Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18347)
Jatkoa..
Aamupalani puuro 7c siivu kaurasydän leipää 20c paistettu muna 20c tofua ja gotlersiivu + tomaatti ja kurkku. Alla levite ja purjoa uskon että €urolla syön aamupalani.
Lounas tänään kanankoipi + ranskalaiset pöhöttimessä + salaatti kana 1€ ranet ja salaatti 1€ = 2€
Iltapalaksi 2 siivua leipää 40c 1 muna + samat kuin aamulla arvelisin 1,50
Ehkä syön ennen iltapalaa jotain pientä ja siihen menee 50c
Tälläinen on 5€ päivä ja tänään on aika kallis lounas, joskus otamme 59c hernekeitto purkin puoliksi, sinapin ja sipulisilpun kera jolloin lounas on 30c jos kylkeen vielä leipä niin €urolla saa lounaan.
Siis täh. Menee jo työpäivien aikana lounaalla käydessä yli 200 €/kk.
Nistipata eli pussi pakaronia, halvin jauheliha ja sipuli ei riitä yhdelle 24 tunniksi, eikä riittäessäänkään pysy tuossa satasen kuukausibudjetissa, eli huonommin pitää syödä.
Jatkoa 2
Tähän jatkoin, meni vähän vika paikkaan
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Ihminen kuluttaa noin 2000 kilokaloria vuorokaudessa. Perunassa on 75 kilokaloria sadassa grammassa. Kilossa on siis 750 kilokaloria. Pelkkänä perunana energian saanti vaatisi 2,66 kiloa perunaa. Se tekee 45 kpl keskimääräisen kokoista perunaa ja maksaa 80 sentin kilohinnalla 2,13€ päivässä. Se olisi kuussa noin 64€: joten ihan helposti tuohon satasen budjettiin ei kyllä pääse. Kahvi maksaa tarjouksessa 3,33€ paketti. Sen kulutus on keskimäärin yksi paketti viikossa ja suodatinpussien kanssa hinnaksi tulee 50 senttiä päivä, eli 15€ kuussa. Satasella ei millään keinoin syö hyvin, saati terveellisesti kuukautta, vaan ravinto koostuu hiilihydraattipohjausesta mössöstä, kuten juuri peruna, pasta, puuro. Pelivaraa laadukkaisiin kasviksiin ja protskuun on hyvin mitättömästi.
Jatkoa 3
Minulla on gluteeniton ja maidoton ruokavalio ja vaikka vaimolla ei ole rajoitteita. valmistamme kaiken ruuan minun ehdoilla. Aamupalana vaimo syö juustoa ja kreikkalaista jugurttia. Kun teemme fajitaksia vaimolla normi plättänä ja minulla kalliit gluteenittomat.
Minun rajoitteeni tietty nostavat hieman hintaa, mutta leivon kaiken muun itse paitsi nämä Lidl Myllynkivi luomu kaurasydän 9 kpl pakaste 3,49€ Minä siedän gluteenia jonkin verran, joten tuosta ei ole oireita tullut.
Olen kova laskemaan ja meillä on lähes mahdotonta laskea ruokakuluja. Meillä on kesällä 3 pakastinta ja 2,5 jääkaappia käytössä. Ostan lihat kala aina tarjouksesta isommat määrät ja varmuusvarastomme on suuri. Esim sinappi,ketsuppi, pastat,riisit yms otamme varmuusvarastosta ja kun loppuu ostammme kerralla vähän isomman erän.
Tuohon 5 € päiväkulutukseen olen päätynyt muutaman kk seurannan perusteella.
Moni tekee laskelmia ja syö liian vähän proteiinia ja saahan sitä halvat päivät kun tekee juuressosekeittoa ja kukkakaali höystettä. Mutta lihakset riutuu ja läski kasvaa, elimistö vaatii lisää ruokaa korvatakseen lihaskatoa ja hiilarit vain lihottaa lisää.
Jatkoa 4
Tuo joka laski päivittäisiä kaloreita on oikealla tiellä. Vaikeammaksi homma menee kun alkaa laskea päivittäistä proteiinin määrää. Tässä oma pohdinta? Miten gorilla kasvattaa lihaksia vaikka on vegaani ja geneettisesti hyvin lähellä ihmistä.
Uskonkin että, jotenkin ihminen valmistaa proteiinia myös hiilareista. Ehkä tulevaisuus tämän selvittää. Nythän uskotaan että kaikki proteiini pitää tulla ruokana.
Meillä 5 henkinen perhe. Ruokaan menee noin 30-50e kuukaudessa. Itse kerätään marjat, luonnonyrtit ja sienet, pihalla omppupuita, marjapensaat, kasvihuone ja kasvimaa, mies kalastaa paljon. Meidän taloudellinen tilanne on todella kurja joten käydään hakemassa kaikista ruoka-avuista ilmaista ruokaa, todella noloa, mutta pakko mikä pakko. Sitä syödään mitä ruokajakelusta saadaan + kaikki mitä omavaraisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa 4
Tuo joka laski päivittäisiä kaloreita on oikealla tiellä. Vaikeammaksi homma menee kun alkaa laskea päivittäistä proteiinin määrää. Tässä oma pohdinta? Miten gorilla kasvattaa lihaksia vaikka on vegaani ja geneettisesti hyvin lähellä ihmistä.
Uskonkin että, jotenkin ihminen valmistaa proteiinia myös hiilareista. Ehkä tulevaisuus tämän selvittää. Nythän uskotaan että kaikki proteiini pitää tulla ruokana.
Gorilla ei ole vegaani ja kasviksissa on proteiinia. Ihminen ei valmista proteiinia vaan proteiini ei ole yhtä kuin liha. Märehtijätkin ovat erikoisia. Ne syövät etupäässä ruohoa ja lehtiä, mutta käyttävät energiakseen tyydyttynyttä eläinrasvaa. Niillä on ruuansulatus, jossa hiilarista tehdään sitä. Gorilla ja ihminenkin pystyy suolessa bakteerien avulla tekemään myös näitä kovia rasvoja, tosin ihminen heikommin. Lehmäkään ei ole vegaani, vaan syö jonkun verran eläinperäistä ruokaa.
Jatkoa 5
Gorillasta en sen enempää tiedä.
Mutta minulla on K S ja Lidl sovellutukset käytössä ja K on huonoin koska sieltä näkyy vain käytetty summa.
Jos haluaisin tarkan seurannan niin tulisi ottaa k-kaupoista kuitit ja poistaa muut kuin ruoka kuluista.
Esmes pesuaineet, hygienia, paperit,kahvi,tee lonkero yms kaikki mikä ei ole ruokaa.
Ehkä joskun otan 2-3 kk kuitit talteen ja ihan harrastus mielessä teen tutkielman.
Minulla on ollut 6kk pörssisähkö tutkielma ja 18kk E85 tutkielma, minkäs voi kun tykkää harrastaa.
Marjastan, sienestä ja kalastan. Nämäkin on harrastuksia ja en laske bensakuluja tai veneen hankintakuluja.
Mutta, ruoka-asioissa kiinnostaa myös terveellisyys, en oikein muista milloin olisimme tehnyt 100% liharuokaa.
Aina jatkamme soija tai härkäpapurouheella ja isänpäivänä on haukipihvien vuoro + vegekermaperunat.
Tytär valmistaa perunat ja me teemme pihvit. Ohjeeni alla
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17990722/sekakala-pihvit-uunissa
Lounaaksi ilmaisista ruodoista keitettyä kalasoppaa, kohtuu pitkä liemi. 3 päivän välein teen.
1,20e perunat 1e porkkanapussi 1,20 sipulia,1e pussi ruisleipää, 0,80e halvin margariini = 5,40 : 3 = 1,80
Päivällisessä Sienipasta: Suppilovahverot 0e, 1pss makaronia 0,40, Halvin kermantapainen 0,80 ja sipuli 0,20 = 1,40
1,80+1,40 = 3,20/pv = alle 100e /kk
Aamiaiseksi syön kynsiä, illalliseksi varpaankynsiä, ja välillä teen salaatin päästä putoavista hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Lounaaksi ilmaisista ruodoista keitettyä kalasoppaa, kohtuu pitkä liemi. 3 päivän välein teen.
1,20e perunat 1e porkkanapussi 1,20 sipulia,1e pussi ruisleipää, 0,80e halvin margariini = 5,40 : 3 = 1,80
Päivällisessä Sienipasta: Suppilovahverot 0e, 1pss makaronia 0,40, Halvin kermantapainen 0,80 ja sipuli 0,20 = 1,40
1,80+1,40 = 3,20/pv = alle 100e /kk
Aamiaiseksi syön kynsiä, illalliseksi varpaankynsiä, ja välillä teen salaatin päästä putoavista hiuksista.
Eikö kannattaisi jo lähteä vaikka kerjuulle, niin saisitte ruokaakin.
Jos saa ruoka-avusta tai koulusta ruokaa, niin ei se ole ilmaista. Joku sen maksaa aina. Myös marjojen ja sienten kalorit ovat melko kalliita, vaikka ne itse keräisikin.
Nykyhinnoilla 100 e ruokaan kuukaudessa on tosi vähän, kunpa selviäisikin noin halvalla. Mä syön joka arkipäivä lounasta ravintolassa, n. 10 e/pv menee jo siihen eli yli 200 e kuukaudessa. Siihen päälle kaikki ruokakauppaostokset. Oikeastaan en halua edes laskea paljonko nykyään kaikkiaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Siis täh. Menee jo työpäivien aikana lounaalla käydessä yli 200 €/kk.
Toiset meistä tekee safkat itse. On minullakin lounasetu työpaikalla mutta se on minusta turhan kallis palkkaan verrattuna.
Pitäisi näköjään pysyä syömään nakkeja, makkaroita ja kinkkusuikaleita, että pääsisi halvalla. Ja hernekeittoa yms. En pystyisi syömään täällä lueteltuja ruokia, onneksi en ihan näin köyhä olekaan. Kasvissosekeitot, pähkinät ja siemenet kyllä menee.
100 euroa/ kk on älyttömän vähän. Toki mulla on yksi teini vielä kotona niin joudun laittamaan nälkää pitäviä ruokia ja isoja määriä. Eihän satasen budjetilla saa edes juustoa leivän päälle tai kahvia/teetä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos syö vain kerran päivässä?
Yksi lämmin ateria päivässä riittää aikuiselle ihmiselle. Lisäksi aamu- ja iltapalat.
Lämmin ruoka on halvempaa kuin näppäset. Ihminen pärjää vaikka olisi joka toinen päivä paastolla, mutta se ei ruokalaskua ja ruuan tarvetta vähennä yhtään. N. 2000 kaloria päivässä pitää tulla, vaikka sen söisi missä muodossa hyvänsä.
Mulla menee sellaiset 120e kuussa ruokakauppaan (sisältää pesuaineet ym.) Proteiininlähteinä kananmunat, jauheliha, broileri, joskus kalapuikot. Kahvina pikakahvi (Nescafe ihan hyvää), muu aamupala kaurapuuroa ja yksi kananmuna. Juureksia, välillä klementiinejä, yhtä edullista pakastevihannespussia jossa porkkanaa, hernettä, kukkakaalia ja papua menee aika usein. Ruisleipää ja näkkäriä. Maitoa. En kaipaa kuin tuoretta kalaa, joku suklaakin on niin halpaa että halutessaan voi vähän herkutellakin.
Oikeesti tuosta riittää ruokaa yhdelle päiväksi. Miehelle 3 isoa perunaa on lounas ja siskonmakkarapaketti piisaa kolmelle aterialle ja nuo letut tekisivät neljännen. Päälle vielä kahvit, mausteet ja tuskin tekään ihan ilman herkkuja elätte ja kierrätte ulkona syömisen totaalisesti.