Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18613)
Jaahas. Aamulla kaurapuuroa omenasoseen (omasta puusta omenat) ja maidon kera sekä iso muki kahvia. Puolilta päivin kaalipataa, jossa oli vähän jauhelihaa (pakastan jauhelihan 150 g:n osioihin) ja nuutuneita kasviksia jääkaapista sekä riisiä, sitä tuli useampi annos, joten pakkaseen myöhempää käyttöä varten. Ja illalla syön pakkasesta kaivamani neljänneksen peltipizzasta. Siinäpä tämän päivän ruokailut. Arvelen ettei kustannus ole paria euroa enempää. Ainiin, iltapäiväkahvilla pala viime viikolla leipomaani mustikkapiirakkaa lisäksi.
Voin olla jonkun mielestä outo ja liian laiha, mutta rakastan kasviksia ja chilikastiketta ja ollenkaan en välitä punaisesta lihasta. Lohta, kanaa ja rapua voin joskus syödä, mutta mieluummin ei. Tofu on kamalaa samoin kun pasta ja peruna. Mun heikkous on juustot, mutta ostan kilohinnaltaan edullista emmentalia nykyisin tai fetajuustoa herkutteluhetkiin. Puuroa vihaan. Eli käytännössä pidän ainoastaan kasviksista ja juustosta, niillä pärjännyt jo 43-vuotiaaksi. Punaisen lihan ja pastan syönnin lopetin 13-vuotiaana. Puuroa en ole edes lapsena syönyt. Joka viikko mulla menee Lidliin 18€. Tupakkaa 9,90€ menee pari askia viikossa. Alkoon 50€ viikossa. En tiedä lasketaanko noi ruokamenoihin.
Joskus luen naureskellen viestejä, joissa kerrotaan että se oma teini syö kuin hevonen ja perheen vararikkoon. Meillä poikaystäväni ja hänen teinipoika ei syö käytännössä päivän aikana mitään. Pelaavat vain huoneissaan tietokoneillaan kaikki päivät. Tai no poika köy arkisin koulussa pyörähtää. Mies ostaa heille Atrian mikrolättyjä ja itselleen tekee joskus kans wingsejä air fryerissa. Mutta Cokista ja karkkia menee päivittäin. En jaksa enää tuputtaa miehille ruokia niin itsekin syön sitten nykyisin vain mistä tykkään. Eli pilkon salaatin valmiiksi lautaselleni ja juon siideriä. Meillä ei onneksi kauheasti tiskiä tule, eikä kukaan kyllä kotitöitä tykkää tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas. Aamulla kaurapuuroa omenasoseen (omasta puusta omenat) ja maidon kera sekä iso muki kahvia. Puolilta päivin kaalipataa, jossa oli vähän jauhelihaa (pakastan jauhelihan 150 g:n osioihin) ja nuutuneita kasviksia jääkaapista sekä riisiä, sitä tuli useampi annos, joten pakkaseen myöhempää käyttöä varten. Ja illalla syön pakkasesta kaivamani neljänneksen peltipizzasta. Siinäpä tämän päivän ruokailut. Arvelen ettei kustannus ole paria euroa enempää. Ainiin, iltapäiväkahvilla pala viime viikolla leipomaani mustikkapiirakkaa lisäksi.
Tää kuulostaa oikein hyvältä. Kaaliruoat on ihania. Puolukkaa kannattaa itse kerätä syksyisin ja pakastaa, niin saa tuoretta puolukkahilloa tehtyä ympäri vuoden. Mä laittaisin jauhelihan joukkoon kans soijarouhetta. Mutta fiksu valinta myös toi puuro ja itsetehty piirakka. Itsetehty pitsakin hyvää! Itse taidan tehdä vielä tänään supernopeita tortillapitsoja. Päälle vaan ketsuppia, mustapippuria ja eilisen grillijämiä ja vähän juustoraastetta.
Vierailija kirjoitti:
Rahasta ja treffailusta puheen ollen, itse tein Amerikassa 3kk ja Australiassa 3kk reppureissatessa niin, että sovin Tinder-treffit lähes joka illaksi vieraan miehen kanssa uuteen ravintolaan. Olen hoikka ja ihan nätti blondi niin seuraa oli helppo saada 25-vuotiaana. Noissa maissa mies maksaa aina, eli sain syötyä ja juotua 6kk lähes ilmaiseksi. Aamupalaa en muutenkaan syö, eli käytännössä rahaa meni joskus vain johonkin ohimennen ostettuun sämpylään, nuudeliin, sipsipussiin tai hedelmään tai siideriin. Suomessa tähän taktiikkaan ei voi luottaa, mutta monissa muissa maissa toimii!
Joillekin elämä on helppoa. Osa nyt sattuu olemaan rumia tai vanhoja ja joutuu maksaa itse omat syömiset ja juomiset. Kauniit ja hoikat saa varmaan myös ilmaiseksi paljon muutakin kuin ilmaisia illallisia. Mutta eihän kukaan väittänytkään, että elämä on kaikille yhtä reilua.
Mitä kaikkea tähän 100€/kk pitäisi kuulua? En kyllä jaksa erotella ja miinustella mun ruokakauppa digikuiteista mitään vessapapereita, vitamiineja, hygieniajuttuja, siivousjuttuja, synttärilahjoja, röökejä tai oluita. Mutta 160€/kk menee kauppaan sisältäen noi kaikki. Käyrän aina Lidliä kauppana.
Jos otsikossa kysytään, että SYÖKÖ joku tyyliin 100 eukk, mitä SYÖT päivän aikana, niin voisi äkkiseltään kuvitella, että siinä tarkoitetaan sitten aineksia, joita voidaan jollain tavalla elintarvikkeina pitää.
Kuten ruokaa, juomia, karkkeja, herkkuja. EI vessapaperia, tiskiainetta eikä tupakkaa. Joku voi noitakin syödä, mutta sitä ei voi pitää mitenkään tavanomaisena ihmisravintona missään tilanteessa.
Olen opiskelija ja elän n. 100e/kk budjetilla. En syö yliopistolla koska 2,95€ annoshinta 5pv/vko tarkottaisi 60€ lovea budjettiini kuukaudessa. Sen sijaan teen itse keskimäärin euron maksavia annoksia.
Tässä tältä viikolta 3 pv ruokalista:
Maanantai:
Aamiainen: kaurapuuro kananmunalla ja tarjouksesta ostettua suodatinkahvia kupillinen mustana.
Lounas: Kaksi Lidlin kanankoipea, riisiä, Xtra pakastekasviksia ja sweet chili sauce.
Välipala: Xtra maustamaton 500g maitorahka Lidlin säilykeananaksilla.
Päivällinen: Lidl tai Rainbow kalapuikkoja 6kpl, perunamuusi, Rainbow vihreitä papuja ja sipulia.
Iltapala: pari hedelmää, puoli purkkia Xtra tonnikalaa ja puoli rasiallista Xtra raejuustoa.
Tiistai:
Aamiainen: kaurapuuro voisilmällä ja kahvi.
Lounas: pasta bolognese soijarouheella (tästä riittää kolmeen annokseen)
Välipala: Xtra maustamaton 500g maitorahka, Lidlin halvinta mysliä sekaan.
Päivällinen: Lidlin kanankoipipaketista kolmas koipi ja eilistä perunamuusia, papuja, Xtra ketsuppia.
Iltapala: Loput eilisestä raejuustorasiasta ja tonnikalasta.
Keskiviikko:
Aamiainen: Kaurapuuro itse kerätyillä puolukoilla/mustikoilla ja kahvi.
Lounas: Eilistä pasta bolognesea.
Välipala: Lidlin voicroissant, väliin salaattia, tomaattia ja kurkkua.
Päivällinen: Tofukiusaus, perunat itse pilkottuja jotta tulee halvemmaksi, ketsuppia.
Iltapala: Banaanimunakas, Lidl/Xtra maustamatonta jogurttia/rahkaa kylkeen.
Muita halpoja ruokia: kasvissosekeitto, butter tofu, paistetut tai leivitetyt soijasuikaleet jonkun lisukkeen kanssa, pinaattikeitto, hernekeitto, wokki soijasuikaleilla, makaronilaatikko soijarouheella, pavut proteiininlähteenä...
Joskus käyn yliopistolla syömässä mutta silloin jätän toisen päivän pääruoista väliin. Joskus syön puolet viikosta samaa ruokaa jos en jaksa joka päivä olla kokkaamassa.
Tämän viikon budjetti on ollut tiukka. Ma-pe suunnitelmani:
Maanantai-keskiviikko: kaurapuuro klo 10-12, annos lasagnea klo 15, 2dl jogurttia ja omena klo 19. Teetä, kahvia, paljon vettä, porkkanoita välipalaksi
Torstai-perjantai: kaurapuuroa 10-12, tonnikalavuokaa klo 16, iltapalaksi omena, kirsikkatomaatteja ja nakkimunakas.
Rahaa on kulunut (myös kotoa löytyneet laskettu mukaan)
Lasagnelevyt 2,5 e
Jauheliha tarjouksesta 3 e
Ruokakerma 0,5 e
Omenat 1 e
Kaurahiutaleet 2 e
Maito 1,2 e
Tomaattimurska 2 pakettia 2,20 e
Nakit 3,30 e
Kananmunat 2,80
Porkkanat 1 e
Kirsikkatomaatit 2,20 e
Mausteet 0,5
Kahvinkulutus 2 e
Rasvoja 0,5 e
Jogurtti 1,50 e
Yhteensä 26,7 e
Tietenkin olisi ollut järkevää tehdä nakeista vaikka keitto jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos otsikossa kysytään, että SYÖKÖ joku tyyliin 100 eukk, mitä SYÖT päivän aikana, niin voisi äkkiseltään kuvitella, että siinä tarkoitetaan sitten aineksia, joita voidaan jollain tavalla elintarvikkeina pitää.
Kuten ruokaa, juomia, karkkeja, herkkuja. EI vessapaperia, tiskiainetta eikä tupakkaa. Joku voi noitakin syödä, mutta sitä ei voi pitää mitenkään tavanomaisena ihmisravintona missään tilanteessa.
Mut jos otsikossa kysytään, että mitäs syöt. Niin miksi pitäisi niitä juomia tai smoothieiden kuluja tässä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tähän apteekin vitamiinit ja lääkkeet sit? Kyllähän nekin vedetään nielun kautta. Entä alkoholi?
En ole ikinä elänyt paljon syövien kanssa, niin voin kuvitella, että jossain perheissä voi mennä enemmän rahaa. Mutta tässä yksi esimerkki: Ex-mies maksoi omat diabetes-lääkkeensä, mutta en tiedä paljon ne maksoi. Käytiin saman aikaan isossa kaupassa ja molemmat keräsi omiin ostoskoriin, mitä omilla rahoillaan halusi ostaa. Miehellä oli myös lapsi, niin osti siksi ehkä enemmän puuroa. Minä naisena tosin tein kaikkien päiväruoat. Mies tosin heräsi aamulla ja mikrossa lämmitti lapselleen puuron. Molemmat Koronan aikaan työttöminä ja lapsikin söi lounaan kotona kun ei kouluun saanut mennä. Keittoja ja kiusauksia tehtiin. Riisiä ja kanankoipia. Joskus tarjouksesta kalaa. Perunaa ja porkkanaa paljon. Omenaa, banaania ja itsetehtyjä poppareita leffan kanssa. Ulkona ei käyty tai kotiin ei tilattu 3 vuoden avoliiton aikana ikinä mitään ruokaa. Tai no kerran käytiin lapsen synttäripäivänä, mutta mies tai minä ei syöty mitään. Lapselle vaan ostettiin annos, mutta siitä jäi meillekin syötävää. Lapselle tosin joskus ostin valmis HK:n hampparin 0,45€ ja uuniranskalaisia, jonka hienosti kattasin niin kuin pikaruoka. Ei varmasti mennyt yli 200€ kolmelta hengeltä. Omat ruokaostokset maksoi noin 60€ kuukaudessa, mutta tohon ei ole laskettu toisesta kaupasta ostettuja juomia. Lääkkeisiin tai vitamiineihin ei mulla mene rahaa. No jotain särkylääkettä ostan kerran vuodessa 2€. Nykyisin mulla menee rahaa ehkä 200€/kk kun syön joka päivä katkarapuja. En tiedä miksi. Ehkä siks koska on vähäkalorista. Toki nykyisin oon töissä niin ei tartte säästellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut jos otsikossa kysytään, että mitäs syöt. Niin miksi pitäisi niitä juomia tai smoothieiden kuluja tässä kertoa.
Olispahan se perin putoa, jos ostat kaupasta kilon banaaneja, kilon omenaa, kilon avocadoja, kilon appelsiineja jne ja sitten kun laitat ne tehosekoittimeen aamujuomaksi, niin yhtäkkiä se miinustuu siitä kauppakuitista ja viikon ruokalaskusta? Kyllähän tollanenkin pitää nälkää vaikka kuinka pitkään. Varsinkin jos heität sinne joukkoon niitä kaurahiutaleita ja jotain linnuille ostettuja siemeniä. Ja kaikki päivön vitamiinit saat samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tähän apteekin vitamiinit ja lääkkeet sit? Kyllähän nekin vedetään nielun kautta. Entä alkoholi?
Onko burana ELINTARVIKE? No ei ole. Onko OLUT elintarvike? Itseasiassa on. Tupakka EI ole, ei edes nuuska. Vitamiinien kanssa voidaan sitten pohtia pidempään, mutta monet niitä käyttävät selkeästi tiettyjen ruokien tilalla, niin ainakin tässä ketjussa ne voitanee laskea elintarvikkeeksi ja mukaan ruokakustannuksiin.
Itsestäänselvää on, että tee, kahvi, maito, piimä, mehut ja smuutit ovat osa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskelija ja elän n. 100e/kk budjetilla. En syö yliopistolla koska 2,95€ annoshinta 5pv/vko tarkottaisi 60€ lovea budjettiini kuukaudessa. Sen sijaan teen itse keskimäärin euron maksavia annoksia.
Tässä tältä viikolta 3 pv ruokalista:
Maanantai:
Aamiainen: kaurapuuro kananmunalla ja tarjouksesta ostettua suodatinkahvia kupillinen mustana.
Lounas: Kaksi Lidlin kanankoipea, riisiä, Xtra pakastekasviksia ja sweet chili sauce.
Välipala: Xtra maustamaton 500g maitorahka Lidlin säilykeananaksilla.
Päivällinen: Lidl tai Rainbow kalapuikkoja 6kpl, perunamuusi, Rainbow vihreitä papuja ja sipulia.
Iltapala: pari hedelmää, puoli purkkia Xtra tonnikalaa ja puoli rasiallista Xtra raejuustoa.
Tiistai:
Aamiainen: kaurapuuro voisilmällä ja kahvi.
Lounas: pasta bolognese soijarouheella (tästä riittää kolmeen annokseen)
Välipa
Hinnat tässä ei ainakaan täsmää nykypäivään. Kanankoipi maksaa n. euron/kpl, maitorahka 500 g 1,39 e ja ananaspurkki esim. coop 0,89 e (en tiedä Lidlin hintaa, mutta samaa luokkaa). Noista tulee jo kolmisen euroa päivässä, joten muut päivän ruoat ei saisi maksaa juuri mitään. Noin proteiinipitoista ruokavaliota ei kyllä satasella saa, syön itsekin hyvin samantyyppisesti ja rahaa kuluu huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tämän viikon budjetti on ollut tiukka. Ma-pe suunnitelmani:
Maanantai-keskiviikko: kaurapuuro klo 10-12, annos lasagnea klo 15, 2dl jogurttia ja omena klo 19. Teetä, kahvia, paljon vettä, porkkanoita välipalaksi
Torstai-perjantai: kaurapuuroa 10-12, tonnikalavuokaa klo 16, iltapalaksi omena, kirsikkatomaatteja ja nakkimunakas.
Rahaa on kulunut (myös kotoa löytyneet laskettu mukaan)
Lasagnelevyt 2,5 e
Jauheliha tarjouksesta 3 e
Ruokakerma 0,5 e
Omenat 1 e
Kaurahiutaleet 2 e
Maito 1,2 e
Tomaattimurska 2 pakettia 2,20 e
Nakit 3,30 e
Kananmunat 2,80
Porkkanat 1 e
Kirsikkatomaatit 2,20 e
Mausteet 0,5
Kahvinkulutus 2 e
Rasvoja 0,5 e
Jogurtti 1,50 e
Yhteensä 26,7 e
Tietenkin olisi ollut järkevää tehdä nakeista vaikka keitto jne.
Miten sulla menee kahviin 2€ viikossa? Toki itse juon pikakahvia alle 3€ 100g, josta saa siis sen joku 20 kupillista (?). Mutta toki suodatinkahvi halvempaa. Tomaattimurska kans aika kallista jos ostat jonkun Mutin 1,10€ maksavan. Itselle riittää ihan 0,37€ maksava.
Ostakaa sitä halvinta merkkiä. Ei köyhän tarvitse syödä kallista merkkiä. Kunhan syö monipuolista halpisruokaa niin se riittää kyllä. Lihat voi jättää suosiolla ruokavaliosta pois ja keskittyä kasvisproteiiniin.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa sitä halvinta merkkiä. Ei köyhän tarvitse syödä kallista merkkiä. Kunhan syö monipuolista halpisruokaa niin se riittää kyllä. Lihat voi jättää suosiolla ruokavaliosta pois ja keskittyä kasvisproteiiniin.
Kasvisproteiinit eivät sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/7c946eed-f541-4dd0-a944-256db…
Juuri eilen muistuteltiin, että b12-vitamiinia ei saa kuin eläinkunnan tuotteista. Ei kannata karsia ruokavalion monipuolisuutta liiaksi, vaikka säästölinjalla olisikin.
Rahasta ja treffailusta puheen ollen, itse tein Amerikassa 3kk ja Australiassa 3kk reppureissatessa niin, että sovin Tinder-treffit lähes joka illaksi vieraan miehen kanssa uuteen ravintolaan. Olen hoikka ja ihan nätti blondi niin seuraa oli helppo saada 25-vuotiaana. Noissa maissa mies maksaa aina, eli sain syötyä ja juotua 6kk lähes ilmaiseksi. Aamupalaa en muutenkaan syö, eli käytännössä rahaa meni joskus vain johonkin ohimennen ostettuun sämpylään, nuudeliin, sipsipussiin tai hedelmään tai siideriin. Suomessa tähän taktiikkaan ei voi luottaa, mutta monissa muissa maissa toimii!