Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19057)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aikaisemmin sanonut, että nuorten ostokset ja ulkonasyömiset ovat arvioita. Näkisin ne sentilleen kyllä pankkitileiltä (tilit näkyy nettipankissa), mutta nuo oma-aloitteisesti kertovat, että mitä milloinkin on tullut ostettua. Välillä on tullut kommenttia, että meinasin ostaa tuotteen X, mutta ostinkin tuotteen Z, koska Z oli samanhintainen mutta isompi/halvempi tms.
Puolison ostoksista olen kommentoinut, että näen ne yhteisen tilin kautta - jos on käyty Salessa, niin sieltä on ostettu ruokaa, jos on käyty Motonetissa, niin sieltä tuskin on ruokaa ostettu, vaan pienkonebensaa tai autonosia.
Pääasiallisesti pysyn perässä siksi, että meillä perheen sisällä jutellaan ja ollaan puheväleissä. Joo, mä tiedän, se on aika radikaali temppu, mutta jostain syystä meillä toimii.
No ei ole normaalia kyylätä lasten tai ukon pankkitilejä ja miettiä mitä ne on ostaneet. Salesta ruokaa. EIkös se ole kallein kauppa. Ukkos ostanut sieltä kondomeja.
Tätä varten minä käyn ostamassa aina mun vaimojensa tossujen alla oleville ukkomiestuttaville kortsuja. Nytkin hain Cittarin tarjouksesta 20 kpl Durexeja 7 egee paketti ja samanhintaista liukkaria. Ei lasketa ruokabudjettiin, vaikka nuokin menevät suuhun ja ööh, tota... muuhun ;DDDD
-winner-
Samaa mieltä kun aiempi kirjoittaja, että on outoa, jos Ske tai kuka tahansa, tutkii puolisonsa ja lastensa tiliotteita, ja arvioi niiden perusteella mihin rahat on mennyt. Että 35€ mennyt Saleen ja 20€ Motonettiin. Ja johonkin ravintolaan aikuisella lapsella mennyt 16€. Siinäpä sitten voi arvuutella, että onko alkoholiin mennyt vai ihan ruokaan, mutta se summa on laskettu koko perheen ruokamenoista ja jaettu pääluvun mukaan. Erikoiselta kuulostaa tällainen käytös. Eikö ihmisillä saa olla nykyään enää edes minkäänlaista yksityisyyttä? Jos ostan omilla rahoillani herneitä tai suklaapatukan ja syön ne yksin puistossa tai autossa, niin en ole mielestäni tilivelvollinen asiasta puolisolleni enkä muillekaan perheenjäsenille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän syön 100e päivä. Katson nenänvartta pitkin teitä köyheleitä ja pistän vähän kaviaariadipissä uinutta tuna del carpandeloa poskeen. Turhaa katsotte reseptiä netistä, se on tarkoittu meille rikkaille ihmisille.
Jos olisit oikeasti rikas niin olisit jahdilla nauttimassa samppanjaa kuninkaallisten kanssa. Et kirjoittelisi mihinkään vauva-keskustelupalstalle ja kaivaisit jonkun vanhan ruokakeskustelun. Tai sitten olet hyvin yksinäinen. Surullista.
No, jos hän on ketjun se, joka syö "tyyliin" joka päivä. Aika moni rikas ihminen on muuten tosi tosi tosi tosi tosi yksinäinen ja syö lohtukaviaaria siinä missä köyhät jäätelöä tai sipsejä tai stressaa linjoistaan kun ei enää sovi viime viikon OnlyFans-korsetti päälle. Ja jos kertoo satuja kuin Pinokkio, niin kyllä se nenänvarsikin kasvaa - voi tulla oikea pottunokka ;DDD
-winner-
En ole syönyt tänään mitään. Wichy-vesisekoitusta juonut noin 4 dl.
En syö joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintojaan nämä kai ovat. Minulla ja kumppanilla omat rahat. Minä syön aamulla puuron itsekerätyillä marjoilla 0,05€. Puoliso syö proteiinirahkan 1,5€ ja valmissmoothien 2,25€. Pelkästään hänen aamupalansa maksaa siis 3,70€ enemmän kuin mulla. Kahvia toki juodaan myös, vaikea arvioida sen hintaa. 2 kuppia juodaan molemmat. Minä teen yleensä meille ruokaa päivälliseksi, mutta monesti puoliso ei halua sitä syödä, vaan tekee itse pelkkiä wingsejä itselleen hurjan määrän tai ostaa jotain valmisjuttuja itselleen. Itse koitan syödä terveellisesti ilman lisäaineita. Ei liikuta juuri ollenkaan puolison kanssa ja ollaan aika samanpituisia, jos sillä on mitään merkitystä. Puolisolle kertynyt tosin vähän enemmän tuota keskivartaloa. Tienataan myös suunnilleen saman verran, jos silläkään on mit
Ei mulla ole kummoista budjettia. Sanoin vaan, että menee paljon vähemmän rahaa ruokaan kuin puolisolla. Ylijääneet perunat maksaa ehkä 0,30€ ja 2 munaa 0,40€. Sipuli vaikka joukkoon 0.10€. Kyllä tuosta tulee täyttävä lounas ja maksaa sen 0,80€. Toki voisi heittää joukkoon vaikka vielä jotain kasvista jos haluaisi.
50€/kk on ihan mahdollinen mutta kalliita mielitekoja ei tohon kyllä mahdu eikä mitään ruokahävikkiä eli hyvin pitää suunnitella ja käyttää edullisia raaka-aineita. Herkutteluksi ne itsekerätyt mustikat tai vaikka pikkelöidyt kantarellit. Kilohintoja joutuu vertailemaan ja syömään paljon keittoja ja käyttämään proteiinin lähteenä ihan perus soijatuotteita jos ei ale-lihaa ole tarjolla. Ja tosiaan kaiken maailman erikoiskastikkeet voi unohtaa, suola ja ketsuppi 0,76€ on mausteina ok. Itse tosin käytän myös valkosipulijauhetta. Jos olet tottunut tuoreisiin yrtteihin tai johonkin muuhun extra spessuun niin kannattaa ostaa perus kuivattuna se basilika/oregano tai sitten kasvattaa itse. Onnistuu, mutta harva jaksaa tai kiinnostaa edes yrittää. Ruokajonoista saa valmista einesruokaa ja kanapakatteja ja leipää ja voita ja muuta myös helposti.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aikaisemmin sanonut, että nuorten ostokset ja ulkonasyömiset ovat arvioita. Näkisin ne sentilleen kyllä pankkitileiltä (tilit näkyy nettipankissa), mutta nuo oma-aloitteisesti kertovat, että mitä milloinkin on tullut ostettua. Välillä on tullut kommenttia, että meinasin ostaa tuotteen X, mutta ostinkin tuotteen Z, koska Z oli samanhintainen mutta isompi/halvempi tms.
Puolison ostoksista olen kommentoinut, että näen ne yhteisen tilin kautta - jos on käyty Salessa, niin sieltä on ostettu ruokaa, jos on käyty Motonetissa, niin sieltä tuskin on ruokaa ostettu, vaan pienkonebensaa tai autonosia.
Pääasiallisesti pysyn perässä siksi, että meillä perheen sisällä jutellaan ja ollaan puheväleissä. Joo, mä tiedän, se on aika radikaali temppu, mutta jostain syystä meillä toimii.
Ske
Siis lapsesi tulee kertomaan sinulle, ostin nyt kaupungilla käydessäni omilla rahoillani tänään uuden kynän ja pyyhekumin, jotka maksoi yhteensä 1,30€. Lisäksi ostin suklaapatukan ja 0,5l kivennäisveden. Ne maksoivat yhteensä 1,45€. Sitten sinä kirjaat ne ylös ja ynnäät perheen ruokamenoihin sen suklaapatukan ja veden? Onpa teillä erikoiset puheenaiheet kotona.
Tästä ketjusta juolahti mieleen eräs perhe, jossa ei suostuta syömään puuroa, maitoa, kasviksia, soijatuotteita eikä edes kraanavettä suostuta juomaan. Pitää olla Cokista, mehua, rahkaa, leipää, lihaa/kanaa/lohta jokaisella aterialla jne. Aina kun käyn kylässä niin keittiö haisee ihan mädältä ja yleisroskis aina täynnä ruokaa kaiken muun moskan joukossa. En uskalla edes arvailla, paljon heillä menee rahaa ruokaan ja jätteisiin. Käyvät lähes päivittäin kaupassa ostamassa jotain lisää, ja jääkaapissa on saattanut olla jopa 4 samanlaista wings-kastikepurkkia auki, joista osa varamaan jo homeessa. Tuosta perheestä puuttuu täysin suunnitelmallisuus ja elämänhallinta. Työttömiä ovat, mutta aina kylässä käydessäni pahoittelevat, ettei nyt ole ollut aikaa siivota.
Jotkut luulevat, että ruoka on pilalla seuraavana päivänä, eivätkä suostu syömään edellisen päivän ruokia. Minusta keitot ainakin vain paranevat ja keitetystä riisistä saa ihanaa paistettua riisiä tai keitetyistä perunoista muussia jne. Syön samaa ruokaa aina 2-3 päivää ja yritän tarkoituksella tehdä isomman satsin että riittää. Ex-puoliso oli sitä mieltä, että keitetään kerralla vain 4 perunaa, molemmille 2 kpl, että turha keittää enempää kun lisäksi meillä on lautaselle salaattia ja 10 lihapullaa pannulla.
Älkää nyt ihmeessä mitään vishyä ostako jos on rahasta pulaa. Tai limuja tai muuta täysin turhaa. Juokaa vettä ja käyttäkää ne vähät rahat järkevään ruokaan, joka täyttää vatsaa. Se voi olla vaikka se 1kg 0,76€ spaghetti ja 0,76€ ketsuppi ja 1kg banaania 1€. Noilla elää jo useamman päivän ilman nälkää ja ketsuppia jää säästöön. Tai sit se halpis pikakaurahiutale ja margariinirasia. Nakkipaketti maksaa myös alle 1€ cittarissa tai lihapyörykät ja makkaraakin saa yleensä alennuksesta jos on pakko syödä lihaa. Mitta vishy on turhaa köyhille.
Ehkä moni suomalainen tottunut liian hyvään jos ruoasta ja rahasta valittaa. Ja jos jonkun lapsi skippaa kouluruoan ja syö kotona ensimmäiseksi proteiinirahkaa ja einespitsan, niin myös silloin on jotain kasvatuksessa mennyt pieleen. Tavallinen kotiruoka, kuten kirkasliemiset keitot, pastat, laatikot jne. Ei paljoa maksa. Kasviksia paljon ja proteiinia riittää maltillinen määrä. Suomalaiset syövät liikaa proteiinia ja lihaa kulutukseen nähden joka ikäluokassa. Ruoka ja -janojuomana aina vesi. Viikonloppuun herkuttelu. Lapset mukaan ruoanlaittoon ja kasvisten pilkkomiseen. Oppivat samalla kokkaamaan ja terveellisen ruokailun perusteet. Perunoita ei tarvitse kuoria.
Aamuisin aina puuro, lounaalla keitto ja leipä, välipala hedelmä, illallinen on pastaa/riisiä/kanaa/kasvista/salaattia jotain tollasta lautasellinen. Iltapalaksi leipiä. 100€ riittää ihan hyvin kun ostan halvimpia brändejä ja tarjouksia. 2 lämmintä ruokaa siis päivässä sekä välipala ja aamupala ja iltapala. Nälkä ei ole ikinä ollut, mutta aina on varalla myös pähkinöitä ja kananmunia. Joskus leivon jotain jos vieraita tulossa. Ihan sinkku olen ja etätöitä teen kotona. Tohon ei ole laskettu 1 kerran kk baarissa käyntiä. Eli sen 100€ päälle tulee sitten kyllä narikkamaksu+juomat 20€ lisää.
Jännä on ollut huomata, että yleensä ne hyvin tienaavat lääkärit syövät omia keittoeväitään ja salaatteja. työpaikan keittiöhuoneessa, kun ne huonopalkkaiset kesätyöläiset tai muut matalapalkkaisella alalla työskentelevät käyvät lounailla kaupungin ravintoloissa syömässä burgereita. O ko tämä joku statusjuttu että mitä pitää syödä että olisi arvostettu? Meillä syödään myös ihan punalaputettuja tuotteita ja ns. Halpoja ruokia vaikka puolison kanssa yhteenlasketut nettotulot on yli 10k/kk. Olisi varaa syödä ravintoloissa enemmänkin, mutta meillä omat eväät työpaikalla.
Sen takia lääkärit ja johtajat ja muut syövät yleensä omia eväitä työpaikalla, koska ovat vähän tärkeämpiä firmalle kuin joku Kesuri tai perusduunari, jota ei välttämättä tarvita seuraavaan tuntiin mihinkään, joten hyvin voi mennä tuhlaamaan pienen palkkansa burgereihin. Tärkeämpää ihmistä saatetaan tarvita töissä kesken lounastunninkin, joten ei voi poistua minnekään lukemaan sanomalehtiä ja syömään ranskalaisia. Kotiin voi sitten ostaa kalliita raaka-aineita ja viiniä ja valmistaa ihania illallisia, mutta töihin vain terveelliset ja nopeat eväät.
Aika mahdoton juttu. Jos syöt pelkkää puuroo tai keittelet vain perunoita. Voit onnistua yksipuolinen ravinto tuo sairaudet ja tulee kalliiksi. Menehdyt aliravintoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalihinnoilla. Jos jaksaa tönöttää joka ilta ilta-alessa tunnin vahtaamassa aletuotteita, niin sitten onnistuu yhdelle hengelle. Riippuu toki kaupungista, kaupoista ja köyhien määrästä ko. alueella. Se on aikamoista hommaa ja käy työstä. Koskaan ei tiedä onko saatavilla 0 tuotetta vai koko korillinen, ihan on tuurissaan. Monesti joutuu palaamaan tyhjin käsin tai odottelemaan tunnin, että saa alen yhdestä tai kahdesta tuotteesta. Salaatteja ei kannata ostaa alesta, ne ovat ihan ruskeita ja limonneita. Leipiä voi saada hyvin ja niitä voi pakastaa. Leivissä säästää ehkä eniten. Ei ole tosiaankaan jokapojan hommaa tuo aleilu.
Itse asun pääkaupunkiseudulla ja käyn paljon ilta-aleissa. Menen kauppaan yleensä puolta tuntia ennen alen alkua ja tuotteita kyllä löytyy hyvin, kunhan ei ole nirso ja ottaa sitä mitä kulloinkin on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalihinnoilla. Jos jaksaa tönöttää joka ilta ilta-alessa tunnin vahtaamassa aletuotteita, niin sitten onnistuu yhdelle hengelle. Riippuu toki kaupungista, kaupoista ja köyhien määrästä ko. alueella. Se on aikamoista hommaa ja käy työstä. Koskaan ei tiedä onko saatavilla 0 tuotetta vai koko korillinen, ihan on tuurissaan. Monesti joutuu palaamaan tyhjin käsin tai odottelemaan tunnin, että saa alen yhdestä tai kahdesta tuotteesta. Salaatteja ei kannata ostaa alesta, ne ovat ihan ruskeita ja limonneita. Leipiä voi saada hyvin ja niitä voi pakastaa. Leivissä säästää ehkä eniten. Ei ole tosiaankaan jokapojan hommaa tuo aleilu.
Itse asun pääkaupunkiseudulla ja käyn paljon ilta-aleissa. Menen kauppaan yleensä puolta tuntia ennen alen alkua ja tuotteita kyllä löytyy hyvin, kunhan ei ole nirso ja ottaa sitä mitä kulloinkin on tarjolla.
Se oliskin jos olis jotain tarjolla. Mutta kun usein ei ole. Menevät jo päivällä.
Kuten jo joku sanoikin, käy ihan työstä tönöttää ilta-alessa. Ja kuitenkaan ei joka kerta ole oikein mitään. Ennen olikin kannattavaa. Nyt, vaikka ei ole nirso, illalla ei ole tuotteita. Pääkaupunkiseudusta ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta juolahti mieleen eräs perhe, jossa ei suostuta syömään puuroa, maitoa, kasviksia, soijatuotteita eikä edes kraanavettä suostuta juomaan. Pitää olla Cokista, mehua, rahkaa, leipää, lihaa/kanaa/lohta jokaisella aterialla jne. Aina kun käyn kylässä niin keittiö haisee ihan mädältä ja yleisroskis aina täynnä ruokaa kaiken muun moskan joukossa. En uskalla edes arvailla, paljon heillä menee rahaa ruokaan ja jätteisiin. Käyvät lähes päivittäin kaupassa ostamassa jotain lisää, ja jääkaapissa on saattanut olla jopa 4 samanlaista wings-kastikepurkkia auki, joista osa varamaan jo homeessa. Tuosta perheestä puuttuu täysin suunnitelmallisuus ja elämänhallinta. Työttömiä ovat, mutta aina kylässä käydessäni pahoittelevat, ettei nyt ole ollut aikaa siivota.
"Ei suostuta" Omituinen ilmaus. ONko tämä joku sun asiakas vai miksi tunget itsesi köyhän perheen keittiöön passattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei suostuta" Omituinen ilmaus. ONko tämä joku sun asiakas vai miksi tunget itsesi köyhän perheen keittiö
Anteeksi en ymmärrä kysymystä. Kerroin tuttavaperheen toimintatavoista. En sanonut, että ovat köyhiä tai että tunkisin heidän keittiöön. Mutta tottakai, jos vietetään iltaa niin touhuan myös ystävieni keittiössä esimerkiksi mukanani vienyt grillattavat tuotteet laitan valmiiksi. En istu vain sohvalla ja odota, että isäntäperhe kokkailisin minulle ja tarjoilisi eteeni. Toki, kun he tulevat minun luokseni kylään niin valmistan ruokaa heille mutta on myös kohteliasta itse tuoda vaikka maissia grilliin tai vastaavaa, eikä vain odottaa ilmaista dinneriä kylässä jos on sovittu, että grillataan porukalla ja nautitaan vähän viiniä.
Eikö sun budjetti mene kananmunista nyt nurin, jos joudut tekemään munakkaita perunasta.