Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19045)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nälkä lähtee kaalisopallakin. Tai kaalipadalla. Älkää nyt esittäkö tyhmempää kuin olette.
Lähtee ehkä kahdeksi tunniksi, sen jälkeen on taas nälkä.
Paskat näiden valittajien ja epäilijöiden kanssa. Useamman vuoden menin tuolla satasen ja alta budjetilla ja onnistuu kyllä - kuten loputtomat viestit tässäkin ketjussa kertovat. Onko se nyt terveellisempää kuin vaikka 500 € kuussa budjetilla, niin ei yleensä tietenkään, mutta siitä ei ollutkaan kysymys.
Ja toisaalta... jos käytät sen 500 € kuussa epäterveelliseen ruokaan, niin voi olla, että se alta satasen kk-budjetin henkilö elää terveellisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Paskat näiden valittajien ja epäilijöiden kanssa. Useamman vuoden menin tuolla satasen ja alta budjetilla ja onnistuu kyllä - kuten loputtomat viestit tässäkin ketjussa kertovat. Onko se nyt terveellisempää kuin vaikka 500 € kuussa budjetilla, niin ei yleensä tietenkään, mutta siitä ei ollutkaan kysymys.
Ja toisaalta... jos käytät sen 500 € kuussa epäterveelliseen ruokaan, niin voi olla, että se alta satasen kk-budjetin henkilö elää terveellisemmin.
No onnistuuhan se pakon edessä, kun ei ole muuta valintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI kotipuutarhasta kyllä irtoa paljon mitään. Yksi aari perunaa voi olla sopiva koko tarveviljelyyn, mutta osa perunoistahan aina pilaantuu jossain välissä talvea jos ei ole kunnollisia säilytystiloja. Mutta kun se perunan hinta nyt ei ole niin hirveä, että edes kannattaisi.
Satasen ruokatavarat kuussa kyllä onnistuu jos syö muualla päivisin. Punalappuihin varaava voi löytää isommista kaupungeista pakkaseen lihaa, mutta ei niiden varaan voi koko budjettia laittaa. Ehkä jotkut punalappuviikot keventämään ruokabudjettia ? Muuten syö normisti ja monipuolisesti ja sitten yhden viikon syö pelkkää punalapputarjontaa?
Ehkä peruna ei ole se kannattavin viljeltävä kotona. Sen sijaan ruokavaliota pystyy monipuolistamaan hurjasti, kun saa ilmaiseksi omasta pihasta esimerkiksi hedelmiä ja marjoja, niistä voi myös tehdä mehuja ja
Me ostettiin vanha maatila 12 vuotta sitten, pihassa omena- luumu- ja kirsikkapuita, lisäksi musta- ja punaherukkapensaita. Mitään muuta hoito en ole tehnyt kuin keväisin hiukan huoltoleikannut puita, odnsdilld en ole tehnyt muuta kuin poistanut kuolleet oksat. Edelleen tuottavat sanoa niin että riittää omaan käyttöön ja sukulaisille.
Ruokabudjettini kotiruokailuun on 100e/kk. Töissä syön arkipäivinä työnantajan tukeman lounaan, työpaikkaruokailu maksaa 60e/kk. Eli ruoka maksaa 160e/kk. Liikun työmatkat, edestakaisin 8 km, enimmäkseen pyörällä tai kävellen. Kuntoharjoittelua teen kotona painoilla ja ilman painoja. Minulla on keliakia, hoitona gluteeniton ruokavalio.
Aamu- ja iltapala: kaurapuuro pakastemarjoilla/kanelilla ja sokerilla/sokerittomalla omenasoseella. Illalla lisänä kasvis/juures/hedelmä. Aamulla kahvi, illalla yrttitee. Minulle tulee raskas olo runsaasta aamiaisesta, siksi vain puuro.
Gluteenittomat kaurahiutaleet Prismasta n. 1,30e/500g pkt. Sokeriton omenasose Lidlistä n. 1,30e/710g prk.
Lounas viikonloppuisin/päivällinen, muutama esimerkki:
Kasviskeitto: juureksia (esim. perunoita, porkkanaa, lanttua ja palsternakkaa) ja papuja/linssejä, mausteet, satunnaisesti sekaan tomaattimurskaa. Pavut ostan Lidlistä.
Höyrytetyt perunat, keitetty kananmuna, silliä/herneitä, punasipulia ja kasviksia. Kypsennän perunoita 1kg, eka ateria on lämmin. Seuraavina päivinä kylmä salaatti em. tarpeista, sekaan salaattikastiketta, pienin ainekset sopiviksi paloiksi. Perunat ja sipulin voi toki paistaa, mutta nyt kesällä tein kylmän salaatin. Silli Lidlistä 2,5e/nautican iso prk. Sillin sijasta joskus tarjouksesta kylmäsavulohta.
Salaatti: salaatti, kurkku/kesäkurpitsa, tomaatti, oliivi, avocado, ravintohiivahiutale/raejuusto/salaattijuusto/herne, balsamico, salaattiöljy. Lidlistä avokado 2,99e/pss, oliivit 0,99e/baresa pikkupurkki, nämä riittävät noin 5:een salaattiannokseen.
Quinoa-kasvispaistos: keitän quinoat ohjeen mukaan, paistan kasviksia ja esikeitettyjä papuja/linssejä kevyesti pannulla, maustan ja sekoitan quinoan kanssa.
Väipalat: hedelmä/kasvis.
Herkut: letut (Prismasta semperin grov mix-jauhot, kuitua 6,5g/100g, n. 3,5e/500g) ja marjat/hillo, hedelmä ja juusto, viikonloppuisin minipussi sipsejä ja gluteeniton suklaapatukka.
Ruuat ostan lähinnä Lidlistä ja Prismasta. Vertaan kilohintoja, ostan edullisia ja terveellisiä ruokia, hyödynnän tarjoukset. Hätävarana on Lidlin edullisinta purkkihernekeittoa ja purkkiananasta.
Minulla oli pitkään tavoitteena kotiruokailussa 100e/kk, mutta se ylittyi useammalla kympillä kuussa. Tänä vuonna se on onnistunut, vähensin herkkuja ja jätin pois leivät ja lihan.
Syön päivittäin d-vitamiinia. Kalsiumia otan illalla purkista, jos en ole saanut päivän annosta täyteen ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi ihmisten syyt tähän satasella syömiseen, jos siis ei ole pakon sanelemaa. Miksi pitää syödä minimaalisella summalla?
Uh huh. No, minulla ei ole varsinaisesti rahasta puutetta ja mulla on varaa ostaa kyllä köyhille hangaround-persuillenikin niitä sipsejä ja pizzaa, jos haluan auttaa elämässään heikommin menestyviä. Kaljaa en niille osta.
MUTTA: miksi ihmeessä maksaisin OMASSA OSTOSKORISSANI niistä IHAN SAMOISTA ITSELLENI MAISTUVISTA ja muutenkin ostamistani ruoka-annoksista 60% enemmän, jos voin ajoittaa kaupassa käynnin siihen, että saan maksimaalisen alennuksen niistä?
Viiden pisteen vinkki: tarinan kauppaan menevä blondi, jolla ei koskaan ole rahaa, kun sapuskat maksaa niinku niin kauheesti, apuuuuuu, en ole minä :D
Syön lihaa, kalaa, marjoja, viljatuotteita, maitotuotteita ja kanaa eri muodoissa ja rasvaa ja suolaa ja sokeria näissä pyrin välttämään, enkä tunne kärsiväni anemiasta, bulimiasta tai vatsan turvotuksesta tms. Ruokaa OSAAN tehdä ihan perusaineksista itsekin, mutta kun ei ole ketään muita joille tarvitsee keittää, niin ei tarvitse päteä senkään takia tai teidän lukijoiden kauhuksi paljastua Vauvassa vielä huippukokiksikin kaiken muun erinomaisuuteni lisäksi ;D
-winner-
Joka päivä syönyt tällä viikolla perunaa tai riisä ja lohta. Ostin kilon lohen ja maksoi 15 euroa. 100g syönyt per päivä eli 1,5 euroa ja peruna tai riisi 0,30 euroa. Lisäks puuroa tai leipää aamulla ja illalla yhteensä 0,40 euroa. Lounaan oon kuittanut poppareilla 0,20 euroa tai sipsillä 0,50 euroa tai pähkinöillä 0,50 euroa tai naapurila saaduila ilmaisilla omenoilla tms. Alle 3 euroa maksaa päivisin ruoka ja juoma. En juo alkoholia tai kahvia. Viikonloppuisin joskus teetä.
Ai joo, olen pakastanut lohet valmiiks 100g annospaloihin pakastimeeseen. Syön kalaa melkein joka päivä, punaista lihaa en syö.
No joo voihan sitä syödä vaikka lohta joka päivä jos muuten syö edullisia lisukkeita tai on oma omenapuu. Mä ostin tänään 100g graavilohta, söin sen kotimatkalla autossa ja maksoi 6 egee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua, että joidenkin mielestä 300 € kuukaudessa yhdelle ihmiselle on jotenkin erityisen paljon. Ei se nykyhinnoilla todellakaan ole. Trolleja te kai olettekin?
Tässä yritetään kertoa näille(kin), että oikeaan aikaan kaupassa käymällä voisi syödä ne ihan samat ruuat ja säästäisi sen -60% siitä 300:sta... Mistään ei siis tarvitsisi luopua, ei edes niistä kaikista rahoistaan.
Trollejahan syötetään, ei ne koskaan ruuistaan mitään maksa ;D
-winner-
Ei kaikilla ole mahdollisutta hyödyntää noita -60% aleja. Se kun riippuu ihan siitä, missä asuu ja missä kaupoissa asioi/voi asioida. Joten ihan veetuilun puolelle menee viestisi kyllä. :(
No jos menetit nyt ruokahalusi, niin varmaan sitten pysyt kk-budjetissa vaikkapa sillä tavalla. TÄMÄ oli veetuilua.
Harmittaa tietty, jos ei ole kaikilla samaa mahdollisuutta, joten oikeasti olen pahoillani sun puolesta. MUTTA: jos mahdollisuus on, niin kyllä ne lukijat, jotka pääsisivät alen aikaan kauppaan, ansaitsevatkin maksaa sen +60% + ens kuun alusta vielä lisää alv:ia, jos ei ale kiinnosta.
Konkurssikypsä Suomihan vielä pari kk pyörii sillä, että edes jotkut blondit ihmiset sentään ostavat normaalihintaisia ruokia. Tämän ketjun malliin jos kaikki tekisivät, niin -60% pois kansantaloudesta kyykkäisi kyllä Suomen lopullisesti.
-winner-
Kotihillot ja - mehut voivat vähentää kaiken maailman herkkupurkkejen ostamista kaupasta.
Riisipuuro, mannapuuro, ohrauunipuuro, lätyt, pannukakut, vohvelit , viili, maustamaton jogurtti hillolla ja pakastemarjoilla..
En oikein pysy perässä siinä, millä tää kansantalous pyörii, kun ulkoa rahaa ei kuitenkaan tule (vienti ei vedä). Lainalla joo, mutta se ei selitä koko totuutta. No, toisilla on tuloja enemmän, maksavat veroja enemmän ja kuluttavat enemmän? Firmat ei verotuloja tuota, kun konkurssiluvut on taas häikäisevän korkeita.
Ruuan alvihan ei nouse, ruuan hinta kyllä taatusti nousee. Onneksi en ole hallitusvastuussa, en millään ymmärrä, että miten leikkaamalla ja kurittamalla saadaan talous taas nousuun. Vaikuttaa kovasti 90-luvun toimilta - joiden ansiosta Suomen talouskasvu jäi jälkeen muuta Eurooppaa.
Olen tänään käynyt jo kaksi kertaa sienessä, ja ne eilisetkin on vielä perkaamatta. Tänään syödään uunilohta tattikastikkeella ja keitettyjä perunoita. Salaattina keräkaali-tomaatti-kurkkusalaatti ja porkkanatikkuja. Leipänä kotimaista-ruispaloja. Lohi oli sitä tarjouslohta, joka oli vielä punalaputettu, kilohinta jäi alle kuuden euron. Kasvikset kaikki alle euron/kilo. Tämä syksy vaikuttaa oikein lupaavalta sienisyksyltä, nyt on tatteja alkanut ilmaantua. Kantarellejä ja orakkaita oli PALJON, mutta pääpaino tänään oli mustatorvisienissä. Niitä on nyt enemmän kuin yleensä, ja kasvavat vielä sellaisissa paikoissa, joissa ei viime vuonna niitä ollut lainkaan.
Koska puuroriisiä ei löytynytkään ruokakaapista, niin keitin ohravelliä lounaspuuroksi. Se kyllä kuulostaa tosi ankealta ja pula-ajalta, mutta ihan hyvää tuo on. Riittävän kauan ehti hautua, kun meni metsässä sen verran kauemmin. Sushiin ohra ei sovi sentään 😁.
Kiusa se on pienikin kiusa
Voihan winneri! Mä en ole koskaan ikinä nähnyt 60 prosentin aleruokia. Ei niitä ainakaan täällä Helsingin keskustan ruokakaupoissa kertakaikkiaan ole.
Suoraan sanottuna olisin huolissani niin leväperäisestä kauppiaasta joka tilailee alvariinsa myyntiin niin ylenmäärin tuotteita, että joutuu sitten niitä tuuppaamaan asiakkaille aina vaan alle puoleen hintaan.
Ainakin toivon, että tällainen kauppias toimii omaan lukuunsa. Tämä näetsen nostaa takuulla hintoja kautta linjan koska kyllä se kate jostain on revittävä.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienensyöjä täällä. Kuivatuissa sienissä on proteiinia n.29g/ 100g. Keskimääräinen käyttöannokkseni on n.30g kuivattua sientä, eli proteiinia saan n.9g.
Proteiinijankkaajille esimerkkipäiväni:
1) Rahka 25g, ananasta
2) Sienisalaattia, sis.sientä 7g, sipulia,
raejuustoa 36g, ranskankermaa 2g
Ruisleipää 4,5g , piimää 6g, tomaatti
3)kasvismunakas 14g, ruisleipä 2,5g, maito 7g
4)kaurapuuro 10g, banaani, mustikat , jogurtti 20g
Päivn ateriat 4kpl. Grammat proteiinimääriä. Proteiinia yhteensä 134g eli ihan liikaakin.
Tasapainottuu viikon aikana, seuraava päivä voi olla vaikka kasvissosekeittopäivä. Iltapuuro on aina aika sama.
Mikä tässä on id
Hyvin on saatu proteiinikiihkoilu iskostettua joidenkin ihmisten mieliin. Ihminen tarvitsee lopulta aika maltillisen määrän proteiinia päivässä. Kaikki ylimääräinen proteiini tulee vaan kusen mukana ulos ja rasittaa munuaisia mennessään.
Mikä tahansa ruoka, jossa yhdistyy proteiini ja rasva (esim. liha), on ruuansulatukselle iso ja hidas urakka. Valheellinen kylläisyyden tunne voi siitä tulla, vaikka oikeasti ruuansulatus elimistö on ihan jökissä ja tekee kaikkensa selvitäkseen urakasta.
Oikeasti terveellinen ja kylläisyyden tuova ruokavalio on kuitupitoinen ja vitamiineja&hivenaineita runsaasti sisältävä, eli käytännössä kasvisruoka. Jos haluaa silti proteiinilisää, sen saa riittävästi ja edullisesti palkokasveista (pavut, kikherneet ym). Tällainen ruokavalio on halpa toteuttaa ja onnistuu hyvin 100 eurolla kuukaudessa.
Tänään syönyt hetki sittenn yhden kauraleivän. Se riittää.
En syö joka päivä.
Viitaten esim. viestiin 6922, ihmettelen joka kerta, kun joku ihminen sanoo, että puuro ei pidä nälkää minulla.
Onhan se suorastaan todennäköistä, että jos syö kuitupitoisen hiilihydraattilämärin, se tekee hyvää suolistolle ja aivoille, mutta ei pidä nälkää, ja siinä ei eri ihmisten välillä ole erityisen suuria yksilöllisiä eroja. Puuro voi olla täysin pätevä ateria, mutta silloin sen pitää sisältää muutakin kuin vettä ja puurohiutaleita.
Puurosta voi rakentaa täysipainoisen aterian esim. näin:
1. Kaurapuuro, marjoja tai hedelmiä lisäksi voileipä, kinkkua, juustoa ja vihanneksia
2. Kaurapuuro, raejuusto, marjoja tai hedelmiä, pähkinöitä
3. Kaurapuuro, maapähkinävoi, marjoja tai hedelmiä
Varioida voi tietysti muutenkin ja puuro voi olla muutakin kuin kauraa.
Vierailija kirjoitti:
Viitaten esim. viestiin 6922, ihmettelen joka kerta, kun joku ihminen sanoo, että puuro ei pidä nälkää minulla.
Onhan se suorastaan todennäköistä, että jos syö kuitupitoisen hiilihydraattilämärin, se tekee hyvää suolistolle ja aivoille, mutta ei pidä nälkää, ja siinä ei eri ihmisten välillä ole erityisen suuria yksilöllisiä eroja. Puuro voi olla täysin pätevä ateria, mutta silloin sen pitää sisältää muutakin kuin vettä ja puurohiutaleita.
Puurosta voi rakentaa täysipainoisen aterian esim. näin:
1. Kaurapuuro, marjoja tai hedelmiä lisäksi voileipä, kinkkua, juustoa ja vihanneksia
2. Kaurapuuro, raejuusto, marjoja tai hedelmiä, pähkinöitä
3. Kaurapuuro, maapähkinävoi, marjoja tai hedelmiä
Varioida voi tietysti muutenkin ja puuro voi olla muutakin kuin kauraa.
Näppäilyvirhe, tarkoitin tietysti 7922
Minulle ei auta vaikka laittaisin kaurapuuron / neljänviljanpuuron / runsaskuituisen kaurapuuron tms. lisäksi marjoja, hedelmiä tai voileivän. Nälkä tulee hetken päästä. Minulle ei kaurapuuro korvaa ateriaa. Tai korvaa, mutta saa syödä sitten enemmän ja kunnon ruokaa jonkin ajan päästä.
Puuroa syön, mutta joudun silti syömään jotain muuta, eli puuro on ikäänkuin lisuke tai silloin kun vaikka illalla on vielä nälkä. Valvon usein myöhään ja en halua mennä nälkäisenä nukkumaan jos varsinaisesta ruokailusta on kulunut aikaa. Syön puuroa iltapalana. Mutta jos en sitten menekään heti nukkumaan niin nälkä kolkuttelee taas.
Tämä sille joka ei millään usko, että puuro ei pidä nälkää kaikilla ihmisillä. Oli lisukkeita tai ei.
- paistettuja perunoita, kananmunaa, ruisleipää, maitoa, tomaatti
- Banaani ja viili
- illaksi vierailulle
Minulla ovat hillot ja mehut juuri niitä, joita ostan tosi harvoin. Ne ovat helpoimmasta päästä raakata pois ostoslistalta. Ei ole siis kotipuutarhaa vaan kaupasta ostan. Minulle kalliimmaksi tulee ihan ne normaalit ruokatuotteet jotka luovat perustan aterioille tai välipaloille. Olen sekasyöjä, joten pelkillä kasviksilla tai kasviskeitoilla en pärjää. Kaurapuuroa syön, mutta en vaan pysty joka päivä eikä pidä nälkääkään loitolla minulla. Muitakin puuroja syön myös, mutta minulle ne ovat ruokapuolen täydentäjiä, en niillä korvaa aterioita. Vaikka syön puuroa täytyy olla myös muuta "vahvempaa" ruokaa.
Soijaa ja näitä tofuja sun muita papuja yms. en osta. Mieluummin käytän rahani tuotteisiin joista itse tykkään. Olen yksinelävä nainen ja saan itse päättää mitä syön, tietysti käytettävissä olevat pienet rahat huomioonottaen.