Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18596)
Vastaavasti 75-kiloisella miehellä, jonka rinkka painaa 22 kiloa( näin kevyttä rinkkaa en ole nähnytkään kuin tyhjänä), päiväkulutus vaelluksella on 36005500 kcal. Vaativissa ja kylmissä oloissa kulutus kasvaa. Tieto kopioitu täältä> https://www.luontoon.fi/retkeilynabc/retkiruoka/energiantarve
Minä taisin kirjoittaa tuo alkuperäisen, neuvoni nuorille vaeltamaan meniöille. Olen vaelluksella joutunut pulaan , kun energia taso romahti, ruuan puutteessa ja on todella ikävä sekä henkisesti ( näin harhoja) että fyysisesti ( en jaksanut)
Ja sinulle viinilipittäjälle vastaan > oletko laskenut viinisi kalorit, viini on alkujaan säilöttyä energiaa ja ihan terveysjuomaa, kunhan kalorit kuluttaa pois. Ihan sama syötkö sokeria ja rasvaa, jos et kuluta varastoituvat kaikki 3 maksaan ;)
Vierailija kirjoitti:
"Itselläni ei ole Netflixiä eikä mitään kiinteitä nettejä (puhelinlasku 20€ ja siitä yhdistän jos tarvitsen tietokoneelle nettiä). Ei ole myöskään kalliita saliharrastuksia vaan nautin kävelystä. "
Ihmettelen aina miten saliharrastus mielletään kalliiksi rahantuhlaukseksi. Opiskeluaikana kävin täysin ilmaiseksi koulun salilla ja nykyisessä asuinpaikassani on myös ilmainen kaupungin sali, joidenkin kerrostalojen kellareissa on jopa ilmaisia kuntoiluhuoneita asukkaille . Käyn tosin maksullisella salilla, mikä kustantaa 12,5 euroa kuukaudessa, tällä saa jo 24/7-kortin.Toki pienemmillä paikkakunnilla hinnat voi olla korkeita, jos kilpailua ei juurikaan ole.
Ympärivuotiseen kävelyynkin tarvitsee jo monenlaista vaatetta ja kenkää, mikä ei sekään ilmaista ole, eikä pelkkä kävely kehitä lihasmassaa/aerobista kuntoa kovinkaan pitkälle.
Susta en tiedä, mutta 12,5€ on mulle melkein viikon ruoat eli ei kyllä mikään pikkuraha jumppailuun, kun tosiaan ilmaiseksikin voi. Sen kun menet metsään siirtelemään pölkkyjä tai juoksemaan mäkeä ylös tai mistä nyt tykkäätkään. Toi 10€ on aivan järkyttävän iso summa rahaa
Otetaan vaikka Karhunkierros 90 km kesällä, erittäin helppo rasti. Ajaksi 10 vrk päivittäin 2x 4,5 km taapertelua, ruokaa mukana 10kg rinkassa myös vaatteita, kahvia, makuupussi, osa yhteisistä ( teltta ,keitin,kaasu,astiat, yms) rinkka on helposti 25-30kg. Mutta energiaa kuluu askareisiin, ruuanlaitto, teltan laitto, pesut yms kaikki tapahtuu ilman tuolia ja pöytää ja kulutus on kohtalaista koko ajan nukkumista lukuun ottamatta. Voi kokeilla 2000 kcal eväillä. Takaan että `tiissiposkelta `on paino tippunut useita kiloja vain 10 vrk aikana kevyellä vaelluksella;) Suosittelen ihan terveydenkin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti 75-kiloisella miehellä, jonka rinkka painaa 22 kiloa( näin kevyttä rinkkaa en ole nähnytkään kuin tyhjänä), päiväkulutus vaelluksella on 36005500 kcal. Vaativissa ja kylmissä oloissa kulutus kasvaa. Tieto kopioitu täältä> https://www.luontoon.fi/retkeilynabc/retkiruoka/energiantarve
Minä taisin kirjoittaa tuo alkuperäisen, neuvoni nuorille vaeltamaan meniöille. Olen vaelluksella joutunut pulaan , kun energia taso romahti, ruuan puutteessa ja on todella ikävä sekä henkisesti ( näin harhoja) että fyysisesti ( en jaksanut)
Ja sinulle viinilipittäjälle vastaan > oletko laskenut viinisi kalorit, viini on alkujaan säilöttyä energiaa ja ihan terveysjuomaa, kunhan kalorit kuluttaa pois. Ihan sama syötkö sokeria ja rasvaa, jos et kuluta varastoituvat kaikki 3 maksaan ;)
En tiiä paljon viinissä on kaloreita mutta vissiin sopivasti :D Koska en liho tai laihdu vaikka en söis mitään tai söisin jotain :D
Jengi täällä maksalle ihan surutta jotain 10€/kk huvikseen johon harrastukseen, en tajua mistä sellaiset rahat ellei töissä käy. Itse kävin viimeksi uimahallissa 8 vuotta sitten, ja silloinkin sisareni maksoi mun pääsymaksun kun mulla ei ollut rahaa. Helppoa täällä naureskella, että ois varaa ostella jotain vaellustarvikkwita ja muonaruokaa. Halvemmalla pääsee kun jumppaa kotona ja keittää itse sitä halvinta puuroa tai riisiä ja miettii mikin sitä rahaa tunkee!
Keskimäärin litrassa viiniä on 750 kcal Kevyellä 52kg miehellä tuo on aika iso osuus vrk kaloreista. Viiniä alettiin valmistamaan siksi, että saatiin marjasato säilöttyä kun ei ollut muutakaan keinoa. Jos juo 1,5l viiniä päivittäin niin ahdasmielisemmät peloittelevat maksan poksahtamisella. Oma käsitykseni on että maksa polttaa kaiken , mutta ei määräänsä enempää. Ja hieman turhan painavaa energiaa vaellukselle;)
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin litrassa viiniä on 750 kcal Kevyellä 52kg miehellä tuo on aika iso osuus vrk kaloreista. Viiniä alettiin valmistamaan siksi, että saatiin marjasato säilöttyä kun ei ollut muutakaan keinoa. Jos juo 1,5l viiniä päivittäin niin ahdasmielisemmät peloittelevat maksan poksahtamisella. Oma käsitykseni on että maksa polttaa kaiken , mutta ei määräänsä enempää. Ja hieman turhan painavaa energiaa vaellukselle;)
No mieluummin mä vaellukselle ottaisin pari tonkkaa 3l viiniä kuin jotain muonapusseja tai vaihtovaatteita :D Valinta kysymyksiä :D
Vierailija kirjoitti:
Otetaan vaikka Karhunkierros 90 km kesällä, erittäin helppo rasti. Ajaksi 10 vrk päivittäin 2x 4,5 km taapertelua, ruokaa mukana 10kg rinkassa myös vaatteita, kahvia, makuupussi, osa yhteisistä ( teltta ,keitin,kaasu,astiat, yms) rinkka on helposti 25-30kg. Mutta energiaa kuluu askareisiin, ruuanlaitto, teltan laitto, pesut yms kaikki tapahtuu ilman tuolia ja pöytää ja kulutus on kohtalaista koko ajan nukkumista lukuun ottamatta. Voi kokeilla 2000 kcal eväillä. Takaan että `tiissiposkelta `on paino tippunut useita kiloja vain 10 vrk aikana kevyellä vaelluksella;) Suosittelen ihan terveydenkin kannalta.
Pieni karhunkierros parempi aloittelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat ettei maksa kestä määräänsä enempää? Paljon se siis on? Ite myös juon joka päivä viiniä kun en näe syytä töihinkään mennä. Mutta ei mulla mitään sairauksia kyllä ainakaan vielä ole. Korkeintaan pää joskus kipeä ja väsynyt. Toki oon vasta 25v.
Minulle antaa laskuri energia tarpeeksi n 4543 kcal/ vrk kun vertaan vaellusta > ammattiurheiluun . Väitän että vaelluksella kulutus on 14 h / vrk ja ammattiurheilijalla vain 2-4h/ vrk ja loppuajan huilailevat sohvalla. Todellakin tietämättömyyttä noilla kaupoilla myydä 7 days ruokasettiä jossa kcal jää alle 1500/ vrk ja proteiinitkin alle 50g. Niinkuin laskuri näyttää minä hoikka 186cm mies tarvitsisin 3 x 7 days settejä jotta pysyisin elopainossani 7 päivän vaelluksella. ja hirveä hinta 3x 119€ Jep metukkaa, peruna ja puurohiutaleita, nötköttiä, hilloa, lihakastike tlk yms niillä pärjää paremmin ja edullisemmin alla linkki laskuriin
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Vierailija kirjoitti:
Alkoholinkäyttö lisää myös maksan rasvoittumista ja tuo johtaa monenlaisiin ongelmiin ja pahimmillaan maksakirroosiin. Eikä tuo haittaa pelkästään maksaa vaan myös munuaiset, aivot, haima ja moni muu paikka kärsii tuosta. Toki maksan saa rasvoittumaan myös sokerilla, makeutusaineilla ja jopa kuulemma jollain luontaistuotteilla, sekä joillain lääkityksillä.
Minä taas tehnyt koko elämäni töitä mutta en ole kyllä mitään maksullisia harrastuksia ikinä harrastanut. Ne kuuluu mielestäni vain rikkaille. En ymmärrä miksi kukaan vaikka tuilla elävä edes haluaisi harrastaa jotain maksullista Kuulostaa jotenkin kauhean minä-keskeiseltä, että minä haluan ja mun pitää saada tai jotenkin. Hyvin outoa omaan korvaani.
Vähän menee aiheen ohi, Maksaa rasittaa kaikki mitä suustaan tunkee. Eniten turhat kalorit sokerista, rasvasta,alkoholista. Määrät ratkaisee jos maksa kykenee polttamaan 100 yksikköä, niin rasvoittuminen alkaa kun päivittäin 100 yksikköä ylittyy. Se mistä yksiköt koostuvat ei ole merkittävää. Esim sokeria 40 yk rasvaa 50 yk alkoholia 30yk = 120 eli 20 yk rasvoittaa maksaa. Tuosta kun vähentää sokeria 10 yk ja rasvaa 15 yk niin ollaan jo terveemmällä tiellä ;) Maksa on kuin pankki jos laihdut, maksakin laihtuu ja päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän menee aiheen ohi, Maksaa rasittaa kaikki mitä suustaan tunkee. Eniten turhat kalorit sokerista, rasvasta,alkoholista. Määrät ratkaisee jos maksa kykenee polttamaan 100 yksikköä, niin rasvoittuminen alkaa kun päivittäin 100 yksikköä ylittyy. Se mistä yksiköt koostuvat ei ole merkittävää. Esim sokeria 40 yk rasvaa 50 yk alkoholia 30yk = 120 eli 20 yk rasvoittaa maksaa. Tuosta kun vähentää sokeria 10 yk ja rasvaa 15 yk niin ollaan jo terveemmällä tiellä ;) Maksa on kuin pankki jos laihdut, maksakin laihtuu ja päinvastoin.
Juu, kirjottelin tuolla jos aiemmin. Olen onneks hoikka juoppo :D Eli en todellakaan syö mitään sokeria tai turhaa alkoholin lisäksi :D Kasviksia ja kananmunia ja kanaa lähinnä silloin kuin muistaa :D
Syön pikakauraa ja margariinia ( sulatettuna ), on hyvää tasoa.
Monipuoliset vitamiinivalmisteet on halpaa ja terveellistä myös.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin nuorempana (reilu 25v) ton Karhunkierroksen, mentiin viidessä päivässä koska enempää ei ollut lomaa. 2 nuorta aikuista ja 1 iso kovakuntoinen koira - se oli paremmassa kunnossa varmaan kuin me omistajat yhteensä. Meillä ei ollut retkimuonapusseja, ei niitä siihen aikaan järkevään hintaan edes ollut saatavilla, koirallekin oli mukana ihan sen perusnappulat+ nameja/puruluita. Säilykkeitä (kalaa öljyssä; ylimääräinen öljy kaadettiin koiran nappuloiden sekaan, säilykelihaa), näkkileipää, sulatejuustoa, metwurstia, sokerillista mehua, suklaata, suklaapatukoita - veikkaan kalorimääräksi sellaista 2000-3500kcal/vrk. Koira kantoi omissa repuissaan (sellaiset satulalaukkutyyppiset) omat muonansa, osan vedestä ja trangian ja polttoaineet, loppuaikana likaisia pyykkejäkin. Mun rinkka painoi lähtiessä 16kg, miehellä 25kg, mukana vain yksi vaihtovaatekerta+sukkia, kahdet jalkineet (saappaat+vaelluskengät), perusteltta, perusretkipatjat ja perusmakuupussit. Eli mentiin mahdollisimman karsitulla varustuksella, siihen aikaan ei ollut edes matkapuhelimia.
Ei pudonnut mulla paino, miehellä saattoi tippua pari kiloa, kun ei ollut kaljaa mukana.
Seuraavana kesänä Haltille samalla porukalla, siihen oli varattu sitten yli viikko, mutta suoriuduttiin hieman nopeammin, kun koira kieltäytyi pysähtymästä, jos oli liikaa hyttysiä. Nyt oli varattu mukaan kuivamuonaakin, tavallaan, eli perunamuusijauhetta, pikamakaronia, pikariisiä, säilykepapuja jne. että saatiin tehtyä "oikeaa lämmintä ruokaa", kun siellä oli kuitenkin aika kylmää heinäkuussa. Mulla tuli painoa kilo lisää tolla reissulla, mutta siihen varmaan vaikutti hormoonit, koska olin raskaana (rv10-11). Omaa painoa ei ollut kovin paljon mukana kannettavaksi lähtiessäkään, rinkat pikkasen painavampia, lämpimiä vaatteita mukana enemmän.
Meillä tosin oli harjottelua takana jonkin verran, ton koiran kanssa kulkemista ja muuta perusmaalaishommaa, kävin töissä polkupyörällä 15km suuntaansa. En kokenut, että olisi ollut mitenkään kuluttavaa menoa.
Nyt olisi vähän eri juttu, työmatkakin sujuu näppärästi keittiöstä olohuoneen nurkkaan ihan kävellen, ja omamassaa löytyy lisää enemmän kuin yhden rinkanpainon verran. Kävely sujuisi, mutta rinkan painoa en taitaisi jaksaa kantaa koko päivää.
Karhunkierroksesta, olen sen kiertänyt. Kysyn, että miten se vaarallinen ja vaikea nousu on hoidettu? silloin, kauan sitten, siinä oli vain yksi paksu juuri mistä sai itsensä heivattua ylemmäksi. Paikkaa en tarkalleen muista, mutta kiinnostaa.
Kyllä meille kahteen pekkaan riittää 200 euroa kuussa ruokaan. Tarjoukset hankitaan. Peruna on tärkeä ravintoaine, ja sitä menee paljon. Kotletteja saa alennuksella. Juotavat omaa raanavettä ja siihen mehua, vaikka ostettua. Lihaa reilusti ja vihanneksia mukaan. Porkkanaa on usein, eri muodoissa. Joskus viineri tai vastaava.
Makkaraa tarjouksesta. Leipää voi ostaa edulliseen kilohintaan, ei mitään jyväleipiä. Makaronista ja riisistä me ei välitetä.
Mikä olisi kallista syötävää, maitoa juodaan litratolkulla, mutta homogenoimatonta, on terveellistä. Täytyy katsoa mitä muut ostavat ruuaksi jos kerran monta sataa menee kuukaudessa.
Hintojen nousun myötä ei millään onnistu 25€/vko budjetilla jos haluaa syödä edes suhteellisen terveellisesti. Sanotaan että 40€/vko syön suhteellisen monipuolisesti ja terveellisesti ja pystyn kuntoilemaan suht aktiivisesti. Kuitenkin tuohon hintaan syödään jauhelihaa, ei mitään luomulihaa puhumattakaan siipikarjasta, tuore kalasta jne. Herkut on kokonaan pois tässä budjetissa ja pysyn ihanteellisessa painossa.
Budjetti nousee mikäli kuntoilen todella rasittavia harjoituksia useamman kerran viikossa + muu treeni päälle. Tai jos lisään ruuan tervellisyyttä.
Aikamoiset lenkkarit jos 10 vuotta olet niillä päivittäin kävellyt. Tai talvella, kun tarvitaan piikit, että pysyy pystyssä.