Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19787)
Itse pärjään mainiosti 10-20€ su-pe. Mutta la pidän itselläni herkuttelupäivän, ja silloin saatan ostaa viiniä, juustoa, viinirypäleitä, sipsiä, ranskiksia tai jotain spessua. En siis todellakaan elä mitään kädestä suuhun, vaan todellakin nautiskellen! Mutta siis kerran viikossa, ja muuten keskityn työhön ja ulkoiluun, ja syön halpoja kotiruoka. Puuroa, keittoja, kasvisproteiinia, kananmunia, pastaa ja aika paljon mitä täällä on lueteltukin. Edullisia raaka-aineita. Elämä pysyy kivasti balanssissa kun budjettia on kivasti la-vapaapäivän herkutteluihin. Ja niistä kyllä riittää yleensä myös sunnuntaille tai seuraavalle viikolle.
Täällä kun on puhuttu juhlista, niin itse kun viimeksi järjestin 30-v. syntymäpäiväjuhlat niin pyysin vieraita kutsussa kukkien tai lahjan sijaan halutessaan tuomaan juomia yhteiseksi. Vietettiin bileet mökillä ja kukkia oli muutenkin jo tarpeeksi. Yöpyminen oli siis järjestetty 20 vieraalle ja saunat ja uimisen myös ohjelmistossa sekä onkimiset. Tarjosin tervetuliasmaljat kaikille ja buffetpöydässä oli pastasalaattia, peruna-vihersalaattia, siemeniä ja pähkinöitä, fetajuustoa, keitettyä kananmunaa, riisipiirakoita ja muita leipiä jne. Saunan jälkeen oli vuorossa grillaus ja kalaakin tuli saaliiksi. Lisäksi olin ostanut grillimakkaraa, kaalia, ananasta, patonkia ja grillijuustoa. Itse olin tehnyt soijarouhepihvit jo aiemmin. Lisäksi oli niitä pastasalaatteja ja fetajuustoa yms. Oli myös popparia, vaahtokarkkia ja sipsiä ja kastikkeita. Osan tein itse maustamattomasta jogurtista. Aamupalaksi tein ison kattilallisen kaurapuuroa ja tarjolla oli edelliseltä illalta leipiä ja pastasalaatteja ja mitä kaikkea. Olin myös varannut hedelmiä aamuun ja ihan halpis tuore appelsiini- ja omenamehua. Lisäksi teetä ja kahvia. Oli myös joitain 1l jogurtteja tarjolla, hilloa, niitä siemeniä ja leseitä ja pähkinöitä ja vaikka ja mitä. Oli kivat pirskeet eikä ruokaan sitten oikeasti mennyt 70€ enempään 20 hengelle eli 3,5€ per pää ruokiin mökkivuorokaudessa ja jäi törkeästi ruokaa vielä yli. Vieraiden tuomat juomat siis laitettiin isoon jäillä täytettyyn kottikärryyn, josta haettiin jääkaapista aina lisää täytettä. Sieltä sai ottaa omaan tahtiin mitä halusi. Mutta tosiaan varsinaista kakkua meillä ei ollut. Tiesin ettei vieraat ole niin kiinnostuneita juomaan alkuillasta kahvia ja syömään kakkua, joten olin vain uunissa paistanut kaupan valmispullia tarjolle, joota sai ottaa milloin halusi makeaa.
Aijoo, siksi varmaan ruokia jäi myös tosi paljon yli, että alkoholi täyttää, ja itseasiassa kukaan ei sitten tullut pelkän 1 kuohuviinipullon kanssa, vaan kaikki toi kaljapägejä, siideriä, skumppaa, viiniä, väkeviä, blandiksia ja suurin osa toi myös grillattavaa ja sipsiä/naposteltavaa mukanaan yhteiseksi. Joku ihana oli tuonut tuliaisiksi myös jättiläispaketin vessapaperia :D Että aika rennot kolmekymppisjuhlat oli kyllä. Mutta ei aina tarvitse varata kallista ravintolaa ja maksaa kaikkien ruoat ja juomat. Se maksaisi helposti 100€/per naama eli 2000€ juhlien järjestäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Aijoo, siksi varmaan ruokia jäi myös tosi paljon yli, että alkoholi täyttää, ja itseasiassa kukaan ei sitten tullut pelkän 1 kuohuviinipullon kanssa, vaan kaikki toi kaljapägejä, siideriä, skumppaa, viiniä, väkeviä, blandiksia ja suurin osa toi myös grillattavaa ja sipsiä/naposteltavaa mukanaan yhteiseksi. Joku ihana oli tuonut tuliaisiksi myös jättiläispaketin vessapaperia :D Että aika rennot kolmekymppisjuhlat oli kyllä. Mutta ei aina tarvitse varata kallista ravintolaa ja maksaa kaikkien ruoat ja juomat. Se maksaisi helposti 100€/per naama eli 2000€ juhlien järjestäjältä.
Et sentään tehnyt niitä meetvurstipitzoja ja kermakakkua ?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tulisi halvemmaksi tehdä itse hernekeittoa iso satsi, mutta pointti siis oli että voivat syödä mitä vaan samaa perusruokaa, vaikka jhalvinta spaghettia ketsupilla, että etenevät elämässään. Näkevät sen vaan hetkellisenä tilanteena, ja tulevaisuudessa asiat voi olla toisin, kunhan itse tekee töitä ja joustaa tietyissä asioissa. Moni työtön valittaa jopa ettei 50€ riitä viikossa ruokaan ja tukia pitäisi saada enemmän. Mielestäni tämä on ihan asennekysymys. Ei joka päivä tarvitse kaljaa tai lihaa tai tuoreita mansikoita tai mitö myt ikinä joku koskeekin olevan ihmisoikeuden kannalta välttämättömyys. Vika on aina yhteiskunnassa tai Kelassa tai muissa. Ei ikinä itsessä.
Sinun asenteessasi heikoilla olevia ihmisiä kohtaan on täynnä ennakkoluuloja ja naurettavia yleistyksiä. Muuhun en viitsi edes ottaa kantaa koska se olisi kuin lasta yrittäisi oikaista.
Kaupas on valmisriisii ja mieheni tuo loput :) Annan vähän piparinpätkää tarvittaessa
Ruokaan ei mene edes 60€/kk mutta totta on, että alkoholiin menee sitten se kaikki muu tukirah. Helposti 400€sä. Se toki vie nälkää. välillä pitää pyytää rahallista apua sitten elämiseen ja sähkölaskuun ja vuokraan kun kaikki on niin kallista.
Vastaan alkuperäiseen kysymykseen! Helposti pärjää jos syö perunaa, pastaa ja halvimpia kasviksia. Ei pärjää, jos haluaa sipsiä, karkkia tai jotain valmisruokia. Aika simppeliä. Moni suomalainen ainakin kauppakärryostoksien mukaan niin ostaa paljon valmis eineksiä, jotka sairaan kalliita. Että sitten toki voi netissä itkeä ettei ole raha ruokaan, jos tosiaan ostaa vaan jotain jäätelöä ja valmis lasagnea. Ainiin alkoholi! No sitä turha nyt laskea ruokakuluihin. Kaikki alloholistit tietää että se maksaa satoja euroja kuukaudessa. Jos käyttää pari kertaa vuodessa niin laskisin kyllä saunalonkerot kauppalaskuun. Kyllähän niistä saa kaloreita ja ne pitää nälkää eli silloin menee ruokaa vähemmän.
Ei kiinnosta laskea. Tytön naapuri saa kaiken maailman kodinhoitoa tukia ja mitä lie vaikka on työtön juoppo. Minä käyn töissä ja käteen jää verojen jälkeen saman verran. No sanomattakin selvää että hän syö ja juo paremmin, mulla menee paljon rahaa jo pelkästään matkakuluihin.
Lettuja, leipää ja kaurapuuroa teen. En ole mikään ruokahifiatelijä ja vedän mieluummin napit purkista. Ruokaan menee 30€/kk ja vitamiineihin ja omega-3-rasvanappeihin 20€/kk.
Pienikokoiset syö vähemmän eli rahaa menee vähemmän jos syö samaa ruokaa kuin isokokoinen. Laihduttakaa jos haluatte säästää. Silloin myös voi paremmin ja sisäelimet kiittää.
Itse olen aina nauranut, kun jopa Rikkaat ja rahattomat -tv-ohjelmassa niillä köyhillä on aina tekoripset ja kulmat laitettu ja tekokynnet jne. Ja sittwn viikkobudjetti on joku 89€ siltä äidiltä ja kolmelta lapselta :D Eli neljän viikon ripsien huoltovälin aikana ei sit syödä eikä osteta mitään:D Hulvatonta
Työttömänä helppo käydä kaikissa avajaisjutuissa. Sieltä saa aina kahvia ja kakkua tai keksiä. Lisäksi seurakunnan tapahtumissa käyn päivittäin. Olen myös vapaaehtoinen ruokajakelija, ja sieltä saan monen viikon ruoat kerralla. Jää siis paljon ylimääräistä ja vapaaehtoiset voi valita parhaat päältä. Käyn hyvin hyvin harvoin kaupassa. Vessapaperitkin saa helposti julkisten tilojen vessasta napattua. Kirjastosta lainaan pelit ja vehkeet. Ehkä sanoisin että 3-10€ menee kuukaudessa rahaa ruokaan.
Kävin aamulenkillä ystäväni kanssa ja pysähdyttiin lähikaupassa tulomatkalla. Minä ostin -50% kanapaketin 2€ ja makaronipussin 0,41€. Kaveri osti smoothien 4€ ja tupakka-askin 10€. Molemmilla meillä kaksi lasta. Ei toki kumpikaan olla köyhiä, mutta valintojahan nää on, mitä kaupasta ostaa. Itse en tuhlaisi rahoja tuollaisiin, mutta samapa mulle jos joku muu niin tekee. Mutta sitten turha itkeä jos on rahahuolia. Kyllä kaikki alkaa itsetutkiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse pärjään mainiosti 10-20€ su-pe. Mutta la pidän itselläni herkuttelupäivän, ja silloin saatan ostaa viiniä, juustoa, viinirypäleitä, sipsiä, ranskiksia tai jotain spessua. En siis todellakaan elä mitään kädestä suuhun, vaan todellakin nautiskellen! Mutta siis kerran viikossa, ja muuten keskityn työhön ja ulkoiluun, ja syön halpoja kotiruoka. Puuroa, keittoja, kasvisproteiinia, kananmunia, pastaa ja aika paljon mitä täällä on lueteltukin. Edullisia raaka-aineita. Elämä pysyy kivasti balanssissa kun budjettia on kivasti la-vapaapäivän herkutteluihin. Ja niistä kyllä riittää yleensä myös sunnuntaille tai seuraavalle viikolle.
Tää on fiksua! Ei jää mistään paitsi, vaikka 5-6 päivää viikossa söisi edullista kotiruokaa ja terveellistä puuroa ja keittoja. Ei sitä kuitenkaan 1 päivän aikana jaksa vetää mitään sipsipussia kokonaan tai vielä jopa kokonaista karkkipussia eli oikeasti se päiväsumma ei edes nouse kovin korkeaksi, ja saattaa helposti pysyä 100€ kuukausi budjetissa. Ja herkuista tulee taas paha olo, niin eipä tee mieli syödä mitään muuta sit päivän aikana.
Kertoisiko joku, jolla menee reilusti yli 100€/kk että mitä oikein syöt? Kuinka paljon ja mitä se maksaa? Tuntuis itseltä käsittämättömältä jaksaa syödä vaikka joka päivä pihvi ja 6 perunaa. Mieluummin vaikka kasviksia ja 2 perunaa. Ja puuro ja pari leipää. Ja keittoja ja salaatteja. Miten kukaan saa tehtyä keitosta kalliin? Pelkkää katkarapua ja tuoretta hummeria? Perus pakastekasvikset ja maustee ei paljoa maksa. Eikä kasvisproteiinit tai itseongittu kala.
Mä ihmettelen, että miten kukaan juhlan järjestäjä saa 20 tyypille ruoat ja juomat sadalla eurolla. Eli muka 2000€ menis illassa, eikä siinä edes juhlakalun omia ruokia ja juomia. Pelkkä 1 viinilasi on 20€. Niitä menee varmasti ainakin 3 eli 60€. Sitten alkupaladrinksu 14€. Tossa jo 74€ eikä edes jälkiruokaviinejä tai juomia ole listattu. Ainiin ja se ruoka. Alkupala 15€, pääruoka 30€, jälkiruoka 15€. 60€ helposti. Onko toi 100€ laskettu jo kun Rosson pitsalistan mukaan vai? Missä ravintolassa juhlat saa järjestettyä sis. Alkoholin 100€/naama? Otan vinkkejä vastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tulisi halvemmaksi tehdä itse hernekeittoa iso satsi, mutta pointti siis oli että voivat syödä mitä vaan samaa perusruokaa, vaikka jhalvinta spaghettia ketsupilla, että etenevät elämässään. Näkevät sen vaan hetkellisenä tilanteena, ja tulevaisuudessa asiat voi olla toisin, kunhan itse tekee töitä ja joustaa tietyissä asioissa. Moni työtön valittaa jopa ettei 50€ riitä viikossa ruokaan ja tukia pitäisi saada enemmän. Mielestäni tämä on ihan asennekysymys. Ei joka päivä tarvitse kaljaa tai lihaa tai tuoreita mansikoita tai mitö myt ikinä joku koskeekin olevan ihmisoikeuden kannalta välttämättömyys. Vika on aina yhteiskunnassa tai Kelassa tai muissa. Ei ikinä itsessä.
Sinun asenteessasi heikoilla olevia ihmisiä kohtaan on täynnä ennakkoluuloja ja naurettavia yleistyksiä. Muuhun en viitsi edes ottaa kantaa koska se olisi kuin lasta yrittäisi oikaista.
Mä oon ymmärtänyt, että heikoimmat kuolee pois tai luonto hoitaa. Kyllähän eläimetkin syö heikoimmat jäsenet tai ne kuolee. Miksi ihmisten pitäisi jokaista sairasta paapoa?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina nauranut, kun jopa Rikkaat ja rahattomat -tv-ohjelmassa niillä köyhillä on aina tekoripset ja kulmat laitettu ja tekokynnet jne. Ja sittwn viikkobudjetti on joku 89€ siltä äidiltä ja kolmelta lapselta :D Eli neljän viikon ripsien huoltovälin aikana ei sit syödä eikä osteta mitään:D Hulvatonta
"aina tekoripset ja kulmat laitettu ja tekokynnet jne"
Kuinka monta köyhän jaksoa olet katsonut?