Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19026)
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani tehtiin ala-asteella yhdessä mm. erilaisia joulukuusen koristeita, joita sitten myytiin koulun myyjäisissä että saatiin luokalle luokkaretkirahaa. Vanhemmat saivat vapaaehtoisesti leipoa myös mokkapaloja tai vaikka kuivakakun, jonka toivat myyntiin. Myös vanhoja vaatteita ja leluja myytiin erilaisissa koulukirpparitapahtumissa. Myös kouludiscon luokat sai vuorotellen järjestää ja niistä tulleet voitot laitettiin luokkakassaan. Vapaaehtoiset oppilaat ja vanhemmat leipoivat sinne tuotteita ja esimerkiksi kinkkupitsaa oli myynnissä. Toki myös karkkipusseja ja lakuja ja mehua jne.
En tiedä miten nykyään luokat keräävät luokkaretkirahaa.
Miten tämä liittyy edulliseen safkabudjettiin tai edes yrittäjyyteen?
S k e kirjoitti:
Mä lasken noita annoshintoja ihan omaksi huvikseni. Lähinnä sen takia, että monella nettisivustolla mainostetaan halvoiksi ruuiksi sellaisia, joiden annoshinta on kaksi euroa. Ja vielä siihen pitäisi laittaa lisää hintaa esimerkiksi kasvislisäkkeeseen, leipään tms. Mutta kuten joku äsken tuossa totesikin, niin taidollahan tässä pelataan, ei rahalla.
Mulla on tavoitteena käyttää päivässä perheen ruokkimiseen 15€. Se tekee viidelle hengelle 465€/kuukausi (31 päivän kk) ja 93€/per nenä. Sen jälkeen jää vielä se reilu euro per päivä/ noin 10 euroa viikko "tuhlattavaksi" eli vaikka sipseihin, popkorniin, suklaaseen, hamppariateriaan tms. Ja tolla 15 eurolla saadaan siis kaikille aamupalat, lounaat/lounaseväät niille, jotka eivät saa koulussa ilmaista ruokaa, erilaiset välipalat ja iltaruoka. Joku päivä menee tosi halvalla, ja se kyllä tasoittuu sitten jonkun toisen päivän kalliimmalla ruualla.
Viiden vuoden aikavälillä ole
Minua ei kyllä haittaa annoshintojen laskeminen, päinvastoin, mielenkiintoista, vaikken samanlaisella ruokavaliolla olekaan. Muutenkin ihan mielenkiintoista luettavaa, mitä eforttia vaatii että saa talouskulut pidettyä noin alhaisina. Se itse asiassa selittää senkin, miksi useimmilla ne eivät ole yhtä alhaiset. Ei vain riitä aika tai viitseliäisyys tai kumpikaan. Eikähän siinä mitään, jos ei kerran ole pakko, jokainen päättää itse, mitä arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olwn eri, mutta koittakaapa kaataa se kaupan valmis Ceasar-salaatti 230g lautaselle. No ei mahdu edes 2 lautaselle. Kyllä se vaatii ihan suuremman salaattikulhon. Itselle riittää ainakin ihan 1 annos ruokaa tai vaikkapa sitä salaattia eli en pystyisi syömään tota 3 lautasellista krutongeilla ja kastikkeella kuorrutettua salaattia. Toki jos tarjoilisin tota perheen ulkopuolisille, niin ehkä lisäisin porkkanasuikaleita ja vaikka puolikkaita kirsikkatomaatteja joukkoon, ettei ole niin tylsä versio.
Minkä kokoisia lautasia sulla oikein on, jollekin salaatti-/leipälautaselleko sä sitä kaadat? Tuollaisesta 230g salaatista ei kyllä tule yhtään miksikään, ei edes leivän kanssa. Kun sitä proteiiniosaa siinä on se yksi tai kaksi ruokalusikallista.
Kaupassa myydään caesar-salaatin nimellä sellaista pussia jossa on vain ne salaattiainekset ja krutontit pussissa. Siihen pitää itse ostaa kanat jos haluaa caesar-salaatin. Olen päätellyt, että tuo kirjoittaja tarkoittaa tätä salaattipussia, ei sitä valmissalaattia jossa on kanatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olwn eri, mutta koittakaapa kaataa se kaupan valmis Ceasar-salaatti 230g lautaselle. No ei mahdu edes 2 lautaselle. Kyllä se vaatii ihan suuremman salaattikulhon. Itselle riittää ainakin ihan 1 annos ruokaa tai vaikkapa sitä salaattia eli en pystyisi syömään tota 3 lautasellista krutongeilla ja kastikkeella kuorrutettua salaattia. Toki jos tarjoilisin tota perheen ulkopuolisille, niin ehkä lisäisin porkkanasuikaleita ja vaikka puolikkaita kirsikkatomaatteja joukkoon, ettei ole niin tylsä versio.
Minkä kokoisia lautasia sulla oikein on, jollekin salaatti-/leipälautaselleko sä sitä kaadat? Tuollaisesta 230g salaatista ei kyllä tule yhtään miksikään, ei edes leivän kanssa. Kun sitä proteiiniosaa siinä on se yksi tai kaksi ruokalusikallista.
Miksi kaupassa myytävät valmissalaatit eivät sitten ole suoraan 500 g annoskokoisia jos tuo 230g ei riitä normaalille ihmiselle lounaaksi tai päivälliseksi? Minun lähikaupassa myydään Pirkka perhesalaattisekoitusta 300g. Toki sieltä löytyy myös irkka kana-ceasarsalaatti 200g 3,99€, mutta sitä en ostaisi edes vaikka olisi -50% kun voi tehdä itse halvemmalla.
Tässähän mainittiin että 230 g riittäisi 3 hlölle safkaksi. Siitä kritiikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun nuoruudessani tehtiin ala-asteella yhdessä mm. erilaisia joulukuusen koristeita, joita sitten myytiin koulun myyjäisissä että saatiin luokalle luokkaretkirahaa. Vanhemmat saivat vapaaehtoisesti leipoa myös mokkapaloja tai vaikka kuivakakun, jonka toivat myyntiin. Myös vanhoja vaatteita ja leluja myytiin erilaisissa koulukirpparitapahtumissa. Myös kouludiscon luokat sai vuorotellen järjestää ja niistä tulleet voitot laitettiin luokkakassaan. Vapaaehtoiset oppilaat ja vanhemmat leipoivat sinne tuotteita ja esimerkiksi kinkkupitsaa oli myynnissä. Toki myös karkkipusseja ja lakuja ja mehua jne.
En tiedä miten nykyään luokat keräävät luokkaretkirahaa.
Miten tämä liittyy edulliseen safkabudjettiin tai edes yrittäjyyteen?
Varmaan että maailmassa on lukuisia tapoja kerätä extrarahaa, jonka voi käyttää erilaisiin käyttökohteisiin. Voit vaikka neuloa kotona villasukkia tai missä nyt oletkaan hyvä ja myydä netissä niitä. Voittotuotolla voit ostaa sitä proteiinia vaikka kanaa tai lihaa jos tuntuu ettei voi syödä monipuolisesti ja terveellisesti kun kaikki on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
S k e kirjoitti:
Mä lasken noita annoshintoja ihan omaksi huvikseni. Lähinnä sen takia, että monella nettisivustolla mainostetaan halvoiksi ruuiksi sellaisia, joiden annoshinta on kaksi euroa. Ja vielä siihen pitäisi laittaa lisää hintaa esimerkiksi kasvislisäkkeeseen, leipään tms. Mutta kuten joku äsken tuossa totesikin, niin taidollahan tässä pelataan, ei rahalla.
Mulla on tavoitteena käyttää päivässä perheen ruokkimiseen 15€. Se tekee viidelle hengelle 465€/kuukausi (31 päivän kk) ja 93€/per nenä. Sen jälkeen jää vielä se reilu euro per päivä/ noin 10 euroa viikko "tuhlattavaksi" eli vaikka sipseihin, popkorniin, suklaaseen, hamppariateriaan tms. Ja tolla 15 eurolla saadaan siis kaikille aamupalat, lounaat/lounaseväät niille, jotka eivät saa koulussa ilmaista ruokaa, erilaiset välipalat ja iltaruoka. Joku päivä menee tosi halvalla, ja se kyllä tasoittuu sitten jonkun toisen päivän kalliimmalla ruu
Minua ei kyllä haittaa annoshintojen laskeminen, päinvastoin, mielenkiintoista, vaikken samanlaisella ruokavaliolla olekaan. Muutenkin ihan mielenkiintoista luettavaa, mitä eforttia vaatii että saa talouskulut pidettyä noin alhaisina. Se itse asiassa selittää senkin, miksi useimmilla ne eivät ole yhtä alhaiset. Ei vain riitä aika tai viitseliäisyys tai kumpikaan. Eikähän siinä mitään, jos ei kerran ole pakko, jokainen päättää itse, mitä arvostaa.
Näyttää myös siltä että usein mitä enemmän aikaa ja vähemmän rahaa, niin vähemmän halua käyttää aikaa ja viitseliäisyyttä edullisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa myydään caesar-salaatin nimellä sellaista pussia jossa
Ei perinteiseen Ceasar-salaattiin tule muuta kuin ne krutongit, juustolastut ja se Ceasar-kastike. Ravintoloissa voi sitten saada sinne joukkoon jotain kirsikkatomaattia, kanaa, pekonimurua tai katkarapua.
Ceasarsalaatissa 230g se pointtihan on se anjoviksesta tehty salaatinkastike. Ei mikään extra-liha. Kaupan 230g pakkauksessa on energiaa 1495 KJ, Rasvaa 27,6g, proteiinia 6,9g ja suolaa 1,61g. Hiilihydraattia 14,95g ja ravintokuituja 1,84g.
Itse olen monesti lisännyt joukkoon kirsikkatomaattia ja pilkkonut kalkkunaleikkelettä. Kyllä tuosta riittää ihan hyvin pikkuisella tuunauksella kahdelle + lisäksi patonkia tuorejuustolla.
Kävin laskemassa Sydänliiton sivuilla päivittäisen energiatarpeeni. Se on 1495 kcal / 6175. Siinä ei tosin otettu huomioon pituuttani, joka on 161cm eli ei kovin tarkka laskujärjestelmä varmaan. Valion laskurin mukaan päivittäinen energiatarpeen on 1477 kcal. Kyllähän tohon kalorimäärän saa syödä aika tosi paljon kaikkea! Aiemmin oon vaan syönyt silloin kun nälkä on, enkä laskenut mitään kaloreita mutta paino on pysynyt koko aikuiselämäni ihan samoissa lukemissa joka taitaa vastata jopa ihannepainoani. Perus hoikka/normaali olen.
Vierailija kirjoitti:
Villejä ideoitaan on maailma täynnä ja jotkut ihmiset niitä myös toteuttaa lisätienestiä havitellen. Nykyisin voi myydä tuotteita ja osaamistaan helposti myös netissä, mutta kyllä minun kotiovella käy viikottain joku myymässä jotain tai tarjoamassa katon puhdistus apua tms. Monesti olen ostanutkin yrittäjiltä jotain, kuten itsetehtyjä kynttilöitä, partiolaisten joulukalentereita ja keksejä ja karkkia. Myös kala-autosta ostin äyriäisiä ja kalan kun ihan ovelle tuotiin myymään sekä yhdeltä rouvalta huiveja, näin pari mainitakseni. Virpojille annan suklaamunia ja karkkia vastineeksi siitä virpomisvitsasta ja onnen toivotuksista. Ei tää nyt mitään älytön idea ole myydä jotain tuotetta ja saada siitä voittoa itselle. Sillä rahalla voi sitten ostaa vaikka ruokaa tai säästää johonkin mitä elämältään haluaa, vaikka omaan mopoon tai Lintsi-rannekkeisiin tai lumilautaan tai uusiin kenkiin.
Tälle oli pakko nauraa ääneen. Minkä ikäisille kotitalouden penninvenyttäjille tää niksi on tarkoitettu? Mammalle mopo! Mitä muuta voi elämältä toivoa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villejä ideoitaan on maailma täynnä ja jotkut ihmiset niitä myös toteuttaa lisätienestiä havitellen. Nykyisin voi myydä tuotteita ja osaamistaan helposti myös netissä, mutta kyllä minun kotiovella käy viikottain joku myymässä jotain tai tarjoamassa katon puhdistus apua tms. Monesti olen ostanutkin yrittäjiltä jotain, kuten itsetehtyjä kynttilöitä, partiolaisten joulukalentereita ja keksejä ja karkkia. Myös kala-autosta ostin äyriäisiä ja kalan kun ihan ovelle tuotiin myymään sekä yhdeltä rouvalta huiveja, näin pari mainitakseni. Virpojille annan suklaamunia ja karkkia vastineeksi siitä virpomisvitsasta ja onnen toivotuksista. Ei tää nyt mitään älytön idea ole myydä jotain tuotetta ja saada siitä voittoa itselle. Sillä rahalla voi sitten ostaa vaikka ruokaa tai säästää johonkin mitä elämältään haluaa, vaikka omaan mopoon tai Lintsi-rannekkeisiin tai lumilautaan tai uusiin kenkiin.
Tai voihan se teinitytönkin unelma olla ostaa kesätyörahoillaan mopo, miksi juurin äitin pitäisi tuoda perheeseen extrarahaa? Kyllä jokaisen yksilön kuuluu osallistua kotitöihin ja extratöitä voi jokainen sitten tehdä omien halujen mukaan. Voi se isä tai koululainenkin tienata rahaa jopa asialla jota moni kutsuisi harrastukseksi tai vapaa-ajan vietoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
me ostetaan kuumapistestä valmiiksi grillattua kokonaista broileria tai koipia. heti ja osa perataan pakstuspusseihin ja lisätään pastaan kuullotetaan paprikaa tomaattia pannulla sekaan, tai valmispastaan joku tulinen tai vaikka pirkan kerma-juusto, Ilta-aikaan saa noita paistopisteen "kanoja" edullisesti jo poistona, silti lämpöisiä, tulee halvemmaksi kuin suikalet-söhkö ja itse paistettuna. Toki joskus noita. Uunimuikut, silakat hyviä, ohra-riisiä joka suoper hyvää terveellistä, uunipuuroja ohrasuurimoista, riisiuunipuuro kuin myös kattilaversio hyvää. Muna pitää hyvin nälkää, jo yksi keitetty muna ruisleivällä kurkun kanssa pitää nälän loitolla. Juureksia niistä keittoa,lanttu piorkkana sellerit yms jopa valmiina keittojuure hevi osaston pakkuksina( paksteita ei käytetä vain herneitä jotka sueperfoodia) mustikoita. Perunaa erimuodoissaan, kuorineen keitettynä ja kuorinen syötynä super terveellistä hivenainepommina. Kivennäisaineet. Itse tehdyt kiiselit, suklaa kunnon suklaajauheeseen faz tai van haute,marjakiisselit, mannavelliä,muusia, porkkanoita.. itse tehtyä pullaa rusinoilla,pannarit,kaalilaatikot, perunalaatikkoa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Syön itsekin paljon kanaa ja pakastevihanneksia, mutta energiaahan noissa ei ole baskaakaan, toisin kuin vaikka riisissä ja oliiviöljyssä.
pienikin määrä kanaa on täyttävää,se proteiini näes
Vierailija kirjoitti:
Kävin laskemassa Sydänliiton sivuilla päivittäisen energiatarpeeni. Se on 1495 kcal / 6175. Siinä ei tosin otettu huomioon pituuttani, joka on 161cm eli ei kovin tarkka laskujärjestelmä varmaan. Valion laskurin mukaan päivittäinen energiatarpeen on 1477 kcal. Kyllähän tohon kalorimäärän saa syödä aika tosi paljon kaikkea! Aiemmin oon vaan syönyt silloin kun nälkä on, enkä laskenut mitään kaloreita mutta paino on pysynyt koko aikuiselämäni ihan samoissa lukemissa joka taitaa vastata jopa ihannepainoani. Perus hoikka/normaali olen.
Makaat siis vain sängyssä.Oletko joku kroonisesti sairas.
Suklaamannapuuro:
1 l maitoa
1 - 1 1/4 dl mannasuurimoita
1 dl sokeria
3 rkl kaakaojauhetta (tummaa)
ripaus suolaa
vaniljasokeria maun mukaan.
Omaan makuuni 1 dl sokeria on vähän liikaa, 1 dl mannasuurimoilla saa enemmän velliä kuin puuroa.
Tänään keitin 1,5 litraan maitoa, reilu 1 dl mannasuurimoita ja noin 0,5 dl polentasuurimoita. 2 rkl tummaa kaakaojauhetta ja 2 rkl kaakaojuomajauhetta, 1 tl vaniljasokeria ja 1 dl sokeria. Olen saanut noi polentasuurimot joskus kaverilta, eikä meillä se mene polentana kaupaksi (mä ite tykkään, nuoriso ei niinkään). Myös tuo kaakaojuomajauhe on saatu ilmaiseksi, se on vähän kitkerämpää kuin o'boy joten kts. edellinen huomio. Vähensin siis vähän sokeria kompensoidakseni vaniljasokerin ja kaakaojuomajauheen sokeripitoisuuden. 1,10€+0,10€+0,10€+0,1€+0,10€= 1,50€. Reilun kahden desin annoksina toi riittää meillä kahdeksaan annokseen, eli annoshinta alle 0,20€.
Nalle-suklaamannasuurimoilla hintaa tulee vähän enemmän,1,20€ suurimot ja sitten maito - mutta ei sekään pahan hintainen olisi, vajaa 30 senttiä per annos.
Tämä menee meillä välipalana/aamupalana, halvempaa kuin suklaavanukaspurkit ja kelpaa nuorisolle, ne suklaavanukkaat ei meillä kelpaa. Eikä tartte pelätä, että puoliso syö lasten vanukkaat 🤣
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis teen etätöitä tietokoneella ja mun harrastukset on lähinnä käsitöitä, sometista, leffoja ja kirjoja. Ihan terve olen muuten, mutta en kiinnostunut liikunnasta. Toki käyn välillä metsässä kävelyllä mutta aika harvoin.
Menee nyt vähän ohi aiheen mutta menköön. Ruoasta kyse kuitenkin. Eilen tuli käytyä Narinkkatorilla Kampissa kansainvälisillä ruokamarkkinoilla.
Olin liikkeellä englantilaisen tuttavani kanssa ja hän olisi halunnut fish and chip's-annoksen. Takavuosina sitä on ollut. Eipä ollut enää.
99 prosenttia kojuista oli aasialaisia.
Katselin sitten, josko olisi ollut ranskalaisia juustoja tai vaikka italialaista kinkkua. Ei löytynyt. En sitten ostanut yhtään mitään.
Jotenkin koko tori oli epäsiistin oloinen eikä yhtään tullut tunnetta "pakko saada".
Kampin Pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Energian tarve vähenee huomattavasti iän myötä. Laitapa kokeeksi mihin tahansa energiantarvelaskuriin pituudeksi tuo kirjoittajan mainitsema 161 cm ja "kevyt työ". Esimerkiksi 60-vuotiaalla on päivittäinen tarve juuri tuo vajaa 1500 kcal. Ei tarvitse olla kroonisesti sairas sänkypotilas.
Kampin Pimu kirjoitti:
Menee nyt vähän ohi aiheen mutta menköön. Ruoasta kyse kuitenkin. Eilen tuli käytyä Narinkkatorilla Kampissa kansainvälisillä ruokamarkkinoilla.
Olin liikkeellä englantilaisen tuttavani kanssa ja hän olisi halunnut fish and chip's-annoksen. Takavuosina sitä on ollut. Eipä ollut enää.
99 prosenttia kojuista oli aasialaisia.
Katselin sitten, josko olisi ollut ranskalaisia juustoja tai vaikka italialaista kinkkua. Ei löytynyt. En sitten ostanut yhtään mitään.
Jotenkin koko tori oli epäsiistin oloinen eikä yhtään tullut tunnetta "pakko saada".
Onko sitä Fisut ja Ranet- paikkaa enää? Sehän oli jossain vaiheessa Kampissa ja siirtyi sieltä Rediin? Muuta fish'n chips- paikkaa en ole löytänyt.
Vuosi sitten kävin täkäläisellä torilla vastaavassa tapahtumassa. Edellisestä kerrasta oli jo useampi vuosi - vähintään se oli aikana ennen koronaa, ja siitäkin ehkä vielä taaksepäin. Silloin, edellisellä kerralla, siellä oli maistiaisia, houkuttelevia värikkäitä myyntikojuja, iloisia myyjiä, "ympäri maailmaa" tuotteita tarjolla. Viime kesänä oli vielä jotain italialaisia/espanjalaisia kojuja, mutta hinnat oli ihan järkyttäviä, mutta ei ollut kreikkalaisia, saksalaisia, ranskalaisia, texmex-kojuja. Oli geneeristä pizzaa (kaikkilla sama hinta). Etenkin kun ottaa huomioon, että vastaavia tuotteita saa kuitenkin Lidlistä tai Cittarista huomattavasti edullisemmin (ei ne sielläkään halpoja ole). Kojut oli kaikki viritelty tummansinisistä pressuista, ja koko näkymä oli synkkä. Ja oli sentään aurinkoinen päivä! Ei tosiaan tullut fiilistä, että tänne pitää tulla vielä uudestaankin (ja silloin oli kyllä ihan siistiä, se ei ollut ongelma).
Ehkä maailma on tullut liian pieneksi, kaikkea on saatavilla kaikkialla, joten ei enää kannata mikään tuollainen erilainen - koska se ei enää olekaan mitenkään erilainen.
Kiusa se on pienikin kiusa
Miksi kaupassa myytävät valmissalaatit eivät sitten ole suoraan 500g annoskokoisia jos tuo 230g ei riitä normaalille ihmiselle lounaaksi tai päivälliseksi? Minun lähikaupassa myydään Pirkka perhesalaattisekoitusta 300g. Toki sieltä löytyy myös Pirkka kana-ceasarsalaatti 200g 3,99€, mutta sitä en ostaisi edes vaikka olisi -50% kun voi tehdä itse halvemmalla.