Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18387)
Mulla menee pelkästään työpaikka lounaisiin 12€ päivä eli n.250€ kuukaudessa ja toinen mokoma viikonloppu safkoihin ja arki aamupalaan ja arki iltapalaan. Noin 500€/kk
Itsellä meni opiskeluaikoina noon 100 e/kk ruokakauppaan. Lisäksi söin yliopistolla lounaan 2,60x 21 eli meni kyllä sinne 150 euroon. Nykyään hinnat nousseet, joten en kyllä enää tuolla pärjäisi. Oli hankala, kun miehen kanssa alettiin seurustelemaan, kun häneltä meni 400 e/kk ruokakauppaan. Nykyään 5-henkiseltä perheeltäni menee 1000 e/kk - mies käyttää tästä selvästi eniten, kun on gluteeniton ja laktoositon ja juo kalliita kahveja ja syö kalliita juustoja. Lapset syö päivähoidossa. Teen yleensä kasvisruokaa - linssejä, papuja ja soijarouhetta. Mies laittaa lohta. Ostetaan paljon halpoja juureksia ja hedelmiä, mutta myös kalliita marjoja. Suositaan luomua. Jos tuon kaiken kalliin jättäisi pois, niin kyllähän siitä laskusta saisi ison siivun pois ja saisi edelleen syötyä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, oliko keskustelunavauksen tarkoitus toimia kilpailukutsuna, vai oliko vain tarkoitus kerätä erilaisia ratkaisuja kyseiseen ongelmaan.
Nyt on Citymarketissa perunat 1,99€/5kg, ihan edullista. Luutonta possua 6€/kg. Lohi oli 7,50€/kg, fileointi pari euroa kilo siihen päälle (mielestäni aika tyyris hinta fileoinnista, se on ollut ennen vain yhden euron).
Maanantait ovat minun kauppapäiviäni. Tänään ostoslistallani luki punaista maitoa, ja cittarissa sitä oli 0,60€/l luomuna. Punalaputettuja, tietenkin. Keitän siitä huomenna mannapuuroa, suurimot ostin myös punalaputettuna aikoinaan, paketillinen 0,20€.
Lohesta: sen voi fileoida myös itse, jos ilmainen fileointi, niin perkeet mukaan. Perkeistä saa hyvän kalaliemen, siihen sekaan sitten purkki tomaattimurskaa, niin on hyvä perusta vaikka seljankalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, oliko keskustelunavauksen tarkoitus toimia kilpailukutsuna, vai oliko vain tarkoitus kerätä erilaisia ratkaisuja kyseiseen ongelmaan.
Nyt on Citymarketissa perunat 1,99€/5kg, ihan edullista. Luutonta possua 6€/kg. Lohi oli 7,50€/kg, fileointi pari euroa kilo siihen päälle (mielestäni aika tyyris hinta fileoinnista, se on ollut ennen vain yhden euron).
Maanantait ovat minun kauppapäiviäni. Tänään ostoslistallani luki punaista maitoa, ja cittarissa sitä oli 0,60€/l luomuna. Punalaputettuja, tietenkin. Keitän siitä huomenna mannapuuroa, suurimot ostin myös punalaputettuna aikoinaan, paketillinen 0,20€.
Lohesta: sen voi fileoida myös itse, jos ilmainen fileointi, niin perkeet mukaan. Perkeistä saa hyvän kalaliemen, siihen sekaan sitten purkki tomaattimurskaa, niin on hyvä perusta vaikka seljankalle.
Juu, voi, jos osaa. Mulla on joku kalanfileointigeeni kadonnut, koska en jatkuvasta opettelusta huolimatta saa aikaan kelvollista tulosta (siis että olisi tuloksen fileitä eikä jauhelihaa muistuttavaa massaa). Ongelmana eivät ole välineet, veitset on testattu useammankin fileoijamestarin toimesta, vaan mä en vaan osaa. Oikeasti. Olen mielelläni maksanut sen euron per kilo ylimääräistä, mutta tuo kaksi euroa per kilo on suhteessa paljon. Täytynee testata, jos joku teineistä saa sen kalan fileoitua, ei ole tähän mennessä ollut tarvetta siihen.
Lohimedaljonkiin ei tarvi kuin leikata lohesta ensin 4cm paksu viipale ja se sitten keskeltä halki niin että nahka jää yhteen.
Tuohon ei fileointia tarvi ja tulee hyvä lohiannos perunoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lohimedaljonkiin ei tarvi kuin leikata lohesta ensin 4cm paksu viipale ja se sitten keskeltä halki niin että nahka jää yhteen.
Tuohon ei fileointia tarvi ja tulee hyvä lohiannos perunoiden kanssa.
Lohimedaljonki yleensä tehdään filepalasta ja siltä tuokin kuulostaa. Vai tarkoitatko, että lohesta leikataan neljän sentin pala selkäruodonpalasineen, eikö siitä tule jo aika iso ja tähän budjettiin ehkä sopimaton annos?
Kokonaisen lohenhan voi myös pistää uuniin ja irrotella sitten kypsät lihat ja pakastaa osan, pääsee helpommalla.
Ja teen siis popparit itse maissijyvistä ja öljystä, edukkain ja parhaita.
Tänään
Aamupalaksi kaurapuuroa ja omenasosetta ja teetä
Ruokana pakkasesta annos makkarakeittoa ja sämpylä
Harrastuspaikat kokouksessa kaksi karjalanpiirakkaa munavoilla ja mandariini
Iltapalaksi ruispala pakkasesta oivariinilla kera munavoin ja mandariini (sain mukaan kokouksen ylijäämiä, myös pari lihapasteijaa ja mandariinia)
Hei. Kun asuu all-inclusivehotellissa, niin ei mene yhtään rahaa ruokaan. Kätevää.
Eilen meni syömisiin suunnilleen 3e vaikka ei ollut edes tarvis nuukailla:
- itsetehty porkkanasämpylä, levite, 1 juustosiivu, maitokahvi 30cnt
- hernekeitto, 2 näkkäriä levitteellä 80cnt
- 2 isoa lettua, vadelmahillo (itsetehty) 30cnt
- päivällinen 1/4 lidlin lasagnesta 1e
- iltapala 1/2 isosta banaanista, 1 sämpylä kuten aamulla 50cnt
Yhteensä 2,90e
Käyn melkein joka aamu yhdessä ruokakaupassa, jossa on aina välillä superhyviä tarjouksia lihoista ja muista jääkaappituotteista joiden päiväys on menossa umpeen. Siis paljon parempia kuin ne -60% ilta-alet, joiden nimeen moni muu vannoo. Niitä pakastin täyteen aina kun osuu kohdalle. Loput ruuat hyvästä tarjouksesta tai etnisestä kaupasta. Lihaa ei tarvitse syödä joka päivä tai edes joka toinen päivä, vaan myös linsseillä ja pavuilla pärjää pitkälle. En ole pitkään aikaan ostanut muuta kuin kasviksia suomikauppojen normaalihinnoilla, ja niistäkin valitsen halvimpia mahdollisia.
Lisäksi kasvatan pavuista ituja keittiön kaapissa ja herneistä versoja ikkunanlaudalla. Niistä saa halvalla vihreää pöytään, ja etenkin mungpapujen idättäminen on tosi helppoa. Kannattaa kokeilla!
Meillä menee 100e 2 päivässä, miten muka se riittäisi kuukauden, vai tarkoitetaanko tässä /henkilö. No silti.
Vierailija kirjoitti:
Käyn melkein joka aamu yhdessä ruokakaupassa, jossa on aina välillä superhyviä tarjouksia lihoista ja muista jääkaappituotteista joiden päiväys on menossa umpeen. Siis paljon parempia kuin ne -60% ilta-alet, joiden nimeen moni muu vannoo. Niitä pakastin täyteen aina kun osuu kohdalle. Loput ruuat hyvästä tarjouksesta tai etnisestä kaupasta. Lihaa ei tarvitse syödä joka päivä tai edes joka toinen päivä, vaan myös linsseillä ja pavuilla pärjää pitkälle. En ole pitkään aikaan ostanut muuta kuin kasviksia suomikauppojen normaalihinnoilla, ja niistäkin valitsen halvimpia mahdollisia.
Lisäksi kasvatan pavuista ituja keittiön kaapissa ja herneistä versoja ikkunanlaudalla. Niistä saa halvalla vihreää pöytään, ja etenkin mungpapujen idättäminen on tosi helppoa. Kannattaa kokeilla!
Mistähän noita halpoja etnisiä kauppoja löytää? Mitä itse olen kiertänyt niitä, niin riisit, pavut ja linssit ovat niissä kilohinnaltaan kalliimpia kuin omassa paikallisessa prismassa. Myös nuudelit ovat kalliimpia. Löytäähän niistä niitä tuotteita, mitä suomalaisissa kaupoissa ei ole, vaikka niitä öljyssä paistettavia riisi/rapukakkusia, mutta aika kallista on ollut (vantaa, tampere, helsinki).
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 2,90e
Minulle tuossa olisi yksi ateria, eikä olisi edes ähky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän noita halpoja etnisiä kauppoja löytää? Mitä itse olen kiertänyt niitä
Niitä kannattaa etsiä ydinkeskustan ja isojen kauppakeskusten ulkopuolelta. Halvat etniset kaupat on yleensä vähän syrjemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Suurin osa pienituloisista ei omista mökkiä eikä autoa. Tuskin asuvat omakotitalossakaan missä voisi kasvattaa jotain itse. Tai ainakin asuvat siellä vuokralla ja omistaja poimii marjat yms.
Tämä maailma on melko nurinkurista: ne joilla on paljon erilaisia mahdollisuuksia ovat myös usein niitä varakkaampia. Ne joilla eri mahdollisuuksia on hyvin vähän ovat usein pienituloisia.
Mutta sitten taas Suomessa on niin paljon sitä ilmaista ruokaa ihan metsistä saatavilla, että pienituloisenakin ilman omaa metsää/ palstaa on vaikka mitä saatavilla. Lisäksi monet ihmiset eivät välitä kerätä omiaan pois, vaan laittavat esim. Facebookissa viestejä, että täältä saa tulla kerämään ( tuota ei ole tämän hetkinen kallis ruuan hinta vähentänyt, ehkä jopa lisännyt, kun ihmiset ovat tajunneet, että joku voi hyötyä siitä mitä itse eivät hal
Ei kaikilla paikkakunnilla ole mitään ilmoituksia ilmaisistaruokien jakamisesta. Eikä yleisiä ruokajakoja. Kuten täällä. Kaikki eivät ole edes Facebookissa, kuten minäkin. Metsät ovat sellaisia, että lähimetsistä marjat sun muut kerätään heti, usein ne autolliset keräävät usean ihmisen voimin mitä pikimmin pois. Pitäisi mennä syvemmälle metsään. Kuten sanoin, autoa ei monella köyhällä ole, kaverit ei ilmaiseksi kuljeta, eikä tarvitsekaan. Myös pitää tuntea metsät hyvin, että uskaltaa sinne yksin mennä ja myös pitää löytää niitä marjoja. Eli tietää majapaikat.
Helppo puhua jos on auto, perhettä tai ainakin joku kumppani kenen kanssa sinne metsään mennä. Vanhempana, yksinäisenä naisena ilman kulkuvälineitä on aika heikkoa. Pyörällä en enää uskalla huimauksen vuoksi ajaa ja muutenkin liikkuminen epätasaisessa maastossa vaikeaa, kaatuu helposti, myös pää alaspäin oleminen tekee huonon olon.
Kaikki köyhät eivät ole nuoria, terveitä, perheellisiä, parillisia ja hyväkulkuisten metsien lähellä. Yksinäisen kulkuneuvottoman vanhemman henkilön on turvallisinta hankkia marjansa muulla tavoin tai olla sitten hankkimatta. Voi tulla kuitenkin halvemmaksi ja terveellisemmäksi kuin metsässä rämpiminen. Metsään myös harvemmin kulkevat bussit tms. Kun niitä ei kulje kaupunkienkaan välillä kuin harvoin. Ja maksaisi sekin jotain jos kulkisikin.
Joillekin metsät ovat sopivia paikkoja lisäruokaa ajatellen, mutta ei sitä voi kaikille neuvoksi antaa.
25 euron viikkobudjetilla voi elää vähän aikaa tai silloin tällöin. Mutta jatkuvasti ja pitempään ei onnistu, välillä täytyy ostaa jotain muutakin kuin vain ihan pakollista. Pikkuhiljaa myös kaikki loppuu kun jatkuvasti ostaa ihan minimin. Puhun nyt niistä, joilla ei ole omavaraista ruokaa kaapeissa ja pakasteessa ja eivät saa muutenkaan mistään ilmaista ruokaa.
Myös jatkuva kitsaasti syöminen stressaa, ei ihminen jaksa aina miettiä ja laskea ja syödä sitä ihan kaikkein halvinta ja tylsintä vaihtoehtoa. Ruoka on myös eräs nautinto elämässä. En edes ymmärrä miksi pitäisi kituuttaa jos olisi varaa syödä paremminkin. Eri asia on ja myös surullista, kun joillakin ei ole vaihtoehtoa syödä paremmin. Mutta luulen silti, että yli satasen kuussa on ainakin joskus varaa ostaa ruokaa köyhemmälläkin. Suon ja toivon ihan mielelläni köyhällekin jonkun herkuttelun silloin kun se on mahdollista.
Ostan aina tarjouksesta lohta. Olen opetellut fileoimaan katsomalla Youtubesta fileointivideoita. Niitä on siellä useampia. Ei minullakaan mitään fileointigeeniä ole, eikä kotona opetettu. Mutta nykyään olen jo aika taitava. Sitä paitsi ei haittaa, jos ruotoihinkin jää vähän kalaa, jos niistä keittää kalakeiton liemen.
Fileen voi leikata kahteen osaan ja laittaa suolaa ja sokeria ja pakastimeen. Nyt kun laittaa, ja ottaa jouluaattoaamuna jääkaappiin sulamaan, saa joulupöytään graavilohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteensä 2,90e
Minulle tuossa olisi yksi ateria, eikä olisi edes ähky.
No mä olenkin vain vähän ylipainonen toimistotyöntekijä. Eipä ihme että suomalaiset on lihavia! Tuossakin oli liikaa, yli 1700kcal, normisti pysyttelen alle 1500kcal mutta herkuttelin letuilla.
Olen vähävarainen (tuloina asumistuki ja työmarkkinatuki), syön yksinkertaista ruokaa, hyödynnän tarjouksia, teen ruoat pääsääntöisesti itse.
Kuukauden ruokalaskut tänä vuonna 210 - 240 €. En halua edes ajatella, miten ankeaksi ja epäterveelliseksi syöminen menisi jollain 100-150 eurolla.