Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18587)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisäys: jengi täällä kauhistelee jostain puutpstiloista ja varoittelee simppelisti syövien kuolevan ihan just, mutta aivan älytöntä, että jokaisella ruoalla pitäisi syödä lihaa ja hiilareita ja kasviksia ja vitamiineja ja rasvaa ja ja. Kyllä vähemmällä pärjää ja aina voi napata monivitamiinitabletin purkista tulemaan sitä terveellistä ja simppeliä ruokavaliota. Ei joka päivä tartte syödä eri ruokia. Tää on joku länsimaalaisten läskien villitys, että kaikkea pitää olla ja paljon. No ei tartte.
Maailman väestöstä esim. 30% kärsii raudanpuuteanemiasta, köyhemmissä maissa nimenomaan huonon ja puutteellisen ruokavalion vuoksi, vauraammissa maissa prosessoidun ruokavalion vuoksi. Myös mm. A-vitamiini, D-vitamiini, folaatti ja b12-vitamiini on yleisiä puutoksen kohteita. Mistä keksit, että monipuolinen ruokavalio on vain länsimaisten läskien keksintöä?
Luitko tekstin vai väitätkö tosiaan että ihan jokaisella ruoalla pitää syödä aina kaikkea mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin joku ehtii tyrmätä mun 1,60€/päivän kirjoittajan, niin joo painan 50kg ja teen kotona kevyttä kirjoitustyötä enkä juuri urheile ellei kävelyä lasketa. Olen siis siro ja hoikka, eli mun ei ole tarviskaan syödä bodarin edestä. Lisäksi paino pysynyt viimeiset 25 vuotta samana eli en syö alle kaloritarpeeni enkä myöskään yli. Olen erittäin tyytyväinen tähän tilanteeseen ja saan hyvin säästöön rahaa. Ai niin, enkä välitä herkuista. Karkkia säin ehkä pari vuotta sitten mutta noi itsetehdyt popparit (en lisää suolaa) on mun heikkous eli niitä tulee joka viikko poksautettua kattilassa.
Siinä että tiedät tarkalleen painosi, jopa sen, että se on ollut sama 25 vuotta, ja paljonko syöt rahamääräisesti penninpyöristyksiä myöten ei ole mitään normaalia.
Tiedät tarkalleen painosi, laitoin että painan 50kg ja sama paino ollut 25 vuotta. Ok liiottelin, meillä on kotona vaaka, ja tiedän että olen viimeiset 25 vuotta painanut 48-49kg mutta pyöristin nyt tohon 50kg. Punnitsen itseni aina saunapäivänä eli kerran viikossa. Ja joo, käyn kerran viikossa kaupassa ja ostan aina samat tuotteet eli on aika helppoa laskea omat annoskoot ja menekki.
Oliko vielä jotain, jota haluat arvostella? Harmi jos sun elämä heittelee tosi paljon, että esimerkiksi painosta tai rahasta puhuminen tuottaa sulla jo matemaattisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisäys: jengi täällä kauhistelee jostain puutpstiloista ja varoittelee simppelisti syövien kuolevan ihan just, mutta aivan älytöntä, että jokaisella ruoalla pitäisi syödä lihaa ja hiilareita ja kasviksia ja vitamiineja ja rasvaa ja ja. Kyllä vähemmällä pärjää ja aina voi napata monivitamiinitabletin purkista tulemaan sitä terveellistä ja simppeliä ruokavaliota. Ei joka päivä tartte syödä eri ruokia. Tää on joku länsimaalaisten läskien villitys, että kaikkea pitää olla ja paljon. No ei tartte.
Maailman väestöstä esim. 30% kärsii raudanpuuteanemiasta, köyhemmissä maissa nimenomaan huonon ja puutteellisen ruokavalion vuoksi, vauraammissa maissa prosessoidun ruokavalion vuoksi. Myös mm. A-vitamiini, D-vitamiini, folaatti ja b12-vitamiini on yleisiä puutoksen kohteita. Mistä keksit, että monipuolinen ruokaval
Just näin. Kiitos sinulle, joka ymmärsi mitä yritin kirjoittaa ja puolustit minua. Eli nimenomaan, monipuolisesti syöminen ei tarkoita sitä, että ihan jokaisella aterialla ja ruokailukerralla tarvitsisi ahtaa ihan kaikkea suuhunsa. Ei se tarkoita silti sitä, että kärsisi jostain puutostilasta, vaikka ei kasviksia, hiilareita ja rasvaa ja lihaa söisi joka aterialla tai välipalalla.
Oma hoikka ja rikas ystäväni syö aina aamuisin hedelmälautasen (tyyliin puolikas mandariini, puolikas omena ja puolikas banaani/päärynä tms.), töissä aina lounaalla mukana kasvissosekeittoa ja joku itsetehty sämpylä, illallinen kuulemma vaihtelee eli sitä en tiedä mutta iltapala aina kaurapuuroa koska kuulemma hyvö vatsalle ja saa paremmat unet. Ei kuulosta mun korvaan, että maksaisi yli 100€/kk ja tosiaan joka päivä syö saman aamupalan, lounaan ja iltapuuron. En ihmettelis vaikka korvais ton vaihtelevan päivällisen jollain yhdellä leivällä, sen verta hoikka ystäväni on, enkä ikinä ole saanut ylipuhuttua häntä edes huoltoasemalla ostamaan pullaa tai käymään leffan jälkeen McDonaldsissa. Ei kuulemma maistu ja mieluummin haluaa säästää rahaa kesämökkiin. Ihan fiksu kyllä ystäväni on ja ollaan hyvissä duuneissa eikä hänellä ole velkaa eli en usko ettei voisi vaikka syödä lihaa joka päivä, ei vaan halua
Se pitää vielä lisätä tuohon hoikan ystäväni ruokailuun, että olen kysynyt että onko hänellä joku herkkä suolisto tai terveysongelmia? Koska syö niin kevyen oloisesti pelkkiä hedelmiä, kasviskeittoa ja kaurapuuroa. Mutta kuulemma ei ole mitään sairautta, tykkää vain kevyestä olosta ja toki ihana iloinen ystäväni aina onkin. Ja koska rahastakaan ei ole puutetta eikä ole mikään maailmanpelastaja hippi vaikka kirppareilla tykkääkin käydä, niin en keksi mitään tekosyitä miksi syö aina omasta halustaan niin halvasti. Ehkä kotoa opittu tapa tai todella haluaa säästää käteisenä siihen miljoona euroa maksavaan kesämökkiin tms. Ja siis vieraille kyllä aina tarjoilee kotonaan kaikkea, eli ei ole mikään överi pihi tai ainakin vierasvaraa löytyy aina kotoa. No, on rakas ystäväni :)
Vierailija kirjoitti:
Se pitää vielä lisätä tuohon hoikan ystäväni ruokailuun, että olen kysynyt että onko hänellä joku herkkä suolisto tai terveysongelmia? Koska syö niin kevyen oloisesti pelkkiä hedelmiä, kasviskeittoa ja kaurapuuroa. Mutta kuulemma ei ole mitään sairautta, tykkää vain kevyestä olosta ja toki ihana iloinen ystäväni aina onkin. Ja koska rahastakaan ei ole puutetta eikä ole mikään maailmanpelastaja hippi vaikka kirppareilla tykkääkin käydä, niin en keksi mitään tekosyitä miksi syö aina omasta halustaan niin halvasti. Ehkä kotoa opittu tapa tai todella haluaa säästää käteisenä siihen miljoona euroa maksavaan kesämökkiin tms. Ja siis vieraille kyllä aina tarjoilee kotonaan kaikkea, eli ei ole mikään överi pihi tai ainakin vierasvaraa löytyy aina kotoa. No, on rakas ystäväni :)
Kiitos taas ske sepustuksestasi.
Viimeisimmät esimerkit kuvastaa hoikan n. 50 kiloisen naisen syömisiä, jonka arjessa ei juuri liikuntaa ole. Toimii ehkä heille ja satasella syöminen onnistuu noin, mutta en ymmärrä miksi täällä jatkuvasti ihannoidaan tuon tyylistä syömistä ja oletetaan että muutkin kykenee pärjäämään noin vähällä ravinnolla. Yhtään aktiivisempi ihminen tarvitsee kyllä enemmän energiaa kuin muutaman puolikkaan hedelmän aamulla.
Ehkä joku rapajuoppo syö noin vähän, kun juo tonnilla kuussa!
Mä opin opiskelijana jo pihistä ja panosta hommaan eli jos joskus ostat kalliin hedelmän niin seuraava välipala on se hapankorppu. Tai jos herkuttelen sinisimpukoilla ja itsetehdyllä leivällä niin aamupalana puuroa. Ja siis pointti että jos ruoka-annoksessa on 1 kallis asia esimerkiksi liha tai juusto tai vastaava, niin kaikki muu siinä ateriassa on halvimmista raaka-aineista. Eli vaikka halvinta spaghettia ja tomaattimurskaa sen juuston kera. Ravintolassa kävin viimeks 5 vuotta sitten ulkomaanmatkalla Espanjassa. Toki vaan kerran ja muuten ostin kaupasta patonkia ja kokkailun itse.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmät esimerkit kuvastaa hoikan n. 50 kiloisen naisen syömisiä, jonka arjessa ei juuri liikuntaa ole. Toimii ehkä heille ja satasella syöminen onnistuu noin, mutta en ymmärrä miksi täällä jatkuvasti ihannoidaan tuon tyylistä syömistä ja oletetaan että muutkin kykenee pärjäämään noin vähällä ravinnolla. Yhtään aktiivisempi ihminen tarvitsee kyllä enemmän energiaa kuin muutaman puolikkaan hedelmän aamulla.
Oiskohan ap:n kannattanut sit lisätä otsikkoon vaikka, että ainoastaan yli 50kg painaville. Eikös se nyt ole itsestäänselvyys, että 50-kiloinen syö vähemmän kuin 150-kiloinen jos molemmat haluavat pysyä lähtöpainossaan. Toisaalta omasta mielestä rahallista eroa ei niinkään tehdä määrissä, vaan nimenomaan siinä että mitä syö. Pitää osata tehdä niitä edullisia valintoja. On ihan sama syötkö riisiä desin vai tuplat aterialla, se hintaero on joku 0,02€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan ap:n kannattanut sit lisätä otsikkoon vaikka, että ainoastaan yli 50kg painaville. Eikös se nyt ole itsestäänselvyys, että 50-kiloinen syö vähemmän kuin 150-kiloinen jos molemmat haluavat pysyä lähtöpainossaan. Toisaalta omasta mielestä rahallista eroa ei niinkään tehdä määrissä, vaan nimenomaan siinä että mitä syö. Pitää osata tehdä niitä edullisia valintoja. On ihan sama syötkö riisiä desin vai tuplat aterialla, se hintaero on
No painan muutaman kilon enemmän kuin tämä puolikkaan mandariinipalan syöjä ja uskon, että tuolla kalorimäärällä painoni putoaisi kuusi kiloa eli alle 50 kiloon joka on terveydelle vahingollista.
Tänään olen syönyt yhden omenan puolisen tuntia sitten. Join 4 dl kraanavettä.
Jos pelkää laihtuvansa koska haluaa käyttää vähemmän rahaa ruokaan, niin voithan sä vetästä sen monipuolisen perustuvan lisäksi joka päivä sen desin rypsiöljyä ja pysyt silti budjetissa etkä laihdu. Väliäkös sillä missä muodossa ne kalorit tulee. Ainakin kun lukee näitä kommentteja että pieniruokaisia tai kasvissyöjille täällä nauretaan ja kerrotaan että he kuolevat pian.
Ylipainoiset yleensä täällä ilkkuu niitä hoikkia, jotka eivät kuluta ruokaansa niin paljon rahaa. On ihan fakta että hoikat ovat rikkaampia kuin lihavat. Ja mistäköhän se johtuu. Kannattaisi jokaisen ensiksi katsoa peiliin ja selata niitä kauppakuitteja läpi. Mikä on turhaa ja mielitekoja ja mikä tarpeellista?
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut paastosta ja suoliston hyvinvoinnista? Ei ole tarpeen tunkea suuhun ja suoliston jatkuvalla sykkeellä mitään raskasta tukkeeksi. Itse en syö aamupalaa ollenkaan (no kuppi mustaa kahvia) mutta hedelmän puolikkaat ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta. Parempi se kuin joku nutellalla täytetty croissant.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Syön itsekin paljon kanaa ja pakastevihanneksia, mutta energiaahan noissa ei ole baskaakaan, toisin kuin vaikka riisissä ja oliiviöljyssä.
Hunajamarinaadissa ja kermassa on energiaa. Tuskin kevyttuotteita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä opin opiskelijana jo pihistä ja panosta hommaan eli jos joskus ostat kalliin hedelmän niin seuraava välipala on se hapankorppu. Tai jos herkuttelen sinisimpukoilla ja itsetehdyllä leivällä niin aamupalana puuroa. Ja siis pointti että jos ruoka-annoksessa on 1 kallis asia esimerkiksi liha tai juusto tai vastaava, niin kaikki muu siinä ateriassa on halvimmista raaka-aineista. Eli vaikka halvinta spaghettia ja tomaattimurskaa sen juuston kera. Ravintolassa kävin viimeks 5 vuotta sitten ulkomaanmatkalla Espanjassa. Toki vaan kerran ja muuten ostin kaupasta patonkia ja kokkailun itse.
Piheys on sairaus. Tässä vielä keksitään lisää sääntöjä itselle. Kontrollintarve on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Hupaisaa, että lomamatkalla Espanjassa 5 vuotta sitten on käynyt viimeksi ravintolassa. Ja hupaisaa että vain kerran sen loman aikana.
Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan mutta melkein. Ostan paljon kanaa ja wokki vihanneksia pakaste altaasta, täyttävää ja hyvää kunhan tottuu kasviksiin.
Hinta esimerkki wokkivihannekset kotimainen 450grammaa (kaikki s kaupat) 2,49 e + kana hunaja marinoitu broilerin filee suikale (Prisma) 2.99€ . Kerma 1.15€
Noilla yksi ihminen syö jo 2-4 kertaa ja on hyvää. Lisäksi sämpylät tai leipää , noin 2€ . Banaania välipalaksi, muroja/puuroa ja maitoa.
Joskus ostan lasten osastolta ihan näitä lihapilttejä jos tiukkaa ja lämmitän mikrossa mutta ymmärrän että kaikki ei tykkää.
Syön itsekin paljon kanaa ja pakastevihanneksia, mutta energiaahan noissa ei ole baskaakaan, toisin kuin vaikka riisissä ja oliiviöljyssä.
Hunajamarinaadissa ja kermassa on energiaa. Tuskin kevyttuotteit
Itse kans syön kanawokkia, mutta kasvis wok maksaa ainakin Lidlissä 0,99€ ja on valittavana erilaisia. Kanaa löytyy meidän kaupasta aina -50% mutta tärkeintä että kilohinta aina alle 9€/kg. No mut kanapaketti 3€ ja kasvispussi 1€ ja sipuli 0,10€ pannulle ja vähän mausteita ja soijaa 0,10€ ja wi kun ääntä kohti. Tosta syö ai Akin 3-4 kertaa eli joku euron annos. Jos en jaksa mennä kauppaan kanaa hakemaan niin käytän aoijasuikaleita. Kanapaketillisen verran soijasuikaleita maksaa 0,40€ eli säästää sikana.
Siinä että tiedät tarkalleen painosi, jopa sen, että se on ollut sama 25 vuotta, ja paljonko syöt rahamääräisesti penninpyöristyksiä myöten ei ole mitään normaalia.