Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19045)
Mitä outoa on syödä sama aamupala joka päivä? Mulla aina samat aamurutiinit: sängyn petaus, hampaiden harjaus, pikakahvia ja pakastimesta ruisleivän siivu, johon levitettä+kalkkunaleikkele+kurkkua+tomaattia. Lisäksi monivitamiiniporetabletti vedessä. Ahdistuisin jos joku käskisi mun syödä mysliä aamupalaksi, jäisi todellakin syömättä. Lukuisat kilpaurheilija syövät myös aina sen kaurapuuron aamulla - kalliissa hotelleissakin.
Olin eilen koko päivän Jyväskylän seudulla rallia katsomassa.
Päivän ruoka- ja juomalasku € 117.-
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat huvit on lähes ilmaisia. Luontoretket, puutarhanhoito, piirtäminen, lukeminen ja runojen kirjoitus. Ei tarvitse hillua missään ihmisväestö keskuudessa keräten kaiken maailman koronoita ja syöden jotain 15€:n salaatteja. Teen mieluummin itse, oman puutarhan antimia käyttäen, ja otan viltin ja muut tarvittavat sekä ystävän tai puolison mukaan ja menen puistoon/metsään/rannalle/kalliolle//takapihalle tms. Nauttimaan sitä salaattia tai leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat huvit on lähes ilmaisia. Luontoretket, puutarhanhoito, piirtäminen, lukeminen ja runojen kirjoitus. Ei tarvitse hillua missään ihmisväestö keskuudessa keräten kaiken maailman koronoita ja syöden jotain 15€:n salaatteja. Teen mieluummin itse, oman puutarhan antimia käyttäen, ja otan viltin ja muut tarvittavat sekä ystävän tai puolison mukaan ja menen puistoon/metsään/rannalle/kalliolle//takapihalle tms. Nauttimaan sitä salaattia tai leipää.
Niin ne ihmiset on erilaisia ja elämäntilanteet.
Mä olen syönyt "koko ikäni" samanlaisen aamupalan. Teetä ja leipää. Jonkin verran vaihtelee, mitä leipää syön, lähinnä sen mukaan, mitä sattuu leipäkorissa olemaan (meillä kun on muitakin syöjiä kuin minä, niin se leipäkorin sisältökin vaihtelee). Joskus ei ole siellä mitään, niin sit syön näkkileipää. Leipää sekin on.
Leivänpäälliset sit vaihtelee, levitettä ja maksamakkaraa, tai levitettä, keittokinkkua ja salaattia. Tai pestoa, tai hummusta. Tai kuten tänään, punalaputettua paprika-chililevitettä (1€ rasia Cittarista) ja keräkaalinlehtiä päälle. En tykkää juustosta leivän päällä. Mutta lähinnä leivänpäällisenkin ratkaisee se, mitä jääkaapista löytyy. Jos siellä olisi maailman tappiin keittokinkkua ja jääsalaattia, niin sit söisin sitä maailman tappiin aamupalaksi.
Aamupala on minulle tärkeä, ja haluan syödä sen rauhassa, ja minulle se tosiaan pitää olla teetä ja leipää.
Minä pidän ruuasta. Kaikenlaisesta ruuasta. Olen hyvä kokki (minulla on myös koulutusta alalle) ja osaan tehdä monia ruokia ihan vanhasta tottumuksesta, mutta myös ihan kylmiltään uudesta reseptistä. Koska elämä on helpompaa, jos en tuhlaa rahaa ruokaankaan, niin käytän mielelläni osaamistani tehdäkseni hyvää ruokaa edullisesti.
Toisille ruoka on vain polttoainetta, minulle ei. Pääasia ei minullakaan ole mahdollisimman halpa annos mausta viis, vaan mahdollisimman edullinen HYVÄ ruoka.
Minä tiedän, että on ihmisiä, jotka eivät voi/halua syödä samaa ruokaa kahta kertaa peräkkäin. Minusta se on erittäin ärsyttävää, mutta mitä sitten? Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tilanne tulee eteen, kun jään lähivuosina eläkkeelle.
Makeanhimoon aion leipoa kakkua kaurahiutaleista ja banaanista, terveyden takia syödä vihersmoothien joka päivä, ja ruuaksi syön paljon perunaa ja kananmunia, kuten kananmunakastiketta.
Halvimmista mahdollisista aineistakin saa ihan kelvollisen ruokavalion, ja olen etukäteen etsinyt sopivia reseptejä.
Vaatii vain vaivannäköä, mutta on toteutettavaa. Ja jos katsoo tilastoa siitä, että millä ruualla on korkein kylläisyysaste, niin se on peruna.
Vihersmoothie on rahan hukkaa. Syö mieluummin ne pinaatit ihan ruokana ja juomana vesi. Tai itsetehty inkiväärishotti tulee halvemmaksi. Tuoretta inkivääriä ja sitruunaa. Puolukoita kannattaa myös kerätä talven varalle, ne on terveellisiä.
On vihersmoothieta ja sitten on vihersmoothieta. Itse laitan niihin keräkaalia ja sitruunamehua. Jos se on jonkun mielestä kallista, niin ällistyn suuresti.
Mukaan Elokapinaan, osa 2: Kansalaistottelemattomuuskoulutus antaa sinulle tarvittavat tiedot ja taidot osallistua Elokapinan aktioihin. Koulutuksessa kuulet kansalaistottelemattomuuden perusteista, väkivallattoman suoran toiminnan teoriasta ja käytännöstä sekä Elokapinan toimintatavoista.
Olen syönyt jo monta vuotta 100€/kk, mutta rankkaa on välillä ollut. Aloitan aamun kaurapuurolla ja lounas perunaa, porkkanaa sekä kananmunaa. Sämpylät leivon itse ja jos innostun keitän hernekeittoa yhtenä viikkona. Lihaa en juuri osta, mutta kalapuikkoja tai tonnikalaa käytän. Pastasta ja tonnikalasta teen laatikkoa munamaidolla. Ei tarvitse katkeroitua, kun ruoka-aineet, josta on joutunut luopumaan, on todettu epäterveelliseksi .Ruoka-annokset olen puolittanut n.2 dl:aan
Ruokajuomana vesi, joka kuuluu vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Makeanhimoon aion leipoa kakkua kaurahiutaleista ja banaanista, terveyden takia syödä vihersmoothien joka päivä, ja ruuaksi syön paljon perunaa ja kananmunia, kuten kananmunakastiketta.
Halvimmista mahdollisista aineistakin saa ihan kelvollisen ruokavalion, ja olen etukäteen etsinyt sopivia reseptejä.
Vaatii vain vaivannäköä, mutta on toteutettavaa. Ja jos katsoo tilastoa siitä, että millä ruualla on korkein kylläisyysaste, niin se on peruna.
Eläkeläisellä on aikaa metsästää tarjouksia ja punalappuja ja juosta metsässä ampumassa hirviä ja keräämässä mustikkaa, puolukkaa, juolukkaa, vesiheinää, nokkosta, onkimassa ahvenia, kuhaa, lahnaa, muikkuja, silakkaa, lohta, hernettä, tampuriini, naisvoimistelu. (Anoppi tekee tätä.)
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihersmoothie on rahan hukkaa. Syö mieluummin ne pinaatit ihan ruokana ja juomana vesi. Tai itsetehty inkiväärishotti tulee halvemmaksi. Tuoretta inkivääriä ja sitruunaa. Puolukoita kannattaa myös kerätä talven varalle, ne on terveellisiä.
On vihersmoothieta ja sitten on vihersmo
Mikä tekee kaalista ja vedestä smoothien? Se sitruuna? Toihan on perus kaalikeitto, ei se tartte aina suolaakaan - suomalaiset käyttää suolaa aivan liikaa ja saa sitä vielä piilosuolaa milloin mistäkin. Leivässäkin on suolaa.
Sä luet mun viestejä kuin piru raamattua, muttet silti muista, että mun anoppini on jo palvelutalossa? Aika hassua, koska kukaan ei oikeassa elämässä ole koskaan ollut noin kiinnostunut minusta kuin sinä.
Ske, se aito - jolla on tänään vapaapäivä sienestyksestä kaatosateen vuoksi.
Oon huomannut, että vapaapäivinä jos on vaan kotona tulee syötyä paljon enemmän kuin silloin kun olen liikenteessä eli käyn kirjastossa ja kävelen metsässä ja touhuan kodin ulkopuolella. Jotkut sanoo et jos liikkuu enemmän niin on myös enemmän nälkä, mutta mulla tää on ihan päinvastoin! Ikinä ei tee mieli ruokaa lenkin jälkeen kun on niin hyvä olo että mielummin vaikka vatsa vähän kurnien nukkumaan,
Mutta siis jos makaan vaan sohvalla niin koko ajan mulla on kädessä tai suussa jotain ruokaa ja on ihan väsynyt olo vaan. Kyllähän toi näkyy sit kauppalaskussa myös vaikka en osaa arvioida omia ruokakuluja. Ostan halvinta ruisleipää ja paljon edullisia kauden kasviksia (en osta yli 2€/kg kasviksia) mutta ostan myös runsaasti alkoholia, herkuttelujuustoja ja sipsiä.
Kukkakaali näyttää olevan nyt euron pintaan kilo. Kesäkurpitsa myös, ja avomaankurkut euron kilo.
Taidan tehdä ensi viikolla kurkkusäilykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä outoa on syödä sama aamupala joka päivä? Mulla aina samat aamurutiinit: sängyn petaus, hampaiden harjaus, pikakahvia ja pakastimesta ruisleivän siivu, johon levitettä+kalkkunaleikkele+kurkkua+tomaattia. Lisäksi monivitamiiniporetabletti vedessä. Ahdistuisin jos joku käskisi mun syödä mysliä aamupalaksi, jäisi todellakin syömättä. Lukuisat kilpaurheilija syövät myös aina sen kaurapuuron aamulla - kalliissa hotelleissakin.
Niin, ei kai se outoa ole, mutta on tylsää ja kyllästyttävää. Toisille ne rutiinit ovat tosi tärkeitä. Minä taas ahdistuisin jos huomaisin, että olen ikäänkuin rutiinieni orja. Että enkö tosiaan pysty tekemään asioita muilla tavoilla kuin tietyillä maneereilla. Rikon rutiineja joskus tahallani etten muuttuisi ihan robotiksi. Myös tällä iällä pitää haastaa aivojaan ja itseään, olenko urautunut liikaa samaan.
Tietyt rutiinit ovat ihan ok. Mutta aivoille on hyväksi tehdä asioita joskus eri tavalla. On jossain annettu ohjeitakin harjata hampaat, harjata hiukset jne. joskus toisella kädellä kuin tavallisesti. Myös pitäisi kulkea eri reittejä kuin tavallisesti. Miksei sitten myös poiketa hiukan aamupalan syömisen rutiineista.
Lidliin menee joka viikko 50€ eli kk toi on sit 200€. Sen päälle alkoholit 300€ kk ja tupakat 150€ eli 650€ on rehellisesti mun ruokabudjetti. Ostelen kilohinnaltaan aina halvinta mutta juustoja menee joka päivä 200g ja lisäks ostelen välillä katkarapuja ja dumpligseja ja varastoon säilykkeitä ja leivontajuttuja ja kurkkupastilleja jne. Mutta valitsen aina sen edullisimman vaihtoehdon kaikessa eli kelpuutan sen 0,37€ margariinin ja jäävuorisalaatin jonkun ihmeen valmiiksipestyn sekoituksen sijaan yms. Saan kuitenkin palkasta joka kuukausi tonnin säästöön kun omistan kumppanin kanssa oman asuinmökin, josta maksan vaan sähkölaskun. Mies maksaa veden ja jätehuollon. Enkä siis ole kiinnostunut mistään kalliista harrastuksista tai elektroniikasta tai vaatteista tms. Eli kuukausimenoina ainoastaan sähkö n. 100€. Puhelimen maksaa työpaikka eikä minulla ole vakuutuksia tai mitään suoratoistopalveluja eikä autoa. Matkakassassa on 80k mutta ei ole matkakuume iskenyt. Mieluummin olen vaan kotona tai metsässä.
Se, ettei syö joka aamu kaurapuuroa mustikoilla ja voisilmällä on eri kuin, ettei syö samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin. Nyt taas joku luki "väärin" rivien välistä. Voi olla jotain samaa, mutta jotain vaihdellen.
Itse juon aamulla kahvia ja syön leipää. Se on sama tapa. Mutta vaihtelen eri leipälaatuja ja leivänpäällisiä. En syö aina samaa juustoleipää kurkulla. Milloin juustoa, milloin kalkkunaleikettä, lauantaimakkaraa, kinkkua jne. Milloin kurkkua, milloin tomaattia, milloin jotain salaattia jne. Joskus on jopa kaurapuuro. Samoja voi sitten vaihdella mielensä ja budjetin mukaan.
Aamupala: kaurapuuroa, pakasteesta mustikoita. Proteiinijauhetta.
Lounas: salaattia, tofua, linssejä, kurkkua, tomaattia, kvinoaa.
Välipala: pala ruisleipää ja nektariini
illallinen: pastaa, soijarouhebolognesekastiketta ja höyrytettyä parsakaalia.
Iltapala: maapähkinöitä ja viinirypäleitä.
Ostan lidlistä ruoat, tulee halvemmaksi kuin muualla.
Johan pomppasi, myös kotimaiset TOMAATIT ovat alle euron kilo! Eipä ole tuollaista hintaa näkynyt pitkään aikaan.