Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19069)
No tietenkin halvin mahdollinen riittävä proteiini ja kalorit.Loput parista lisäravinteesta.
Puoliso, ammattikokki ostaa aina Rummo-pastaa kun tekee ruokaa. Ja minä halvinta pastaa, ja lapsen mielestä aina minun tekemäni ruoka on parempaa eli ei voi olla pastan laadusta kiinni :D Ja siis ei edes kerrota lapselle, että kumman tekemää ruokaa oli mutta systemaattisesti aina kehunut minun halpis tuotteista tekemääni ruokaa tosi hyväksi ja puolison Rummoista ja laatulihasta tehty ruoka aina vaan ns. Menettelee. Molemmat käytetään mausteita ruoanlaitossa.
Ihan kevyesti riittää tuo 100 €/kk. Olen nyt pitänyt kirjaa ruokaostoistani ja 2 kk:n aikana on mennyt vähän yli 100 €.
Supermarketissa oli tomaattimurskaa 0,20e törppö, floraa 0,49e rasia, porkkanaa 0,59e kg.
Edellisten viikkojen ja kuukausien ylijäämistä otin 1dl puuroriisiä, sipuli, puolikas kaali, pätkä kesäkurpitsaa ja yksi tikku varsiselleriä, lihalientä pakkasesta, siirappia, 350g nautapossujauhelihaa pakkasesta. Otin tämän päivän ostoksista tomaattimurskan ja kolme porkkanaa. Mausteeksi suolaa, pippuria, meiramia. Iso kattilallinen jauheliha-kasvispataa, riittää moneen annokseen, osa menee pakkaseen. Kylkeen pala itse leivottua vuokaleipää floralla sipaistuna.
Ohje tosi helppoon ja edulliseen vuokaleipään löytyy Marttojen sivuilta nimellä "siivouspäivän vuokaleipä". Onnistuu kaltaiseltani jauhopeukalottomalta tumpeloltakin.
Tänään olikin sairastupapäivä. Tein lämpimän ruuankin jo päivällä, puolentoista tunnin ruokatauolla ehti hyvin. Illalla syödään sieniä ja sämpylöitä 🤣
Omat syömiseni:
Aamupalalla viimeinen jääkaapin perälle unohtunut juustopiirakan pala, teetä, noin 0,50€ kokonaisuus. Lounaana keitettyjä perunoita, tortilla-ateriasta yli jääneet pavut+maissit sekä pieni kiponpohjallinen paistettuja kasviksia, noin 0,50€ ateria. Jälkiruuaksi söin banaanin, noin 35 senttiä. Muille oli kanaa, mutta minä en syö sitä.
Iltapäivän kahvitauolla (joskaan en juo kahvia) söin brunbergin vaniljasuukon 0,32€ (puuilosta koko laatikko 8€) ja porkkanatikkuja, yhteensä suurinpiirtein 0,50€.
Nyt lähden perkaamaan eilen ja toissapäivänä kerättyjä sieniä - eilen löytyi myös kauden ensimmäinen hirvikärpänen.
Kiusa se on pienikin kiusa
On kyllä järjen köyhyyttä ostaa Rummo-spagettia. Katsoin hinnat ja sisällön K-Ruoan mobiilista. Halvin Rummo maksaa 4,55 kilo ja Pirkka spagetti 2,19 kilo.
Mä ostin viimeksi Lidlin spagettia hyllyhintaan 0,43 kilo.
Kaikki ne on tehty 100% durumvehnästä ja kaikkien ravintosisältö on sama.
Jos Prisma on lähellä niin sinne sitten, Prismasta ostettuna Xtra-spagetti maksaa 0,39 kilo ja on niin ikään tehty durumvehnästä ja on ravintosisällöltään sama. Sinne S-Marketiin ei ole asiaa, siellä sama Xtra spagetti maksaa 0,95 eli 144% enemmän kuin Prismassa.
Kampin Pimu
Ihania puhtaita tatteja löysin 4 kpl koiran kusetus lenkillä lähimetsässä. Pannulle tilkka öljyä ja nokare margariinia ja suolaa 0,05€? Ja lisäksi spaghettia 0,30€ ja noista tulee 4 annosta ruokaa! Olisi voinut laittaa myös kermaa tai muutama ruokalusikallinen jotain kaupan valmis herkkusienikeittoa (lisää vain vesi) mutta nyt ei ollut ja noi maistuu silti taivaalliselta kun äsken söin. Eli mitä tulee annoksen hinnaksi. Joku 0,08€ :D Siis aivan älyttömän hyvää! Toki ei näitä herkkuja riitä kuin pari kuukautta ellei säilö, mutta itselläni aika pieni pakastin ja siellä jo mustikoita.
Joo, tiedän että jotain ärsyttää sienijutut, niin itseänikin vielä pari vuotta sitten ennen kuin hankin koiran ja metsästä tuli vakiojuttu:)
0,08 euron annos taitaa olla enkka täällä. Eikö sähköönkin jo mene sen verran. Ei silti, etteikö kannata sienestää, mutta noin tarkka hinnan laskeminen on jo taidetta.
Joku täällä harmitteli, ettei saa kaloreita täyteen jos syö edullisesti. No kannattaa tehdä itse maapähkinävoita (X-Tran pähkinöistä) niin 50g annos 0,20€ vaikka aamupuuroon lisättynä tuo 500 kaloria lisää ja 30g rasvaa huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
0,08 euron annos taitaa olla enkka täällä. Eikö sähköönkin jo mene sen verran. Ei silti, etteikö kannata sienestää, mutta noin tarkka hinnan laskeminen on jo taidetta.
Jos sulla pörssisähkö niin tietäisit, että on ollut miinuksella jo monta päivää ja tämänkin päivän korkein hinta oli aamulla klo 09-10 0,61c/kwh. Itse asun isossa omakotitalossa ja kolmen kuukauden sähkönkulutus maksoi 30€ neljältä ihmiseltä ja olihan se sauna päällä useamman kertaa viikossa. Saunakiukaan päällä jälkilämmöllä voi kypsentää myös ruokaa ja lämmittää.
Toki uskoakseni jos ruokaa laitetaan, niin samalla keitetään ne spaghetit ja sen jälkeen vaikka sienet samalle levylle. Ja mitö nyt muutakin samalla tekee. Toki tatteja ei tarvitse ryypätä vaan valmistuu pannulla muutamassa minuutissa. Ja jälkilämmöllä muhii vielä kun kansi päällä.
Työttömät on etuasemassa koska on aikaa ja energiaa etsiä tarjouksia, käydä eri kaupoissa ja vertailla päivät pitkät sähköhintoja. Eri asia työssäkäyvällä, joka ostaa nälissään työpäivän jälkeen sitä mitä on naaman edessä ja mitä mainostetaan. Hinnasta viis. Kunhan on nopeeta valmistaa, helppoa ja hyvää.
Kiva että jotkut vielä vie koiriaan metsään lenkille. Tuntuu että monet helsinkiläiset ostaa koiria sinne kerrostaloihin ja käyttää vaan nopeesti paskalla keskellä kaupunkia koirapuistossa tai jossain meren rannalla terassilla, josta saa kivoja somekuvia samalla kun itse haluaa valkoviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä harmitteli, ettei saa kaloreita täyteen jos syö edullisesti. No kannattaa tehdä itse maapähkinävoita (X-Tran pähkinöistä) niin 50g annos 0,20€ vaikka aamupuuroon lisättynä tuo 500 kaloria lisää ja 30g rasvaa huomaamatta.
Onko joku saanut tehtyä itse maapähkinävoita? Omalla yleiskoneella ei ainakaan onnistunut, kokeilin myös tehdä samaa manteleista ja casheweista, mutta pähkinät jäi lähinnä hienoksi hakkelukseksi ja kone alkoi lämpenemään. Vaatisi kai jonkun todella tehokkaan ja kalliin laitteen, minkä hinnalla ostaa kyllä kaupasta ison kasan valmiita purkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on etuasemassa koska on aikaa ja energiaa etsiä tarjouksia, käydä eri kaupoissa ja vertailla päivät pitkät sähköhintoja. Eri asia työssäkäyvällä, joka ostaa nälissään työpäivän jälkeen sitä mitä on naaman edessä ja mitä mainostetaan. Hinnasta viis. Kunhan on nopeeta valmistaa, helppoa ja hyvää.
Niin tai käy kaupassa kerran viikossa ja suunnittelee lähes kaikki viikon ruoat. Ei tartte käydä työpäivän jälkeen nälissään kaupassa. Kun tekee isoja annoksia ruokaa niin aina on valmiina kotona se edullinen ja ravitseva valmis annos odottamassa vaan lämmitystä. Suunnitelmallisuutta! Ei hetken mielitekoja.
Päivän annos: 8 sentin ryypätty sienipasta vivahteella koirankusta, ai että
Aina on onnistunut 100€/kk niin ulkomailla kuin Suomessakin. Ei ole niin väliä mitä ostaa, joka maassa ja kaupasta niin valitsen sieltä kasvispuolelta sitä edullisinta vaihtoehtoa, pasta/leipä-hyllystä taas sen edullisimman, Edullisimman hillon jne. Eli tilanteen mukaan! Mutta kasviksia pitää olla aina, niitä onneksi löytyy joka maasta jotain edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tai sit työssäkäyvä suunnittelee etukäteen, ostaa kerralla sen verran enemmän, ettei joka päivä tartte nälkäisenä mennä töiden jälkeen kauppaan - ja ottaa eväät sinne töihin, ettei ole töiden jälkeen hirveä nälkä. Meillä ei ole pörssisähköä, ihan sen takia, että en pysty sitä järjestelmällisesti hyödyntämään, eikä nuoriso edelleenkään ole suostunut siihen, että suihkussa käydään vain kerran viikossa ilmaisen sähkön aikaan... Kesällä on aikaa, mutta silloin ei kulu sähköäkään. Talvella tehdään sitten ruoka puuhellalla, niin ei tartte miettiä sähkönhintaa. Tarjoukset tulee puhelimeen. Ruokaa tehdään kerralla niin paljon, että ei tartte joka päivä 2x tehdä lämmintä ruokaa alusta alkaen. Annoksia voi myös laittaa pakastimeen ja ottaa sieltä silloin, kun ei jaksa miettiä mitään.
Ei kaikkea mainostettua tartte ostaa, edes nälkäisenä ja väsyneenä.
Työttömällä on aikaa, mutta se ei tarkoita, että elämä olisi helpompaa. Työllisellä saattaa olla enemmän rahaa, mutta silti tiukkaa edellisen kommentoijankin mainitsemista syistä. Kun budjetti on pieni, joka tapauksessa pitää aina olla jonkinlaista suunnitelmallisuutta.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Päivän annos: 8 sentin ryypätty sienipasta vivahteella koirankusta, ai että
Olenko aistivani kateellisuutta? Etkö itse löydä täydellisiä tatteja vai eikö sinulla ole koiraa? Vai etkö jaksa lähteä metsään mutta rahat loppu ja kivempi valittaa kotisohvalta?
Vierailija kirjoitti:
Hyi vittty
Punajuuri on ainakin Lidlissä 0,89€/kg ja siitä saa myös ihania keittoja, uunijuureksia, salaatin joukkoon ja gratinoihin.
Keräkaali oli myös 0,79€/kg.
Kirsikkatomaatti 250g 0,89€.
Lisäksi ostin pienen jäävuorisalaatin n. 1€ ja käyn hakemassa ne 0,59€:kg porukat myös K-kaupasta.
Ostin myös halvimmat; tomaattimurskaa, ketsuppia, chilipähkinöitä, salaattijuustoa, kalkkunaleikkeleen samalla kun kauppaan kävelin. Muuta löytyy kotoa. Kasviksia haen nimenomaan tarjouksia katsoen, kuivat käyttämäni tuotteet on joka paikassa ympäri vuoden suhteellisen halpaa. Niitä täydentäen kun tarvitsee. Ehkä kerran viikossa käyn kaupassa. Nyt maksoi noin 10€ ostokset.