Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18599)
Vierailija kirjoitti:
"40 vuotta olet elänyt omillasi, eli kasarilta lähtien. Mikä tämä ysärin nelihenkinen perhe sitten oli, jonka varastot loppuivat ?"
En ole alehamsteri mutta vastaan.
80-luvulla on muuttanut omilleen, opiskellut tai tehnyt töitä ja viettänyt hauskaa ja huoletonta nuoren aikuisen elämää. Sitten tavannut puolison ja viettänyt puolestaan lapsiperheen elämää 90-luvulla. Mikä tässä on mielestäsi outoa?
No eipähän tuo avaudu, omillaan eläminen tarkoittaa itsenäistä elämää.
Kaverillani menee alle 10€/kk. Käy huvikseen joka viikko ilmaisruokajakeluissa vaikka tienaa bruttona 3500€/kk :D puhuu siitä harrastuksena, ja asuu Helsingin keskustassa. Toinen kaveri joka työtön niin sai just taas 40€:n lahjakortin kauppaan, jolla piti koittaa saada viikon ruoat. Osti sit pelkkiä kalliita leivoksia ja jotain erikoishedelmiä ja ruoat loppu 2 päivässä :D Omia ruokia en ole laskenut, mutta mulla sina sama ostoslista eli perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, ruisleipää, kauramaitoa, pikakahvia jne. perusjuttuja ja aina halvimmalla kilohinnalla. Kaupassa käyn kerran viikossa ja noin 20-25€ maksaa suunnilleen kauppakassi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani menee alle 10€/kk. Käy huvikseen joka viikko ilmaisruokajakeluissa vaikka tienaa bruttona 3500€/kk :D puhuu siitä harrastuksena, ja asuu Helsingin keskustassa. Toinen kaveri joka työtön niin sai just taas 40€:n lahjakortin kauppaan, jolla piti koittaa saada viikon ruoat. Osti sit pelkkiä kalliita leivoksia ja jotain erikoishedelmiä ja ruoat loppu 2 päivässä :D Omia ruokia en ole laskenut, mutta mulla sina sama ostoslista eli perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, ruisleipää, kauramaitoa, pikakahvia jne. perusjuttuja ja aina halvimmalla kilohinnalla. Kaupassa käyn kerran viikossa ja noin 20-25€ maksaa suunnilleen kauppakassi.
Ruokajakeluun pitää Helsingissä nykyään rekisteröityä. Miksi valehtelet täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä missä ruokajonossa kaveri käy :D En ole mukana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tiedä missä ruokajonossa kaveri käy :D En ole mukana :D
Lisään vielä, että Helsingin keskustassa asuvalla kaverilla kyllä oma autokin käytössä :D
Viime aikoina olen syönyt itsetehtyjä kurkku-makisusheja (en ostanut kallista inkivääriä lisukkeeksi), perunaa ja soijarouhe-porkkanakastiketta halppisketsupin kera, kaali-soijarouhekeittoa, lämpimiä voileipiä mikrossa halppisleivåstä ja arkijuustosta, itsetehtyjä munkkeja ja kohta kun on halpa sähkö niin uuniperunoita ja surimi-rapu-kermaviilitäytettä ja jäävuorisalaattia sekä kurkkua. Illalla tarjoussipsiä leffan kanssa. Kaalista ja porkkanasta teen jotain huomenna. Ehkä kasvislettuja pastan kanssa. Soijasuikaleista ja kookosmaidosta teen viikonloppuun aasialaista.
Kannattaa kayttaa netista saatavia luotettavia kalorilaskureita. Siis niita missa kysytaan sukupuoli, ika, liikumistottumukset pituus ja paino. (Pitaa olla rehellinen varsinkin liikunnan kanssa.)
Ei siis niita missa eritellaan ruokien sisaltamia kilokaloreita.
Itse olen 60:nen nainen, hoikka ja liikun erittain vahan selkakipujen kilpirauhasen vajaatoiminaan vuoksi (laakitys on kuulemma kohdallaan?), se aiheuttaa totaalisen vasymyksen.
Jos soisin suositusten mukaiset (naisille 2000 kilokaloria, miehille 2200 tai yli) paivassa , lihoisin muutamassa kuukaudessa huomattavasti. henkilohtainen kaloritarpeeni on noin 1400/pva
Itse voi laskea helposti: 1kilo laskia kehossa on 7000 kaloria. Jos syo vaikka 500kaloria paivassa enemman kuin kuluttaa, lihoo kuukaudessa helposti pari kiloa ja vuodessa 22 kiloa.
Yksi hampurilainen on 500-700 kilokaloria.
Toistepain: jos vahentaa 500 kilokaloria paivasta, laihtuu ennemin tai myohemmin, riippuen aineenvaihdunnasta vastaavasti.
Liikunnalla on turha yrittaa laihduttaa: yhden suklaapatukan kalorien kuluttamiseen jaa juosta reipasta vauhtia noin 30 minuuttia. Tosin liikunta nopeuttaa hieman aineenvaihduntaa ja vahentaa sydan ja verisuonitautien esiintyvyytta, joten 39 -45min reipasta kavelya paivassa on terveysteko, ei laihdutusmenetelma.
Olen huono ruoanlaittaja ja siksi teen usein keittoa pariksi, kolmeksipaivaksi. Proteiini halvaskta kanasta, jauhelihasta ja kanamunista. Keittoonrunsaasti halpoja vihanneksi ja juureksia,saa vitamiinit ja kivennaisasineet.
Aamulla puuroa ja marjoja tai hedelma/maustamatonta jugurttia.
Syon kolme kertaa paivassa, niin kuin ennenvanhaankin tehtiin ja hengissa pysyyttiin, valipaloja ei tarvitse.
Puuroa ja perunaa lukuunottamatta en syo hiilihydraatteja,ne ovat turhaa kaloria joka muuttuu samantien maksassa sokeriksi jonka insuliini vie pikavauhtia soluihin laskina.
Eli siis ihan kunnon kotiruokaa ilman lisaaineita ja sokeria
Suomalaiset syovat erittain paljon liikaa, sen nakee jo katukuvassa,verrattuna esim. 70-lukuun.
Mita enemman syo turhia kaloreita, sen kalliimmaksi kauppalsku tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kayttaa netista saatavia luotettavia kalorilaskureita. Siis niita missa kysytaan sukupuoli, ika, liikumistottumukset pituus ja paino. (Pitaa olla rehellinen varsinkin liikunnan kanssa.)
Ei siis niita missa eritellaan ruokien sisaltamia kilokaloreita.
Itse olen 60:nen nainen, hoikka ja liikun erittain vahan selkakipujen kilpirauhasen vajaatoiminaan vuoksi (laakitys on kuulemma kohdallaan?), se aiheuttaa totaalisen vasymyksen.
Jos soisin suositusten mukaiset (naisille 2000 kilokaloria, miehille 2200 tai yli) paivassa , lihoisin muutamassa kuukaudessa huomattavasti. henkilohtainen kaloritarpeeni on noin 1400/pva
Itse voi laskea helposti: 1kilo laskia kehossa on 7000 kaloria. Jos syo vaikka 500kaloria paivassa enemman kuin kuluttaa, lihoo kuukaudessa helposti pari kiloa ja vuodessa 22 kiloa.
Yksi hampurilainen on 500-700 kilokaloria.
Toistepain: jos vahentaa 500 kilokaloria paivasta, laihtuu enn
Aamen! Täysin samaa mieltä. T. N39 ja 45kg
Vierailija kirjoitti:
Minä tulisin hulluksi näiden miesten kanssa ja heidän joidenkin jopa vuosikymmeniä kestäneiden ruokalaskelmiensa kanssa. Onkohan heillä mitään muuta elämää, puhumattakaan puheenaiheista. En jaksaiai keskustella ruokaostoksista noin pikkutarkasti ja intensiivisest kuin he täällä niistä kirjoittavat.
Ruoka on kallista ja itsekin mietin mitä ostan, olen pienissä rahoissa ja elän yksin. Mutta en silti mieti ja laske kaikkea noin tarkkaan.
Hassu oletus, että nämä kirjoittajat ovat miehiä.
Ruoka on halpaa, kunhan ei osta alkoholia, Cokista, patukoita, vanukkaita, karkkia, juustoa jne. Suosi kasviksia aina mutta katso, ettei minkään kasviksen kilohinta ole yli 3€/kg. Ja ei ikinä nälissään kauppaan! Syön aina ruisleivän ennen kauppaan menoa (ja vesipullo laukussa) ja en ole sortunut karkki- tai sipsihyllyyn sitten vuoden aikana kertaakaan. Jos lihaa/kanaa/kalaa ei ole hyvässä tarjouksessa niin en osta ollenkaan ja käytön soijarouhetta tai tofua ruoanlaitossa.
Itse Katan aina kauniisti ja sinkkunakinnplwittaan lautasen kotona ravintola-annokseksi. Olen myös pysynyt hoikkana kun syön vain ravintola-annoksen verran ja vatsa siihen tottunut. Aamupuuro, lounas keitto ja päivällinen esim. Itsetehty kans salaatti ja sämpylä tai vaikka riisiä ja tofucurry tai itsetehdyt ranet ja uunijuurekset. Yrttejä kasvatan itse ja mm. Herneenversoja. Illalliseksi leipää tai jogurttia tai puuroa tai velliä tai lettuja tms. Popparia tai mitä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse Katan aina kauniisti ja sinkkunakinnplwittaan lautasen kotona ravintola-annokseksi. Olen myös pysynyt hoikkana kun syön vain ravintola-annoksen verran ja vatsa siihen tottunut. Aamupuuro, lounas keitto ja päivällinen esim. Itsetehty kans salaatti ja sämpylä tai vaikka riisiä ja tofucurry tai itsetehdyt ranet ja uunijuurekset. Yrttejä kasvatan itse ja mm. Herneenversoja. Illalliseksi leipää tai jogurttia tai puuroa tai velliä tai lettuja tms. Popparia tai mitä milloinkin.
Vähän käynyttä simaa tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän käynyttä simaa tänään?
Tänään oli aamupalaksi ja iltapalaksi sipsiä (krapula) ja lounas-päivälliseksi söin pakastepitsaa (ostettu tarjouksesta 2,4€). Siinä päivän ruoat. Pari kurkkupastillia söin myös. Sipsiä en sentään saanut koko pussia (1,75€) syötyä. Olisi pitänyt tehdä valmiiksi krapularuoat valmiiksi (esim. Kasviskeittoa tms.) niin ois päässyt halvemmalla, mutta tämä oli tosiaan poikkeuspäivä. Pari kertaa vuodessa turvaudun kalliiseen valmisruokaan.
Minä kun kävin ystäväni kanssa K-market kaupassa kääntymässä niin huomasin hänen ostavan 4 purkkia jotain kallista 4€:n tuoremehua eli yhteensä 16€!! Kysyin että kauanko nuo teillä riittää (yh ja kaks alakouluikäistä lasta) niin sanoi että pari päivää. What? Älkää hyvät ihmiset vetäkö niitä ruokarahoja kurkusta alas ohimennen. Noilla olisi saanut valtavat määrät ihan oikeita hedelmiä tai vaikka tiivistetäysmehuja. Kaverini ei ole edes työelämässä niin hämmästelen joskus ihmisten valintoja kaupassa.
Minä harrastan tuota, että silmäilen tarkkaan mitä edellä oleva kaupassa ostaa ja profiloin hänet samalla. On hauskaa ajanvietettä! Parikymppisen miehen tunnistaa heti sinkuksi kun ostaa irto tölkkikaljaa ja makkarapaketin ja italiansalaatin ja pekonia. Hyvätuloiset tunnistaa tuoretiskiltä hankituista tuotteista ja eksoottisista hedelmistä ja kasviksista ja esim. yksittäispakatuista jäätelöistä. Sääliksi käy vanhukset, joilla vain halpisleipäpaketti ja margariini ja maito. Ja etsivät niitä kolikoita pussukastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulisin hulluksi näiden miesten kanssa ja heidän joidenkin jopa vuosikymmeniä kestäneiden ruokalaskelmiensa kanssa. Onkohan heillä mitään muuta elämää, puhumattakaan puheenaiheista. En jaksaiai keskustella ruokaostoksista noin pikkutarkasti ja intensiivisest kuin he täällä niistä kirjoittavat.
Ruoka on kallista ja itsekin mietin mitä ostan, olen pienissä rahoissa ja elän yksin. Mutta en silti mieti ja laske kaikkea noin tarkkaan.
Hassu oletus, että olettaisin. On varmaan kumpiakin. Kirjoitin siis omasta näkökulmastani heteronaisena. Silloin tietenkin kumppanini olisi mies. Koska en ole suhteessa tämänkaltaisen naisen kanssa. Joku heteromies voi sitten halutessaan kirjoittaa, että tulisin hulluksi jos vaimoni...
Vierailija kirjoitti:
Minä kun kävin ystäväni kanssa K-market kaupassa kääntymässä niin huomasin hänen ostavan 4 purkkia jotain kallista 4€:n tuoremehua eli yhteensä 16€!! Kysyin että kauanko nuo teillä riittää (yh ja kaks alakouluikäistä lasta) niin sanoi että pari päivää. What? Älkää hyvät ihmiset vetäkö niitä ruokarahoja kurkusta alas ohimennen. Noilla olisi saanut valtavat määrät ihan oikeita hedelmiä tai vaikka tiivistetäysmehuja. Kaverini ei ole edes työelämässä niin hämmästelen joskus ihmisten valintoja kaupassa.
Luin just God Morgon -tuoremehun tekstejä ja ne kaikki hedelmät on siitä tiivisteestä enivei :D jatkettu vaan vedellä. Ei oo mitään tuorepuristettua mangoa niissä vaikka hinnan mukaan kuuluis olla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu oletus, että olettaisin. On varmaan kumpiakin. Kirjoitin siis omasta näkökulmastani heteronaisena. Silloin tietenkin kumppanini olisi mies. Koska en ole suhteessa tämänkaltaisen naisen kanssa. Joku heteromies voi sitten halutessaan kirjoittaa, että tulisin hulluksi jos vaimo
Ok, oli vain erikoisesti ilmaistu monikossa: "Minä tulisin hulluksi näiden miesten kanssa ja heidän joidenkin jopa vuosikymmeniä kestäneiden ruokalaskelmiensa kanssa."
Näiden ja heidän ja vuosikymmeniä kestäneiden. Onko sulla montakin miestä kerrallaan? Tosiaankin luulin sinun tarkoittavan näillä palstan kirjoittajia.
Mä olisin sanonut jotakuinkin näin: Tulisin hulluksi tällaisen miehen kanssa, jne.
Minä syön tismalleen suositusten mukaan mm. Max 50g lihaa päivässä ja 400-500g kasviksia jne. Ja pysyn budjetissa. Reikiä ei hampaissa ole koskaan ollut ja olen iloinen, liikkuvainen ja voin hyvin. Lääkitystä ei ole ikinä ollut eikä sairauksia harvinaista flunssaa (parin vuoden välein) lukuunottamatta. Rahaa jää joka kuukausi erittäin kivasti säästöön, eikä ruokaan varmasti mene 100€ enempää. Olen toki suhteellisen hoikka ja syön hiilareita hyvin pieninä annoksina jos ollenkaan.
Eri, mutta luetunymmärtäminen<tm>