Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19045)
Äh grillailija unohti lisätä, että on kans 500g xtran paahtoleipää joka tais maksaa 1,15€. Sitä voi myös grillailla ja sipaista margariinia päälle. Eli 62,5g leipää/naama on joku muutama leipä per naama? Maksaa siis 0,15€ per naama lisää. Eli 1,40€ nousee ruokakuluiksi jos koko paketti paahtoleipää menee vielä samalla ruokailulla.
Vierailija kirjoitti:
Äh grillailija unohti lisätä, että on kans 500g xtran paahtoleipää joka tais maksaa 1,15€. Sitä voi myös grillailla ja sipaista margariinia päälle. Eli 62,5g leipää/naama on joku muutama leipä per naama? Maksaa siis 0,15€ per naama lisää. Eli 1,40€ nousee ruokakuluiksi jos koko paketti paahtoleipää menee vielä samalla ruokailulla.
Unohdit laittaa myös sulkumerkit.
Lidlistä viikonlopuksi chef select pizza 1 kg 5 euroa (kinkku, juusto, sieni) tuunattu lisää 1xlohipala (2,75), 1xtomaatti (20c), 1xtonnikala (70c) ja suippopaprika (60c) ja kaksi kananmunaa (jokunen kymmenen senttiä lisää).
Leikattu 6 pienempään palaan ja aion sinnitellä tänään ja huomenna tuon ja vitamiiniporetablettivesilasillisten kera. Su-iltana sitten käyn katsomassa, onko maitoa ym. -60% -tarjouksessa.
Hieman alle 1000 euron budjetilla taitaa mennä tämäkin kk ;D
-winner-
Toistan itseäni mut mä niin kadehdin teidän alelöytöjä. Mä jouduin eilen maksamaan 450 gramman tarjouskahvista 4,99 eli yli 11 euroa kilo. Grrr...
-Kampin pimu
Vierailija kirjoitti:
Toistan itseäni mut mä niin kadehdin teidän alelöytöjä. Mä jouduin eilen maksamaan 450 gramman tarjouskahvista 4,99 eli yli 11 euroa kilo. Grrr...
-Kampin pimu
En ole viitsinyt laskea kuinka monta sijoitusasuntoa, autoa tai purjevenettä tai ulkomaanmatkaa olisi vähemmän elämässäni, jos joisin kahvia. Onneksi lopetin 7-vuotiaana ;D
-winner-
Alkaa olla punalaputetut leivät loppu pakastimesta. Leivoinpa sitten sämpylöitä - ja on varmaan parhaimmat tekemäni sämpylät ikinä, ilmavia, pehmeitä ja maukkaita! Jauhoina kaikkia pussinpohjia, niitä kertyy.
Perusongelmani sämpylöissä on liian tiivis taikina, käytän helposti liikaa jauhoja. Ja se tietenkin johtuu siitä, että millään en jaksaisi vaivata taikinaa riittävästi, jotta siihen muodostuisi reilusti sitkoa. En käytä siis mitään yleiskonetta taikinan teossa, sehän helpottaisi hommaa huomattavasti. Taikinan teko ei siis käy
0,80-0,90€ verran jauhoja, pussi kuivahiivaa, suolaa ja loraus öljyä. Maksimissaan 1,20€ taikinan hinta, 16 sämpylää (noin sinuhen vehnäsämpylöiden kokoisia, joskin vähän painavampia), eli alle 10 senttiä per sämpylä; tein myös uuniruokaa tänään. Suurin sähkönkulutus menee uunin lämmittämiseen, eli sen voi jakaa kahtia.
Tuolla nyt tuskin saa säästettyä pariakymppiä enempää vuodessa (noiden halvimpien kaupan sämpylöiden vertailulla), mutta suurin hyöty onkin se, että ei tarvitse lähteä kauppaan, jos leipä alkaa olla loppu.
Ei ole muutamaan päivään kaupassa käyty.
Ske
Taikinan teko ei siis käy
Piti siis sanoa, että taikinan teko ei siis käy ihan parissa minuutissa.
Ske
Mulla menee jo pelkästään kissanruokaan kuukaudessa vähintään 100 €.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva kuitenkaan itse syö sitä kissanruokaa, niin sitä ei kaikki laske ruokakuluihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva kuitenkaan itse syö sitä kissanruokaa, niin sitä ei kaikki laske ruokakuluihin mukaan.
Älypää..kyllä tässä taloudessa lemmikkien eli PERHEENJÄSENTEN ruoat lasketaan ruokakuluihin.
Lisäsin tälle viikolle määrärahoja, koska humppabudjetissa oli ylijäämää niin otin sieltä. Normaalisti viikkobudjettini ruokaan on 21e, nyt korotin kolmeen kymppiin. Ostin sillä ylimääräisellä rahalla halloumia, aineksia pestoon sekä vaniljakastiketta.
Koko viikon aamiaiset tuttuun tyyliin kaurapuuroa voisilmällä, mustikoita. Kuppi kahvia.
Lounaiksi tein alkuviikolle pestoa ja edellisviikon k menuspagettia. Loppuviikon lounaat olivat halloumi-kesäkurpitsalettusia.
Päivälliseksi perunoita eri lisukkeilla: parina päivänä munavoita ja silliä, parina päivänä pyttipannua, kolmena päivänä kanakastiketta. Tuorelisukkeina kurkkua ja naurista tikkuina.
Välipalaksi kahvikupposen kaveriksi mustikkapiirasta ja vaniljakastiketta. Iltapaloiksi ei mitään, koska päivällisen ajankohta oli niin myöhäinen.
Olin viime sunnuntaina ystävällä maaorjana ja sain kotiinviemisiksi perunaa, sipulia, reilun nipun basilikaa, nauriita, kurkkuja, kesäkurpitsaa. Kävin maanantaina mustikassa ja tällä kertaa haalin vain piirakan ja puuronpäälisten verran marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älypää..kyllä tässä taloudessa lemmikkien eli PERHEENJÄSENTEN ruoat lasketaan ruokakuluihin.
Niin, sanoinkin, että kaikki ei laske niitä mukaan. Onhan täällä välillä laskettu mukaan vessapaperit ja hammastahnat ja tiskiharjatkin.
Vierailija kirjoitti:
Ske
Itse teen sämpylät kyllä ihan 20 minuutissa. Ohjeita löytyy netistä. Heitän siis vaan sekaisin veden, jauhon ja leivinjauheen sekaisin ja uuniin. Samalla taktiikalla teen pitsapohjan. Hiivaa/kuivahiivaa ostin viimeksi ehkä 20 vuotta sitten. Leivinjauhe nykyisin vaan käytössä. Turvottaa vähemmän, ei tartte kohotella ja köy myös makeisiin leipomuksiin.
Vierailija kirjoitti:
No kukaan köyhä ei ole niin tyhmä että eläimen hommaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ske
Itse teen sämpylät kyllä ihan 20 minuutissa. Ohjeita löytyy netistä. Heitän siis vaan sekaisin veden, jauhon ja leivinjauheen sekaisin ja uuniin. Samalla taktiikalla teen pitsapohjan. Hiivaa/kuivahiivaa ostin viimeksi ehkä 20 vuotta sitten. Leivinjauhe nykyisin vaan käytössä. Turvottaa vähemmän, ei tartte kohotella ja köy myös makeisiin leipomuksiin.
Mä en tykkää noista leivinjauheleivistä, enkä siitä soodaleivästä (onko se irlantilainen vai mikä kansallisleipä?), mä tykkään enemmän sitkeästä leivästä, siis siitä mitä se vaivaaminen aikaan saa. Joskus leivotaan teeleipiä, mutta ei niitä jatkuvasti viitsisi syödä. Makeat leivonnaiset on sit eri asia, jos ei pullasta puhuta.
Mut parasta tässä on, että meillä on vaihtoehtoja, ei ole pakko tehdä vain yhdellä tavalla! (ja sit on vielä hapanjuuri...)
Ske
Vierailija kirjoitti:
Grilliin tänään mitä kaapista löytyy: eli 1kg keräkaalia 1€, 1kg keitettyjä perunoita 1€, 340g ananasviipaleita 1,15€, grillijuusto 2€, 500g porkkana 1€, tofupaketti 1,20€, nakkipaketti 1€. Lisäks paistetaan pannulla viime vuotisia suppilovahveroita. Lisäks on 500g vesimelonia 0,50€ ja 1l jäätelö ostettu joskus tarjouksesta 1€. Ruokaa tulee yhteensä varmaan yli 4kg ja syöjiä meitä 8 henkilöä. Hinta siis 9,85€ + ketsuppi niin 10€ eli puol kiloa ruokaa per naama + jäätelö niin 1 ruokailijan grilliruokaa maksaa 1,25€ mikä on toki aika paljon, mutta kesän viimesiä grillailuja! Ja meidän porukassa ei ole lihafaneja niin yks nakkipaketti riittää mainiosti kun kasviksia niin paljon. Enkä aio lähteä erikseen kauppaan, jonne matkaa 5km niin myt pärjätään sillä mitä kaapista löytyy. 500g on kaksi kukkurallista lautasellista ruokaa eli ei varmasti jää nälkä. Mukana toki myös ainakin 3 laihduttajaa ja vegaani eli grillijuuston vo
Ruokaa jäi lähes puolet ylimääräistä eli yhden henkilön annos maksoi suunnilleen 0,80€. Kaikille riitti yksi iso annos, ei tarttenut mitään kukkurallisia santsiannoksia. Järjetöntä kyllä että täälläkin jotkut laskee annoskookseen 600g. Ei pysty kyllä mitenkään! Mutta siis Syödään sitten tänään loput ruoat. Paistettua perunaa ja sienikastiketta lisukkeineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sanoinkin, että kaikki ei laske niitä mukaan. Onhan täällä välillä laskettu mukaan vessapaperit ja hammastahnat ja tiskiharjatkin.
Täällä kun pitää tarkasti laskea paljon menee, niin en ainakaan itse ala erottelemaan pesuaineita ja huulirasvoja pois kauppakuiteista eli lasken kaikki samaan kuukausimenoiksi. Ei ne kuitenkaan montaa euroa kuukaudessa ole. Ja satanen riittää ihan hyvin, baariin menee sit enemmän mutta en jaksa laskea niitäkään erikseen kun tarjoan aina muille
Tuo tilanne tulee eteen, kun jään lähivuosina eläkkeelle.
Makeanhimoon aion leipoa kakkua kaurahiutaleista ja banaanista, terveyden takia syödä vihersmoothien joka päivä, ja ruuaksi syön paljon perunaa ja kananmunia, kuten kananmunakastiketta.
Halvimmista mahdollisista aineistakin saa ihan kelvollisen ruokavalion, ja olen etukäteen etsinyt sopivia reseptejä.
Vaatii vain vaivannäköä, mutta on toteutettavaa. Ja jos katsoo tilastoa siitä, että millä ruualla on korkein kylläisyysaste, niin se on peruna.
Miten jotkut pystyvät vuodesta toiseen syömään saman aamupalan? Kaurapuuro on hyvää silloin tällöin, mutta jos joka aamu olisi kaurapuuroa voisilmällä ja mustikoita, tykkään kyllä niistäkin, niin luulisi tökkivän ja kyllästyttävän.
Tykkään paljon juustosta esimerkiksi, mutta en jatkuvasti samaa juustoa haluaisi leivän päälle. Vaihtelu virkistää. Kun vaihtelee aamupalaa hiukan niin maistuu taas hyvältä. Vai perustuuko nämä dieetit juuri niille ihmisille joilla ei ole niin väliä mitä syövät. Tärkeintä on saada säästöä.
Säästäminen vapaaehtoisesti on eri kuin niillä, joille se on pakko. Silloin ei voi useinkaan valita kovin paljon.
Grilliin tänään mitä kaapista löytyy: eli 1kg keräkaalia 1€, 1kg keitettyjä perunoita 1€, 340g ananasviipaleita 1,15€, grillijuusto 2€, 500g porkkana 1€, tofupaketti 1,20€, nakkipaketti 1€. Lisäks paistetaan pannulla viime vuotisia suppilovahveroita. Lisäks on 500g vesimelonia 0,50€ ja 1l jäätelö ostettu joskus tarjouksesta 1€. Ruokaa tulee yhteensä varmaan yli 4kg ja syöjiä meitä 8 henkilöä. Hinta siis 9,85€ + ketsuppi niin 10€ eli puol kiloa ruokaa per naama + jäätelö niin 1 ruokailijan grilliruokaa maksaa 1,25€ mikä on toki aika paljon, mutta kesän viimesiä grillailuja! Ja meidän porukassa ei ole lihafaneja niin yks nakkipaketti riittää mainiosti kun kasviksia niin paljon. Enkä aio lähteä erikseen kauppaan, jonne matkaa 5km niin myt pärjätään sillä mitä kaapista löytyy. 500g on kaksi kukkurallista lautasellista ruokaa eli ei varmasti jää nälkä. Mukana toki myös ainakin 3 laihduttajaa ja vegaani eli grillijuuston voi hyvin jakaa 4 henkilön kesken ilman tappeluita. 50g juustoa on kuitenkin aika monta kaloria.