Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19114)

Vierailija
6141/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hämmästelen miksi ei voisi mennä laivan buffaan ja syödä siellä vaikka sitä salaattia ja äyriäisiä viinin kera. Laivoilla ei aina ole montaa viihtyisää ravintolaa, joista saisi sitä tuoretta salaattia. Ja kuka ottaisi käsilaukkuun jonkun kaupan salaatin laivalle ja söisi sitä yksin hytissä? Tottakai buffa maksaa, mutta ei se silti tarkoita että pitäisi vetää mahaan jotain grilliruokaa, itse ainakin haluan vielä tanssia ruokailun jälkeen ja viihtyä, eikä se ole mukavaa jos on ähky olo rasvaisesta ruoasta.

Mistä vedit tuon rasvaisen ruoan? Kun mä meen laivalla buffaan, niin otan ensin kalalautasen jossa paljon pieniä annoksia erilaisia ruokia, sitten lihaalkupalat toinen lautanen, sitten hieman kiinnostavinta pääruokaa, ja jos vielä hiukoo niin lopuksi alkupalapöydän parhaita lisaa. Tärkeä pointti että erilaisia makuja kuin mitä tavallisesti tulee syötyä.

Vierailija
6142/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulvatonta. Eikai kenestäkään kasvissyöjästä tule sekasyöjää laivan buffetissakaan, vaikka kuinka kuuluisi samaan hintaan ja pitäisi syödä monipuolisesti. Tai laihduttaja ala mättämään niitä jälkiruokia kun melkein ilmaiseksi saa. Eikä allergikot syö yhtäkkiä monipuolisesti ihan kaikkea valikoimasta, kun näistä kaikista on nyt maksettu. Mikä suomalaisia vaivaa :D Ei kaikkea tarvitse syödä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6143/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras systeemi buffeteissakin olisi, että ruoka maksetaan punnituksen jälkeen. On kamalaa katsoa kun jengi lappaa lautasia täyteen ja hakee niitä uusia lautasia vaikka jättää puolet ruoasta aina lautaselle. Ihan kuin se ruoka loppuisi ja jäisikin ilman. Surullista tällainen ahneus tai välinpitämättömyys. Sitten sotketaan pöytiä ja etuillaan jonoissa ja kauhea kiire, että saa otettua monta lasia viiniä siihen pöytään ettei heti lopu. Ei tietenkään kaikki mutta yllättävän moni.

Vierailija
6144/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hämmästelen miksi ei voisi mennä laivan buffaan ja syödä siellä vaikka sitä salaattia ja äyriäisiä viinin kera. Laivoilla ei aina ole montaa viihtyisää ravintolaa, joista saisi sitä tuoretta salaattia. Ja kuka ottaisi käsilaukkuun jonkun kaupan salaatin laivalle ja söisi sitä yksin hytissä? Tottakai buffa maksaa, mutta ei se silti tarkoita että pitäisi vetää mahaan jotain grilliruokaa, itse ainakin haluan vielä tanssia ruokailun jälkeen ja viihtyä, eikä se ole mukavaa jos on ähky olo rasvaisesta ruoasta.

Mistä vedit tuon rasvaisen ruoan? Kun mä meen laivalla buffaan, niin otan ensin kalalautasen jossa paljon pieniä annoksia erilaisia ruokia, sitten lihaalkupalat toinen lautanen, sitten hieman kiinnostavinta pääruokaa, ja jos vielä hiukoo niin lopuksi alkupalapöydän parhaita lisaa. Tärkeä pointti että erilaisia makuja kuin mitä tavallisesti tulee syötyä.

Tuskinpa ne kirjoittajan syömät salaatit on täysin samanlaisia kun hänen kodissaan syömät. Tai ne ravut ja lohet. Eikös niitä salaattejakin ole kymmeniä, ihan sieni ja perunasalaateista lähtien. Tuskin tarkoitti syövänsä pelkkää kuivaa jäävuorisalaattia, vaikka kotona sitä söisikin. Ja siellähän on paljon erilaisia siemeniä, kruronkeja, marinoitua punasipulia, keitettyä kananmunaa jne. Millä voi rikastuttaa sen oman salaattinsa. Ainakin pari erilaista mm. Ceasar-salaattipohja siellä ainakin viimeks oli. Ja toki se vihersalaattipohja. Mutta on varmasti eri kastikkeetkin kuin mitä kotona käyttää.

Vierailija
6145/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse syö broileria, mutta tuollaisestahan saa yksi ihminen monta täyttävää annosta:

https://www.ruokajakoti.fi/Kanakastike+uunissa

Vierailija
6146/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis monta lautasellista sä syöt? Kalalautanen, lihalautanen, pääruoka-annos ja uudestaan alkupalapöydän parhaat antimet? Eli siis 4-5 lautasellista? Tosta puuttuu nyt kaikki kasvikset? Olisihan siellä keittoakin, sushia, juustoja ja jälkkäreitä. 

Vierailija
6147/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan tarvitse vaihtelua ruoan suhteen. Tosin vaikka laivan buffetissakin niin otan vain sitä salaattia, herkkusieniä, lohta ja pari katkarapua. En välitä lämpimästä ruoasta joten salaatti riittää mulle ja se alkupalavalikoima. Ei tartte olla kymmeniä eri lajiketta lautasella. Jälkkärit myös skippaan.

Kummallista mennä buffetiin ja maksaa siitä täysi hinta, jos ei kaipaa valikoimaa ja vaihtelua. Eikö kannattaisi ottaa omat eväät mukaan niin säästyy siinä jo ainakin viikon ruokarahat?

Alkupalavalikoima on aika laaja termi sisältäen aika paljon kaikkea. Erikseen vielä mainittu salaatti, herkkusieni, lohi ja katkarapu. Lämmin ruoka ei tee annoksesta yhtään terveellisempää tai monipuolisempaa. Tässä ei myöskään valitettu hinnasta, tuskin laivalle tai buffettiin mennään jos ei ole rahaa tai sitä ei ole valmis käyttämään.

Vierailija
6148/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hauska ja mietteitä herättävä video ;)

Proteiinit makkarasta 8x 7g = 56g   munista 4x 6g= 24g ja puurosta 7 annosta a 35g = 14g  Total 94g  viikoksi / 7 = 13,4g vrk    suositus olisi miehelle vähintään   vaikkapa 75g x 7 = 525g viikko  puuttumaan jää aika tarkasti 80% joka vrk.

Rasvaa 8x13g makkarasta 104/ 7 = 14,8g vrk  tämä on aika hyvä määrä. Kuitua tulee niukasti puurosta vain 2g vrk.

Pääosin välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet puuttuvat kokonaan ja pelkästään c-vitaminin puutos aiheuttaa keripukin varmasti. Tämä oli tietysti koe ja hyvä sellainen, mutta kannattaa miettiä ruuan terveellisyys edellä. Vähän kovaa rasvaa, paljon kuitua ja proteiineja. Paljon eri kasviksia. Edullisesti voi syödä myös terveellisesti. Itse olen korvannut lihaa kasvisproteiineilla ja vähentänyt kovan rasvan määrää.

Vierailija
6149/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ARFID on syömishäiriö, jolle ominaista on hyvin rajoittunut ja valikoiva syöminen. Se on melko tuore syömishäiriödiagnoosi, jota ei nykyisessä suomalaisessa tautiluokituksessa vielä edes ole. ARFID tulee sanoista Avoidant Restrictive Food Intake Disorder. ARFID:iin liittyy 1-3 syömiseen ja ruokaan liittyvää ongelma-aluetta: Valikoiva syöminen, vähäinen ruokahalu ja/tai syömisen seurausten pelko."

https://syomishairioliitto.fi/artikkeli/arfid-kun-ruoka-pelottaa-inhott…

Vierailija
6150/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä vedit tuon rasvaisen ruoan? Kun mä meen laivalla buffaan, niin otan ensin kalalautasen jossa paljon pieniä annoksia erilaisia ruokia, sitten lihaalkupalat toinen lautanen, sitten hieman kiinnostavinta pääruokaa, ja jos vielä hiukoo niin lopuksi alkupalapöydän parhaita lisaa. Tärkeä pointti että erilaisia makuj

Siis monta lautasellista sä syöt? Kalalautanen, lihalautanen, pääruoka-annos ja uudestaan alkupalapöydän parhaat antimet? Eli siis 4-5 lautasellista? Tosta puuttuu nyt kaikki kasvikset? Olisihan siellä keittoakin, sushia, juustoja ja jälkkäreitä. 

Noinhan se syödään normaalitapojen mukaan. Lautaselle ei mätetä kerralla mitään ruokavuoria, eikä käytetyn lautasen kanssa lähdetä santsaamaan. Myöskään lihaa ja kalaa ei samalle lautaselle etikettisääntöjen mukaan. Surf and turf eri asia. Uskoisin että niissä buffan alkupaloissa on käytetty myös kasviksia.

Vierailija
6151/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa maksetaan kiltisti yli 30 euroa laivan buffetista, että voi vähän närppiä muutamaa katkarapua ja salaattia? Itse ainakin otan hyvällä ruokahalulla kaikkea mahdollista mitä mieli tekee, koska en käy laivalla/laivan buffetissa edes vuosittain. Paljon kasviksia, lihaa, kalaa, jälkiruuat ym. ja syön kyllä kaiken mitä otan, ei mene mitään hukkaan, kun osaa arvioida ruuan tarpeen. Härkikset, soijat ym. jätän tosin syömättä, vaan syön puhdasta ruokaa. Ei kenenkään laihduttajan ruokavaliokaan yhteen buffettiin kaadu, jos vuodessa syö 364 päivää dieetin mukaan.

Vierailija
6152/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on rahat vähissä ja elämä on sen vuoksi ankeaa jo muutenkin niin en ala enää ankeuttamaan sitä lisää syömällä pelkästään  soijarouhetta/härkistä/linssejä/papuja/kaalia yms. Eli mahdollisimman mautonta ruokaa. Kaali on hyvää esimerkiksi keittona, mutta siihen pitää laittaa joitain lisukkeita. Myös salaattiin sopii, mutta myös muuta pitää olla lisänä. Perunaa ja porkkanaa yms. käytän mieluummin, on maukasta ja monikäyttöistä. Ja kotimaista.

Yritän elää niin, että ruoka olisi mahdollisimman maistuvaa ja silti edullista. Jauheliha ja kana/broileri ovat ihan ok. Myös juustoa ja/tai jotain leikkelettä pitää olla. Ei jatkuvasti pelkkää kananmunaa ns. leikkeleenä. Kananmuna on kyllä moneen käyttöön sopiva tuote. 

Ostan kananmunat yleensä laputettuna. Myös kaikki sellaiset tuotteet joita löydän alennettuina ja ostaisin muutenkin. Jos on kallis alkuhinta en osta vaan vertaan onko normaalina edullisempaa vastaavaa. Tosin joskun kun on 60 % niin ostan sellaisiakin joita en normaalisti ostaisi, ihan juuri ruokapuolen vaihtelun vuoksi ja jos on omaan makuun hyvä tuote. Täytyyhän ihmisen joskus syödä muutakin kuin yhtä ja samaa. Pystyn syömään samaa ruokaa monena päivänä kyllä myös. 

Vahinko kun ainakin täällä on ilta-alessa paljon vähemmän tuotteita kuin ennen. Joskus ei oikein mitään. 

Vierailija
6153/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomat lähestyy ja teen taas saman tempun minkänjoka vuosi. Siirrän 1200€ lomarahoista extraa säästö-ruokatilille ja taas on vuodeksi turvattu ruoat vaikka työttömäksi jäisin ja mitään tukia en saisi vuoden aikana. Noita rahoja käytän sitten osan myös jouluna ja synttäreinä jne. Mutta mulle kertynyt varmaan tuonne ruoka-extra tilille jo lähes 10k. Loput kesälomarahat n.200€ käytän sitten johonkin, ehkä ravintolaan tai Tallinnan-reissuun. Tavallisesta palkasta mulla ruokabudjetti max. 150€/kk ruoka ja juoma. Yleensä satku riittää kun olen luopunut punaisesta lihasta. Ihan hyvin 1700€ palkka riittää myös kaikkeen muuhun elämiseen ja säästämiseen.

Vierailija
6154/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagetit tuli jo syötyä. Nyt paneroitua kalaa perunamuusilla ja voisilmällä ja herneitä, maitoa ja pari kauraleipää.

Ja buffetin tai laiva-aterian tarkoitus kuitenkin lienee, että syödään niin paljon sillä rahalla kuin mitä napa kestää. Risteily on kuitenkin täyttä hedonismia, joten miksei sitten syö ja juo ja nai koko rahan edestä. Tai sitten en ymmärrä konseptia.

-winner-

Vierailija
6155/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut jo ennenkin, mutta nyt taas tuli esille. Nuo kesälomarahat. Ovat siis ihan ansaittuja, olen itsekin ollut työssä ennen eläkettä, mutta usein unohtuvat, että niistä pystyy säästämään tai saamaan jotain extraa. Kun ihmetellään miksei jokupysty saamaan säästöön puskuria.

Kun on työtön tai pienellä eläkkeellä (pientä eläkettä moni saa vaikka on ollut työelämässä) niin mitään extraa ei elämiseen yleensä tule. Esimerkiksi kerralla tuollaista yli tonnin pottia ei ilman jotain harvinaista onnenpotkua. Kerralla 1200 euroa säästöön saaminen ei onnistu. Ja ei edes pitemmällä aikavälillä ainakaan yksinneläjälle. Harvoin pystyy joka kuukausi laittamaan satasen pysyvästi säästöön. 

Samoin jos joutuu työttömäksi ennen eläkettä. Ei saa mitään extraa vaan saman pienehkön summan kuin ennenkin. 

Kun tuttavani jäi eläkkeelle, hänellä oli joku 2000 euroa nettopalkka, niin hän sai ensin sen kuukauden normipalkan, sitten kesälomakorvaukset paluurahoineen ja kertyneet ylityöt, pekkaspäivt yms. Hän oli vielä syntynyt ihan loppukuusta, eli eläke tuli vielä sitten heti tilille alkukuusta. Siinähän on ilman mitään isompaa kitkuttamist aikamoinen puskuri valmiiksi. 

Näissä säästämisjutuissakin on siis eroa millaisessa elämäntilanteessa ihminen on. Ei voi katsoa kaikkia samalta viivalta. On eri asia säästää ruokamenoissa kun se on ikäänkuin vapaaehtoista, rahaa olisi enempäänkin, sitä uskoakseni myös joskus käytetäänkin, vaikka täällä tarinoidaankin vaikka mitä, kuin että se on kuukaudesta toiseen pakollista. 

Vierailija
6156/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut jo ennenkin, mutta nyt taas tuli esille. Nuo kesälomarahat. Ovat siis ihan ansaittuja, olen itsekin ollut työssä ennen eläkettä, mutta usein unohtuvat, että niistä pystyy säästämään tai saamaan jotain extraa. Kun ihmetellään miksei jokupysty saamaan säästöön puskuria.

Kun on työtön tai pienellä eläkkeellä (pientä eläkettä moni saa vaikka on ollut työelämässä) niin mitään extraa ei elämiseen yleensä tule. Esimerkiksi kerralla tuollaista yli tonnin pottia ei ilman jotain harvinaista onnenpotkua. Kerralla 1200 euroa säästöön saaminen ei onnistu. Ja ei edes pitemmällä aikavälillä ainakaan yksinneläjälle. Harvoin pystyy joka kuukausi laittamaan satasen pysyvästi säästöön. 

Samoin jos joutuu työttömäksi ennen eläkettä. Ei saa mitään extraa vaan saman pienehkön summan kuin ennenkin. 

Kun tuttavani jäi eläkkeelle, hänellä oli joku 2000 euroa nettopalkka, niin hän sai ensin

Kun on tottunut säästämään vapaaehtoisesti, niin pakko siirtyy kauemmas ja säästämisestä on tullut rutiinia. Säännöllisiin pieniinkin tuloihin voi suhtautua niin että niistä ottaa päältä 5-10 % sivuun ja yrittää pärjätä sillä hieman pienemmällä summalla.

Vierailija
6157/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tuttavani jäi eläkkeelle, hänellä

Tietenkin voi yrittää laittaa sivuun pienemmän summan. Jos vain jotenkin pystyy. Tottakai sen itsekin tajuan, pointtini ei ollutkaan se. En ole yksinkertainen. Vaan se, että on ihan eri saada joku yli tonnin summa kerralla säästöön ja silti jää ylimääräistä muuhunkin kuin kerätä niukoista tuloistaan pieni summa kuussa ja sitten välillä joutuu ottamaan sen pois johonkin käyttöön ja alkaa taas alusta. Kuten sanoin, 1200 euron säästö vuodessa vaatisi 100 euron säästön kuukaudessa. Ja niin, ettei siitä ottaisi johonkin tarpeeseen pois välillä.

100 euroa säästöön joka kuukausi on aika iso summa monelle. Kun tulot ovat koko ajan samat. Ja ylimäärisiä tuloja ei ole. 

Vierailija
6158/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse syö broileria, mutta tuollaisestahan saa yksi ihminen monta täyttävää annosta:

Periaatteessa ihan hyvä resepti, mutta aika tiukille menee silti kolmen euron päiväbudjetin kanssa, koska yhden kanakastikeannoksen hinnaksi tulee noin euro (kotimaista broilerinsuikale 700 g 6,85 e, siihen vielä ananasta ja kermaa päälle) ja lisukkeeksi tarvitsee vielä riisiä ja kasviksia. Vuoka on myös hankala jakaa 7 annokseen, joten todellisuudessa annoksia voi tulla vain 6. Päivän muihin syömisiin jää enää kaksi euroa, mikä tietysti jollain pieniruokaisella riittää puuroon ja leipään. 

Vierailija
6159/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hauska ja mietteitä herättävä video ;)

Proteiinit makkarasta 8x 7g = 56g   munista 4x 6g= 24g ja puurosta 7 annosta a 35g = 14g  Total 94g  viikoksi / 7 = 13,4g vrk    suositus olisi miehelle vähintään   vaikkapa 75g x 7 = 525g viikko  puuttumaan jää aika tarkasti 80% joka vrk.

Rasvaa 8x13g makkarasta 104/ 7 = 14,8g vrk  tämä on aika hyvä määrä. Kuitua tulee niukasti puurosta vain 2g vrk.

Pääosin välttämättömät vitamiinit ja hivenaineet puuttuvat kokonaan ja pelkästään c-vitaminin puutos aiheuttaa keripukin varmasti. Tämä oli tietysti koe ja hyvä sellainen, mutta kannattaa miettiä ruuan terveellisyys edellä. Vähän kovaa rasvaa, paljon kuitua ja proteiineja. Paljon eri kasviksia. Edullisesti voi syödä myös terveellisesti. Itse olen korvannut lihaa kasvisproteiineilla ja vähentänyt kovan rasvan

Videon laitoin siksi, että uskon satasen riittävän myös miehelle kuukaudeksi. Videolla Roiizu kulutti puolet budjetista, eli protskua ja rehua pystyy kyllä tuunaamaan siihen lisää reilusti. 

Vierailija
6160/19114 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ihan hyvä resepti, mutta aika tiukille menee silti kolmen euron päiväbudjetin kanssa, koska yhden kanakastikeannoksen hinnaksi tulee noin euro (kotimaista broilerinsuikale 700 g 6,85 e, siihen vielä ananasta ja kermaa päälle) ja lisukkeeksi tarvitsee vielä riisiä ja kasviksia. Vuoka on myös hankala jakaa 7 annokseen, joten todellisuudessa annoksia voi tulla vain 6. Päivän muihin syömisiin jää enää kaksi euroa, mikä tietysti jollain pieniruokaisella riittää puuroon ja leipään. 

Minulla on peruslounas tio 700g paketti kanasuikaleita.