Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19026)
Niin piti vielä lisätä, en tunne edes ketään, joka hiihtäisi joka päivä sen 3h että saisi kulutettua tuon 1000 kcal.
Joo, ei ole mahdollista jos tarvii töitä tehdä. Kyllä sohvallakin tulee 100€ kk aika nälkä.
Eli ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole mahdollista jos tarvii töitä tehdä. Kyllä sohvallakin tulee 100€ kk aika nälkä.
Eli ei onnistu.
No sohvalla just nälkä tulee kun ei ole mitään aktiviteettia paitsi lukea kirjaa ja katsoa televisiota. Jos oot kaverin kanssa kävelyllä niin ei minun tee ainakaan silloin tai sen jälkeen mieli syödä, että menetinpäs taas 80 kcal. Vesilasin voin juoda. Mitä syöt sohvalla jos 100€/kk ei riitä? Sipsiä? Puuro, edulliset leivät, soijatuotteet, pastat/peruna/riisi ja kausikasvikset on halpaa ja sitäkin voi sohvalla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässä on uusi juttu, että enemmän liikkuvat tarvitsevat enemmän kaloreita jos ei tarkoituksena ole laihtua? Tosin aktiiviliikkujilla se yleensä merkitsee muutamaa haarukallista enemmän sitä pastaa.
Muutamalla haarukalla pastaa ei kyllä korvaa mitään +1000 kcal energiantarvetta. Aktiivisesti liikkuvilla kasvaa yhtälailla proteiinintarve, joten kyllä urheilevan ruokavalio tulee maksamaan helposti enemmän, kun kulutus voi olla puolet enemmän mitä näillä kaikista pieniruokasimmilla on.
Kerrotko vielä, että kuinka paljon aktiivisesti liikkuvan pitää liikkua, että tarvitsee +1000 kcal päivässä? Ei taida riittää se 30min kuntosalilla ja 5 km kävelylenkki joka ikinen päivä. Paljon se siis on?
Ja muistuttaisin, että aina enemmän kaloreita ei tarkoita enemmän ruokaa tai enemmän rahaa
Äskenhän oli puhe, että osa syö päivässä vain 1500 kcal, eikä liiku ollenkaan, helposti normaali kalorintarve on 2000 kcal naisellakin jos liikuskelee yhtään päivän mittaan. Siihen vielä työn lisäksi liikuntaa. Itse olen töissä 7 h aina jalkojen päällä seisomatyössä, ja tänään tein työpäivän jälkeen 2 h pyörälenkin, 45 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna tuli kokeiltua pitkästä aikaa soijarouhetta ja täytyy todeta, ettei kyllä omalle vatsalle sovi. Tuloksena aivan järkyttävät ja kaamean hajuiset ilmavaivat. Mitkään pavut tai linssit ei ole vastaavaa aiheuttaneet, eikä soijajogurtti. Ei todellakaan ole kaikille sopiva tuote.
Miten valmistit soijarouheen? Mä valmistin eilen vain heittämällä kattilaan makaronin kanssa ja sitten siivilöin veden ja lisäsin jauhelihamaustetta. Hyvää oli ketsupin kanssa! Eikä tullut mitään oireita. Mutta raaasta sipulista ja kaalista voi itsellenikin tulla ilmavaivoja tai ainakin maha pullottaa monesti ja joskus murisee itsekseen vaikka ilmavaivoja ei olisi.
Samaan tapaan kuin jauhelihasta tehtävä pastakastike, hauduttelin tomaattisoseessa hyvän aikaa ja maustoin, niin rouhe oli ainakin turvonnut kunnolla. Normaalisti en saa juuri mistään ruuista vatsaoireita, mutta tämä taitaa olla poikkeus.
Helposti syö, tässä 5 minuutissa tehty esimerkki noin 2050 kalorille joille tulee kuukaudessa hinnaksi noin 90 euroa.
Aamupala:
100g xtra pikakaurahiutale
Välipala:
Rainbow jogurtti rahka
Ruisleipäpalat kotimaista 2kpl
Valio arkijuusto 40g
Ohut keittokinkku kotimaista 25g
Margariini Rainbow 40%
Pääruoka:
Sika-Nauta Jauheliha 23% kotimaista 175g
Pitkäjyväinen riisi vihreä Xtra 100g
Wokmix xtra 70g
Iltapala:
4 Xtra keitettyä kananmunaa
2035 Kcal / Rasva 91g / Proteiini 121g / Hiilihydraatit 173g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässä on uusi juttu, että enemmän liikkuvat tarvitsevat enemmän kaloreita jos ei tarkoituksena ole laihtua? Tosin aktiiviliikkujilla se yleensä merkitsee muutamaa haarukallista enemmän sitä pastaa.
Muutamalla haarukalla pastaa ei kyllä korvaa mitään +1000 kcal energiantarvetta. Aktiivisesti liikkuvilla kasvaa yhtälailla proteiinintarve, joten kyllä urheilevan ruokavalio tulee maksamaan helposti enemmän, kun kulutus voi olla puolet enemmän mitä näillä kaikista pieniruokasimmilla on.
Kerrotko vielä, että kuinka paljon aktiivisesti liikkuvan pitää liikkua, että tarvitsee +1000 kcal päivässä? Ei taida riittää se 30min kuntosalilla ja 5 km kävelylenkki joka ikinen päivä. Paljon se siis on?
Ja muistuttaisin, että aina enemmän kaloreita ei tarkoita enemmän ruokaa tai enemmän rahaa
Kiinnostaa, että millainen 30 min kuntosalitreeni oikein on? Olen käynyt pitkään salilla ja kokeillut erilaisia treeniohjelmia, joissa tavoitteena lihaskasvu/voiman lisäys ja minimikesto treeneissä on vähintään 45 min, yleisimmillään 60-90 min. Jos treenaa vapailla painoilla esim. kyykkyjä ja maastavetoa niin puoli tuntia voi mennä helposti jo yhdessä liikkeessä, kun sarjojen välillä voi palautumiseen mennä 2-5 min. ja alkuun myös lämmittely vie aikaa. En ole varmaan koskaan selvinnyt salilta puolessa tunnissa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Helposti syö, tässä 5 minuutissa tehty esimerkki noin 2050 kalorille joille tulee kuukaudessa hinnaksi noin 90 euroa.
Aamupala:
100g xtra pikakaurahiutale
Välipala:
Rainbow jogurtti rahka
Ruisleipäpalat kotimaista 2kpl
Valio arkijuusto 40g
Ohut keittokinkku kotimaista 25g
Margariini Rainbow 40%
Pääruoka:
Sika-Nauta Jauheliha 23% kotimaista 175g
Pitkäjyväinen riisi vihreä Xtra 100g
Wokmix xtra 70g
Iltapala:
4 Xtra keitettyä kananmunaa
2035 Kcal / Rasva 91g / Proteiini 121g / Hiilihydraatit 173g
Syö, mutta kaikki ruokavalion rasva on epäterveellistä, kovaa eläinperäistä rasvaa. Runsaasti juustoa, kananmunaa ja rasvaista jauhelihaa joka päivä, niin kolesterolit voi hetken päästä olla pilvissä.
Mun työni on todella vaihtelevaa kuormituksen suhteen. Joskus olen muutaman tunnin koneella, ehkä pari puhelua, ja siinä se (aivotyöskentelystä ei nyt puhuttu). Joskus taas rämmin pitkin metsiä metsäkoneen jäljissä koko päivän. Pisimmät päivät ovat yli 14-tuntisia, ja se kyllä käy jo voimille, vaikken kanniskele kuin omaa ylipainoani ja läppäriä. Koska mun kuitenkin pitää jaksaa töissä noi pitkät päivätkin, niin on pakko ylläpitää jonkinlaista peruskuntoa. Siksi mulla on koira, koska ilman koiraa en saisi kuitenkaan lähdettyä lenkille koiranilmalla.
On siis aika hankala arvioida keskimääräistä energiankulutusta, etenkään töiden suhteen. Paras arvio on noin 1800 kcal, sen suuntaista tulee useimmista laskureista. Siihen saa syödä kyllä aika paljon - jos ei käytä kauheasti rasvoja. Pienellä öljylisällä saa kummasti kaloreita kasaan nopeasti. Jos on siis tarvis.
Tänään olen syönyt aamupalaksi sämpylää+graavilohta (punalaputetusta lohesta itse tehtyä), ja tietenkin teetä, tänään siinä oli mukana puna-apilaa. Lounasaika meni sujuvasti ohi, söin kymmenen maissa jukurtin (Cittarin tarjous 10 purkkia 3 eurolla...). Kauppareissun jälkeen söin "uuniperunan" tonnikala-jukurttitäytteellä, eli keitettyjä perunoita mikrossa lämmitettynä. Aika pateettista ajatuksena, mutta ihan hyvän makuista. Salaatiksi söin yhden avomaankurkun. Jälkiruuaksi 2 palaa Fazerin sinistä - tykkään enemmän punaisesta, joten en syönyt enempää. Päivälliseksi paistoin jauhelihapihvejä, söin niitä pari keitettyjen perunoiden kanssa, salaattina tomaattia ja kurkkua. Ja nyt Bondia katsellessa söin viimeiset jäätelönjämät geisha-jäätelöpurkista, se on ollut ainakin viime kesästä asti pakastimessa. Hieman hileessä, mutta laitoin villasukat jalkaan. Aamupala ehkä 0,50€, jukurtti sen 0,30€, tonnaritäyte 0,50€ mausteineen, avomaankurkku noin 0,10€. Fazun suklaa maksoi ehkä...? sanotaan 0,10€. Jauhelihapihvien hinta noin 0,20€ kpl x2. Salaatin osuus joku 0,20€. Jädenjämät 0,50€. Koko päivä 2,60€.
(lihamureketaikinaan meni muitakin aineksia kuin pelkkää jauhista, taikinaa oli varmaan melkein tuplaten lihamäärään; arvatkaa, oliko seassa myös sieniä)
Huomenna sitten jotain muuta.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muistuttaisin, että aina enemmän kalor
Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että maailmasta löytyy myös kevytrakenteisia 160cm mittaisia ja kevyesti liikkuvia henkilöitä? Kaikki kommentit eivät koske juuri sinua ja sinun ruokamäärääsi, liikunta-asioissa ja painoasi.
"Ei pitäisi tulla yllätyksenä, että maailmasta löytyy myös kevytrakenteisia 160cm mittaisia ja kevyesti liikkuvia henkilöitä? Kaikki kommentit eivät koske juuri sinua ja sinun ruokamäärääsi, liikunta-asioissa ja painoasi."
Onko tämä keskustelu varattu vain 160 cm pieniruokaisille liikkumattomille henkilöille? Yleensähän nämä vielä ihmettelee kun muut ei syö yhtä vähän.
S k e kirjoitti:
Mun työni on todella vaihtelevaa kuormituksen suhteen. Joskus olen muutaman tunnin koneella, ehkä pari puhelua, ja siinä se (aivotyöskentelystä ei nyt puhuttu). Joskus taas rämmin pitkin metsiä metsäkoneen jäljissä koko päivän. Pisimmät päivät ovat yli 14-tuntisia, ja se kyllä käy jo voimille, vaikken kanniskele kuin omaa ylipainoani ja läppäriä. Koska mun kuitenkin pitää jaksaa töissä noi pitkät päivätkin, niin on pakko ylläpitää jonkinlaista peruskuntoa. Siksi mulla on koira, koska ilman koiraa en saisi kuitenkaan lähdettyä lenkille koiranilmalla.
On siis aika hankala arvioida keskimääräistä energiankulutusta, etenkään töiden suhteen. Paras arvio on noin 1800 kcal, sen suuntaista tulee useimmista laskureista. Siihen saa syödä kyllä aika paljon - jos ei käytä kauheasti rasvoja. Pienellä öljylisällä saa kummasti kaloreita kasaan nopeasti. Jos on siis tarvis.
Tänään olen syönyt aamupalaksi sämpylää+graavilohta
Sähän olet päivittäin näköjään täällä sepustamassa näitä mielikuvitustarinoita. mt-eläkeläisten palstalla.
Mulla tulee pian tilanne että joudun pihistää ruokamenot 150-200€ kk ja siinä ei paljon pizzoja syödä. Soijasuikaileita, hernekeittoa, nistipataa, banaania, kurkkua, Coop pastapusseja niitä missä on eri makuja maksavat alle euron pussi ja saa jopa kaksi ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee pian tilanne että joudun pihistää ruokamenot 150-200€ kk ja siinä ei paljon pizzoja syödä. Soijasuikaileita, hernekeittoa, nistipataa, banaania, kurkkua, Coop pastapusseja niitä missä on eri makuja maksavat alle euron pussi ja saa jopa kaksi ateriaa.
Joo, tai sitten vain teet kunnon ruokaa, jolla nälkä pysyy paremmin loitolla.
Oman kalorin tarpeen voi laskea netistä. Jos tahtoo laihtua karsii jotain veks. Pienistäkin jutuista kertyy turhaan kaloreita. Vuodessa iso määrä, paino tippuu vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Oman kalorin tarpeen voi laskea netistä. Jos tahtoo laihtua karsii jotain veks. Pienistäkin jutuista kertyy turhaan kaloreita. Vuodessa iso määrä, paino tippuu vähitellen.
Miksi laskea - täällä asiantuntijaa ketkä tietää - kaikkien syötävä aina enemmän ja etenkin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Eilen söin kaksi leipää, joissa juustoviipaleet päällä.
Tänään en ole syönyt mitään. Ehkä illalla jotain tai sit ei.
En syö joka päivä yhtään mitään.
Ruoka ja syöminen ei ole elämänsisältö.
Tuon saman hokeminen tälle palstalle sen sijaan näyttää olevan elämänsisältö.
Täällä on näköjään näitä satasen tyyppejä, jotka joko syövät hiilareita ja lihaa TAI pelkkiä kasviskeittoja. Ei näköjään budjettiin mahdu molemmat, vaan syödään yksipuollisesti jompaa kumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on näköjään näitä satasen tyyppejä, jotka joko syövät hiilareita ja lihaa TAI pelkkiä kasviskeittoja. Ei näköjään budjettiin mahdu molemmat, vaan syödään yksipuollisesti jompaa kumpaa.
Täällä on näköjään näitä yleistäjiä, jotka lukevat yhden tai päivän ruokaesimerkin ja fiksusti päättelevät että joka päivä samaa vuoden ympäri. Omaa ruokavaliotaan eivät kuitenkaan kykene avaamaan senkään vertaa.
Edes 1h hölkkäjuoksu ja 1h kuntosali ei polta 1000 kcal. Mitä siis tarkoitetaan aitiivoliikkujalla? Päivittäiset tunnin himojuoksut (10km) ja tunnin kuntosalitreeni on tosissaan jo aika hyvä yhdistelmä että voi kuluttaa enemmän kaloreita. Itse en jaksaisi molempia joka ikinen päivä, mutta en olekaan aktiiviliikkuja vaan ihan tavallinen normaalipainoinen pulliainen, joka tykkää katsoa kotona leffoja ja tv-sarjoja YLE Areenasta. Ja pelata korttia puolison kanssa ja tehdä ruokaa ja hoitaa puutarhaa.