Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19027)
S k e kirjoitti:
Millaista työtä teet, miten jaksat muuten, kun syöt määrällisesti aika vähän ja proteiinia et juuri nimeksikään?
Jaksan oikein hyvin, kiitos kysymästä. Minulla ei ole kroonisia sairauksia sukuvikana tulleen migreenin lisäksi, ei tuki- ja liikuntaelinten tai sydän- ja verenkiertoelimistön ongelmia. Olen sellainen pahamaineinen erityisasiantuntija, siis mun nimikekin on sellainen. Eli 4/5 päivistä istun koneen ääressä, kokouksissa, kouluttamassa, kirjoittamassa, puhumassa puhelimeen. 1/5 olen sitten asiakaskäynneillä. Vapaa-ajanliikunta on pääasiassa kevyttä, mitä nyt keväällä ja syksyllä tulee raadettua kasvimaalla ja lopputalvesta/keväällä puuhommia. Kävelen/sienestän/marjastan päivittäin tunnista kolmeen, vapaapäivinä enemmän, työpäivinä vähemmän.
Eilisen valkuaisainemäärä oli jotain 60g tienoilla, ja tän kokoiselle ihmiselle se on ehkä pikkasen alakanttiin, muttei mikään kata
Ja tuollaisesta työmäärästä huolimatta paukuttelet täällä jokapäivä aamusta iltaan sepustuksiasi ja tarinoitasi ja jorinoitasi.
Vierailija kirjoitti:
Harva nainen on mitään mallinmitoissa 170cm kun keskipituus on tosiaan nykyään se 163cm. Moni siis on vielä paljon lyhyempi eli varmasti myös painaa paljon vähemmän kuin 180cm mies. 50kg ei ole mikään harvinainen paino saatika alipaino useallakaan, ellei sitten tosiaan olw joku koripalloilijanperheen 2m. Ja oli pituus mikä tahansa, sekin on faktaa, että siitä lautasesta puolet pitäisi olla kasviksia tai salaattia.
Kyllä naisten keskipituus on nykyään enemmän kuin 163 cm, ainakin Ylen jutun mukaan, jossa sanotaan:
^Suomessa aikuisen naisen keskipituus on tällä hetkellä 167 senttiä ja miehen 180 senttiä.^
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ostakaa 1kg kaupan valmiita lihapiirakoita. Ainakin S-kaupasta saa 2,70€/kg. Yks piirakka 100g ja kaloreita 290 kcal. Eli syöt päivän aikana 10 lihapiirakkaa niin saat sen 2900 kcal et saat kaloris ja maksaa 2,70€. Mikä tekee kuukaudessa 2,70 x 30 niin 81€ eikä tartte kokkailla, mikroon vaan. Siihen ketsuppipullo viel 0,80€ ja riittää rahat viel 20€ vaikka maitoon, kahviin ja kasviksiin.
Terveyshän tälläisillä älyyttömyyksillä lähtee ja nopeasti. Kai idea nyt on kuitenkin pysyä terveenä eikä tehdä itsemurhaa surkealla ruokavaliolla?
Jos ei ole kiinnostunut tekemään niitä edullisia kasvissosekeittoja, käyttämään monipuolisesti soijarouhetta, soijasuikaleita, jauhelihaa, kanaa jne. Ja vaihtelevasti pastaa/riisiä/perunaa, jotka edullisia ja ost
Annoskoot näissä on edelleenkin niin pieniä, että niistä ole kuin ehkä sen 160 cm sohvaperunan, istumatyöläisen ikääntyneen naisen ruokavalioksi. Mikä tässä on niin vaikeaa hahmottaa, että nuo satasella saatavat ruokamäärät on niin pieniä, ettei niillä juuri kukaan muu tule toimeen mitenkään? Miten tämä pitäisi rautalangasta vääntää?
Mitä vikaa ikääntyneissä istumatyötä tekevissä naisissa? Meitä kuitenkin yli 1 000 000. Kai mekin saamme keskustella täällä, vaikka kykenisimmekin syömään 100 e/kk?
"Mitä vikaa ikääntyneissä istumatyötä tekevissä naisissa? Meitä kuitenkin yli 1 000 000. Kai mekin saamme keskustella täällä, vaikka kykenisimmekin syömään 100 e/kk? "
Ei ketjun aiheena ole pelkästään ikääntyvien naisten ruokakulut? Nythän nämä on täällä pääasiassa äänessä ollut kymmeniä sivuja. Perustakaa oma ketju istuvien ikäneitojen ruokailuille.
Ikääntyvän naisen pitäisi ymmärtää, että ruoka pitää kehoa terveenä ja oikea ruokavalio estää osteoporoosia ja lihaskatoa.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä vikaa ikääntyneissä istumatyötä tekevissä naisissa? Meitä kuitenkin yli 1 000 000. Kai mekin saamme keskustella täällä, vaikka kykenisimmekin syömään 100 e/kk? "
Ei ketjun aiheena ole pelkästään ikääntyvien naisten ruokakulut? Nythän nämä on täällä pääasiassa äänessä ollut kymmeniä sivuja. Perustakaa oma ketju istuvien ikäneitojen ruokailuille.
Aihe: Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana? Myös me jokuja. Mene sinä muuhun ketjuun, ellet kerrän kuulu edes näihin jokuihin. Mitä täällä sitten länkytät ja jankutat.
Istuvat ikäneidot, mytomaaniset moninikit, eineksiä alelaareista ryönäävät.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntyvän naisen pitäisi ymmärtää, että ruoka pitää kehoa terveenä ja oikea ruokavalio estää osteoporoosia ja lihaskatoa.
Eiköhän he keskimäärin ymmärrä. Kausiajattelun myös ja malttavat marjastaakin.
Voisko tyypit lopettaa tuon "tyyliin..." käyttämisen. Ei ole oikeaa suomenkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuroa, itsepoimittuja mustikoita (oon pakastanut talvea varten), margariinia ja kanelia. 0,05€. Lounaalla keitän 1/3-osa 1kg 0,75€ maksavasta spagjettipussista, joka330g eli 0,25€ turpoaa siis noin 700g valmiiksi spaghetiksi. Samalla heitän pannulle kasviksia 500g 0,50-1€ ja toiseen pannuun 360g valmislihapyörykät 0,99€. Tosta kun syön lounaan 350g pastaa+250g kasviksia+180g lihapullia niin annoskoko on 780g. Toisen annoksen 780g syön päivällä. Iltapala syön taas puuron 0,05€. Kahvia tai maitoa satunnaisesti, mehua en juo. Päivän ruoat maksaa siis 1,84-2,34€ päivässä. Mausteina suola ja ketsuppi. On varaa syödä välillä muutakin mutta tossa mun perusruoka eikä ole kallista. Noin 2€ olisi siis 60€ kuussa. Nautintoaineet maksaa kuten limpparit ja suklaat. Tavallinen ruoka ei maksa. Joskus teen jauhelihapullille kans ruskean kastikkeen ihan margariinista, vehnäjauhosta ja vedestä.
Tuollaisten väitteiden esittäjä pitäisi laittaa velvolliseksi ruokkia kaikki halukkaat väittämälläsi summalla. Varmasti moni köyhä on valmis maksamaan 60 euroa, että saa kuukauden ajan ruokailla ja pistää loput rahat muuhun kulutukseen.
Siihen saakka kukin voi väittää mitä tahansa ja syödä muiden kustantamia ruokia.
Mulla menee ainakin 60-70e viikossa ja olen hoikka nainen, yksineläjä. Ja teen itse kaikki ruuat. Niin vaikee ymmärtää...
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee ainakin 60-70e viikossa ja olen hoikka nainen, yksineläjä. Ja teen itse kaikki ruuat. Niin vaikee ymmärtää...
Vaikeeta juu, kun et valaise mitä syöt.
Päivän ensimmäinen ruoka porkkana ( ei ole aamulla nälkä).
Nyt paistan perunoita, sipulia ja kananmunaa. Ruisleipää, levite, tomaatti, lasillinen maitoa.
Loppupäivän suunnitelmassa rahkaa, karviaisia, omenoita. Voi olla myös sipulia& kantarelleja ruisleivällä.
Vierailija kirjoitti:
Miten asiaan liittyy, että olet hoikka? Kas, kun et sanonut että "mulla menee 50e päivässä ruokaan, minulla on punainen sadetakki ja keltaiset kumisaappaat"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asiaan liittyy, että olet hoikka? Kas, kun et sanonut että "mulla menee 50e päivässä ruokaan, minulla on punainen sadetakki ja keltaiset kumisaappaat"...
Varmaan liittyi siihen, että nämä jotka puolustavat alhaista kalorimäärää, jopa alle 1000 kaloria, kertovat olevansa aina hoikkia ja vähäenergistä työtä tekeviä, joiden kaloritarve on silloin 1500 kaloria. Tai jopa alle.
Tänään syönyt aamupalalla ruisleivän, jossa kalkkunaleikkele, margariinia, 4 kurkkuviipaletta ja 2 kirsikkatomaattia. Hinta joku 0,10€. Ja 2 pikakahviannosta maitotilkalla joku 0,10€. 4h päästä siitä syön nyt lounasta. Pilkoin. Iittalan isoon lautaseen jäävuorisalaattia, Lidlin tarjousporkkana suikaleina (1kg 1,19€), kukkakaalia (1kg 0,99€), kurkkua (1kg 1,30€), pari kirsikkatomaattia (rasia 0,99€), pätkin kalkkunaleikkelettä 5 viipaletta joukkoon (200g 1,5€) ja päälle balsamicoa, öljyä, pippuria ja oreganomaustetta. Halpaa ja hyvää! Hinta joku 0,60€ annos ja leipä 0,05€.
Jatkan tietokonetöitä kotona ja syön ilmaisia omenoita pihalta jos haluaa välipaloja. Vaihtelun vuoksi olen ostanut kans pari 0,15€ banaania mutta tänään ei ainakaan niitä tee mieli kun ei ole tarkoitus urheilla.
Illalla teen vaan Pakastekasviksiksta wokin, jonne lisään kans tuoretta kukkakaalia ja porkkanaa. Vois kans lisätä riisiä joukkoon ja ehkä pakastimesta surimeja. Tai kaikkien parhaansa soijasuikaleita (en syö punaista lihaa). Kanaa nyt ei satu olemaan. Jotain 0,40-0,80€ maksaa yleensä noi wokit. Alle 1€ annos maksaa itseasiassa lähes aina mun ruoat. Tai jos ostan/syön kalliin 1,50€ maksavan kanan pihvin niin sitten päivän toinen ateria on jotain edullista kikhernekeittoa/hernaria/riisipuuroa/lämpimiä voileipiä tai vaikka pelkkää spaghettia, joka on kuullotettu öljyssä, mikä maustettu valkosipulilla, chilirouheella ja oreganolla.
Ei maksa mun ruoat yli 100€ kuukaudessa mutta minua ei haittaa ollenkaan vaikka muilla menee paljonkin yli. Alkoholit ja mehut maksaa. Ja tietty jos syö valmisruokia tai kastikkeita tai semmoista. Kaloreita saan hyvin öljyistä ja margariinissa itse, mutta suosin vähärasvaisia raaka-aineita. Joskus saatan friteerata perunasuikaleita ranskiksiksi tai kukkakaalia wingseiksi tms. Mutta ne on jo aikamoisia rasvapommeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska muuten täällä aletaan haukkua lihavaksi joka vain tuhlaa rahaa ruokaan koska syö liikaa..
Kävin tällä viikolla kaupassa ja meni jo 20e. Nakkikeitto tein josta syön 3-4 kertaa. Kaurapuuroa ja kiisseliä. Maitoa ostin ja leivän päälle leikkelettä juustoa ja vihanneksia. Kauppaan taas 3 pv päästä kun nuo loppuu.
Tässä taas alehamsterin ostoksia:
mango smoothie 250 ml, luomumuna m6, snellman kuoreton grillimakkara 400 g, kanan fileeleike mausteöljyssä 800 g, lemppari kaurasämpylä 300 g, nämä 60 %m yht 9,23 e.
Hevikkilaatikko 2 e: : 9 tomaattia, 4 valkosipulia, iso bataatti, paprika, tummia luumuja 500 g, rypälemix 500 g, 2 avomaankurkkua, kruunutillipuntti 250 g, Kaikki yht. 11,23 e, kuun alusta 50,42 e.
Aletuotteita taas aika runsaasti kaupassa: 7 eri lihaa, 3 einestä, munia, macaroneja, kaurajugurtteja, leipiä, makkaraa, leikkeleitä. Nyt en vaan tarvinnut yhtään mitään enempää. Paitsi hillo-marmeladi sokerin unohdin, sitä enää 1 pkt jäljellä kaapissa ja pitäisi alkaa keitellä.
Teen erittäin paljon heräteostoksia ja herkku ostoksia jos käytän 250€/kk ruokaostoksiin. Nykyhinnoilla entinen 150€/kk on mahdottomuus, kyllä se liki 200€ menee joka kuukausi ilman punalaputettuja, joita meillä on erittäin harvoin tarjolla.