Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18587)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin opiskelijana jo pihistä ja panosta hommaan eli jos joskus ostat kalliin hedelmän niin seuraava välipala on se hapankorppu. Tai jos herkuttelen sinisimpukoilla ja itsetehdyllä leivällä niin aamupalana puuroa. Ja siis pointti että jos ruoka-annoksessa on 1 kallis asia esimerkiksi liha tai juusto tai vastaava, niin kaikki muu siinä ateriassa on halvimmista raaka-aineista. Eli vaikka halvinta spaghettia ja tomaattimurskaa sen juuston kera. Ravintolassa kävin viimeks 5 vuotta sitten ulkomaanmatkalla Espanjassa. Toki vaan kerran ja muuten ostin kaupasta patonkia ja kokkailun itse.
Hupaisaa, että lomamatkalla Espanjassa 5 vuotta sitten on käynyt viimeksi ravintolassa. Ja hupaisaa että vain kerran sen loman aikana.
Sairasta!
Nyt on pakko kommentoida, että itse en pidä ravintoloista myöskään. En rahanmenon tai pihiyden takia, mutta ihmiset ahdistaa ja ammattikokkina koen osaavani tehdä ruoat paremmin. Lisäksi mulla tuli yliannostus ravintoloista jo mainosalalla 20-26-vuotiaana työskennellessäni. Kävin joka ikinen päivä ulkona syömässä 2 kertaa! Joo, ei tee enää mieli ravintoloissa käydä. Se on pakkopullaa, ei mikään nautinto itselle. Eri asia varmaan ihmisillä jotka tottunut vaan tilaamaan kotiin pitsaa kerran viikossa ja pari kertaa kuukaudessa käydään jossain Bistrossa. Sitten pitääkin lomalla käydä ulkona syömässä joka päivä! Oujee!
Älkää vastailko tälle 50 kiloiselle, joka laskee senttien tarkkuudella vitamiiniporetabletitkin. Jos kritisoi pieniä ruokamääriä, niin alkaa läskiksi syyttely. Ollut ennenkin tässä ketjussa, ja taas sama toistuu.
Vierailija kirjoitti:
Eilen söin aamupalaleipä salaatilla ja tuorejuustolla 0,20€ ja monivitamiiniporetabletin 0,05€ + kupin pikakahvia kauramaitotilkalla 0,10€. välipalana keitetty kananmuna 0,20€, lounaaksi kasvissosekeittoa pakastimesta 0,30€ ja itseleivottu sämpylä 0,05€, illalliseksi pyttipannua (peruna ja pala uunilenkkia + pakastekasviksia pari rkl) 0,50€ ja illalliseksi itsetehtyjä poppareita 0,20€ leffan kanssa. Juomana aina vettä. Eli päivän ruoat maksoi eilen 1,60€ eikä ollut nälkä eli ei tarttenut edes napostella pähkinöitä. Jos söisin joka päivä samanlaisen setin niin toi maksais mulle 48€/kk. Toki joskus syön pastaakin tai soijasuikaleita tai kalaa muuta. Mutta kasviksia joka päivä, niistä en luovu.
N. 800 kaloria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä opin opiskelijana jo pihistä ja panosta hommaan eli jos joskus ostat kalliin hedelmän niin seuraava välipala on se hapankorppu. Tai jos herkuttelen sinisimpukoilla ja itsetehdyllä leivällä niin aamupalana puuroa. Ja siis pointti että jos ruoka-annoksessa on 1 kallis asia esimerkiksi liha tai juusto tai vastaava, niin kaikki muu siinä ateriassa on halvimmista raaka-aineista. Eli vaikka halvinta spaghettia ja tomaattimurskaa sen juuston kera. Ravintolassa kävin viimeks 5 vuotta sitten ulkomaanmatkalla Espanjassa. Toki vaan kerran ja muuten ostin kaupasta patonkia ja kokkailun itse.
Hupaisaa, että lomamatkalla Espanjassa 5 vuotta sitten on käynyt viimeksi ravintolassa. Ja hupaisaa että vain kerran sen loman aikana.
Sairasta!
Nyt on pakko kommentoida, että itse en pidä ravintoloista myöskä
Jos käy kerran viidessä vuodessa lomamatkalla, ei kai ole mitään järkeä syödä siellä pihinä patonkia. Ei silti, vaikka olisi kokki tai joskus syönyt paljon ulkona.
Viikon ruokaostokset alle 25€:
Makaronia, perunaa, porkkanoita, omenoita, banaania
Uunilenkki, broilerinkoipia, jauhelihaa, lauantaimakkaraa
1l jogurtti, maitoa, ruokakermaa, kananmunia
tomaattimurskaa, oliiveja, herkkusieniä
paahtoleipä, ruisleipä
pakastekasviksia, lohkoperunoita
En näe mitään järkeä syödä satasella kuussa. Terveelliseen ruokavalioon ei tuollaisella budjetilla näillä nykyhinnoilla pääse mitenkään. Sen tietää jokainen ruokakaupassa vieraillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta!
Nyt on pakko kom
Tässä varmaan vaikuttaa montako seuralaista on, ja joutuuko itse maksamaan kaikkien muiden ruoat (teinit ja ruokarajoitteiset?) no toki jos ravintolassa syö niin se viinipullo maksaa heti 20€, sama joka kaupassa maksaa 3€ Onhan nää valintoja ja riippuu paljon matkaseurueesta (onko vauva mukana?) yms. Ja tietty budjetti. Ite matkustanut kans vuosia maailmalla ja aina kokannut majapaikassa ite, etten myöskään haikaile ravintoloiden perään. Olen kans aika nirso ja tilaisin vaan aina kanasalaatin ja kastikkeen erikseen. Samapa se on tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastailko tälle 50 kiloiselle, joka laskee senttien tarkkuudella vitamiiniporetabletitkin. Jos kritisoi pieniä ruokamääriä, niin alkaa läskiksi syyttely. Ollut ennenkin tässä ketjussa, ja taas sama toistuu.
Jos ei ilmoita sitä vitamiiniporetabletin hintaa niin ihmiset alkavat haukkua, ettei saa vitamiineja tarpeeksi ja varmaan syö salaa lounaan jonkun toisen piikkiin jne. Toi poretabletti on helppo muistaa kun 0,99€ maksaa ainakin Lidlissä purkki ja siinä on 20kpl eli lyhyellä matikalla 1 poretabletti on 0,05€.
Ja tuo monivitamiiniporetabletti 0,05€ on ainakin itsellä tarkoitus vain korvata se kallis tuoremehu aamulla kahvin kanssa. Ei korvata siis päivän salaatteja tai kasviksia mitenkään. Kasviksia syön joka aterialla, jopa leivän päällä. T. 50kg
Hyvä että täällä monet kertoo tarkkoja syömisensä tai ostamiensa ruokien hintoja, sitähän ap toivoi aloituksessaan. Niitä kommentteja en ymmärrä, missä ihmetellään miksi joku laskee sit ruokiensa summat sentilleen. Eikö tässä ketjussa ollut just tarkoitus laskea kaikki ruoat, että tietää syökö 100€/kk ja mitä sitten syö? Ps. Upeita ale-löytöjä ollut monilla! Tossa pitäis itsekin skarpata ja vaihdella kauppoja
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että täällä monet kertoo tarkkoja syömisensä tai ostamiensa ruokien hintoja, sitähän ap toivoi aloituksessaan. Niitä kommentteja en ymmärrä, missä ihmetellään miksi joku laskee sit ruokiensa summat sentilleen. Eikö tässä ketjussa ollut just tarkoitus laskea kaikki ruoat, että tietää syökö 100€/kk ja mitä sitten syö? Ps. Upeita ale-löytöjä ollut monilla! Tossa pitäis itsekin skarpata ja vaihdella kauppoja
Miksi joku kauramaitotilkka 0,10 senttiä on hyvä asia? Miten se lasketaan, se tilkanhinta? Ja toisaalta, kun syö nakertaen niin eikö siitä synny sitä hävikkiä kun se ruoka ehtii pilaantua kun syö vaan teelusikallisen sitä ruokaa?
Eilen hain graavilohi 200g, uunikirjolohipala 200g, pizzapala 10x15cm = 5,09 laitoin lohet pizzan päälle ja lämmitin. Nam!
3xkebab+riisiannokset = 6,83 (yhden hinta olisi siis ollut 5,69, enkä olisi ikinä sillä hintaa ostanut)
Kohta hakemaan lisää.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku kauramaitotilkka 0,10 senttiä on hyvä asia? Miten se lasketaan, se tilkanhinta? Ja toisaalta, kun syö nakertaen niin eikö siitä synny sitä hävikkiä kun se ruoka ehtii pilaantua kun syö vaan teelusikallisen sitä ruokaa?
En voi vastata muiden puolesta, mutta itse lasken niin, että kun käyn kerran viikossa kaupassa ja ostan kauramaidon 2.29€ niin tiedän että se kestää yli viikon. Eli jaan tuon summan 7:llä, mikä tekisi 0,32€ päivässä. Ja meitä kaksi juojaa. Hävikkiä ei mulla ja kumppanilla myöskään tule, vaikka nakerrettais jotain. Esimerkiksi ennen seuraavaa kauppareissua tehdään kasvissosekeitto minne tyhjennetään kaikki kasvikset ja maidon jämät yms. Perunan ja porkkanan kuorista tehdään mm. Sipsejä samalla kun laitetaan ne uunijuurekset tai joku vuoksruoka uuniin. Ostetaan kaupasta just sen verran mitä meillä menee ja tarvittaessa myös paljastetaan ylimääräinen ja seuraavalla viikolla ostetaan ruokaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi vastata muiden puolesta, mutta itse lasken niin, että kun käyn kerran viikossa kaupassa ja ostan kauramaidon 2.29€ niin tiedän että se kestää yl
Tietenkin joku kävi tätä alapeukuttamassa, koska? Itse ei osaa taloudenhallintaansa niin hyvin kuin me? No eniveis, noin 150€/kk meillä menee ruokaan kuukaudessa kahdelta. Laitetaan molemmat satku yhteiskauppatilille, mutta ei olla ikinä saatu 200€/kk kauppaan menemään. Ollaan molemmat toki säästäväisiä ja maalaisjärjellä varustettuja, eikä einekset kuulu meidän perheen talouteen. Ollaan myös terveitä ja normaalipainoisia, jos sillä on mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tänään kahdeksi päiväksi 2;lle siskonmakkarasoppaa , 3 isoa perunaa, 2 pussia kotimaisia keittovihanneksia, makkarat, persiljasilppu. Hinta 5.20 iltapalaksi muutama lettu 1,50. Ei itsetehty
ruoka niin kallista ole.
Teillä ollaan pieniruokaisia. Kolme perunaa riittää kahdelle ihmiselle kahdeksi päiväksi, oheen vielä 100 g keittojuureksia henkilöä kohden päivälle. 😆
Energiaa kolmessa perunassa on 225 kcal ja kahdessa pussissa keittojuureksia 120 kcal. Henkeä kohden energiaa on siis päivälle 172 kcal + makkarat. Tarina ei kerro onko tuossa yksi vai kaksi ateriaa mutta ainakin pysyy hoikkana.
Perinteisesti siskonmakkarapaketti on ollut 500 g, jos niissä on kaloreita noin 300 kcal/100 g niin paketissa on 1500 kcal eli keitossa on yli 1600 kcal yhteensä ja siitä jaettuna kahdelle ihmiselle kahdelle aterialle tulee kaloreita 400 kcal/henkilö/ateria eli hyvin optimaalinen määrä kaloreita ateriaa kohden. Lisäksi ainakin suositusten mukaan aterialle kuuluisi myös leipä, josta vielä 100 kcal lisää. Näkee että ihmiset ei paljon näitä ruoka-asioita ole miettinyt eikä vissiin paljon ruokaa tehnytkään, kyllä 3-5 perunaa perunoiden koosta riippuen on kattilallisen keittoa ihan normaali määrä ja pakastekasviksia 400 g on myös aivan normimäärä. Ja harvemmin kaksi henkilöä aivan kokonaisen kattilallisen keittoa yhdellä aterialla syö että hassua ihmettelyä.
Olen vähän loukkaantunut, millaisia tekstejä väitetään minun kirjoittamikseni. En kirjoittaisi tuolla tavalla, käytän kieltä ihan eri tavalla!
Tänään löytyi teinipoikien iloksi -30% kananuggetteja. Löysin myös punalaputettuja kananmunia ja jauhelihaa. Poikien uusi suosikkilisäke on keltainen riisi, siis mausteinen riisi. Ja onhan se hyvää! ( paitsi jos ei tykkää riisistä tai mausteista...) paaljon valkosipulia, kurkumaa, paprikaa, chiliä...
Joku ihmetteli, miten joku voi ostaa mausteita niissä suurissa purkeissa. No, meillä mausteita kuluu niin paljon, että sellainen pieni täyttöpussi kuluisi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän loukkaantunut, millaisia tekstejä väitetään minun kirjoittamikseni. En kirjoittaisi tuolla tavalla, käytän kieltä ihan eri tavalla!
Tänään löytyi teinipoikien iloksi -30% kananuggetteja. Löysin myös punalaputettuja kananmunia ja jauhelihaa. Poikien uusi suosikkilisäke on keltainen riisi, siis mausteinen riisi. Ja onhan se hyvää! ( paitsi jos ei tykkää riisistä tai mausteista...) paaljon valkosipulia, kurkumaa, paprikaa, chiliä...
Joku ihmetteli, miten joku voi ostaa mausteita niissä suurissa purkeissa. No, meillä mausteita kuluu niin paljon, että sellainen pieni täyttöpussi kuluisi viikossa.
Ja minä olen Ske 😄
Meinaa allakirjoitus unohtua, kun muualla en sitä käytä
Vierailija kirjoitti:
Mausteista!
Juu, mä olen toivonut löytäväni maustekaupan josta vois ostaa mausteet omiin purkkeihin.
Siis reilun kokoisiin lasitölkkeihin, ei niihin kaupassa myytäviin lasisiin.
Mä tykkään, että maustepurkki on reilun kokoinen suustaan niin, että siitä voi helposti ottaa tee- tai ruokalusikkamitalla ja sen verran matala, että mitta yltää purkin pohjaan asti.
Jeesus miten raivostuttavaa on joku 15 gramman paperinen maustepussi. Sitä ei edes viitsi yrittää varistella isompaan tölkkiin. Argh! Kaupan lasisen pikkupurkin kanssa saa taistella että mittalusikka mahtuisi purkin suusta ja pohjimmaisiin se ei yllä.
En vielä ole löytänyt maustekauppaa jonne voisin töytäistä sisään omine purkkeineni. Aatelkaa: purkit tiskiin ja kauppias taaraa, täyttää purkin, punnitsee ja se on siinä. Mut ei.
Täällä on vieraillut joku down under -tyyppi. En ole käynyt Australiassa mut Dubaissa asuessani näin ostettiin mausteet.
T: Kampin pimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta!
Nyt on pakko kommentoida, että itse en pidä ravintoloista myöskä
Minä taasen en tajua tätä. Olen käytännössä kasvanut ravintoloissa, äiti kun oli alalla. Muut menivät koulun jälkeen kotiin syömään makaronilaatikkoa, minä ravintolaan. Ei mutsilla ollut aikaa kokata kotona. Kas kummaa, minusta tuli kokki, baarimestari ja tarjoilija. Enkä taatusti lomalla kokkaa mitään, edelleenkin pidän ravintoloista ja valmiista ruoasta pöytään.
Onko sinulla lähde tälle, että hoikat on rikkaampia kuin lihavat?
Huomatkaa sanavalinnat, ei siis laihat vs tukevat vaan hoikat vs lihavat.
Miksi rikkaat pihistelisivät ruuan suhteen? Se on mielestäni viimeinen säästökohde. Etenkin tämä 100€ kitudietti.