Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19052)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon vehnäjauhoja tuo tomaattimurskavihaaja laittaa poronkäristukseen tai karjalanpaistiin? Nehän ovat ikävästi vain lihaa ja suola-pipourivettä, eihän sellaista kai kukaan syö...
Tosin eivät ole kyllä mitään satasen kuussa-budjettiin sopiviakaan.
En ole kuullutkaan, että poronkäristystä tai karjalanpaistia tehtäisiin JAUHELIHAAN 🤔...
OHIS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin Salessa (jossain välillä Kainuu-Porvoo :D ja -60% tuotteita ostin
Kevytmaito 3 l normi 1,49 ja alella 60c purkki = 1,80 tosin huomasin, että saunan jälkeen meni heti litra, joten olisi pitänyt ostaa enemmänkin
coop pizza speciale 5,80 ei minkäänlaista alennusta mutta he-le-ve-tin iso 570g (laskekaa grammahinta!)
karamellikanaa ja riisiä 6,99 ja alessa 2,80 IKINÄ en ostaisi tuolla normihinnalla
superkanelipitko 3,79 ja alessa 1,52 ihan vaan höttövaroituksia kuullakseni ;D
11,92 lasku, joten jäi siitä 20e:stä vielä rutkasti käyttämättä.
-winner-
Ookko Kampin Pimu muuten kuullut sananmuunnoksista kuten Reginan Vanki? :P
Tuon perusteella arvioisin että sulla menee ruokaan n. 10 euroa päivässä eli 300 e/k
Joo, melkein kaikki menisi iisisti päivässä, pullaa ja maitoa jäisi. Puolen kilon pitsa ja 350 g kanariisiä. Mulla 350 g kanariisi kerta-annos, pitsasta kyllä riittää kahteen kertaan mutta loput menisi ilta-palaksi. Vaikutelma että ehkä sinä yleensä syöt ihan reiluja annoksia. Mutta täysin samaa mieltä että välillä saa 'törsätä' ja sitten tasata toiste.
No mulla on tarkoituksena ollut tänä vuonna pudottaa 10 kg painoa pois, joten syön nyt ehkä kokonaisuudessaan vähemmän tai ainakin pieniä annoksia useammin vs. aiempaan perhepizza napaan + litra maitoa tai colajuomaa samalla istumalla tai seisovasta pöydästä 5-6 uusintakierrosta. Kävin alkuvuodesta ensimmäistä kertaa elämässäni yli 90 kilon ja huomasin, että se on mun elimistön limitti ja hidastaa kaikin tavoin ja jalat ja keskivartalo eivät sitten kestä rasitusta. Joten 80-82 kg hujakoille jouluun mennessä ajattelin päätyä tai sitten korvata rasvamakkarat lihaksilla, jos paino pysyykin samoissa. Ja, juu, olen hieman pidempi kuin se maaginen internetluku 172 cm ;DDDDD
Iän myötä saavutettu rasva vaan jää pysyväksi, jos sitä ei liikunnalla kuluta pois. Näin on käynyt/käymässä myös minulle ja oikeasti tarvitsee itse tehdä asialle jotain, jos aikoo vielä vanhempana jotenkin pärjätä. Nykyinen terveydenhuollon alasajo valtion toimesta on sen verran herättänyt, että paras pitää itse itsestään huolta. Ne kasvikset, kanat ja kalankin voi sitten lämmittää ja syödä sen pizzan päällä jos ei vielä osaa jättää pizzaa kokonaan pois.
-winner-
'No mulla on tarkoituksena ollut tänä vuonna pudottaa 10 kg painoa pois, joten syön nyt ehkä kokonaisuudessaan vähemmän tai ainakin pieniä annoksia useammin vs. aiempaan perhepizza napaan + litra maitoa tai colajuomaa samalla istumalla tai seisovasta pöydästä 5-6 uusintakierrosta. Kävin alkuvuodesta ensimmäistä kertaa elämässäni yli 90 kilon ja huomasin, että se on mun elimistön limitti ja hidastaa kaikin tavoin ja jalat ja keskivartalo eivät sitten kestä rasitusta. Joten 80-82 kg hujakoille jouluun mennessä ajattelin päätyä tai sitten korvata rasvamakkarat lihaksilla, jos paino pysyykin samoissa. Ja, juu, olen hieman pidempi kuin se maaginen internetluku 172 cm ;DDDDD
Iän myötä saavutettu rasva vaan jää pysyväksi, jos sitä ei liikunnalla kuluta pois. Näin on käynyt/käymässä myös minulle ja oikeasti tarvitsee itse tehdä asialle jotain, jos aikoo vielä vanhempana jotenkin pärjätä. Nykyinen terveydenhuollon alasajo valtion toimesta on sen verran herättänyt, että paras pitää itse itsestään huolta. Ne kasvikset, kanat ja kalankin voi sitten lämmittää ja syödä sen pizzan päällä jos ei vielä osaa jättää pizzaa kokonaan pois.
-winner-'
Kaverilla aika samanlainen tilanne. Alkoi käydä lenkillä ennen aamupalaa. Väittää että se toimii miehillä paremmin, en tiedä. Paino kuulemma laskenut yli 5 kg. Lisännyt myös kypsää tomaattia (pyre, murska, ketsuppi) ruokavalioonsa lykopeenin takia, kävi tutkimassa veriarvonsakin, kuulemma hyvät ikäiselleen, 60 v. Syö ruisleipää, aina aamupalalla kaurapuuroa.
Rakastan sieniä mutta en ikinä ostaisi metsäsieniä kaupasta kun on niin kalliita. Siksi kerään itse ja säilön vuodeksi. Saan itse tehtyä sienisalaattia joulupöytään ja etikkakantarelleja. Samoin sienikastikkeita, wokkeja, pitsaan ja tattijauhetta yms.
Hyvin harvoin ostan kaupan kiinalaisia herkkusieniä tai säilykeherkkusieniviipaleita.
Arvostan myös luomua, mutta kaupasta en osta koska liian kallista. Sukulaisilta saadut omenat ja itsekerättr marjat ja sienet ovat parasta luomua.
Mutta jos ei vaan jaksa nähdä vaivaa niin mun puolesta voi ihan hyvin maata vaan sohvalla ja woltata kaupasta ruokaa kotiin, ei se ole minulta mitään pois.
Vierailija kirjoitti:
'No mulla on tarkoituksena ollut tänä vuonna pudottaa 10 kg painoa pois, joten syön nyt ehkä kokonaisuudessaan vähemmän tai ainakin pieniä annoksia useammin vs. aiempaan perhepizza napaan + litra maitoa tai colajuomaa samalla istumalla tai seisovasta pöydästä 5-6 uusintakierrosta. Kävin alkuvuodesta ensimmäistä kertaa elämässäni yli 90 kilon ja huomasin, että se on mun elimistön limitti ja hidastaa kaikin tavoin ja jalat ja keskivartalo eivät sitten kestä rasitusta. Joten 80-82 kg hujakoille jouluun mennessä ajattelin päätyä tai sitten korvata rasvamakkarat lihaksilla, jos paino pysyykin samoissa. Ja, juu, olen hieman pidempi kuin se maaginen internetluku 172 cm ;DDDDD
Iän myötä saavutettu rasva vaan jää pysyväksi, jos sitä ei liikunnalla kuluta pois. Näin on käynyt/käymässä myös minulle ja oikeasti tarvitsee itse tehdä asialle jotain, jos aikoo vielä vanhempana jotenkin pärjätä. Nykyinen terveydenhuollon alasajo valtion toim
Kaverilla aika samanlainen tilanne. Alkoi käydä lenkillä ennen aamupalaa. Väittää että se toimii miehillä paremmin, en tiedä. Paino kuulemma laskenut yli 5 kg. Lisännyt myös kypsää tomaattia (pyre, murska, ketsuppi) ruokavalioonsa lykopeenin takia, kävi tutkimassa veriarvonsakin, kuulemma hyvät ikäiselleen, 60 v. Syö ruisleipää, aina aamupalalla kaurapuuroa.
Aika jännä kun terveellisempään elämäntapaan tai ruokavalioon muuttamisesta saadaan vaan sitten sunkin kommenttiin alapeukku. Ollaankohan kalorienlaskijoiden mielestä liian vanhoja/lihavia vai sitten ylipainoisten 7 pizzan syöjien mielestä kiusataan heitä kun ollaan laihtumassa ja heille ei onnistu millään?
Ei oo mikään koskaan mieleen kummiskaan ;D
-winner-
Nyt kasvisten vihaajat saa kivittää mut! Söin äsken makaronia, jonne heitin joukkoon soijarouhetta ja jauhelihamaustetta oli hyvää!! Lisäksi tein chilikurkkuja nammm :D Lapsetkin tykkäs ja halusi huomenna samaa ruokaa :D Mutta huomenna teen kyllä kasvislettuja ja perunaa, mutta saavat syödä loput makaronit iltapalaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kasvisten vihaajat saa kivittää mut! Söin äsken makaronia, jonne heitin joukkoon soijarouhetta ja jauhelihamaustetta oli hyvää!! Lisäksi tein chilikurkkuja nammm :D Lapsetkin tykkäs ja halusi huomenna samaa ruokaa :D Mutta huomenna teen kyllä kasvislettuja ja perunaa, mutta saavat syödä loput makaronit iltapalaksi :)
Ei täällä kukaan kasviksia vihaa, sanovat vain, että kasvikset eivät sovi edulliseen ruokavalioon koska ovat liian kalliita. Soijarouhetta täällä vihataan, koska ei haluta uskoa, että on myös edullista ja riittoisaa proteiinin lähteitä tai sitten jotkut vaan ei osaa kokata tai maustaa ruokia. Jotkut haluavat sitä samaa ja tuttua aina, esimerkiksi jauhelihaa ja kanaa, eivätkä halua ehkä ikinä muuttua ja se heille suotakoon. Jotkut taas haluavat koko ajan kokeilla uutta ja matkustella ja oppia, heille kaiken uuden omaksuminen ja oppiminen on helpompaa ja elämä varmaan myös iloisempaa ja hauskempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon vehnäjauhoja tuo tomaattimurskavihaaja laittaa poronkäristukseen tai karjalanpaistiin? Nehän ovat ikävästi vain lihaa ja suola-pipourivettä, eihän sellaista kai kukaan syö...
Tosin eivät ole kyllä mitään satasen kuussa-budjettiin sopiviakaan.
En ole kuullutkaan, että poronkäristystä tai karjalanpaistia tehtäisiin JAUHELIHAAN 🤔...
OHIS
Voihan poronkäristyksen tyyppistä kastiketta tehdä poronjauhelihastakin? Tai no, minä ainakin olen tehnyt. Ja samanlaista hirvestä ja lampaastakin, nykyään vaan ovat kaikki mun ruokabudjetin ulottumattomissa. Jos on jotain niin hyvää kuin poro, niin en sitä ruskeaan kastikkeeseen piilottaisi, enkä tomaattimurskaankaan. En käytä edes lihaliemikuutiota/fondia, ei sellaista. Poroa, voita, pekonia jos on, suolaa, pippuria ja vettä - ei liikaa, vaan sopivasti.
Tiedän, että toiset käyttävät karjalanpaistissa jauhosuurusta, mutta silloinhan se on patapaisti, ei karjalanpaisti. Uunilihasta ne paistonesteet muodostavat sinällään kastin, ei sitä enää suurusteta mihinkään, kastetaan karjalanpiirakkaa siihen sulaan rasvaan ja syödään naama kiiltäen 😍
Nälkähän tässä tulee!
Meillä on AINA tomaattimurskaa kotona, ostan riittävän monta purkkia kerralla. Ketsuppia taas ei aina ole, ja sinappi on loppu aika useinkin. Teen jauhelihakastikkeen ruskeakastikkeena, se on tosi hyvää (jauhelihaa, pippuria, paprikajauhetta, suolaa, vähän voita pannulle ja jauhojen kärtsääminen (ei ihan mutta melkein), vettä, lihaliemikuutio jos on sellaista mitä voin käyttää, ehkä sienijauhetta ja antaa hautua pitkään). Ja sitten teen bolognesetyyppisen jauhelihakastikkeen tomaattimurskapohjaan (jauhelihaa, valkosipulia, pippuria, paprikajauhetta, kasviksia raastettuna, tomaattimurskaa, jos jääkaapissa on ketsuppipullon jämät, niin huuhtelen ne ketsupit kastikkeeseen, ehkä se lihaliemikuutio, omenahilloa sokerin korvikkeena). Se noissa halvoissa tomaattimurskissa on, että voivat olla hieman happamia, jolloin sokerilisä pyöristää makua. Saman tekee ketsuppi, nehän on hirveän makeita.
Mä tiedän, että ihmiset on erilaisia, elämäntilanteita on monenlaisia ja makuja vielä lisää. Minun ei todellakaan tulisi mieleenikään tehdä kastiketta ketsupista, tai sinapista. Niitä voi käyttää mausteena, muttei raaka-aineena. Serkkulikka taas pursotti ketsuppia kaurapuuroon ja pullaviipaleen päällekin, hän varmaan olisi kiljunut riemusta ketsuppikastikkeen nähdessään.
Mutta. Kaiken tämän jälkeen meillä syödään tänään kesäkurpitsalettuja, raaste on jo siivilässä, jotta ylimääräinen neste valuu pois (otan sen talteen ja käytän jossain kastikkeessa tai sämpylöiden nesteenä). Perunoita suoraan kasvimaalta, sekasieniä pannulla paistettuna ja kesäkurpitsalettuja - on kyllä edullinen ateria, ja maistuva!
Kiusa se on pienikin kiusa
Pyrin syömään ruokapyramidin mukaan eli paljon kasviksia ja kasvisöljyä. Lisäksi jonkun verran hedelmiä, palkokasviksia, pähkinää, siemeniä ja täysjyväleipää. Joskus kanaa ja kalaa. Seuraan paljon hyvinvointivalmentajia somessa ja saan koko ajan uusia ideoita Tiktokista myös. En halua saada suomalaisten perussairauksia eli verenpainetautia, diabetestä, liikalihavuutta, sydän ja verisuonisairauksista jne. Pakko koittaa elää terveellisesti ja jättää se höttö pois ja kova rasva ja punainen liha. En kuitenkaan olw ehdoton ja yksi pulla ei maailmaa kaada.
Toki haluan olla mukana vaikuttamassa positiivisesti myös ilmastonmuutokseen ja kierrätän lähes kaiken ja lajittelen kaikki jätteet esimerkiksi. En myöskään omista autoa ja pyrin pyöräilemään ja kävelemään lähes kaikkialle. Suosin kotimaanmatkailua ja tykkään vain haahuilla luonnossa ja retkeillä. Olen kiitollinen terveydestäni ja haluan vaalia sitä jatkossakin.
Niin ja itse kysymykseen. Monipuolinen kasvisruoka ei ole kallista aina löytyy erilaisia yhdistelmiä ja vaihtoehtoja, joilla saa monipuolista ruokaa alle 1€/annos tai 1€ kilo ruokaa.
Olen huomannut, ettei monet vanhemmat uskalla tehdä kasvisruokia saatika tarjoilla niitä lapsilleen kun pelkää jotain. Pelkää varmaan itsekin sitä syödä. Pelkää samalla ettei lapsi haluaa maistaa uutta vaan pelkästään se soaghetti ja jauhelihakastike kelpaa. Tehkää joskus lapsille kasvispihvejä, kesäkurpitsasta spaghettia tai vaikka kasvisgratiinia/wokkia. Ihan varmasti kelpaa. Ennakkoluuloista kaikki on kiinni ja siitä kasvatuksesta ja omasta esimerkistä. Ei ole aina pakko olla kanaa tai jauhelihaa, että lapsi söisi sitä ruokaa.
No tietenkin jos pitäisi valita että söiskö eri kasviksia 700g ja 4 leipää vai samalla hinnalla yhden Atrian mikrolätyn niin ei ole vaikea valinta.
En halua syödä ulkomailta tuotettua soijarouhetta. Toisekseen en ole yhtään varma miten hygieenisesti se valmistetaan ja pakataan. Saatetaan lakaista lattialta tai siihen laitetaan sekaan ihan kaikki mitä voidaan soijan nimissä laittaa, käsitellään muuten puhtauden suhteen huolimattomasti. Olisi mukavaa näiden soijafanien itse nähdä.
Minua vain jotenkin etoo koko soijarouhe. Ei ihmisen ole pakko kaikkia uusia kokeilla jos se ei tunnu itsestä hyvältä. Ihan tarpeeksi jo tämänhetkinen maailma tarjoaa silmät suut korvat täyteen uusia asioita. Pystyn kyllä kokeilemaan monikin uusia asioita, mutta soijarouheen jätän väliin.
Mutta syökää toki soijanne, ei siinä mitään.
Kaikki kasvis/tofu/kana curryt on ihania ja teen niitä joka viikko. Paistan vaan tuotteet eka pannulla öljyssä ja mausteissa (chiliä) ja sitten kookosmaito/kerma 1,15€ joukkoon. Lisäks suolaa, soijakastiketta ja mitä nyt haluaa mausteita. Vaikka oyster-kastiketta tai sitruunamehua jos on. Lisäks riisiä tai mitä vaan! Nam! Tofupalat 200g maksaa 1,10€ kasvikset 500g 1€ ja kana 300g 3€. Noita voi vaikka yhdistelläkin. 2,50€ suunnilleen maksaa riisin kanssa tofu-kasvis-versio ja tulee 4 annosta eli 0,62€ annos. Aika paljon halvempaa kuin ravintolassa.
Sienikaalilaatikkoa tänään. Porkkana-omenaraastetta. Suklaavaahto jälkiruuaksi ( vaahdotettu, tarjouksesta ostettu Pro Feel- proteiinijuoma.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kasvis/tofu/kana curryt on ihania ja teen niitä joka viikko. Paistan vaan tuotteet eka pannulla öljyssä ja mausteissa (chiliä) ja sitten kookosmaito/kerma 1,15€ joukkoon. Lisäks suolaa, soijakastiketta ja mitä nyt haluaa mausteita. Vaikka oyster-kastiketta tai sitruunamehua jos on. Lisäks riisiä tai mitä vaan! Nam! Tofupalat 200g maksaa 1,10€ kasvikset 500g 1€ ja kana 300g 3€. Noita voi vaikka yhdistelläkin. 2,50€ suunnilleen maksaa riisin kanssa tofu-kasvis-versio ja tulee 4 annosta eli 0,62€ annos. Aika paljon halvempaa kuin ravintolassa.
Tuossa ruoassa ei ole currystä tietoakaan koska siitä puuttuu tuore inkivääri. Kokeiles joskus.
Vierailija kirjoitti:
En halua syödä ulkomailta tuotettua soijarouhetta. Toisekseen en ole yhtään varma miten hygieenisesti se valmistetaan ja pakataan. Saatetaan lakaista lattialta tai siihen laitetaan sekaan ihan kaikki mitä voidaan soijan nimissä laittaa, käsitellään muuten puhtauden suhteen huolimattomasti. Olisi mukavaa näiden soijafanien itse nähdä.
Minua vain jotenkin etoo koko soijarouhe. Ei ihmisen ole pakko kaikkia uusia kokeilla jos se ei tunnu itsestä hyvältä. Ihan tarpeeksi jo tämänhetkinen maailma tarjoaa silmät suut korvat täyteen uusia asioita. Pystyn kyllä kokeilemaan monikin uusia asioita, mutta soijarouheen jätän väliin.
Täällä yksi joka puolestaan on allerginen soijalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa syödä ulkomailla valmistettua ruokaa tai ainesosia niin onkimalla saat varmasti tuoretta kalaa ja Suomessa on myös kehitetty ja valmistetaan härkistä ja hernistä ja kaikkea eri korviketta sen iänikuisen jauhelihan tilalle. Aika oot kaavoihis kangistunut. Oletkohan itse ikinä edes käynyt ulkomailla? Edes Euroviisuja tai lätkää jossain katsomassa? Ei Suomeen tulevilla ruuilla lakaista lattiaa. Oon jotenkin tosi surullinen sun puolesta jos matkustelu jäänyt vähiin ja pelkäät vähän kaikkea. Jopa niinkin luonnollista asiaa kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ruoassa ei ole currystä tietoakaan koska siitä puuttuu tuore inkivääri. Kokeiles joskus.
Harmi jos sinä et tykkää, mutta minäpä tykkään :D Jää rahaa vielä paljon muuhunkin! Ja voisihan sitä tuoretta inkivääriä ostaakin ja pakastaa mitä ei käytä, mutta jauhettu inkivääri riittää minulle :)) Ainiin ja spaghetin kanssa kans tosi hyvää! Viimeks mulla oli pelkällä tofulla spaghetin kans ja toimi hyvin. Ketsuppia voi laittaa vielä päälle jos haluaa :)
Itsellä menee soijarouheesta vatsa sekaisin. En halua viettää loppupäivää haisevissa merkeissä ja vatsanväänteissä, siksi että sillä ehkä säästää muutaman kymmenen senttiä. Vatsan normaali toiminta menee rahan edelle.
Minttujäätelö ja sinappisillit. Kannattaa kokeilla ;D
Mulle nämä ovat sarjassa "yhdessä vai erikseen, ihan sama", kun mahassa menevät vierekkäin kuitenkin.
-winner-