnaltaan halvimmat pakkaukset ovat yleensä niitä, joiden menekki on suurinta. Esimerkiksi makaroni on tyypillisiä tällaisia tuotteita, myllyn parhaan makaroni maksaa kilon pussissa noin 2€, kun taas 400g pussi maksaakin 45 senttiä. vehnäjauho maksaa kahden kilon pussissa vähemmän per kilo kuin viiden kilon pussissa.

Vierailija
848/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kiinnostaisi nähdä tämä 100 euron kuukausibudjetti kauppakuitteina. Että mitä sieltä kaupasta on aktuaalisesti satasella ostettu. Jos on käytetty edelliskuussa ostettuja paljonkin, niin sittenhän kuittien pitäisi tehdä alle satasen.

Ei olisi aivan ylivoimainen tehtävä kopioida sadan euron ruokaostokset hintoineen tänne. Toistaiseksi kukaan ei vielä ole sitä tehnyt. Muuten on vaikea uskoa, että ainakaan sinkkutaloudessa onnistuu. Tai onnistuuhan se, jos lopputulos on epäterveellisen puolella.

Tässä eiliset ostokseni: sydänsalaatti, 1 kg perunoita, 10 munaa, mozzarellajuusto, täysjyväkauraleipä, jälkiuuniruisleipä, broilerin paistileike, siskonmakkaroita, hummusta, tomaattipyre, 350 gr muikkukukkoa, yhteensä n. 19 euroa.

Muikkukukko oli törsäystä, 4 euroa, mutta teki mieli. Siskonmakkaroista varmaan pieni soppa, sekä aiemmin ostetun naudanjauhelihan kanssa lihapullia. Paistileikkeistä muutama ruoka. Perunoista, mozzarellasta ja munista frittata tyyppinen paistos. Ruokavalio täydentyy kesällä poimituilla marjoilla, joita on pakastimessa.

Vierailija
849/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun mainitsen sanan levite, tarkoitan sillä sitä rasva/rasvatyyppistä rasiassa tai paketissa myytävää, suoraan leivän päälle levitettävää ainetta. Se voi olla voita, margariinia, kookosrasvaa, pekoninpaistorasvaa tai mitä nyt kukin sellaisena käyttää, itse käytän yleensä Rainbow'n halvinta oranssia rasiamargariinia. Se nyt varmaan vaihtuu coopin versioon, täytyy katsoa, sopiiko se mun makuhermoon vai etsinkö jonkun muun levitteen.

Kaikki muut mainitsen ihan "nimeltä", peston teen itse, joten se on ihan äärihalpaa, joskaan ei tuon levitteen hintaista sentään (villiyrttejä ja kasvimaan satoa, lahjaksi saatua oliiviöljyä tai kaupan halvinta ruokaöljyä tai jonkun öljysäilykkeen

Kovin olet tietävinäsi, mutta ymmärrätkö että on iso ero sillä käyttääkö levitteenä halvinta margariinia, alle euron raisa, vai kalleinta, jotain 7 euroa rasia? Siksi sitä sulta(ja muilta jotka kuvittelevat että levite on rasiassa oleva kaupasta ostettava rasvaseos vaikka se on mikä tahansa mitä leivälle levitetään) sitä kysytään, että tiedettäisiin mitä se käytetty tuote maksaa.

Vierailija
850/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frittata=uunissa tehtvävä munakas suomeksi

Vierailija
851/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn 3-4 kertaa viikossa ruokajakelussa, kauppaan menee ehkä 50-70€/kk.

ROTTA

Vierailija
852/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupuurotyyppi käyttää levitteenä Ingmariinia tai Oivariinia koska muita en saa alas.. Joskus kanssa voita. Jos laitan leivälle juustoa tai makkaraa tms en laita levitettä ollenkaan. Lämpimissä voileivissä toimii kanssa ketsuppi tai tomaattipyree.

Nyt mulla on kaapissa pikkujouluista jäänyttä voita ja kaksi pakettia Oivariinia sai hiljan K-Supermarketista 5e, ja voin kertoa että säilyvät yli päivämäärien pidempiäkin aikoja. 

Tänään oli harrastusilta.

Aamulla puuroa ja marjoja kera näkkärin jossa levitettyä ja teetä (tykkään näkkäristä)

Ruokana sitä makkarapataa ja näkkäriä 

Harrasteessa eväänä sämpylä maksamakkaralla ja maustekurkulla, appelsiini ja jääteetä 

Illalla kotona poppareita ja jääteetä 

Vierailija
853/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki muut mainitsen ihan "nimeltä", peston teen itse, joten se on ihan äärihalpaa, joskaan ei tuon levitteen hintaista sentään (villiyrttejä ja kasvimaan satoa, lahjaksi saatua oliiviöljyä tai kaupa

Kovin olet tietävinäsi, mutta ymmärrätkö että on iso ero sillä käyttääkö levitteenä halvinta margariinia, alle euron raisa, vai kalleinta, jotain 7 euroa rasia? Siksi sitä sulta(ja muilta jotka kuvittelevat että levite on rasiassa oleva kaupasta ostettava rasvaseos vaikka se on mikä tahansa mitä leivälle levitetään) sitä kysytään, että tiedettäisiin mitä se käytetty tuote maksaa.

Sinä taas et ole tietävinäsi, etkä ymmärrä, mitä tarkoittaa:

Rainbow'n halvinta oranssia rasiamargariinia

Vierailija
854/18387 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levite on yleisnimi roskarasvoille, jotka eivät ole oikeaa voita.

Vierailija
855/18387 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuluu n 150€ / kk/ hlö ruokaan. Mutta olen hieman tarjoushaukka ja tänään saa Lidl 5€ alennusta jos ostaa yli 40€ edestä. Samalla siellä on tarjous 4 pk kahvia  10€ ( säästöni 9 €)     Viimeksi ostin kahvini 3 pk 9,50€  Kulta Katriina.

Ihan hyvää kahvia ja säilyvät vuoden. Minulla on hyvä viileä tila jossa säilyvät tosi hyvin. Lihat ,kalat ,kahvi, säilykkeet ostan aina kun kilohinta on sopiva ja pakastan. Soijarouheella ja härkäpapurouheella jatkamme punaistalihaa ja kuivattuja papuja keittelen painekeittimessä pakastimeen.

Nyt kun tulee painavat ostokset niin joudun ottamaan auton alle, muuten menisin vaimon sähköpyörällä.

Matkaa yhteensä n 8km ja bensaan menee 1,20€   ;(

Vierailija
856/18387 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä samoja keskuteluja pitää tehdä kokoajan? Jos et itse osaa tehdä halvalla ruokaa, niin sitten et osaa. Koskakohan suomalaiset tajuaa, että se "normaalina" pidetty syöminen on suurimmaksi osaksi tuhlausta ja ei kovin terveellistäkään.

Vierailija
857/18387 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 € /kk kauppaan ehkä voi onnistua

-  Jos syö todella vähän, erittäin pieniä annoksia ja melko askeettisesti. 

-  Jos on todella omavarainen, esim kasvikset omasta maasta tyyliin perunoita kellarissa iso määrä, pakastimet täynnä marjoja ja sieniä ja jos esim on metsästäjä/kalastaja voi olla hirvenlihaa/kalaa iso määrä pakkasessa. Tekee kaiken pitkälti itse esim leipoo paljon. 

- Saa ruokaa ruokajonosta ja käy siellä usein. 

-  Edellisinä kuukausina ostanut ison määrän ruokaa varastoon ja pakastimeen (tähän meneekin jo isompi määrä rahaa) ja niitä käyttää jolloin 100€ voi sinä kuukautena riittää. 

Itselläni meni 100€/kk ruokaan aikoinaan ammattikouluopiskeluaikana, mutta siitä on aikaa 15 vuotta, sain ilmaisen lounaan koulussa sekä menin aina viikonloppuisin vanhempien luokse. En pärjäisi tuollasella rahalla mitenkään nykyään vaikka olisin yksinasuva. 

Vierailija
858/18387 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minä kalastan, kerään sienet ja marjat. Mutta eipä noista säästöä tule. Vene ja vempeleet maksoivat tuhansia 

euroja ja bensaa palaa. Mutta nämä onkin harrastuksia ja samalla saa hyötyliikuntaa. Meillä menee 150€/hlö / kk ruokaan ja en oikein usko ,että terveellisesti ja riittävän proteiini pitoisesti syömiseen juuri vähempää voisi käyttää.

Minulla on maidoton ja gluteeniton ruokavalio ja se nostaa hieman kuluja. Toisaalta hyödynnän kasvisproteiineja ja pyrin valmistamaan kaiken ruuan itse. ( en oikein voi syödä ulkona , rajoitteeni takia)

Suosittelen opettelemaan kasvisproteiinin lisäämistä, kroppa kiittää ja veriarvot paranee. Kova rasva on monelle ongelma ja sitä saa juurikin eineksistä ja lihasta.

Tässä omia kokkailujani>       https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…

Vierailija
859/18387 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee päivässä 50-60e syömisiin, syön "ulkona" aamiaisen, lounaan, päivällisen, että ei ihan tuo 100e kuukaudessa riitä

Vierailija
860/18387 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu, vaikka olen säästeliäs. Leivon itse paljon. Leipiä ostan aina alennuksella. En osta turhuuksia kuten smoothieita tai kalliiia rahkoja. En halua elää pelkällä kaurapuuro ja makaronilinjalla.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi