Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18347)

Vierailija
81/18347 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaalihinnoilla. Jos jaksaa tönöttää joka ilta ilta-alessa tunnin vahtaamassa aletuotteita, niin sitten onnistuu yhdelle hengelle. Riippuu toki kaupungista, kaupoista ja köyhien määrästä ko. alueella. Se on aikamoista hommaa ja käy työstä. Koskaan ei tiedä onko saatavilla 0 tuotetta vai koko korillinen, ihan on tuurissaan. Monesti joutuu palaamaan tyhjin käsin tai odottelemaan tunnin, että saa alen yhdestä tai kahdesta tuotteesta. Salaatteja ei kannata ostaa alesta, ne ovat ihan ruskeita ja limonneita. Leipiä voi saada hyvin ja niitä voi pakastaa. Leivissä säästää ehkä eniten. Ei ole tosiaankaan jokapojan hommaa tuo aleilu.

Vierailija
82/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajoittain yltänyt esim 50 euroa per viikko. Toki olen pieniruokainen. Jos teen kattilallisen keittoa, syön sitä viikon. Päälle kasvikset ja hedelmät, jotka tietysti valitaan satokauden mukaan. Lisäksi koen että tämä on hieman huiputtamista koska minulla on hyvä kotivara johon kuuluu mausteet ynnä muut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein 4 litra kattilaan keittoa , raaka-aineet kustansi noin 10 €. Yhden annoksen hinta on n 0,50€. Siitä riittää ruokaa monelle päivälle. Syön myös kaurapuuroa itsekerätyillä marjoilla, on todella halpaa ruokaa, ostan leipispusseja ja pakastan. Kurkku ja tomaatti on kallista mutta ostan minä niitäkin, vihanneksista en tingi mutta mietin tarkkaan mitä ostan, mitään ei mene hukkaan..

Toiseksi ei kannata syödä yli kulutuksen, suomalaiset on lihavia.

En osta alkoholia, tupakkaa enkä karkkia. 

100€/kk on ehkä liian tiukkaa enkä oikein ymmärrä miksi pitäisi päästä siihen, ellei raha riitä ravitsevaan ruokaan kannattaa kyllä miettiä olisiko luovuttava jostain muusta ennemmin.

Vierailija
84/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todella halvalla pysyy hengissä jos haluaa, mutta syömisessä on kysymys muustakin kuin hengissä selviämisestä. Kysymys on myös nautinnosta, ja se maksaa.

Riippuu vähän mistä nauttii.

Vierailija
85/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 kaloria päivässä riittää, jos jättää sen suklaalevyn kertomatta. 

Vierailija
86/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin. 

Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€ 

Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.

Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.

Kai muistatte, että marinaadeille tulee sama hinta kuin kanalle. En kyllä halua siitä maksaa kanan kilohintaa.

Vierailija
87/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa 

Sama € aamupala ja nyt tulee lounaaksi kanalihapullia joita on jatkettu vaalealla soijarouheella ( pakasteesta). Nostin omat perunat n 2,5kg joista nyt keitän osan ja osa pakastetaan esikeitettyinä jouluksi.

Suppiskastike sipulilla ja kaurakermalla + kiinankaali-porkkanaraaste-hernemaissipaprika- salaatti+ salaattikastike.

Eipä paljoa yli € annos maksa ja mielestäni ihan terveellinen annos. 

Otin tuossa itsepyydettyä ja jalostettua haukimassaa 2x 700g sulamaan jääkaappiin ja huomenna tulee haukipihvejä pari kiloa. Viedään tyttärelle pakasteeseen puolet ja osa syödään huomenna tyttären vegekermaperunoiden kera.

Tämä ruuan kanssa kikkailu on minulle harrastus. Ja tavallaan kimmoke tuli kun teetettiin laaja veriarvojen mittaus ja sain kuulla hyviä uutisia. Luulin että lääkäri antaa huutia, mutta sainkin kuulla kehuja ;)

Vierailija
88/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 20-25€ viikossa ruokaan. Opiskelen tällä hetkellä, joten tilanteen pakosta kiristelen. Avainasemassa ruokapreppailut, jotka teen sunnuntaina koko seuraavalle viikolle. Teen ison satsin ruokaa, joka maksaa noin 10€ ja annostelen valmiiksi rasioihin. Osan saatan laittaa pakkaseen ja vaihtaa sieltä samalla taktiikalla toisena viikkona tehtyä. Viime aikoina oon tehnyt mm.:

- lasagnea (käytin 12€, tein 2 isoa vuokaa, tuli 10 isoa annosta)

- chili sin carnea pavuilla ja maissilla jatkettuna, söin riisin kanssa

- itse tehtyjä gnoccheja kermaisessa lehtikaali-tomaattisoosissa, pecorinoa päälle

- perunamuussijauhelihavuokaa ja herneitä

- Kanakeittoa (rintafileestä, peruna, porkkana, maissi, kaurakerma, riisi, sipuli)

Teen myös IL ohjeella kaurapatonkia (niitä tulee 3kpl) tai porkkana/perunarieskoja koko viikoksi. Osa pakkaseen. Näin saa tuoretta leipää alle eurolla koko viikoksi. Syön juuston tai hummuksen ja kurkun tai paprikan kanssa. Juuston ostan 400g pakkauksessa (alle 4€ Lidlistä) ja se kestää 1,5-2 viikkoa kun pilkkoo fiksuihin valmiisiin paloihin. Aamuisin/välipalana syön yllä mainittuja tai paistan pari munaa. Joskus pyöräytän smoothien puolikkaasta banaanista ja mansikoista tai jostain tarjousmarjoista, lisäks pellavarouhetta (noin 0,50€ annos) tai syön puuroa. 

Usein leivon jonkun peltipiirakan (esim. tonnikala-riisi) tai teen 20kpl sellasia isoja taikinanyyttejä mihin tulee sisälle raastettua perunaa, sipulia, paprikaa ja jauhelihaa). Tällaiset on hyviä ja helppo napata pakkasesta, noin 0,50€ iltaruoka. Tai sitten esim. sosekeittoa tai pari paistettua munaa.

Hedelmiä ostan isommissa 1-2kg säkeissä, sitä mitä tarjouksessa eurolla tai parilla. Niitä menee myös smoothieisiin täytteeksi ja ne kestää yli viikon. Jos meinaa uuvahtaa pilkon pakkaseen valmiisiin smoothiepohjiin. 

Mulla on kahvikone joka jauhaa pavut. Ostan kilon säkin noin 3-4 viikon välein (yleensä 10-12€) ja juon kaurabaristan kanssa.

Ei tällä ihan suositusten mukaisesti saa syötyä, hiilareita tulee enemmän. Nälkä ei kuitenkaan tule ja syön vitamiinejä myös purkista. Tarjousten mukaan suunnittelemalla ja valmiiksi annostelemalla pysyn matalemmassa budjetissa. Leivon myös jotain makeaa melkein viikoittain, itse tekemällä säästää. 

Ennen opiskeluja mulla kului ruokaan helposti yli 200€ viikossa plus ravintolassa syömiset. Eli aika iso muutos.

Vierailija
89/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltipiirakkaan saa upotettua parin päivän kalorit. Heittämällä vitosen päivä+kahvi, mausteet, herkut, kasvikset.

Vierailija
90/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapähkinä ei ole oikeasti pähkinä, vaan herneen sukulainen.

Vierailija
91/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 20-25€ viikossa ruokaan. Opiskelen tällä hetkellä, joten tilanteen pakosta kiristelen. Avainasemassa ruokapreppailut, jotka teen sunnuntaina koko seuraavalle viikolle. Teen ison satsin ruokaa, joka maksaa noin 10€ ja annostelen valmiiksi rasioihin. Osan saatan laittaa pakkaseen ja vaihtaa sieltä samalla taktiikalla toisena viikkona tehtyä. Viime aikoina oon tehnyt mm.:

- lasagnea (käytin 12€, tein 2 isoa vuokaa, tuli 10 isoa annosta)

- chili sin carnea pavuilla ja maissilla jatkettuna, söin riisin kanssa

- itse tehtyjä gnoccheja kermaisessa lehtikaali-tomaattisoosissa, pecorinoa päälle

- perunamuussijauhelihavuokaa ja herneitä

- Kanakeittoa (rintafileestä, peruna, porkkana, maissi, kaurakerma, riisi, sipuli)

Teen myös IL ohjeella kaurapatonkia (niitä tulee 3kpl) tai porkkana/perunarieskoja koko viikoksi. Osa pakkaseen. Näin saa tuoretta leipää alle eurolla koko viikoksi. Syön juuston tai

Ihan hyvän kuuloiset sapuskat sulla. Tosin itse tykkään salaateista ja tossa on aika vähän kasviksia sulla. Mutta en pääsekään yhtä halvalla kuin sinä.

Vierailija
92/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen opiskeluja mulla kului ruokaan helposti yli 200€ viikossa plus ravintolassa syömiset. Eli aika iso muutos". ??

Edellinen kaipa tarkoitti 200€ kk    Eihän kukaan pysty syömään 800€ kuukaudessa. Mutta juuri noinkin itsekin teen, isot satsit kerralla ja pakasteen kautta.Kuivattuja papuja keitän painekattilassa ja pakastan. Lisään kasvisproteiineja ja vähennän punaista lihaa. Linkkejä laitoin aiempiin viesteihin. Etätyötä pitäisi tehdä, mutta meni järjestelmä juntturaan ja on sitten aikaa odottaessa, kun vain pyörii ja kaatui taas;(

Vierailija
93/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi elää pienellä rahalla, ruokavalio pohjautuisi kaaliin, muniin ja kaurahiutaleisiin.

Kaalia voi paistaa pannulla, ja tehdä vaikka kaalilaatikon. Kaurapuuron lisäksi kauraa voi käyttää leivontaan, esim banaanikakkuun. Ja munista saa melkein mitä vaan.

Vierailija
94/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee suht vähän, välillä alle ja välillä vähän yli satasen ja joskus paljonkin, jos sattuu vaikka jotain juhlia.

Yritän tähän laskea perusviikkoa:

- aamupala: maitokahvi, kahvipaketti kestää 2 viikkoa eli n. 2,5e/vko, maitoa iso purkki 1,5e/vko

- lounas: kaurapuuro, paketti kestää 2 viikkoa, 0,50 snt/vko

- välipalaksi tarjoushedelmiä 2e/vko (nyt esim kilo päärynöitä ja kilo omenia)

- Viikossa teen kolme ruokaa, näihin menee noin 8e/vko (nyt possuwok, kanttarellirisotto ja nistipata)

- tämän lisäksi: paketti kananmunia 2e/vko, nakkeja 1e/vko, levitettä (kestää useamman viikon) 1e/vko joku leikkele/juusto 2e

- muutama tomaatti/kurkku/salaatti/pakastevihannes tarjousten mukaan 3e/vko

- jotain herkkua 2e/vko

Näin suunnilleen, mutta teen siis niin, että jos osuu hyvä tarjous eteen, niin täytän pakastinta ja sitten on viikkoja, milloin en joudu ostamaan juuri mitään, vaan syön pakastinta tyhjäksi.

Voin siis käyttää hyvinkin enemmän kuin tuon, mutta tykkään välillä nuukailla. Eri juttu sitten jos tulee vieraita.

Vierailija
95/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakasta, perunamuusia, porkkanoita. Sämpylöitä teen itse. Kun ei jaksa käydä kaupassa niin vohveleita tai pannareita tekee myös nopeasti (halpoja kun niihin menee vain maitoa munia ja jauhoja). En hyödynnä ilta-aleja, käyn töiden jälkeen kaupassa kun ei sitten kotiin päästyään jaksa klo 20 jälkeen lähteä kauppaan. Olen yksinasuva.

Vierailija
96/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin. 

Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€ 

Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.

Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.

Kanahan on tosi kallista. 

Vierailija
97/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harmainta aavistusta paljonko ruokaan menee rahaa mutta ostan aina lappuruokaa. Normaalihinnalla halvinta leipää ja kananmunia. Aika yksipuolista ja lihottavaa mut hengissä olen edelleen.;)

Juustovoileipiä ja jogurttia/viiliä ja tarjousbanaania tuohon vielä, niin silläpä sitä nälkä lähtee ja hengissä pysyy.  Liekö erityisen lihottavaa, kun ei syö isoja määriä.

Vierailija
98/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai muistatte, että marinaadeille tulee sama hinta kuin kanalle. En kyllä halua siitä maksaa kanan kilohintaa.

Tämä se on ikuinen valituksen aihe, että ei saa ostaa hunajamarinoitua kanaa, vaan maustamatonta, ja sitten kunnon ihminen sekoittaa omassa keittiössään öljyä ja mausteita ja hieroo sen kanaan.  Mitä väliä, että tiskiä tulee ja ainekset maksavat myös.

Vierailija
99/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.

Helposti onnistuu kun tekee itse ruoan eikö syö mitään turhaa.

Vierailija
100/18347 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyesti onnistuu,ei mitään ongelmaa.

Työnantaja tarjoaa lounaan jokapäivä.

Perunat,juurekset,sipulit,mansikat,omenat,musta+punaherukat ym omasta puutarhasta.

Hirven ja peuranliha metsästä.

Lisäksi käyn hupinani hakemassa seurakunnan ruokajaosta pari kassia viikossa ilmaista ruokaa.

Käytännössä varsinaiset ruokakulut on helpostikin alle tuon 100e kuukaudessa ja hyvä niin, sillä palkkani on kuitenkin pieni, alle 2600e kuukaudessa mikä ei yksin asujalle ole kovinkaan suuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä