Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19052)
Pieniä korjauksia tuohon ylempään viestiin: Liika proteiini kuormittaa munuaisia. Maksaa kuormittaa ylipaino, liika sokeri, alkoholi ja tietyt lääke- ja huumausaineet. Ylenpalttinen proteiininsyönti johtaa Itämeren rehevöitymiseen - koska proteiini poistuu munuaisten kautta typpenä virtsaan, ja jätevedenpuhdistamojen kautta lopulta Itämereen.
Kohtuus kaikessa.
Kiusa se on pienikin kiusa
Löytykö sieltä metsästä mytomanioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitten nämä jotka tänne kauppalaskujaan kertovat eivät ole ostaneet niitä sieniä ja marjoja vaikka eivät niitä kerää?
Oletko sinä oikeasti tyhmä vai mitä?
Miksi sinun kauppalaskullasi on jotain sellaista mitä minulla ei ole??
Itsehän sanoit, että ne kuuluu kaupasta ostettaviin tuotteisiin ja ne itse keräämällä siis säästää kauppalaskusta. Yhdessäkään satasen kauppalaskussa mitä täälläkin on ostettu ei ole ollut näitä mainitsemiasi tuotteita.
No ei varmaan ole, ei. Onko sulla mitään käsitystä paljonko ne maksavat kaupassa? Minä en ainakaan osta marjoja elleivät ne ole hyvässä tarjouksessa. Ensi talvella ne maksavat vielä enemmän, koska ei ole ollut riittävästi halpoja ulkomaisia kerääjiä.
Syön marjoja paljon, kun niitä ilmaiseksi saan. Silloin voi jättää ostamatta hedelmiä ja kasviksia jne kaupasta. Syön myös esim kantarelleja, mustatorvisieniä jne ilomielin, mutta en minä niitäkään raaski ostaa.
Seuraavaksi varmaan ihmettelet, miksi jotkut syövät hirvenlihaa, mutta ei sitäkään näy täällä satasen budjetin ostoslistoilla...
Onko täällä joku niin hölmö että ihmettelee miten puurosta, poppariata tai kasviskeitosta saa lautasmallin mukaisen annoksen :D Puuroa tai leipää tai munakasta tai jogurttia moni syö aamupalaksi. Suomessa nykyisin aika harvoin epäterveellisiä muroja onneksi. Puuro itsekerätyillä marjoilla tai leipä kasviksilla ja leikkeleellä/juustolla on ihan hyvä aamupala.
Popparin kylkeen voi laittaa kasvistikkuja ja silliä tai vaikkapa munakkaan jos haluaa siitä lautasmallin mukaisen ruoka-annoksen eikä vain napostella. Tai voi ottaa lasin maitoa.
Myös keittoruoka on aivan lautasmallin mukainen. Yleensä siellä joukossa on vaikkapa perunaa, niitä kasviksia ja proteiinin lähdettä kuten kalaa/jauhelihaa/kanaa/hernettä/papua/soijaa tai vastaavaa. Lisäksi suositellaan keiton kanssa 2 leipää kun kiinteän ruoan kanssa puolestaan 1 leipä. Mikäköhän tässä on vaikea käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitoa suoraan tilalta 0.7e/l.
Omat kanat munii 10 munaa vk, 3e/vk rehuun.
Talveksi säilötään omat hillot ja mehut. Sokeripussin hinnalla saa 3kg hilloa, kaupasta et saa edes yhtä purkkia sillä rahalla valmista hilloa tai mehua.
Perus elintarvikkeet pasta, riisi, peruna, porkkana ovat edullisia. Myöskin jäävuorisalaattikerä maksaa n. 2e kpl. Älkää ostako niitä 100g pusseja. Tomaatti ja kurkku kannattaa talveksi unohtaa jos ei ole edullinen kilohinta. Katsokaa aina kilohintaa.
Kaupasta ostettuna kananmunat tulee kyllä huomattavasti halvemmaksi, kanojen hankintahintakin täytyy kai huomioida, ellei kanat ole olleet täysin ilmaisia.
Toinen asia mitä en ymmärrä tässä ketjussa on nämä hillot ja mehut. Syökö näitä joku oikeasti niin paljon vuodessa, että kaupasta ostettuna hinta tulee joksikin kynnyskysymykseksi? Itse en juuri hilloja ja me
1) kanojen pito on kallista, sillä ei säästä ennenkuin vasta ehkä kymmenen vuoden jälkeen. Ja silloinkin pitää itse tuottaa iso osa kanojen rehusta.
2) itsetehdyt hillot ovat hyviä, ja niihin voi käyttää juuri niin paljon sokeria kuin haluaa, vähäsokerinen sitten pitää säilyttää pakastimessa/jääkaapin kylmimmässä osassa. Tssä tullaan taas siihen jatkuvaan vääntöön: yksittäinen pikkuasia ei tuo kovin suurta säästöä, mutta kun niitä pikkuasioita on monta, niin se säästö onkin jo iso. Ja tuota ei monikaan näköjään ollenkaan osaa ymmärtää. Että jos säästän 50€/vuosi ostamalla halpaa tomaattimurskaa kalliin sijaan, säästän vaikka 25€/vuosi tekemällä hillot itse (5 hengen perheessä niitä syödään lettujen jne kanssa), pakastamalla 10 litraa mustikoita säästän vaikka nyt satasen vuodessa kun ei tarvitse ostaakaan pakastemarjoja, ostamalla kananmunat aina alennettuina säästän .... no sanotaan 30€/vuosi (säästö on suurempi), keräämällä sienet itse säästän satasia vuodessa (kun en osta herkkusieniä), niin ollaankin jo sitten useissa satasissa. Ja kun näitä pieniä ja suurempia säästöjä kerääntyy, niin se vaikuttaa jo aika paljon siihen vuoden ruokalaskuun.
Lautaselle ei mahdu mitään kiloa kasviksia 550g riittää eli vaikka lounaalle se puolet lautasesta 200g, välipala omena 50g ja päivälliselle taas puolet eli 200g ja iltapalaks 1 porkkana 100g. Ja hinta 0,50-1€ päivän kasviksista. Halvallakin voi syödä terveellisesti.
Nyt muistan, mikä se edellinen säästääkö tuolla nyt mitään- ihmetyksen aihe oli. Levite, margariini, leivälle laitettava rasva. Että säästääkö sillä mitään, että ostaa 0,35€ maksavan margariinirasian Oivariinin tilalle.
Omena painaa jo 100-150g eli ei tarvitse montakaan omenaa syödä päivässä että saa päivän kasvikset syötyä. Ja banaani ympäri vuoden halpaa ja siinä kaloreita ties kuinka paljon ja maksaa noin 0,18€/kpl.
S k e kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään järkeä alkaa metsästämään sitä kaikkein halvinta tomaattimurskaa. Jos sen purkin hinta on sitten muutaman tai muutaman kymmenen senttiä jossain halvempi ne se ei tee kuukauden kauppalaskuun sitä tai tätä. Jos on alle euron, niin itse en ainakaan käytä ko. tuotetta niin paljon, että purkki silloin tällöin ostettuna ruokalaskun kokonaisummassa ratkaisisi. Itseasiassa en edes muista milloin olen tätä tuotetta ostanut. Ketsuppia minulla on miltei aina ja se käy moneen lähtöön.
Lillukanvarsista ei kerry isoa summaa vaan juuri niistä tuotteista joita ruokapuoleensa miltei joka tai ihan joka päivä käyttää. Esimerkiksi joku liha-, kala- kanatuote, välillä makkara, nakit. Juusto, leikkeleet, rasvat, kananmunat. Kahvi, tee, sokeri, jauhot, suurimot, makaronituotteet, maus
Ketsuppipullo kestää minulla kauan, tomaattimurska ei säily kuin sen kerran avaa. Nyt on jääkaapissa Meira ketsuppi 500 grammaa, 80 % tomaattia, vanhenee joskus 2025. Yksineläjällä ei ole kallis investointi, maksoi muistaakseni alle pari euroa. Kuinkahan monta tomaattimurskapurkkia olisin tässä ajassa jo ehtinyt kuluttaa. Ja kuluttaisin edelleen, ketsupissa on noin puolet jäljellä.
Ja kyllä, mielestäni kerroin, että jos ei ole ketsuppia(kaan) niin se ei ole kriittinen tuote myöskään. Ideana on, että ostan siis niitä pääruokia ja -tuotteita joilla saa mahansa täyteeen ja sitten rahatilanteen mukaan näitä oheistuotteita. En tuhlaa raa sivutuotteisiin jos on tärkeämpää ostaa jotain muuta, jossa on järkeä, minun näkökulmastani.
Muuten, joskus jos ei ole mitään leivän päälle laitan ketsuppia jos on tai sinappia jos on. Tomaattimurska olisi aika ällöä siihen. Sinappipurkki/tuubi, tarjouksen mukaan, myös kestää minulla kauan ja käy jauhelihakastikkeeseen yms. Kummatkin ovat monipuolisia tuotteita ja moneen paikkaan voi laittaa. Ja säilyvät pitkään. Yleensäkin yksineläjänä suosin tuotteita jotka säilyvät, en osta paljonkaan niitä jotka joutuu käyttämään heti tai lähiaikoina. Säästyy hukkaan menemisestä.
Kertaan nyt vielä: ketsuppi, sinappi, (tomaattimurska) jne. jne. eivät ole minulle kriittisiä tuotteita. Kiva juttu tietenkin on, jos niitä tai edes yhtä on kaapissa. Kriittistä on jos en pysty ostamaan ns. kunnon ruokatuotteita. Niitä, joista varsinainen pääruoka koostuu. Eli pääruoka-aineita. Myös leivän päälle haluan jotain, leikkelettä, juustoa tai kananmunaa. Joskus ei niitä ole, sitten sovellan. Leipää ostan 50 % alesta, näitä sentää aika usein on, tai leivon sämpylöitä itse.
En pystynyt lainaamaan ko. kommenttia. Mutta kerron nyt miten minä sovellan jauhelihakastiketta ilman sitä, näköjään joillekin tärkeää, tomaattimurskaa.
Ruskistettua jauhelihaa joku määrä mikä sattuu rahatilanteen mukaan olemaan. Ruskistettuja jauhoja, rasvaa, suolaa ja vettä, eli ruskea kastike. Sitten sekaan, sen hetkisen kaappien sisällön mukaan, jotain sipulia, kaikki käy, suolakurkkua tai muuta kurkkua, kaikki käy, erilaisia mausteita jos löytyy, miltei kaikki käy, puolukkaa, survottua tai kokonaista, tomaatin paloja, raastetgua porkkanaa tai muuta juuresta, sekavihannesta, makaronia, spagetin pätkiä, ihan mitä tahansa lisuketta mikä vähänkin omaan suuhun sopii.
Sitten aika loraus sitä ketsuppia, sinappia, lihaliemikuutio, näitä kaikkia jos on, tai jotain näistä jos on. Annetaan kypsyä rauhassa. Tulee ihan makoisa ja ruokaisa kastike perunoiden tai jonkun muun lisäksi. Ilman tomaattimurskaa. Eihän kukaan nyt pelkkää paistettua jauhelihaa ja suolavettä pelkästään mahansa täytteeksi syö kuitenkaan.
Tuo itsetehty tomaattimurska"ketsuppi" ei kestä säilyä kuin sen hetken. Ja aineita siihenkin menee. Mitä järkeä?
Vierailija kirjoitti:
En pystynyt lainaamaan ko. kommenttia. Mutta kerron nyt miten minä sovellan jauhelihakastiketta ilman sitä, näköjään joillekin tärkeää, tomaattimurskaa.
Ruskistettua jauhelihaa joku määrä mikä sattuu rahatilanteen mukaan olemaan. Ruskistettuja jauhoja, rasvaa, suolaa ja vettä, eli ruskea kastike. Sitten sekaan, sen hetkisen kaappien sisällön mukaan, jotain sipulia, kaikki käy, suolakurkkua tai muuta kurkkua, kaikki käy, erilaisia mausteita jos löytyy, miltei kaikki käy, puolukkaa, survottua tai kokonaista, tomaatin paloja, raastetgua porkkanaa tai muuta juuresta, sekavihannesta, makaronia, spagetin pätkiä, ihan mitä tahansa lisuketta mikä vähänkin omaan suuhun sopii.
Sitten aika loraus sitä ketsuppia, sinappia, lihaliemikuutio, näitä kaikkia jos on, tai jotain näistä jos on. Annetaan kypsyä rauhassa. Tulee ihan makoisa ja ruokaisa kastike perunoiden tai jonkun muun lisäksi. Ilman tomaattimurskaa. Eihän kukaan nyt pelk
Mun jauhelihakastike: jauhelihaa, sipulia, pkt tomaattimurskaa, suolakurkkua, ehkä paprikaa, myös porkkanaraastetta usein, mausteita. Spagetin kanssa ja juustoraastetta päälle tai lasagneen. Jos Shepherd's pie, niin myös herneitä ja worchestershirekastiketta.
Hyvin harvoin ruskeaa kastiketta, läskisoossi sitten erikseen. Makaroonilaatikko munamaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Sitten aika loraus sitä ketsuppia, sinappia, lihaliemikuutio, näitä kaikkia jos on, tai jotain näistä jos on. Annetaan kypsyä rauhassa. Tulee ihan makoisa ja ruokaisa kastike perunoiden tai jonkun muun lisäksi. Ilman tomaattimurskaa. Eihän kukaan nyt pelk
Anteeksi nyt vain, mutta tuo reseptisi ei kyllä kuulosta siltä, että lopputulos olisi hirveän makoisa... mainostat vielä, että ilman tomaattimurskaa, mutta laitat sekaan tomaattia, jos sitä on. Mistähän olet ajatellut, että tomaattimurska on tehty?
En ole kyllä koskaan käyttänyt tomaattimurskaa spagettikastikkseen, se on vaan pahaa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun olet laittanut noita kaikkia tai osankaan noista sinne jauhelihakastikkeeseen, niin eihän se enää ole yhtään halvempi kuin se jotain 30 senttiä maksava tomaattimurska
Kuinkas paljon vehnäjauhoja tuo tomaattimurskavihaaja laittaa poronkäristukseen tai karjalanpaistiin? Nehän ovat ikävästi vain lihaa ja suola-pipourivettä, eihän sellaista kai kukaan syö...
Tosin eivät ole kyllä mitään satasen kuussa-budjettiin sopiviakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten aika loraus sitä ketsuppia, sinappia, lihaliemikuutio, näitä kaikkia jos on, tai jotain näistä jos on. Annetaan kypsyä rauhassa. Tulee ihan makoisa ja ruokaisa kastike perunoiden tai jonkun muun lis
No, en ole tyhmä, tomaattimurska on tehty tomaateista. Ketsupissani sitä on 80 %. Mutta, luetun ymmärtäminen!!! Kirjoitin, että MITÄ SILLÄ HETKELLÄ SATTUU KAAPEISSANI OLEMAAN!!! Ja vaikka sitten olisikin näitä kaikkia mikään pakko ei ole silloin kaikkia laittaa. Kuten sanoin, omaa järkeään voi käyttää.
En tietenkään laita näitä kaikkia luettelemiani tuotteita samaan aikaan. Vaan ESIMERKIKSI jos olen jo ostanut (on ollut siihen rahaa) tomaatteja kotiini niin silloin tietenkin laitan tuoreita tomaatin paloja enkä lähde ostamaan kaupasta sitä "pakollista" tomaattimurskaa. Mielestäni omaa järkeä käyttämällä soveltamalla saa ihan hyviä ruokia ja säästääkin samalla. Ilman myös joillekin "pakollista" soijarouhetta.
Onko noin vaikeata käsittää. Jos kotona on valmiiksi jotain mikä käy esimerkiksi jauhelihakastikkeeseen lisukkeeksi niin niitä käytetään ensisijaisesti. Vaikka ohjeessa lukisikin joku määrätty tuote. Samoin ihan mikä muu ruoka tahansa on tuunattavissa mitä kotoa löytyy. Jos löytyy, sekin on joskus tosin vähäistä.
Yksineläessä on se etu, että oma maku ratkaisee. Kun itse en ole niin pikkutarkka jos joku tuote puuttuu tai ei ole "oikea" niin se ei kaada maailmaani. Rahatilanne on se ensisijainen joka ratkaisee. En nyt kiellä, ettenkö joskus ostaisi myös tomaattimurskaa tai jotain muuta ei niin tarpeellista harkiten. Mutta esimerkiksi pitsassa käy ketsuppi minulle ihan hyvin.
Muut voivat tehdä ihan kuinka tekevät. Tämä on minun "filosofiani".
Tuskin kukaan lähtee ostamaan tomaattimurskaa alkaessaan tehdä kastikettä. Sitä on normaalisti aina kaapissa, kun kerran säilyy hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Se jos omalta pihalta löytyy omenoita ja metsästä sieniä niin se ei tarkoita, etteikö söisi mitään muuta päivän aikana tai ostaisi ikinä mitään kaupasta, kuten vaikka sitä öljyä ja kahvia.
Ja jos ei oo noissa liian nirso ja kerää lisäksi vaikka vadelmia, niin siinä sivussa tulee matojen myötä myös päivän proteiiniannokset ;D
-winner-
Harvoin se kastike tehdään pelkästä tomaattimurskasta, kyllä sinne muutakin tulee. Tai voihan tehdä mutta eihän se ole silloin pastakastike vaan tomaattimurskakastike. Että sinänsä tuo oman kastikkeen miksaus on aivan oikein vaikka makuasioista ei voi vääntää.
Mulla on tällä hetkellä noin 1,5kg sieniä menossa pakastimeen. En osaa yhtään arvioida, mitä ne olivat ennen kuin haihdutin niistä ylimääräiset nesteet pois, sanotaan nyt vaikka 3kg. Tuoreet kantarellit maksavat noin 32€/kg Prismassa. Eli olen laittamassa pakastimeen yhdeksänkympin arvosta sieniä muutamalla sentillä 😆 (=pakastepussien hinta, sähkön hinta).