Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18596)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole kukaan hepuleita saanut omista syömisistään tai ostoksistaan. Kyllä ne hepuloijat ovat niitä sivustahuutelijoita, että väärin eletty! Ei onnistu, huijaat, et kerro kaikkea... näin toistuu jatkuvasti.
No, eivät kai sitten saa hepuleita kun pysyvvät noissa 0,10 sentin ja gramman tarkkuuksilla itse luoduissa puitteissaan.
Et taida ainakaan yrittäjänä työskennellä jos et ole tottunut pyörittelemään kuitteja käsissä ja tekemään tilityksiä ja verovähennyksiä. Ei siihen kauaa aikaa mene.
Olen muuten ollut yrittäjä. En käsitä miten ruokaostosten kuiteista saa verovähennyksiä tai mitä tilityksiä niistä pitäisi suorittaa. Minulla se menee niin, että kun ostan kassillisen ru
Kai se nyt sulle riittää se tieto, että sun kauppakassi maksoi 25 euroa. Mutta kun meistä kukaan muu ei voi tietää mitä se pussi sisälsi ja kuinka kauan sen pitäisi riittää. Kysymyksessä nimenomaan kysytään, että mitä syöt, että ruokalasku olisi 100€/kk. Ei kysytty paljon sun kauppakassi maksoi, jossa saattaa olla muillekin ruokaa, eläimillekin jotain ja pesuaineita tai vaikka kengät. Tässä pyydettiin nimenomaan vinkkejä syödä halvalla. Eli siihen vastataan erittelemällä mitä syö ja paljon se maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole kukaan hepuleita saanut omista syömisistään tai ostoksistaan. Kyllä ne hepuloijat ovat niitä sivustahuutelijoita, että väärin eletty! Ei onnistu, huijaat, et kerro kaikkea... näin toistuu jatkuvasti.
No, eivät kai sitten saa hepuleita kun pysyvvät noissa 0,10 sentin ja gramman tarkkuuksilla itse luoduissa puitteissaan.
Et taida ainakaan yrittäjänä työskennellä jos et ole tottunut pyörittelemään kuitteja käsissä ja tekemään tilityksiä ja verovähennyksiä. Ei siihen kauaa aikaa mene.
Olen muuten ollut yrittäjä. En käsitä miten ruokaostosten kuiteista saa verovähennyksiä tai mitä tilityksiä niistä pitäisi suorittaa. Minulla se menee niin, että kun ostan kassillisen ru
Hyvä, että sulle riittää se tieto, että olet ostanut ruokaa kuukauden aikana 150€:lla ja kaiken muun laskeminen on tyhmää. Mutta esim. Urheilijat ja ruokarajoitteiset kiinnittävät kyllä jokaiseen ateriaansa tai suupalaansa huomiota ja saattavat jopa punnita annoksia. Eikö tässä nimenomaan kysytty, että mitä syöt päivän aikana? Ei kysytty paljon kuukaudessa sulla menee rahaa kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruokahan on nykyään prosessoitu. Jokuhan luopui kasvisruoastakin kun huomasi miten prosessoitua se loppupeleissä on.
Niin. Prosessoimatonta ruokaa on suoraan varvusta kerätyt mustikat, tai omena, samoin keitetty kananmuna. Porkkanan raastaminen on prosessointia, jauheliha on prosessoitua. Kaurahiutaleet ovat prosessoitua ruokaa!!! Kokonaisena kypsennetty kala ei ole prosessoitua ruokaa, fileoitu kala on siinä hilkulla. Härkäpapurouhekin on prosessoitua, kun kokonainen papu on koneellisesti rikottu. Sininen maito on erittäin pitkälle prosessoitua, koska se on a)mohogenoitu b)pastöroitu c)lisätty d-vitamiinia. Purkissa oleva luomumaitokin on prosessoitua. Tilatankista otettu maito on prosessoimatonta (pelkkää jäähdytystä ei lasketa prosessoinniksi).
Martin Freeman (se Bilbo Reppuli/Dr Watson) luopui kasvisruuasta, koska pitää sitä liian prosessoituna. No, jos syö paljon eineksiä ja puolivalmisteita, niin onhan se. On käytännössä mahdotonta elää syömättä MITÄÄN prosessoitua ruokaa. Briteissä on erittäin laaja valikoima kasvispohjaisia eineksiä, käytännössä kaikkea leivitettyä saa vegaanisenakin. Nuggetteja, puikkoja, leikkeleitä. Samoin makkaroita, leivonnaisia jne. Vegaanijuustoja on saatavilla ilmeisesti enemmän kuin Suomessa (en juurikaan niitä täälläkään ruokahyllystä katsele). Siis siellä on myös vegaanista haggista ja scotch eggs (kananmuna mureketaikinassa - en ole keksinyt, mitä se vegaaniversio on). Kaikki erittäin pitkälle prosessoituja.
Kyse onkin siitä, minkä tason prosessoinnista on kyse. Muokataanko raaka-aine tunnistamattomaksi mekaanisesti, kemiallisesti ja lämmöllä? Soijarouhe on tällainen, makkara on tällainen, kasvisrasvakermajauheesta valmistettu latte on tällainen. Niin, kahvikin on prosessoitu elintarvike.
Ruuan voi valmistaa joko suhteellisen vähän prosessoiduista tai hyvin pitkälle prosessoiduista aineksista. Ihan hyvä nyrkkisääntö on, että jos siitä tunnistaa vielä sen käytetyn alkuperäisen raaka-aineen (silloin siis kun alottaa ruuanlaiton), se on vähän prosessoitua.
Kuitenkaan se prosessointi ei yksistään kerro siitä, onko jokin aines terveellinen vai vaarallinen. Puhdas vuorisuola (jota siis ei ole prosessoitu muuten kuin kaivamalla ja pussittamalla se) on liiallisissa määrissä tappavaa. Pohjoisella pallonpuoliskolla d-vitaminoitu maito on parempi vaihtoehto kuin vitaminoimaton (jos siis sitä suo paljon), koska täällä ei meinaa kesälläkään saada riittävästi d-vitamiinia auringosta. D-vitamiinia on tutkittu paljon, ja sen puute on yhä selkeämmin liitettävissä erilaisiin sairauksiin, tai niiden riskiin. Yliannostus on kuitenkin myös erittäin vaarallista, tosin ravinnosta edes vitaminoiduilla maitotuotteilla ei sitä liikaa voi saada.
Ultraprosessoitu ruoka on pahasta, vähän prosessoitu ruoka on ok.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele prosessoitu.
No siis peruna, porkkana, kaali ei ole prosessoitu. Esimerkkinä. Itse voit sitten prosessoida eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrittele prosessoitu.
No siis peruna, porkkana, kaali ei ole prosessoitu. Esimerkkinä. Itse voit sitten prosessoida eteenpäin.
Mutta sittenhän se on syötäessä prosessoitua. Onko sillä olennainen väli kuka sen tuotteen käsittelyn tekee. Vai viittaatko nyt sitten että ainoa oikea syömistapa olisi syödä vain raakaravintoa.
Tässä alehamsterin alkukuun ostokset:
Tropiikki luonnonjogurtti-smoothie 0,75 l, kreikkalainen jogurtti 150 g, täyteläinen lohikeitto, vapaan kanan munia 10 kpl, juustosämpyläpussi, wursti siskonmakkara, suolalihaviipale 150 g, nämä 60 %, yht. 9,18 e.
Tarjous/normaalihinta: maatilan parhaat juustoraaste 2 * 250 g, rikottu ohrasuurimo kg, kirsikkatomaatti, tippaleipä 2 kpl, vihreä oliivi 2 prk a 360/190 g, savusiika öljyssä säilyke, yht. 13,15. Kaikki yht. 22,33 e.
Suuri osa noista varaston täydennyksiä, mitään ei oikeastaan olisi tarvinnut ostaa. Jos nyt jonkun noista poimisi, niin siskonmakkaroista tällä kertaa lihapullia - mukaan pakastimesta punaista jauhelihaa, loput kuivatetut persiljat, suolakurkku. Näistä kilon verran lihapullia. Osa lihapullista pastaan arrabbiata kastikkeen kera & juustoraaste, sitten subityyppinen juustosämpylä.
Työttömänä hyödynnän kaikki seurakunnan ilmaiset kahvittelut ja muuallakin paljon tapahtumia joissa tarjotaan vaikka ilmaista mehua ja makkaraa. Kannattaa vaan mennä toreille pyörimään ja voi yllättyä ja kirjastosta saa paljon tietoa ja lehdissäkin monesti lukee mainoksia. Ruokajonoja nyt löytyy joka viikko. Kaupasta ostan lähinnä tupakat ja kaljat.
Ruoanlaitto itsessään on prosessointia. Fysiikkaa ja kemiaa. Ruoanlaitto ja ravintoaineiden säilöminen perustuvat kemiallisiin reaktioihin.
Ehkä tyypillisin esimerkki harrastamastamme arjen kemiasta on majoneesin teko. Siinä emulgoidaan kananmuna ja öljy.
En mä nyt osaa sanoa, onko sillä väliä kuka sen prosessoinnin eli ruoanlaiton on tehnyt mutta tottakai se maksaa. Itse tekemällä suurempia annoksia kerrallaan tulee varmasti halvemmaksi eikä ehkä sisällä niin paljon säilöntäaineita. Omaa aikaa siihen kyllä sitten menee mutta ainakin tietää, mitä sapuska sisältää. Ja sitten on tietenkin makukysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Ruoanlaitto itsessään on prosessointia. Fysiikkaa ja kemiaa. Ruoanlaitto ja ravintoaineiden säilöminen perustuvat kemiallisiin reaktioihin.
Ehkä tyypillisin esimerkki harrastamastamme arjen kemiasta on majoneesin teko. Siinä emulgoidaan kananmuna ja öljy.
En mä nyt osaa sanoa, onko sillä väliä kuka sen prosessoinnin eli ruoanlaiton on tehnyt mutta tottakai se maksaa. Itse tekemällä suurempia annoksia kerrallaan tulee varmasti halvemmaksi eikä ehkä sisällä niin paljon säilöntäaineita. Omaa aikaa siihen kyllä sitten menee mutta ainakin tietää, mitä sapuska sisältää. Ja sitten on tietenkin makukysymykset.
Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon (alle 1 min) kun että menisit kauppaan, laitat tuotteen hihnalle, maksat, pakkaat majoneesin pussiin, liikutat sen kotiin, laitat jääkaappiin ja viet tyhjän purkin muovi/lasikierrätykseen. Olettaen että sulla olis pitkään kestävät öljy ja kananmuna jo aiemmin ostettu.
'Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon (alle 1 min) kun että menisit kauppaan, laitat tuotteen hihnalle, maksat, pakkaat majoneesin pussiin, liikutat sen kotiin, laitat jääkaappiin ja viet tyhjän purkin muovi/lasikierrätykseen. Olettaen että sulla olis pitkään kestävät öljy ja kananmuna jo aiemmin ostettu.'
Oletat tuossa että sieltä kaupasta haettaisi vain se majoneesi sillä kertaa? Tiskaamiseen käytettävä aika pitäisi kai huomioida myös.
"Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon"
Kuten mainitsin, majoneesi oli esimerkki emulgoinnista.
Kyllä vaikkapa lasagnen tekoon menee totisesti enemmän aikaa kuin kaupasta valmislasagben ostamiseen.
Mä siis teen ragusta alkaen sen itse. Menee kahtena päivänä yhteensä vähintään kuusi tuntia. Kaikki ei kylläkään ole aktiivista työaikaa mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
"Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon"
Kuten mainitsin, majoneesi oli esimerkki emulgoinnista.
Kyllä vaikkapa lasagnen tekoon menee totisesti enemmän aikaa kuin kaupasta valmislasagben ostamiseen.
Mä siis teen ragusta alkaen sen itse. Menee kahtena päivänä yhteensä vähintään kuusi tuntia. Kaikki ei kylläkään ole aktiivista työaikaa mutta silti.
Joskus kuulee sanottavan, että menee ravintolaan syömään koska ei ole aikaa tehdä ruokaa :D No ihan hyvin voisi vaikka etukäteen esivalmistella ne sämpylät ja pihvit ja kotona pakastaa, niin kuin ravintoloissa tehdään. Ravintolassa menee vaan enemmän aikaan kun sinne pitää raahautuakin, jutella tarjoilijan kanssa ja sitten odotella kun kokit tekevät ekan muiden annokset valmiiksi ennen kuin aloittavat sun tekemisen :D Suunnitelkaa ja tehkää kerralla sitä ruokaa enemmän niin voitte pakastaa annoksina ja lämmittää kiireessä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruokahan on nykyään prosessoitu. Jokuhan luopui kasvisruoastakin kun huomasi miten prosessoitua se loppupeleissä on.
Niin. Prosessoimatonta ruokaa on suoraan varvusta kerätyt mustikat, tai omena, samoin keitetty kananmuna. Porkkanan raastaminen on prosessointia, jauheliha on prosessoitua. Kaurahiutaleet ovat prosessoitua ruokaa!!! Kokonaisena kypsennetty kala ei ole prosessoitua ruokaa, fileoitu kala on siinä hilkulla. Härkäpapurouhekin on prosessoitua, kun kokonainen papu on koneellisesti rikottu. Sininen maito on erittäin pitkälle prosessoitua, koska se on a)mohogenoitu b)pastöroitu c)lisätty d-vitamiinia. Purkissa oleva luomumaitokin on prosessoitua. Tilatankista otettu maito on prosessoimatonta (pelkkää jäähdytystä ei lasketa prosessoinniksi).
Martin Freeman (se Bilbo Reppuli/Dr Watson) luopui kasvisruuasta, koska pitää sitä liian prosessoituna. No, jos syö paljon ei
Keittäminenkin on prosessointia.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä hyödynnän kaikki seurakunnan ilmaiset kahvittelut ja muuallakin paljon tapahtumia joissa tarjotaan vaikka ilmaista mehua ja makkaraa. Kannattaa vaan mennä toreille pyörimään ja voi yllättyä ja kirjastosta saa paljon tietoa ja lehdissäkin monesti lukee mainoksia. Ruokajonoja nyt löytyy joka viikko. Kaupasta ostan lähinnä tupakat ja kaljat.
Ai joo lisään: saan kyllä diakonista ruokakauppaan lahjakortteja, mutta niillä ei saa ostaa röökiä eikä kaljaa, niin ostan yleensä halvinta 1,5l kivennäisvettä, jonka sisällön käyn tyhjentämässä lähiviemäriin ja palautan pullot, joilla sit ostan sitä kaljaa :D
Pakaste pitsa päivässä nii on halpaa.
Se ei tule kalliiksi
Ei muuten mene jos majo ostetaan muiden tuotteiden ohessa kaupasta, aikaa säästyy palionkin.
Ja purkki menee muiden roskien mukaan sekajätteeseen kun käytetty. Ei lisä aikaa siihen erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Se ei tule kalliiksi
Pitsa vastaa ruokaympyrää jos mukana jotakin vihannestakin. Siinä on kaikki perus aineet.
Vierailija kirjoitti:
Se ei tule kalliiksi
Pakastepitsat on pahoja vaikka niitä miten tuunais! Oon kokeillut varmasti kaikkia merkkejä ja makuja ja yök. Ei maistu edes krapulassa. Kyllä tulee parempaa kun ite tekee pellillisen. Vai onko sulla joku erikoissuosikki, mikä on vieläpä halpa?
Määrittele prosessoitu.