Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18599)
Vierailija kirjoitti:
"Muistaakseni alehamsterilla on kaapeissaan aineksia, joita myös käyttää näiden ostettujen asioiden lisäksi. Hänhän erikseen mainitsi, että nämä olivat kuukauden ostokset, eivät kuukauden syömiset."
Tässä on taas tämä ketjun isoin ristiriita. Kaapeissa voi olla vaikka 500 euron edestä ruokaa, jolloin sitä ei tarvitse niin paljoa kaupasta ostaa. Itse lasken kuukauden ruokakuluiksi sen, minkä verran rahaa kuluu kuukaudessa kauppaan. Kaikkea ei toki välttämättä tule syötyä heti, mutta laskeminen menee muuten niin monimutkaiseksi. Tällä tavalla en kyllä koskaan pääse lähelläkään sadan euron ruokakuluja.
Minusta pointti on juurikin se ettei kaikkea syödä heti. Ostetaan edullisesti ja kerrytetään varastoja pikkuhiljaa. Ja syödään sitten mitä milloinkin huvittaa. Katselen aika paljon ruokaohjelmia chopped on ok, samoin master cheffien mysteeriboksit - käytettävissäsi on nämä raaka-aineet ja perusraaka-ainevarasto, mitä hyvää tekisit. T.alehamsteri
Meillä on kattava ruokavarasto (pakastimet ja kuiva-ainehyllyt), pelkästään niiden varassa pystyisi tämä perhe elämään pitkään. Toi varastointisysteemi toimii just kuten alehamsterikin kertoi, ostetaan silloin kun edullisesti saadaan. Mä voin ihan huoletta ostaa viisi kiloa rokkaherneitä -60% alesta, kun tiedän, että ne tulee syötyä päiväyksien puitteissa, tai 5kg jauhelihaa pakastimeen. Sit ei tarvitsekaan vähään aikaan taas ostaa herneitä tai jauhelihaa. Ne kulut tasaantuu pitkällä aikavälillä, ja nykyään meillä aika hyvin onkin niin, että joskus ostan enemmän vaan varastoituvaa ruokaa ja joskus melkein kaikki menee suoraan syötäväksi. Ja niihin varastoihin todellakin lasken mukaan kaikki kuivatut nokkoset, pakastimessa olevat naapurin pihasta kerätyt raparperit ja viinimarjat ja metsästä kerätyt sienet.
Ja ne varastot kiertää koko ajan. Nyt meillä on paljon nuudeleita, syödään niitä paljon - etenkin kun omat perunat (siellä siskon pottukellarissa :-D ) alkaa olla vähissä. Sieniä on edelleen pakastimessa kivasti, mähän pakastan niitä sen verran, että saadaan kerran viikossa syödä sieniä.
Tänään söin aamupalaksi ilmaista leipää, sen päällä K-menun levitettä ja kotimaista-keittokinkkua. Salaatinlehtiä en jaksanut kaivaa siihen leivän päälle. Tee oli tällä kertaa mustaa irtoteetä+pihlajaa. Lounaalla oli jääkaapin jämiä annokseksi kerättynä: kasviswokkia (ilmaisista kasviksista), nuudeleita (poistotarjouksesta) ja paistettuja kantarelleja (itse kerättyjä), chili-inkiväärikastikkeen kera. Oli hyvää.
Nyt alan vääntää munkkitaikinaa, huomenna kuulemma tehdään tippaleipiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kattava ruokavarasto (pakastimet ja kuiva-ainehyllyt), pelkästään niiden varassa pystyisi tämä perhe elämään pitkään. Toi varastointisysteemi toimii just kuten alehamsterikin kertoi, ostetaan silloin kun edullisesti saadaan. Mä voin ihan huoletta ostaa viisi kiloa rokkaherneitä -60% alesta, kun tiedän, että ne tulee syötyä päiväyksien puitteissa, tai 5kg jauhelihaa pakastimeen. Sit ei tarvitsekaan vähään aikaan taas ostaa herneitä tai jauhelihaa. Ne kulut tasaantuu pitkällä aikavälillä, ja nykyään meillä aika hyvin onkin niin, että joskus ostan enemmän vaan varastoituvaa ruokaa ja joskus melkein kaikki menee suoraan syötäväksi. Ja niihin varastoihin todellakin lasken mukaan kaikki kuivatut nokkoset, pakastimessa olevat naapurin pihasta kerätyt raparperit ja viinimarjat ja metsästä kerätyt sienet.
Ja ne varastot kiertää koko ajan. Nyt meillä on paljon nuudeleita, syödään niitä paljon - etenkin kun omat perunat (siellä siskon pottukellarissa :-D ) alkaa olla vähissä. Sieniä on edelleen pakastimessa kivasti, mähän pakastan niitä sen verran, että saadaan kerran viikossa syödä sieniä.
Tänään söin aamupalaksi ilmaista leipää, sen päällä K-menun levitettä ja kotimaista-keittokinkkua. Salaatinlehtiä en jaksanut kaivaa siihen leivän päälle. Tee oli tällä kertaa mustaa irtoteetä+pihlajaa. Lounaalla oli jääkaapin jämiä annokseksi kerättynä: kasviswokkia (ilmaisista kasviksista), nuudeleita (poistotarjouksesta) ja paistettuja kantarelleja (itse kerättyjä), chili-inkiväärikastikkeen kera. Oli hyvää.
Nyt alan vääntää munkkitaikinaa, huomenna kuulemma tehdään tippaleipiä.
Ja tämän kirjoitti Ske
Makaroooonia, ketsuppia, porkkanoita, perunoita, sinappia.
Mikä on ongelma?
Smu kirjoittaa bi-henkistä dataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tässä kun on pitkää talvea eletty, unohdin ulkona syömisistäni mainita kesäkuumalla syödyt salaatit.
Älyttömiähän noi mun ulkona syömiset on olleet mutta nyt on ryhtiliike menossa että jotain jäisi säästöönkin. Tänään kun on ollut sähkö melko edullista, laitoin karjalanpaistin tulille.
-Kampin pimu
Miksi syöt kesäkuumalla kalliita salaatteja? Mulla aina vesipullo käsilaukussa ja aikuisena en kuole nälkään viidessä tunnissa tms. Jos olen ystäviäni katsomassa, muutenkin kesällä syön lähinnä aamuisin (leipää, munakkaita ja hedelmiä) ja vasta illalla sitten teen kasviswokkia tai salaattia tai grillaan tai muuta. Itsetehtyjä mehujäätä aina pakkasessa, joilla voin virkistäytymässä auringonoton yhteydessä. Rannalle lähtiessä otan omat eväät mukaan.
Erikoista, jos kesällä kalorintarve jotenkin pienenee niin, että voi elää vain aamumunakkaalla ja illalla kasviksilla. Helteilläkin moni tekee töitä, ja käy vuorokauden viileämpänä aikana urheilemassa. Ei nämä 5 tunnin syömättömyydet toimi kaikilla, itselle ainakin liian pitkä väli, oli kesä tai talvi.
Kyllähän lämpötila vaikuttaa kalorikulutukseen ja siihen mitä ja milloin haluaa syödä. Esimerkiksi https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lampotila-vaikuttaa-painoon-viileas…
Paljonko osalla sitten menee ruokakauppaan kuukaudessa oikeasti rahaa, jos syömisen osuudeksi lasketaankin vain 100 euron edestä ruokaa, vaikka ostokset voi olla vaikka tuhat euroa? Vai millä erillisellä rahalla näitä kaapeissa olevia varastoja oikein kerrytetään? Satasella ei ainakaan varastot paljoa kerry, jos sillä pitää saada myös kuukauden ruuat.
Eilen -60% --- 2x kebab/riisiannos, 3 l kevytmaitoa, puikulat ruisleipäpussi, 2x puolukkapuuro, 2x härkä/pastaruukku = 9,50 egee. Ei paha.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Paljonko osalla sitten menee ruokakauppaan kuukaudessa oikeasti rahaa, jos syömisen osuudeksi lasketaankin vain 100 euron edestä ruokaa, vaikka ostokset voi olla vaikka tuhat euroa? Vai millä erillisellä rahalla näitä kaapeissa olevia varastoja oikein kerrytetään? Satasella ei ainakaan varastot paljoa kerry, jos sillä pitää saada myös kuukauden ruuat.
Ymmärsit nyt väärin (ehkä tahattomasti, ehkä et) alehamsterin ja minun viestin. MYÖS varastoihin päätyvä ruoka kuuluu tuohon "satanen per nuppi" ostoksiin (huomioihan, että meidän perheessämme se tarkoittaa siis aktuaalisesti 550€/kk, koska meillä on kotona 5 henkeä ja osan ajasta vielä kuudeskin). Etenkin minun on helppo kerätä myös kotivaraa, koska voin aina käyttää rahaa enemmän kuin joku, joka ostaa vain yhdelle ihmiselle satasella. Voin hyvinkin ostaa 0,50€ nuudelipusseja kymmenen tai 20 rasiaa kananmunia euro per rasia (ennen oli 0,20€per rasia nää päiväysvanhat... niin ne ajat muuttuu). Olen kertonut sentilleen, paljonko rahaa menee ruokakauppaan JA ulkona syömiseen (jos on siitä kuitit, jos on teinit käyneet kebabilla, niin laitan sitten arvioin sen annoksen hinnasta netin hinnastojen perusteella), ja osa näistä tosiaan menee pakastimeen, osa kuiva-aineshyllyyn ja osan laitan suoraan kattilaan iltaruuaksi.
Kyse on kuitenkin pitkän tähtäimen toiminnasta, eikä joka viikko eikä joka kuukausi kotivara täydenny, vaan tyhjentyy. Toisinaan sitten se täydentyy enemmänkin. Meillä kotivara on todellakin edullisia/halpoja tuotteita, kaupan halvinta spagettia, xtran tai k-menun tomaattimurskaa, pirkan/rainbow'n tonnikalaa, k-menun riisiä, tarjousruokaöljyä, isoissa pakkauksissa ostettuja mausteita, niitä punalaputettuna ostettuja soppaherneitä (niitä on jäljellä enää yksi pussi) jne. Jos pari euroa viikossa (eli alle kympin kuussa;meidän perheessä vitosen per viikko) laskee noihin kotivaratäydennyksiin, niin sillä saa kuitenkin jo hyllyä hitaasti täytettyä.
Toiset eivät halua ylläpitää kotivaraa, sekin on ihan ok. Me kuitenkin asutaan sen verran kaukana kaupoista, että on parempi, että meillä on ihan oikeasti aina ruokaa pidemmäksi ajaksi kuin viikonlopun yli. Eikä silloin tule tilanteita, että on pakko ostaa jotain kalliilla, kun se on loppu/ei ole mitään syötävää.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt omillani nyt kohta 40 vuotta, ostaen aina hintatietoisesti. Joskus 90-luvulla, nelihenkinen perhe, varastot loppuivat tyystin. Kuukausiostokseni ovat siinä 100 euron kieppeillä, koska asun nykyään yksin. Aiemmin siis luokkaa satanen per nokka. Noista satasen ostoksista varastoon menee ehkä jotain 5 -25 %. Vastaavasti varastosta otetaan tarpeen mukaan. Jos lähtee niukoista varastoista liikkeelle, niin kyllä ne karttuvat vuosien ja vuosikymmenten mittaan, kunhan ostaa kurinalaisesti. T. alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt omillani nyt kohta 40 vuotta, ostaen aina hintatietoisesti. Joskus 90-luvulla, nelihenkinen perhe, varastot loppuivat tyystin. Kuukausiostokseni ovat siinä 100 euron kieppeillä, koska asun nykyään yksin. Aiemmin siis luokkaa satanen per nokka. Noista satasen ostoksista varastoon menee ehkä jotain 5 -25 %. Vastaavasti varastosta otetaan tarpeen mukaan. Jos lähtee niukoista varastoista liikkeelle, niin kyllä ne karttuvat vuosien ja vuosikymmenten mittaan, kunhan ostaa kurinalaisesti. T. alehamsteri
Joskus ysärillä varastot loppuivat tyystin? Mikä tämän lauseen merkitys on kun ei avaudu millään tasolla. Miten 30 vuotta sitten tapahtuneet varaston loppumiset ja nykyaika resenoivat keskenään, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
"Muistaakseni alehamsterilla on kaapeissaan aineksia, joita myös käyttää näiden ostettujen asioiden lisäksi. Hänhän erikseen mainitsi, että nämä olivat kuukauden ostokset, eivät kuukauden syömiset."
Tässä on taas tämä ketjun isoin ristiriita. Kaapeissa voi olla vaikka 500 euron edestä ruokaa, jolloin sitä ei tarvitse niin paljoa kaupasta ostaa. Itse lasken kuukauden ruokakuluiksi sen, minkä verran rahaa kuluu kuukaudessa kauppaan. Kaikkea ei toki välttämättä tule syötyä heti, mutta laskeminen menee muuten niin monimutkaiseksi. Tällä tavalla en kyllä koskaan pääse lähelläkään sadan euron ruokakuluja.
Minä lasken keskimääräisiä ruokakuluja/kk. Tämän vuoden kulut 160€/kk noin. edellisen 12kk ostokset hieman alle 150€
Kuivakaapissa ja pakastimessa+jääkaapissa ainakin kuukauden edestä syömistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oispa aikaa, energiaa tai kiinnostusta aletuotteita metsästää.
Mutta kauppareissut on muutenkin yks stanan via-dolo-rosa. Siitä vain haluaa selviytyä mahdollisimman nopeasti ja helpolla. Valmiiksi mietityn ostoslistan kanssa Kerran viikossa, yleensä perjantaisin, käyn kaupassa ostamassa viikonlopun ja seuraavan viikon sapuskat. (Ei ehkä se fiksuin hetki käydä kaupoilla,muutenkin väsyttää ja vtuttaa työviikon jälkeen)
Ruokakulut on kuitenkin varsin maltilliset, Huhtikuussa 143€. Osa syömättä vielä ja syödään tulevien kuukausien viikkojen aikana. Esim. 5kg säkki riisiä ja 5 pakettia kaurahiutaleita.
Vaihda kauppapäivä. Itse teen viikko-ostokseni ti-to-aikana. Ei turhia herkkuja, vaan viikonlopuksi se 100g karkkipussi ja popparipussi. Muuten normijutut: 1kg porkkanaa ja perunaa, jäävuorisalaatti, kurkku, kauramaito jne. Joka toinen viikko leipää/kaurahi
Nokun ei vain onnistu saatana! Valitettavasti perjantai on harvoja (arki)päiviä jolloin ehtii kaupassa käydä, muut illat menee harrastuksissa ja kokkailla ja tiskailla ja pyykätä ja siivotakki pitäisi ehtiä. Lauantaita voisi ehkä harkita kauppapäivänä myös.
Ja Mikä siinä on että heti pitää alkaa neuvomaan ja arvostelemaan?!?! Luulisi, että paras oman elämäni asiantuntija olisin minä itse?
Ei kai monikaan elä aivan kädestä suuhun. Jos mä ostan kahden kilon vehnäjauhopussin ja kilon sokeria lasken ne sen kuukauden ruokamenoiksi vaikka leipoisin kakun vasta jouluna.
Lasken myös keskiarvon ruokamenoista koko vuoden osalta. Myös neljännesvuosittain kuluvalta vuodelta.
Mitään inventaaria en tee koska mun pienissä varastoissa on aina suurin piirtein saman verran kamaa. Tiedän aina mitä mulla on ja täydennän sen verran kuin olen käyttänyt. Näin on helppo hyödyntää tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän minäkin ihmettelen, joku logiikka nyt pettää. Pitääkö siis kuukauden menoihin laskea mukaan varastojen täydennys vai ei? Jostain rahoistahan nekin pitää nyhjäistä. Kun kuitenkin ostokset ja syömiset lasketaan gramman ja sentin tarkkuudella, niin missä välissä niitä varastoruokia mainitaan rahallisesti.
Vai ilmestyykö ne vain jotenkin maagisesti kaappeihin muiden ostosten seassa, ilman, että tulevat mukaan kauppalaskuun. Taitaa olla niin, että niistä vaietaan. Ei suuria varastoja saada pienellä budjetilla. Kaikki kuluu mitä ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän minäkin ihmettelen, joku logiikka nyt pettää. Pitääkö siis kuukauden menoihin laskea mukaan varastojen täydennys vai ei? Jostain rahoistahan nekin pitää nyhjäistä. Kun kuitenkin ostokset ja syömiset lasketaan gramman ja sentin tarkkuudella, niin missä välissä niitä varastoruokia mainitaan rahallisesti.
Vai ilmestyykö ne vain jotenkin maagisesti kaappeihin muiden ostosten seassa, ilman, että tulevat mukaan kauppalaskuun. Taitaa olla niin, että niistä vaietaan. Ei suuria varastoja saada
Kyllä, ainakin minä ja alehamsteri laskemme KAIKEN siihen kuukauden menoihin, menevätpä ne kotivaraan tai suoraan suuhun. Se kotivara kerääntyy hitaasti - minulla varmaan nopeammin kuin alehamsterilla, siis jos edelleen puhutaan satasen budjetista. Minullahan menot ovat hieman suuremmat kuin satanen kuussa, mutta usein alle 150€/kk PER henkilö, eli 600-700€/kk tälle meidän porukalle.
Voin kuitenkin laskea grammojen ja senttien tarkuudella sen senkertaisen ruuan annoshinnan, koska tiedän, paljonko mistäkin olen maksanut. Tiedän, että nyt minulla on kananmunia, jotka ovat maksaneet 18 senttiä/kpl. Edelliset olivat 0,10€/kpl. Tai on mulla tossa kaksi rasiaa ilmaisia muniakin, mutta noi ostetut maksoivat ton. Juusto maksaa 5,99€/kg, ja tiedän, että tietynkokoinen juustoviipale mun viipaloimana painaa 10g, eli noin 6 senttiä per viipale. Paahtoleipä maksaa noin 5 senttiä per viipale, spagetti 0,79€/kg, paljonko sitä tulee ruuassa käytettyä... siitä saa sen annoshinnan.
Tai jos teen lasagnen, niin tiedän, paljonko maksaa paketti lasagnelevyjä, paljonko laitan juustoa, paljonko menee maitoa, jauhoja, tomaattimurskaa, mausteita, muita kasviksia, valkosipulia jne... ja saan siitä sen lasagnen hinnan, ja jos siitä syödään vaikka 10 annosta, niin siitä saa silloin sen annoshinnan.
Eli minä lasken kotivaran täydennyksen kuukauden ruokamenoihin, samalla tavallahan sieltä otan käyttöön myös aiemmin ostettuja aineksia kuukauden aikana, kyllä se tasaa ne kulut riittävän hyvin vuositasolla. Jokainen hiiva- ja jauhopaketti, jokainen sipsipussi, jokainen makaronipussi, tonnikalapurkki ja lehtitaikinapakkaus jonka ostan, menee juuri sen ostokuukauden kuluihin, silloin ne maksan. Voin silti laskea erikseen, paljonko on maksanut se kaikki ruoka, mikä ollaan syöty kuukauden aikana - ne eivät ole sama asia!!! Ja siksi niitä erilaisia laskutapoja viesteissäni näkyy. Jos ostettujen tuotteiden hinta ylittä syötyjen tuotteiden hinnan, niin siitä voi päätellä, että silloin varasto on kasvanut, ja päinvastoin.
Ske
Otetaanpa esimerkiksi tänään sotkun reseptillä leipomani munkit: jauhoja alle 1kg, mutta yksinkertaisuuden vuoksi lasken 1kg hinnalla, 0,45€. Sokeria 100g, 0,15€ + vähintään saman verran sokerointiin, lasketaan sokeriin 0,50€. Rasvana punalaputettuna ostettu eleplant (halusin testata) 100g hinnaksi tuli noin 0,30€. Suolaa sentillä, hiivaa meni kaksi pakettia kuivahiivaa yhteensä 0,42€, yhteensä noin 1,70€. Pienehköjä munkkirinkilöitä tuli 43 kpl (resepti sanoi 40 munkkia). Alle 5 senttiä per munkki. Ai niin paistorasva, ne ostin viime vuonna alennettuina 1,70€/paketti, eli 3,40€ yhteensä, mutta samaa rasvaa (kookosrasva) voi käyttää useamman kerran, lasketaan vaikka nyt 2 euroa tälle kerralle, niin ei tule kellekään paha mieli.
Eli 3,70€/43 munkkia, 0,09€ per munkki.
Siitä voi sitten laskea, että jos joku teini vetää puoli tusinaa munkkirinkilää yhdeltä istumalta, niin annoshinnaksi tulee 0,55€.
Voi tosta tehdä toisenkin laskelman: Jauhot 0,79€/2kg, sokeri 1,49€/kg, eleplant 2,65€/500g, suola 1,29€/kg, hiivapaketti 2.07€/10 pussia. Mitäs tosta tulee yhteensä, 8,29€? mutta kaikkia tarvikkeita jäi vielä toiseen munkkisatsiin ja moneen muuhunkin. Ne rasvat vielä mukaan 11,99€, kappalehinnaksi tulisi noin 30 senttiä.
Tai sit mä voin laskea, että huhtikuussa olen ostanut tasan tuon eleplantin, jota käytin munkeissa, eli kustannus onkin 2,65€.
Tuosta voi valita, että mikä laskutapa on oikein.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt omillani nyt kohta 40 vuotta, ostaen aina hintatietoisesti. Joskus 90-luvulla, nelihenkinen perhe, varastot loppuivat tyystin. Kuukausiostokseni ovat siinä 100 euron kieppeillä, koska asun nykyään yksin. Aiemmin siis luokkaa satanen per nokka. Noista satasen ostoksista varastoon menee ehkä jotain 5 -25 %. Vastaavasti varastosta otetaan tarpeen mukaan. Jos lähtee niukoista varastoista liikkeelle, niin kyllä ne karttuvat vuosien ja vuosikymmenten mittaan, kunhan ostaa kurinalaise
Joskus ysärillä varastot loppuivat tyystin? Mikä tämän lauseen merkitys on kun ei avaudu millään tasolla. Miten 30 vuotta sitten tapahtuneet varaston loppumiset ja nykyaika resenoivat keskenään, en ymmärrä.
Olen puhunut täällä edullisesti ostamisesta ja varaston kerryttämisestä ja hallinnasta. Tuolloin myös minun varastoni loppuivat, ei enää sen jälkeen. Viikon ruokaan olin varannut noin sata markkaa, mutta lapsen sairastuttua lääkkeisiin meni puolet. Ainoa kerta elämässäni kun olen tehnyt koko viikon kaaliruokia. Oliko tuo nyt sitten trauma vai opetus, mutta siitä lähtien olen pitänyt huolta että varastot ovat paremmat. Ja kun niitä varastoja aikojen saatossa kerryttää se resonoi siten että nykyään ne varastot ovat varsin runsaat. T. alehamsteri
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö kirjanpidon ja kustannuslaskennan eron?
Jos ostat tänään 30.4.2024 kilon kaurapuuroa, on se sun ruokamenosi huhtikuussa.
Kun laitat aamupuuron toukokuussa, voit laskea, että tämä puurolautasellinen maksoi 10 senttiä. Tämä on kustannuslaskentaa.
Pitää paikkansa, varastoni ovat turhankin runsaat, koska aiemmin lapset asuivat kotona. Ostan ns perusraaka-aineita nykyään vasta silloin kun kaapissa alkaa olla viimeiset menossa tai tulee hyvä tarjous kohdalle. Kaapeista siis löytyy mausteita, riisejä, pastoja, nuudeleita, kuivattuja ja purkkipapuja, herneitä, linssejä, couscousia, kuivattua nokkosta ja suppilovahveroa, hilloja, jauhoja, kasvis-, kala- ja lihasäilykkeitä, keittoja, etikoita yms. Kuiva-ainekaappini on viisihyllyinen, eikä siellä ole liiemmälti ylimääräistä tilaa. Varastoista vähintään puolet on ostettu hyvistä tarjouksista.
Syömiseni eivät kuitenkaan perustu siihen että 'tuhoaisin' varastojani, vaan yritän pitää ne ajantasalla. Kaksi hyllyistä on varattu päiväysten mukaan, yksi seuraavan 3 kk aikana syötävät, toinen tämän vuoden aikana syötävät. Muissa sitten mennään ainesosien perusteella. Tee- ja keittovarastoni olen saanut puolitettua tänä vuonna. Tosin tarkoittanut että olen antanut 2 pkt vihreää teetä sukulaisilleni, keittoja ja liemiruokia syön muutenkin mielelläni.
Jos nyt sitten ajatellaan mitä huhtikuun ostoksista meni varastoon, niin likipitäen kaikki säilykkeet ja kuivatuotteet, grillibroilerin rintapalat, muutama annos possua, sipulia, tomaatteja, selleriä, munia, aiemmista ostoksista mm. halloumijuustoa. Toukokuussa kuvio todennäköisesti muuttuu hieman koska ahvenet ja hauet (katiskasta) tulevat ruokalistalle, kunhan nyt jäät ensin lähtevät. T. alehamsteri