Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkyy, että ihan samoilla ruoka-aineilla toinen pääsee satasella ja toisella menee yli, koska toinen tarvitsee ruokaa enemmän.
Kyllä. Minä esimerkiksi syön pienenä naisena varmasti vähemmän kuin suurin osa täällä.Aamiaiseksi maitokahvia. Lounaalla riittää hyvin esimerkiksi puolitoista tai pari desiä ruokaisaa salaattia, päivälliseksi yksi peruna ja esimerkiksi 150 g kanaa/kalaa/lihaa ja iltapalaksi hedelmä sekä teetä.
paino pysyy tällä ruokamäärällä samana, en liho enkä laihdu. Ja halvaksi tulee kun ymmärtää esim pakastaa ruokaa pienempiin annosrasioihin. Joku lihaskimppu vetäisisi nämä kalorit jo aamupalalla.
Onneksi ei tarvitse elättää lihaskimppua.
Eihän tuollaisesta ruoasta tule edes 1000 kcalia! Ja mitä tarkoittaa pienikokoinen? 150cm/45kg? 160cm/50kg?
Kärsisin jatkuvaa nälkää ja heikotusta tuolla syömisellä, vaikka olisin totaalisohvaperuna. Enkä minäkään nyt kovin isokokoinen ole.
Identtisen kokoisten identtisesti liikkuvien ihmisten peruskulutus vaihtelee noin 25%, eikä tätä suurta vaihteluväliä osata vielä selittää kuin ihan pieniltä osin. Siksi joku pärjää huomattavasti pienemmällä ruokamäärällä kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Oon säästänyt kaikesta mahdollisesta. Ruokakulut marraskuussa noin 5.40 e/pvä. Teen ruuat itse. Keliakia harmina.
5,40 e päivässä tekee 162 e yhteensä marraskuulle. Tuo kuulostaa jo ihan realistiselta ja uskottavalta.
Mutta nämä 70 - 100 eurolla syövät... Joo, monenlaista kysymystä herää...
Minä olen 10kg ylipainoinen ja inbody mittaus laski peruskulutukseksi n. 1400kcal. Ja lihasta myös kuitenkin löytyy. Laite ehdotti energiantarpeeksi 1700kcal/vrk. Kuulostaa tosi vähälle, tosin se varmaan ylipainon syynä kun syön n. 2000 kcal. En siis laske, mutta en kyllä mässäilekkään. Kevyt työ, mutta kävelen silti 10k askelta päivässä, välillä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkyy, että ihan samoilla ruoka-aineilla toinen pääsee satasella ja toisella menee yli, koska toinen tarvitsee ruokaa enemmän.
Kyllä. Minä esimerkiksi syön pienenä naisena varmasti vähemmän kuin suurin osa täällä.Aamiaiseksi maitokahvia. Lounaalla riittää hyvin esimerkiksi puolitoista tai pari desiä ruokaisaa salaattia, päivälliseksi yksi peruna ja esimerkiksi 150 g kanaa/kalaa/lihaa ja iltapalaksi hedelmä sekä teetä.
paino pysyy tällä ruokamäärällä samana, en liho enkä laihdu. Ja halvaksi tulee kun ymmärtää esim pakastaa ruokaa pienempiin annosrasioihin. Joku lihaskimppu vetäisisi nämä kalorit jo aamupalalla.
Onneksi ei tarvitse elättää lihaskimppua.Sinä olet joko poikkeusyksilö, syömishäiriöinen tai trolli. <
Kerro toki oma annoskokosi ja paljonko sitä ylipainoa löytyykään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse elättää lihaskimppua.
Niin ja ikää tosiaan jo 46, joten ei voi verrata parikymppisiin miehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon säästänyt kaikesta mahdollisesta. Ruokakulut marraskuussa noin 5.40 e/pvä. Teen ruuat itse. Keliakia harmina.
5,40 e päivässä tekee 162 e yhteensä marraskuulle. Tuo kuulostaa jo ihan realistiselta ja uskottavalta.
Mutta nämä 70 - 100 eurolla syövät... Joo, monenlaista kysymystä herää...
Minä haen parista ruokajaosta ruokani, ruokakauppaan menee kuussa 0-20€, riippuen siitä, tuleeko maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tarvitse elättää lihaskimppua.Sinä olet joko poi
Ihan turha yrittää. Kerrataanpa syömisesi:
Aamiainen: et syö
Lounas: kahvikupillisen verran ruokaisaa salaattia
Päivällinen: puolikas lautasellinen ruokaa
Illallinen: yksi hedelmä
Kaloreita ehkä 700 - 800 kcal. Et liho etkä laihdu.
Ihan normaalia? Joopa joo. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyinen elämäntapa on niin passiivinen, että 1800kcal alkaa olla liikaa. Joku öyhöttää perusaineenvaihdunnasta. No, tutkimukset on tehty aika kauan sitten, nyttemmin on todettu mm. se, että nykyään ihmisten PERUSLÄMPÖ eli ruumiinlämpö on melkein asteen alhaisempi kuin vaikkapa sata vuotta sitten. Jo se vaikuttaa energiankulutukseen!
Mitä enemmän on ravitsemusta tutkittu, sen selkeämmäksi on tullut se, että vanha "tieto" ei perustu nykytilaan.
No tämä sivusto ei ole ainakaan vanha:
https://www.intensivept.fi/blogi/osaatko-laskea-oman-energiantarpeesi
Sivusto ei ole vanha, tieto siellä perustuu tuohon perinteiseen käsitykseen.
Samanlainen laskuri löytyy es
Kokonaisenergiankulutuksen kannalta ruumiinlämmöllä ei liene kovinkaan isoa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, ruuan
vuoka, vuuan
Idiootti, idootin
Kielilautakunta on hyväksynyt molemmat, "ruoan" ja "ruuan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, ruuan
vuoka, vuuan
Idiootti, idootin
Kielilautakunta on hyväksynyt molemmat, "ruoan" ja "ruuan".
Kyllä, ja myös vuoan ja vuuan.
Entäpä, jos laitan vuokaan kaalta? Samalla kun kudon villapaitaa?
Ei kukaan pärjää pidemmän päälle alle 1000 kilokalorin ruokavaliolla. Täällä on ihan hulluja juttuja, kuten tietysti näissä halvalla syödään -keskusteluissa aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pärjää pidemmän päälle alle 1000 kilokalorin ruokavaliolla. Täällä on ihan hulluja juttuja, kuten tietysti näissä halvalla syödään -keskusteluissa aina.
Ja samalla sinulta unohtuu se, että näistä pieniruokaisista kukaan ei ole laittanut tarkkoja grammamääriä. Yksi viipale juustoa voi painaa 5g tai 20g, ja niissä on jo skaala 40kcal tai 200kcal. Maitokahvi voi olla 5dl, jossa punaista maitoa tai kahvimaitoa 1dl, tai 1,5dl perinteinen kahvikupillinen, jossa teelusikallinen rasvatonta maitoa. Lounassalaatti voi olla 1,5dl, mutta sen kastikkeessa voi olla pikkulusikallinen itsetehtyä jukurttikastiketta (20kcal) tai desi caesarkastiketta (600kcal).
Jouduin pitämään lapselleni ruokapäiväkirjaa yli vuoden, ja silloin tuli selväksi se, kuinka pienet eroavaisuudet aiheuttivat suuren eron.
Minä söin aiemmin. Tärkeintä on, että hävikkiä ei tule. Perunapussin ostaessani laskin, montako siinä on ja kuinka kauan niiden on riitettävä. Jauhelihaa ostaessani jaoin senkin tarkkoihin päiväannoksiin jne. Kahden kilon jauhopussista tulee nelisenkymmentä sämpylää eli kuukauden joka päivälle sai eurolla sämpylän. Kun palkka tuli, lainanlyhennys, autokulut yms. veivät tilin lähelle nollaa ja minua stressasi, jos en tiennyt, että minulla olisi ruokaa ja rahaa loppukuuksi. Kun autohuolet helpottivat, kävin kerran reilummin kaupassa ja sen jälkeen pihistelin taas saadakseni puskurirahaston
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samalla sinulta unohtuu se, että näistä pieniruokaisista kukaan ei ole laittanut tarkkoja grammamääriä. Yksi viipale juustoa voi painaa 5g tai 20g, ja niissä on jo skaala 40kcal tai 200kcal. Maitokahvi voi olla 5dl, jossa punaista maitoa tai kahvimaitoa 1dl, tai 1,5dl perinteinen kahvikupillinen, jossa teelusikallinen rasvatonta maitoa. Lounassalaatti voi olla 1,5dl, mutta sen kastikkeessa voi olla pikkulusikallinen itsetehtyä jukurttikastiketta (20kcal) tai desi caesarkastiketta (600kcal).
Jouduin pitämään lapselleni ruokapäiväkirjaa yli vuoden, ja silloin tuli selväksi se, kuinka pienet eroavaisuudet aiheuttivat suuren eron.
Tämä!
Esim itse inhoan paksuja juusto tai leikkelesiivuja. Niitä saa olla vain 1 leivällä, huvikseni punnitsin ja juustosiivuni oli 6g.
Mieheni leivällä on 2 paksua juustosiivua. Varmaan 15g kpl
Leipäpalan ja leipäpalan kaloriero on huima! Tätä ei monet ajattele.
Tuo salaatinkastike on hyvä pointti, sitruunamehussa ja oliiviöljyssä kastikkeena myös iso ero, rkl eroa n 120kcal:)
Pieniä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset voisivat helposti puolittaa syömänsä ruuan määrän, ei tekisi huonoa ollenkaan. Ihmiset kuvittelevat tarvitsevansa paaaaljon enemmän ruokaa kuin itseasiassa tarvitsevat.
Kyse ei olekaan tarvitsemisesta. Sinäkään et tarvitse niin lämmintä tai isoa asuntoa missä asut, et tarvitse kuntosalia, etkä elokuvia, mutta silti niitä käytyä, koska muuten elämä ei tuntuisi elämisen arvoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset voisivat helposti puolittaa syömänsä ruuan määrän, ei tekisi huonoa ollenkaan. Ihmiset kuvittelevat tarvitsevansa paaaaljon enemmän ruokaa kuin itseasiassa tarvitsevat.
Kyse ei olekaan tarvitsemisesta. Sinäkään et tarvitse niin lämmintä tai isoa asuntoa missä asut, et tarvitse kuntosalia, etkä elokuvia, mutta silti niitä käytyä, koska muuten elämä ei tuntuisi elämisen arvoiselta.
Ontuva vertaus...
Iso lämmin asunto tai kuntosali tai leffa ei vaaranna terveyttä🤣
Ylensyönti vaarantaa
Säästöä voi kerätä ruuasta ,sähköstä, liikkumisesta,harrastuksista ja alennuksista.
Lidllissä on tarjouksessa Katariina kahvi 3 pkt 9,50€ kauppareissun tein kuntoilu mielessä fillarilla ja säästin 1,50€ bensakulut.
Tänään on pörssisähkö halpaa ja paistuu hapanleivät uunissa ja perään laitan pitsat paistumaan. Sähkösauna sitten illemmalla. Meillä menee ruokaan 2 aikuisella noin 300€ kk, okt sähköön n 100€ kk, bensaan n 100€ kk
Edullisesti eläminen on hauska harrastuksemme, Kun lapset aloittivat opiskelut, satsasimme heidän tukemiseen rahallisesti. Toinen opiskeli ulkomailla ja vuosimaksut oli 10 000€ . Karsittiin kaikki turhat kulut, jotta selviäisimme ilman lainaa ja selvisimme. Ja totesimme olevamme onnellisia kuluttamalla vähemmän......
Terveellisestä ravinnosta emme tingi, mutta lihaa on vähennetty ja eineksiä emme juurikaan syö. Makkara on kesäpahe. Makean perään emme ole ja olutta ei olla juotu vuosiin ( lonkeroa ja valkoviiniä vain;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, ruuan
vuoka, vuuan
Idiootti, idootin
Sellaista sanaa kuin idootti ei ole olemassakaan.
"Hieman harvemmin esiintyvää sanaa vuoka taivutetaan kuitenkin vain vuoan, vuoassa jne. (siis ei vuuassa). Sanassa on astevaihtelu, joten sellaiset muodot kuin "vuokassa" eivät ole kirjakielen mukaisia."
Siinäpä faktaa kielikellon sivuilta. Mutta ainahan on näitä jotka haukkuu muita siitä että eivät itse osaa kirjoittaa ;)
Myös alisyönti ja aliravitsemus ovat haitaksi ja niitäkin näissä listoissa näkee. Pelkkää puuroa, leipää ja pastaa. Sekä margariinia. Sitä ei muutama marja paranna, eikä terveelliseksi muuta.
Yleensä ihmiset liikkuvat,
Tämän puolesta riittävä energian saanti olisi suotavaa, ajatellen pitkällä aikavälillä.