Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (19114)

Vierailija
6101/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ske, kertoisitko mitä lapsesi saivat ylioppilaslahjaksi? Sitä on täällä kysytty, kun joku arveli kyseessä olleen enemmän jotkut pihajuhlat pitsoineen kuin ihan arvokkaat juhlat.

Vaikea sanoa, olivatko arvokkaat vai arvottomat. Juhlapaikkamme ei ollut kartano (sellaisessa juhli kummilapsemme), vaan tavanomainen rintamamiestalo puutarhoineen ja uimarantoineen. Kuohuviinilaseina ei ollut kristallilaseja kuin ylioppilaille ja isovanhemmille, muut joivat tavallisista kuohuviinilaseista. Kahvit juotiin perinteisistä kahvikupeista, kartanon ylioppilasjuhlissa oli muumimukit. Kartanojuhlissa oli samanlainen kakku kuin meillä (ylioppilaan mummin leipomia), ylioppilaan siskon tekemiä juustokakkuja ja ylioppilaan äidin tekemää voileipäkakkua ja jonkun tädeistä tekemiä lusikkaleipiä ja kuivakakkua sekä coctailpiirakoita ja munavoita. Meillä oli minun leipomani kakut, toisen ylioppilaan ja minun leip

Mikä sun sairautesi on? Patologinen valehtelija ? Ei ole kyllä normaalia tällainen edes vitsinä.

Vierailija
6102/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten onkin totta. Ja sekös sinua kaivertaa, kun haluaisit, että olisin huijari, mutta pelkäät, että olenkin todellinen...

Ske

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6103/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas alehamsterin ostoksia:

ulkokanojen munia 10 kpl, pehmeä kermaviili 350 g, grillivalmis mozzarellapestoperunat, ohut saunapalvi 200 g,  täysjyväkauralimppu 520 g,  eeppinen emmental 800 g, philadelphia maustamaton tuorejuusto, 4 pkt filos halloumi 200 g, valio greek style salaattijuustomuru 150 g,  vadelmatuorejuustoleivokset, nämä 60 %, yht. 19,37 e.

Hevikkilaatikko 2 e: munakoiso, tuore kurkku, mansikkarasia, retiisipussi, 5 tomaattia, paprika.

Leipomopussi 2 e: 2 perunapiirakkaa, 2 pitsatuorejuustorinkeliä, 2 rinkeliä.

Tarjous/normaalihinta: kokonainen grillattu broileri, jääsalaatti. Nämä 6,28 e, kaikki yhteensä 29,65 e, kuun alusta 57,09 e.

Nuo halloumijuustot oli vähän outo juttu, niitä oli paljon tarjolla, katsoin että vkp 14.6. ja otin yhden mutta sitten huomasin että vuosi olikin 2025 joten 3 pakettia lisää. Budjettia on mennyt yläkanttiin, mutta toisaalta nyt on juhannusgrilliin pihvit ja juustot valmiina useammallekin syöjälle.

Vierailija
6104/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt uskon, että satasella mieskin voi selvitä. https://www.youtube.com/watch?v=BHHzV85BzH8&t=9s

Makaronia, makkaraa, perunaa, rasvatonta maitoa, tonnikalaa, kananmunia ja kaurapuuroa. Ainoa viikon kasvis näytti olevan ketsuppipullo. Kauanko tällä ruokavaliolla pysyy oikeasti terveenä? Kasvoista ja olemuksesta ei nytkään varsinaisesti terveet elämäntavat loista.

Tuossahan mentiin kympillä viikko. Jos saisi vielä toisen kympin käyttöön, mahtuisi mukaan kasviksetkin ja muuta. Sekin olisi vasta 80 e kuussa.

Vierailija
6105/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ske on kyllä varsinainen teräsmummo. Käy töissä, kerää itse sienet ja yrtit ja muut. Elättää viisi lasta yksin ja jopa aikuiset lapsensa. Luulisi että niitä tukia olisi mahdollisuus saada sen verran, ettei olisi niin tarkkaa tuo ruokien hinta. Mutta mikäs siinä. Itse potkisin aikuiset lapset omaan asuntoon ja sitten hekin voisivat alkaa opettelemaan ottaa omaa vastuuta ja hommata vaikka töitä opiskelujen oheen. Ettei äiti tee ruokia vielä aikuisenakin. Käy vähän sääliksi tämän Sken puurtaminen. Varmaan joutuu itse ne kiitoskortitkin tekemään/tilaamaan/lähettämään ylioppilaiden puolesta heidän kavereilleen.

Vierailija
6106/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ske on kyllä varsinainen teräsmummo. Käy töissä, kerää itse sienet ja yrtit ja muut. Elättää viisi lasta yksin ja jopa aikuiset lapsensa. Luulisi että niitä tukia olisi mahdollisuus saada sen verran, ettei olisi niin tarkkaa tuo ruokien hinta. Mutta mikäs siinä. Itse potkisin aikuiset lapset omaan asuntoon ja sitten hekin voisivat alkaa opettelemaan ottaa omaa vastuuta ja hommata vaikka töitä opiskelujen oheen. Ettei äiti tee ruokia vielä aikuisenakin. Käy vähän sääliksi tämän Sken puurtaminen. Varmaan joutuu itse ne kiitoskortitkin tekemään/tilaamaan/lähettämään ylioppilaiden puolesta heidän kavereilleen.

Muista myös puolinovellit tänne palstalle ja ukkokin kuulemma on, mutta ukko ei jostain syystä esiinny koskaan hänen novelleissaan. Ei ollut edes ylioppilasjuhlissa, jossa tarjottiin kermakakkua (parempaa kuin kartanossa juhlineen kummilapsen) ja meetvusrtsipitsoja. Miksiköhän?

Vierailija
6107/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katsoitko tuota videota ollenkaan tai luitko aiempaa viestiä? Viikon ruokavaliossa ei nimenomaan ollut mitään kasvista."

Tuli mieleen, että tuohonkin budjettiin olisi ehkä saanut kasviksia, koska noita pääruokia jäi niin paljon yli. Niitä vähemmän ja tilalle hedelmiä ja kasviksia tai muuta.

Vierailija
6108/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista myös puolinovellit tänne palstalle ja ukkokin kuulemma on, mutta ukko ei jostain syystä esiinny koskaan hänen novelleissaan. Ei ollut edes ylioppilasjuhlissa, jossa tarjottiin kermakakkua (parempaa kuin kartanossa juhlineen kummilapsen) ja meetvusrtsipitsoja. Mik

Jotenkin joo aika erilainen perhe. Meetwurstipitsaa ylioppilasjuhlissa ja äiti joutuu puurtamaan yksin kaiken ja juhlissakin viettämään kaiken ajan keittiössä, ettei tohdi edes vieraiden kanssa jutella. Olisihan se kiva jos se mieskin osallistuisi kaupassa käyntiin, ruokakuluihin ja ruoanlaittoon sekä vieraiden viihdyttämiseen. Kuitenkin iso läjä lapsiakin kotona. 

Vierailija
6109/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja kaks kouluikäistä syö satasella kuussa. Molemmilla lapsilla ruoka yliherkkyys ja lähinnä sosekeittoja ja puuroa suostuvat syömään. Ollaan ravattu lääkäreillä mutta heidän mukaansa tilanne ok ja lapset kasvavat käyrän mukaisesti ja ovat muuten terveitä ja oppivat hyvin koulussa ja liikkuvat. Teen monipuolisia sosekeittoja, joissa paljon kasviksia ja hivenaineita ja soijaproteiinia. Itse syön välillä lisäksi esimerkiksi salaatti, perunaa, silliä tai pastaa. Meillä ei siis pikaruokalan tai heräteostoksia mene rahaa. Hedelmäkarkeista lapset tykkäävät, mutta suostun sitä ostamaan vain pienet pussit lauantaisin. En halua, että lapset oppivat korvaamaan perusruokaa makeisilla.

Vierailija
6110/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tyypistä. Yksi eksä, joka puski vaan töitä ja urheili söi kerran päivässä jauheliha-Papu-riisiä mössöään ja pari rahkaa. Ei mennyt paljoa rahaa hänellä kyllä. Toinen eksä, työtön yh-isä osti kaupasta kaikkea mitä aina mieli teki kuten lohta, wingsejä, sisäfilettä, kallista makkaraa, eines pitsoja, sipsiä, karkkia, olutta jne. Aivan varmasti meni yli 100€. Itse syön lähinnä kasviksia niin tuskin menee paljoa yli 100€. Että varmaan elämäntilanne vaikuttaa myös. Parikymppisenä kävin paljon lounailla ulkona syömässä. Nykyisin käyn ravintolassa ehkä kerran parissa-kolmessa vuodessa ja muuten teen itse salaattini kotona. Että riippuu tietenkin mitä tykkää syödä

Vierailija
6111/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista olettaa, että yli 100 eurolla syövät ostavat sillä ylimenevällä rahalla jotain karkkia ja kaljaa. Nimenomaan panostetaan enemmän siihen perusruokaan ja sen monipuolisuuteen ja vaihtelevuuteen. Itselläni toimii esim. kesäajan herkkuna isot, makeat kirsikat, viimeksi oli 500 g rasia 4,49 euroa Lidlissä, rasia riittää lähes viikoksi, ostan vain silloin tällöin. Muun ajan vuodesta syön itsepoimittua mustikkaa, puolukkaa, herukkaa jne., mutta kaipaan silti vaihtelua. Humpuukia tuokin on silti varmasti jonkun mielestä, mutta kyllä työssäkäyvänä voi tuollaiseen ekstraan hieman humputella.

Vierailija
6112/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista olettaa, että yli 100 eurolla syövät ostavat sillä ylimenevällä rahalla jotain karkkia ja kaljaa. Nimenomaan panostetaan enemmän siihen perusruokaan ja sen monipuolisuuteen ja vaihtelevuuteen. Itselläni toimii esim. kesäajan herkkuna isot, makeat kirsikat, viimeksi oli 500 g rasia 4,49 euroa Lidlissä, rasia riittää lähes viikoksi, ostan vain silloin tällöin. Muun ajan vuodesta syön itsepoimittua mustikkaa, puolukkaa, herukkaa jne., mutta kaipaan silti vaihtelua. Humpuukia tuokin on silti varmasti jonkun mielestä, mutta kyllä työssäkäyvänä voi tuollaiseen ekstraan hieman humputella.

Täällä oli joku aika sitten puhetta siitä että mitä kukin tekisi jos olisi 50 euroa 'ylimääräistä' ruokaostoksiin. Muistaakseni vastauksissa mainittiin pitsa, kebab, katkaravut yms ei niin kovin tarpeellista ja terveellistä.

Vierailija
6113/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin laittaa ruokaan niin paljon kun haluan rahaa, mutta olen aina ollut aika tarkka rahoista ja kilohinnoista ja terveellisyydestä niin kovin suuria summia ei mene. Eli vaikka olisi enemmän rahaa käytössä niin en tekisi muutoksia ruokavaliooni vaan edulliset kasvikset edelleen pääosassa ja muu kevyt ruoka. Ehkä ostaisin kalliimpia viinejä sitten. Ja kalliimpaa kanan rintafilettä sekä tuoretta lohta. Niin ja valmiita katkarapuskagen majoneeseja ja sienisalaattia. Nykyisinkin toki syön tarjouskanaa tai lihaa 1-2 kertaa viikossa. Tuoretta lohta ostan myös vain tarjouksesta ja pakastan osan. Herkkuja ostan joskus viikonloppuisin, mutta edellisiä sipsiä ja karkkia on jäljellä vielä parin viikon takaa. Hedelmiä tai marjoja ei mene. Eikä mehuja.

Vierailija
6114/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan oleta mitään? Tottakai tuoreet marjat ja erikoishedelmät tai tuoremehut maksavat myös. Mutta ne kaikki ei ole välttämättömiä terveyden kannalta. Edullisilla kasviksilla ja pakastemarjoilla pärjää ihan hyvin. Ilman lihaa ja valmisruokia pärjää myös. Eli käytännössä kaikki elämisen kannalta turha on vain extraa kuten se olut.

Vierailija
6115/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jännä kun moni sanoo, että pitää panostaa monipuoliseen ja vaihtelevan ruokaan. Miksi? Eikös se oli ihan sama, vaikka syö sitä samaa 1,95€/kg maksavaa pakastekasvispussia vuoden ympäri, halvinta perunaa ja pastaa, ruisleipää, maitoa ja juustoa ja soijaproteiinia ja itsepyydystettyä kalaa. Onko pakko oikeasti syödä 5 eri lajia kalaa kuukaudessa jne. Tai eri juustoja, eri maitoja, eri rahkoja ja jogurttia ja viiliä jne. Kyllä ne tarpeelliset energiat ja vitamiinit saa ihan vaikka siitä halpis maidosta ja juustosta. Ei tarvitse olla kymmentä erilaista sorttia joka kuukausi. Kasviksia toki satokauden mukaan lisäksi. Jotenkin hämmentävää, että niin paljon erilaista pitäisi olla. Ja sitten vielä lukuisia eri kastikkeita. Itse käytän aina samaa, öljystä ja balsamicosta tehtyä vinegretteä.

Vierailija
6116/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kastikkeisiin menee kyllä turhaa rahaa! Mun puoliso ostaa aina kaupasta lukuisia erilaisia kalliita kastikkeita ja itsellä menee hermot kun jääkaappi kiitä täynnä ja sitä sotkua kaikkialla. Jääkaapissa saattaa olla samaan aikaan auki 8 erilaista soossia ja aina ne menee lopulta vanhaksi. Ja availee uusia purkkeja vaikka samanlainen vanha olisi jo avattu. Itselle riittäisi ihan pari kastiketta tai pelkkä maustamaton jogurtti, josta voisi itse tuunata dippikastikkeet. Ketsuppi lapsille.

Vierailija
6117/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattikastike säilyy jääkaapissa avattuna noin kuukauden. Majoneesit noin 3kk. Kyllähän se 1 kastike maksaa kuitenkin joku 3€ kuukaudessa kuitenkin. Kannattaa olla aika tarkka noista, ettei vieraille nyt tarjoa mitään parin kuukauden takaista salaatinkastiketta. Noista menee maha sekaisin eikä tuotteesta niiden lisäaineiden takia näe onko tuote pilalla. Hilloista näkee suoraan kun hometta tulee pintaan.

Vierailija
6118/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jännä kun moni sanoo, että pitää panostaa monipuoliseen ja vaihtelevan ruokaan. Miksi? Eikös se oli ihan sama, vaikka syö sitä samaa 1,95€/kg maksavaa pakastekasvispussia vuoden ympäri, halvinta perunaa ja pastaa, ruisleipää, maitoa ja juustoa ja soijaproteiinia ja itsepyydystettyä kalaa. Onko pakko oikeasti syödä 5 eri lajia kalaa kuukaudessa jne. Tai eri juustoja, eri maitoja, eri rahkoja ja jogurttia ja viiliä jne. Kyllä ne tarpeelliset energiat ja vitamiinit saa ihan vaikka siitä halpis maidosta ja juustosta. Ei tarvitse olla kymmentä erilaista sorttia joka kuukausi. Kasviksia toki satokauden mukaan lisäksi. Jotenkin hämmentävää, että niin paljon erilaista pitäisi olla. Ja sitten vielä lukuisia eri kastikkeita. Itse käytän aina samaa, öljystä ja balsamicosta tehtyä vinegretteä.

Totta tuokin tavallaan. Mutta ainakin itse tunnen tarvitsevani vaihtelua, katselen paljon ruokaohjelmia ja kokeilen mielelläni uutuuksia sopivaan hintaan. En vaan kykenisi syömään samaa ruokaa montaa päivää peräkkäin tai joka viikko aina samaa samoista ostoksista. Jos syön samaa liikaa alkaa helposti tökkiä niin etten halua syödä samaan pitkään aikaan jopa vuosiin ja tätä haluan välttää. Enkä tarkoita tätä heidän arvosteluksi joille toisenlainen tyyli sopii, tämä on vain minun tapani tai puutteeni. Ja pärjään kyllä niukallakin budjetilla.

Vierailija
6119/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kyllä jänniä, että joku voi syödä samaa keittoa vaikka viikkotolkulla ja joku ei edes kahta päivää. Lähisukulaiseni on kalastaja/metsästäjä ja hänen kotonaan on joka päivä ruoaksi kalaa tai riistaa ollut jo 40 vuotta. Ja perunaa. Pitsaa tai pastaa eivät ole varmaan ikinä edes syöneet heh. Mutta itse syön myös joka päivä saman itsetehdyn salaatti-fetasalaatti 0,60€ lounaan, johon tarvikkeet aina jääkaapissa.

Vierailija
6120/19114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin kastikkeisiin menee kyllä turhaa rahaa! Mun puoliso ostaa aina kaupasta lukuisia erilaisia kalliita kastikkeita ja itsellä menee hermot kun jääkaappi kiitä täynnä ja sitä sotkua kaikkialla. Jääkaapissa saattaa olla samaan aikaan auki 8 erilaista soossia ja aina ne menee lopulta vanhaksi. Ja availee uusia purkkeja vaikka samanlainen vanha olisi jo avattu. Itselle riittäisi ihan pari kastiketta tai pelkkä maustamaton jogurtti, josta voisi itse tuunata dippikastikkeet. Ketsuppi lapsille.

Mun poika samanlainen kun asui kotona. Oli pakko laittaa sääntö että korkeintaan 6 eri kastiketta saa olla yhtä aikaa ja uuden saa ostaa kun yksi on käytetty loppuun niin että pullon loput on huuhdottu viimeiseen ruokaan. Pahimmillaan oli 4 erilaista tabascoa, kalakastike, osterikastike, tamarindia, 3 erilaista soijaa, 4 chilikastiketta jne jne. Perehtyi siis antaumuksella aasialaiseen ja mausteiseen ruokaan.