Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (19787)
Onpa kerran tullut nähtyä miten juhlaseurue istahti Hesburgeriin syömään. Ei tainnut itse juhlissa olla kovinkaan ruokaisat tarjoilut, että niillä koko päivää lapsiperhe pärjäisi.
Ketjun nälkäkurjista inspiroituneena nyt rävähti kahden atrillipalan ja 3 kananmunan makkaramunakas aamun menulautaselle. Plus ruisrevittyä ja kulho jäisiä puolukoita ja pensasmustikoita vaniljajugurttiin sekoitettuna. Ja yksi appelsiini.
En laske annoksen kaloreita, kolesterolia, sokeria enkä grammoja. Ainesosista kalleimmat olivat Lidlin pensasmustikat 2 rasiaa/7 euroa, mutta niitä syön sitten koko viikon jugurttien kera 2kpl litran purkit 89c/purkki. Kananmunat 15 kpl alta 2 euroa, atrillit 3x4 kpl pakkaus 4 euroa ja puolukat 3,99/kg. Appelsiinit 1e/kg.
Eikä taida köyhällä olla tänäänkään varaa laittaa vaatteita päälleen ;D
-winner-
Tässä taas alehamsterin ostoksia:
Juotava mangojugurtti 0,5 l, snellman broilerinakki, wursti extra palvikalkkuna 250 g, kana-caesar wrap, kana-pekoni wrap, fazer lofo leipä 300 g, entrecotepala 990 g, nämä 60%, yht 18,14 e.
Hevikkilaatikko 2 e: 2 ruustinnan salaattiruukkua, ruohosipuliruukku, mansikkarasia, avomaankurkku, omena, paprika, 2 päärynää.
Paistopistepussi 2 e: karjalanpiirakka, broileri pikkupitsa, 3 pasteijaa, croissant.
Tarjous/normalihinta: nektariini 500 g, minipaprika 200 g, miniluumutomaatti 2 rs, jäävuorisalaatti, hillosipuleita, nämä yht. 5,30 e, kaikki yht. 27,44 e.
Tuo naudanliha vei aika paljon budjetista, nakkasin sen suoraan pakkaseen, tässä on kesäkuussa tulossa grillausta muutaman henkilön kanssa niin onpahan sitten valmiina. Aika salaattipohjaisesti tässä mennään, hieman leipomotuotteita tasapainottamaan.
Minä teen tänään itselleni ja lapselle pakastimen peruna-sipulipussista paistosta kattilassa, jonne laitan kans vähän pakastekasviksia sekä soijarouhetta ja mausteita purkista. Syödään tosta vielä huomenna. Maksaa joku 0,40€ annos. Lisäksi ollaan syötyä puuroa ja leipää. Ja hedelmiä sekä rusinoita. Poppareita ajateltiin myös tehdä. T. Työtön äiti ja kesälomalla oleva poika
Vierailija kirjoitti:
Minä teen tänään itselleni ja lapselle pakastimen peruna-sipulipussista paistosta kattilassa, jonne laitan kans vähän pakastekasviksia sekä soijarouhetta ja mausteita purkista. Syödään tosta vielä huomenna. Maksaa joku 0,40€ annos. Lisäksi ollaan syötyä puuroa ja leipää. Ja hedelmiä sekä rusinoita. Poppareita ajateltiin myös tehdä. T. Työtön äiti ja kesälomalla oleva poika
Niin, ja vaikka teen halpaa ruokaa halvimmista ruoka-aineista ja välttelen lihaa. Niin poika sanoo aina että äiti tekee parempaa ruokaa kuin mitä koulussa on:) Niin ja tosiaan, noin sata euroa meillä menee kuulaudessa yhteensä ruokaan. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Syödään simppeliä ruokaa. Ostan erittäin harvoin jonkun einespitsan tai hodarin. Ei tykätä käydä pikaruokaloissa mutta piknikillä käydään ka rannalla, ja sinne otetaan eväitä mukaan esimerkiksi hedelmää, leipää, kasvistikkuja ja semmosta helppoa ja edullista syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kerran tullut nähtyä miten juhlaseurue istahti Hesburgeriin syömään. Ei tainnut itse juhlissa olla kovinkaan ruokaisat tarjoilut, että niillä koko päivää lapsiperhe pärjäisi.
Ei kaikissa juhlissa syödä. Joskus tarkoitus on juhlia vaikka kahvittelemalla tai tanssia ja nauttia drinkkejä. Viimeksi mentiin 5h matkan päähän lavatansseille ja pysähdyttiin mäkkärissä syömässä ykköset päällä ennen pitkää iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen myös tapaus, jossa olin lapsena häissä, missä tarjottiin kyyhkysen rintaa ja äyriäisiä ja kaikkea muuta erikoista lapsen makuun Hotelli Tornin ravintolassa. Kyllä vanhempani veivät minut häiden jälkeen ihan mäkkäriin ja kehuivat että hienosti jaksoit olla juhlapöydässä. Hääpari oli lapseton eivätkä osanneet vissiin ajatella lapsille jotain omaa häämenuta. Mutta oli upeat juhlat, vaikka söinkin lähinnä leipää juhlissa. Sain esiintyä juhlavieraille ja hääpari antoi minulle kalliin lelun muutaman viikon takaisten synttäreiden kunniaksi. En kokenut mielipahaa vaikka en saanutkaan spaghettia ja jauhelihakastiketta juhlissa.
Mitä se kertoo, että joku syö juhlavaatteet päällä pikaruokalassa? Saako siellä syödä vain löyhästi pukeutuneet? Ystävättäreni oli pukenut perheensä kanssa parhaimmat päälleen, kun kävivät hautaamassa rakkaan koiransa. Samalla reissussa kävivät kuulemma McDonaldsissa. Ei ollut juhlatilaisuus mutta halusivat arvostaa näin sitä koiraa. Ravintolaan tuskin oli varaa, mutta halusivat jonkun spesiaalit muiston sille päivälle. Tai sitten kukaan ei vaan halunnut tehdä ruokaa kotona. Ei kaikki ole välttämättä tulossa jostain juhlista, missä ei ole saanut riittävästi ruokaa. Tai joku on voinut just olla tulossa jostain juhlista, mutta automatka on kestänyt sen 6h. Kyllä silloin varmaan kiva pysähtyä syömässä huoltoasemalla tai pikaruokalassa ennen kuin menee kotiin. Vaikka olisi kuinka lähtenyt mahat täynnä sieltä juhlista. Lapset alkavat kiukuttelemaan, elleivät saa ruokaa muutaman tunnin välein.
Tienaan aika paljon, eli pihistellä ei tarvitsisi, mutta syön joka päivä puuron ja itsetehdyn keiton. Sillä tavoin pysyy linjat kunnossa eikä tarvitse edes miettiä raha-asioita. Osta kilohinnaltaan halvimpia merkkejä ja eineksiä tai punaista lihaa en syö. Olen kiinnostunut kyllä ruoanlaitosta ja viikonloppuisin teen aina jotain herkkua, kuten intialaista tai aasialaista. Käyn tosi harvoin ravintolassa. Pidän marjastamisesta ja sienestämisestä. Samalla saa liikuntaa ja raitista ilmaa. Omat harrastukset toki muutenkin ilmaisia. Ulkomailla käyn jonkin verran, mutta sielläkään en aina syö ravintolassa vaan pyrin ostamaan kaupasta juttuja, mitä voi syödä hotellihuoneessa tai sitten panostan huoneistohotelliin. Euron tarkkaan laskettuja kuluja minulla ei ole kyllä antaa. Ostan kauppareissulla myös vaatteita ja pesuaineita ja alkoholia, enkä tiedä mitä tarkalleen täällä on laskettu ruokakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kertoo, että joku syö juhlavaatteet päällä pikaruokalassa? Saako siellä syödä vain löyhästi pukeutuneet? Ystävättäreni oli pukenut perheensä kanssa parhaimmat päälleen, kun kävivät hautaamassa rakkaan koiransa. Samalla reissussa kävivät kuulemma McDonaldsissa. Ei ollut juhlatilaisuus mutta halusivat arvostaa näin sitä koiraa. Ravintolaan tuskin oli varaa, mutta halusivat jonkun spesiaalit muiston sille päivälle. Tai sitten kukaan ei vaan halunnut tehdä ruokaa kotona. Ei kaikki ole välttämättä tulossa jostain juhlista, missä ei ole saanut riittävästi ruokaa. Tai joku on voinut just olla tulossa jostain juhlista, mutta automatka on kestänyt sen 6h. Kyllä silloin varmaan kiva pysähtyä syömässä huoltoasemalla tai pikaruokalassa ennen kuin menee kotiin. Vaikka olisi kuinka lähtenyt mahat täynnä sieltä juhlista. Lapset alkavat kiukuttelemaan, elleivät saa ruokaa muutaman tunnin välein.
Olen myös joskus käynyt pikaruokalassa matkan jälkeen ennen juhlatilaisuutta. Saa nopeasti jotain pientä itselle ja lapsille ettei sitten juhlissa ole liian nälkä. Yleensä kuitenkin ensin on niitä muodollisuuksia ja sitten vasta tarjoilut.
En haluaisi arvostella, mutta niillä ei yleensä ole rahaa ruokaan, jotka asuvat liian kalliisti. Tai käyttävät taksia tai jopa liikkuvat 2km matkan bussilla. tai peseyttävät itsepesemisen sijaan mattonsa ja hakevat vain helppoa elämää, vaikka ostamalla marjat itsekeräämisen sijaan. Nämä harvoin kyllä on muutenkaan menestyneitä elämässä, kun kaiken pitäisi olla helppoa ja valmista. Hyvä jos ruokaa jaksetaan laittaa, vaikka kyllähän wolttaus on helppoa tai kaupan valmisruoka. Ei jakseta opiskella tai hakeutua hyviin töihin. En puhu nyt vammaisista tai sairaista. Vaan ihan tavallisista ihmisistä. Jotka valittavat kaikesta, mutta itse tekevät huonoja valintoja elämässään. Joskus on hyvä katsoa myös peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi toisen juhlien tarvittavilla pärjätä koko päivä? Jos juhlat alkavat vaikka klo 15, niin Kyllä itse syön kotona ihan aamupalan klo 09, lounaan klo 13. Juhlissa syön mitä tarjolla on, ja sillä pärjää varmasti sinne klo 19 asti eli kolme tuntia, jolloin syön lisää. Sitten syön vielä leipiä ennen kuin menen nukkumaan. En itse ainakaan rohmuaisi juhlissa vaan söisin sen yhden lautasellisen tms. Jos tarjolla lämmintä. Tai Kahvin kanssa jotain makeaa. Ei ole kiva kokea mitään ähkyä oloa tai vatsan pullotusta muutenkaan juhlissa, joissa tarkoitus jaksaa olla energinen ja valokuviakin otetaan.
Kysyisin vertailutietoja/vinkkejä tomaattipyreestä. S-marketissa hinta oli noussut viime kerrasta 1,49 e -> 1,55 e 200 gramman putkilo. Vaikka kovasti mainostavat taas halpuutusta... En luota paikalliseen S-markettiin senkään takia että siellä halvin tomaattimurskakin maksaa 0,85 e, mistä täällä alkukeväästä oli keskustelua. K-kaupan yksikköhinta on hieman halvempi mutta paino kai vain 140 g. Mihin kauppaan siis kannattaisi mennä halvimman tomaattipyreen perässä?
Jykevää tiukkaa mustaa sontapötkyä tulee yks tai kaks kiltisti pöntön pohjalle..
Kaikki mitä kotiin ostan niin ne tulee syötyä. Ostin viime viikolla Katkarapuja 450g ja ne söin parissa päivässä eli 9€ tosta vaan, eikä vienyt nälkää. Mutta olin krapulassa kaupassa, enkä enää ikinä mene. Eli ostan perusjuttuja, kuten vehnäjauhoa, ruisleipää, margariinia, kaurahiutaleita, kananmunaa, soijarouhetta, suolaa, valkosipulijauhetta, jäävuorisalaattia, pakastekasviksia, Arki-juustoa, pikakahvia, maitoa, ketsuppi, sweet chili, kurkku, tomaatti, peruna, pasta, pähkinä. Tossa yleisimmät. Harvoin mitään erityistä kuten kananugetteja, ruokakermaa tai ranskalaisia.
Sika nautaa saa 300g 1,69€ ainakin Cittarista ja oikeestaan joka kaupasta kanaa 300g 2,99€. Niin kun tuollaisen paketin yhdistää 600g kasviksia ja 500g perunaa/riisä/pastaa niin kaikki ekaa maksaa 3,50-5€ ja tuosta tulee 4 lannosta eli ruoalle hintaa se noin euro. Tietenkin monia ällöttää liha niin soijarouheesta tai suikaleista tehtynä yksi annos maksaakin 0,30€. Tuo on urheilijan perusruokaa. Lisäksi puurot, maidot ja kananmunat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä kotiin ostan niin ne tulee syötyä. Ostin viime viikolla Katkarapuja 450g ja ne söin parissa päivässä eli 9€ tosta vaan, eikä vienyt nälkää. Mutta olin krapulassa kaupassa, enkä enää ikinä mene. Eli ostan perusjuttuja, kuten vehnäjauhoa, ruisleipää, margariinia, kaurahiutaleita, kananmunaa, soijarouhetta, suolaa, valkosipulijauhetta, jäävuorisalaattia, pakastekasviksia, Arki-juustoa, pikakahvia, maitoa, ketsuppi, sweet chili, kurkku, tomaatti, peruna, pasta, pähkinä. Tossa yleisimmät. Harvoin mitään erityistä kuten kananugetteja, ruokakermaa tai ranskalaisia.
Oikeastaan pahinta varmaan on se, että ei syö niitä, mitä ostaa kotiin. Ei ruokaa ole tarkoitettu roskiin (kompostiin) heitettäväksi, vaan syötäväksi.
Katkaravuista saisi vaikka mitä (80-lukulainen katkarapukasari on hyvää!), mutta krapulaisena ei välttämättä kykene monimutkaisiin suorituksiin. Kannattaa noin niinkuin ihan yleisesti vältellä krapulaa.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi arvostella, mutta niillä ei yleensä ole rahaa ruokaan, jotka asuvat liian kalliisti. Tai käyttävät taksia tai jopa liikkuvat 2km matkan bussilla. tai peseyttävät itsepesemisen sijaan mattonsa ja hakevat vain helppoa elämää, vaikka ostamalla marjat itsekeräämisen sijaan. Nämä harvoin kyllä on muutenkaan menestyneitä elämässä, kun kaiken pitäisi olla helppoa ja valmista. Hyvä jos ruokaa jaksetaan laittaa, vaikka kyllähän wolttaus on helppoa tai kaupan valmisruoka. Ei jakseta opiskella tai hakeutua hyviin töihin. En puhu nyt vammaisista tai sairaista. Vaan ihan tavallisista ihmisistä. Jotka valittavat kaikesta, mutta itse tekevät huonoja valintoja elämässään. Joskus on hyvä katsoa myös peiliin.
Kumpaa tarkoitat tuolla että yleensä ei ole rahaa ruokaan - sitä että rahaa käytetään ruokaan vai sitä että ei käytetä? Moni hyvin pärjäävä on myös kurinalainen ruokaostoksissan, mutta ei kyllä paljoa siitä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa tarkoitat tuolla että yleensä ei ole rahaa ruokaan - sitä että rahaa käytetään ruokaan vai sitä että ei käytetä? Moni hyvin pärjäävä on myös kurin
Tässä varmaan tarkoitetaan sitä, että monesti juuri niillä valittajilla tai niin kutsutuilla köyhillä menee rahaa enemmän ruokaan kun eivät osaa suunnitella tai tehdä itse. Heitä ei kiinnosta säästäminen niin kuin ei myöskään menestyminen elämässä. Siksi pysyvätkin köyhinä ja valittaminen on lähinnä elämäntapa. Rikkaat ovat tottuneet tekemään työtä menestyksen eteen, ja tarvittaessa vaikeaan syömään kuukauden putkeen tölkkihernekeittoa, että saavat maksettua opiskelukirjansa.
Niin, ja lihava nyt ei nälkään kuole jos kerran kylässä syö vain salaattia, perunaa, silliä ja leipää + jälkkärikakut. Kotona varmasti sitä haluamaansa lihapullaa sitten ja vararavintoa jo valmiiksi.