Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18607)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakaste pitsa päivässä nii on halpaa.
Se ei tule kalliiksi
Pakastepitsat on pahoja vaikka niitä miten tuunais! Oon kokeillut varmasti kaikkia merkkejä ja makuja ja yök. Ei maistu edes krapulassa. Kyllä tulee parempaa kun ite tekee pellillisen. Vai onko sulla joku erikoissuosikki, mikä on vieläpä halpa?
Itse kokeilemalla löytää sen itselle parhaan. Makuasia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon (alle 1 min) kun että menisit kauppaan, laitat tuotteen hihnalle, maksat, pakkaat majoneesin pussiin, liikutat sen kotiin, laitat jääkaappiin ja viet tyhjän purkin muovi/lasikierrätykseen. Olettaen että sulla olis pitkään kestävät öljy ja kananmuna jo aiemmin ostettu.'
Oletat tuossa että sieltä kaupasta haettaisi vain se majoneesi sillä kertaa? Tiskaamiseen käytettävä aika pitäisi kai huomioida myös.
Ei mulla mene aktiivista aikaa tiskaamiseen. Mulla on ihan pesukone ja koira nuolee astiat muutenkin.
Ei se pesukone itsekseen itseään täytä ja tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakaste pitsa päivässä nii on halpaa.
Se ei tule kalliiksi
Pakastepitsat on pahoja vaikka niitä miten tuunais! Oon kokeillut varmasti kaikkia merkkejä ja makuja ja yök. Ei maistu edes krapulassa. Kyllä tulee parempaa kun ite tekee pellillisen. Vai onko sulla joku erikoissuosikki, mikä on vieläpä halpa?
Itse kokeilemalla löytää sen itselle parhaan. Makuasia
Sanoin jo, että olwn kokeillut varmasti kaikkia merkkejä. Niin Lidlistä, Citymarketista kuin Prismastakin, eikä mikään ole omaan makuuni sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon (alle 1 min) kun että menisit kauppaan, laitat tuotteen hihnalle, maksat, pakkaat majoneesin pussiin, liikutat sen kotiin, laitat jääkaappiin ja viet tyhjän purkin muovi/lasikierrätykseen. Olettaen että sulla olis pitkään kestävät öljy ja kananmuna jo aiemmin ostettu.'
Oletat tuossa että sieltä kaupasta haettaisi vain se majoneesi sillä kertaa? Tiskaamiseen käytettävä aika pitäisi kai huomioida myös.
Ei mulla mene aktiivista aikaa tiskaamiseen. Mulla on ihan pesukone ja koira nuolee astiat muutenkin.
Yleensä se majo tehdään siihen purkkiin, missä sitä myös säilytetään. Eikä sitä viikon päästä ole pakko tiskikoneeseenkaan laittaa. Ravistelee vain vesitilkkaan kanssa ja valmis. Saman joutuisit kuitenkin tekemään kaupasta ostetun purnukan kanssa ennen lajitteluun viemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se majo tehdään siihen purkkiin, missä sitä myös säilytetään. Eikä sitä viikon päästä ole pakko tiski
En joudu koska en lajittele. Ihme oletuksia sullakin on ihmisten tavoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vähemmän omaa aikaa menee oman majoneesin tekoon"
Kuten mainitsin, majoneesi oli esimerkki emulgoinnista.
Kyllä vaikkapa lasagnen tekoon menee totisesti enemmän aikaa kuin kaupasta valmislasagben ostamiseen.
Mä siis teen ragusta alkaen sen itse. Menee kahtena päivänä yhteensä vähintään kuusi tuntia. Kaikki ei kylläkään ole aktiivista työaikaa mutta silti.
Joskus kuulee sanottavan, että menee ravintolaan syömään koska ei ole aikaa tehdä ruokaa :D No ihan hyvin voisi vaikka etukäteen esivalmistella ne sämpylät ja pihvit ja kotona pakastaa, niin kuin ravintoloissa tehdään. Ravintolassa menee vaan enemmän aikaan kun sinne pitää raahautuakin, jutella tarjoilijan kanssa ja sitten odotella kun kokit tekevät ekan muiden annokset valmiiksi ennen kuin aloittavat sun tekemisen :D Suunnitelkaa ja tehkää kerralla sitä ruokaa enemmän niin voitte pakastaa annoksina ja lämmittää kiireessä :D
Tai sitten voi mennä lounasbuffettiin. Rahallisesti ei tietenkään kannattaisi mutta aikaa säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se majo tehdään siihen purkkiin, missä sitä myös säilyte
Lajittelu ja kierrätys opetetaan jo ihan ala-asteella. Voi kyllä kirjoittaja olettaa, että jokainen osaa lajitella. Ihan samoin, että jokainen lukiolainen osaa lukea ja kirjoittaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaikkapa lasagnen tekoon menee totisesti enemmän aikaa kuin kaupasta valmislasagben ostamiseen.
Mä siis teen ragusta alkaen sen itse. Menee kahtena päivänä yhteensä vähintään kuusi tuntia. Kaikki ei kylläkään ole aktiivista työaikaa mutta silti.
Joskus kuulee sanottavan, että menee ravintolaan syömään koska ei ole aikaa tehdä ruokaa :D No ihan hyvin voisi vaikka etukäteen esivalmistella ne sämpylät ja pihvit ja kotona pakastaa, niin kuin ravintoloissa tehdään. Ravintolassa menee vaan enemmän aikaan kun sinne pitää raahautuakin, jutella tarjoilijan kanssa ja sitten odotella kun kokit tekevät ekan muiden annokset valmiiksi ennen kuin aloittavat sun tekemisen :D Suunnitelkaa ja tehkää ke
Mulla taas aikaa ja rahaa säästyy, kun otan pakkasesta/jääkaapista aiemmin tehdyn kotiruoka-annoksen, jonka lämmitän työpaikan mikrossa. Mulla menee lämmityksessä 2-3 min. Ja syödessä 5 min. Tyhjän rasian laitan työpaikan tiskikoneeseen (otan sen puhtaana sieltä seuraavana päivänä). Ja menen takaisin hommiin. Olen sopinut pomon kanssa, että saan lähteä hakemaan tytärtäni päiväkodista joka päivä 40 min ennen virallista työajan loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus kuulee sanottavan, että menee ravintolaan syömään koska ei ole aikaa tehdä ruokaa :D No ihan hyvin voisi vaikka etukäteen esivalmistella ne sämpylät ja pihvit ja kotona pakastaa, niin kuin ravintoloissa tehdään. Ravintolassa menee vaan enemmän aikaan kun sinne pitää raahautuakin, jutella tarjoilijan kanssa ja sitten odotella kun kokit tekevät ekan muiden annokset valmiiksi ennen kuin aloittavat sun tekemisen :D Suunnitelkaa ja tehkää ke
Miten lounasbuffettiin mennessä säästyy aikaan, kuin että ottaisi evääksi sitä eilistä kotiruokaa tai tekisi aamupalan leipien syönnin yhteydessä evääksi itelleen täytetyn patongin samalla? Tai heittää työpaikalla pikapuuroannoksen vedenkeittimestä saatuun veteen ja heittää tuoreet marjat tai banaanin tms siemenet päälle? Tai vaikka nuudelit, tonnikalapurkki ja hedelmät/jätski/valmispulla jälkkäriks? Eines mikroruoat monet kans ok pikalounas töissä. Monesti itse teen salaatin jo töihin edellisenä päivänä kun syön perheen kanssa muutenkin ja teen ruokaa. Kastikepurkki mulla erikseen työpaikan jääkaapissa, ettei salaatti vetisty. Pähkinöitä myös aina käsilaukussa.
Syön aina itsetehdyn lounassalaatin, teenpä sitten etänä tai menen työpaikalle. Ei ole mikään vaiva tehdä sitä tai mitenkään erityisen aikaa vievää :D hintaa tulee noin 1€. Proteiinin lähde vaihtelee (kala/soija/kana/kalkkuna) Lisäksi aina itsetehty siemensämpylä kyytipojaksi. Varuilla työpäivän ajalle hedelmä/pähkinöitä/pussikeitto/pikapuuro//porkkanatikkuja tms. läppärilaukkua mahtuva eväs
"Miten lounasbuffettiin mennessä säästyy aikaan, kuin että ottaisi evääksi sitä eilistä kotiruokaa..."
No joo siis, olen ihan samaa mieltä siitä, että omatekoisen ruoan syöminen on järkevää rahallisesti. Puhun nyt vain ajankäytöstä.
Sen ruoan tekemiseen menee sama aika vaikka sen olisi tehnyt etukäteen eilen, tai aamulla. Vain sen syöminen k.o. hetkellä työpaikalla lounastauolla on nopeaa kun se on valmis.
En tiedä esivalmisteletteko te huippukokin nopeudella mutta mulla ainakin menee aikaa yhtä täysipainoisen aterian valmistukseen kuin mitä noutopöydästä saa.
Juuresten pesu, kuoriminen, pilkkominen, raastaminen, salaatin pesu ja repiminen, tomaatin pesu ja lohkominen, salaattikastikkeen teko... tässä vasta alkuruokaa.
Pääruoka ja lisäke. Tee neljä tuntia karjalanpaistia, kuori ja keitä perunat, tee muusi jne. Mitä nyt vaan haluat syödä.
Leivo leipä. Tee jälkiruoka, mikä vaan kiisseli tai helppo rahka.
"Esivalmistella sämpylät ja pihvit" No tota, ei meidän taukohuoneessa ole liettä, että missä mä paistan sen esivalmistellun sisäfileen?
Mutta siis juu, pese, kuori, pilko, raasta, keitä, paista, sekoita, tiskaa. Annostele kaikki pikku eväsrasioihin.
On joo sitten nopeasti lounas töissä eikä tarvitse tärvätä aikaa ravintolaan.
Kun sitten kotona tiskailet niitä eväsrasioita voitkin taas alkaa säästää aikaa tekemällä koko repertuaarin huomiselle työpäivälle.
Vierailija kirjoitti:
Syön aina itsetehdyn lounassalaatin, teenpä sitten etänä tai menen työpaikalle. Ei ole mikään vaiva tehdä sitä tai mitenkään erityisen aikaa vievää :D hintaa tulee noin 1€. Proteiinin lähde vaihtelee (kala/soija/kana/kalkkuna) Lisäksi aina itsetehty siemensämpylä kyytipojaksi. Varuilla työpäivän ajalle hedelmä/pähkinöitä/pussikeitto/pikapuuro//porkkanatikkuja tms. läppärilaukkua mahtuva eväs
Proteiinipitoista salaattia ei kyllä kovin helposti euron hintaan tee, tai sitten proteiinia on vain pieni nokare. Monesti pelkän proteiinin osuus on jo helposti euron (esim. yksi broilerifilee 4-5 euron rasiasta), ja siihen monipuolisesti kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
"Miten lounasbuffettiin mennessä säästyy aikaan, kuin että ottaisi evääksi sitä eilistä kotiruokaa..."
No joo siis, olen ihan samaa mieltä siitä, että omatekoisen ruoan syöminen on järkevää rahallisesti. Puhun nyt vain ajankäytöstä.
Sen ruoan tekemiseen menee sama aika vaikka sen olisi tehnyt etukäteen eilen, tai aamulla. Vain sen syöminen k.o. hetkellä työpaikalla lounastauolla on nopeaa kun se on valmis.
En tiedä esivalmisteletteko te huippukokin nopeudella mutta mulla ainakin menee aikaa yhtä täysipainoisen aterian valmistukseen kuin mitä noutopöydästä saa.
Juuresten pesu, kuoriminen, pilkkominen, raastaminen, salaatin pesu ja repiminen, tomaatin pesu ja lohkominen, salaattikastikkeen teko... tässä vasta alkuruokaa.
Pääruoka ja lisäke. Tee neljä tuntia karjalanpaistia, kuori ja keitä perunat, tee muusi jne. Mitä nyt vaan haluat syödä.
Leivo leipä. Tee jälkiruoka, mikä vaan kiisse
Miten ihmeessä sen eilen tehdyn 15min ruoanteko vie enemmän aikaan kuin sun lounasbuffa? Vai työskenteletkö itse siinä buffassa, jolloin sun ei tartte työpisteestä minnekään siirtyä? Mä en ainakaan tee joka päivä kotona uutta ruokaa vaan teen kerralla vaikka 4 annosta, jolloin siinä annoksen ruoantekoon menee nopeesti laskettuna menee alle 4 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinipitoista salaattia ei kyllä kovin helposti euron hintaan tee, tai sitten proteiinia on vain pieni nokare. Monesti pelkän proteiinin osuus on jo helposti euron (esim. yksi broilerifilee 4-5 euron rasiasta), ja siihen monipuolisesti kasviksia.
Mulle riittää muutama kalkkunaleikkele salaatin joukossa ihan hyvin. Kylkeen voi keittää vaikka kananmunan jos kaamea nälkä yllättää. En myöskään tykkää olla täydellä vatsalla kuvaan tykkään kevyemmästä olosta. Itselläni myös istumatyö eli lihakset ei paljon liiku eli täysin turhaa syödä sellaista. Myös kasviksista saa proteiinia ja lihasta en tykkää ollenkaan. Syön lihaa ehkä 100g viikossa mutta siitäkin olisin valmis luopumaan mielelläni kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Teinin äiti lisää: huomenna lounaaksi syödään sitten ylijääneet soijasuikaleet ja salaattiainekset ja majoneesia eli soijasuikalesalaattia. Jos teini haluaa niin keitän vähän riisiä lisäksi. Leipää kyytipojaksi. Toinen vaihtoehto olisi heittää pakastimesta pannulle kasviswokkia ja soijasuikaleet joukkoon, mutta teini tykästyi lounassalaatti-ideaan. Ja sitten illalla tehdään kasvistortillapitsaa ja tonnikalatortillapitsaa. Täytteeksi tän päiväisiä muita jämiä esim. jalapenoa, punasipulia, tomaattia, maissia. Ja avaan tonnikalapurkin. Arkijuustoa meillä on jääkaapissa, sellainen paketti kestää meillä ikuisuuden. Sitä raastetaan pitsoihin. Maanantaina koulussa on netin kouluruokalistan mukaan riisiä ja kanaa, joten ajattelin tehdä kanakeiton sijaan maanantaina perunapurjokeittoa ja ostaa pitkästä aikaa kinkkuleikkelepaketin, jota voisi laittaa leivän päälle juuston lisäksi keiton kanssa. Leikkeleet kestää juuston tapaan meillä tosi kauan ja
Sulla ei taida olla teinipoikaa? Ei kyllä riittäisi nuo millään nälkäiselle nuorelle miehelle ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin äiti lisää: huomenna lounaaksi syödään sitten ylijääneet soijasuikaleet ja salaattiainekset ja majoneesia eli soijasuikalesalaattia. Jos teini haluaa niin keitän vähän riisiä lisäksi. Leipää kyytipojaksi. Toinen vaihtoehto olisi heittää pakastimesta pannulle kasviswokkia ja soijasuikaleet joukkoon, mutta teini tykästyi lounassalaatti-ideaan. Ja sitten illalla tehdään kasvistortillapitsaa ja tonnikalatortillapitsaa. Täytteeksi tän päiväisiä muita jämiä esim. jalapenoa, punasipulia, tomaattia, maissia. Ja avaan tonnikalapurkin. Arkijuustoa meillä on jääkaapissa, sellainen paketti kestää meillä ikuisuuden. Sitä raastetaan pitsoihin. Maanantaina koulussa on netin kouluruokalistan mukaan riisiä ja kanaa, joten ajattelin tehdä kanakeiton sijaan maanantaina perunapurjokeittoa ja ostaa pitkästä aikaa kinkkuleikkelepaketin, jota voisi laittaa leivän päälle juuston lisäksi keiton kanssa. Leikk
Miksi ei teinipojalle riittäisi vaikka 3 tortillaa ja kaksi lautasellista keittoa? Kyllä meillä ainakin myös miehet syövät salaattia ja usein sitä toivovatkin. Ei kaikki miehet himoa pussillista ranskalaisia ja 2 makkaraa per ruokailu tai päivä.
Ohis mutta: Lapset syövät sitä ruokaa, mitä heille kotona opetetaan syömään. Meillä syödään paljon salaattia ja kasviksia eniten, ja myös esimerkiksi jauhelihakastiketta rikastetaan soijaroiheella, porkkanalla ja tomaattimurskalla. Tai tehdään vedestä perinteinen ruskeakastike soijarouheeseen. Ei ole kukaan valittanut, että on nälkä tai liian vähän rasvaa, kermaa tai lihaa. Erikoisia ennakkoluuloja täällä. Kaalikeitto on btw meidän teinipojan ja miehen lemppariruoka ja sitä söisivät vaikka joka päivä. Teinitytön lemppariruoka on pastat. Päiväkoti-ikäiset rakastavat kasvissosekeittoa ja oma lempiruoka salaatit ja kasviswokki.
Vierailija kirjoitti:
Leivo leipä. Tee jälkiruoka, mikä vaan kiisse
Kukaan ei pakota sinua seisomaan uunin vieressä sitä 4 tuntia minkä karjalanpaisti kypsyy!!??
Voit vaikka viettää laatuaikaa lapsesi kanssa.
Mulle 10-20min ruuan valmisteluun ei ole ongelma, johan täällä av:llakin vierähtää nopeasti (hukkaan) puoli tuntia! Usein valmistelen 2 ruokaa samanaikaisesti joten 2 seuraavan päivän aikana menee vain pari minuuttia lämmitykseen
Työpaikkaruokailu... Otan lähes aina eväät mukaan toimistopäivinä. Lähin lounasruokala on noin 500m päässä, toiseen suuntaan löytyy toinen vajaan kilometrin päästä. Hyvällä säällä ihan kiva kävely, räntäsateella ei innosta. Toisessa ravintolassa (se "parempi") ei yleensä ole minulle mitään allergioiden takia, esimerkiksi kaikki salaatit on sekoitettuja. Toinen on perinteisempi, porkkanasalaattia, vihersalaattia silppuna, tomaatinpalasia... Ruokakin on siellä perinteistä lounaslinjastoruokaa, kaksi vaihtoehtoa ja jälkkäri. Molemmissa hinta on 13,50€, mikä on mielestäni liian kallis minulle, vaikka onkin ihan peruslounasruokalahinta.
Evääni vaihtelevat, mutta hyvin harvoin teen mitään erikseen evääksi, vaan otan mukaani jotain jo jääkaapissa olevaa. Työläin taitaa olla salaatti, siinä menee noin 5min sen lehtivihreän silppuamisessa (yleensä jääkaapista löytyy salaatinlehdentynkiä, kun poijaat ei tykkää kuin lehtiosuudesta jos valkkaavat itse), tomaattien pilkkomisessa jne. Yleensä laitan salaattiin jääkaapinjämät, huomiselle olisi tofusuikaleita (punalaputettua tofua, jonka paistoin öljyssä), chilimajoneesin jämät, ja uunikasvisten loput. Sekoitan siis sujuvasti kypsiä ja kypsentämättömiä kasviksia. Taitaisi löytyä nokare riisiäkin vielä. Ehdin yleensä tehdä evässalaatin sillä aikaa kuin vedenkeittimessä kiehuu vesi aamuteetäni varten. Ja kun tee hautuu, ehdin tehdä aamupalavoileivät.
Usein otan evääksi edellisten päivien ruokia, ihan perunamuusi+paistetut silakat- linjasta makaronilaatikon kautta siihen linssisosekeittoon! Harvemmin otan evääksi voileipiä/sämpylää.
Tänään lounaana on lasagnea, sen mukaanottamisessa ei mene edes minuuttia, muistin leikata sen annospaloiksi kauhalla ennen siirtämistä jääkaappikippoon. Teen lasagnen ihan itse, ja vaikka en teekään sitä oikeaoppisesti ragua tuntikausia haudutellen, niin olen saanut sille italialaisen hyväksynnän. En edes lasagnelevyjä tee itse!!!
Jos olen yksin työmatkalla autolla, niin otan silloinkin eväät mukaan, usein jukurttia, banaania, leipää ja jotain juotavaa. Ei mitään raskasta, ettei ala väsyttää autoa ajaessa. Itselleni ainakin kolmen tunnin ajon jälkeen iskee väsy, jos olen tauolla syönyt jonkun lehtipihviannoksen...
Eiliseen lasagnekastikkeeseen meni jauhelihan lisäksi punajuurta raastettuna ja pätkä kiinankaalin tyvipäätä hienoksi silputtuna, sekä tietenkin sienijauhetta ;-) Hyvin näytti teineille maistuvan, kun illalla vielä kävivät hakemassa uudet annokset iltapalaksi.
Ske