Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18606)

Vierailija
4601/18606 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pirkkaniksejä täällä.Omatekoiset hillot jne. Äkkiä ne on vedetty naamaan.

Vierailija
4602/18606 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hä? Minkä kokoisia hilloja teet? Mä käytän hilloa joskus puuron ja juustojen kanssa, ja on vielä käytössä syksyn hillo. Ei näy vielä hometta, mutta kohta kyllä heitän pois varmuuden vuoksi. Ehkä. Mutta tosiaan ei mene kyllä enempää kuin teelusikallinen viikossa sokerillista hilloa. Ei ole mitenkään terveellistä tollaiset sokerimäärät syötäväks päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4603/18606 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän kaikki meillä syötävät hillot torttuihin menvää luumumarmelaadia lukuunottamatta (ja jotain satunnaisia lahjahilloja). Käytän hillosokeria, jolloin hillot voi säilyttää huoneenlämmössä, eikä tule hävikkiä homehtumisen takia. Ihan sokeripussin ohjeella 2kg marjoja/hedelmiä ja 1kg hillosokeria.

Mansikkahilloa menee eniten, lettujen ja pannukakkujen kanssa. Itse tykkään raparperihillosta (vaniljalla tai inkiväärillä maustettuna). Nyt tänä talvena kekkasin helmisuurimot, joista keitetystä puurosta saa ihan risifrutin veroista välipalaa noiden kotitekoisten hillojen kanssa!

Ketsuppia en tee itse, olen tehnyt, mutta se ei tietenkään maistu felixille tai heinzille, ei väkisin. Sen sijaan omatekemä kurkku/kurpitsasalaatti kelpaa kyllä, joten sitä teen syksyisin useamman purkillisen. Ja tietenkin maustekurkkuja.

Itsetekemäni marja/hedelmä/kasvissäilykkeet kyllä lasken kasvisannoksiin, ja ketsupinkin. Ketsupin sillä perusteella, että lykopeeni on siinä paremmin imeytyvässä muodossa kuin kypsenyämättömässä tomaatisssa. Mut sitä xtran ketsuppia en kyllä laskisi kasvisannokseen...

Mulla ei ole vaikeuksia ymmärtää ravintosuosituksia tai kasvisten eri määritelmiä eri tarkoituksissa. Ne on ihan järkeviä ja johdonmukaisia mun mielestä, johan ne opetettiin ala-asteella peruskoulussa. En näe mitään ristiriitaa.

Ske

Vierailija
4604/18606 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keitän kaikki meillä syötävät hillot torttuihin menvää luumumarmelaadia lukuunottamatta (ja jotain satunnaisia lahjahilloja). Käytän hillosokeria, jolloin hillot voi säilyttää huoneenlämmössä, eikä tule hävikkiä homehtumisen takia. Ihan sokeripussin ohjeella 2kg marjoja/hedelmiä ja 1kg hillosokeria.

Mansikkahilloa menee eniten, lettujen ja pannukakkujen kanssa. Itse tykkään raparperihillosta (vaniljalla tai inkiväärillä maustettuna). Nyt tänä talvena kekkasin helmisuurimot, joista keitetystä puurosta saa ihan risifrutin veroista välipalaa noiden kotitekoisten hillojen kanssa!

Ketsuppia en tee itse, olen tehnyt, mutta se ei tietenkään maistu felixille tai heinzille, ei väkisin. Sen sijaan omatekemä kurkku/kurpitsasalaatti kelpaa kyllä, joten sitä teen syksyisin useamman purkillisen. Ja tietenkin maustekurkkuja.

Itsetekemäni marja/hedelmä/kasvissäilykkeet kyllä lasken kasvisannoksiin, ja ketsupinkin. Ketsupin si

Hillo-marmeladisokerilla voi vähentää sokerin määrää reippaasti. Myös marjojen kypsyysaste vaikuttaa, raaemmissa/ei liian kypsissä enemmän pektiiniä luonnostaan jolloin sokeria tarvitaan vähemmän. Omaan makuuni normiohjeilla tulee liian makeaa, 

Vierailija
4605/18606 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerropa sitten miten sinä käyttäisit 100 kiloa omenia.

Vierailija
4606/18606 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on 101 kiloa niin sitten voisit tehdä vaikka siideriä.

Vierailija
4607/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja teinillä menee 150€/kk kauppaan eli tosta tulee noin 75€ naama. Minä teen maanantaina keiton (perunasta), jota syödään ma ja ti. Keskiviikkona teen pastaruon josta syödään ke ja to. Perjantaina ja la-lounaaks yleensä riisiruokaa ja la-illalla kokataan yhdessä. Viimeks tehtiin pitsaa ja tänään tehdään tortilloja, joustaa saa myös tortillapitsoja huomiseksi. Aamulla ja illalla yleensä aina puuroa (tykätään molemmat ihan vaan vaikka pelkällä voilla ja maitotilkalla). Halppisjogurttia, leipää, kananmunia ja banaania/omenaa on aina varuilla mutta yleensä ei nälkä ehdi iskeä ennen illallista. Edullisia kauden kasviksia syödään aina ruoan kanssa. Herkutellaan itsetehdyillä poppareilla ja Fun light -mehulla viikonloppuisin. Halpisjäätelöä aina myös varalla pakastimessa, mutta harvoin meidän tekee mieli. Viime viikonloppuna tehtiin tosin lettuja. Ollaan normaalipainoisia ja mielestäni ihan normaalit ruokailutavat. Teini saa ehdotella ruokia ihan viikollakin mutta yhdessä kokkaillaan joka la. Tutkin tarjouksia, vertailen kauppojen hintoja ja kaupassa tietysti kilohintoja. Ostetaan yleensä halvinta brändiä jos tuote muuten ok. Ja jos jossain keittoreseptissä lukee vaikka lisää ruokakermaa 4dl niin korvaan sen usein halvemmalla maidolla tai jätän pois jne. Sovellan reseptejä ja keksin niitä myös omasta päästä. Ollaan teinin kanssa molemmat taitavia keittiössä.

Vierailija
4608/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin kanssa kokkaavat vanhempi lisää: käyn pyörällä kaupassa kaksi kertaa viikossa ja aina kauppalista mukana. Proteiininlähteenä käytetään kilohinnaltaan edullisinta kanaa, kalaa, tofua tai jauhelihaa jos ei ole hyvää tarjousta. Mutta useimmiten käytetään ruoanlaitossa soijarouhetta ja soijasuikaleita. Tänään teini haluaa laittaa tortillojen väliin soijasuikaleita, salaattia, kurkkua ja tomaattia. Ajattelin lisäksi sulattaa pakastemaissia, avata jalapenosäilykkeen ja pilkkoa punasipulia. Majoneesi tehdään itse ja lisätään siihen chilimaustetta.

Vierailija
4609/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin äiti lisää: huomenna lounaaksi syödään sitten ylijääneet soijasuikaleet ja salaattiainekset ja majoneesia eli soijasuikalesalaattia. Jos teini haluaa niin keitän vähän riisiä lisäksi. Leipää kyytipojaksi. Toinen vaihtoehto olisi heittää pakastimesta pannulle kasviswokkia ja soijasuikaleet joukkoon, mutta teini tykästyi lounassalaatti-ideaan. Ja sitten illalla tehdään kasvistortillapitsaa ja tonnikalatortillapitsaa. Täytteeksi tän päiväisiä muita jämiä esim. jalapenoa, punasipulia, tomaattia, maissia. Ja avaan tonnikalapurkin. Arkijuustoa meillä on jääkaapissa, sellainen paketti kestää meillä ikuisuuden. Sitä raastetaan pitsoihin. Maanantaina koulussa on netin kouluruokalistan mukaan riisiä ja kanaa, joten ajattelin tehdä kanakeiton sijaan maanantaina perunapurjokeittoa ja ostaa pitkästä aikaa kinkkuleikkelepaketin, jota voisi laittaa leivän päälle juuston lisäksi keiton kanssa. Leikkeleet kestää juuston tapaan meillä tosi kauan ja monesti joudun pakastamaan osan tai sitten pilkon loput silpuksi johonkin ruokaan käytettäväksi.

Vierailija
4610/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinin äiti lisää: huomenna lounaaksi syödään sitten ylijääneet soijasuikaleet ja salaattiainekset ja majoneesia eli soijasuikalesalaattia. Jos teini haluaa niin keitän vähän riisiä lisäksi. Leipää kyytipojaksi. Toinen vaihtoehto olisi heittää pakastimesta pannulle kasviswokkia ja soijasuikaleet joukkoon, mutta teini tykästyi lounassalaatti-ideaan. Ja sitten illalla tehdään kasvistortillapitsaa ja tonnikalatortillapitsaa. Täytteeksi tän päiväisiä muita jämiä esim. jalapenoa, punasipulia, tomaattia, maissia. Ja avaan tonnikalapurkin. Arkijuustoa meillä on jääkaapissa, sellainen paketti kestää meillä ikuisuuden. Sitä raastetaan pitsoihin. Maanantaina koulussa on netin kouluruokalistan mukaan riisiä ja kanaa, joten ajattelin tehdä kanakeiton sijaan maanantaina perunapurjokeittoa ja ostaa pitkästä aikaa kinkkuleikkelepaketin, jota voisi laittaa leivän päälle juuston lisäksi keiton kanssa. Leikkeleet kestää juuston tapaan meillä tosi kauan ja

Olet ihanan suunnitelmallinen ja kaikesta päätellen teille ei hävikkiä synny. Hieno juttu! Ja kiva kun syötte yhdessä teinin kanssa ja laitatte ruokaa. Jotkut teinin hotkaisis vain huvikseen jonkun leikkelepaketin jääkaapista ohimennen, kun ei ole kunnollisia ruokailutapoja ja yhteisiä ruokahetkiä. Epäsuunnitelmallisuus tunnetusti maksaa eli hyvä te.

Vierailija
4611/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on 101 kiloa niin sitten voisit tehdä vaikka siideriä.

Ei kai nyt joku keskiverto sipsakka yh-vauvamamma tai työvieroitteinen persumiesurpo 101 kg jaksa enää mitään uusia sidukoita enää hörppiä, jos ihannenormipaino olisi 55 kg ;D

-winner-

Vierailija
4612/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tuntuu olevan aivan erinomaisia ja täydellisiä ihmisiä. Ehtivätkö käydä töissä lainkaan tuon ruokaan ja ruokailuun liittyvän puurtamisen ja kikkailun lisäksi. Kyllä välillä tuntuu, että on hiukan keksittyjä ja lisäiltyjä kertomuksia. En itse tuttavapiirissä tunne tuontyyppisiä ihmisiä. Ruoka on ruokaa, suurimaksi osaksi ostetaan ainekset kaupasta ja laitetaan sen kummemmin asiaan aikaa ja miettimistä käyttämättä. Se ei ole mitenkään erikoisempi juttu, eräs osa-alue muun elämän ohessa. 

Budjetti on suunnilleen joku summa, mikä kenelläkin se sattuu tuloihin sopimaan. Senttejä ja grammoja en ole kuullut kenenkään laskevan. 

Vierailija
4613/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulisin hulluksi näiden miesten kanssa ja heidän joidenkin jopa vuosikymmeniä kestäneiden ruokalaskelmiensa kanssa. Onkohan heillä mitään muuta elämää, puhumattakaan puheenaiheista. En jaksaiai keskustella ruokaostoksista noin pikkutarkasti ja intensiivisest kuin he täällä niistä kirjoittavat. 

Ruoka on kallista ja itsekin mietin mitä ostan, olen pienissä rahoissa ja elän yksin. Mutta en silti mieti ja laske kaikkea noin tarkkaan. 

Hassu oletus, että nämä kirjoittajat ovat miehiä. 

Hassu oletus, että olettaisin. On varmaan kumpiakin. Kirjoitin siis omasta näkökulmastani heteronaisena. Silloin tietenkin kumpp

Edelleen oletat, että tässä ketjussa kirjoittajat ovat miehiä?

Käsittääkseni enemmistö "vakikirjoittajista" on naisia, viidenkympin hujakoilla tai sen yli. Myös me laskijat tässä ketjussa olemme pääosin naisia.

Tänäänkin laskin autoa tankatessani niitä pumpun ääniä, tankki on suurinpiirtein täynnä 70 jälkeen (jos tyhjään alan tankata). Menee litran, joskus kaksi litraa pieleen (eli tankki tulee täyteen aikaisemmin tai pitää vielä tankata). Olisin voinut laskea myös sen vihreän kelajunan kelat, kun se meni siinä ohi samaa aikaan. Eilen laskin, että puukasassa käytti olevan 30 sylillistä puita. No, niitä oli 35, en huomannut, että osa puista oli painunut jo maan sisään osittain.

Laskin myös kaupassa, paljonko menee rahaa, en jaksanut tarkasti laskea -30% alennusta, joten olin parikymmentä senttiä pielessä kassalla.

En laske ääneen, ettei teidän muiden tarvitse ahdistua;-)

Naiset. Ne ovat niin hauskoja grammojen laskijoita. No, "gramma" on tietty jonkun isoäiti, ovathan he tärkeitä ;DDD

Mä oon ihan normi homomies, en kyllä paljoa välitä akkojen tai persujen huuteluista. Syön ***** mitä haluan. Mutta joo. Aina lasken uimahallin saunassa ääneen "so many men, so little time" ;D Saatan laskea siihen mukaan myös alle 20 -senttiset.

-winner-

Vierailija
4614/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, eilen ostin Halpa-Hallista läjän special opera -pizzoja 2,99 kpl, tässä yhtä syön samalla.

-winner-

Vierailija
4615/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan aivan erinomaisia ja täydellisiä ihmisiä. Ehtivätkö käydä töissä lainkaan tuon ruokaan ja ruokailuun liittyvän puurtamisen ja kikkailun lisäksi. Kyllä välillä tuntuu, että on hiukan keksittyjä ja lisäiltyjä kertomuksia. En itse tuttavapiirissä tunne tuontyyppisiä ihmisiä. Ruoka on ruokaa, suurimaksi osaksi ostetaan ainekset kaupasta ja laitetaan sen kummemmin asiaan aikaa ja miettimistä käyttämättä. Se ei ole mitenkään erikoisempi juttu, eräs osa-alue muun elämän ohessa. 

Budjetti on suunnilleen joku summa, mikä kenelläkin se sattuu tuloihin sopimaan. Senttejä ja grammoja en ole kuullut kenenkään laskevan. 

Teini-ikäisen yh-äiti kommentoi: Ruoanlaitto on minulle rakas harrastus ja rahan säästäminen myös jo lapsuudesta opittu juttu. Olen ehkä sitten nuuka ja kyllä, virallisten mittapuiden mukaan elän lapseni kanssa myös köyhyysrajan alapuolella eli on pakko myös olla säästäväinen ja suunnitelmallinen että pärjätään taloudellisesti. Teini ei kuitenkaan koe, että oltaisiin köyhiä koska syödään joka päivä hyvin ja viikon aikana monipuolisesti ja riittävästi. Ruoka on meille iloinen asia, ei mikään pakkopulla. Meille ruoka on myös tärkeä osa-alue elämässä, eikä sinun kuvaamasi ei mikään erikoisempi juttu. Syömisen aikana vaihdetaan päivän kuulumiset ja suunnitellaan tulevia juttuja. Nauretaan ja nautitaan toisen seurasta.

Vierailija
4616/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut syömään ja siitä vakavasti sairastunut. En suosittele kenellekkään. Jouduin leikkaukseenkin. Älkää leikkikö syömisen kanssa. Kenellä varaa on syödä terveellisesti niin syököön ihmeessä. Huono ravinto sairastuttaa vakavasti. Ettekä ehkä koskaan tule fyysisesti niin hyväkuntoiseksi kun mitä olitte ennen sitä kun pihistelitte ruoanhinnassa.

Tiedän mistä puhun. Joskus ei ollut vain varaa syödä terveellisesti ja/tai monipuolisesti.

Vierailija
4617/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut syömään ja siitä vakavasti sairastunut. En suosittele kenellekkään. Jouduin leikkaukseenkin. Älkää leikkikö syömisen kanssa. Kenellä varaa on syödä terveellisesti niin syököön ihmeessä. Huono ravinto sairastuttaa vakavasti. Ettekä ehkä koskaan tule fyysisesti niin hyväkuntoiseksi kun mitä olitte ennen sitä kun pihistelitte ruoanhinnassa.

Tiedän mistä puhun. Joskus ei ollut vain varaa syödä terveellisesti ja/tai monipuolisesti.

Kertoisitko hieman lisää? Söitkö siis pelkästään kaurapuuroa vuosikaudet? Vai minkälainen ruokavalio sairastutti sinut vakavasti? Eihän monipuolisesti syöminen maksa paljon, kun ottaa selvää asioista ja suunnittelee hyvin. On myös erilaisia avustusryhmiä, joista saa tilapäisesti apua vaikeaan tilanteeseen.

Vierailija
4618/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei sun ystäväpiirissä kukaan mieti tai suunnittele ruoanlaittoa ei tarkoita, että se olisi mitenkään normaalia. Menee paljon vähemmän aikaa kaupassa käymiseen, ruoan suunnittelemiseen ja ruoan tekoon joka toinen tai kolmas päivä, kun että pitäisi viedä biojätettä roskiin päivittäin ja käydä kaupassa ja viedä einesmuoveja muovikeräykseen jne. Menee viikossa 10min suunnitella viikon ruoat ja käydä kauppalistan kanssa kerran kaupassa. Aika simppeliä. Ehdit varmasti vielä siellä töissäkin käymään.

Vierailija
4619/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole ikinä senttejä tai grammoja muina miehinä säästä puhuessa ystävieni kuullen laskenut, mutta ei mulla mene montaa minuuttia laskea vaikka saman tien, että mitä tällä viikolla olen syönyt ja paljon siihen on mennyt rahaa. Ihan grammoineen ja sentilleen :D Ehkä olen sitten matemaattinen nero, kun jos söin puolet 400g perunasaalatista tiistaina ja loput keskiviikkona, niin osaan laskea että tiistaina mun perunasalaattiin meni 200g ja 0,90€ ja keskiviikkona toiset mokomat, kun aivotkin vielä toimii ja muistan sen Atrian 400g:n paketin maksaneen 1,79€ D Sitten siihen päälle ynnätä ne muut syömiset niin tadaa. Aika tarkalleen saa laskettua grammalleen ja sentit :D Toki jos on sokea tai ei muista niitä kaupan hintoja, niin nykyisin ne näkee ihan netistä tai kuitista.

Vierailija
4620/18606 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä tunnen itseäni paljon suunnitelmallisemmin toimivia paljon minua erinomaisempia ihmisiä. Mä teen ruuat itse, koska en voi syödä eineksiä allergoiden takia (enkä ole ainoa allergikko/tolerantikko perheessämme). Ja koska raha ei kasva meillä puissa (käpyjä riittäisi) niin pyrin sitten mahdollisimman edulliseen ruokavalioon niissä puitteissa, jotka meillä on.

99% tuntemistani lapsiperheiden vanhemmista pohtii vähintään yhdellä päivän kahvitauolla töissä ikiaikaista kysymystä "Mitä tänään syötäisiin?". Tosin miehet usein miettii sitä siitä näkökulmasta, että mitähän puoliso käskee ostaa/tehdä. Koronan jälkeen mukaan on entistä enemmän hiipinyt mukaan myös se, että mistähän sen saisi vähän halvemmalla. Tänä keväänä olen tehnyt töitä parin nuoren miehen (yh+perusperhe) kanssa, ja kyllä siinä työpäivän aikana se "Mitähän tänään syötäisiin..?" tulee aika usein käsiteltyä.

Ske

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme