Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18387)

Vierailija
721/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt voi lukea koko ketjua, joten ehkä tuon toistoa. Yksi nuukailevan ruokavalion kulmakivi on halvat aamu- ja iltapalat:

Veteen keitetty puuro hiutaleista tai ruisjauhosta, kylkeen marjoja. Lisänä aamulla keitetty tai paistettu muna. Juomana tee. Marjat on toki nyt tälle vuodelle oltava kerättynä, ostomarjat ei mene satasen budjettiin millään.

Munat suoraan tuottajalta edullisesti, itse ostan hintaan 9,50 € / 30 kpl.

Kasvissosekeitto on edullinen ruoka, sitä ainakin 2 aterialla viikossa.

Noilla jo saa nipistettyä laskusta löysiä pois.

Ovatko tuo munat mielestäsi edullisia? Minä olen ajatellut, että jopa hieman törsään kananmuniin, kun ostan Lidlistä ulkokananmunia, jotka maksavat 1,69 € / 6 kpl. Viisi tuollaista rasiaa (eli 30 munaa) tekee 8,45 €.

Samaa mietin. Tai tuliko kirjoitusvirhe? Meidän mökkiseudulla on kanssa suoraan kanalalta haettujen luomumunien hinta noussut. Mutta viimeksi kun kävin, syys-lokakuun vaihteessa, niin 30 kpl kenno oli 3,50.

Vierailija
722/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka joku on ostanut jotain uunilaatikkoa varten ainekset, jotka maksoivat vain 10 euroa ja siitä syö neljä päivää.

Siitä syö neljä kertaa, ei neljä päivää. Toki satasella saa ostettua ruoat koko kuukauden päivällisiä varten. Silti pitäisi syödä jotain myös aamupalaksi, lounaaksi ja iltapalaksi.

Lisäksi löytyy realistisempia listoja, joissa myös nämä muut ateriat on huomioitu, mutta ei ole kuitenkaan laskettu kuluihin ruoanlaitossa kuluvia mausteita, yrttejä, öljyjä.

Kuten jo sanottu, öljy on jo olemassa.  ruokalusikallinen halvinta rapsiöljyä maksaa 0,031€

Tuokin tekee vuodessa yli 11€. Se on kuitenkin yli kahden päivän budjetti. Jos laskematta jääkin kaksi ruokalusikallista päivässä, se on yli prosentin virhe laskelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään pakastemarjat ja sienet eivät ole ihan ilmaisia. Ne ovat vähän kuin ne ilmaiset oman metsän polttopuut. Marjojen hinta-kalorisuhde on vielä huonompi kuin kasviksilla, vaikka ne keräisi itse. Marjastus kuluttaa enemmän kuin tuo.

Varmasti monella näin on. Itse en myönnä tuohon joukkoon kuuluvani. Saattaa kulua jopa vähemmän. Koska, lenkkeilisin kuitenkin koiran kanssa, ja lenkit olisivat pidempiä, reipasta kävelyä. Marja- ja sienestysaikaan kävelen koiran kanssa lyhyemmän matkan, vain metsään saakka ja takaisin, itse poimiminen tapahtuu aika pienellä alueella hitaasti kierrellen, ja aikaa siinä kuluu kaikkiaan suunnilleen saman verran kuin menisi pelkässä lenkkeilyssä. Minulle ne marjat ja sienet ovat ilmaisia, tai oikeastaan tuottavia, kun saa samalla ruokaa, vitamiineja ym.

Vierailija
724/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka joku on ostanut jotain uunilaatikkoa varten ainekset, jotka maksoivat vain 10 euroa ja siitä syö neljä päivää.

Siitä syö neljä kertaa, ei neljä päivää. Toki satasella saa ostettua ruoat koko kuukauden päivällisiä varten. Silti pitäisi syödä jotain myös aamupalaksi, lounaaksi ja iltapalaksi.

Lisäksi löytyy realistisempia listoja, joissa myös nämä muut ateriat on huomioitu, mutta ei ole kuitenkaan laskettu kuluihin ruoanlaitossa kuluvia mausteita, yrttejä, öljyjä.

Kuten jo sanottu, öljy on jo olemassa.  ruokalusikallinen halvinta rapsiöljyä maksaa 0,031€

Öljy on olemassa, jos se on kaappiin ostettu. Kun se loppuu, pitää ostaa uusi purnukka -ainakin meillä noin kerran kuussa.

Lisäksi meinasin sanoa, että halvi

No, jokaisella on puutteensa ruokavaliossa. Suomalaisilla on ihan yleisesti puutetta tietyistä ravintoaineista, niilläkin jotka syövät useilla satasilla per henkilö kuussa, lisäksi monella on ylipainoa. Olen syönyt jo vuosikymmeniä samalla tavalla, ei ole mitään kroonisia sairauksia.

Vierailija
725/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös alisyönti ja aliravitsemus ovat haitaksi ja niitäkin näissä listoissa näkee. Pelkkää puuroa, leipää ja pastaa. Sekä margariinia. Sitä ei muutama marja paranna, eikä terveelliseksi muuta.

Kyllä minä näin mainittavan myös lihan, palkokasvit ja maitotuotteet monen ruokalistalla.

Vierailija
726/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu ainakaan minulta. 200 e on kuukausittainen rokabudjettini ja nykyhinnoilla siinäkin pysyminen on jo haastavaa. Kasiksiakaan ei riitä joka päivälle :(

Vierailija
727/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Suurin osa pienituloisista ei omista mökkiä eikä autoa. Tuskin asuvat omakotitalossakaan missä voisi kasvattaa jotain itse. Tai ainakin asuvat siellä vuokralla ja omistaja poimii marjat yms.

Tämä maailma on melko nurinkurista: ne joilla on paljon erilaisia  mahdollisuuksia ovat myös usein niitä varakkaampia. Ne joilla eri mahdollisuuksia on hyvin vähän ovat usein pienituloisia. 

Vierailija
728/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla puuroa ja omenasosetta (itse tehty/ saaduista omenoista) ja teetä 

Ruokana pakkasesta saatua savulohi-kasviskastiketta ja riisiä, porkkanaraastetta

Välipala sämpylä maksamakkaralla ja maustekurkulla, omena 

Iltapala poppiksia ja jääteetä 

En juo kahvia, mehuja tai limpparia vaan vettä enkä välitä makeasta.

Vierailija
729/18387 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala puuroa ja omenasosetta, teetä (omput ilmaisia ja sose itsetehty)

Ruokana savukala-kasviskastiketta, riisiä ja porkkanaraastetta (kastike saatu harrastustapahtumasta jossa olin auttamassa, riittää vielä huomiselle)

Välipalana sämpylä maksamakkaralla ja maustekurkulla, omena ja jääteetä

Iltapalaksi poppiksia 

En tykkää mistään makeasta enkä kahvista

Vierailija
730/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin juuri tattarijauhoista gluteenitonta hapanleipää tulemaan, osittain siksi että, niin hyvää leipää ei kaupasta edes saa.

Raaka-aineet maksavat noin 5€ ( sisältää sähkönkin) valmista leipää tulee reilu 1 kg

Gluteeniton kaupan leipä on pääsäntöisesti 15€/kg ja kaupan leivissä on täyteaineita, joilla leipään saadaan halvalla painoa. Jossain oli lisätty siementen kuoria, joilla ei ole mitään ravintoarvoa.( eivät edes sula , vaan menevät sillään läpi)

Säästöä tulee n 10€ jokaisella leivonta kerralla. Ja tosiaan lämpöä sivutuotteena joka aina okt maksaa jotain kylmänä vuodenaikana.

Itse tehty ruoka on aina terveellisempää kuin lisä ja säilöntä-aineilla terästetty ja teollisesti tuotettu ruoka.

Laitatko tuon tattarijauho hapanleivän reseptisi, perkasin juuri kuivakaappini ja pitäisi käyttää tattarijauhot pois ennen kuin menee vanhaksi, enkä viitsisi tehdä blinejä.

Vierailija
731/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tuo raha mene jo työpaikkaruokailussa kuukaudessa riittääkö edes.

Vierailija
732/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu 100e/kk ruokabudjetti millään, jos haluaa syödä terveellisesti ja välttää prosessoitua ruokaa. Ei mikään ihme että niin moni suomalainen voi huonosti, kun joudutaan ostamaan niitä halvimpia nakkeja ja muuta prosessoitua kakkaa. Sitten on suoliston toiminta ihan kuralla ja krooninen tulehdus päällä koko aika. Kaikista eniten kirpaisee lihan, varsinkin kanan ja kalan hinta Suomessa. Ja monien kasvisten ja hedelmien hinta talvella.

Itsellä menee suurin osa rahasta ruokaan, mutta en vain kerta kaikkiaan kykene syömään halvinta vaaleaa leipää tai niitä halvimpia nakkeja tai eineslihapullia. Se on sitten muusta pois. Rahaa ei jää säästöön yhtään. Kädestä suuhun elellään.

Vierailija
733/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokana savukala-kasviskastiketta, riisiä ja porkkanaraastetta (kastike saatu harrastustapahtumasta jossa olin auttamassa, riittää vielä huomiselle)

Iltapalaksi poppiksia 

Ehkä tulee edulliseksi, mutta todella ravintoköyhäähän tuollainen syöminen on. Hyvät proteiininlähteet ja hyvät rasvat sekä kasvikset ovat vähissä. Kuitua tulee niukasti. Huonoa rasvaa on maksamakkarassa ja poppareissa, kuten myös lisäaineita. Ylipäänsä ei ihan hirveän fiksua syödä vain yksi oikea ateria ja sen sijaan mättää poppareita.

Toki noin voi syödä jonkin aikaa, ja sitähän en tiedä syötkö noin vain koska olet saanut noita tarvikkeita esim. ruokajakelusta, että söisitkö muuta jos voisit. Mutta ei tuota minään suositusruokavaliona voi pitää ja toivottavasti kenenkään ei tarvitse pidemmän päälle syödä noin.

Vierailija
734/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 1 kerran päivässä ja minulla menee 120€/kk ruokaan, ihmisen ei tarvitse olla koko ajan syömässä, 1-2 kertaa päivässä riittää.

Vierailija
735/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapalaksi poppiksia 

Ehkä tulee edulliseksi, mutta todella ravintoköyhäähän tuollainen syöminen on. Hyvät proteiininlähteet ja hyvät rasvat sekä kasvikset ovat vähissä. Kuitua tulee niukasti. Huonoa rasvaa on maksamakkarassa ja poppareissa, kuten myös lisäaineita. Ylipäänsä ei ihan hirveän fiksua syödä vain yksi oikea ateria ja sen sijaan mättää poppareita.

Toki noin voi syödä jonkin aikaa, ja sitähän en tiedä syötkö noin vain koska olet saanut noita tarvikkeita esim. ruokajak

Popcorneissa ei ole huonoa rasvaa, jos ne tekee itse maissinjyvistä. Niissä on kuitua ja paljon antioksidantteja (enemmän kuin hedelmissä). Ne lasketaan terveelliseksi välipalaksi.

Vierailija
736/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala:

Munakas

3-munaa (15kpl 2,69e eli kolme kpl 0,50e)

Rypsiöljyä 20ml ( litra maksoi 2,90 eli 20ml on 0.06e)

Pakastepinaattia 50g (200g pss 0,45e eli 0,10e)

Tomaatti 30g (2,99e/kg eli 0.09e)

Kahvi 5e/ 500g, pressopannuun 30g tekee 0,30e

Kauramaito 100ml (1-litra 1,69e eli 0,17e)

Aamupala yhteensä 1,22e

Lounas:

Linssikeitto

(osa pakkaseen linssipihvien tai kastikkeen raaka-aineeksi, mausteet löytyy kaapista)

linssit 1,99e

Tomaattimurska 0,38e

Kookosmaito 1,25e

Sipuli 0,15e

Porkkana 0,20e

Yht. 3,97e eli tekee 0,99e/annos

Kaksi paahtoleipää margariinilla (20-palaa maksoi 1,89e eli kaksi palaa on 0,20e

Margariini 500g maksoi 3e, 30g tekee 0,18e

Lounas yhteensä 1,37e

Päiväkahvit join ystävän luona ilmaiseksi.

Päivällinen:

Muu kasvisjauhispihvit 2,89e 4kpl, joista söin puolet eli 1,45e

Pari perunaa eli noin 200g (kilon pussi maksoi 0,98e eli hinnaksi tulee 0,20e)

Kermaviili 0,49e (josta söin puolet eli 0,25e)

Päivällinen yhteensä: 1,90e

Iltapala:

Teetä (20pss maksoi 2,50e eli 0,13e) , kaksi paahtoleipää (0,20e), margariini (0,18e) ja omatekemää hilloa metsän marjoista sekä omena (2,98e/kg, 0,40g tekee 0,12e)

Iltapala yhteensä 0,63e

Tän päivän ruuat 5,12e. Jos pitäisi näistä säästää, niin voisi ostaa kauramaidon sijaan puolet halvempaa maitoa. Käyttämäni margariinikin on aika kallista. Kolmen munan sijaan voisi olla kaurapuuro tai kaksi munaa sekä 2rkl jotain nestettä kokkelina. Myös kasvispihvit voisi olla kalapuikkoja tai edullisempia porkkanapihvejä. Ostan aika kallista teetä siinäkin voisi säästää. Kahvin jättää pois.

Minulla menee kuukaudessa ruokaan n.153,60e, jod laskee tuon mukaan. Syön yleensä päiväkahvilla 2 marie keksiä, hedelmän ja kupin teetä tai kahvia eli se ei budjettia paljon nosta.

Vierailija
737/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukaudenvaihteessa on kaapit ja pakastin täynnä ruokaa ja ruokatarbikkeita niin helposti sillä menee ainakin pari viikkoa. Sen jälkeen ostaa sitten loppukuusta jotain pakollista niin kyllähän silloin ruokaan menee hyvin vähän rahaa. 

On vääristelyä esitellä yhden kuukauden halpaa budjettia koska jokaisen lähtötilanne on aina eri. Se joka lähtee liki nollasta on eri tilanteessa kuin nuo joilla on aina paljon ruokatarvikkeita kotona. Joillain ei mene ruokakaappi koskaan tyhjäksi, joillain se on joka kuukausi kun rahaa tulee aina pieni summa. Se kuluu joka kuukausi ja reserviei kerry. Jos rahaa tulee reilummin niin pystyy täydentämään varastoja kaiken aikaa ja käyttämään hyväkseen edullisia tarjouksia ja isoja pakkauksia yms. Kun pieni raha täytyy riittää koko kuukauden ei voi yhteen tuotteeseen laittaa paljon rahaa kerralla. Kun se on sitten jostain toisesta pois. 

Olemme tässäkin niin erilaisissa tilanteissa että vertailu ei ole oikeudenmukaista. 

Vierailija
738/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, oliko keskustelunavauksen tarkoitus toimia kilpailukutsuna, vai oliko vain tarkoitus kerätä erilaisia ratkaisuja kyseiseen ongelmaan.

Nyt on Citymarketissa perunat 1,99€/5kg, ihan edullista. Luutonta possua 6€/kg. Lohi oli 7,50€/kg, fileointi pari euroa kilo siihen päälle (mielestäni aika tyyris hinta fileoinnista, se on ollut ennen vain yhden euron).

Maanantait ovat minun kauppapäiviäni. Tänään ostoslistallani luki punaista maitoa, ja cittarissa sitä oli 0,60€/l luomuna. Punalaputettuja, tietenkin. Keitän siitä huomenna mannapuuroa, suurimot ostin myös punalaputettuna aikoinaan, paketillinen 0,20€.

Vierailija
739/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, oliko keskustelunavauksen tarkoitus toimia kilpailukutsuna, vai oliko vain tarkoitus kerätä erilaisia ratkaisuja kyseiseen ongelmaan.

Nyt on Citymarketissa perunat 1,99€/5kg, ihan edullista. Luutonta possua 6€/kg. Lohi oli 7,50€/kg, fileointi pari euroa kilo siihen päälle (mielestäni aika tyyris hinta fileoinnista, se on ollut ennen vain yhden euron).

Maanantait ovat minun kauppapäiviäni. Tänään ostoslistallani luki punaista maitoa, ja cittarissa sitä oli 0,60€/l luomuna. Punalaputettuja, tietenkin. Keitän siitä huomenna mannapuuroa, suurimot ostin myös punalaputettuna aikoinaan, paketillinen 0,20€.

Tämä ei edelleenkään ollut vastaus siihen, miten 3,3 euroa riittää joka päivä ruokaan. 

Vierailija
740/18387 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Suurin osa pienituloisista ei omista mökkiä eikä autoa. Tuskin asuvat omakotitalossakaan missä voisi kasvattaa jotain itse. Tai ainakin asuvat siellä vuokralla ja omistaja poimii marjat yms.

Tämä maailma on melko nurinkurista: ne joilla on paljon erilaisia  mahdollisuuksia ovat myös usein niitä varakkaampia. Ne joilla eri mahdollisuuksia on hyvin vähän ovat usein pienituloisia. 

Mutta sitten taas Suomessa on niin paljon sitä ilmaista ruokaa ihan metsistä saatavilla, että pienituloisenakin ilman omaa metsää/ palstaa on vaikka mitä saatavilla. Lisäksi monet ihmiset eivät välitä kerätä omiaan pois, vaan laittavat esim. Facebookissa viestejä, että täältä saa tulla kerämään ( tuota ei ole tämän hetkinen kallis ruuan hinta vähentänyt, ehkä jopa lisännyt, kun ihmiset ovat tajunneet, että joku voi hyötyä siitä mitä itse eivät halua)

Ja ainakaan itselläni kasvimaan pitäminen ei ole mitenkään erityisen edullista ollut, enempi siitä on iloa, että saa syödä omaa kasvattamaa, kuin rahallista hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä