Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18587)

Vierailija
3901/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä alehamsterin reilun viikon ostokset:

sitrus risifrutti, viljapossunpotkaa n. 1,7 kg, milano salami 100 g, kirjolohikeitto, amerikan pekoni, savumaukas maalaispalvi 250 g, hummus 275 g, kananpojan grillicombo cajun-ananas 550g, mustamakkara 683 g, lempeän tulinen kananfilekeitto, tomaatti-vuohenjuustokeitto, kaurapaahtoleipä 500 g, rouhesämpylöitä 8 kpl, nämä 60 % yht. 20,71 e.

Tarjous/normaalihinta: n. 1,4 kg banaaneja, varsiselleri 400 g, kirsikkatomaatteja, naughty brgr lime-jalopenohillo, 2 kg perunoita, parmigiano regiano juusto 80 g, nämä yhteensä 7,89 e. Kaikki yhteensä 28,6 e. Kuun alusta ostokset yht. 40,17 e. Riittää reilusti kuun puolivälin jälkeen.

Ruokaa tuossa on yhdelle mummolle enemmän kuin riittävästi, osa menee pakkaseen. Tiedän että jotkut haluavat natkuttaa esimerkiksi noista potkista, pyydän anteeksi konkareilta kun kerron itsestäänselvyyksiä niistä. Pinnat kiinni pannulla, pataan hautumaan, pannuliemi sekaan, mausteet myös. Kun liha irtoaa luista, erotellaan jäljelläolevat läskit ja luut, mahdollisen luuytimen voi syödä. Sitten ainakin kaksi koulukuntaa - ylimääräisen rasvan voi imeyttää leipään tai itse suosimani - jäähdytä pata kunnolla, kuori pinnalle kertynyt rasva pois. Riippuen siitä kuinka nuuka on, rasvan voi säästää ja käyttää vaikka pyttäriin tai sitten heittää vain pois.

Vierailija
3902/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee satanen kuussa jo pelkkään kahviin. Siihen sapuskat päälle n. 600e/kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3903/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee satanen kuussa jo pelkkään kahviin. Siihen sapuskat päälle n. 600e/kk

Kerrotko mihin sinulla menee 600€/kk rahaa ruokaan? Voidaan auttaa sua me, jotka pärjää 100€:lla. Toki jos sulla varaa eikä säästö kiinnosta, niin anna mennä sitten vaan vaikka 1000€ rahaan kuussa. Ei se meiltä muilta ole pois ollenkaan.

Vierailija
3904/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kertoi et menee tunti lettujen tekoon arjessa. No ite kun teen niin rikon munat, heitän jauhot joukkoon ja vatkaan maidon ja jätän seoksen siihen turpoamaan. Menee siis 1-2 min. Sitten vien koiran ulos tai siivoan tai teen kotitöitä tai opiskelen tms. Ja kun paistan letut niin isolla pannulla ja parin min per puoli. Paistamiseen menee ehkä 10 min. Ja siinä välissä ehdin myös siivota keittiötä tai tyhjentää tiskikoneen. Eli mun lettujen paistamiseen menee ehkä 12 min eli ei kyllä tuntia

Vierailija
3905/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä kertoi et menee tunti lettujen tekoon arjessa. No ite kun teen niin rikon munat, heitän jauhot joukkoon ja vatkaan maidon ja jätän seoksen siihen turpoamaan. Menee siis 1-2 min. Sitten vien koiran ulos tai siivoan tai teen kotitöitä tai opiskelen tms. Ja kun paistan letut niin isolla pannulla ja parin min per puoli. Paistamiseen menee ehkä 10 min. Ja siinä välissä ehdin myös siivota keittiötä tai tyhjentää tiskikoneen. Eli mun lettujen paistamiseen menee ehkä 12 min eli ei kyllä tuntia

Ethän sinä saa paistettua kuin 4 lettua tuossa ajassa. me muut ehkä puhutaan siitä että lettuja kun perheelle paistetaan niitä on vino pino, taikinaakin toista litraa, siinä tunti on aika realistinen arvio vaikka paistaisi sekä isolla että lettupannulla samaan aikaan. Seuraavana päivänä sitten ehkä tehdään täytettyjä isoja lettuja uunissa juustokuorrutteella.

Vierailija
3906/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä myös jälkiruoat kuuluvat vaihtelevaan ja terveelliseen ravintoon.

Mielummin marjakiisseliä tai vaikka omatekoisia lettuja kuin suklaata.

Ja paljon mielummin juuri noin ja kotitekoista.

En saanut vastausta lastensa harrastusten ja lemmikkien takia kiireiseltä perheenäidiltä, miten tehdään ruokaa ilman tiskiä. Valmisruokaa, oletan.

Älä muori luovuta, täällä nyt kuulee kaikenlaista. 

Juuri toisin päin: paljon ennemmin tummaa suklaata, kuin lettuja, jos terveellistä haluaa. Se, mitä mieluummin syö on toinen juttu, ja kerta kuussa ihan mitä vaan ei haittaa mitään tai ketään.

Vierailija
3907/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt on paikallisissa K-supermarketeissa loput sulatetut mämmit euron tuokkonen. Pakkasessa olevat näyttivät olevan 1,29€, mutta niitä ei ollut kuin se yksi joka ei ole suosikkeja.

Letut tosiaan eivät ole mitään pikaruokaa, se vaatii aina kunnon ajan, että niitä saa suuremmalle perheelle paistettua tarpeeksi. Sen takia tosiaan teen viikolla usein pannukakkua - jos on uuni muutenkin lämmin. Se, että onko letut/pannukakku terveellistä syötävää, on lähestulkoon elämänkatsomuskysymys. Toisille on, toisille ei. Minusta meidän perheen letut ovat paistoon käytettyä voita lukuun ottamatta terveellisiä, paistettunakin ihan riittävän terveellisiä. Jauhoina esimerkiksi kaurahiutaleita, tattarijauhoja, täysjyväohraa, täysjyväruista ja valkoista vehnää. Maitona sitä, mitä sattuu jääkapissa olemaan vanhimmalla päiväyksellä (usein rasvatonta), ja tietenkin kananmunia. Silloin tällöin teen "pinaattilettuja", pinaatin tilalla talvisin pakastimesta lehtikaalia, mangoldia tai lamopinaattia (itsekasvattamaani), keväisin nokkosta ja/tai vuohenputken versoja hienonnettuna. No, jos pitää maitoa, viljaa ja kananmunia epäterveellisinä, niin tietenkin sitten nuo ovat epäterveellisiä, vaikka niissä olisi jotain kasviksia.

Kiireisen päivän pikaruoka meillä on usein juustomunakas/juustokasvismunakas (tai jos on jäänyt keitettyjä perunoita, niin perunamunakas), ja sen kanssa esimerkiksi jääkaapista pastaa, joskus teen kuskusia (se on erinomainen pikaisesti tehtävä lisäke, jonka makua voi vaihdella mausteilla ja kasviksilla). Lisukkeena on aika usein pakasteparsakaalia, joskus maissia, papuja tms. tai sitten tuoreena porkkanaa, kurkkua ja tomaattia (näitä kakkoslaadun, alle kaksi euroa kilo).

Nyt vaikuttaisi siltä, että teinipoikien pahin ahmimiskausi alkaa olla ohi, joten kilon spagettikattilallisesta jää jotain jääkaappiin laitettavaksikin!

Ske

Vierailija
3908/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä saa paistettua kuin 4 lettua tuossa ajassa. me muut ehkä puhutaan siitä että lettuja kun perheelle paistetaan niitä on vino pino, taikinaakin toista litraa, siinä tunti on aika realistinen arvio vaikka paistaisi sekä isolla että lettupannulla samaan aikaan. Seuraavana päivänä sitten ehkä tehdään täytettyjä isoja lettuja uunissa juustokuorrutteella.

Itse puhuin ehkä aktiivisesta työajasta. Kyllä ne lapset ja puolison ja vieraatkin voi ohjeistaa kääntämään lettua 2 min. Välein :D Ei kenenkään tartte yksin seistä siinä tuntia tuijottamassa taikinaa ja odottaa että milloin voi kääntää luetun. Ite ainakin keksin muutakin tekemistä sille ajalle, ja puhelimeen vaan hämäriä 2 min välein

Vierailija
3909/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eihän siihen taikinan tekoon menekään kuin hetki - tosin pelkästään kuuden-seitsemän kananmunan rikkomiseen menee minulla kyllä jo pari minuuttia, kun aina onnistun pudottamaan kuorenpalan tai kaksi sinne kulhoon ja ongin ne pois. Sen taikinan voi tehdä jo vaikka edellisenä päivänä, ei se ole ongelma. Mutta jos paistan kolmella pannulla (peruspaistinpannu x2 ja 7 letun valurautapannu) niin tuollaisen reilun litran taikinan saan paistettua vajassa 1,5 tunnissa (jos en käytä kahta tav. paistinpannua, niin aikaa menee enemmän). Ehtiihän siinä välissä tehdä muutakin, mutta ei mitään kovin pitkäjänteistä, eikä voi kauas hellan äärestä poistua. Noista letuista yleensä jää muutama seuraavalle päivälle, jos hyvin käy, niin voin tehdä täytettyjä ohukaisia (jauhelihaa tai muuta lihaa hienoksi pilkottuna, kasviksia, riisiä/kuskusta/kvinoaa, juustoa jne).

Sinä paistat kolme lettua - minä paistan kolmella pannulla...

Ske

Vierailija
3910/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä saa paistettua kuin 4 lettua tuossa ajassa. me muut ehkä puhutaan siitä että lettuja kun perheelle paistetaan niitä on vino pino, taikinaakin toista litraa, siinä tunti on aika realistinen arvio vaikka paistaisi sekä isolla että lettupannulla samaan aikaan. Seuraavana päivänä sitten ehkä tehdään täytettyjä isoja lett

Itse puhuin ehkä aktiivisesta työajasta. Kyllä ne lapset ja puolison ja vieraatkin voi ohjeistaa kääntämään lettua 2 min. Välein :D Ei kenenkään tartte yksin seistä siinä tuntia tuijottamassa taikinaa ja odottaa että milloin voi kääntää luetun. Ite ainakin keksin muutakin tekemistä sille ajalle, ja puhelimeen vaan hämäriä 2 min välein

Ei kyllä voi, varsinkin jos on kaksi pannua käytössä se on hikistä hommaa paljon varttia pidempään. Toki letunpaistossa on myös kahta koulukuntaa, jotkut syövät vasta kun kaikki on paistettu, itse olen sillä linjalla että letut syödään heti paiston jälkeen ja omani syön vasta kun kaikki on paistettu - ei edes ole ruokahalua kun siinä paisto'käryssä' huhkii. Voi olla että olen jonkinlainen perfektionisti, mutta en tosiaan jätä paistamista, voin ja taikinan määrää, paistolämpötilan säätöä muille, opetustilanteet erikseen mutta toki olen silloin läsnä.

Vierailija
3911/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä alehamsterin reilun viikon ostokset:

sitrus risifrutti, viljapossunpotkaa n. 1,7 kg, milano salami 100 g, kirjolohikeitto, amerikan pekoni, savumaukas maalaispalvi 250 g, hummus 275 g, kananpojan grillicombo cajun-ananas 550g, mustamakkara 683 g, lempeän tulinen kananfilekeitto, tomaatti-vuohenjuustokeitto, kaurapaahtoleipä 500 g, rouhesämpylöitä 8 kpl, nämä 60 % yht. 20,71 e.

Tarjous/normaalihinta: n. 1,4 kg banaaneja, varsiselleri 400 g, kirsikkatomaatteja, naughty brgr lime-jalopenohillo, 2 kg perunoita, parmigiano regiano juusto 80 g, nämä yhteensä 7,89 e. Kaikki yhteensä 28,6 e. Kuun alusta ostokset yht. 40,17 e. Riittää reilusti kuun puolivälin jälkeen.

Ruokaa tuossa on yhdelle mummolle enemmän kuin riittävästi, osa menee pakkaseen. Tiedän että jotkut haluavat natkuttaa esimerkiksi noista potkista, pyydän anteeksi konkareilta kun kerron itsestäänselvyyksiä niistä.

:-)  hieno saalis. Tosin luin hätäisesti, että lime-jalopenohilloa 2kg ;-D  Että oho! mutta ne olikin perunoita.

Ske

Joo, se hillo oli vain 210 g purkki. Kuitin mukaan plussa-etu, hinta 0,79 e, ovh 3,49 e, mutta ilmeisesti päiväyspoisto koska pe pvm 19.4.2024.

Vierailija
3912/18587 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arvelette, menikö mun budjetti (aina ollut alle 100€) nyt aivan kaaliin, kun ostin tuoreen sitruunan 0,50€ eikä mulla ole sille edes käyttöä :D Viimeksi kun ostin jokunen vuosi sitten niin se mätänivät jääkaappiin, eli vinkkejä nyt! Lähinnä ajattelin kun vieraita tulee käymään, niin saan tehtyä kauniin sitruunaveden viipaleineen. Ja jos joku vieras tuo vaikka kalaa/äyriäisiä tullessaan, niin onpahan siihenkin tuoretta sitruunaa:)

Vierailija
3913/18587 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiä ja papuja

Vierailija
3914/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjään kun ostan perus perunaa ja porkkanaa ja kanss ja riisiä. En todellakaan pärjäis 100€/kk jos ostaisin joka kk just jotain tuore yrttejä tai koriste sitruunoita tai tuoremehua tms. tilpehööriä, joka lasketaan ruokakuluihin vaikka on aivan turhaa Eli joo, mutta ei saa antaa millekään turhille mielihaluille valtaa kaupassa, vaan ostaa vain perus täyttävää ja ravitsevaa kotiruokaa ja valmistaa ruoka itse :)

Vierailija
3915/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiassa asuessani niin paikalliset söivät aamupalaksi riisiä, lounaaksi hedelmiä, päivälliseksi riisiä ja papuja ja itsepyydystetty kalaa. Iltapalaa ei yleensä syöty tai sitten ihan leipää. Energisiä, iloisia, terveitä ja hoikkia olivat oikeastaan kaikki! Itse myös tykkäsin tosta simppelistä ruoasta, eikä siihen kyllästynyt vaikka joka päivä söi samaa. Jos ei tullut omaa kalaa niin sitten ostettiin kanaa sen tilalle. Halpaa ja hyvää perusruokaa! Ei puhettakaan mistään pitsoista tai lasagneista tai lihapullista tai muista mättöruista.

Vierailija
3916/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä Aasiassa asunut lisää: ruokakulut tosiaan oli jotain 20€/kk mutta ei tosissaan mitenkään verrannollinen Suomen hintoihin. Ehkä lähinnä se, että simppeli ruoka pitää raaka-ainekulut vähäisinä. Jos on pakko saada aamulla leipää, leikkelettä, kananmunaa ja jogurttia yms. Niin ruokalaskussa on aivan älytön. Mieluummin sitä riisiä ja munakas sit aamuks tai pelkkää leipää tai pelkkiä hedelmiä jne. Eli yksinkertaista ruokaa. Ei tartte valmistaa 3 eri kastiketta tai lisuketta perunoille jne. Vaan perunat ja pavut ja thats its.

Vierailija
3917/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäys: jengi täällä kauhistelee jostain puutpstiloista ja varoittelee simppelisti syövien kuolevan ihan just, mutta aivan älytöntä, että jokaisella ruoalla pitäisi syödä lihaa ja hiilareita ja kasviksia ja vitamiineja ja rasvaa ja ja. Kyllä vähemmällä pärjää ja aina voi napata monivitamiinitabletin purkista tulemaan sitä terveellistä ja simppeliä ruokavaliota. Ei joka päivä tartte syödä eri ruokia. Tää on joku länsimaalaisten läskien villitys, että kaikkea pitää olla ja paljon. No ei tartte.

Vierailija
3918/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen söin aamupalaleipä salaatilla ja tuorejuustolla 0,20€ ja monivitamiiniporetabletin 0,05€ + kupin pikakahvia kauramaitotilkalla 0,10€. välipalana keitetty kananmuna 0,20€, lounaaksi kasvissosekeittoa pakastimesta 0,30€ ja itseleivottu sämpylä 0,05€, illalliseksi pyttipannua (peruna ja pala uunilenkkia + pakastekasviksia pari rkl) 0,50€ ja illalliseksi itsetehtyjä poppareita 0,20€ leffan kanssa. Juomana aina vettä. Eli päivän ruoat maksoi eilen 1,60€ eikä ollut nälkä eli ei tarttenut edes napostella pähkinöitä. Jos söisin joka päivä samanlaisen setin niin toi maksais mulle 48€/kk. Toki joskus syön pastaakin tai soijasuikaleita tai kalaa muuta. Mutta kasviksia joka päivä, niistä en luovu. 

Vierailija
3919/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin joku ehtii tyrmätä mun 1,60€/päivän kirjoittajan, niin joo painan 50kg ja teen kotona kevyttä kirjoitustyötä enkä juuri urheile ellei kävelyä lasketa. Olen siis siro ja hoikka, eli mun ei ole tarviskaan syödä bodarin edestä. Lisäksi paino pysynyt viimeiset 25 vuotta samana eli en syö alle kaloritarpeeni enkä myöskään yli. Olen erittäin tyytyväinen tähän tilanteeseen ja saan hyvin säästöön rahaa. Ai niin, enkä välitä herkuista. Karkkia säin ehkä pari vuotta sitten mutta noi itsetehdyt popparit (en lisää suolaa) on mun heikkous eli niitä tulee joka viikko poksautettua kattilassa.

Vierailija
3920/18587 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä lisäys: jengi täällä kauhistelee jostain puutpstiloista ja varoittelee simppelisti syövien kuolevan ihan just, mutta aivan älytöntä, että jokaisella ruoalla pitäisi syödä lihaa ja hiilareita ja kasviksia ja vitamiineja ja rasvaa ja ja. Kyllä vähemmällä pärjää ja aina voi napata monivitamiinitabletin purkista tulemaan sitä terveellistä ja simppeliä ruokavaliota. Ei joka päivä tartte syödä eri ruokia. Tää on joku länsimaalaisten läskien villitys, että kaikkea pitää olla ja paljon. No ei tartte.

Maailman väestöstä esim. 30% kärsii raudanpuuteanemiasta, köyhemmissä maissa nimenomaan huonon ja puutteellisen ruokavalion vuoksi, vauraammissa maissa prosessoidun ruokavalion vuoksi. Myös mm. A-vitamiini, D-vitamiini, folaatti ja b12-vitamiini on yleisiä puutoksen kohteita. Mistä keksit, että monipuolinen ruokavalio on vain länsimaisten läskien keksintöä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan