Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19026)
Fisut ja ranet Redissä on Googlen mukaan suljettu pysyvästi. Nettisivut vielä kyllä löytyy ja ilmoittaa kiertävänsä festareita. En tiedä sitten, pitääkö tuokaan paikkaansa.
Olisko ollut pari vuotta sitten kun viimeksi kävin kyseisillä markkinoilla. Hinnat oli kovat mutta vielä silloin oli huomattavasti monipuolisempi tarjonta. Tosiaan löytyi Espanjan, Italian ja Ranskan kojut nyt ainakin. Taisi olla saksalainenkin. Nyt oli tosiaan pääosin aasialaista. Ei löytynyt mitään maakunnista, ainoa Suomalainen oli makkaraperunakioski! Voi itku.
Kampin Pimu
Makkaraperunat... No just.
Arseeni riisissä. Kyllä, riisissä on arseenia, ja muita raskasmetalleja. Riisi kasvina kerää maaperästä tehokkaasti raskasmetalleja. Suurin osa niistä pystytään kuitenkin poistamaan riisistä tehokkaasti ihan yksinkertaisella tavalla: huuhtelemalla puhtaalla vedellä. Mitä enemmän riisiä käyttää ruokavaliossaan, sitä tärkeämpää on se huuhtelu.
Jos vaivautuu katsomaan aasialaisia ruokaohjeita, niin riisin keitto aloitetaan AINA huuhtelemalla se. Kuiva riisi kattilaan, puhdasta vettä päälle, huljutetaan (itse käytän puuhaarukkaa riisin sekoittamiseen), kaadetaan harmaa vesi pois. Toistetaan, kunnes huuhteluvesi pysyy kirkkaana. Tavallinen marketriisi puhdistuu 3-5 huuhtelukerralla.
Valitettavasti tätä huuhteluohjetta ei ole kovin usein noissa riisipaketeissa, pitäisi olla. Aika nopeasti tuosta tulee rutiini, joka ei oikeastaan vie edes ylimääräistä aikaa, kun sen osaa ajoittaa oikein.
Ja sit vielä kun miettii, minkälaisissa olosuhteissa sitä riisiä kasvatetaan ja käsitellään...
Kiusa se on pienikin kiusa
Kampin Pimu kirjoitti:
Fisut ja ranet Redissä on Googlen mukaan suljettu pysyvästi. Nettisivut vielä kyllä löytyy ja ilmoittaa kiertävänsä festareita. En tiedä sitten, pitääkö tuokaan paikkaansa.
Olisko ollut pari vuotta sitten kun viimeksi kävin kyseisillä markkinoilla. Hinnat oli kovat mutta vielä silloin oli huomattavasti monipuolisempi tarjonta. Tosiaan löytyi Espanjan, Italian ja Ranskan kojut nyt ainakin. Taisi olla saksalainenkin. Nyt oli tosiaan pääosin aasialaista. Ei löytynyt mitään maakunnista, ainoa Suomalainen oli makkaraperunakioski! Voi itku.
Mä kuulin tutulta että Hesassa olisi ollut nyt vain aasialaiset markkinat, sitten ne kansainväliset suurmarkkinat: Senaatintori 18.-22.9.2024, Avoinna ke-la klo 10-20 ja sunnuntaina klo 10-18.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin laskemassa Sydänliiton sivuilla päivittäisen energiatarpeeni. Se on 1495 kcal / 6175. Siinä ei tosin otettu huomioon pituuttani, joka on 161cm eli ei kovin tarkka laskujärjestelmä varmaan. Valion laskurin mukaan päivittäinen energiatarpeen on 1477 kcal. Kyllähän tohon kalorimäärän saa syödä aika tosi paljon kaikkea! Aiemmin oon vaan syönyt silloin kun nälkä on, enkä laskenut mitään kaloreita mutta paino on pysynyt koko aikuiselämäni ihan samoissa lukemissa joka taitaa vastata jopa ihannepainoani. Perus hoikka/normaali olen.
Makaat siis vain sängyssä.Oletko joku kroonisesti sairas.
Energian tarve vähenee huomattavasti iän myötä. Laitapa kokeeksi mihin tahansa energiantarvelaskuriin pituudeksi tuo kirjoittajan mainitsema 161 cm ja "kevyt työ". Esimerkiksi 60-vuotiaalla on päivittäinen tarve juur
Itse pyöritän omaa yritystä kotoa, ja olen aika menestynyt. No pituutta tuo 160cm ja painoa alle 50kg, ikää 35v ja ei minullakaan tarve ole yli 1500 kcal päivässä todellakaan. Ähky olo poistaa luovuuden ja en saa silloin mitään aikaiseksi kun läsähdän vain sohvalle. Mieluummin syön pelkkää salaattia koko päivän ja saan aikaiseksi asioita. Joku herkuttelu-sipsi-viini-päivä on sitten ihan eri asia, ei kuulu arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kampin Pimu kirjoitti:
Mä kuulin tutulta että Hesassa olisi ollut nyt vain aasialaiset markkinat, sitten ne kansainväliset suurmarkkinat: Senaatintori 18.-22.9.2024, Avoinna ke-la klo 10-20 ja sunnuntaina klo 10-18.
-eri-
Joo, mä löysin myös netistä, että Senaatintorilla Helsingissä on Kansainväliset Suurmarkkinat 18.-22.9.2024. Siellä on sitten paljon muutakin kuin ruokaa. Täytyypä käydä sielläkin. Tää Narinkkatorin tapahtuma on tosiaan eri.
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin laskemassa Sydänliiton sivuilla päivittäisen energiatarpeeni. Se on 1495 kcal / 6175. Siinä ei tosin otettu huomioon pituuttani, joka on 161cm eli ei kovin tarkka laskujärjestelmä varmaan. Valion laskurin mukaan päivittäinen energiatarpeen on 1477 kcal. Kyllähän tohon kalorimäärän saa syödä aika tosi paljon kaikkea! Aiemmin oon vaan syönyt silloin kun nälkä on, enkä laskenut mitään kaloreita mutta paino on pysynyt koko aikuiselämäni ihan samoissa lukemissa joka taitaa vastata jopa ihannepainoani. Perus hoikka/normaali olen.
Energian tarve vähenee huomattavasti iän myötä. Laitapa kokeeksi mihin tahansa energiantarvelaskuriin pituudeksi tuo kirjoittajan mainitsema 161 cm ja "kevyt työ". Esimerkiksi 60-vuotiaalla on päivittäinen tarve juur
Energian tarve vähenee, jos ei liiku. Yleensä vanhempien ihmisten ongelma. Normaali liikkuminen lisää energiantarvetta jo liki 500 kaloria. Kevyt työ tarkoittaa siis koko päivän himassa makaamista. Ja se ei ole kenellekkään terve malli.
Voi olla paniikkikohtausta, masennusta, paljon tietokonetyötä ja lasten yh-vahtimista, ettei välttämättä ehdi sinne kuntosalille joka päivä mut mitä sitten? Eikö just silloin kannata pitää edes siitä kropasta huolta, ettei anna itsensä lihota ja syö masennukseen liikaa vaan pysyy sopusuhtaisena ja syö sit vaan vähemmän jos ei ole himourheilija tai kuntoile? Syöt just sen verran kun kulutat, pelkkää matematiikkaa et pysyy kuosissa eikä tule pullukaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian tarve vähenee huomattavasti iän myötä. Laitapa kokeeksi mihin tahansa energiantarvelaskuriin pituudeksi tuo kirjoittajan mainitsema 161 cm ja "kevyt työ". Es
Eikö tämä aineenvaihdunnan hidastuminenkin ole tutkittu ja todettu jo täysin myytiksi, yli 60-vuotiaillakin hidastuu vain 0,7 % vuodessa. Eniten kulutukseen vaikuttaa henkilön aktiivisuus ja lihasmassan määrä, joka mahdollisesti nostaa peruskulutusta. Kyllä istumatyöläisenkin kannattaisi hieman liikkua, jotta vanhanakin on vielä kehossa voimaa liikkua, liiallinen istuminen sekään ei ole keholle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian tarve vähenee huomattavasti iän myötä. Laitapa kokeeksi mihin tahansa energiantarvelaskuriin pituudeksi tuo kirjoittajan mainitsema 161 cm ja "kevyt työ". Es
Vai että kevyt työ tarkoittaa himassa makaamista? Se jos teet töitä kotoa joka päivä 14h ja sulla lukuisia alaisia ja pyörität miljionabisnestä, niin ei se mun mielestä ole - koko päivän himassa makaamista - vaikka joskus joutuu panostamaan enemmän töihin sen liikunnan varjolla. Ehkä sitten kun myy miljoonayrityksensä niin voi olla tekemättä töitä vuosiin ja urheilla joka päivä ja ryypätä, mutta kyllä sekin aika ja raha pitää ansaita. Ei se tule ovista sisään itsekseen tai rahat tilille.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla paniikkikohtausta, masennusta, paljon tietokonetyötä ja lasten yh-vahtimista, ettei välttämättä ehdi sinne kuntosalille joka päivä mut mitä sitten? Eikö just silloin kannata pitää edes siitä kropasta huolta, ettei anna itsensä lihota ja syö masennukseen liikaa vaan pysyy sopusuhtaisena ja syö sit vaan vähemmän jos ei ole himourheilija tai kuntoile? Syöt just sen verran kun kulutat, pelkkää matematiikkaa et pysyy kuosissa eikä tule pullukaksi.
Jokainen priorisoi ne itselleen tärkeimmät asiat niin kuin haluaa. Masennus voi kuitenkin helpottua nimenomaan sillä liikunnalla ja riittävällä ruokavaliolla. Ei pelkkä laihuus ole muutoinkaan mikään tae siitä, että keho olisi fyysisesti hyvässä kunnossa. Minikalorimäärällä altistaa itsensä helposti erilaisille puutoksille.
"Eikö tämä aineenvaihdunnan hidastuminenkin ole tutkittu ja todettu jo täysin myytiksi"
Jos on, olisi hienoa saada tämän tutkimuksen tekijätahot ja tulokset.
Aineenvaihduntaan vaikuttaa moni seikka ja ikääntyvillä naisilla erityisesti hormonitoiminta on yksi niistä.
Mikäs tässä on uusi juttu, että enemmän liikkuvat tarvitsevat enemmän kaloreita jos ei tarkoituksena ole laihtua? Tosin aktiiviliikkujilla se yleensä merkitsee muutamaa haarukallista enemmän sitä pastaa.
Eilen söin kaksi leipää, joissa juustoviipaleet päällä.
Tänään en ole syönyt mitään. Ehkä illalla jotain tai sit ei.
En syö joka päivä yhtään mitään.
Ruoka ja syöminen ei ole elämänsisältö.
Viikon ostosreissu takana. Tavanomaista työläämpi, koska kierrätyspisteet olivat pois käytöstä, rikki (ne puristinkoneet) tai ylipursuavan täynnä. Sitten lopulta kun löytyi kierrätyspiste, johon sai kierrätysroskat mahtumaan, niin siellähän oli sitten julmettu jono papparaisia omia roskiaan palauttamassa.
Vaikka kuinka tekee itse ruokaa raaka-aineista käyttäen ja puolivalmisteita ja eineksiä vältellen, niin silti sitä muoviroskaa vaan kertyy. Nytkin ostin punalaputettua jauhelihaa viisi pakettia, niin nehän on muovipaketteja. Maito on pakkauskartonkia, mutta juusto on pakattu muoviin. Samoin margariini, voi taas on pakattu kaksikerrospakkaukseen, jota ei mun sorminäppäryydellä saa eroteltua toisistaan. Jos leikkeleitä ostaa, niin ne on muovipakkauksissa. Samoin viilit, rahkat, jukurtit jne.
Nyt pitäisi paistaa jauhelihapihvejä, jauheliha oli siis punalaputettuna alle 4,5€/kg, teen perusmureketaikinan, kananmunaa, korppujauhoja jne. Korppujauhot olen tehnyt kuivatuista leivän kantapaloista blenderissä jauhaen. Niiden pihvien kanssa keitettyjä perunoita (ilmaisia), tai jos joku haluaa, niin voi tehdä sämpylöiden kanssa hampurilaisia.
Lisänä ihan perussalaatti lehtisalaatista, tomaatista ja kurkusta. Tomaatit oli 1,49€/kg xtra-tomaatteja, eli kakkosluokan kotimaisia tomaatteja. Noita ei s-kaupan nettisovelluksessa ole. Ei ole muuten niitä 0,49€/kg maksavia vanhoja perunoitakaan, huomasin vaan ohimennessäni, että siellä on niitä vielä myynnissä. Vaikka perunanviljelijät sanoivat, ettei heinäkuussa enää toimiteta vanhoja perunoita kauppaan... Eli verkko-ostoksilla ei löydy kaikkein halvimpia vaihtoehtoja.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässä on uusi juttu, että enemmän liikkuvat tarvitsevat enemmän kaloreita jos ei tarkoituksena ole laihtua? Tosin aktiiviliikkujilla se yleensä merkitsee muutamaa haarukallista enemmän sitä pastaa.
Muutamalla haarukalla pastaa ei kyllä korvaa mitään +1000 kcal energiantarvetta. Aktiivisesti liikkuvilla kasvaa yhtälailla proteiinintarve, joten kyllä urheilevan ruokavalio tulee maksamaan helposti enemmän, kun kulutus voi olla puolet enemmän mitä näillä kaikista pieniruokasimmilla on.
Viikonloppuna tuli kokeiltua pitkästä aikaa soijarouhetta ja täytyy todeta, ettei kyllä omalle vatsalle sovi. Tuloksena aivan järkyttävät ja kaamean hajuiset ilmavaivat. Mitkään pavut tai linssit ei ole vastaavaa aiheuttaneet, eikä soijajogurtti. Ei todellakaan ole kaikille sopiva tuote.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö tämä aineenvaihdunnan hidastuminenkin ole tutkittu ja todettu jo täysin myytiksi"
Jos on, olisi hienoa saada tämän tutkimuksen tekijätahot ja tulokset.
Aineenvaihduntaan vaikuttaa moni seikka ja ikääntyvillä naisilla erityisesti hormonitoiminta on yksi niistä.
https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html
Suomeksi löytyy aika huonosti tietoa, mutta tuollainen artikkeli on ainakin aiheesta julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna tuli kokeiltua pitkästä aikaa soijarouhetta ja täytyy todeta, ettei kyllä omalle vatsalle sovi. Tuloksena aivan järkyttävät ja kaamean hajuiset ilmavaivat. Mitkään pavut tai linssit ei ole vastaavaa aiheuttaneet, eikä soijajogurtti. Ei todellakaan ole kaikille sopiva tuote.
Miten valmistit soijarouheen? Mä valmistin eilen vain heittämällä kattilaan makaronin kanssa ja sitten siivilöin veden ja lisäsin jauhelihamaustetta. Hyvää oli ketsupin kanssa! Eikä tullut mitään oireita. Mutta raaasta sipulista ja kaalista voi itsellenikin tulla ilmavaivoja tai ainakin maha pullottaa monesti ja joskus murisee itsekseen vaikka ilmavaivoja ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla haarukalla pastaa ei kyllä korvaa mitään +1000 kcal energiantarvetta. Aktiivisesti liikkuvilla kasvaa yhtälailla proteiinintarve, joten kyllä urheilevan ruokavalio tulee maksamaan helposti enemmän, kun kulutus voi olla puolet enemmän mitä näillä kaikista pieniruokasimmilla on.
Kerrotko vielä, että kuinka paljon aktiivisesti liikkuvan pitää liikkua, että tarvitsee +1000 kcal päivässä? Ei taida riittää se 30min kuntosalilla ja 5 km kävelylenkki joka ikinen päivä. Paljon se siis on?
Ja muistuttaisin, että aina enemmän kaloreita ei tarkoita enemmän ruokaa tai enemmän rahaa ruokaan.
Mutta vertailun vuoksi: 300g pekonia on 960 kcal ja rasvaa 90g ja suolaa 6,6g joka on jo järkyttävää.
Varmasti joo. Siksi esimerkiksi intialaisia, kiinalaisia ja nepalilaisia kuolee joukoittain 🙄
Eri