Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19076)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hämmentävää! Jotkut laskee et jos on mökki niin saa kalasteltua ilmaseks ne kalat. Toinen taas on absolutisti ja kolmas ei laske omia 200€ viinakuttujs ruokabudjettiin!
Kerropa mitä eroa on kahdella perheellä joilla on mökki ja toiset kalastaa ja toiset ei. Paljonko näille ei kalastaville pitäisi laskea lisää ruokakuluihin mökin omistuksesta?
-ole eri, mutta yleensä työtä tekevät, vaikka kalastajat, niin syövät vähemmän kuin vaikka teinikoodarit.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Mulla menee kuukaudessa alkoholiin 500€ ja ruokiin 600€. Varmasti pystyis ostaa halvempaa tai syödä vähemmän, mutta miksi? Jos on rahaa, niin mun mielestä niitä rahojaan saa käyttää mihin huvittaa. Ja joo, oon joskus syönyt jotain 10€ oäivä budjetilla opiskelijana, Enkä nyt ollut kuolemassa. Nyt vaan ylimääräistä rahaa paljon, niin ostelen mitä huvittaa. Ei luulis olevan ongelma kellekkään.
Nämä kuulostaa jo aika hurjilta summilta yhdelle ihmiselle, vaikken pääse itsekään lähellekään sadan euron kuluja. Millaista ruokaa syöt yleensä? Pysyykö näin runsaalla syömisellä ja juomisella normalipainoisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hämmentävää! Jotkut laskee et jos on mökki niin saa kalasteltua ilmaseks ne kalat. Toinen taas on absolutisti ja kolmas ei laske omia 200€ viinakuttujs ruokabudjettiin!
Kerropa mitä eroa on kahdella perheellä joilla on mökki ja toiset kalastaa ja toiset ei. Paljonko näille ei kalastaville pitäisi laskea lisää ruokakuluihin mökin omistuksesta?
Keskusteluahan käydään sillä sävyllä, että jokaisen köyhän pitäisi kyetä hankkimaan monipuolisen ruoan kuukaudeksi sadalla eurolla. Kun puhutaan ruokakuluista, niin pitäisi huomioida myös ne ilmaiset lounaat, omassa maassa kasvattu ruoka tai itse kasvattamat kanat, lehmät jne., joiden vuoksi ei joudu maksamaan kaikesta syömästään ruoasta kaupan hintoja. Kaikilla ei ole asemaa, suhteita, omaa maata tai mahdollisuutta kalastaa tai metsästää, jolloin kaikesta maksetaan kauppojen pyytämät hinnat, joka siis tarkoittaa ettei 100 eurolla kuukaudessa voi ostaa monipuolista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluahan käydään sillä sävyllä, että jokaisen köyhän pitäisi kyetä hankkimaan monipuolisen ruoan kuukaudeksi sadalla eurolla. Kun puhutaan ruokakuluista, niin pitäisi huomioida myös ne ilmaiset lounaat, omassa maassa kasvattu ruoka tai itse kasvattamat kanat, lehmät jne., joiden vuoksi ei joudu maksamaan kaikesta syömästään ruoasta kaupan hintoja. Kaikilla ei ole asemaa, suhteita, omaa maata tai mahdollisuutta kalastaa tai metsästää, jol
Tuo sävyn tulkinta on usein lukijan omassa päässä. On itsestään selvää ettei koskaan kaikilla voi eikä tarvitsekaan olla samoja olosuhteita. Yhdellä voi olla matkaa 50 km metsään, toisella kauppaan sama matka. Minusta tässä keskustelussa on ideana kertoa ERILAISISTA tavoista selvitä ruokaostoksista edullisesti. Kukin pelaa niillä korteilla mitä hänellä on käytettävissä. Sitten lukijat voivat noita tekstejä lukea ja miettiä että olisiko jotain tai mitään sovellettavissa omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluahan käydään sillä sävyllä, että jokaisen köyhän pitäisi kyetä hankkimaan monipuolisen ruoan kuukaudeksi sadalla eurolla. Kun puhutaan ruokakuluista, niin pitäisi huomioida myös ne ilmaiset lounaat, omassa maassa kasvattu ruoka tai itse kasvattamat kanat, lehmät jne., joiden vuoksi ei joudu maksamaan kaikesta syömästään ruoasta kaupan hintoja. Kaikilla ei ole asemaa, suhteita, omaa maa
Ennen kuin alat räksyttämään tuohon tapaan, niin voisit edes lukea muiden kirjoittamia kommentteja.
Kukaan ei pystyy syömään monipuolisesti 100 eurolla kuukaudessa. Tämän asian on vahvistanut ammattikokitkin. kuinka paljon ihminen käyttää ruoan ostamiseen on tietenkin ihan eri asia kuin se, kuinka halvalla suomessa pystyy hankkimaan monipuolisen ruoan kuukaudeksi.
Varastamalla et maksa mitään. Loisimalla, maksaa joku muu. Jotkut hakevat ruokansa bio-jätteestä. Kouluruokailu on ilmaista, mutta sekin maksaa. Työpaikan ruokasetelit on verotettavaa etuutta, mutta usein niiden arvoa ei lasketa kuukauden ruokakuluihin (ja pelkästään se on enemmän kuin satanen kuussa). Tietenkin marjoja ja sieniä keräämällä säästää, mutta ei sekään tarkoita, että saisi monipuolisen ruoan kuukaudeksi alle alle sadalla eurolla.
eilen -60% kierros n. 15 egee, pullat ei menneet itselle, leivät kylläkin ;D
Fazer kaurapuikulat 9 kpl 1,53
Pullava dallaspitko 2,15
Halloum-pasta -ateria 300 g 2,44
Valio rasvaton maito 1,75 l 1,85 (norm. hinta)
pippurikinkku 200 g 1,64
pitkojen pitko lakton 2,24
reissumies 12 kpl 0,62
reissumies 12 kpl 0,62
lohikiusaus 700 g 3,15
paneroitu kalaleike + muusi + herneet 2,28
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Pullava dallaspitko 2,15
pippurikinkku 200 g 1,64
reissumies 12 kpl 0,62
reissumies 12 kpl 0,62
lohikiusaus 700 g 3,15
-winner-
Annatko vielä vinkin, minne ne punalaputetut tuotteet kannattaa piilottaa, että voi sitten illalla käydä ostamassa ne 60 %:n alennuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullava dallaspitko 2,15
pippurikinkku 200 g 1,64
reissumies 12 kpl 0,62
reissumies 12 kpl 0,62
lohikiusaus 700 g 3,15
-winner-
Annatko vielä vinkin, minne ne punalaputetut tuotteet kannattaa piilottaa, että voi sitten illalla käydä ostamassa ne 60 %:n alennuksella?
Ei ne ainakaan meidän maalaiskaupungissamme nämä ole missään piilossa vaan ihan näkyvillä ja ilmeisesti siltikin jää hävikkituotteita roskiin, varsinkin leipää, vaikka tulisi vasta iltayhdeksältä katsomaan valikoimaa. Teinit ostavat mieluummin 3 euron energiajuoman kuin 5 pussia reissumies-leipää ;DDDD
Ehkä pitäisi perustaa oma hävikki-hursti-wolt näille ja tuoda ihan perinteiseen tyyliin maaseudulta leipää nälkäisille kaupunkilaisille?
-winner-
Olen lähiaikoina käynyt 4-5 kertaa ilta-alessa ja en ole löytänyt oikeastaan muuta kuin leipätuotteita. Hyvä sekin, mutta varsinaista ruokapuolta olisi myös tarpeen löytää. Riippuu ilmeisesti paikkakunnasta ja kauppojen määrästä mitä löytyy. En oikein viitsi muuttaakaan aletuotteiden vuoksi.
Tämä on sama kuin toiset asuvat vesistön lähellä, omakotitalossa, lähellä marjametsiä yms. Ja toiset eivät. Toki vertailemme budjetteja omista lähtökohdistamme. Mutta joskus vain tulee esiin, että ne, joilla on enemmän mahdollisuuksia säästää tai ovat omavaraisia niin ottavat pienen budjetin ikäänkuin omaksi taidokseen tai "lahjakkuudekseen". Vaikka kyseessä on paremmat olosuhteet, eikä se että olevat etevämpiä kuin joku muu joilta nämä ko. etuudet puuttuvat.
"Kyllä minä vaan onnistun, miten ihmeessä ei ne muut".
Vierailija kirjoitti:
Olen lähiaikoina käynyt 4-5 kertaa ilta-alessa ja en ole löytänyt oikeastaan muuta kuin leipätuotteita. Hyvä sekin, mutta varsinaista ruokapuolta olisi myös tarpeen löytää. Riippuu ilmeisesti paikkakunnasta ja kauppojen määrästä mitä löytyy. En oikein viitsi muuttaakaan aletuotteiden vuoksi.
Tämä on sama kuin toiset asuvat vesistön lähellä, omakotitalossa, lähellä marjametsiä yms. Ja toiset eivät. Toki vertailemme budjetteja omista lähtökohdistamme. Mutta joskus vain tulee esiin, että ne, joilla on enemmän mahdollisuuksia säästää tai ovat omavaraisia niin ottavat pienen budjetin ikäänkuin omaksi taidokseen tai "lahjakkuudekseen". Vaikka kyseessä on paremmat olosuhteet, eikä se että olevat etevämpiä kuin joku muu joilta nämä ko. etuudet puuttuvat.
Ilta-ale ja runsas valikoima: riippuu tosiaan kaupasta ja myös päivästä. Täällä havaintojeni mukaan vain 2 kertaa viikossa valikoimat ovat runsaat. Su ja ma täysin kuivia, ti hyvä, jos ti eivät ole ehtineet laputtaa, sitten ke joka muuten on niukka, to yleensä kuiva, pe usein hyvä, mutta jos ollut kiire eivätkä ole ehtineet laputtaa, sitten la parempi. Täällä on siis tyylinä että 2 kertaa viikossa on ns teholaputus, jossa laputetaan ne tuotteet joiden vkp 5 päivän sisään. Tuorelihojen ja leipien laputus päiväkohtainen. Eli täälläkin kaupassa joku voisi käydä 4-5 kertaa viikossa ja saada ihan vastaavat havainnot kuin sinä. Sitten minä ja ainakin tusina muuta ajoitetaan kaupassakäynti noiden todennäköisyyksien mukaan ja saadaan hyvin usein kelpo saaliit. Onhan tuo jonkin verran työtä vaatinut että on tuohon oman kaupan rytmiin perehtynyt. T. alehamsteri (winnerillä käsittääkseni kaupassa erilainen rytmi, tuntuu löytävän sunnuntaisin aletuotteita?)
Mainittakoon, etten osta 60% -alestakaan sellaisia ruokia, joita en sitten syö. Paljon jää hyllyyn sellaista punalaputettua, joita joku toinen ostaisi.
Makuja kun on monia. Itse olen nyt tykästynyt erityisesti tuohon paneroitu kala + muusi + herneet -annokseen ja ostan myös vain tiettyjä salaattiannoksia. Halvemmalla pääsisi jos tekisi itse, tiedän, mutta jos annos on 2-3 euroa, niin ei se paljolta tunnu kun normihinta kuitenkin on 5 euron paremmalla puolella, mikä sitten taas on ehdottomasti liian kallista. Viimeisiä rahoja ei kuitenkaan tarvitse käyttää tai laskea herneitä lautasella, että pitäiskö nyt tuokin herne puolittaa ja syödä toinen puolisko vasta huomenna, koska kalorit.
-winner-
Täällä on aukioloajoista riippuen ilta-aikaan useita kauppoja ja huoltoasema, mistä valita punalaputetut. Nuo eilisen ostokset ovat s-, k-kaupat ja Abc -pyöräilykierrokselta, eivät siis samasta kaupasta kaikki.
-winner-
Miten voi olla, ettei voi antaa kehuja sille, joka onnistuu syömään omasta mielestään hyvin satasella. Heti sanotaan, ettei ole reilua jos olosuhteet ei ole samanlaiset ja toinen saa asua maalla ja itse kalastaa ja kasvattaa perunansa. Kun katos, me muut joudutaan ostamaan kaupasta. Eikös nämä ole niitä juuri niitä muuttuvia elämän juttuja, joihin nimenomaan voi vaikuttaa. Joku ostaa alkoholinsa Saksasta kun saa halvemmalla kuin Alkosta. Tai käy Baltiasta hakemassa autollaan. Joku haluaa maksaa lähi-Alepan 5€ tölkistä koska ei osaa netistä parilla klikkauksella tilata kotiin tai säästää sen verran että saisi sitä pääomaa ostaa isompia eriä kerralla. Minä edullisesti syövä kasvissyöjä pystyn halutessani helposti tohon 100€ ja usein niin teenkin, paitsi nyt lomalla. Mutta mä painankin 45kg ja kohta varmaan siitäkin huudetaan, että kun me muut ollaan normaalipainoisia eikä mitään hoikkia, ettei ole samanlaiset lähtökohdat kaikilla. Vaikka ihan varmasti kaikki ovat painaneet joskus saman verran jo vauvoina. Eri asia kuinka isoksi itsensä kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta-ale ja runsas
Täytynee tehdä testi, jos ei ole muuta ohjelmaa illalla, mennä joka ilta viikon ajan ilta-aleen. Nyt tosin juhannus sekoittaa normaalia käytäntöä. Täytyy kokeilla normaalilla viikolla, toki nytkin menen jo ennen. Jospa sitten pääsisi kärryille mitkä illat ovat tuottoisampia.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei voi antaa kehuja sille, joka onnistuu syömään omasta mielestään hyvin satasella. Heti sanotaan, ettei ole reilua jos olosuhteet ei ole samanlaiset ja toinen saa asua maalla ja itse kalastaa ja kasvattaa perunansa. Kun katos, me muut joudutaan ostamaan kaupasta. Eikös nämä ole niitä juuri niitä muuttuvia elämän juttuja, joihin nimenomaan voi vaikuttaa. Joku ostaa alkoholinsa Saksasta kun saa halvemmalla kuin Alkosta. Tai käy Baltiasta hakemassa autollaan. Joku haluaa maksaa lähi-Alepan 5€ tölkistä koska ei osaa netistä parilla klikkauksella tilata kotiin tai säästää sen verran että saisi sitä pääomaa ostaa isompia eriä kerralla. Minä edullisesti syövä kasvissyöjä pystyn halutessani helposti tohon 100€ ja usein niin teenkin, paitsi nyt lomalla. Mutta mä painankin 45kg ja kohta varmaan siitäkin huudetaan, että kun me muut ollaan normaalipainoisia eikä mitään hoikkia, ettei ole samanlaiset lähtökohdat kaikilla. Vaikka ihan
En minä niin sanonutkaan, ettei voi antaa kehuja. Mutta sitä lähinnä yritin selittää, että monet ottavat omaksi asiokseen hyvät olosuhteet ja siunailevat, että jos minä onnistun pitäisi muidenkin onnistua. Ottamatta huomioon omia, suotuisia tai itselle ominaisia seikkoja. Muuten, tässäkin pidettiin selviönä, että kaikilla on omat autot. Ei ole kun ei pysty pitämään, siinälkin ollaan eriarvoisia, kaikillaeiole edes korttia iästä tai sairaudesta johtuen. Eikä kumppania joka ajaisi.
Kiva taas kun "luettiin" se mitä ei oltu kirjoitettu ja jätettiin huomiomatta se, mitä yritettiin sanoa.
Muuten, itse en osta alkoholia niin Suomesta kuin Saksastakaan. Baltiasta en autolla voi hakea kun eiole autoa. Enkä muutenkaan hakisi. Nyt juhannuksena voin pari olutta juoda, pari Coopin 99 sentin tölkillistä. Tai toisen jätän jemmaan. En ole kasvissyöjä ja painan enemmän kuin 45 kiloa. Sanotaan nyt niin, että mitenkään syyllistämättä hyvin harva aikuinen painaa 45 kg. En ole painanut niin vähän edes nuorena tyttönä, vaikken pulska ollutkaan. Tässäkin nämä säästöniksit olivat sellaisia, jotka eivät minua ainakaan auta.
Mun lähi K-kaupassa on koko päivän sellainen hylly, jossa kaikki tuotteet -50% eli elämäntapa työttömänä voin käydä ihan päivälläkin katsomassa mitä löytyy eikä tartte venata iltaan. Monesti siellä tosin vaan jotain einesruokia, kolmioleipiä, maitoa ja leipää. Mutta olen löytänyt kyllä jauhelihaa, kanaa ja kalaakin. Voisitte pyytää myös omalta kauppiaalta tällaista järjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei voi antaa kehuja sille, joka onnistuu syömään omasta mielestään hyvin satasella. Heti sanotaan, ettei ole reilua jos olosuhteet ei ole samanlaiset ja toinen saa asua maalla ja itse kalastaa ja kasvattaa perunansa. Kun katos, me muut joudutaan ostamaan kaupasta. Eikös nämä ole niitä juuri niitä muuttuvia elämän juttuja, joihin nimenomaan voi vaikuttaa. Joku ostaa alkoholinsa Saksasta kun saa halvemmalla kuin Alkosta. Tai käy Baltiasta hakemassa autollaan. Joku haluaa maksaa lähi-Alepan 5€ tölkistä koska ei osaa netistä parilla klikkauksella tilata kotiin tai säästää sen verran että saisi sitä pääomaa ostaa isompia eriä kerralla. Minä edullisesti syövä kasvissyöjä pystyn halutessani helposti tohon 100€ ja usein niin teenkin, paitsi nyt lomalla. Mutta mä painankin 45kg ja kohta varmaan siitäkin huudetaan, että kun me muut ollaan normaalipainoisia eikä mitään hoikkia, ettei
Ajatteletko aina vain minä ja minä ja minä? Onpa surullista elämä jos ei edes ystävältään saa autoa lainaksi tai sitä ei voi vuokrata vaikka päiväksi road trippiä varten. Harmillisen kuuloista tuo sinun elämäsi. Tsemppiä. Jos söisit vähän vähemmän niin se varmasti näkyisi myös lompakossa. Pienempiä annoksia siis. Tämä neuvo käy kaikille terveille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minä vaan onnistun, miten ihmeessä ei ne muut"
Täytynee tehdä testi, jos ei ole muuta ohjelmaa illalla, mennä joka ilta viikon ajan ilta-aleen. Nyt tosin juhannus sekoittaa normaalia käytäntöä. Täytyy kokeilla normaalilla viikolla, toki nytkin menen jo ennen. Jospa sitten pääsisi kärryille mitkä illat ovat tuottoisampia.
Olet oikeassa, juhannus sotkee rytmin, nyt ei tällä eikä välttämättä ensi viikollakaan tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ensi viikon 'ongelma' se että ihmiset yleensä ostavat jussiksi paljon ruokaa, joten hyllyt voivat normihinnallakin tyhjentyä tavallista enemmän. Ja jos käy noilla tutkimusretkillä, niin kannattaa vilkuilla myös muiden ostoskärryihin, näkyykö niissä punalappuja. Itse olen tehnyt selvitystyötä myös niin, että jos ei lappuja näy, niin katson muutamista satunnaisista tuotteista mikä niiden vkp on ja jos se lähellä, niin voi arvella sen perusteella laputusajankohtaa. t. alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei voi antaa kehuja sille, joka onnistuu syömään omasta mielestään hyvin satasella. Heti sanotaan, ettei ole reilua jos olosuhteet ei ole samanlaiset ja toinen saa asua maalla ja itse kalastaa ja kasvattaa perunansa. Kun katos, me muut joudutaan ostamaan kaupasta. Eikös nämä ole niitä juuri niitä muuttuvia elämän juttuja, joihin nimenomaan voi vaikuttaa. Joku ostaa alkoholinsa Saksasta kun saa halvemmalla kuin Alkosta. Tai käy Baltiasta hakemassa autollaan. Joku haluaa maksaa lähi-Alepan 5€ tölkistä koska ei osaa netistä parilla klikkauksella tilata kotiin tai säästää sen verran että saisi sitä pääomaa ostaa isompia eriä kerralla. Minä edullisesti syövä kasvissyöjä pystyn halutessani helposti tohon 100€ ja usein niin teenkin, paitsi nyt lomalla. Mutta mä painankin 45kg ja kohta varmaan siitäkin huudetaan, että kun me muut o
Minulla ei kylläkään ole sellaisia ystäviä jotka autoaan lainaisvat. Ja sitäpaitsi en edes haluasi lainata toisten autoa. Ja maksaahan sekin, jos vielä kolhisi tai auto hajoasi tms. Ei kiitos. Vihonviimeistä lainata toisen autoa tuollaiseen minun mielestäni.
Miksi ihmeessä tekisin lainatulla autolla jonkun roadtripin ylipäätään? En käytä alkoa kuin nimeksi, en tupakoi enkä nuuskaa, vaatteita en osta reissuilta enkä muutenkaan kuin tarpeeseen. Mitä minua noin niinkuin hyödyttäisi rahallisesti tai toisi säästöä ruokabudjettiini tämä "roadtrip". ? Jos lähden omaehtoiselle matkalle se on joku muu kohde ja tapa.
Kukahan tässä nyt on minä minä. Vertaat ilmeisesti työssäkäyvän nuoren ihmisen elämää ja kulutustottumuksia ihan eri elämänvaihetta elävään ihmiseen. Ja vielä syyllistät häntä ja kehut itseäsi. Haukut suorastaan vierasta ihmistä.
Eli teet juuri sitä mitä kommenteissani kerron. Siis olin oikeassa.