Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Kommentit (19114)
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut jo ennenkin, mutta nyt taas tuli esille. Nuo kesälomarahat. Ovat siis ihan ansaittuja, olen itsekin ollut työssä ennen eläkettä, mutta usein unohtuvat, että niistä pystyy säästämään tai saamaan jotain extraa. Kun ihmetellään miksei jokupysty saamaan säästöön puskuria.
Kun on työtön tai pienellä eläkkeellä (pientä eläkettä moni saa vaikka on ollut työelämässä) niin mitään extraa ei elämiseen yleensä tule. Esimerkiksi kerralla tuollaista yli tonnin pottia ei ilman jotain harvinaista onnenpotkua. Kerralla 1200 euroa säästöön saaminen ei onnistu. Ja ei edes pitemmällä aikavälillä ainakaan yksinneläjälle. Harvoin pystyy joka kuukausi laittamaan satasen pysyvästi säästöön.
Samoin jos joutuu työttömäksi ennen eläkettä. Ei saa mitään extraa vaan saman pienehkön summan kuin ennenkin.
Kun tuttavani jäi eläkkeelle, hänellä oli joku 2000 euroa nettopalkka, niin hän sai ensin
Sulla on ollut aikaa säästöö vaikka se 20 vuotta mitä sitten olet työelämässä ollut? Miten puskuri ja säästötili voi tulla yllätyksenä eläkkeellä? Luulisi että siellä olisi hyvä potti jo niiltä ajoilta kun töissä kävit ja pystyit säästämään. Asennekysymys, jos ei saa säästöön rahaa edes 10€ kuussa vaikka Kelan tuosta. Joidenkin vaan pakko tuhlata kaikki ja ostaa jotain mielitekoja vaikka esullisemminkin pärjäisi. Itse tienaan hyvin, mutta en ole ostanut vaatteita 10 vuoteen, olen sijoittanut ne rahat, jotka olisi jollain muulla mennyt ehkä tupakkaan, vaatteeseen, ravintolaan, jäätelöön tai mihin ikinä. Itse olen varautunut hyvin tulevaisuuteen mutta silti nauttinut elämästä ja pystynyt matkustelemaan. En vain osta mitään turhaa. Esimerkiksi imuria, kun lattiaharjalla ja mopilla pärjää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut jo ennenkin, mutta nyt taas tuli esille. Nuo kesälomarahat. Ovat siis ihan ansaittuja, olen itsekin ollut työssä ennen eläkettä, mutta usein unohtuvat, että niistä pystyy säästämään tai saamaan jotain extraa. Kun ihmetellään miksei jokupysty saamaan säästöön puskuria.
Kun on työtön tai pienellä eläkkeellä (pientä eläkettä moni saa vaikka on ollut työelämässä) niin mitään extraa ei elämiseen yleensä tule. Esimerkiksi kerralla tuollaista yli tonnin pottia ei ilman jotain harvinaista onnenpotkua. Kerralla 1200 euroa säästöön saaminen ei onnistu. Ja ei edes pitemmällä aikavälillä ainakaan yksinneläjälle. Harvoin pystyy joka kuukausi laittamaan satasen pysyvästi säästöön.
Samoin jos joutuu työttömäksi ennen eläkettä. Ei saa mitään extraa vaan saman pienehkön summan kuin ennenkin.
Kun tuttavani jäi eläkkeelle, hänellä
En puhunut tästä. Vaan juuri siitä, että toiset kun ovat/saavat/pystyvät olemaan töissä eläkkeeseen saakka saavat sen puskurin ihan tuosta vain valmiiksi odottamaan. Ja ne, jotka ovat joutuneet työttömiksi tai sairastuneet yms. joutuvat juuri kitkuttamaan ja yrittää säästää pienestä eläkkeestään.
Itse olen ollut miltei koko ikäni työelämässä, 14-vuotiaasta alkaen. Toki eläke alkoi karttua vasta 23-vuotiaasta. Sekin tosi pienestä palkasta, alkupään karttuma oli tosi pientä. Samoin äitiyslomat olivat lyhyitä (3 kk) ja joutui olemaan palkatta jos hoiti kolmekuiseksi ehtinyttä lastaan jonkin aikaa kotona. Mutta erilaiset elämässä sattuneet tapahtumat ovat menneet niin, että säästöjä en ole onnistunut saamaan pysyvästi. Jouduin työelämästä pois juuri ennen eläkettä pahaan saumaan 57-vuotiaana. Ei riittänyt pääosin toimistotyöstä karttunut ansiosidonnainen eläkeikään saakka. Mitään erorahaa tai eropakettia ei silloin saanut. Sen kun kokosi tavaransa ja heippa. Muutakin tuli samaan aikaan. Kaikilla elämä ei ole tasaista ja säästöjen kartuttamista.
Meitä on paljon jotka ovat joutuneet tyhjän päälle, kuka mistäkin syystä. Miksi aina tämä sama saarna paremmin onnistuneilta: miksi et ole koonnut säästöjä. Kunpa se olisikin niin yksinkertaista. Ja ikäänkuin sitä ei ihminen itse tietäisi. Ihan turha neuvo, toki olisin niin tehnyt. Puuttuukohan joku ymmärryksen ruuvi niiltä, joilla elämä on mennyt hyvin ja suunnitelmien mukaan. Antavat niin yksinkertaisia ja itsestään selviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spagetit tuli jo syötyä. Nyt paneroitua kalaa perunamuusilla ja voisilmällä ja herneitä, maitoa ja pari kauraleipää.
Ja buffetin tai laiva-aterian tarkoitus kuitenkin lienee, että syödään niin paljon sillä rahalla kuin mitä napa kestää. Risteily on kuitenkin täyttä hedonismia, joten miksei sitten syö ja juo ja nai koko rahan edestä. Tai sitten en ymmärrä konseptia.
-winner-
Mun mielestä tää on joku 90-luvun käsite, että mennään sinne vetää kännit ja sikailemaan buffetissa koko rahan edestä. Sitten naidaan, örveltänyt ja sammutaan. Nykyisin monet menee sinne tanssimaan, ostoksille tai juomaan drinkkejä ja samppanjaa. Ehkä kavereiden kanssa tai kumppania etsimässä. Tai vaan yhden illan juttua. Mutta omassa kaveripiirissä ei ole ketään, joka olisi buffetissa hakenut 5 lautasellista ruokaa. Ihan parilla pärjää, ja valikoi sieltä ne omat lempijuttu
En ainakaan itse ahmi itseäni kipeäksi tai mitenkään sikaile, mutta syön kyllä hyvällä omallatunnolla alkupalat, pääruoan ja jälkiruoan, koska olen niistä täyden hinnan maksanut, ihan työssäkäyvä hieman yli kolmekymppinen nainen olen. Arkisimmat ruoat tosin skippaan, en mene buffettiin syömään keitettyä perunaa. Kotona voi syödä ja syönkin sitten niitä pienempiä annoksia salaattia ja pelkistetympää ruokaa, mutta reissussa voi kyllä syödä vapaammin ilman mitään omantunnon tuskia. Yleensä matkoilla tulee myös käveltyä paljon, niin kätevää, että energiaa riittää pitkälle päivään eikä tarvitse ensimmäisenä olla etsimässä ruokapaikkaa.
Miten täällä niin moni valittaa, että elämä kohtelee kaltoin ja on sairauseläkkeellä ollut koko elämänsä ja kaikkien muiden vika ettei saa säästöön rahaa, että voisi edes syödä. Kun kaikissa tilastoissa näiden prosentti on oikeasti 2%. Ehkä ne kaikki ovat sitten täällä vain valittamassa. Tosin joku työtön täällä sanoi tekevänsä vapaaehtoistyötä, koska sieltä saa joskus jotain ilmaista ruokaa tai kahvia. Sekin on parempi kuin valittaa kotona. Luulisi kaikkien pystyvän säästämään edes niistä tuista. Oma lähisukulainen matkusti työttömänä maailmalla ja sai säästöön tuista rahaa, koska eläminen on niin halpaa jossain Aasiassa. Ei jäänyt kotiin suremaan pieniä tuloja, vaan mietti miten saisi säästöön niistä paremmin. Oli toki valmis tulemaan töihin jos työpaikka löytyisi ja laittoi ulkomailta hakemuksia viikottain. Toki sitten täällä valitetaan että on lapsia ja ne maksaa ja siksi ei voi tehdä mitään. No sekin on valinta, haluaako niitä tehdä. Oudoksi mennyt tämä valitus yhteiskunta. Mikään ei ole ikinä oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spagetit tuli jo syötyä. Nyt paneroitua kalaa perunamuusilla ja voisilmällä ja herneitä, maitoa ja pari kauraleipää.
Ja buffetin tai laiva-aterian tarkoitus kuitenkin lienee, että syödään niin paljon sillä rahalla kuin mitä napa kestää. Risteily on kuitenkin täyttä hedonismia, joten miksei sitten syö ja juo ja nai koko rahan edestä. Tai sitten en ymmärrä konseptia.
-winner-
Mun mielestä tää on joku 90-luvun käsite, että mennään sinne vetää kännit ja sikailemaan buffetissa koko rahan edestä. Sitten naidaan, örveltänyt ja sammutaan. Nykyisin monet menee sinne tanssimaan, ostoksille tai juomaan drinkkejä ja samppanjaa. Ehkä kavereiden kanssa tai kumppania etsimässä. Tai vaan yhden illan juttua. Mutta omassa kaveripiirissä ei ole ketään, joka olisi buffetissa hakenut 5 lautasellista ruokaa. Ihan parilla pärjää, ja valikoi sieltä ne omat lempijuttu
Sulla on nyt joku outo käsitys - se että buffetissa syödään etiketin mukaisesti eri asiat omilta lautasiltaan ei ole sikailua vaan käytöstapoja. Ja jos jostain syystä haluaa syödä vain yhden ruokalajin, sitten mennään ala carteen. Jos otat kala TAI liha alkupaloja TAI vain keiton alkupalaksi, pääruoan sekä jälkkäriä YHDEN kerran kutakin, se tekee jo kolme lautasta. Eikö nuorisolle ole opetettu ruokailutapoja? Omat lapseni opetin tavoille jo alle kouluikäisinä.
Nykyihmisten mukaan pitäisi tienata vähintään 3000€/kk että voisi saada säästöön rahaa. Hämmentää. Mitä suuremmat tulot sen isommat verot. Kyllä 1700€/kk monet pärjää hyvin ja pystyy vielä säästämään. Kuten minä. Tietenkään kaikkea ei voi silloin saada kuten sitä (hienoa) autoa tai kolmea koiraa tai merkkikäsilaukkua. Mutta ei kaikkea tarvitse saadakaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyihmisten mukaan pitäisi tienata vähintään 3000€/kk että voisi saada säästöön rahaa. Hämmentää. Mitä suuremmat tulot sen isommat verot. Kyllä 1700€/kk monet pärjää hyvin ja pystyy vielä säästämään. Kuten minä. Tietenkään kaikkea ei voi silloin saada kuten sitä (hienoa) autoa tai kolmea koiraa tai merkkikäsilaukkua. Mutta ei kaikkea tarvitse saadakaan.
En nyt sanoisi, että pienellä palkalla pärjää nyky-Suomessa mitenkään hyvin. Tarkkaan täytyy katsoa minne rahansa laittaa ja kieltäytyä hyvin monista asioista. Pelkkä asuminen vie pienestä palkasta ison siivun. Itsellä vanhan auton huoltoon meni juuri 300 e (pakollinen jos haluaa töissä käydä) ja silmälasit piti uusia (500 euroa). Typeriä esimerkkejä puhua jostain merkkilaukuista, kun se palkka kuluu monella ihan normaaleihin pakollisiin elämisen kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Näillä hinnoilla menee satanen viikossa, jos syö normaalisti ja terveellisesti.
Näin juuri. Yritysten ahneusinflaatio greedflation on nostanut hinnat pilviin ja OrpoPurran hallitus nostaa vielä ALV:n :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hauska ja mietteitä herättävä video ;)Proteiinit makkarasta 8x 7g = 56g munista 4x 6g= 24g ja puurosta 7 annosta a 35g = 14g Total 94g viikoksi / 7 = 13,4g vrk suositus olisi miehelle vähintään vaikkapa 75g x 7 = 525g viikko puuttumaan jää aika tarkasti 80% joka vrk.
Rasvaa 8x13g makkarasta 104/ 7 = 14,8g vrk tämä on aika hyvä määrä. Kuitua tulee niukasti puurosta vain 2g vrk.
Pääosin välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet puuttuvat kokonaan ja pelkästään c-vitaminin puutos aiheuttaa keripukin varmasti. Tämä oli tietysti koe ja hyvä sellainen, mutta kannattaa miettiä ruuan terveellisyys edellä. Vähän kovaa rasvaa, paljon kuitua ja proteiineja. Paljon eri kasviksia. Edullisesti voi syödä myös terveellisesti. Itse olen korvannut lih
"Pääosin välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet puuttuvat kokonaan ja pelkästään c-vitaminin puutos aiheuttaa keripukin varmasti. Tämä oli tietysti koe ja hyvä sellainen, mutta kannattaa miettiä ruuan terveellisyys edellä."
Nimenomaan tarkoitus kai pitää itsensä kunnossa ja terveenä sekä työkuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi, että pienellä palkalla pärjää nyky-Suomessa mitenkään hyvin. Tarkkaan täytyy katsoa minne rahansa laittaa ja kieltäytyä hyvin monista asioista. Pelkkä asuminen vie pienestä palkasta ison siivun. Itsellä vanhan auton huoltoon meni juuri 300 e (pakollinen jos haluaa töissä käydä) ja silmälasit piti uusia (500 euroa). Typeriä esimerkkejä puhua jostain merkkilaukuista, kun se palkka kuluu monella ihan normaaleihin pakollisiin elämisen kuluihin.
Aika kalliit silmälasit jos 500€ niistä pitää maksaa. Ei halvemmalla löytynyt? Mitä se asuminen sitten maksaa? Kimppakämpässä tai asuntovaunussa asuu moni, kun tavoitteena säästää rahaa johonkin muuhun. Ei tarvitse aina olla se kaksio tai asua pääkaupunkiseudulla. Töitä on myös erilaisia ja kouluttautua voi aina. Jos työ tekee elämästä hankalaa ja kallista, niin kannattaa ehkä suunnata toiselle alalle tai eri työpaikkaan. Kyllähän nämä kaikki on valintoja. Että missä asuu ja mitä töitä tekee. Ja se että pitää kieltäytyä monista asioista on aika hassu selitys. Itse olen valmis kieltäytymään usean vuoden aikana ihan kaikesta maksullisesta jos haluan säästää vaikka lomamatkaan. Voi tehdä ilmaisia asioita ja pyytää kaverit kylään. Ei tartte mennä sinne kahvilaan, että olisi pakko ostaa se kallis kahvi. Kun kotona voi jutella ilmaiseksi.
Onko tänne ketjuun eksynyt joku oman elämänsä Susanna Koski? Säästövinkit alkaa olla ainakin samaa luokka, ei aina tarvitse mennä kahvilaan vaan voi keittää kotonakin välillä kahvit.
Kyllähän se asuminen jossain kimppakämpässä tai ssuntovaunussa on aika outoa aikuiselle normaalille ihmiselle. Ainakin pitempään. En oikeastaan tunne ketään joka niin asuisi. Puhun nyt siis tosiaan aikuisista tavallisista ihmisistä, en opiskelijoista tai jostain elämystyypeistä.
Asumiseen menee monelta iso osa tuloista. Itsellä vuokra on 500 euroa, tulot noin 1200 euroa. Siihen päälle sähkö, vesi, vakuutus ja kaikki muu eläminen. Mielestäni asumiseen minulla menee paljon tuloihin nähden. En saa tt-tukea, jää nippa nappa. Ei ole muuta rahapussia tässä taloudessa. Jos olisi niin eihän silloin mitän hätää olisikaan.
Kunnon silmälaseista ei ainakaan kannata pihistellä, jos niitä oikeasti tarvitsee ollakseen toimintakykyinen, ohennukset, monitehot ym. maksaa, eri asia jos pärjää jollain marketin parin euron lukulaseilla. Hyvillä laseilla pärjää helposti useampia vuosia. Mieluummin jättää vaikka turhat lomareissut tekemättä, mikä ei ole oikeasti kenellekään mikään pakollinen elämisen kulu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tänne ketjuun eksynyt joku oman elämänsä Susanna Koski? Säästövinkit alkaa olla ainakin samaa luokka, ei aina tarvitse mennä kahvilaan vaan voi keittää kotonakin välillä kahvit.
Juoko jengi enää kahvia? Mä luulin että vain yli 40-vuotiaat juo. Nykynuoriso ei taida enää juoda kahvia, tupakoida, vetää alkoholia tai muitakaan paheita. Se on heidän mielestä white trash -juttua. Nykyisin vesi on best, vaikka kaiken maailman energia ja terveys nocco-juomia kuitenkaan nuorille markkinoida. Mutta onneks se joku prime-juoma 15€ lösähti markkinoilla heti ja nykyisin niitä näkyy alessa eurolla parilla ja meidän lähikaupassa ei niitä enää edes myydä. Nuoret on valistuneita eikä vanhojen tapojen orjia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se asuminen jossain kimppakämpässä tai ssuntovaunussa on aika outoa aikuiselle normaalille ihmiselle. Ainakin pitempään. En oikeastaan tunne ketään joka niin asuisi. Puhun nyt siis tosiaan aikuisista tavallisista ihmisistä, en opiskelijoista tai jostain elämystyypeistä.
Asumiseen menee monelta iso osa tuloista. Itsellä vuokra on 500 euroa, tulot noin 1200 euroa. Siihen päälle sähkö, vesi, vakuutus ja kaikki muu eläminen. Mielestäni asumiseen minulla menee paljon tuloihin nähden. En saa tt-tukea, jää nippa nappa. Ei ole muuta rahapussia tässä taloudessa. Jos olisi niin eihän silloin mitän hätää olisikaan.
Etkö voi kasvattaa tulojasi? 1200€ on tosi vähän. Oletko asuntotukea hakenut? Itse miettisin uran vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Et voikaan saada tt tukea jollet ensin ole hakenut asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoko jengi enää kahvia? Mä luulin että vain yli 40-vuotiaat juo. Nykynuoriso ei taida enää juoda kahvia, tupakoida, vetää alkoholia tai muitakaan paheita. Se on heidän mielestä white trash -juttua. Nykyisin vesi on best, vaikka kaiken maailman energia ja terveys nocco-juomia kuitenkaan nuorille markkinoida. Mutta onneks se joku prime-juoma 15€ lösähti markkinoilla heti ja nykyisin niitä näkyy alessa eurolla parilla ja meidän lähikaupassa ei niitä enää edes myydä. Nuoret on valistuneita eikä vanhojen tapojen orjia.
Lopetin kahvin juomisen nelikymppisenä. On se hyvä että nuoret kännää ja röökaa vähemmän, jää enemmän rahaa ja aikaa nikotiinipusseille, vapeille ja huumeille 💪
Vierailija kirjoitti:
Miksi on outoa asua kimppakämpässä? Italiassa tai Israelissa saman katon alla asuvat mummot, papat, lapset ja lapsen lapset. Helposti 10 ihmistä samassa talossa läpi elämän tai kunnes lapset saavat säästettyä omaan asuntoon. Lisäksi vaikka Nykissä asuvat monet lapsiperheet pienessä yksiössä tai useat eri perheet saman katon alla. Ei yksin asuminen ole mitenkään normi vaan missään muualla kuin mukamas Suomessa. Täällä pitäisi jokaisen yksilön saada kaikki lähes ilmaiseksi. Oma asunto ja auto ja ties mitä mukavuuksia. Hassua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on outoa asua kimppakämpässä? Italiassa tai Israelissa saman katon alla asuvat mummot, papat, lapset ja lapsen lapset. Helposti 10 ihmistä samassa talossa läpi elämän tai kunnes lapset saavat säästettyä omaan asuntoon. Lisäksi
Suomessa kannattaakin nuorten jäädä asumaan kotiin jonnekin muuttotappiopaikkakunnalle, jossa ei ole töitä eikä opiskelumahdollisuuksia eikä välttämättä löydy edes kumppania? Noiden perässä sitä yleensä joutuu sieltä lapsuudenkodista muuttamaan pois, jos haluaa rakentaa yhtään omaa elämäänsä eteenpäin.
Mun mielestä tää on joku 90-luvun käsite, että mennään sinne vetää kännit ja sikailemaan buffetissa koko rahan edestä. Sitten naidaan, örveltänyt ja sammutaan. Nykyisin monet menee sinne tanssimaan, ostoksille tai juomaan drinkkejä ja samppanjaa. Ehkä kavereiden kanssa tai kumppania etsimässä. Tai vaan yhden illan juttua. Mutta omassa kaveripiirissä ei ole ketään, joka olisi buffetissa hakenut 5 lautasellista ruokaa. Ihan parilla pärjää, ja valikoi sieltä ne omat lempijuttunsa. Vaikka vaan ne ravut ja viini. Tai lihapaisti, kermaperunat ja olut. Toki kun on mahdollisuus maistella kaikkea niin kannattaa juuri ottaa alkupalalautaselle vaikka 6 eri juttua, mutta jos ei löydä mitään mistä tykkää niin voihan sitä syödä nauttia seurasta ja merimaisemista vaikka pelkästään kaloilla ja salaatilla tai jälkkäreitä ja juustoilla. En ole itsekään niin köyhä, että pitäisi ahmia itsensä kipeäksi jos kerran jonkun buffetin hinnan maksaa. En myöskään rohmua kylässä kahvipöydässä, kun kerran ilmaiseksi saa. Tapansa kullakin.