Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19052)
Vierailija kirjoitti:
Pari lasia viiniä
päovässä maksaa jo 8€. Siihen päälle pari leipää, 0,50€, salaatti 4€ ja sipsiä/karkkia/juustoja 3€. Eli 15,50€ on mun tavallinen päivä eli x 30 se tekee kuukaudessa 465€
No tää kertoo kaiken oleellisen. 2-3 lasia viiniä päivässä, 1 kaupan valmis 230g salaatti, 2 leipää ja joku herkku ja ei pääse lähellekään 100€/kk. Jos jättäisi viinin ja valmisruoan ja korvaus ne vaikka vedellä ja pastalla niin varmana onnistuisi. Sen verran pieniruokaisleta kuulostaa muutenkin jos yks salaatti on päivän ruoka.
Ske, etkö voi nyt kertoa, että miten olet kärryillä sentilleen aikuisten lastesikin syömisistä? Miten teillä hoidetaan ruokarahat? Kuulostaa jotenkin älyttömältä, että sinä olisit ainoa joka käy kaupassa ja seuraa rahanmenoa ja tekee ruoat.
Sain riidat puolisoni kanssa, kun meni ostamaan jonkun kalliin chilimajoneesin Lidlistä, vaikka hänen piti käydä ostamassa vain kurkku ja perunat. Joo, jonkun mielestä 2,20€ ei oo kallis mutta mun mielestä aivan turha ostos. Varsinkaan kun puolisoni ei itse jaksa käydä töissä vaan minä maksan ruoat ja asunnon.
Ostakaa nyt herranjumala itse omat ruoat! Typerää ruokkia montaa muuta pelkkää hyvyyttään, mutta toki alaikäiset lapset pitää hoitaa. Toki siksi saa lapsilisää 100€/kk. Jos ei ole rahaa niin Kela tai diakonia maksaa ja antaa lahjakortteja ruokakauppaan. Toki kuka vaan voi mennä ruokajonoon myös, ei siellä kysellä.
Omilla rahoilla voi tehdä mitä huvittaa. Jotkut käyttää ne röökiin ja viinaan, jotkut taas vaikka autoharrastukseen tai ruokaan. Itse käyn joka pe ravintolassa (100€) mutta menee silti vähemmän rahaa ruokaan kk kun silloin kuin omistin vielä hevosen.
Olen jo aikaisemmin sanonut, että nuorten ostokset ja ulkonasyömiset ovat arvioita. Näkisin ne sentilleen kyllä pankkitileiltä (tilit näkyy nettipankissa), mutta nuo oma-aloitteisesti kertovat, että mitä milloinkin on tullut ostettua. Välillä on tullut kommenttia, että meinasin ostaa tuotteen X, mutta ostinkin tuotteen Z, koska Z oli samanhintainen mutta isompi/halvempi tms.
Puolison ostoksista olen kommentoinut, että näen ne yhteisen tilin kautta - jos on käyty Salessa, niin sieltä on ostettu ruokaa, jos on käyty Motonetissa, niin sieltä tuskin on ruokaa ostettu, vaan pienkonebensaa tai autonosia.
Pääasiallisesti pysyn perässä siksi, että meillä perheen sisällä jutellaan ja ollaan puheväleissä. Joo, mä tiedän, se on aika radikaali temppu, mutta jostain syystä meillä toimii.
Ske
Viimeisen viikon aikana meillä on syöty hernekeittoa, tortilloita (tai ne on kai meidän versiona burritoja ja quesadilloja), uunilohta ja keitettyjä varhaisperunoita, paistinperunoita ja sieniä... ja pitsaa ;-) On ollut myös uunimakkaraa ja butter chickeniä ja naan-leipiä - muistaakseni se oli tällä viikolla? Näin kesällä päivät ja viikot liukuvat toistensa lomaan enkä yritä pysyä perässä, jos ei ole mitään erillistä ohjelmaa.
Aloitin sienestyskauden tällä viikolla, tatteja ei ole näkynyt yhtä lehmäntattia lukuunottamatta, mutta kantarellejä piisaa pannulle asti. Mustikoitakin olisi jo kerättäväksi, mutta mene nyt tonne vesisateeseen (ainakaan noita nuoria ei sinne sateeseen saa). Sieniä voi kerätä sateella, mustikoita ei. No, ei varmaan ensi keväänä tarvitse murehtia siitä, onko kaivossa vettä.
Kannattaa muistaa, että meillä päivittäinen budjetti voi olla 15-18 euroa, koska syöjiä on useampia (satanen kuussa per henki tuo päiväbudjetiksi noin 3 euroa). Tuollaisella summalla saakin jo ihan eri tavalla ostettua aineksia verrattuna siihen, että voisi käyttää sen 3,33€/päivä.
Yleensä heinäkuu on ollut halpa kuukausi. Vielä en osaa sanoa, toistuuko tämä tänä kesänäkin, kuukautta on kuitenkin vielä 9 päivää jäljellä.
Minä edelleen koordinoin perheen ruokailuja, vaikka se näköjään ahdistaakin tämän ketjun joitakin lukijoita.
Ske
Osa voi olla kokonaisen vuoden käyttämättä yhtään rahaa ruokaan tai juomaan. Kuten se bloggaaja Onni joku. Käytti 0€ rahaa vuoden aikana ja dyykkasi ruoat tai keräsi metsästä. Aikamoisia kermaperseitä täällä, jos menee montakin euroa päivässä kun ei pärjää ilman viiniä tai sipsiä. Mulla menee yleensä 5€/kk mutta käyn kyllä hakemassa ruokajaosta ruokaa viikottain eli kovin satunnaista pientä joskus tarttee kaupasta kuten hunajaa ostin viime kuussa, mutta ei sekään pakollista ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo aikaisemmin sanonut, että nuorten ostokset ja ulkonasyömiset ovat arvioita. Näkisin ne sentilleen kyllä pankkitileiltä (tilit näkyy nettipankissa), mutta nuo oma-aloitteisesti kertovat, että mitä milloinkin on tullut ostettua. Välillä on tullut kommenttia, että meinasin ostaa tuotteen X, mutta ostinkin tuotteen Z, koska Z oli samanhintainen mutta isompi/halvempi tms.
Puolison ostoksista olen kommentoinut, että näen ne yhteisen tilin kautta - jos on käyty Salessa, niin sieltä on ostettu ruokaa, jos on käyty Motonetissa, niin sieltä tuskin on ruokaa ostettu, vaan pienkonebensaa tai autonosia.
Pääasiallisesti pysyn perässä siksi, että meillä perheen sisällä jutellaan ja ollaan puheväleissä. Joo, mä tiedän, se on aika radikaali temppu, mutta jostain syystä meillä toimii.
Ske
Tuskin aikuiset lapsesi kertovat joka ikinen kerta jos käyvät syömässä kaveriensa kanssa tai ostavat vaikka 2€ maksavan jäätelön. Se nostaa taas henkilön päivän ruokabudjettia aika suunnattomasti. Outoa myös että pääset käsiksi aikuisten lasten nettipankkitileihin. Itse en antaisi pankkitunnuksia kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ske
Hauskaa, että joku puhuu aikuisten lastensa kanssa heidön syömisistään. Luulis että aikuiset saa tehdä rahoillaan mitä huvittaa ja ostaa mitä syömistä itse haluavat. Ilman että tarvitsisi äidilleen raportoida päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en antaisi pankkitunnuksia kenellekään.
Jos aikuinen ihminen on antanut käyttöoikeudet tiliinsä toiselle henkilölle, niin silloin se toinen henkilö näkee tämän tilin automaattisesti nettipankissaan (vaatii tietenkin sen, että molemmilla on asiakkuus samassa pankissa). Käyttöoikeudet ovat yleensä rajattuja, ei voi hakea toisen nimissä lainaa, luottokorttia tms, mutta tilitietoja voi katsella ja siirtää rahaa. Ainakin Nordean oma siirto- toiminnolla rahat siirtyvät näiden käyttöoikeuden piirissä olevien tilien välillä välittömästi, ja se onkin joskus syy siihen, että ne käyttöoikeudet on annettu. Ei siinä tarvita mitään pankkitunnuksia jaella.
Ske on kyllä ainoa, jonka tiedän hoitavan aikuisen lastensa ruokaostokset ja vielä maksavan ne päivittäin. En myöskään tiedä ketään aikuista tai edes 15-vuotiasta, jonka vanhemmilla on pääsy heidän pankkitilille.
Minä syön aina tyylillä täällä!
Meillä tehdään tänään kalapuikkoja ja uusia perunoita. K-sovelluksessa 10kpl kalapuikkoja maksaa 1,09€ ja 1kg perunoita 0,99€. Syön 5 kalapuikkoa eli 0,54€ ja perunoita 300g eli 0,33€. Suolaa ja ketsuppia. Eli annoksen hinnaksi tulee 0,90€. Päivällä syötiin linssikeittoa, jonka annoshinta oli 0,40€. Aamulla puuro mustikoilla 0,10€ ja iltapalaksi varmaan leipiä 0,30€ ja puolikas banaani 0,10€ tai vastaavaa. Alle 2€ päivässä menee yleensä ruokiin eli tämä päivä ei ole poikkeus. Tavallista ruokaa syödään.
Valintojaan nämä kai ovat. Minulla ja kumppanilla omat rahat. Minä syön aamulla puuron itsekerätyillä marjoilla 0,05€. Puoliso syö proteiinirahkan 1,5€ ja valmissmoothien 2,25€. Pelkästään hänen aamupalansa maksaa siis 3,70€ enemmän kuin mulla. Kahvia toki juodaan myös, vaikea arvioida sen hintaa. 2 kuppia juodaan molemmat. Minä teen yleensä meille ruokaa päivälliseksi, mutta monesti puoliso ei halua sitä syödä, vaan tekee itse pelkkiä wingsejä itselleen hurjan määrän tai ostaa jotain valmisjuttuja itselleen. Itse koitan syödä terveellisesti ilman lisäaineita. Ei liikuta juuri ollenkaan puolison kanssa ja ollaan aika samanpituisia, jos sillä on mitään merkitystä. Puolisolle kertynyt tosin vähän enemmän tuota keskivartaloa. Tienataan myös suunnilleen saman verran, jos silläkään on mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Valintojaan nämä kai ovat. Minulla ja kumppanilla omat rahat. Minä syön aamulla puuron itsekerätyillä marjoilla 0,05€. Puoliso syö proteiinirahkan 1,5€ ja valmissmoothien 2,25€. Pelkästään hänen aamupalansa maksaa siis 3,70€ enemmän kuin mulla. Kahvia toki juodaan myös, vaikea arvioida sen hintaa. 2 kuppia juodaan molemmat. Minä teen yleensä meille ruokaa päivälliseksi, mutta monesti puoliso ei halua sitä syödä, vaan tekee itse pelkkiä wingsejä itselleen hurjan määrän tai ostaa jotain valmisjuttuja itselleen. Itse koitan syödä terveellisesti ilman lisäaineita. Ei liikuta juuri ollenkaan puolison kanssa ja ollaan aika samanpituisia, jos sillä on mitään merkitystä. Puolisolle kertynyt tosin vähän enemmän tuota keskivartaloa. Tienataan myös suunnilleen saman verran, jos silläkään on mitään merkitystä.
Eikö se tule kalliiksi kun tekee sille sapuskat ja se ei syö niitä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole normaalia kyylätä lasten tai ukon pankkitilejä ja miettiä mitä ne on ostaneet. Salesta ruokaa. EIkös se ole kallein kauppa. Ukkos ostanut sieltä kondomeja.
Eikös Kela-tuet oli mitoitettu niin, että jos yksin elävä saa sen 500€:kk ja lisäksi vaikka asuntotukea 70%, niin tuloista menee siihen asuntoon se 200€?. Monet saa lisäksi toimeentulorahaa ja esimerkiksi uusi pesukone maksetaan ja sähkölaskut. Sehän tarkoittaa, että 300€/kk on varattu ruokaan? Harvoin esimerkiksi tarttee kirpparilla käydä tai julkisia käyttää, jos ei töissä tartte käydä. Kävellen pääsee moneen paikkaan ja työttömänä on aikaa keräillä ja myydä sieniä ja marjoja. Ja vaikka jättäisi hupirahaa/lääkeraha 100€ niin 200€ kuussa ruokaan on aika ruhtinaallinen summa. Ja silti jotkut valitttaa, ettei tuet riitä ruokaan ja kaikenmaailman maksuja pitäisi maksaa. Mulla on laskuina sähkölasku ja 13€ puhelinlasku. Satunnainen burana. Ihan hyvin rahat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se tule kalliiksi kun tekee sille sapuskat ja se ei sy
Syön niitä ruokia useamman päivän sitten itse. Eipähän tarvitse joka päivä keittiössä hääriä, kun voi vaan lämmittää mikrossa ruoan kun nälkä yllättää. Nytkin on kaalisoppaa jääkaapissa sekä keitettyjä perunoita, josta ajattelin tehdä huomenna munakkaan.
Pari lasia viiniä
päovässä maksaa jo 8€. Siihen päälle pari leipää, 0,50€, salaatti 4€ ja sipsiä/karkkia/juustoja 3€. Eli 15,50€ on mun tavallinen päivä eli x 30 se tekee kuukaudessa 465€