Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18599)

Vierailija
4561/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön tismalleen suositusten mukaan mm. Max 50g lihaa päivässä ja 400-500g kasviksia jne. Ja pysyn budjetissa. Reikiä ei hampaissa ole koskaan ollut ja olen iloinen, liikkuvainen ja voin hyvin. Lääkitystä ei ole ikinä ollut eikä sairauksia harvinaista flunssaa (parin vuoden välein) lukuunottamatta. Rahaa jää joka kuukausi erittäin kivasti säästöön, eikä ruokaan varmasti mene 100€ enempää. Olen toki suhteellisen hoikka ja syön hiilareita hyvin pieninä annoksina jos ollenkaan.

Minäkin elän jumalattoman terveellisesti ja silti sain syövän kolmekymppisenä, no siitä on jo kauan.

Vierailija
4562/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulisin hulluksi näiden miesten kanssa ja heidän joidenkin jopa vuosikymmeniä kestäneiden ruokalaskelmiensa kanssa. Onkohan heillä mitään muuta elämää, puhumattakaan puheenaiheista. En jaksaiai keskustella ruokaostoksista noin pikkutarkasti ja intensiivisest kuin he täällä niistä kirjoittavat. 

Ruoka on kallista ja itsekin mietin mitä ostan, olen pienissä rahoissa ja elän yksin. Mutta en silti mieti ja laske kaikkea noin tarkkaan. 

Hassu oletus, että nämä kirjoittajat ovat miehiä. 

Hassu oletus, että olettaisin. On varmaan kumpiakin. Kirjoitin siis omasta näkökulmastani heteronaisena. Silloin tietenkin kumppanini olisi mies. Koska en ole suhteessa tämänkaltaisen naisen kanssa. Joku heteromies voi sitten halu

No kun kuitenkin näitä miehiä on ketjussa erilaisia, oletan. Kukin heistä laskee omalla tyylillään, mutta erittäin tarkasti, joku vuosikymmeniä. Siksi muotona "näiden".  Tulisin hulluksi kenen kanssa tahansa näistä pikkutarkoista miehistä. 

Oli huonosti kirjoitettu, ehkä edelleen, mutta luulin, että asia ymmärretään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4563/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön tismalleen suositusten mukaan mm. Max 50g lihaa päivässä ja 400-500g kasviksia jne. Ja pysyn budjetissa. Reikiä ei hampaissa ole koskaan ollut ja olen iloinen, liikkuvainen ja voin hyvin. Lääkitystä ei ole ikinä ollut eikä sairauksia harvinaista flunssaa (parin vuoden välein) lukuunottamatta. Rahaa jää joka kuukausi erittäin kivasti säästöön, eikä ruokaan varmasti mene 100€ enempää. Olen toki suhteellisen hoikka ja syön hiilareita hyvin pieninä annoksina jos ollenkaan.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuon 500 grammaa kasviksia ideaa. Miten voi olla sama luku ihmisen koosta riippumatta, miksi jotkut kasvit lasketaan ja toiset taas ei ja kuka tuota keinotekoista jaottelua viitsii edes muistella. Silläkään ei tunnu olevan väliä onko kasvis kuivattu vai tuore millä kuitenkin olennainen vaikutus painoon. Vielä vaikka joku ketsuppi 'kiloon ketsuppia on käytetty 2 kiloa tomaatteja', onko sitten kilon ketsuppia syötyään syönyt yhden vai kaksi kiloa kasviksia. Se 30 eri kasvista viikossa ehdotus on paljon mielekkäämpi. Älytöntä että sienikin on laskelmissa olevinaan kasvis, vaikka se ei kuulu kasvikuntaan kuten taas riisi kuuluu.

Vierailija
4564/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tulisin hulluksi näiden miesten kanssa ja heidän joidenkin jopa vuosikymmeniä kestäneiden ruokalaskelmiensa kanssa. Onkohan heillä mitään muuta elämää, puhumattakaan puheenaiheista. En jaksaiai keskustella ruokaostoksista noin pikkutarkasti ja intensiivisest kuin he täällä niistä kirjoittavat. 

Ruoka on kallista ja itsekin mietin mitä ostan, olen pienissä rahoissa ja elän yksin. Mutta en silti mieti ja laske kaikkea noin tarkkaan. 

Hassu oletus, että olettaisin. On varmaan kumpiakin. Kirjoitin siis omasta näkökulmastani heteronaisena. Silloin tietenkin kumppanini olisi mies. Koska en ole suhteessa tämänkalt

No kun kuitenkin näitä miehiä on ketjussa erilaisia, oletan. Kukin heistä laskee omalla tyylillään, mutta erittäin tarkasti, joku vuosikymmeniä. Siksi muotona "näiden".  Tulisin hulluksi kenen kanssa tahansa näistä pikkutarkoista miehistä. 

Edelleen oletat, että tässä ketjussa kirjoittajat ovat miehiä?

Käsittääkseni enemmistö "vakikirjoittajista" on naisia, viidenkympin hujakoilla tai sen yli. Myös me laskijat tässä ketjussa olemme pääosin naisia.

Tänäänkin laskin autoa tankatessani niitä pumpun ääniä, tankki on suurinpiirtein täynnä 70 jälkeen (jos tyhjään alan tankata). Menee litran, joskus kaksi litraa pieleen (eli tankki tulee täyteen aikaisemmin tai pitää vielä tankata). Olisin voinut laskea myös sen vihreän kelajunan kelat, kun se meni siinä ohi samaa aikaan. Eilen laskin, että puukasassa käytti olevan 30 sylillistä puita. No, niitä oli 35, en huomannut, että osa puista oli painunut jo maan sisään osittain.

Laskin myös kaupassa, paljonko menee rahaa, en jaksanut tarkasti laskea -30% alennusta, joten olin parikymmentä senttiä pielessä kassalla.

En laske ääneen, ettei teidän muiden tarvitse ahdistua;-)

Vierailija
4565/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuon 500 grammaa kasviksia ideaa. Miten voi olla sama luku ihmisen koosta riippumatta, miksi jotkut kasvit lasketaan ja toiset taas ei ja kuka tuota keinotekoista jaottelua viitsii edes muistella. Silläkään ei tunnu olevan väliä onko kasvis kuivattu vai tuore millä kuitenkin olennainen vaikutus painoon. Vielä vaikka joku ketsuppi 'kiloon ketsuppia on käytetty 2 kiloa

Sulla outo tapa miettiä. Mä ainakin syön päivittäin yhden kasvisruoan (annoskoko n. 300g) ja sen lisäks kurkkua/tomaattia/salaattia leivän päällä ja puuron päällä kourallinen marjoja tai 1 hedelmä. Myös toinen lämmin ruoka sisältää kasviksia tai salaattia. Ei tartte paljon laskea syökö kasviksia tarpeeksi. Enemmän kiinnitän huomiota, etten söisi lihaa yli 50g päivässä ja jo yksi leikkele leivän päällä on se 10g. Suosin kalaa ja soijasuikaleitarouhetta ja grilliin laitan tofua makkaran sijasta. Sieni on mulle kasvis ja riisi/pasta/peruna kuuluu hiilareihin, joita syön maltillisesti tai aika vähän koska olen valmiiksi pienikokoinen ja urheilen harvoin.

Vierailija
4566/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi siten onnistua, jos ostaa lähes kaiken hävikki korista, ja syö sitä mitä siinä minäkin päivänä on. Salaatit on lähes aina liiskana, yrtit samoin. Paljon on pullaa ja vaaleaa leipää. Hedelmätkin on lähes kelvottomia. Sitten on ostettava -60% lihapuota ilta yhdeksän jälkeen. Niitä on pakastettava, jos saa monta samaa. Jos pystyy keräämään mustikat, puolukat ja villiyrtit itse, niin helpottaa tilannetta. Kaalia voi ostaa normaalihinnalla, ja kaaliraastetta pitää olla joka päivä, sekaan puolukoita ja appelsiiniä. Tämä kyllä vaatii hahmotuskykyä, luovuutta, hyvää ruokahalua ja henkisiä voimia. 

Vierailija
4567/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu oletus, että olettaisin. On varmaan kumpiakin. Kirjoitin siis omasta näkökulmastani heteronaisena. Silloin tietenkin kumpp

Edelleen, en oleta, että kaikki ovat miehiä. 

Vierailija
4568/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuon 500 grammaa kasviksia ideaa. Miten voi olla sama luku ihmisen koosta riippumatta, miksi jotkut kasvit lasketaan ja toiset taas ei ja kuka tuota keinotekoista jaottelua viitsii edes muistella. Silläkään ei tunnu olevan väliä onko kasvis kuivattu vai tuore millä kuitenkin olennainen vaikutus painoon. Vielä vaikka joku ketsuppi 'kiloon ketsuppia on käytetty 2 kiloa

Minä taas en ymmärrä, miten noin yksinkertaista ideaa ei voi ymmärtää. Tuo suositus on VÄHINTÄÄN puoli kiloa kasviksia päivässä, se toimii kaikenkokoisilla aikuisilla ihmisillä, isommat ihmiset voi syödä enemmän, kenenkään ei pitäisi syödä vähemmän. Ja muutenkin puhutaan ruuista, ei tieteellisestä luokittelusta. Se on hirveän helppo ymmärtää, ei tarkoituksissa on erilaiset määritelmät. On myös tieteellinen määritelmä, joka laskee kaikki aitotumaiset samaksi ryhmäksi/luokaksi (siis eläimet, kasvit ja sienet).

Kasviksen kuivaamisella ON merkitystä, 30g kuivattua kasvista vastaa 100g tuoretta kasvista. Tämäkin löytyy ravitsemusohjeistuksista. Ketsuppia, hilloa jne ei suomalaisissa ravitsemussuosituksissa lasketa kasvikseksi, mutta joissakin maissa (USA) kyllä.

Sitten se riisi - tai mikä tahansa hiilihydraattilisäke? Miksi se ei ole kasvis? No koska ravitsemussuosituksissa on jaoteltu ruoka-aineet eri tarkoitusten mukaan. On kasvikset, on hiilihydraattilisäkkeet - ja ne muuten vaihtelevat eri maissa. Joissakin maissa suosituksissa on jamssi, tai keittobanaani, tai maissi, Suomessa lähdetään liikkeelle perunasta. Jonkun maan hiilihydraattilisäke voikin olla jossain muussa maassa kasvis. Joo, päätä voi alkaa särkeä - mutta sillä on syynsä: kussakin ravitsemussuosituksessa on otettu huomioon JUURI SEN MAAN/ALUEEN ruokailutottumukset ja pääasialliset ravinnonlähteet. Ne pääasialliset ravinnonlähteet on yleensä niitä, jotka siellä kasvavat hyvin, esimerkiksi peruna nyt ei vaan kasva liian kuivassa ja kuumassa. Joissakin maissa se pääasiallinen ravinnonlähde on (täysjyvä)vilja, jolloin ei ole tarvetta erikseen sisällyttää suosituksiin viljoja. Nää on simppeleitä juttuja.

Ehkä lautasmallin kautta tän vois ymmärtää: puolet lautasesta täytetään kasviksilla (joihin luetaan tässä mielessä siis vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät ja sienet), toiseen puoliskoon laitetaan puolet sitä hiilihydraattilisäkettä (pottua, jamssia, hirssiä, keittobanaania, riisiä, pastaa) ja loput täytetään proteiiniosuudella (kananmunaa, papuja, kalaa, kanaa, krokotiilia, tofua, paneeria...) Lisäksi otetaan sitten leipää: ruisleipää, maissileipää, rotia, naania... Välipalaksi pureskellaan kourallinen auringonkukansiemeniä samalla kun istutaan syväkyykyssä kavereiden kanssa nuotiopiirissä puhumassa jaskaa... eikun siis siirtämässä suullista perinnettä sukupolvelta toiselle.

Mut joo, lusikka ja kauha.

Vierailija
4569/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on aika huonosti kirjoitettu, koska kirjoitat ketjussa olevista erilaisista miehistä. Ja silti et sitten kuitenkaan tarkoita ketjussa kirjoittelevia miehiä.

Ja sitäpaitsi, ei ole mitään tarvetta muistaa jotain yksittäisen tuotteen hintaa. Tuolta ne löytyvät kunkin kauppaketjun kuittipankista, mulla ne on puhelimesta helposti löydettävissä.

Vierailija
4570/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuon 500 grammaa kasviksia ideaa. Miten voi olla sama luku ihmisen koosta riippumatta, miksi jotkut kasvit lasketaan ja toiset taas ei ja kuka tuota keinotekoista jaottelua viitsii edes muistella. Silläkään ei tunnu olevan väliä onko kasvis kuivattu vai tuore millä kuitenkin olennainen vaikutus painoon. Vielä vaikka j

Minä taas en ymmärrä, miten noin yksinkertaista ideaa ei voi ymmärtää. Tuo suositus on VÄHINTÄÄN puoli kiloa kasviksia päivässä, se toimii kaikenkokoisilla aikuisilla ihmisillä, isommat ihmiset voi syödä enemmän, kenenkään ei pitäisi syödä vähemmän. Ja muutenkin puhutaan ruuista, ei tieteellisestä luokittelusta. Se on hirveän helppo ymmärtää, ei tarkoituksissa on erilaiset määritelmät. On myös tieteellinen määritelmä, joka laskee kaikki aitotumaiset samaksi ryhmäksi/luokaksi (siis eläimet, kasvit ja sienet).

Kasviksen kuivaamisella ON merkitystä, 30g kuivattua kasvista vastaa 100g tuoretta kasvista. Tämäkin löytyy ravitsemusohjeistuksista. Ketsuppia, hilloa jne ei suomalaisissa ravitsemussuosituksissa lasketa kasvikseksi, mutta joissakin maissa (USA) kyllä.

Sitten se riisi - tai mikä tahansa hiilihydraattilisäke? Miksi se ei ole kasvis? No koska ravitsemussuosituksissa on jaoteltu ruoka-aineet eri tarkoitusten mukaan. On kasvikset, on hiilihydraattilisäkkeet - ja ne muuten vaihtelevat eri maissa. Joissakin maissa suosituksissa on jamssi, tai keittobanaani, tai maissi, Suomessa lähdetään liikkeelle perunasta. Jonkun maan hiilihydraattilisäke voikin olla jossain muussa maassa kasvis. Joo, päätä voi alkaa särkeä - mutta sillä on syynsä: kussakin ravitsemussuosituksessa on otettu huomioon JUURI SEN MAAN/ALUEEN ruokailutottumukset ja pääasialliset ravinnonlähteet. Ne pääasialliset ravinnonlähteet on yleensä niitä, jotka siellä kasvavat hyvin, esimerkiksi peruna nyt ei vaan kasva liian kuivassa ja kuumassa. Joissakin maissa se pääasiallinen ravinnonlähde on (täysjyvä)vilja, jolloin ei ole tarvetta erikseen sisällyttää suosituksiin viljoja. Nää on simppeleitä juttuja.

Ehkä lautasmallin kautta tän vois ymmärtää: puolet lautasesta täytetään kasviksilla (joihin luetaan tässä mielessä siis vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät ja sienet), toiseen puoliskoon laitetaan puolet sitä hiilihydraattilisäkettä (pottua, jamssia, hirssiä, keittobanaania, riisiä, pastaa) ja loput täytetään proteiiniosuudella (kananmunaa, papuja, kalaa, kanaa, krokotiilia, tofua, paneeria...) Lisäksi otetaan sitten leipää: ruisleipää, maissileipää, rotia, naania... Välipalaksi pureskellaan kourallinen auringonkukansiemeniä samalla kun istutaan syväkyykyssä kavereiden kanssa nuotiopiirissä puhumassa jaskaa... eikun siis siirtämässä suullista perinnettä sukupolvelta toiselle.

Mut joo, lusikka ja kauha.

Tuosta vaan puuttuu juuri se logiikka. Sieni ei muutu kasviksi vaikka niin suositellaan. Ja kasvit ovat kasveja. Tuntuu täysin sattumanvaraiselta milloin käsitelty kasvis vaihtuu ei kasvikseksi. Periaatteessa idean voisi ymmärtää - syö enemmän rehuja, mutta nuo säännöt ovat mielivaltaisia. Eikä hiilihydraatti ole mikään oma kasvilajinsa. Joskus aikanaan oli telkussa mainos 'australian salad' siinä oli mehevä pihvi jonka päällä persiljatupsu. Sekin oli vähemmän tulkinnanvarainen kuin kasvin määritelmä.

Vierailija
4571/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikeuksia laskea määriä niin käyttäjää vanhaa lautasmallia eli puolet kasviksia ja suosikaa keittoja. Yksi makkara tosiaan painaa 100g eli kannattaa huomioida se, kun alkaa grillaamaan tai haluaa saunamakkaran. Siinä yhdessä makkarassa on kahden päivän lihasuositukset. Muistakaa myös juoda puhdasta vettä runsaasti pitkin päivää. Ei todellakaan mitään sokeri/lisäaine kalliita mehuja tai limuja. Semmoinen riittää viikonloppuherkuksi ja silloinkin kohtuudella nautittuna eli lasillinen tai pari. Itse olen erittäin huolestunut suomalaisten hampaista ja ne on oikeesti aika karua katsottavaa jo monella pienellä lapsella. Johtuuko sit mehuista ja limuista? T. Lastenhoitaja

Vierailija
4572/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin elän jumalattoman terveellisesti ja silti sain syövän kolmekymppisenä, no siitä on jo kauan.

Otan osaa. Onko syöpä jo parantunut ja oletko muuttanut elintapojasi sen jälkeen? Ymmärrän jos on liian vaikea aihe, etkä halua vastata. 

Vierailija
4573/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikeuksia laskea määriä niin käyttäjää vanhaa lautasmallia eli puolet kasviksia ja suosikaa keittoja. Yksi makkara tosiaan painaa 100g eli kannattaa huomioida se, kun alkaa grillaamaan tai haluaa saunamakkaran. Siinä yhdessä makkarassa on kahden päivän lihasuositukset. Muistakaa myös juoda puhdasta vettä runsaasti pitkin päivää. Ei todellakaan mitään sokeri/lisäaine kalliita mehuja tai limuja. Semmoinen riittää viikonloppuherkuksi ja silloinkin kohtuudella nautittuna eli lasillinen tai pari. Itse olen erittäin huolestunut suomalaisten hampaista ja ne on oikeesti aika karua katsottavaa jo monella pienellä lapsella. Johtuuko sit mehuista ja limuista? T. Lastenhoitaja

Makkaran lihamäärähän riippuu siitä onko se täyslihamakkara vai jauhomakkara. Paljonko lihaa taas on mustamakkarassa joka sisältää verta ja ryynejä.

Vierailija
4574/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuon 500 grammaa kasviksia ideaa. Miten voi olla sama luku ihmisen koosta riippumatta, miksi jotkut kasvit lasketaan ja toiset taas ei ja kuka tuota keinotekoista jaottelua viitsii edes muistella. Silläkään ei tunnu olevan väliä onko kasvis kuivattu vai tuore millä kuitenkin olennainen vaikutus painoon. Vielä vaikka j

Minä taas en ymmärrä, miten noin yksinkertaista ideaa ei voi ymmärtää. Tuo suositus on VÄHINTÄÄN puoli kiloa kasviksia päivässä, se toimii kaikenkokoisilla aikuisilla ihmisillä, isommat ihmiset voi syödä enemmän, kenenkään ei pitäisi syödä vähemmän. Ja muutenkin puhutaan ruuista, ei tieteellisestä luokittelusta. Se on hirveän helppo ymmärtää, ei tarkoituksissa on erilaiset määritelmät. On myös tieteellinen määritelmä, joka laskee kaikk

Tuosta vaan puuttuu juuri se logiikka. Sieni ei muutu kasviksi vaikka niin suositellaan. Ja kasvit ovat kasveja. Tuntuu täysin sattumanvaraiselta milloin käsitelty kasvis vaihtuu ei kasvikseksi. Periaatteessa idean voisi ymmärtää - syö enemmän rehuja, mutta nuo säännöt ovat mielivaltaisia. Eikä hiilihydraatti ole mikään oma kasvilajinsa. Joskus aikanaan oli telkussa mainos 'australian salad' siinä oli mehevä pihvi jonka päällä persiljatupsu. Sekin oli vähemmän tulkinnanvarainen kuin kasvin määritelmä.

Taksonomia on tieteenala, joka tutkii eliöiden luokittelua ja luokittelee niitä taksoneihin. Sen synonyyminä esitetään yleensä nimitys tieteellinen luokittelu

Mutta sitten tieteilijät sanovat myös näin: Yksiselitteistä totuutta käytettävästä luokittelusta ei ole olemassa, koska koko eliökunnan systematiikka perustuu sopimuksiin ja tutkijoiden näkemyksiin. Sama asia voidaan luokitella usealla eri tavalla, ja eri käyttötarkoituksissa eri luokittelut voivat olla käyttökelpoisimpia. Kuuteen kuntaan jakoa käytetään nykyään erityisesti koulubiologiassa.

Eli ruokasuositusten käyttötarkoituksessa ruuat luokitellaan eri tavalla kuin perinteissä taksonomiassa, koska se perinteinen taksonominen jaottelu ei ole käyttökelpoinen.

EI kyseessä ole mikään mielivaltainen jaottelu ruokasuositusten kanssa. Vaan pitkälle harkittu ja ihan looginen jaottelu - ei sille voi mitään, jos et sitä ymmärrä.

Vierailija
4575/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kuluta sun aivosoluja miettimällä jotain ketsuppia kasviksena. Syö joka aterialla puolet lautasesta kasviksia niin pääset jo alkuun. Ei tarvitse laskea montako erilaista syöt viikossa. Ostat juureksia, kesäkurpitsaa, porkkanaa ja tomaattia sieltä kaupasta ja muita kausituotteita. Kesäisin vaikka mansikoita ja melonia. Kunhan jokainen ruokailuista sisältää runsaasti kasviksia, ei sillä lajilla niin väliä.

Vierailija
4576/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, miten noin yksinkertaista ideaa ei voi ymmärtää. Tuo suositus on VÄHINTÄÄN puoli kiloa kasviksia päivässä, se toimii kaikenkokoisilla aikuisilla ihmisillä, isommat ihmiset voi syödä enemmän, kenenkään ei pitäisi syödä vähemmän. Ja muutenkin puhutaan ruuista, ei tieteellisestä luokittelusta. Se on hirveän helppo ymmärtää, ei tarkoituksissa on erilaiset määritelmät. On myös tieteellinen määritelmä, joka laskee kaik

Et ole tainnut paljoa koulun penkillä istua tai matkustanut. Harmi, ettei sun sivistys ja maalaisjärki ole kehittynyt, mutta ehdit vielä sivistämään itseäsi. Esimerkiksi Suomessa tunnetaan myös italiansalaatti, vaikka siinä ei salaattia olekaan. Oho, menikö jo liian hankalaksi nämä termit ja käsitteet. 

Vierailija
4577/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Onko syöpä jo parantunut ja oletko muuttanut elintapojasi sen jälkeen? Ymmärrän jos on liian vaikea aihe, etkä halua vastata. 

Osa syövistä aiheutuu elintavoista (ts. tietyt elintavat lisäävät näiden syöpien riskiä). Nämä syövät yleensä ilmaantuvat vasta ikääntyessä, siinä neljänkympin jälkeen - syöpä vaatii yleensä jopa vuosikymmenien ajan kehittyäkseen havaittavaksi.

Osa syövistä sitten ilmaantuu ilman mitään selkeää tekijää, jonka voisi osoittaa lisäävän riskiä: tällaisia ovat esimerkiksi varhaislapsuudessa ilmenevät syövät. On kuitenkin viitteitä, että osa näistä voisi olla seurausta isovanhempien elintavoista (esimerkiksi tupakointi lisää tiettyjen sairauksien riskiä lapsenlapsilla), koska jälkeläisten vioittuneet geenit siirtyvät eteenpäin. Tavallaan hankitut ominaisuudet periytyvät sittenkin.

Osa syövistä aiheutuu ihmisestä riippumattomista ympäristötekijöistä (vaikkapa ympäristön ilman radonpitoisuus tai ilmansaasteet).

Joillakin ihmisillä on geneettinen alttius sairastua tiettyihin syöpiin - näiden osalta ihmisella on PIENI mahdollisuus vaikuttaa syövän syntyyn (esimerkiksi tupakoimattomuus, alkoholittomuus ja muutenkin terveelliset elämäntavat vähentävät riskiä minimaalisesti), mutta millään omalla toiminnaallaan ei voi 100% varmistua siitä, etteikö se syöpä voisi iskeä. Shit happens, näissä tapauksissa.

Nykyisessä ja tulevassa terveydenhuollon kriisissä olisi hyvä, jos edes yrittäisi pienentää omaa riskiä sairastua vakavasti terveellisillä elämäntavoilla. Se ei takaa, ettei sairastuisi, mutta toisaalta syntymä on kuolemantuomio ja toiset kuolee jo ennen sitä.

Vierailija
4578/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ole kyse syöpä-Wikipediasta, vaan kuulla henkilökohtaisesti, että jos on aina elänyt täydellisesti suositusten mukaan ja silti saanut syövän, niin vaikutti se myöhemmin elintapoihin? 

Vierailija
4579/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:

"On kasvikset, on hiilihydraattilisäkkeet - ja ne muuten vaihtelevat eri maissa. Joissakin maissa suosituksissa on jamssi, tai keittobanaani, tai maissi, Suomessa lähdetään liikkeelle perunasta. Jonkun maan hiilihydraattilisäke voikin olla jossain muussa maassa kasvis"

Joo, siis kun riisi ei kasva Suomessa se on kasvis. Kiinassa ei?

Tää on just niin naurettavaa miltä se kuulostaa. Siis peruna ei ole kasvis koska se kasvaa Suomessa ja sitä täällä syödään? Fiddu näitä... kuka näitä nyt keksiikään.

Vierailija
4580/18599 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:

"On kasvikset, on hiilihydraattilisäkkeet - ja ne muuten vaihtelevat eri maissa. Joissakin maissa suosituksissa on jamssi, tai keittobanaani, tai maissi, Suomessa lähdetään liikkeelle perunasta. Jonkun maan hiilihydraattilisäke voikin olla jossain muussa maassa kasvis"

Joo, siis kun riisi ei kasva Suomessa se on kasvis. Kiinassa ei?

Tää on just niin naurettavaa miltä se kuulostaa. Siis peruna ei ole kasvis koska se kasvaa Suomessa ja sitä täällä syödään? Fiddu näitä... kuka näitä nyt keksiikään.

Joku sentään tajuaa jotakin. Jos mä täällä Suomessa grillaan maissia, niin se tasan tarkkaan on kasvis. Keittobanaania voisin myös joskus kokeilla. Ja jos menen grillaamaan toiseen maahan se on edelleen sama rehu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi